Saksan sivallus

kipeää tekee

Saksa pakotti Suomea matkustamaan Pietariin kerjäämään bolsuilta tunnustusta vaikka asia oltaisi takulla voitu hoitaa ilman Petrogradin matkaa. Saksa pakotti sata vuotta myöhemmin maksamaan saman maan useita miljardeja Kreikalle ja Portugalille. Kiitos selkärangattomat Katainen ja Ukko-Pekka.

15

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet sairas

      Mene hoitoon.

      • rövärins luola

        Ja pidä sinä se koukkunokkasi tukossa jos ei ole mitään asiaan liittyvää sanottavana.


      • Koeta ottaa
        rövärins luola kirjoitti:

        Ja pidä sinä se koukkunokkasi tukossa jos ei ole mitään asiaan liittyvää sanottavana.

        joltain viisaammalta selvää, mikä ero on ajankohtaispalstalla ja historiapalstalla.Nyt et sitä käsitä. Tosin et mitään muutakaan.


    • näin se meni

      Ei se ihan noin mennyt, suomalaiset pyysivät bolsuilta tunnustusta, kun valkoiset ei sitä tunnustusta antaneet.

      Samalla Suomi pelasi taitavasti, sillä Suomi tavallaan tunnusti samalla bolsut Venäjän lailliseksi hallitukseksi, jota ei ollut mikään muu maa maailmassa vielä tuossa vaiheessa tehnyt.

      Kun bolsut sitten tunnusti Suomen itsenäisyyden, niin samalla ne jakoivat valkoisten voimat kahtia, eli keisarikuntaa kannattaviin ja nationalisteihin, eli näitä kansallivaltioita kannattaviin, samaa taktiikkaa toteutettiin sitten muidenkin uusien valtioiden kanssa, kuten Puola, Romania ja Balttian maat.

      Myöhemmin näissä uusissa valtioissa sitten käynnistettiin omia vallankumouksia, näin tehtiin myös Suomen kohdalla, ne maat joissa vallankumous onnistui, eli punaiset voittivat, niin perustivat sitten N-liiton 1924 Pietarissa.

      Muut jäivät itsenäisiksi, kunnes toinen maailmansota hetkeksi lopetti niiden toiminnan.
      Itsenäisyydet palautui pääosin sitten 1990 N-liiton hajottua uudestaan.

    • Ei kyllä noinkaan!!

      "Ei se ihan noin mennyt, suomalaiset pyysivät bolsuilta tunnustusta, kun valkoiset ei sitä tunnustusta antaneet."

      Ei istä kyllä kysyttykään.


      "Kun bolsut sitten tunnusti Suomen itsenäisyyden, niin samalla ne jakoivat valkoisten voimat kahtia, eli keisarikuntaa kannattaviin ja nationalisteihin, eli näitä kansallivaltioita kannattaviin, samaa taktiikkaa toteutettiin sitten muidenkin uusien valtioiden kanssa, kuten Puola, Romania ja Balttian maat."

      Onpa taas juttua. Mihin tutkimuksiin tuollaiset kuvitelmat perustuvat?

      • niimpäniiii

        Venäjän valkoisten itämeren joukkojen tukikohta oli Helsingissä, Mannerheim neuvotteli Suomen tunnustamisesta monta kertaa myös vaökoisten kanssa, mutta valkoiset ei taipuneet, Suomen hallitus päätti kysyä tunnustamista punaisilta Pietarista, tosin tämä tapahtui jo ennen Mannerheimin keskusteluja, koska valkoisten kanta oli tehty selväksi, keisarikuntaa ei jaeta.

        Tämä "kansallisvaltioiden" tunnustaminen oli Lenin oma suunnitelma, millä se halusi jakaa valkoisten voimat kahtia, eli keisari kannataviin ja kansallismielisiin.
        Tähän saumaan Suomen esitys sitten tuli, samalla Pietarissa oleileva punaine hallitus sai tavallaan ensimmäisen tunnustuksen, kun pieni Suomi tavallaan tunnusti sen tällä pyynnöllä Venäjän lailliseksi hallitukseksi, koska tunnustaminen kysytään aina lailliselta hallitukselta.


      • Hölynpölyä!!
        niimpäniiii kirjoitti:

        Venäjän valkoisten itämeren joukkojen tukikohta oli Helsingissä, Mannerheim neuvotteli Suomen tunnustamisesta monta kertaa myös vaökoisten kanssa, mutta valkoiset ei taipuneet, Suomen hallitus päätti kysyä tunnustamista punaisilta Pietarista, tosin tämä tapahtui jo ennen Mannerheimin keskusteluja, koska valkoisten kanta oli tehty selväksi, keisarikuntaa ei jaeta.

        Tämä "kansallisvaltioiden" tunnustaminen oli Lenin oma suunnitelma, millä se halusi jakaa valkoisten voimat kahtia, eli keisari kannataviin ja kansallismielisiin.
        Tähän saumaan Suomen esitys sitten tuli, samalla Pietarissa oleileva punaine hallitus sai tavallaan ensimmäisen tunnustuksen, kun pieni Suomi tavallaan tunnusti sen tällä pyynnöllä Venäjän lailliseksi hallitukseksi, koska tunnustaminen kysytään aina lailliselta hallitukselta.

        Bolsevikit tunnustivat Suomen 1918 alussa,

        Nuo Mannerheimin neuvottelut käytiin 1919 keväällä.
        Ot edes vähän selvää asioista.

        Eikä Suomessa ollut mtiään Itämeren joukkojen tukikohtaa, vaan Luoteis-Venäjän armeijan komentaja Judenits oleskeli välillä Helsingissä.


      • niimpäniii
        Hölynpölyä!! kirjoitti:

        Bolsevikit tunnustivat Suomen 1918 alussa,

        Nuo Mannerheimin neuvottelut käytiin 1919 keväällä.
        Ot edes vähän selvää asioista.

        Eikä Suomessa ollut mtiään Itämeren joukkojen tukikohtaa, vaan Luoteis-Venäjän armeijan komentaja Judenits oleskeli välillä Helsingissä.

        Kyllä oli välillä ja Suomenlinnassa oli jopa brittien torpeedoveneitä, joten se siitä ...
        Mannerheim keskusteli useita eri kertoja Venäjän valkoisten kanssa eri operaatioista, koko homma oli täysin sekaisin aina vuoteen 1920 asti.


      • Hölynpölyä!!
        niimpäniii kirjoitti:

        Kyllä oli välillä ja Suomenlinnassa oli jopa brittien torpeedoveneitä, joten se siitä ...
        Mannerheim keskusteli useita eri kertoja Venäjän valkoisten kanssa eri operaatioista, koko homma oli täysin sekaisin aina vuoteen 1920 asti.

        "Venäjän valkoisten itämeren joukkojen tukikohta oli Helsingissä, "

        Ei ollut. Judenits asusti välillä jossain Helsingin hotellissa. Mannerheim neuvotteli hänen kanssaan. Luoteis-Venäjän hallitus suostui jopa tunnustamaan Suomen itsenäisyyden, mutta ei ylimmäksi johtajaksi tunnustettu amiraali Koltshak.
        Judenitsin joukot olivat Suomenlahden tuolla puolen. Ståhlbergin tultua presidentiksi Suomi sanoutui irti valkoisten venäläisten puuhista.
        Mannerheim jatkoi bolsevismin vastustamista yksityishenkilönä yrittäen saada mm. Puolan mukaan..

        Britit touhusivat Itämerellä avovesikauden 1919. Päätukikohta oli Koivistolla.


      • niimpäniii
        Hölynpölyä!! kirjoitti:

        "Venäjän valkoisten itämeren joukkojen tukikohta oli Helsingissä, "

        Ei ollut. Judenits asusti välillä jossain Helsingin hotellissa. Mannerheim neuvotteli hänen kanssaan. Luoteis-Venäjän hallitus suostui jopa tunnustamaan Suomen itsenäisyyden, mutta ei ylimmäksi johtajaksi tunnustettu amiraali Koltshak.
        Judenitsin joukot olivat Suomenlahden tuolla puolen. Ståhlbergin tultua presidentiksi Suomi sanoutui irti valkoisten venäläisten puuhista.
        Mannerheim jatkoi bolsevismin vastustamista yksityishenkilönä yrittäen saada mm. Puolan mukaan..

        Britit touhusivat Itämerellä avovesikauden 1919. Päätukikohta oli Koivistolla.

        Oikeassa olet, ei se varsinainen tukikohta ollut, mutta jonkunlainen esikunta, mitä Britit suomenlinnassa pyörittivät, torpedoveneiden lisäksi.

        Venäjän valkoiset ei tunnustaneet Suomen isenäisyyttä, joten Mannerheimille ei oikein jäänyt vaihtoehtoja asiassa.


      • Brittien touhut
        niimpäniii kirjoitti:

        Oikeassa olet, ei se varsinainen tukikohta ollut, mutta jonkunlainen esikunta, mitä Britit suomenlinnassa pyörittivät, torpedoveneiden lisäksi.

        Venäjän valkoiset ei tunnustaneet Suomen isenäisyyttä, joten Mannerheimille ei oikein jäänyt vaihtoehtoja asiassa.

        Itämerellä ja Suomenlahdella kesällä 1919 oli ihan eri asia kuin Judenitsin Luoteis-Venäjän armeija.

        Olet aivan mahdoton sekoilija.


      • niiimpäniii
        Brittien touhut kirjoitti:

        Itämerellä ja Suomenlahdella kesällä 1919 oli ihan eri asia kuin Judenitsin Luoteis-Venäjän armeija.

        Olet aivan mahdoton sekoilija.

        Yritätn vängätä asiassa, josta et tiedä paljoakaan, mutta oletat jotain ....

        Britit tuki venäjän valkoisia ja käyttuivät myös Suomen aluetta näissä tukitoimissaan.
        Ne hyökkäisivät Suomen alueiden kautta esim. Pietaria kohti, Venäjän valkoiset liikkuivat aika vapaasti Suomessa, tukikohtana ja esikuntana pidettiin mm. suomenlinnaa ja ne majaili myös Helsingissä.


      • HOHHOIJAA
        niiimpäniii kirjoitti:

        Yritätn vängätä asiassa, josta et tiedä paljoakaan, mutta oletat jotain ....

        Britit tuki venäjän valkoisia ja käyttuivät myös Suomen aluetta näissä tukitoimissaan.
        Ne hyökkäisivät Suomen alueiden kautta esim. Pietaria kohti, Venäjän valkoiset liikkuivat aika vapaasti Suomessa, tukikohtana ja esikuntana pidettiin mm. suomenlinnaa ja ne majaili myös Helsingissä.

        WIKI: "Luoteis-Venäjän armeija oli Venäjän väliaikaisen hallituksen kukistuttua yksi Venäjän valkoisista armeijoista, jotka taistelivat bolsevikkeja vastaan Venäjän sisällissodassa. Armeija taisteli Petrogradin (Pietarin) eteläpuolella ja Virossa Puna-armeijaa vastaan. Se oli yhteistoiminnassa myös Viron kanssa. Armeijaa komensi Nikolai Judenitš ja se toimi Virosta käsin pyrkien 1919 etenemään Pihkovan kautta kohti Petrogradia. Hänen jälkeensä toisena ja viimeisenä komentajana toimi kenraaliluutnantti Pjotr Glazenap (28. marraskuuta 1919 - 21. tammikuuta 1920)"

        Koeta olla sekoilematta.

        Briti touhusivat kyllä omiaan, mutta valkoiset venäläiset eivät Helsingissä tukikohtiaan pitäneet.


      • niiimpäniii
        HOHHOIJAA kirjoitti:

        WIKI: "Luoteis-Venäjän armeija oli Venäjän väliaikaisen hallituksen kukistuttua yksi Venäjän valkoisista armeijoista, jotka taistelivat bolsevikkeja vastaan Venäjän sisällissodassa. Armeija taisteli Petrogradin (Pietarin) eteläpuolella ja Virossa Puna-armeijaa vastaan. Se oli yhteistoiminnassa myös Viron kanssa. Armeijaa komensi Nikolai Judenitš ja se toimi Virosta käsin pyrkien 1919 etenemään Pihkovan kautta kohti Petrogradia. Hänen jälkeensä toisena ja viimeisenä komentajana toimi kenraaliluutnantti Pjotr Glazenap (28. marraskuuta 1919 - 21. tammikuuta 1920)"

        Koeta olla sekoilematta.

        Briti touhusivat kyllä omiaan, mutta valkoiset venäläiset eivät Helsingissä tukikohtiaan pitäneet.

        Kuten arvelinkin, et asioista mitään tiedä, mutta vänkäät vaan noita käsityksiäsi ja lainailet wikiä vähän siteeksi ...

        Britit tukivat Venäjän valkoisia ja sekaantuivat taisteluihin jokapuiolella Venäjää, eli ei vain touhunneet omiaan kuten väität ...

        Sitä voi tietenkin tarttua tommoseen yksityiskohtaan oliko ne tukikohtia vai esikuntia vai mitä ne oli ne toimipisteet, mitä niillä oli Suomessa, jokatapauksessa Suomen alueelta tehtiin iskuja kohtui Venäjää ja Venäläisille varmasti jäi myös mieleen, että Suomen aluetta voidaan tämmöisiin iskuihin käyttää suomalaisllta kysymättä.

        Venäjän valkoiset upseerit oleili Suomenlinnassa ja Helsingissä, samoin täällä kävi Britti-upseereja, en tiedä mikä postikonttori niillä oli, mutta yhteistyuötä tehtiin ja aluetta käytettiin, oli sitten kysytty suomalaisilta tai sitten ei.


    • Vapaa suomalainen

      Saksa ei ollut ainoa valtio, joka aseti Suomen itsenäisyyden tunnustamisen ehdoksi sen, että Venäjä tunnustaisi ensin. Myös Ruotsi ilmoitti ennakoehtoksi Venäjän antaman tunnustuksen.

      Sinänsä outoa sotkea Kreikan avustaminen tähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe