Vertauksen henkilöt olivat todellisia Jeesuksen aikana eläneitä ihmisiä. Lue lisää:
http://www.inri.fi/oppi/cox.html
helvetti-opista lisää:
http://totuutta.wordpress.com/helvetti/
Rikas mies ja Lasarus
33
282
Vastaukset
- kannattaa lukea
Ihmeen vähän on herättänyt keskustelua tuo kirjoitus.
- Uskova mies
Sitä samaa olen ihmetellyt.
Täytyy myös muistaa että se ei mikään tutkimus, vaan pelkästään puolueellisen henkilön näkemys.
- ihmisen valittava
Jeesus kertoi tosi tapauksen Luuk. 16 kahdesa miehestä: rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta.
http://www.saarnatuoli.net/saarnat/Rahnasto, Raimo/Rahnasto Raimo - Iankaikkisuus.mp3
http://www.youtube.com/watch?v=KcJNXbKDZjA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1kriFic-FY4&feature=related
http://tv7.fi/vod/player.html?id=6409- ei ilman parannusta
http://www.saarnatuoli.net/saarnat/Rouhiainen, Martti/Pelastuksen Perusteet/Pelastuksen Perusteet - 09 - Helvetti.mp3
- Juu juu
Juu, erittäin hyvä selitys on! Tämä kannattaa jokaisen lukea, joka ei vielä tiedä, keitä Jeesuksen ajan julkisuuden henkilöitä hänen vertauksensa sisältää!
- 7+1
Jeesus anoi : Oli rikas mies ja Lasarus. Siis se oli todellinen kuvaus- se ei siis ollut vertaus.
- kiuka
Jeesuksen kertomassa vertauksessa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on paljon yksityiskohtia jotka eivät ole sopusoinnussa muun Raamatun opetuksen kanssa esim. pelastettujen paikka Abrahamin helmassa?
Lisäksi siinä kuvataan kuolleen lasaruksen ja muidenkin kuolleiden tilaa tietoiseksi. Kun Jeesus meni herättämään lasarusta kuolleista sanoi hän Lasaruksen nukkuvan. Eikä Lasarus herättyään alkanut valittamaan Jeesukselle miksi kutsuit minut taivaasta tänne takaisin. Lasaruksella ei ollut mitään kerrottavaa rajan tuolta puolen koska kuolema on niin kuin saarnaajan kirjassa meille kerrotaan tiedotonta unta.
Raamatussa on laskettu olevan noin viisikymmentä viittausta siihen, että kuolema on tidotonta unta lukuunottamata Moosesta Eliaa Henokia ja niitä jotka ylösnousivat haudoistaan ristin tapahtumien yhteydessä.
Ilmestyskirja puhuu näistä esikoisena taivaaseen päässeistä 24 vanhimpana.
Paholainen pettää jatkuvasti ihmisiä ilmestyy kuolleita jotka täällä ajassa ovat eläneet täysin jumalattomina ilman mitään uudestisyntymää ja väittävät sitten kuolemansa jälkeen päässeensä jo taivaaseen vaikka tuomiopäivääkään ei ole vielä ollut. Tällaisia ilmestyksiä ei kannata uskoa koska ne ovat pahojen enkelien aikaansaannoksia jotka pystyvät tekeytymään kenen hahmoon tahansa.* Lasaruksen herättäminen kuolleista ei suinkaan ollut mikään vertaus, elämän ja kuoleman Herra Jeesus huusi Lasarukselle, " TULE ULOS! ja lasarus tuli, vaikka ennen sitä oli jo mätänemässä, koska Raamattu sanoo, että hän haisee jo! Mutta Jeesuskelle se oli vain kohde, saada todistaa Jumalan voimaa ja kunniaa.
* Samoin rikas mies ja Lasarus, ei ole vartaus, vaan todellinen tapahtuma. Pitää uskoa Raamattua, eikä omia tyhmiä ja epäuskoisia ajatuksiaan ja epäilyjään, aivan kuin käärme paratiisissa, "Onkohan Jumala todella sanonut?" Siinä perkele kylvi epäuskon ja epäilyn Jumalan sanaa halventaakseen, ja se sama henki näkyy yhä täälläkin.- filadelfi
"Ilmestyskirja puhuu näistä esikoisena taivaaseen päässeistä 24 vanhimpana."
Jeesus esikoisena ainoastaan on ylösnousemusruumiissa, 24 vanhinta on kuvaus seuraavasta ylöstemmatusta seurakunnasta joka laulaa kunniaa Jumalalle ja Karitsalle Ilm.5.
MISSÄKÖ RAAMATUSSA SANOTAAN ETTÄ SE OLI VEERTAUS ???
TOSI IHME VÄÄNÖS JA SELITYS TOSIASIOISTA. Ei JEESUXELLA SANONUT ETTÄ SELITÄN NYT TEILLE TÄN VERTAUXEN...
Kaikenlaisia opetajiakin saa selitä Raamatun omassa ylpeydessä..- Totuutta vain
Kyllähän tämä vertaus sikäli todellisuutta kuvaa, että sen henkilöt olivat tunnettuja juutalaisten keskuudessa ja etenkin kuulijoiden joukossa. Jos ei tunne vertauksen henkilöitä, ei vertaus voi avautua kovinkaan hyvin ymmärrykselle - vielä vähemmän, jos ei ymmärrä sitä, miksi Jeesus sen vertauksen kertoi.
http://www.inri.fi/oppi/cox.html - Totuutta vain
Cox on ymmärtänyt aivan oikein sen, että tämä ei ole vain mikä tahansa vertaus, joka kertoo kenestä tahansa rikkaasta miehestä ja kenestä tahansa köyhästä miehestä. Vertauksen henkilöillä on vastine Jeesuksen ajan juutalaisuudessa. Kaikki paikalla olleet tiesivät, ketä Jeesus vertauksen henkilöillä tarkoitti. Tässä on vertauksen henkilöiden vastineet sen ajan juutalaisessa yhteiskunnassa:
Rikas mies = ylipappi Kaifas
Hänen isänsä = ylipappi Hannas, Kaifaan appi
Viisi veljeä = Hannaan viisi poikaa, ylipappeja hekin
Lasarus = Marian ja Martan veli, tunnettiin myös nimellä Pitalinen Simon, koska oli sairastanut pitalia ja kuoli jonkin aikaa tämän vertauksen kertomisen jälkeen.
Kun nyt tiedämme keitä vertauksen henkilöt olivat, niin sen pitäisi auttaa meitä ymmärtämään vertausta paremmin. - Kirjaimellista vain
Jehovan todistajat ja samaa lahkoa olevat adventistit kääntävät kieroon kirjoituksia omaksi turmiokseen!
Luukkaan evankeliumin 16 ei ole vertaus, vaan on Jeesuksen muualla usein julkituoma Tuonelan/helvetin todellisuudesta.
Jumala rakastaa ihmistä niin paljon että uskomalla Jeesus ylösnousseena syntien sovittajana ei tule kokemaan iankaikkisuutta erossa luojastaan. - Totuutta vain
Jeesus perusti opetuksensa Vanhaan testamenttiin. Siellä ei mainita
- Aabrahamin helmaa
- syvää kuilua tuonelassa, joka jakaa sen kahtia kärsivien ja onnea nauttivien osastoon
- sitä että Aabraham ja kärsivät näkevät toisensa ja
- voivat puhua toisilleen
- että Abraham ottaa vastaan autuaita kuoleman jälkeen
- että tuonelassa palaisi tulinen liekki, jossa kuolleet kärsivät tuskaa ja vaivaa
eikä heille suoda helpotusta
- että ihminen jatkaisi tietoista olemista ruumiin kuoleman jälkeen
Koska näitä yksityiskohtia ei löydy Vanhasta testamentista, niin mistä Jeesus on saanut tietää niistä? Vaihtoehtoja ovat:
1) Isä kertoi niistä hänelle
2) hän kuuli niistä juutalaisilta
3) hän kuuli niistä muilta ihmisiltä, mutta ei juutalaisilta
Kohta kaksi on oikein, koska tiedämme juutalaisten uskoneen em. tavalla (osan heistä) ja tästä taikauskosta on säilynyt Raamatun ulkopuolista kirjallisuutta meidän päiviimme asti. Näitä juutalaisia taruja ja myyttejä ei ole hyväksytty kristittyjen Raamattuun, mutta silti valtaosa kristityistä uskoo niiden sanoman ja levittää niiden sisältämiä taikauskoisia näkemyksiä kuolemanjälkeisestä elämästä.- Totuutta vain
Yksi asia, jota lukijan tulisi miettiä erityisen tarkasti: mistä vertauksen tuonelasta kertovat yksityiskohdat olivat peräisin? Mitään vastaavaa ei löydy Vanhasta testamentista, joten oliko Isä kertonut nämä asiat Jeesukselle vai olivatko ne peräisin Raamatun ulkopuolisista lähteistä?
Vastaavia kuvauksia sielun elämän jatkumisesta kahtia jaetussa tuonelassa on löydetty juutalaisista taruista kuten Sefanjan Ilmestys ja Aabrahamin testamentti. Fariseukset pitivät näitä kuvauksia tosina, mutta Jeesus ei. Hän halusi saada fariseusten taikauskon ja uskomukset siitä, kuka pelastuu ja kuka ei, näyttämään naurettavalta ja käänsi sen vuoksi vertauksen henkilöiden kohtalon päälaelleen suhteessa siihen, miten fariseukset uskoivat.
Juutalaisten tarujen mukaan tuonelan kärsivien ja onnesta nauttivien välisen kuilun pystyi ylittämään veneellä, jota enkeli ohjasi. Jeesuksen kertomassa versiossa tätä venettä ei ollut, eikä rikas mies saanut siten helpotusta vaivoihinsa ja tuskaansa.
Fariseukset luulivat, että he pääsevät paratiisiin, koska olivat hurskaita ja Jumala oli siunannut heitä terveydellä ja rikkauksilla; erityisesti ylipapit pääsisivät aivan varmasti Abrahamin helmaan, joka oli heidän uskomuksissaan paikka tuonelassa, jonne he pääsivät kuoleman jälkeen. Heitä olisi vastaanottamassa Aabrahamin lisäksi Iisak ja Jaakob, ja kaikki patriarkat ylistäisivät heitä autuaiksi ja toivottaisivat heidän tervetulleiksi.
Pitalisen Lasaruksen piti joutu fariseusten uskomusten mukaan tuonelan tuleen, koska sairaus ja köyhyys oli heidän mielestään seurausta synnistä ja osoitus siitä, että joku ei kelpaa Jumalalle: ne olivat Jumalan langettamia ajallisia kirouksia ennen lopullista tuomiota ja rangaistusta.
Jeesus käänsi päälaelleen fariseusten tuonelauskon. Rikas mies joutui "helvettiin" ja köyhä Lasarus pääsi "paratiisiin". Tuonelassa ei ollut lauttaa, jolla rikas mies olisi saanut lohdutusta tai päässyt pois tuonelasta. Juutalaiset uskoivat tarujen mukaan myös niin, että Aabraham ja muut rukoilivat lievitystä tulessa kärsiville kun näkivät heidät. Jeesuksen vertauksessa Abraham kieltäytyy suomasta lievitystä tuskaan.
Jeesus ei siis vahvistanut fariseusten taikauskoisia käsityksiä tuonelasta ja väärää pelastusoppia. Sen sijaan hän teki sen kaiken naurettavaksi.
Mitä Herra mahtaa ajatella kristityistä, jotka ovat tulkinneet tämän kohdan kirjaimellisesti väärin ja väittäneet fariseusten taikauskoa Jumalan sanan ilmoittamaksi totuudeksi?
Toivottavasti Herralla riittää huumorintajua meidänkin kohdalle.
Tuohan on aivan suoraa kerrontaa: "Oli rikas mies ...".
Se ei ollut vertaus.
Mitä taas vertaukseen tulle, niin vertauksen idea on juuri siinä,
että kun tuo vertaustapahtuma on meille tuttua elämää,
niin sen avulla voidaan ymmärtää jotain syvempääkin.
Esimerkiksi kun kylväjä lähti kylvämään,
ja linnut tulivat ja söivät osan siemenistä,
niin tämä on totisinta totta elävästä elämästä.
Mutta kun Jeesus aloitti sanomalla "Kuulkaa tämä vertaus",
niin silloin se asettaa meidät pohtimaan
tuon totisinta totta olevan tekstin pohjalta jotain muutakin
kuin vain tuota tuttua maanpäällistä tapahtumaa,
kun kylväjä lähti kylvämään.
Oma lukunsa sitten on se, että meidän on ymmärrettävä,
mitä tuossa kulttuurissa tarkoitettiin esimerkiksi ilmaisulla
"Aabrahamin helma".
Tai mitä tarkoittaa se, kun meille kerrotaan,
että Maria istui Jeesuksen jalkojen juuressa
ja kuunteli Hänen opetustaan.
Tuossa kulttuurissa tuo sanonta tarkoitti
enemmän kuin pelkästään istumista määrätyssä pisteessä.
Se oli ilmaisu, jolla ilmaistiin rabbin opetuslapsena oleminen.
Ja vasta kun ymmärrämme tämän kulttuuritaustan tuolle sanonnalle,
voimme ymmärtää, minkä hyvän osan Maria oli valinnut.
Samoin meidän on ymmärrettävä, mitä tarkoittaa "Aabrahamin helma",
Kaikki me, jotka uskoon perustaudumme, olemme Aabrahamin lapsia.
Tämä sanotaan Raamatussa, ja nimenomaan UT:n puolella.
Kun kuolemme, meidät temmataan isiemme tykö,
eli Aabrahamin helmaan. Enkelit vievät meidät.
Ja nyt Lasarus sai tuossa tervetulojuhlassa
kunniapaikan Aabrahamin helmassa.
Siis kun itämaiseen tapaan olemme juhla-aterialla,
olemme puolittain makuuasennossa
vasemman kyynärpään varaan nojaten.
Oikealla kädellä otamme syötävän pöydästä,
jonka ympärillä juhlajoukko on edelläkuvatussa muodostelmassa.
Ja tässä joukossa tuo enkelien juuri tuoma
sielu saa kunniapaikan Aabrahamin helmassa.
Siis Aabrahamin etupuolella. Hänen helmassaan.
Melkein Aabrahamin sylissä.
Tämä on Aabrahamin helma kirjaimellisesti.
Mutta laajemmin tuon sanonnan "Aabrahamin helma",
Juutalaiset ymmärsivät viittaavan Paratiisiin.- phaipola (ei kirj.)
"Aabrahamin helma" oli Jeesuksen ajan juutalaisten uskomusten mukaan "paikka, johon autuaiden sielut siirtyivät kuoleman jälkeen". Tästä on olemassa juutalaisten omia kirjallisia lähteitä ja tutkimuksia, joista osa on nyt suomeksi kotisivuillani.
Jeesuksen ajan juutalaisten uskomuksia tuonelasta jne.
http://www.inri.fi/oppi/juutalaiset-tuonelasta.htm
Juutalaiset uskoivat, että Aabraham, Iisak ja Jaakob olivat ottamassa heitä vastaan tuonelassa ja kaikki aiemmat pyhät toivottivat heidät tervetulleiksi. (Sef. Ilm. 9:2)
Vaikka nimimerkki "kalamos" kuvaa oikein juutalaisten asettautumista makuulle aterialla ja pään nojaamista toisen syliin, niin Jeesus ei tahdo kertoa vertauksellaan sitä, että pyhät siirtyisivät sieluina Aabrahamin ja muiden pyhien luokse heti kuolemansa jälkeen odottamaan ruumiin ylösnousemusta.
Jeesus ei kumonnut Vanhan testamentin opetuksia tästä aiheesta vaan teki juutalaisten taikauskoiset näkemykset naurunalaisiksi. Sen sijaan, että olisi vahvistanut ne, asetti hän ne naurunalaisiksi ja käänsi ihmisten kohtalon myös toisinpäin kuin mitä fariseukset uskoivat.
Tässä on muutamia yksityiskohtia Jeesuksen vertauksesta, jotka eivät vastaa todellisuutta Vanhan testamentin kuvauksissa eikä Jeesuskaan voinut niitä sen vuoksi totena pitää:
- Tuonela olisi kahtia jaettu "kuolleiden valtakunta" aivan niin kuin pakanat uskoivat (mm. kreikkalaiset): hyvät nauttivat onnea ja pahat kärsivät tuskaa
- Ihmiset siirtyvät heti kuolemansa jälkeen tuonelaan, jossa pahoja rangaistaan jo ennen viimeistä tuomiota (ks. Matt 13:13-43 Jeesus ei opettanut sitä. )
- Autuaat voisivat keskustella kärsivien kanssa kuilun yli
- Kärsivillä olisi ruumis, jonka tuskaa voitaisiin lievittää pisaralla vettä (mihin ylösnousemusta tarvittaisiin, jos heillä olisi ruumis, joka voi kärsiä tuskaa jo nyt)
- Pelastuvilla olisi hengellinen ruumis (mihin ylösnousemusta tarvittaisiin, 1Kor 15:34-58)
MInusta ikuiseen piinahelvettiin uskovien kannattaisi todenteolla tutkia tätä aihetta tarkemmin ennen kuin väittävät tulkintaansa varmasti oikeaksi. Liiallinen varmuus ja ylimielisyys "isien oikeassa olemisesta" on saanut tässä asiassa aikaan "lukon", joka estää tutkimasta asiaa ja kyseenalaistamasta aiempia näkemyksiä. Niinpä totuuden löytäminen on mahdotonta, jos on erehdytty aiemmin.
Rikas mies ja Lasarus -selitys, Steven Cox
http://www.inri.fi/oppi/cox.html
Helvetti Raamatussa
http://www.inri.fi/oppi/helvetti.htm- phaipola (ei kirj.)
Jeesus kertoo kuolleiden nousevan ylös tuomiolle mm. seuraavissa jakeissa:
Matt. 12:37-42; 11:20-24
Näiden kuvausten perusteella kuolleet eivät kärsi rangaistusta jo nyt vaan vasta ylösnousemuksen jälkeen. (Joh. 5:28-29) Jeesus ei voinut puhua itsensä kanssa ristiriitaisesti, joten rikas mies ja Lasarus vertaus ei voi vastata hänen omia uskomuksiaan ja tietoaan siitä, mitä ihmisille kuoleman jälkeen todella tapahtuu.
Vt:n mukaan "tuonela" on hauta, johon joutuvat kaikki ihmiset, eikä sitä ole jaettu kahteen osastoon pakanauskontojen mukaan, jossa "sielut" jatkaisivat elämäänsä. Sen sijaan se on paikka, jossa ei tiedetä mitään, ja josta noustaan ylös tulevaan ylösnousemukseen. (Snj. 9:5, 9-10; 12:13-14; Dan 12:2-3) phaipola (ei kirj.) kirjoitti:
Jeesus kertoo kuolleiden nousevan ylös tuomiolle mm. seuraavissa jakeissa:
Matt. 12:37-42; 11:20-24
Näiden kuvausten perusteella kuolleet eivät kärsi rangaistusta jo nyt vaan vasta ylösnousemuksen jälkeen. (Joh. 5:28-29) Jeesus ei voinut puhua itsensä kanssa ristiriitaisesti, joten rikas mies ja Lasarus vertaus ei voi vastata hänen omia uskomuksiaan ja tietoaan siitä, mitä ihmisille kuoleman jälkeen todella tapahtuu.
Vt:n mukaan "tuonela" on hauta, johon joutuvat kaikki ihmiset, eikä sitä ole jaettu kahteen osastoon pakanauskontojen mukaan, jossa "sielut" jatkaisivat elämäänsä. Sen sijaan se on paikka, jossa ei tiedetä mitään, ja josta noustaan ylös tulevaan ylösnousemukseen. (Snj. 9:5, 9-10; 12:13-14; Dan 12:2-3)Luukas 16. luvun alkupuolella Jeesus puhui jopa ironiaa, joka tarkoittaa päinvastaista kun sanotaan, mutta kertoi totuuden heti seuraavissa jakeissa,
(10-12)
16:
9 "Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin."
- Kerro sinä
Miksi helluntailaiset eivät muuta opetustaan?
- ekivaari.ei-rek.
Jeesuksen kertomuksissa on minullekin useita avoimia kohtia, jotka kaipaavat lisää valoa, avautuakseen minulle täydellisemmin. En usko pureksimatta ja märehtimättä ihmisten tekemiä valmiita dogmeja, joita ei saisi edes arvostella.
Viittaamasi raamatunjakeet Matt. 12:37-42; 11:20-24 minunkin mielestäni kertovat tuomiolle ylösnousemiseta. Raamattu puhuu paljonkin "tekojensa mukaan" tuomitsevasta "elämän hengen laista", [Rm.2:6, 8:2; Ob.1:15] ainakin kahdeksassa jakeessa UT;ssa. Ymmärrykseni mukaan tuo on vaikeasti toteutetta
Ruumiden ylösnousemuksestakin Raamattu puhuu hieman ristiriitaisesti, kun toisaalla sanoo kaikkien ruumiiden nousevan vissa muuten kuin jonkinlaisen sielunvaelluksen avulla.
ylös, mutta toisaalla taas jakaa ruumiit "kuolleisiin vainajiin, jotka eivät nouse ylös", [Jes.26:14;
1.Kor15:50] ja
Jesaja 26
14 "Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa. - - -
19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös." Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on Edellinen kirjoitukseni jäi joten kesken ja sekavaksi, joten jatkan korjauksilla:
Viittaamasi raamatunjakeet Matt. 12:37-42; 11:20-24 minunkin mielestäni kertovat tuomiolle ylösnousemiseta. Raamattu puhuu paljonkin "tekojensa mukaan" tuomitsevasta "elämän hengen laista", [Rm.2:6, 8:2; Ob.1:15] ainakin kahdeksassa jakeessa UT;ssa. Ymmärrykseni mukaan tuo on vaikeasti toteutettavissa muuten kuin jonkinlaisen sielunvaelluksen avulla.
Ruumiden ylösnousemuksestakin Raamattu puhuu hieman ristiriitaisesti, kun toisaalla sanoo kaikkien ruumiiden nousevan ylös, mutta toisaalla taas jakaa ruumiit "kuolleisiin vainajiin, - j o t k a - e i v ä t - n o u s e - ylös", [Jes.26:14] vaan kuolema jää näille kostoksi.1.Kor15:50] ja
"sinun kuolleisiin", (tarkoittanee Kristuksessa kuolleita) "minun ruumiitani" (Kristuksen Isälle kertomana).
Jesaja 26
19 "Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille."
Valheprofeetoille ja rakkausaterioilla (ehtoollisilla) kemuilevien lihallisten uskovaisten loppua apostoli Pietari vertasi omaan turmelukseensa hukkuvien eläinten loppuun:
2.Pietarin kirje 2
12 "Mutta niin kuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa,"Ekivaarille ja muillekin hieman miettimistä Danielin kirjan viimeisestä jakeesta.
Dan 12:13 Mutta sinä [Daniel], mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa.
Onko Danielilla jokin osa aikojen lopulla?Kiitos, Jonah, tuosta Dan.12:13 jakeesta! Siinä on korkealti miettimistä kenelle tahansa kirjoitusten merkityksen tutkijoille.
- l-h
vaari juttelee omiaan--raamatun mukaan kuolleet heraavat [kaikki kuolleet ei vain jotkut] vai onko jossakin sanottu toisin?
Jospa l-h ja monet muut lukijat ette tekisi liian nopeita johtopäätöksiä muutamista harvoista raamatunjakeista ja unohtaisi kokonaisuutta ilmaisevia vaihtoehtoja, sillä kieltämättä Raamattu puhuu kahdenlaisista ruumiista; luonnollisesta (sielullisesta) ruumiista ja hengellisestä ruumiista:
1.Korinttolaiskirje 15
44 "kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on
s i e l u l l i n e n - r u u m i s, - niin on myös - h e n g e l l i n e n."
Pyydän l-hunttaria kertomaan tarkemmin, mitä omaani olen kertonut?
1.Pietarin kirje 3
18 "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; - h ä n, - joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta - t e h t i i n - e l ä v ä k s i - hengessä,
19 - j o s s a - h ä n - m y ö s - m e n i - p o i s - ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,"
Eikö sinun, l-h, Raamatussasi ole Jesaja 26:14 jae tuolla tavalla?
King James
14 They are dead, they shall not live; they are deceased, they shall not rise: therefore hast thou visited and destroyed them, and made all their memory to perish.- Totuutta vain
ekivaari
Jes. 26 voitaisiin kai ymmärtää siten kuin Jeesus kertoi: ensin nousevat ylös vain Herran omat ja sitten myöhemmin tuomion ylösnousemukseen tulevat. Asiayhteydestä voisi päätellä, että Jesaja tarkoittaa sitä, että Israelia muinoin hallinneet tai häirinneet kansat (refaim, jättiläiset; haamut) eivät nousisi enää heitä hallitsemaan tai häiritsemään. Se ei tarkoita vielä sitä, että he eivät nousisi koskaan ylös.
Osa Jeesuksen ajan juutalaista uskoi tietääkseni niin, että vain vanhurskaat nousevat ylös, mutta jumalattomat jäävät ikuisesti hautaansa. Tätä näkemystä perusteltiin mm. tällä Jesajan kirjan kohdalla. Voi olla, että Jeesus puhui juuri sellaisten ihmisten kuullen, jotka uskoivat vain vanhurskasten ylösnousemukseen tai eivät ollenkaan ylösnousemukseen (saddukeukset), kun sanoi: "Ne, jotka on katsottu arvollisiksi pääsemään toiseen maailmaan ja nousemaan ylös kuolleista"... Luuk. 20:35 Toisaalta tämä pitää yhtä Jeesuksen muun opetuksen kanssa, jonka mukaan vain Herran omat nousevat ylös "tulevaan maailmaan" (juutalaisten olam ha-ba), jossa hän hallitsee tuhat vuotta kuninkaana; muut nousevat ylös vasta sen jälkeen.
Synnin alkuperäinen palkka on kuolema. Sen seurauksena ruumis muuttuu maaksi ja katoaa. Tämä on se kadotus, josta Paavali puhui. Jos kuolleet eivät nousisi ylös, niin jopa Kristuksessa pois nukkuneet olisivat kadotetut. 1Kor. 15:18 Miksi hän näin olisi sanonut, jos he eläisivät jo nyt hengellisissä ruumiissa, niin kuin rikas mies ja Lasarus vertauksesta voitaisiin päätellä? Mihin ylösnousemusta yleensä tarvittaisiin, jos pyhillä olisi jo nyt hengelliset ruumiit? Miksi tuomittavien pitäisi saada ylösnousemusruumis, jos he kärsivät tuomiota jo nyt?
Monia muitakin kysymyksiä herää, joihin perinteinen ikuisen piinahelvetin oppi ei voi antaa tyydyttäviä vastauksia. Jos uskoisimme sen sijasta Jumalan sanat, että kuolleet heräävät ylös tuomiota varten, jonka jälkeen he "kuolevat toisen kerran" - tämä on "toinen kuolema" - ja että heidän ruumiinsa poltetaan sen jälkeen tulessa ja hävitetään, niin että heistä ei jää edes muistoa jäljelle uuteen maahan, jossa vanhurskaus asuu, niin ristiriidat poistuisivat. Nyt ne jäävät niin kauaksi aikaa kuin kristityt opettavat juutalaisten taruja "Jumalan sanan totuutena". Antaako Herra sen heille (meille) anteeksi? - Totuutta vain
Entä ne kohdat, joissa Jeesus puhuu "pimeydestä, itkusta ja hammasten kiristyksestä, ja tulisesta pätsistä"?
Ne ovat kielikuvia, joilla Jeesus kuvaa niiden ihmisten parkua ja vaikerointia, jotka jäävät maan päälle hänen tulemuksessaan, eli huomaavat tulleensa "ulosheitetyiksi". (Ilm. 1:7)
Huomaa, että näitä kuvauksia ei ole tarkoitettu ymmärrettäväksi kirjaimellisesti väärin, niin kuin ei muitakaan Raamatun profetioita ja kielikuvia. Jumala ei tempaa ketään ensin ylös pilviin ja heitä häntä sitten pois hääaterialta ulos pimeyteen kädet ja jalat sidottuina. (Matt. 22:1-14) Kyllä ne jäävät maan päälle, joita Isä ei Herran tykö pilviin tempaa.
Totuutta blogissa on hyvä kirjoitus aiheesta:
http://totuutta.wordpress.com/helvetti/ - Totuutta vain
Kun peto ja väärä profeetta otetaan kiinni ja heitetään elävänä tuliseen järveen, niin he saavat surmansa:
- peto tapetaan ja sen ruumis poltetaan tulessa. Dan 7:11
- "laittomuuden ihminen" saa surmansa Kristuksen suusta lähtevästä tulesta. 2. Tess. 2:8
Niinpä, kun he ovat tulisessa järvessä vielä tuhat vuotta tämän jälkeen, ovat he kuolleita, eivät eläviä. Se tuli, joka polttaa heidät, on se sama tuli, josta Jesaja puhuu profetian sanassa. (Jes. 66:17-24) Siitä tulesta saavat monet surmansa eivätkä heidän ruumiinsa saa kunniallista hautausta. He joutuvat tällä tavalla iankaikkiseen häpeään, vaikka ruumiit palavat vain niin kauan kuin niissä poltettavaa riittää. Ja kun ruumiitkin ovat kadonneet, ei jumalattomia ole enää oleva. - ... --- ...
Tässä linkissä tarkemmin:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/keskeneraisesta.htm - Täydempi totuus
Täällä asia tuotu esille; http://koti.phnet.fi/petripaavola/papistojokakumoaaJumalansanan.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 28111153
- 1336990
- 955663
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa385048- 524241
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303889- 613504
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323452Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru222975- 782894