Suviseuroista

ajatteleva

Kävin tuolla suviseurasivuilla. Kattelin niitä kuvia ja mulle tuli semmoinen olo, että mikähän ne kaikki, ja erityisesti nuoret, saa tulemaan ja pysymään siellä seuroissa. Ohjelma ei ole mitenkään nuorille suunnattua mutta niitä on kuitenkin kuvista päätellen paljon siellä ja ne näyttää ihan tavallisilta eikä miltään hihhuleilta. Tiedän itse, että tuossa iässä olevia ei kukaan voi pakottaa sinne menemään. Joku niitä vetää sinne ja joku niitä rauhoittaa siellä, koska ne näyttää tosi tyytyväisiltä ja onnellisilta. Tunnen lievää kateutta heitä kohtaan.

118

21250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paukku

Niimpä. Ehkä se on se ilo, rauha ja rakkaus. Turva. Kun on synnit anteeksi ja rauha sydämessä on varmasti helppo hymyillä. Monia muita samanlaisia ympärillä. Minä myös tunnen kateutta...
      Tänä aamuna telkussa oli vl kansanedustaja. Hänestäkin huokui rauha, rakkaus ja varmuus... Ehkä he, kaikkien panettelujen jälkeen, ovat kuitenkin oikeassa uskossa...?!?

• santra

ja höpsistä

• Korjataan

"Ehkä he, kaikkien panettelujen jälkeen, ovat kuitenkin oikeassa uskossa...?!?"

on Raamatun vastaista HARHAOPPIA.

Tämä sinullekin lestalle tiedoksi.

• parka
        Korjataan kirjoitti:

Tuo oli uutta tällä pastalla!!!!
        Hyvä kun MUISTUTIT!

• Korjataan
        parka kirjoitti:

Tuo oli uutta tällä pastalla!!!!
        Hyvä kun MUISTUTIT!

pitää aina oikaista.

• paukku
        Korjataan kirjoitti:

pitää aina oikaista.

On se hyvä että on sellaisia ihmisiä kuin sinä. Silloin nämä fiksut ja turvallisesti käyttäytyvät vl:t pääsevät oikeuksiinsa. Toitotat jatkuvasti "vain me..." harhaopista. Mistä olet saanut sellaista päähäsi. Minä en koe niin...

• Uskis
        paukku kirjoitti:

On se hyvä että on sellaisia ihmisiä kuin sinä. Silloin nämä fiksut ja turvallisesti käyttäytyvät vl:t pääsevät oikeuksiinsa. Toitotat jatkuvasti "vain me..." harhaopista. Mistä olet saanut sellaista päähäsi. Minä en koe niin...

et tunne Raamattua.

• paukku
        Uskis kirjoitti:

et tunne Raamattua.

sinulta jotain raamatunkohtia, mitkä todistaisi että vanhoillislestadiolaisuus on harhaoppia? Mielestäni ovat evankelisluterilaisia?

• paukku
        Korjataan kirjoitti:

sinulta jotain raamatunkohtia, mitkä todistaisi että vanhoillislestadiolaisuus on harhaoppia? juuri tätä kaipaisin... ajatusteni tueksi

• Uskis
        paukku kirjoitti:

sinulta jotain raamatunkohtia, mitkä todistaisi että vanhoillislestadiolaisuus on harhaoppia? Mielestäni ovat evankelisluterilaisia?

Vanhoillislestadiolaisuus on siltä osin harhaoppia, että he katsovat olevansa "ainoita oikeita ja Jumalan hyväksymiä uskovaisia maailmassa".

Vanhoillisten opetuksen mukaan myös muut luterilaiset sekä kaikki muut uskovaiset ovat menossa helvettiin. Heidän mukaansa vain vl-joukko pelastuu.

Jos yhtään olet perehtynyt Raamattuun ja Jeesuksen opetuksiin siellä, niin pystyt HETI sanomaan, että tämä opetus on suurta

HARHAOPPIA!!

• paukku
        Uskis kirjoitti:

Vanhoillislestadiolaisuus on siltä osin harhaoppia, että he katsovat olevansa "ainoita oikeita ja Jumalan hyväksymiä uskovaisia maailmassa".

Vanhoillisten opetuksen mukaan myös muut luterilaiset sekä kaikki muut uskovaiset ovat menossa helvettiin. Heidän mukaansa vain vl-joukko pelastuu.

Jos yhtään olet perehtynyt Raamattuun ja Jeesuksen opetuksiin siellä, niin pystyt HETI sanomaan, että tämä opetus on suurta

HARHAOPPIA!!

antamaan raamatusta kohtia mistä voisin itse tutkailla... kiinnostaisi kovasti...

• Uskis
        paukku kirjoitti:

antamaan raamatusta kohtia mistä voisin itse tutkailla... kiinnostaisi kovasti...

Asiahan menee täysin päinvastoin. Jumala on rakentanut pelastussuunnitelmansa KAIKKIA ihmisiä varten. Jokainen, joka hyväksyy sen omalle kohdalleen, on Jumalan lapsi ja taivaan perillinen.

Kun vl-joukko väittää olevansa "ainoita oikeita...", niin HEIDÄN PITÄÄ osoittaa Raamatusta ne kohdat, joihin he pohjaavat väitteensä.

Aina, kun tätä asiaa on kysytty vanhoillisilta, niin vastaus on jäänyt saamatta ja perustelut Raamatusta on jäänyt näyttämättä.

• oikein
        Uskis kirjoitti:

Asiahan menee täysin päinvastoin. Jumala on rakentanut pelastussuunnitelmansa KAIKKIA ihmisiä varten. Jokainen, joka hyväksyy sen omalle kohdalleen, on Jumalan lapsi ja taivaan perillinen.

Kun vl-joukko väittää olevansa "ainoita oikeita...", niin HEIDÄN PITÄÄ osoittaa Raamatusta ne kohdat, joihin he pohjaavat väitteensä.

Aina, kun tätä asiaa on kysytty vanhoillisilta, niin vastaus on jäänyt saamatta ja perustelut Raamatusta on jäänyt näyttämättä.

Pelastussuunnitelma on kaikkia varten ja kaikkien puolesta on synnit sovitettu.
        Mutta jokaisen joka haluaa pelastua on tehtävä parannus ja uskottava omat syntinsä anteeksi. Pelastussuunnitelma ei yksin riitä kenenkään pelastumiseen, ei vl:n eikä muiden.

• Uskis
        oikein kirjoitti:

Pelastussuunnitelma on kaikkia varten ja kaikkien puolesta on synnit sovitettu.
        Mutta jokaisen joka haluaa pelastua on tehtävä parannus ja uskottava omat syntinsä anteeksi. Pelastussuunnitelma ei yksin riitä kenenkään pelastumiseen, ei vl:n eikä muiden.

"Jokainen, joka hyväksyy sen omalle kohdalleen, on Jumalan lapsi ja taivaan perillinen."

• kuma
        Uskis kirjoitti:

"Jokainen, joka hyväksyy sen omalle kohdalleen, on Jumalan lapsi ja taivaan perillinen."

Eikö oma päätös ole oma teko, näin me olemme käsittämässä ja näin raamattu tosistaa.

• paukku
        Uskis kirjoitti:

niiinnn... selittelyn makua. minä en ole vl, ehkä joskus jos Jumala suo.
        halusin sinulta raamatunkohtia jotta voisin uskoa että eivät vl:t oikeita olekaan. et pysty antamaan, näin on käynyt ennenkin...
        toivoisin ihan oikeasti oikeita ajatuksia...

• sinulle
        Uskis kirjoitti:

Ei hyväksyminen riitä, vaan on tehtävä parannus ja uskottava omat syntinsä anteeksi, jotta pelastussuunnitelma toteutuisi.

• Uskis
        kuma kirjoitti:

Eikö oma päätös ole oma teko, näin me olemme käsittämässä ja näin raamattu tosistaa.

pitää ITSE tehdä omakohtainen päätös lähteä seuraamaan Jeesusta.

Kukaan ei kaada uskoa sinun niskaasi ilman sinun omaa sydämen ja järjen päätöstä. ET VOI tulla uskoon, ellet sitä itse halua.

• emka
        Uskis kirjoitti:

et tunne Raamattua.

Hyvä uskis, pääsit taas mieli aiheeseesi v.l."valheopista. Kuuntelin radiosta torstaista asti joka saarnan suviseuroista ja siellä saarnattiin vain raamatusta.Lutheria joku siteerasi eikä minun raamattuni ole yhtään erilainen kuin heidänkään.Mistä ihmeestä sinä sen Valheen löydät?Kyllä siellä puhujat hyvin rakkaudellisesti kehoittivat synnistä parannukseen että kerran taivaaseen pääsisimme. mitä siinä sinua ärsyttää?Meneppä sinne suviseura netti sivuille ja "imuroi"koneellesi joku puhe sieltä niin itsekkin kuulet. Suosittelen esim lauantai illan alustusta Klo 22 Heikki Kankkosen pitämänä nuorille.vielä pieni huomio,kukaan puhujista suviseurojen aikana ei siteerannut L.L.Laestadiusta eli jokainen puhui RAAMATUSTA.Koetahan uskis jo rauhoittua ettei siitä tulisi sinulle "ongelmaa" otan mielelläni postia sinulta osoite [email protected]

• Uskis
        emka kirjoitti:

Hyvä uskis, pääsit taas mieli aiheeseesi v.l."valheopista. Kuuntelin radiosta torstaista asti joka saarnan suviseuroista ja siellä saarnattiin vain raamatusta.Lutheria joku siteerasi eikä minun raamattuni ole yhtään erilainen kuin heidänkään.Mistä ihmeestä sinä sen Valheen löydät?Kyllä siellä puhujat hyvin rakkaudellisesti kehoittivat synnistä parannukseen että kerran taivaaseen pääsisimme. mitä siinä sinua ärsyttää?Meneppä sinne suviseura netti sivuille ja "imuroi"koneellesi joku puhe sieltä niin itsekkin kuulet. Suosittelen esim lauantai illan alustusta Klo 22 Heikki Kankkosen pitämänä nuorille.vielä pieni huomio,kukaan puhujista suviseurojen aikana ei siteerannut L.L.Laestadiusta eli jokainen puhui RAAMATUSTA.Koetahan uskis jo rauhoittua ettei siitä tulisi sinulle "ongelmaa" otan mielelläni postia sinulta osoite [email protected]

Ei nyt kiinnosta kuunnella suviseurapuheita, koska tiedän siellä taustalla olevan kyseisen "vain me olemme ainoita, jotka Jumala hyväksyy"-HARHAOPPI.

Tiedät hyvin itsekin, että se on vanhoillislestadiolaisten opetuksen kulmakiviä. Ei minun tarvitse rauhoittua mitenkään. En vain voi hyväksyä vanhoillislestadiolaisten harjoittamaa valehtelua ja Raamatun vääristelyä.

That's the point.

• emka
        Uskis kirjoitti:

Ei nyt kiinnosta kuunnella suviseurapuheita, koska tiedän siellä taustalla olevan kyseisen "vain me olemme ainoita, jotka Jumala hyväksyy"-HARHAOPPI.

Tiedät hyvin itsekin, että se on vanhoillislestadiolaisten opetuksen kulmakiviä. Ei minun tarvitse rauhoittua mitenkään. En vain voi hyväksyä vanhoillislestadiolaisten harjoittamaa valehtelua ja Raamatun vääristelyä.

That's the point.

Kerro yksikin raamatun paikka minkä lestadiolaiset opettavat "valheellisesti"vai eikö tosiasiassa löydy? Tarjous keskusteluun on voimassa

• vl.
        paukku kirjoitti:

halusin sinulta raamatunkohtia jotta voisin uskoa että eivät vl:t oikeita olekaan. et pysty antamaan, näin on käynyt ennenkin...

kirjoituksistasi päätellen olet kiinnostunut meidän "liikkeestämme".sanoit ettet ole vl, mutta ehkä joskus jos Jumala suo..neuvon sinua menemään tuntemiesi vanhoilislestadiolaisten luo ja juttele heidän kanssaan.he varmasti mielellään saarnaavat sinulle evankeliumia.myös seuroihin olet tervetullut,kuten muutkin!

• Uskis
        emka kirjoitti:

Kerro yksikin raamatun paikka minkä lestadiolaiset opettavat "valheellisesti"vai eikö tosiasiassa löydy? Tarjous keskusteluun on voimassa

Raamatunkohtien kera, miksi vanhoillislestadiolaiset ovat "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

Siitähän tässä on kysymys. Nimenomaan tästä "vain me" -HARHAOPISTA.

Kuuntelen...

• Neuvoja
        paukku kirjoitti:

sellainen seurakunta, jonka jäsenet hyväksyvät myöskin muiden kuin oman kirkkokuntansa uskovien uskon.

Ei ole kristillistä sellainen ylpistely, jossa Raamattu ohittaen väitetään vain omaan kirkkokuntaan/herätysliikkeeseen kuuluvien olevan Jumalalle kelvollisia.

• vanh.lest.nainen
        Uskis kirjoitti:

Raamatunkohtien kera, miksi vanhoillislestadiolaiset ovat "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa".

Kuuntelen...

No eikö jokaisen mielestä vain hän ole jollain tasolla kaikkein eniten oikeimmassa?-- Ei me pidetä tuota niin oleellisena, mitä tuota jauhamaan. Minä uskon että vain minunlailla uskomalla tulee autuaaksi, so what, onko sillä väliä sun taivasosuuden kannalta mitä MINÄ sanon sun uskosta. EIkö sinun tosiaankin aivan kuin sanot tulisi keskittyä miettimään onko sun usko RAAMATUn mukainen ei onko se vanhoillislestadiolaisten opin mukainen.Lue rukouksen kanssa ja tee ratkaisut siten kuin omatuntosi kehoittaa. Eikö siis oleellisempaa ole onko JUURI MINUN uskoni Raamatun mukainen. Eikä viimeisellä tuomiolla kysytä oletko vanhoillislestadiolainen vaan onko synnit anteeksi. Lars Levi Lestadius eli 1800-luvulla ja maailma oli ollu jo sitä ennen joten kyllä taivaaseen menee moni muukin meidän lisäksi.Ihan epäoleellista puhua tuosta koko ajan.

Kertokaapa nyt yksitellen jokainen miten uskotte vaikka ranskalaisilla viivoilla omat käsityksenne ja sitten aletaan siltä pohjalta keskustella.

• So what
        vanh.lest.nainen kirjoitti:

No eikö jokaisen mielestä vain hän ole jollain tasolla kaikkein eniten oikeimmassa?-- Ei me pidetä tuota niin oleellisena, mitä tuota jauhamaan. Minä uskon että vain minunlailla uskomalla tulee autuaaksi, so what, onko sillä väliä sun taivasosuuden kannalta mitä MINÄ sanon sun uskosta. EIkö sinun tosiaankin aivan kuin sanot tulisi keskittyä miettimään onko sun usko RAAMATUn mukainen ei onko se vanhoillislestadiolaisten opin mukainen.Lue rukouksen kanssa ja tee ratkaisut siten kuin omatuntosi kehoittaa. Eikö siis oleellisempaa ole onko JUURI MINUN uskoni Raamatun mukainen. Eikä viimeisellä tuomiolla kysytä oletko vanhoillislestadiolainen vaan onko synnit anteeksi. Lars Levi Lestadius eli 1800-luvulla ja maailma oli ollu jo sitä ennen joten kyllä taivaaseen menee moni muukin meidän lisäksi.Ihan epäoleellista puhua tuosta koko ajan.

Kertokaapa nyt yksitellen jokainen miten uskotte vaikka ranskalaisilla viivoilla omat käsityksenne ja sitten aletaan siltä pohjalta keskustella.

Ei ole ihan pikku juttu, jos ev.lut. kirkon yksi porukka alkaa omia itselleen taivasosuutta ja osoittaa kaikki muut ev.lutit sekä kaikki muutkin uskovaiset helvettiin.

Valehteehan ne - mutta silti.

• vanhoillislestadiolainen na...
        So what kirjoitti:

Ei ole ihan pikku juttu, jos ev.lut. kirkon yksi porukka alkaa omia itselleen taivasosuutta ja osoittaa kaikki muut ev.lutit sekä kaikki muutkin uskovaiset helvettiin.

Valehteehan ne - mutta silti.

No mitä herra /neiti ehrottaa tähän onkelmaan ratkaisuksi siis tähän omimisonkelmaan?

• So what
        vanhoillislestadiolainen na... kirjoitti:

No mitä herra /neiti ehrottaa tähän onkelmaan ratkaisuksi siis tähän omimisonkelmaan?

Ehdotus:

Vanhoillislestadiolaisten pitäisi tehdä radikaali muutos tiettyihin opetuksiinsa. Nykyisen harhaopetuksen, joka koskee sitä, 1) kuka on uskovainen 2) mitä tarkoittaa käsite "Jumalan valtakunta" maan päällä, tilalle pitäisi kylmän rauhallisesti ottaa Raamatun mukainen opetus näistä asioista.

• minulle
        So what kirjoitti:

Ehdotus:

Vanhoillislestadiolaisten pitäisi tehdä radikaali muutos tiettyihin opetuksiinsa. Nykyisen harhaopetuksen, joka koskee sitä, 1) kuka on uskovainen 2) mitä tarkoittaa käsite "Jumalan valtakunta" maan päällä, tilalle pitäisi kylmän rauhallisesti ottaa Raamatun mukainen opetus näistä asioista.

Mikä on raamatun mukainen opetus mainitsemistasi asioista?

• Neuvo
        minulle kirjoitti:

Mikä on raamatun mukainen opetus mainitsemistasi asioista?

Raamattua - älä usko vl-valhesaarnaajia.

• minulle
        Neuvo kirjoitti:

Kerro miten sinä uskot noissa asioissa.
        Onko ylivoimaisen vaikea kysymys sinulle?

• Neuvo
        minulle kirjoitti:

Kerro miten sinä uskot noissa asioissa.
        Onko ylivoimaisen vaikea kysymys sinulle?

Minä en ehdi nyt selittää. Olen lähdössä reissuun.

• kyllä
        Neuvo kirjoitti:

kyllä jonkin verran, mutta en ole löytänyt vl-saarnaa raamatun vastaiseksi. Kukaan ei kerro minulle kohtia, joissa ristiriita ilmenisi???

• valhesaarnaaja
        Neuvo kirjoitti:

"Minä en ehdi nyt selittää. Olen lähdössä reissuun." =

en tiedä, en osaa...

Mukavaa matkaa!

• emka
        Uskis kirjoitti:

Kuuntelen...

On yksi lauma ja yksi paimen.Jos joku tulee muualta kuin ovesta,on varas ja ryöväri.Siis Jeesus on ovi ja uskovaiset ovat lauma.Nämä kirjoitukset ovat raamatussa etsi ja lue.Jumalalla on aikojen alusta ollut ne jotka elävät Jumalan ohjeiden mukaan ja siihen joukkoon minäkin Jumalan armosta saan kuulua.

• leppis

Ei meitä todellakaan tarvi pakottaa sinne lähtemään.. ekaks siellä näkee kaikki kaukanakin asuvat rakkaat ystävät, kaverit ja tuttavat. Toisekseen siellä on aivan ihana tunnelma, ja viime vuosina oon yhä enemmän viihtyny seurapenkissä.
        Sä osuit just oikeeseen, meillä on rauhallinen olo kun on synnit anteeksi. Ja uskovaisten keskellä oleva rakkaus on sanoinkuvaamatonta. Jeesus sanoi: "Pitäkää rakkaus keskenänne." Eikä se tarkota muuta kuin aitoa, sisarelista ja veljellistä rakkautta, mehän ollaan sisaria ja veljiä Jeesuksessa Kristuksessa. Vaikka kyllä me rakastetaan uskosta ulkopuolisiakin, aina se vain ei ole helppoa, varsinkaan kun lukee tämän foorumin kirjoituksia meistä (useimpia) tai vastaavaa.
        Mutta kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, ja koska me ollaan kaikki armosta uskomassa, ei omien hyvien tekojemme tai ansioiden tähden, niin me ei olla sen parempia kuin muutkaan.
        Mä olen todella iloinen ja onnellinen siitä, että Jumalan armo on riittänyt minunkin kohdalleni, vaikka mä olen näin kurja syntinen ja heikko uskossani. Juuri siksi me saarnataan parannusta ja evankeliumia, koska me haluttais että se sama rauha ja rakkaus sekä ilo Pyhässä Hengessä tulis kaikkien kohdalle.

Kuunnelkaa ihmeessä saarnoja sivulta www.suviseurat.fi
        sillä usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan Sanan kuulemisen kautta, kuten Raamatussa sanotaan.
        Jokaisella on mahdollisuus saada sama onni, rauha, rakkaus, ilo ja ARMO omalle kohdalleen! Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

"Etsikää ensin Jumalan valtakunta, niin teille kaikki sen myötä annetaan." Paukulle tämä erityisesti!

Rakkaudella leppis

• Uskis
        emka kirjoitti:

On yksi lauma ja yksi paimen.Jos joku tulee muualta kuin ovesta,on varas ja ryöväri.Siis Jeesus on ovi ja uskovaiset ovat lauma.Nämä kirjoitukset ovat raamatussa etsi ja lue.Jumalalla on aikojen alusta ollut ne jotka elävät Jumalan ohjeiden mukaan ja siihen joukkoon minäkin Jumalan armosta saan kuulua.

Mutta se yksi lauma EI MISSÄÄN NIMESSÄ = vanhoillislestadiolaiset.

Se yksi lauma muodostuu JOKAISESTA elävässä uskossa olevasta ihmisestä ympäri maailmaa, jotka ovat erään kerran antaneet oman pienen elämänsä Jumalan käsiin.

• emka
        So what kirjoitti:

Ehdotus:

Se on juuri raamatunmukaista Jumalanvaltakunta koostuu uskovaisista ihmisistä,se koostui Jeesuksen aikana ja se on koostunut koko mailman sivu uskovaisista Jeesuksen seuraajista.Sieltä raamatusta se on luettavissa.Raamattu sanoomyö ettei kaikki jotka sanovat Herra Herra pääse taivasten valtakuntaan .Sinne pääsee se joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.Monet sanovat minulle sinä päivänäSinun nimessäsihän me karkotimme pahoja henkiäja sinun nimessäsi me teimmemonia voimatekoja.Mutta silloin he saavat minulta vastauksen;En tunne teitä.Menkää pois minun luotani,vääryydentekijät" Matt.7:21-23 Kaikki mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille tehkää te heille Tässä on laki ja profeetat Menkää ahtaasta portista,monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä mutta se tie vie kadotukseen Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie joka vie elämään,ja vain harvat löytävät sen Matt.7:12-14 Jumalan kädessä on se kuka kerran perille kunniantaivaaseen pääsee,ei sinne mennä minkään "porukan"siivellä vaan yksin armosta ei itse mitään ansioita keräten,uskonlahjan saanut ja Jeesuksen verellä pesty omatunto,sitä Jumalan lapset vieläkin saarnaavat:Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi kun vielä on armon aika,tätä Jumalanvaltakunnasta saarnataan.Yksin on jokainen viimeisellä tuomiolla.

• Kyllä
        valhesaarnaaja kirjoitti:

"Minä en ehdi nyt selittää. Olen lähdössä reissuun." =

en tiedä, en osaa...

Mukavaa matkaa!

Kyllä vl-saarnaajat ovat valehtelijoita ja Raamatun vääristelijöitä.

So what kirjoitti:

Ehdotus:

No jos pitää tehdä radikaaleja muutoksia, niin se mikä yhdestä on tarpeellinen radikaali muutos ei toisesta ole ja toisesta taas joku toinen asia kaipaa muutosta. Siinä ei muuta ehdikkään kuin miettiä miten vain ihmisten mieliä miellyttäis: ei ei, Raamattu on ainoa ohjenuora ja 10 käskyä.

Eikö se riitä, että meillä on kirkko joka lähtee joka kotkotuksen perään?

• Höh

No jos pitää tehdä radikaaleja muutoksia, niin se mikä yhdestä on tarpeellinen radikaali muutos ei toisesta ole ja toisesta taas joku toinen asia kaipaa muutosta. Siinä ei muuta ehdikkään kuin miettiä miten vain ihmisten mieliä miellyttäis: ei ei, Raamattu on ainoa ohjenuora ja 10 käskyä.

Eikö se riitä, että meillä on kirkko joka lähtee joka kotkotuksen perään?

Radikaali muutos on se, että vanhoillislestadiolaiset lopettavat Raamatun vääristelyn ja valehtelun:

"vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia"

Ei siinä mistään ihmisten miellyttämisestä ole kysymys, jos Raamattua noudatetaan.

Höh kirjoitti:

Radikaali muutos on se, että vanhoillislestadiolaiset lopettavat Raamatun vääristelyn ja valehtelun:

"vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia"

Ei siinä mistään ihmisten miellyttämisestä ole kysymys, jos Raamattua noudatetaan.

On siinä kyse ihmisten mielistelystä jos hyväksyy että kaikenlaisella synninhyväksyvällä uskomisella olisi oikein uskomassa. Sen sanoo Raamattu.

Vanhoillislestadiolaiset eivät esim hyväksy 1.ehkäisyä eivätkä 2.avioeroa. Aivan turhaa keskustella jostakin tv:stä tai viinasta, vaikka ne on tavallaan isoja juttuja koska viinakin voi vaikka perheen repiä rikki, me emme voi ikinä kuitenkaan tietää onko kohtuujuominen oikeasti syntiä vai ei, koska Raamatun aikaan oli juomista.

Mutta miksi hymistellä näissä ehkäisy-ja avioeroasioissa kun ne on ihan selvästi Raamatussa: 1.ihmiselämä on vain Jumalan käsissä ja 2. Sen minkä Jumala yhdistää sitä älköön ihminen erottako.

Ja miksi siis hyväksyä myös uskot joissa näistä asioista hymistellään?

Miksi vaadit meitä pitämään uskovaisena ihmisiä joiden mielestä nuo synnit ovat sallittuja? Ne ovat myös kuoleman syntejä: 1.Älä tapa(ehkäisy) 2. Kunniota Herraa sinun Jumalaasi/Älä tee huorin (avioero). Viinasta ja televisiosta ei puhuta Raamatussa mitään (ja tämä että sanon näin ei tarkoita että hyväksyisin ne, en vain halua itse nostaa niitä em asioiden yläpuolelle tai edes samalle tasolle vaikka niistä yritänkin absoluuttisesti pidättäytyä)

• Höh

On siinä kyse ihmisten mielistelystä jos hyväksyy että kaikenlaisella synninhyväksyvällä uskomisella olisi oikein uskomassa. Sen sanoo Raamattu.

Vanhoillislestadiolaiset eivät esim hyväksy 1.ehkäisyä eivätkä 2.avioeroa. Aivan turhaa keskustella jostakin tv:stä tai viinasta, vaikka ne on tavallaan isoja juttuja koska viinakin voi vaikka perheen repiä rikki, me emme voi ikinä kuitenkaan tietää onko kohtuujuominen oikeasti syntiä vai ei, koska Raamatun aikaan oli juomista.

Mutta miksi hymistellä näissä ehkäisy-ja avioeroasioissa kun ne on ihan selvästi Raamatussa: 1.ihmiselämä on vain Jumalan käsissä ja 2. Sen minkä Jumala yhdistää sitä älköön ihminen erottako.

Ja miksi siis hyväksyä myös uskot joissa näistä asioista hymistellään?

Miksi vaadit meitä pitämään uskovaisena ihmisiä joiden mielestä nuo synnit ovat sallittuja? Ne ovat myös kuoleman syntejä: 1.Älä tapa(ehkäisy) 2. Kunniota Herraa sinun Jumalaasi/Älä tee huorin (avioero). Viinasta ja televisiosta ei puhuta Raamatussa mitään (ja tämä että sanon näin ei tarkoita että hyväksyisin ne, en vain halua itse nostaa niitä em asioiden yläpuolelle tai edes samalle tasolle vaikka niistä yritänkin absoluuttisesti pidättäytyä)

ja mistä muut lestadiolaiset tietävät, miten eri uskovaiset ympäri maailmaa suhtautuvat mainitsemiisi asioihin?

Lestadiolaiset vain luulevat tietävänsä, millaisia maailman kaikki muut uskovaiset ovat. Luuletko, että he tietävät sen?
        Kuitenkin lestat tyrmäävät kaikkien muiden uskon.

PS. Ehkäisyä Raamattu ei kiellä missään kohdin. Lestadiolaiset yrittävät vääntää Raamatusta joitakin keinotekoisia kohtia tähän, mutta kaikki kohdat on perin helppo ampua heti alas.

"Älä tapa"---->kuka siinä tapetaan, jos miehen siittiöt jäävät kondomiin?

On suurta valhetta ja vääristelyä ruveta kehittämään joitakin omia oppeja OHI RAAMATUN. Juuri näin lestadiolaiset ovat tehneet.

Sori vaan.

• elämä
        Uskis kirjoitti:

Se yksi lauma muodostuu JOKAISESTA elävässä uskossa olevasta ihmisestä ympäri maailmaa, jotka ovat erään kerran antaneet oman pienen elämänsä Jumalan käsiin.

Kenenkään ei tarvitse antaa elämäänsä Jumalan käsiin. Jokaisen ihmisen elämä on ollut aikojen alusta ja on edelleen Jumalan käsissä.

• Uskis
        elämä kirjoitti:

Kenenkään ei tarvitse antaa elämäänsä Jumalan käsiin. Jokaisen ihmisen elämä on ollut aikojen alusta ja on edelleen Jumalan käsissä.

Jokaisen ihmisen pitää tehdä omaehtoinen ja tietoinen uskonratkaisu. Uskoa ei kaadeta kenenkään päähän ilman henkilön itsensä tahtoa.

= oman elämän luovuttaminen Jumalan käsiin.

Tiedän kyllä, että Jumala on luonut ihmisen jne. Ihan turha siis yrittää venkoilla.

• lapset
        Uskis kirjoitti:

Jokaisen ihmisen pitää tehdä omaehtoinen ja tietoinen uskonratkaisu. Uskoa ei kaadeta kenenkään päähän ilman henkilön itsensä tahtoa.

= oman elämän luovuttaminen Jumalan käsiin.

Tiedän kyllä, että Jumala on luonut ihmisen jne. Ihan turha siis yrittää venkoilla.

Miten heidän uskonsa laita on?

• Uskis
        lapset kirjoitti:

Miten heidän uskonsa laita on?

on taivaskelpoinen.

Sitten, kun lapsi varttuu ja tulee ymmärrykseltään siihen ikään/tilaan, että kykenee käsittämään Jumalan pelastussuunnitelman ihmistä varten, hänen pitää tehdä omakohtainen uskonratkaisu.

Mitään standardi-ikää ei ole olemassa. Jumala näkee ja tietää jokaisen kohdalla, milloin ihminen on kykeneväinen ymmärtämään nämä asiat.

• Kiikalta
        Korjataan kirjoitti:

Olen kuullut tämän aiemminkin, enkö olekin? Ja minua hymyilyttää.

Kirjoitat "Vain me"-harhaopista. Kirjoitat siitä, miten vanhoillislestadiolaiset ajattelevat olevansa ainoita, jotka pääsevät nauttimaan kuoleman jälkeisestä paratiisista. Ja sanot, ettei tälle ajatukselle ole perustelua Raamatussa.

Ensinnäkin haluan sanoa, ettemme me kuolevaiset osaa sanoa, ketkä pääsevät Taivaaseen ja ketkä puolestaan joutuvat helvetin kiroon. Vain yksin Taivaallinen Isämme osaa sen sanoa.

Mutta elätkö Sinä Raamatun mukaisesti? Uskotko synnit anteeksi, jotka Jeesus Kristus on kalliilla verellään maksanut? Vai oletko luovuttanut sielusi maailmalle, paholaiselle, ja elät synnissä? Mielestäni vanhoillislestadiolaiset ovat uskovaisia juuri sen takia, että he yrittävät elää juuri niin kuin he uskovat (eli Raamatun mukaisesti). Vai ajatteletko, että Jumala haluaa meidän elävän haureudessa ja synnissä?

Miten Sinä uskot ja elät?

• PoikaVantaalta
        emka kirjoitti:

Olin itse paikan päällä kuuntelemassa alustuksen ja kaikki muutkin puheet. Se sana jota siellä puhutaan on oikeaa Jumalan sanaa. Alustus erityisesti oli koskettava ja läheinen.

kyllä kirjoitti:

kyllä jonkin verran, mutta en ole löytänyt vl-saarnaa raamatun vastaiseksi. Kukaan ei kerro minulle kohtia, joissa ristiriita ilmenisi???

Minäkin olen odottanut saavani lukea näitä kohtia joilla ristiriita osoitetaisiin...

• onnellinen vl
        paukku kirjoitti:

sinäkö se PAUKKU sanoit ettei kiinnosta edes kuunnella niitä saarnoja suviseuroista?! tai sit se oli joku muu. Noh mut mun mielestä on erityisen typerää ja sivistymätöntä tulla aikomaan päätä tänne sivuille jos ei edes viitti kuunnella yhtäkään saarnaa. En minä ole niin hyvä ihminen että pystyisin vastaamaan tässä nyt ja heti kaikkiin teidän jankutuksiin harhaopista sun muista. mun pitäis miettiä ja ajatella hyviä vastauksia jotka kattaisivat koko kysymyksen ja ehkä enemmänkin. Mutta neuvoisin teitä erityisesti kuuntelemaan sen lauantai-illan puheenvuoron, ja erityisesti muutkin saarnat!! Kyllä niistä vastaukset löytyvät!!!!! tai sitten olette liian typeriä ymmärtääkseen.. ehkä syynä ettette halua edes ymmärtää.

Ei me pakosta sinne suviseuroihin menty!! Voi kuule tunsin monta ihmistä jotka matkustivat vuorokausia päästäkseen edes pariksi päiväksi suviseuroihin. Itsekin tein pitkän ja tuskallisen matkan sinne ja takaisin. Eikä matkan pituus haitannut yhtään koska odotin määränpäätä. Voi siellä oli niin ihanaa olla. Näki paljon ystäviä ympäri maata ja maailmaa. Maassa ja teltassa istuimme ja kuuntelimme saarnoja. Olo oli niin onnellinen. Se on sanoinkuvaamaton tunne olla siellä. Enkä mistään hinnasta jättäis väliin.

Kyllä teidänkin kannattaisi kuunnella niitä saarnoja tai käydä paikan päällä. Hyvähän se on jankuttaa vastaan kun ei edes tiedä mistä puhuu.

• Kunhan selailin
        Uskis kirjoitti:

pitää ITSE tehdä omakohtainen päätös lähteä seuraamaan Jeesusta.

Kukaan ei kaada uskoa sinun niskaasi ilman sinun omaa sydämen ja järjen päätöstä. ET VOI tulla uskoon, ellet sitä itse halua.

Tuohan menee jo luterilaisenkin opin ulkopuolelle. "Yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen tähden". Armouskonto ilman minkäänlaisia omia tekoja. Eikös se nimenomaan ollut Lutherin uskonpuhdistuksen perusidea?

• Uskis
        Kunhan selailin kirjoitti:

Tuohan menee jo luterilaisenkin opin ulkopuolelle. "Yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen tähden". Armouskonto ilman minkäänlaisia omia tekoja. Eikös se nimenomaan ollut Lutherin uskonpuhdistuksen perusidea?

tulet uskoon ja pysyt uskossa ilman omaa tahtoasi? Vai ovatko kaikki lapsikasteen saaneet suomalaiset mielestäsi elävässä uskossa?

PS. Luther ei ole Jumala.

• Never lesta
        onnellinen vl kirjoitti:

sinäkö se PAUKKU sanoit ettei kiinnosta edes kuunnella niitä saarnoja suviseuroista?! tai sit se oli joku muu. Noh mut mun mielestä on erityisen typerää ja sivistymätöntä tulla aikomaan päätä tänne sivuille jos ei edes viitti kuunnella yhtäkään saarnaa. En minä ole niin hyvä ihminen että pystyisin vastaamaan tässä nyt ja heti kaikkiin teidän jankutuksiin harhaopista sun muista. mun pitäis miettiä ja ajatella hyviä vastauksia jotka kattaisivat koko kysymyksen ja ehkä enemmänkin. Mutta neuvoisin teitä erityisesti kuuntelemaan sen lauantai-illan puheenvuoron, ja erityisesti muutkin saarnat!! Kyllä niistä vastaukset löytyvät!!!!! tai sitten olette liian typeriä ymmärtääkseen.. ehkä syynä ettette halua edes ymmärtää.

Ei me pakosta sinne suviseuroihin menty!! Voi kuule tunsin monta ihmistä jotka matkustivat vuorokausia päästäkseen edes pariksi päiväksi suviseuroihin. Itsekin tein pitkän ja tuskallisen matkan sinne ja takaisin. Eikä matkan pituus haitannut yhtään koska odotin määränpäätä. Voi siellä oli niin ihanaa olla. Näki paljon ystäviä ympäri maata ja maailmaa. Maassa ja teltassa istuimme ja kuuntelimme saarnoja. Olo oli niin onnellinen. Se on sanoinkuvaamaton tunne olla siellä. Enkä mistään hinnasta jättäis väliin.

Kyllä teidänkin kannattaisi kuunnella niitä saarnoja tai käydä paikan päällä. Hyvähän se on jankuttaa vastaan kun ei edes tiedä mistä puhuu.

vie pohjan pois hyviltäkin saarnoilta.

• sivusta seuraaja
        Uskis kirjoitti:

>Se yksi lauma muodostuu JOKAISESTA elävässä >uskossa olevasta ihmisestä ympäri maailmaa, >jotka ovat erään kerran antaneet oman pienen >elämänsä Jumalan käsiin.

Kovasti - Uskis - olet perustelemalla asioita omilla teeseilläsi. Lisäksi Raamatun kuten myös kirkkohistorian tuntemuksesi tuntuu olevan kovin vajavainen. Suosittelen tutustumista teologiaan ja kristinuskon historiaan nimenomaan Jeesuksen lammaslauma- sekä ahtaan portin kautta kulkemisen vertausten kautta.

Sinun uskosi näyttää olevan sitä Lutherin ja ennen kaikkea Raamatun vastaista uskoa, jossa ihminen omilla ansioillaan ja teoillaan 'tulee uskoon','antaa elämänsä Jumalan käsiin' etc.

Usko on täysin Jumalan työ ilman ihimisen omia ansioita ja tekoja. Se on Jumalan _lahja_.

Uskon saaneen ihmisen ulkonainen 'parannuksen teko' ei ole ihmisen työtä vaan kuten Paavali kirjoittaa 'en enää silleen minä vaan Kristus minussa...'.

Tämä opin kohta kuitenkin ihmisen sydämessä vaikuttavasta Kristuksen hengestä on yksi vaikeimpia, mutta myös perustavimpia kohtia kysymyksessä ihmisen valinnasta ja tahdosta versus Jumalan kaikkitietävästä, ennalta näkemisestä ja kaikkivaltiaasta roolista, enkä lähde sitä pitemmälle tässä tutkiskelemaan.

Joku puhui syvemmällä threadeissa ehkäisystä ja siittiöiden tappamisen luvallisuudesta... Raamatussa puhutaan aivan selvästi siitä, miten Jumala on tuntenut jokaisen ihmisen jo ennen sikiämistä ja syntymää. Tällä perusteellaa ehkäisy tuhoaa Jumalan luomistyötä vaikkakin tämä työ ei näy ihmiselle kuin vasta hedelmöityksenä ja toivottavasti lapsen syntymänä. Ihminen on Jumalan kuva tosin ihmisen itsensä synnillä turmelema, mutta kuitenkin.

• paukku
        onnellinen vl kirjoitti:

Ehkä sekoitit minut johonkin toiseen...
        En mielestäni ole arvostellut enkä jankuttanut?...
        Jos näin olet ymmärtänyt, sori...
        ja toiseksi, onnellinen vl, ole onnellinen. Ota mallia vl-naisesta joka täällä kirjoittelee. Hän ei tuomitse kuten sinä, hänellä on oikeita mielipiteitä.

• Toinen seuraaja
        sivusta seuraaja kirjoitti:

>Se yksi lauma muodostuu JOKAISESTA elävässä >uskossa olevasta ihmisestä ympäri maailmaa, >jotka ovat erään kerran antaneet oman pienen >elämänsä Jumalan käsiin.

Kovasti - Uskis - olet perustelemalla asioita omilla teeseilläsi. Lisäksi Raamatun kuten myös kirkkohistorian tuntemuksesi tuntuu olevan kovin vajavainen. Suosittelen tutustumista teologiaan ja kristinuskon historiaan nimenomaan Jeesuksen lammaslauma- sekä ahtaan portin kautta kulkemisen vertausten kautta.

Sinun uskosi näyttää olevan sitä Lutherin ja ennen kaikkea Raamatun vastaista uskoa, jossa ihminen omilla ansioillaan ja teoillaan 'tulee uskoon','antaa elämänsä Jumalan käsiin' etc.

Usko on täysin Jumalan työ ilman ihimisen omia ansioita ja tekoja. Se on Jumalan _lahja_.

Uskon saaneen ihmisen ulkonainen 'parannuksen teko' ei ole ihmisen työtä vaan kuten Paavali kirjoittaa 'en enää silleen minä vaan Kristus minussa...'.

Tämä opin kohta kuitenkin ihmisen sydämessä vaikuttavasta Kristuksen hengestä on yksi vaikeimpia, mutta myös perustavimpia kohtia kysymyksessä ihmisen valinnasta ja tahdosta versus Jumalan kaikkitietävästä, ennalta näkemisestä ja kaikkivaltiaasta roolista, enkä lähde sitä pitemmälle tässä tutkiskelemaan.

Joku puhui syvemmällä threadeissa ehkäisystä ja siittiöiden tappamisen luvallisuudesta... Raamatussa puhutaan aivan selvästi siitä, miten Jumala on tuntenut jokaisen ihmisen jo ennen sikiämistä ja syntymää. Tällä perusteellaa ehkäisy tuhoaa Jumalan luomistyötä vaikkakin tämä työ ei näy ihmiselle kuin vasta hedelmöityksenä ja toivottavasti lapsen syntymänä. Ihminen on Jumalan kuva tosin ihmisen itsensä synnillä turmelema, mutta kuitenkin.

tuli potaskaa.

• Leenu
        Uskis kirjoitti:

on taivaskelpoinen.

Sitten, kun lapsi varttuu ja tulee ymmärrykseltään siihen ikään/tilaan, että kykenee käsittämään Jumalan pelastussuunnitelman ihmistä varten, hänen pitää tehdä omakohtainen uskonratkaisu.

Mitään standardi-ikää ei ole olemassa. Jumala näkee ja tietää jokaisen kohdalla, milloin ihminen on kykeneväinen ymmärtämään nämä asiat.

eikös se Jeesus sanonut, että älkää estäkö lapsia tulemasta hänen tykönsä (kasteelle, kun tultiin)... Onko tietämykseni väärä? (Kuultua ja muistin varaista)

• Edelleen selailin
        Uskis kirjoitti:

tulet uskoon ja pysyt uskossa ilman omaa tahtoasi? Vai ovatko kaikki lapsikasteen saaneet suomalaiset mielestäsi elävässä uskossa?

PS. Luther ei ole Jumala.

Toisaalta ei perisynnin alainen ihminen pelkällä omalla tahdollaan ainakaan uskossa pysy. Armosta ja vain armosta ihminen uskossa on. Vai tunnetko itsesi tai jonkun muun ihmisen niin täydelliseksi, että voisi omilla teoillaan, päätöksillään ja/tai älyllään toimia täydellisen Jumalan tahdon mukaan.

Uskoon tulemisessa armon ja oman päätöksen raja on hieman häilyvä, enkä ala sitä tässä ruotimaan. Henkilökohtaisesti näen tarkan rajan vetämisen tarkoituksettomaksi ja jopa ihmiselle mahdottomaksi. Joka tapauksessa myöskin tässä vain armosta ihminen tulee uskoon.

En ajattele, että jokainen kastettu ihminen olisi elävässä uskossa.

Luther oli samanlainen ihminen kuin me kaikki muutkin, mutta luterilaisen kirkon opit vaan sattuvat perustumaan näihin ajatuksiin. Enkä minä edellisessä viestissäni varsinaisesti omista käsityksistäni keskustellut, vaan nimenomaan luterilaisen kirkon alkuperäisistä opeista. En sitten tiedä, mitä kaikkea nykyään hyväksytään. Enkä todellakaan ole mikään asiantuntija luterilaiseen kirkkoon liittyvissä asioissa.

Mutta päätän omalta kohdaltani keskustelun tästä aiheesta tähän. Mielestäni tämä media on lähes huonoin mahdollinen kehittävälle keskustelulle tämän tyylisestä aiheesta.

• Uskis
        Edelleen selailin kirjoitti:

Toisaalta ei perisynnin alainen ihminen pelkällä omalla tahdollaan ainakaan uskossa pysy. Armosta ja vain armosta ihminen uskossa on. Vai tunnetko itsesi tai jonkun muun ihmisen niin täydelliseksi, että voisi omilla teoillaan, päätöksillään ja/tai älyllään toimia täydellisen Jumalan tahdon mukaan.

Uskoon tulemisessa armon ja oman päätöksen raja on hieman häilyvä, enkä ala sitä tässä ruotimaan. Henkilökohtaisesti näen tarkan rajan vetämisen tarkoituksettomaksi ja jopa ihmiselle mahdottomaksi. Joka tapauksessa myöskin tässä vain armosta ihminen tulee uskoon.

En ajattele, että jokainen kastettu ihminen olisi elävässä uskossa.

Luther oli samanlainen ihminen kuin me kaikki muutkin, mutta luterilaisen kirkon opit vaan sattuvat perustumaan näihin ajatuksiin. Enkä minä edellisessä viestissäni varsinaisesti omista käsityksistäni keskustellut, vaan nimenomaan luterilaisen kirkon alkuperäisistä opeista. En sitten tiedä, mitä kaikkea nykyään hyväksytään. Enkä todellakaan ole mikään asiantuntija luterilaiseen kirkkoon liittyvissä asioissa.

Mutta päätän omalta kohdaltani keskustelun tästä aiheesta tähän. Mielestäni tämä media on lähes huonoin mahdollinen kehittävälle keskustelulle tämän tyylisestä aiheesta.

lainkaan sellaista, että ihminen omilla töillä tms. tulee uskoon ja pysyy siinä.

Sanoin vain, että ihminen EI VOI tulla uskoon ilman omaa tahtoa. Ihmiselle on annettu aivot ja sydän. Kukaan ei voi kaataa uskoa ihmisen sisälle ilman kyseisen ihmisen omaa tahtoa. Kaikki sinun, minun ja muiden ihmisten tahalliset päätökset kulkevat aivojen kautta. Uskoontulo ei ole tahaton tapahtuma vaan se on ihmisen TIETOINEN ratkaisu.

Tässä ei ole kysymys siitä, ettäkö ihminen ansaitsisi jotakin omilla teoillaan.

• minä

oikeassa uskossa kyllä,mutta
        on monet muutkin oikeassa uskossa

• Leenu

vielä on seurapäivä iltapäivälle saakka. Mutta tulin eilen illalla pois, vai voiko puolta kahtatoista sanoa jo yöksi... Tänään kun kuuntelin radioista, en meinannu malttaa lähteä sen äärestä pois. Ne sanat ja syntienanteeksinantamus lohduttaa. Ja se, että tietää minne me ollaan menossa... Eilen kun linkulla oli lähdössä suviseuroihin (no, olin jo ollut siellä pe-su, mutta palasin vielä sunnuntaina iltapäivällä takas, läheltä kun olen), tupsahti ihan hyvännäköinen mies kyselemään minulta Oulun keskustaa.. ja pyysi mukaansa. No, vastasin etten lähde ja että olen menossa suviseuroihin. Toivotin hänetkin sinne tervetulleeksi. No, olisi ollut valmis lähtemään, jos olisi minun mukanani saanut kulkea. En siihen voinut suostua... se oli hieman rennommalla tuulella se mies, ja sanoi, että senkö takia, en voi sen kans kulkea, kun se on niin hirveän näköinen... En minä siihen kummia keksinyt, kielsin vain ettei syy ole se.. Mutta tuli siinä myös synnistä juttua, kun se pyysi kysymään minulta jotain uskoon littyvää. Kysyin onko sillä synnit anteeksi. Vastasi, ettei ole tehnyt syntiä. Kysyin onko se juonut... sanoi, ettei muuta kuin yhden, ja pakosta kun ei muuta ollut ollut... Siinä jotain juteltiin ja mä sitten lähdin kävelemään laitureille päin se kai jonnekin keskustaan, ehkä baariin.

Sitten siellä linja-autojen odotuspaikalla istui köyhän näköinen mies, laiha ja vanha... jotain se heikolla tuskin kuuluvalla äänellä sanoi. Arvelin sen puhuvan minulle. Kysyin siltä sitten, mitä se sanoi, kun en kuullut. Pyysi minulta neljää euroa. Kyselin mihin, ja sanoin, että eihän se viinaan laittas. Sanoi, ettei. Lupasin antaa sit. Muttei löytyny sopivaa. Sen takia kävin särkemässä rahaa kioskilla. Ja kun se huomasi minun palaavan, se alkoi nauraa ääneen. Ja sitten kysyin siltä, minne se on menossa. Sanoi, että Muhokselle. Sanoin siinä itsekin meneväni sinne suviseuroihin. Se sit sanoi edellisenä päivänä käyneen siellä. Ja opasti minut, mistä lähtee linkku suvareihin... Minua kuitenkin jäi mietityttämään, josko se mies laittoi sen rahan viinaan...

• vl-nuori

suviseuroissa on niin vapaa ja turvallinen olo, siellä kymmenien tuhansien muiden uskovaisten kanssa saa hetken olla. suviksissa on ihana tavata ystäviä ja sukulaisia. on ihana kuulla sitä evankeliumia, joka antaa kaikki synnit ja epäilykset anteeksi. sinäkin olet tervetullut ensi vuonna suviseuroihin!

• Don Juan

...kun on samaa sakkia kuin sinäkin. Ensimmäinen lesta perustaa ketjun ja toinen jatkaa, eri nimimerkillä tietenkin. Hohhoijaa.

• Vanh.lest.nainen
        Don Juan kirjoitti:

...kun on samaa sakkia kuin sinäkin. Ensimmäinen lesta perustaa ketjun ja toinen jatkaa, eri nimimerkillä tietenkin. Hohhoijaa.

Entä sitten vaikka oliskin ollut että sama tyyppi olis kirjoittanut: se ei muutta sitä tosiasiaa että tällä hetkellä meitä on aika paljon, tosin näin ei kaikkina maailman aikoina ole ollut. Tämä määräasia ei ole kuitenkaan mitenkään oleellinen osa tätä uskoamme vaikka mukavalta tietty tuntuukin, että on muitakin samoin ajattelevia. Yksin me menemme Jumalan eteen viimeisellä tuomiolla.--. Ihan yhtä hyvin voit miettiä sinäkin sitä,e ttä jospa minä luulen että sinä Don Juan olet kaikkien noiden kielteisten kommenttien takana. Pientä rajaa iiiik ihana don juan... Mutta voidaanhan me tästä epäoleellisesta asiasta jankata tai jos sinua kiusaa se,ettet tiedä onko nämä yhden ja saman kirjoittamia niin mene seuroihin,siellä näet monta eri ihmistä ja voit todeta että mitä me ollaan.

• Don Juan
        Vanh.lest.nainen kirjoitti:

Entä sitten vaikka oliskin ollut että sama tyyppi olis kirjoittanut: se ei muutta sitä tosiasiaa että tällä hetkellä meitä on aika paljon, tosin näin ei kaikkina maailman aikoina ole ollut. Tämä määräasia ei ole kuitenkaan mitenkään oleellinen osa tätä uskoamme vaikka mukavalta tietty tuntuukin, että on muitakin samoin ajattelevia. Yksin me menemme Jumalan eteen viimeisellä tuomiolla.--. Ihan yhtä hyvin voit miettiä sinäkin sitä,e ttä jospa minä luulen että sinä Don Juan olet kaikkien noiden kielteisten kommenttien takana. Pientä rajaa iiiik ihana don juan... Mutta voidaanhan me tästä epäoleellisesta asiasta jankata tai jos sinua kiusaa se,ettet tiedä onko nämä yhden ja saman kirjoittamia niin mene seuroihin,siellä näet monta eri ihmistä ja voit todeta että mitä me ollaan.

...tästä tekopyhästä kaksinaamaisuudesta mitä vl:t täällä kokoajan esittävät. Ensimmäinen muka ihmettelee vl:n rauhallisuutta,levollisuutta, tjsp plaa,plaa, muka ulkopuolisena sitten toinen jatkaa vuoropuhelua. Samaa sakkia edustavat molemmat.

Don Juan kirjoitti:

...tästä tekopyhästä kaksinaamaisuudesta mitä vl:t täällä kokoajan esittävät. Ensimmäinen muka ihmettelee vl:n rauhallisuutta,levollisuutta, tjsp plaa,plaa, muka ulkopuolisena sitten toinen jatkaa vuoropuhelua. Samaa sakkia edustavat molemmat.

No johan olet naiivi: ei tuo kaksinaamaisuus ole uskontoa,se on luonnetta: jotkut ihmiset on tiedostavia, älykkäämpiä kuin toiset ja hyväitsetuntoisia ja ehkä siksi näkevät asiat laajemmin. Näin on huolimatta siitä onko ihminen helluntailainen, lestadiolainen, suomalainen, afrikkalainen jne.

Tottakai siis vanhoillislestadiolaisissa on pönttöjäkin eihän uskonto tee ihmistä älykkääksi vaan hyvä geeniperimä, hyvä kotiympäristö ja koulutus.

• ei-lesta

Kaikilla uskovaisten kesäjuhlilla on onnellista väkeä. Tietysti joukkoon tulee niitäkin, jotka eivät ole usko(ma)ssa, mutta suurin osa on. Kyllä se Jumalan antama ilo näkyy ihmisestä uloskin päin, silmistä lähinnä.

En tunne vanhoillislestadiolaisia kuin muutaman, mutta muita uskovaisia paljonkin. En usko, että vanhoillislestadiolaiset ovat poikkeus.

• Ape

On kiva nähdä täällä näin asiallista kommenttia..
      Kiitos vaan.
      Eipä tarvitse nuoria pakottaa suviksiin.
      Koko elämäni aikana, en yksistäkään suviseuroista ole jäänyt pois...
      Nyt kun suviseurat ovat päättyneet, kuuntelen vielä netistä seurapuheita.

• L.L.Lettunen

Suviseuroissa on paljon asuntovaunuja ja -autoja.Taidatte elää tarkasti .Kertokaapa
      köyhällekin ,miten vaurastutte?

• vastaus

Käytetään ne rahat, jotka teiltä menee mm. viinaan, asuntovaunun/auton vuokran maksamiseen Suviseurojen ajaksi (3-5 vrk). Todellinen rikkauden merkki!!!

• ...syö sinunkin leipääsi...
        vastaus kirjoitti:

Käytetään ne rahat, jotka teiltä menee mm. viinaan, asuntovaunun/auton vuokran maksamiseen Suviseurojen ajaksi (3-5 vrk). Todellinen rikkauden merkki!!!

...ja kaiken tämän te maksatte tavallisten veronmaksajien selkänahasta revityillä rahoilla (lapsilisillä, kotihoidontuilla yms. tukiaisilla)...

...älyäisitte edes hävetä!

• toisin kuin monet muut
        ...syö sinunkin leipääsi... kirjoitti:

...ja kaiken tämän te maksatte tavallisten veronmaksajien selkänahasta revityillä rahoilla (lapsilisillä, kotihoidontuilla yms. tukiaisilla)...

Harmaan talouden määrä ylittää Suomessa lapsilisien määrän. Eli turha valittaa siitä jos joku käyttää 200 kansanedustajan laatimaa järjestelmää, jolla Suomeen hankitaan lisää lapsia korjaamaan vinoutuvaa väestörakennetta.

• Ex-lesta
        toisin kuin monet muut kirjoitti:

Harmaan talouden määrä ylittää Suomessa lapsilisien määrän. Eli turha valittaa siitä jos joku käyttää 200 kansanedustajan laatimaa järjestelmää, jolla Suomeen hankitaan lisää lapsia korjaamaan vinoutuvaa väestörakennetta.

"Mehän maksamme verot, toisin kuin monet muut."

Taas sitä ylemmyyttä.

Mistä tiedät, että harmaan talouden pyörittämiseen osallistuvat vain ei-lestadiolaiset?

Kotikyläni v-lestadiolainen pyöräkauppias joutui linnaan pimitettyjen verojen vuoksi. Tosin sitä eivät "uskovaiset" suostuneet todeksi uskomaan ennen kuin tuomio tuli - "eihän me uskovaiset...". Mutta eihän tätä oikeasti "uskovaisten" joukossa tapahtunutkaan, sillä hänhän ei ollutkaan enää teot tehdessään uskomassa - se on sitä v-lestadiolaisten logiikkaa.

Tämä ei ole kuulopuhetta, vaan totta - olin ko. tapahtuman aikaan yksi tämän lammasjoukon jäsenistä.

• Cal
        vastaus kirjoitti:

Minulla ei mene senttiäkään viinaan, mutta silti minulla ei ole rahaa vuokrailla asuntovaunuja....

Käy pikkasen kyrsimään toi lestojen asenne että ei-lestat ryyppäävät kaikki rahansa.

• ^^^^
        Cal kirjoitti:

Minulla ei mene senttiäkään viinaan, mutta silti minulla ei ole rahaa vuokrailla asuntovaunuja....

Käy pikkasen kyrsimään toi lestojen asenne että ei-lestat ryyppäävät kaikki rahansa.

ajattele että kaikki ei-lestadiolaiset ryyppäisivät rahansa...todellakaan.tunnen kyllä perheitä jolla rahaa menee viinaan,mutta myös niitä jotka eivät kuluta rahojansa juomiseen...että ihmisiä on moneksi...työstähän ihmiset saa rahaa,millä sitten niitä asuntovaunuja voi vuokrata,tai monilla on kyllä oma.tuttujen kautta voi saada tietenkin halvemmalla.että silleen..

• Leenu
        Cal kirjoitti:

en ole kyllä koskaan asuntovaunussa yöpynyt. En ole rikas myöskään. Enkä kai osais edes koskaan kuvitella olevani rikas. No, jonkinlaista elämisen leveyttä tosin toivoisin... mutta en nyt ala siitä purnaamaan. Isompiakin toiveita on. Kaikkein suurin toive, että kerran pääsis taivaaseen. Toiseks suurin...

Ex-lesta kirjoitti:

Taas sitä ylemmyyttä.

Mistä tiedät, että harmaan talouden pyörittämiseen osallistuvat vain ei-lestadiolaiset?

Kotikyläni v-lestadiolainen pyöräkauppias joutui linnaan pimitettyjen verojen vuoksi. Tosin sitä eivät "uskovaiset" suostuneet todeksi uskomaan ennen kuin tuomio tuli - "eihän me uskovaiset...". Mutta eihän tätä oikeasti "uskovaisten" joukossa tapahtunutkaan, sillä hänhän ei ollutkaan enää teot tehdessään uskomassa - se on sitä v-lestadiolaisten logiikkaa.

Tämä ei ole kuulopuhetta, vaan totta - olin ko. tapahtuman aikaan yksi tämän lammasjoukon jäsenistä.

No hyvänen aika: ei kai kukaan ole väittänyt ettei vanhoillislestadiolaisissa ole mätiä omenoita, koko ajanhan niitä putoilee.

Mutta ei se sitä tarkoita,etteikö suurin osa meistä olisi kunnollisia veronsamaksavia kansalaisia.Onneksi muutama mätä omena tekee parannuksen ja toivottavasti myös rahallisestikin hyvittää tekonsa.

Mm minulle on eräs lestadiolainen tehnyt ilkeät rahatemput (iso rahalaina)eikä maksa vaikka nuhtelen, olen laittanut juristin perään jne. Tunnustaa silti uskoa vaikka minä ihmettelen miten ei tule niin huono omatunto että palauttais rahat tai menis velkaneuvotteluu.Silti minä en mokoman paukapään takia aio uskoani jättää ja ajatella että uskontoni on mätä. Ei,kyllä se on tuo paukapää joka on mätä.Ja se,onko ko ihminen oikeasti uskomassa vai ei,on lopultakin Jumalan ratkaistavissa ja se onko tuo niin raskauttava asianhaara että ko ihminen ei pääse taivaaseen, se on muiden kuin minun murhe ja minä sanon hänelle Jumalan terve ja rauhaan kun kerran hän sanoo, mutta en yöuniani menetä sillä pääseekö hän taivaaseen vai ei,sillä se on hänen ongelmansa nyt eikä minun enää.

Mistä tuo käsitys että me ei nähtäis noita taukkeja itsekin?Luuletko että minua isoja veroja maksavaa ei ärsytä jos joku, kuka hyvänsä kiertää veroja?-- Kieroja luonteita, laiskoja toisten siivellä eläjiä ja rikollisia on joka paikassa maailmassa mutta naurettavaa laittaa se uskonnollisuuden syyksi.

En minäkään pidä kaikkia suomalaisia katkerana siksi,että sinä saatat olla..

• emka
        ...syö sinunkin leipääsi... kirjoitti:

mitä häpeämistä siinä on jos työssä käy ja maksaa veronsa niin uskovaiset tekevät,kasvattavat suomeen ja muuallekkin mailmaan työssäkäyviä ihmisiä,työtä vieroksuvia kyllä löytyy ihan muualta,Otapa selvää asioista ennenkuin alat omiasi kirjoittelemaan.Minun tuntemani vl.uskovaiset (tunnen heitä paljon) käyvät töissä opiskelevat maksavat veronsa.Kuutamokeikkoja ei tehdä.Vielä sellaisetkin jotka kasvattavat ensin lapset tekevät kotityöt ja käyvät vielä ansiotyössä tai menevät sitten töihin kun ei ihan pieniä lapsia ole.Että silleen.

• Näin
        emka kirjoitti:

mitä häpeämistä siinä on jos työssä käy ja maksaa veronsa niin uskovaiset tekevät,kasvattavat suomeen ja muuallekkin mailmaan työssäkäyviä ihmisiä,työtä vieroksuvia kyllä löytyy ihan muualta,Otapa selvää asioista ennenkuin alat omiasi kirjoittelemaan.Minun tuntemani vl.uskovaiset (tunnen heitä paljon) käyvät töissä opiskelevat maksavat veronsa.Kuutamokeikkoja ei tehdä.Vielä sellaisetkin jotka kasvattavat ensin lapset tekevät kotityöt ja käyvät vielä ansiotyössä tai menevät sitten töihin kun ei ihan pieniä lapsia ole.Että silleen.

...otapa selvää...

...puhun 17 vuoden omakohtaisella kokemuksella.

• viitsis
        Näin kirjoitti:

...otapa selvää...

...puhun 17 vuoden omakohtaisella kokemuksella.

olla valehtelematta!!!

• Ex-lesta

No hyvänen aika: ei kai kukaan ole väittänyt ettei vanhoillislestadiolaisissa ole mätiä omenoita, koko ajanhan niitä putoilee.

Mutta ei se sitä tarkoita,etteikö suurin osa meistä olisi kunnollisia veronsamaksavia kansalaisia.Onneksi muutama mätä omena tekee parannuksen ja toivottavasti myös rahallisestikin hyvittää tekonsa.

Mm minulle on eräs lestadiolainen tehnyt ilkeät rahatemput (iso rahalaina)eikä maksa vaikka nuhtelen, olen laittanut juristin perään jne. Tunnustaa silti uskoa vaikka minä ihmettelen miten ei tule niin huono omatunto että palauttais rahat tai menis velkaneuvotteluu.Silti minä en mokoman paukapään takia aio uskoani jättää ja ajatella että uskontoni on mätä. Ei,kyllä se on tuo paukapää joka on mätä.Ja se,onko ko ihminen oikeasti uskomassa vai ei,on lopultakin Jumalan ratkaistavissa ja se onko tuo niin raskauttava asianhaara että ko ihminen ei pääse taivaaseen, se on muiden kuin minun murhe ja minä sanon hänelle Jumalan terve ja rauhaan kun kerran hän sanoo, mutta en yöuniani menetä sillä pääseekö hän taivaaseen vai ei,sillä se on hänen ongelmansa nyt eikä minun enää.

Mistä tuo käsitys että me ei nähtäis noita taukkeja itsekin?Luuletko että minua isoja veroja maksavaa ei ärsytä jos joku, kuka hyvänsä kiertää veroja?-- Kieroja luonteita, laiskoja toisten siivellä eläjiä ja rikollisia on joka paikassa maailmassa mutta naurettavaa laittaa se uskonnollisuuden syyksi.

En minäkään pidä kaikkia suomalaisia katkerana siksi,että sinä saatat olla..

Enhän minä väittänyt, että _kaikki_ lestadiolaiset ovat epärehellisiä huijareita tai että kaikki maailman huijarit olisivat lestadiolaisia! Toin vain esiin, että niitäkin mahtuu joukkoon (kuten kaikkiin muihinkin ryhmiin), päinvastoin kuin edellinen kirjoittaja, joka vihjaisi, että lestadiolaiset maksavat veronsa toisin kuin eräät muut... entisenä lestadiolaisena haistan viestissä tiettyä ylemmyyttä... "me olemme täydellisiä, ette te..."

Olen katkera, johtuen siitä, että olen kotoisin isosta lestadiolaisperheestä. Tai ei siitä itsessään, vaan siitä, että perheessämme ja kotiseurakunnassamme tapahtui sellaisia asioita, joiden perusteella minulla on siihen täysi oikeus. Näin siis liikaa paskaa ja nimenomaan uskon varjolla tehtävää. Tuskin sinäkään kykenisit unohtamaan seurakuntasi lähentelevää pedofiilisaarnaajaa (v-lest.), joka ei koskaan edes pyytänyt tekojaan anteeksi. Mutta tunnetusti hulluhan ei tiedä olevansa hullu... Kammottavinta on, että hän saa vapaasti jatkaa tekojaan edelleenkin, sillä eihän kukaan uskonut vasta kieltäneen epäuskoisen nuoren kertomusta seurakunnan arvostetusta saarnaajasedästä, "pääjehusta". Todisteita kun vuosien takaisesta ahdistelusta kun ei ollut.

Tässä yksi esimerkki.

• sama ilmiö
        viitsis kirjoitti:

olla valehtelematta!!!

Heti kun tuot v-lestadiolaisuudesta esiin jotakin kielteistä, lestat toteavat: "perehdy asiaan", "puhu totta" jne. He kun eivät kynene hyväksymään, että heidän uskossaan on jotakin mätää... mutta tiedän omasta kokemuksesta, että metsää ei näe puilta.

...puhun totta, olen kotoisin v-lestadiolaisperheestä.

• Kaukana lestoista
        Ex-lesta kirjoitti:

Taas sitä ylemmyyttä.

Jos joku lestadiolainen narahtaa jostakin lainvastaisuudesta tms., niin heti joukko nykäisee takataskusta kikka kolmosen selitykseksi:

"Hän ei ollut enää uskomassa."

Ellei kyseinen henkilö jää kiinni kolttosistaan, niin hän on ilman muuta uskomassa - siinä kuin muukin vl-sakki.

Näinhän se menee. Itse rakennettu gloria säilyy kunnes se murenee.

• Rikos
        Ex-lesta kirjoitti:

Enhän minä väittänyt, että _kaikki_ lestadiolaiset ovat epärehellisiä huijareita tai että kaikki maailman huijarit olisivat lestadiolaisia! Toin vain esiin, että niitäkin mahtuu joukkoon (kuten kaikkiin muihinkin ryhmiin), päinvastoin kuin edellinen kirjoittaja, joka vihjaisi, että lestadiolaiset maksavat veronsa toisin kuin eräät muut... entisenä lestadiolaisena haistan viestissä tiettyä ylemmyyttä... "me olemme täydellisiä, ette te..."

Olen katkera, johtuen siitä, että olen kotoisin isosta lestadiolaisperheestä. Tai ei siitä itsessään, vaan siitä, että perheessämme ja kotiseurakunnassamme tapahtui sellaisia asioita, joiden perusteella minulla on siihen täysi oikeus. Näin siis liikaa paskaa ja nimenomaan uskon varjolla tehtävää. Tuskin sinäkään kykenisit unohtamaan seurakuntasi lähentelevää pedofiilisaarnaajaa (v-lest.), joka ei koskaan edes pyytänyt tekojaan anteeksi. Mutta tunnetusti hulluhan ei tiedä olevansa hullu... Kammottavinta on, että hän saa vapaasti jatkaa tekojaan edelleenkin, sillä eihän kukaan uskonut vasta kieltäneen epäuskoisen nuoren kertomusta seurakunnan arvostetusta saarnaajasedästä, "pääjehusta". Todisteita kun vuosien takaisesta ahdistelusta kun ei ollut.

Tässä yksi esimerkki.

Olen seurannut sivusta tätä keskustelua. On erittäin huolestuttavaa luettavaa!!! Minun käsityksen mukaan kerran pedofiili aina pedofiili!!! Olen itse lestadiolainen ja tiedän että meidän joukosta löytyy kaikki synnit ja kaikki paheet!! ns.mätiäkaloja. Mutta tuo mitä kirjoitit vaati todellakin että asia on tiedossa, että pystytään ehkäisemään uudet ahdistelu tapaukset!! On todella ikävää mitä olet kokenut, ja niin kuin sanoit on vaikea jälkeenpäin juridisesti todistaa tapahtunut ja saada oikeudellinen tuomio rikoksesta! Voi olla että ihmisiä pystyy hämäämään, mutta kerran tuokin ihminen on vastuussa tekemisistään Jumalalle!!!

ottaisitko yhteyttä!! [email protected]

• Melvi
        sama ilmiö kirjoitti:

Heti kun tuot v-lestadiolaisuudesta esiin jotakin kielteistä, lestat toteavat: "perehdy asiaan", "puhu totta" jne. He kun eivät kynene hyväksymään, että heidän uskossaan on jotakin mätää... mutta tiedän omasta kokemuksesta, että metsää ei näe puilta.

Ei heidän uskossaan ole vika vaan ihmisessä itsessään.

Usko ei käske kenenkään tehdä vääryyttä eikä syntiä vaan sielunvihollinen joka valitettavasti saa välillä otteen myös ei uskovasta ihmisestä.

Tämä sinun pitäisi lestadiolaisperheen jäsenenä ymmärtää.

En nyt tahdo puolustella tuota väärin toiminutta vaan uskoa sinällään.

Ja voit uskoa että kaikista ihmisistä löytyy,olivatpa uskovaisia tai eivät.

Älä katkeroita mieltäsi vaan anna anteeksi ja huomaat silloin olevasi tuollaisen huonon käytösen yläpuolella.

Ja muuten miksi heistä pitäisi tuoda esiin niin paljon kielteistä.

Ajatellaan vaikka kylää jossa n.sata ihmistä.Heistä 90 lestoja joista kolmetoista (varastaa,valehtelee jne.)Paljonko jää jäljelle kunnollisia uskovia?
        10 henkilöä kylässä ei uskovia joista 9 syyllistyy varasteluun ,veronkiertoon jne.

Kuitenkin vain nämä lestat leimataan.Ei kukaan sano että nuo ei uskovat ovat kamalia kun varastelevat jne.vaan sanotaan kyllä tuo "Einokin on kurja" tuleekohan siitä koskaan ihmistä.

• Noin mee
        Kaukana lestoista kirjoitti:

Jos joku lestadiolainen narahtaa jostakin lainvastaisuudesta tms., niin heti joukko nykäisee takataskusta kikka kolmosen selitykseksi:

Ellei kyseinen henkilö jää kiinni kolttosistaan, niin hän on ilman muuta uskomassa - siinä kuin muukin vl-sakki.

Kukaan oikea uskovainen ei ole uskomassa muiden takia. Sitä varten minäkin uskon että pääsee taivaaseen, enkä sen takia että ihmiset kattos että kuinka fiksu tuo tyyppi on. Jos joku vl-tyyppi tekiski jonkun rikkomuksen, niin hän samalla tekee syntiä, josta on tehtävä parannus. Jos hän jää kiinni, hän kyllä itse tietää onko uskomassa vai ei.

Kannattis aina miettii mitä tänne kirjottaa!!!

• Noin mee
        Kaukana lestoista kirjoitti:

Kukaan oikea uskovainen ei ole uskomassa muiden takia. Sitä varten minäkin uskon että pääsee taivaaseen, enkä sen takia että ihmiset kattos että kuinka fiksu tuo tyyppi on. Jos joku vl-tyyppi tekiski jonkun rikkomuksen, niin hän samalla tekee syntiä, josta on tehtävä parannus. Jos hän jää kiinni, hän kyllä itse tietää että ei ole uskomassa, sillä jos omatunto ei rikkeestä soimaa, niin ei varmaan oo uskomassa

Kannattis aina miettii mitä tänne kirjottaa!!!

• niina

LAPSILLA

sama ilmiö kirjoitti:

No minä olen kyllä tuonut monta raadollista asiaa esille ja moni muukin toisi mutta ne joilla menee huonosti ei varmaan aina jaksa kirjoitella tänne ja suree yksikseen?

• Torsti.
        Leenu kirjoitti:

en ole kyllä koskaan asuntovaunussa yöpynyt. En ole rikas myöskään. Enkä kai osais edes koskaan kuvitella olevani rikas. No, jonkinlaista elämisen leveyttä tosin toivoisin... mutta en nyt ala siitä purnaamaan. Isompiakin toiveita on. Kaikkein suurin toive, että kerran pääsis taivaaseen. Toiseks suurin...

Olen sisaren kanssa samaa mieltä

• jupe

ainakin sai tonne suviseuroille yks iloluontoinen naisihminen, hänen asuntoautossa oli ihan kiva viettää aikaa. Juotiin hiukan viiniä välillä naitiin kuin eläimet, anaalista lähtien joka koloon.

• caterpillar

just hyvä :P

• Suvi.s. STAFF

Se miksi ihmiset hymylevät jä näyttävät onnellisilta johtuu siitä kun ruokaa jota siellä mydään on sorkkittu. Teidät on huumattu huomaamatta... eivät alkoholi ja huumet sovi yhteen, alkaako avautua... aivan =) se on se taikatoffee mikä suviseuroilla puhuu!

Miten joku ihminen voi väittää olevansa onnellinen ja puhdas vaikka syö lihaa. Lihan syöjät ovat tappajia! Miltä sinusta tuntuisi olla lehmä joka odottaa teurastukseen pääsemistä!

PUHTAITAKO!!!! PAH!! LIKAISIA TE KAIKKI SAASTAT OLETTE !!! WAKE UP!! WAKE UP!! WAKE UP!!
      PS. totuus löytyy rage against machinesta!!!

• lekuri

aamulääkkeet?

• SUVI.s STAFF

Se miksi ihmiset hymylevät jä näyttävät onnellisilta johtuu siitä kun ruokaa jota siellä mydään on sorkkittu. Teidät on huumattu huomaamatta... eivät alkoholi ja huumet sovi yhteen, alkaako avautua... aivan =) se on se taikatoffee mikä suviseuroilla puhuu!

Miten joku ihminen voi väittää olevansa onnellinen ja puhdas vaikka syö lihaa. Lihan syöjät ovat tappajia! Miltä sinusta tuntuisi olla lehmä joka odottaa teurastukseen pääsemistä!

PUHTAITAKO!!!! PAH!! LIKAISIA TE KAIKKI SAASTAT OLETTE !!! WAKE UP!! WAKE UP!! WAKE UP!!
      PS. totuus löytyy rage against the machinesta!!!

• Maikki

Miksi käytät nahkakenkiä ja vöitä,laukuista puhumattakaan.

Nahankäyttäjät ovat kaikki tappajia.WAKE UPP!!!!

Intoilija!

• teija

no huhhuh...mistä oot saanu tollasii asioita päähäs...ootsä ite keksiny ne villissä unelmissas tai kuvitelmissas???me kaikki ollaa siellä ihan omasta halusta..mutta ootsä kateelline ku et itse uskalla tulla suvareihi?kyllä se hyvä olo tulee iha muusta ku jostai taikatoffeesta mitäs se nyt onkaa ja mitäs sillä nyt tarkotatkaa.. ei todellakaa suvareissa nuin tapahdu ku sä sanot..mee vaikka ens vuonna nivalaa ja henk.kohtaisesti valvoon ruoan valmistusta!!!

• onnellinen ihminen

sinne ei todellakaan ole ketään jouduttu pakottamaan!se on vuoden kohokohta!ja me ollaan onnellisia ihmisiä.se rauhoittaa,kun on joku johon pystyy oikeasti uskoa ja tuntee olevansa turvassa ja laaja ystäväpiiri,jossa saa olla ihan oma itsensä ja pitää hauskaa ilman alkoholia.sitä fiilistä,joka siellä on ei voi sanoin kuvailla,se pitää itse kokea!!tervetuloa mukaan,ens vuonna Nivalassa heinäkuun alussa!

• Suviseuroista

Suviseuroilla ryypätään, käytetään huumeita, niin maan saatanasti.

Lisäksi siellä nussitaan ja nussitaan jopa ristiin.

• jote

siis mä oon todellakin samaa mieltä onnellisen ihmisen kans... oon ite nuori 14-vuotias tyttö ja käyn suviseuroissa ihan vaan omasta tahdosta! mua ei kukaan sinne pakota... ja suviseuroissa on todella hauskaa kun saa tavata kavereita joita ei näe usein jos ne asuu jossain kauempana ja siellä saa myös omasta tahdosta kuunnella jumalan sanaa. me uskovaiset nuoret pidämme suviseuroja kesän kohokohtana ja siellä tulen käymään joka kesä se on varma!

• mä vaa
        Suviseuroista kirjoitti:

Suviseuroilla ryypätään, käytetään huumeita, niin maan saatanasti.

Lisäksi siellä nussitaan ja nussitaan jopa ristiin.

sä et varmaan oo käyny koskaan suviseuroissa koska et tiedä mitä siellä tehdään... siellä ei tehdä mitään noista asioista mitä sä luettelet tossa omassa viestissä. tuu ens vuonna nivalaan suviseuroihin nii näät mitä siellä tehdään ja tuu vasta sitte kertomaan meille muille miten se asia on! ja se ei todellakaan oo ryyppäämistä nussimista ja relestämistä. EI! siellä tavataan uusia ja vanhoja ystäviä, kuunnellaan jumalan sanaa ja pidetään hauskaa ilman alkoholia huumeita yms. yms. että sillee...

• -Cassandra-

Mä tahtoisin sanoo pari juttuu...en nyt suorastaan sulle, ajatteleva.
      Mä en tosiaan osaa sanoo mikä meitä nuoria sinne vetää, mut ehkä se on se rakkaus, näkee ystäviä ja tuttuja, saa kuulla Jumalan sanaa sananpalvelijan kautta ja laulaa illalla isosssa seurateltassa virsiä ja Siionin lauluja. Miten onkaan ihana tunne kun saa uskoa synnit anteeksi. Ja saa rauhan sydämelle. Ei tarvii huolehtii huomisesta. Mä olisin varmaan kuollu jos en olis päässyt suviksiin. Lauantai-illan Heikki Kankkosen (Jämsästä) pitämä alustus aiheena "Pidä usko ja hyvä omatunto" sai teltan tulvilleen nuoria ja miksei vanhempiakin ihmisiä kuulemaan neuvoja ja kehotuksia. Ulkonakin teltasta olevat penkit täyttyivät ja ihmiset istuivat maassakin kuunnellen puhetta ja katsellen näkyisikö tuttuja. Omalle kohdalle tuo antoisa alsutus oli hyvin osuvaa.
      Ehtoollinen. Me ystävien kanssa ootettiin yli tunti et päästiin ehtoolliselle. Mikä ilo oli siunata omia ystäviä ja saada synnit anteeksi ennen Herran Pyhää ehtoollista. Ja me päästiin jonottamisessa vielä vähällä.
      Yhdessä puheessa veli totesi, että jossain lehdessä viime suviseurojen aikaan joku pakinoitsija oli kirjoittanut suviseuroista, että nuoret ja lapset pakotetaan tulemaan suviksiin. Mua mitään pakotettu ainakaan. Eikä voitais tosiaan pakottaakaan. Suviksista puhutaan jo talvella ja suunnitellaan kuukautta ennen kun ne on, niin kiakkee kivaa. Sovitaan tapaamisia ystävien kanssa ympäri Suomea.
      Se on hienoa että ihmiset ottaa kantaa näihin juttuihin. Mutta joitakin tyyppejä mä en jaksa. Jotkut jaksaa mollata ja pilkata meitä, syyttä suotta. Onneksi meidän ei kuitenkaan tarvitse välittää heistä, vaan saamme jatkaa matkaamme kohti Taivasta ystäviemme ja sukulaistemme kanssa. Tuo portti josta uskovaiset pääsevät, on hyvin ahdas. Mutta kun siitä pääsee, odottaa iankaikkinen autuus. Tie jota kuljemme, on kapea, mutta tukena meillä on nuo ystävät jotka haluavat meitä auttaa ja siunata tiellä ja matkalla.

Jos Jumala suo, nähdään rakkaat Jumalan lapset ensi vuonna Nivalan Suviseuroissa!

• leppäkerttu

Niin.. juuri samaa mieltä. Vaikka ei olekaan helppoa olla uskovainen, onnellinen olen kun on synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa spvintoveressä. Hyvin tiivistit meidän nuorten tunnot, Cassandra - vaikka Jumalahan ne sanat Henkensä kautta antoi.

• äiti ja isä

Vieläkin sydän on kiitosta tulvillaan,kun saimme olla Matokorven pelloilla viettämässä juhlaa erämaassa.Lapsenikin viihtyivät siellä erinomaisesti to-ma,vaikka eivät olekkaan uskovaisia;iät molemmin puolin kahtakymmentä.
      Ja jo suunniteltiin ensikesänä lähtöä Nivalaan oikein viikkomoisiin.Ja kavereita aiotaan pyytää
      mukaan.Lasteni kommentteja:Siellä oli niin ihanan rauhallista ja aina kuulu laulua ja synnit anteeksi.Hyvät on muistot jääneet.
      Kiitos kaikille,jotka olivat siellä helteessä
      meitäkin passaamassa.
      Taivaan Isä vaivanne runsaasti palkitkoon.

• cee

Millä perusteella vl-saarnaajat ovat valehtelijoita ja vääristelijöitä? Oletko kuunnellut niitä ja tutkinut itse Raamattua? Valitettavasti on olemassa sellainenkin totuus, että "tutkii kuin piru Raamattua" eli ihmisenä sitä voi tulkita niinkuin haluaa.

• kuullu

Onko kukaan tällä palstalla käyvä ollut mukana siivoamassa seura-aluetta suviseurojen jälkeen?

• ollut

Kokkolassa 1999!

• v-lesta

ilmeisesti teillä jotka jaksatte jauhaa asiasta, on henkinen kriisi päällä. ette löydä omaa itseänne tai uskoanne. Ehkä haluatte kyseenalaistaa uskon mut kuitenkin olette kiinnostuneet. Haluatte kenties löytää rauhan sielullenne..... sinänsä ihan hyvä.

Jospa unohtaisitte hetkeksi typerät ennakkoluulonne ja antaisitte sydämen valita.

• Uskis

"Jospa unohtaisitte hetkeksi typerät ennakkoluulonne ja antaisitte sydämen valita."

on valinnut Jeesuksen. Lestadiolaisuudesta pyrin pysymään kaukana.

• M 16v
        Uskis kirjoitti:

"Jospa unohtaisitte hetkeksi typerät ennakkoluulonne ja antaisitte sydämen valita."

on valinnut Jeesuksen. Lestadiolaisuudesta pyrin pysymään kaukana.

Minun käsitykseni mukaan kaikki jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen, ja siihen että hän kuolemallaan antoi meidän synnit anteeksi, pääsevät taivaaseen. Jokainen joutuu maksamaan omista teoistaan, mutta pääsee kyllä taivaaseen jos uskoo syntien anteeksi antamiseen.
        On kuitenkin suotavaa että noudatamme raamatun oppeja. Syntejä ei pidä tehdä sen nojalla, että ne kuitenkin saa anteeksi.

Joku vl. mainitsi että televisio on asia, minkä he kieltävät. Tietääkseni televisio ei ole raamatun vastainen?

juomisesta. kyllähän raamatussa mainitaan aina juotavan viiniä. ehtoollisella tarjoillaan viiniä. alkoholia saa siis nauttia, mutta siitä ei pidä tulla juovuksiin. kohtuudella siis.

haluan tässävaiheessa mainita että minä en ole vl. olen evenkelis-luterilaiseen seurakuntaan kuuluva nuori. minulla ei kuintenkaan ole mitään vastaan muita uskovia kohtaan.

uskovat elävät kuitenkin suhteessa paremmin kuin esimerkiksi muslimit, joiden hallinnoimilla mailla asiat on huonommin.

tämä on vain minun käsitys asiasta. mielelläni haluaisin kuulla kommentteja tästä mielipiteestä ja sen paikkaansapitävyydestä. en kuitenkaan tarvitse niiden mielipiteitä jotka eivät usko Jeesukseen tai Jumalaan.

jotkut saattavat ajatella etten tiedä asioista mitään, koska olen niin nuori, mutta minä osaan ajatella asiaa monesta näkökulmista, ja eri henkilöiden kannalta.

hyvää kesänjatkoa kaikille. tavataan viimeistään taivaassa.

t. M 16v

• Jep
        M 16v kirjoitti:

Minun käsitykseni mukaan kaikki jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen, ja siihen että hän kuolemallaan antoi meidän synnit anteeksi, pääsevät taivaaseen. Jokainen joutuu maksamaan omista teoistaan, mutta pääsee kyllä taivaaseen jos uskoo syntien anteeksi antamiseen.
        On kuitenkin suotavaa että noudatamme raamatun oppeja. Syntejä ei pidä tehdä sen nojalla, että ne kuitenkin saa anteeksi.

Joku vl. mainitsi että televisio on asia, minkä he kieltävät. Tietääkseni televisio ei ole raamatun vastainen?

juomisesta. kyllähän raamatussa mainitaan aina juotavan viiniä. ehtoollisella tarjoillaan viiniä. alkoholia saa siis nauttia, mutta siitä ei pidä tulla juovuksiin. kohtuudella siis.

haluan tässävaiheessa mainita että minä en ole vl. olen evenkelis-luterilaiseen seurakuntaan kuuluva nuori. minulla ei kuintenkaan ole mitään vastaan muita uskovia kohtaan.

uskovat elävät kuitenkin suhteessa paremmin kuin esimerkiksi muslimit, joiden hallinnoimilla mailla asiat on huonommin.

tämä on vain minun käsitys asiasta. mielelläni haluaisin kuulla kommentteja tästä mielipiteestä ja sen paikkaansapitävyydestä. en kuitenkaan tarvitse niiden mielipiteitä jotka eivät usko Jeesukseen tai Jumalaan.

jotkut saattavat ajatella etten tiedä asioista mitään, koska olen niin nuori, mutta minä osaan ajatella asiaa monesta näkökulmista, ja eri henkilöiden kannalta.

t. M 16v

kirjoitit.

Siunausta!

• jörs
        M 16v kirjoitti:

t. M 16v

Ensiksi televisiosta. Silloin kun tv:tä alkoi tulla Suomeen myös vl:t hankkivat television. Myöhemmin kuitenkin todettiin, ettei televisio ole hyväksi uskovaiselle, ja tämän takia vl:t eivät hanki televisiota. Varmasti suurin osa ohjelmista, jotka tulevat televisiosta, eivät ole vahingollisia uskolle, mutta esim. seksi ja väkivalta, jota sieltä tulee, voivat olla haitaksi uskolle. Televisionhan katsominen ei siis ole syntiä.

En tiedä/muista, mitä raamatussa sanotaan alkoholin käytöstä niin, ettei siitä juovu, mutta tässäkin on todettu paremmaksi olla käyttämättä sitä ollenkaan. Menisi liian vaikeaksi määritellä, missä se raja menee, ja kynnys juoda itsensä känniin madaltuisi varmasti.

Kannattaa näissäkin asioissa muistaa, että kun annat sielunviholliselle pikkusormen, se vie koko käden.

Sitten vielä yleisesti täällä keskustelusta. Vaikka asioista ollaankin eri mieltä, niin kuitenkin jotain kunnioitusta voidaan silti pitää muita keskustelijoita kohtaan.

• -Cassandra-
        jörs kirjoitti:

Ensiksi televisiosta. Silloin kun tv:tä alkoi tulla Suomeen myös vl:t hankkivat television. Myöhemmin kuitenkin todettiin, ettei televisio ole hyväksi uskovaiselle, ja tämän takia vl:t eivät hanki televisiota. Varmasti suurin osa ohjelmista, jotka tulevat televisiosta, eivät ole vahingollisia uskolle, mutta esim. seksi ja väkivalta, jota sieltä tulee, voivat olla haitaksi uskolle. Televisionhan katsominen ei siis ole syntiä.

En tiedä/muista, mitä raamatussa sanotaan alkoholin käytöstä niin, ettei siitä juovu, mutta tässäkin on todettu paremmaksi olla käyttämättä sitä ollenkaan. Menisi liian vaikeaksi määritellä, missä se raja menee, ja kynnys juoda itsensä känniin madaltuisi varmasti.

Kannattaa näissäkin asioissa muistaa, että kun annat sielunviholliselle pikkusormen, se vie koko käden.

Sitten vielä yleisesti täällä keskustelusta. Vaikka asioista ollaankin eri mieltä, niin kuitenkin jotain kunnioitusta voidaan silti pitää muita keskustelijoita kohtaan.

Niin.
        Jossain kohtaa Raamatussa sanotaan ainakin että "Älä juovu siitä viinistä mistä paha meno tulee" tms.
        Kuinka monta uskovaista perhettä on hajonnut tai perheenjäsen kuollut alkoholin takia? Tarkoitan, että on itse tavallaan aiheuttanut kuolemansa?

Tv-asiasta olen mäkin täysin samaa mieltä, ja tuosta että pitäisi kunnioittaa muita keskustelijoita.!

• noora

Itse olin myös siellä ja olen 16 vuotias eli vielä nuori..nuoria ei todellakaan pakoteta sinne vaan he menevät omasta tahdosta kuuntelemaan jumalan sanaa..

• mievaan

Näin on.. meitä nuoria ei tosiaankaan kukaan pakota menemään sinne. Me lähdemme sinne iha omasta vapaasta tahdostamme. Se on meille kaikille kesän kohokohta. SIellä näkee ystäviä ja ennekaikkea sinne mennään kuuntelemaan Jumalan sanaa. Voin omasat puolesta sanoa että missään muualla ei ole niin ihana olla kuin suviseuroissa. Siellä ollaan kuin kotona :)

• minäää :)

Olen vasta 12 vuotias mutta voin sanoa mikä siinä vetää puoleensa.
      Itse en missään tapauksessa jättäisi menemästä suviksiin. Siellä on ihanaa. Laulut ja virret soi. Kaikki on sovussa. Tunnen sen että KUULUN sinne. Minua ei haittaa, vaikka siellä olisi muitakin kun vain meitä. Kaikki - riippumatta siitä, minkälaisia ovat - pääsevät mukaan. On ilo ja turvallista katsella muiden ihmisten menoja ja kuunnella puheita, tuntuu että Isä on vierellä!

Jokaisilla on erilaisia mielipiteitä. Älkää yrittäkö herjata tätä uskoa. Saatte uskoa vaikka menninkäisiin, mutta tarvitseeko muita tulla "määräilemään"?

• Uskomatonta paskaa

12v. ja noin hyvin jo aivopesty täydelliseen paskaan. Älä vaan rupee koskaan ajattelemaan omilla aivoillasi, vaan usko se pedofiilisaarnaajien uhkailu. Hyvä, hienoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe