19. III. Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä* ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
20. Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Joh 20:19-24
Systeemi ei toimi
40
114
Vastaukset
- ePaimen
Esikoisten saarnaajat käyttävät avainten valtaa, todistavat synnit anteeksi (harvemmin kai sitovat synteihin) tutun opin mukaan:
"suljettujen ovien takana" joskus lestadioalaisuuden alkuvaiheessa Pyhä Henki tuli asuvaiseksi ja saarnaajat alkoivat todistaa syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Tämä Pyhän Hegen asuvaisten valtuus avata (tai sulkea) taivaan portit sielulta on tässä pimeässä epäuskoisessa ajassa enää vain tässä kristillisyydessä.
Seurojen päättyessä on pönttöjono, jossa kuljetaan saarnaajien luo saamaan henkilökohtaisesti todistus siitä,että synnit saa uskoa anteeksi. Minä en tykkää tästä käsittelytavasta, vaikka saisin vanhasta pohjasta pilkkasanoja, niin sanon sen silti.
- ePaimen
Systeemi ei toimi.
Monet ihmiset astuvat pönttöjonoon ja poistuvat sieltä synnit tunnollaan saarnaajien vakuuttelusta huolimatta.
Mistä tämän tiedämme?
No siitä yksinkertaisesta asiasta, jonka tapahtumat Jeesuksen aikana opettavat: monet esikoiset ovat rakkaudettomia, ilottomia ja kovasydämisiä, koska he ovat saaneet vähän anteeksi jos ollenkaan.- ePaimen
36. IV. Niin yksi Pharisealaisista rukoili häntä rualle kanssansa. Ja hän meni Phariseuksen huoneeseen ja atrioitsi.
37. Ja katso, yksi vaimo oli kaupungissa, joka oli syntinen, ja kuin hän sai kuulla, että hän atrioitsi Pharisealaisen huoneessa, toi hän lasin kallista voidetta,
38. Ja seisoi takana hänen jalkainsa juuressa itkien, ja rupesi kyyneleillänsä kastamaan hänen jalkojansa, ja niitä päänsä hiuksilla kuivasi, ja suuta antoi hänen jalkainsa, ja voiteli ne voiteella.
39. Mutta kun Pharisealainen sen näki, joka hänen kutsunut oli, sanoi hän itsellensä: jos tämä olis propheta, niin hän tietäis, mikä ja millinen tämä vaimo on, joka häneen rupee, että hän on syntinen.
40. Ja Jesus vastaten sanoi hänelle: Simon, minulla on jotakin sinulle sanomista. Hän sanoi: Mestari, sanos.
41. Kaksi velkamiestä oli yhdellä lainaajalla: yksi oli velkaa viisisataa penninkiä ja toinen viisikymmentä.
42. Koska ei heillä ollut varaa maksaa, antoi hän molempain anteeksi. Sano siis, kumpi näistä häntä enemmin rakastaman pitää?
43. Simon vastaten sanoi: minä luulen, että se, jolle hän enemmän anteeksi antoi; hän sanoi hänelle: oikein sinä tuomitsit.
44. Ja hän käänsi itsensä vaimoa päin, ja sanoi Simonille: näetkös tämän vaimon? Minä tulin sinun huoneesees, etkä sinä antanut vettä minun jaloilleni*; mutta tämä kyyneleillä kasti minun jalkani ja ne hiuksillansa kuivasi.
45. Et sinä minun suuta antanut, mutta tämä, sittekuin hän tähän tuli, ei ole lakannut minun jalkaini suuta antamasta.
46. Et sinä minun päätäni öljyllä voidellut; mutta tämä voiteella minun jalkani voiteli.
47. Minä sanon sinulle: sentähden että hänelle paljo syntiä anteeksi annettiin, niin hän paljon rakasti; mutta jolle vähempi anteeksi annetaan, se vähemmän rakastaa.
48. Niin hän sanoi hänelle: sinun syntis ovat anteeksi annetut.
49. Niin rupesivat ne, jotka myös atrioitsivat, sanomaan keskenänsä: kuka tämä on, joka synnitkin anteeksi antaa?
50. Niin hän sanoi vaimolle: sinun uskos on sinun vapaaksi tehnyt*: mene rauhaan.
Luukas 7:36-50
- ePaimen
Miksi systeemi ei sitten muka toimi?
Onhan paljon esikoisia, sydämen kristittyjä, armahtavia ja laupiaita syntisiä ihmisiä kohtaan, hengessä iloitsevia ja Jumalaa ylistäviä, joskus aivan hyppien.
Onko?
Eikös siellä seuroissa enempi ole nyyhkkyttäviä, huonoa omaatuntoa ruokkivia ihmisiä, alakuloisia ja omaa heikkouttaan surevia, ja naapuriaan terävästi tuomitsevia ja arvostelevia.
No eihän ePaimen tiedä mitään, millainen sydämen ilo ja riemu vallitsee, kun saadaan synnit anteeksi.- teu,
No kyllä ,ePaimedm jotaintietää , kzatsos kun Esikoisiakin kolmesorttia .
niit' on Omavanhurskaita , ja Lahjavanhurskaita , se siinä välissä
liikkuvia jotka ei ivan varmaan tiedä kumpaan kuuluvat .näin telee 3.
Olisi tärkeää tietää että JEESUS oli lahjavanhurskas , kuten ISÄKIN
Jeesus sanoi oma vanhurskas on Lahkolainen ,. kuten fariseukset. .
Mutta osa saarnaajista on omavanhurskaita jotka on alkaneet vaatimaan
sellaista kuten ellet käy vuoden ja 1pv kuluttua pöntössä ,sinua aletaan pitää
syntisenä ,,voi haperoita eihän se siitä olekiinni , Nimittäin jos joku on ollut
hiljainen , millä sitä Omavanhurskas saanaaja tutkii koska itselläänkin on
Malka silmässä , ei voi nähdä rikkaa veljen silmä'ssä , pitää tutkia ettäonko
oma synti ensin poistettava, silloin olisi ehdottomasti oikea linja ..
Ei kukaan voi tuomitsa topista , etteikö tuli itsekin tuomituksi ,,miksei koska
olemme ihmisiä , ja näin tehtyämme me tuomitsemme myös itsemme .
Ja ehkäpä asia on niin että , ei meidän tulisi luulla itsestämme niin paljon
koskapa meille ihmisille ei ole annettu valtuuksia , edes luulla sellaista .
Systeemi ei toimi siksi , että ihminen luulee olevansa ((paavi,tai Jumala ))
se näkyy melkein joka kerta kun tietyt omavanhat saarnaa ,
Puuttuu nöyryys , sellainen tekijä , jonka Jeesus on ilmoittanut jokaisen
ihmisen tarpeeksi Ja se että ei Ihminen ole mikään,ei vaikka se olisi saarnannut
(65v. ei siitä mitään mainetta saada /eikätule) katsos VT:ssä oli kolmenöyrääSaarnaajaa NOA,,Aabraham , Mooses ,, ((kyllä Iisak , ja Jaakob
oli myös ,,Nämä perustuu siihen että Sukunsa Esikoinen OLI Saarnaaja ,sekä
uhri alttarin käyttäjä ,
Tuntuu kuin silloin olisikin ollut helponpaa joissa kin asioissa , mutta ei
juuri tässä asiassa e Paimen mitä toit esiin , tarkoitan että nykyään on hankalaa
ei kuitenkaan kaikki , on helpompaakin , mutta suurin syy voi olla oma hyväisyys
se myrkyttää mieliä, ja pitää olla tarkkana tekemisien kanssa .
- missä terve oppi
En ole kuuka kullanvalkeana ollut sellaisessa jonoissa jossa saarnaajilta pyydetään syntejä anteeksi !!
EIkä siinä jonossa ole ollut kukaan APostolienkaan aikana.
opimmeko tästä mitään ? - ePaimen
no jos vaihteeksi rehellisiä oltaisiin...
miksi siis systeemi ei toimi?
koska se on systeemi
Pyhä Henki ei moiseen pelleilyyn alistu
Ja jos Jumalan Poika ei anna anteeksi, niin siinä ei saarnaajien avaintenvalta auta
katse on korotettava systeemistä Jumalan Poikaan, eikä vain hokemana
"Ole minulle syntiselle armollinen"
ei ole kevyt ja helppo rukous, valmista vastausta odottaen
se on Jaakobin painia Jumalan kanssa, todellista synnintuntoa ja armon uskomista
tätä on pyhitys, syvenevää synnin ja armon tuntoa
sitä soisin itselleni ja kaikille
Herra armahda
Kristus armahda
Herra armahda - ePaimen
Kristillisen kirkon liturgian kirkkaimpia helmiä:
Oi sinä kaikkein armollisin,
ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
Armahda minua, vaivaista syntistä,
ja katso puoleeni laupeutesi silmin, niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut, ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa ja ryöväriin ristinpuulla.
Anna minulle pyhä armosi,
että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
taivaassa iankaikkisesti.- ePaimen
Tästä todellisuudesta nousee rakkaus, ilo ja rauha, joka kestää kuolemankin edessä.
ei mistään systeemistä tai Pyhän Hengen asumisensa automaattisesti esikoisten vanhinten päätöksellä saaneiden vakuutteluista.
väärinkäsitysten välttämiseksi
synnit antaa anteeksi Jumalan Poika
eivät ihmiset
Onhan se kätevämpää, että pappi tunnustaa koko kirkkoväen synnit ja heti perään julistaa synninpäästön. Ei tule kuulijalle harmia eikä kenenkään takki kastu kyynelistä.
Kuitenkin perillä on kaikia ainakin yksi pari. Saattaa olla myös luterilaisia ja lestadiolaisiakin.- jumalisista jumalatt
Pappi johtaa alttarilta kirkkokansan yhteiseen synnin tunnustukseen. Pappi ei tunnsta kenenkään muun puolesta syntejä, vain omat syntinsä. Henkilö joka ei tunnista eikä tunnusta omia syntejään, jää myös vaille syntioen anteeksiantamusta.
Vihneellä o n pilkallinen asenne luterilaisiin kristittyihin, koska hän ei ymmärrä Kristuksen evankeliumia oikein, eikä luterilaista oppia ollenkaan. Hänelle armo tulee hänen omien tekojensa ja toimiensa palkkana, ja syntikin tulee häneen
vasta kun hän on omasta mielstään tehnyt jotakin väärin. Pinnallinen syntikäsitys on siitä ikävä asia, että se suojelee ihmiselle ominaista ylpeyttä ja tekoejen ansioista nauttimista, se estää ymmärtämästä Kristuksen evankeliumia oikein.
Paavali kiiteyttää tällaisilta itseensä luottavilta ihmisiltä salassa pysyvän totuuden seuraavin sanoin:
Room. 4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Ihmisen täytyy tulla tietoiseksi omasta jumalattomuudestaan, voidakseen ottaa armosta vastaan Jeesuksen Kristuksen ansion ja vanhurskauden. Ihmisten päällepäin kiiltävä jumalisuus on pettävä valhe. Se on Mooseksen peite.
(Enemmän taikka vähemmän Ihmistekoihin rakennettu vanhurskaus) Tästä "vanhurskaudesta" on luovuttava kokonaan, voidakseen voittaa omakseen Jeesuksen kristuksen.
Parannus pahuudesta ei riitä, jäljelle jää paljon vaikeampi parannus, joka on parannus omasta pyhyydestä. Se on ylpeydelle ahdas portti, uskoa syntisenä itsensä armosta autuaaksi. - teu,
"vihne"
etkai meinaa ,, taas aloittaa alustaeikö tuo NOAN aikana jo riittänyt , ensin
sen takia että missään ei ole niin mainittu Paitsi että HERRA sanoi Minä en
koskaan enää hävitä ihmisiä Vedellä ,vedenpaisuksella. vaan . kuumillä
kivillä . kuten nähtiin Sodomassa ;Gomorassa, Adman , Seboimin kaupungeissä.
Kiviä tuli sormenpään kokoisista ,pääkallon kokoisiin , ja ne tappoi n,70'000 as.
kun ne oli tulleetr Seulasista saakka , ne oli punahekuisia kaikki tyynni,.
Ja kun sitä massaa tuli 5 kyynärätä jokainen voi laskea painon kun alaa oli
124, neliökilometriä ja tonni paino =2/kuutio . ei tarvitse olla se alue järistys arka
sellainen paino pistää massat liikkumaan . ja maasto voi painua kovastikin .
Vieläkö joku epäilee että ei HERRA saa tehdyksi mitä ON suunnitellut .
"su" Tai joku muu , eikö ole kaikki niin kuin oledmme lukeneet . aamen . - muuttis
jumalisista jumalatt kirjoitti:
Pappi johtaa alttarilta kirkkokansan yhteiseen synnin tunnustukseen. Pappi ei tunnsta kenenkään muun puolesta syntejä, vain omat syntinsä. Henkilö joka ei tunnista eikä tunnusta omia syntejään, jää myös vaille syntioen anteeksiantamusta.
Vihneellä o n pilkallinen asenne luterilaisiin kristittyihin, koska hän ei ymmärrä Kristuksen evankeliumia oikein, eikä luterilaista oppia ollenkaan. Hänelle armo tulee hänen omien tekojensa ja toimiensa palkkana, ja syntikin tulee häneen
vasta kun hän on omasta mielstään tehnyt jotakin väärin. Pinnallinen syntikäsitys on siitä ikävä asia, että se suojelee ihmiselle ominaista ylpeyttä ja tekoejen ansioista nauttimista, se estää ymmärtämästä Kristuksen evankeliumia oikein.
Paavali kiiteyttää tällaisilta itseensä luottavilta ihmisiltä salassa pysyvän totuuden seuraavin sanoin:
Room. 4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Ihmisen täytyy tulla tietoiseksi omasta jumalattomuudestaan, voidakseen ottaa armosta vastaan Jeesuksen Kristuksen ansion ja vanhurskauden. Ihmisten päällepäin kiiltävä jumalisuus on pettävä valhe. Se on Mooseksen peite.
(Enemmän taikka vähemmän Ihmistekoihin rakennettu vanhurskaus) Tästä "vanhurskaudesta" on luovuttava kokonaan, voidakseen voittaa omakseen Jeesuksen kristuksen.
Parannus pahuudesta ei riitä, jäljelle jää paljon vaikeampi parannus, joka on parannus omasta pyhyydestä. Se on ylpeydelle ahdas portti, uskoa syntisenä itsensä armosta autuaaksi."katse on korotettava systeemistä Jumalan Poikaan, eikä vain hokemana" -ePaimen-
Aivan.
Mutta ymmärräthän, että jos ei vielä ole herännyt oikeaan itsensä tuntemiseen ja tullut itseltään tuomituksi, perinne riittää pinnallisiin synteihin. Kuuliaisuuden osoittaminen saarnaviran haltijoille rauhoittaa sydämen eikä mikään muutu. Vasta kun Jumala saa sanallaan särkeä sydämen kokonaan, eikä vain raapaista pintaa, voi ottaa Herran Jeesuksen elämänsä Herraksi ja kaikki muuttuu.
Emme kristittyinäkään ole samalla kohden kulkemassa. Tosi herätys on monelle tapahtunut vasta kuolinvuoteella. Perinneoppi on riittänyt sinne asti ja saattaa olla niitäkin, jotka ovat siihen turvaten menneet iäisyyteen.
Esikoisuudessa on saarnaajia, jotka tuovat selkeästi esiin sen, että Jeesus Kristus on armoistuin ja Hän armahtaa. He vain todistavat siitä raamatun sanoin.
Rakkaus on se mistä kristityt pitää tunnettaman. Tämä on sisäistynyt niin, että riittää kun rakastetaan omaa yhteisöä. Avarampi ajattelu löytyy Jumalan sanasta.
Kun on jo aikaa kulunut viime Lapin lähetyksestä, pöntöstä yhä useammin kuuluu kehoitus lukea raamattua ja se on hyvä ja tosi tarpeen.
- ristinkantajat ry
ePaimen kirjoitti viestin 10.9.2013 klo 12:16
Teksti oli ilmeisesti piispa Lizeliuksen työryhmän suomentamasta Bibliasta vuodelta 1776?
Hyvän avauksen tei jälleen, - tärkeästä asiasta.
Jos synti kietoo ahdistaa, Jeesuksen veri puhdistaa. Tämä edellyttää kuitenkin sydämen USKOA, jolla tuo veren peso otetaan vastaan.
Veren peso on myös kateedereilta ja saarnatuoleista saanratussa Jumalan sanassa, samoin Herran Pyhässä Ehtoollisessa. Myös rukoillen Jumalalta armoa Jeesuksen nimessä, ihminen saa syntinsä anteeksi, niin kuin Jeesus meitä opettaa rukoilemaan.
Avain Jumalan lahjojen vastaanottamiseen on siis USKO, - usko ja usko. Jos usko puuttuu, niin lahjat jäävät saamatta. Jumalan sana jää tyhjäksi huulten höpinäksi öylätiksi ja viiniksi, taikka ihmisen mielikuvituksiksi.
Jeesus sanoin OTTAKAA PYHÄ HENKI, sen jälkeen hän puhalsi opetuslasten päälle Pyhän Hengen. PYHÄ HENKI on avainten haltija ja hän toimii aina KRISTUKSEN sanan kautta. Ihmiset ja heidän muodostamansa yhditykset, taikka eri kirkkokunnat eivät ole avaimen haltijoita, heillä on ainoastaan Jeesuksen käsky käyttää Pyhän Hengen omistuksessa olevia avaimia,
kun sitä palvelusta pyydetään.
Kirkkoja kutsutaan virheellisesti äideksi, tämä on väärää oppia. Kristuksen sana on tuo kohtu josta lapset Jumalalle syntyvät. SEURAKUNNAN TEHTÄVÄNÄ ON JULISTAA KRISTUSTA.
Nyt on käynyt ikävästi, kirkkokunnat ovat hylänneet Kristuksen sanan ja alkaneet julistaa "ainoata oikeata erinomaista ja erehtymätöntä" itseään pelastajina.
Onko ihme että musa pauhaa yhä kovemmin, tuska yltyy ja ihmisopit kaiken maailman hurmahenkisyydet viihde- kristillisyyksineen valtaavat alaa. Minä olen sitä mieltä, että mitään uskonharjoitusta ei saa pilkata, joka on raamatusta johdettavissa.. Halusin vain sanoa, että jokaisessa porukassa on joku metodi, jolla väitetään Jumalan armon tulevan alas taivaasta.
Olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että on raamatun hengen ja kirjaimen mukaista suorittaa ääneen toimitettua rippiä toisen uskovan kanssa. Ja ainakin silloin, kun on aihetta tehdä todellisista teoista tunnustusta toiselle ihmiselle.
Jos me tunnustelemme mielessämme suoraan Jumalalle asioita, niin ristin poikkipuu menee tarpeettomaksi ja silloin se onkin todellisuudessa paalu niinkuin yksi uskonporukka väittää. Heitäkään en halua pilkata, koska en pidä siitä, että m inua pilkataan.
Tällainen lestadiolaisten syntien julkitunnustaminen ei ole kenenkään saama pesti Jumalalta. Tästä olen lähes varma.- pysytään asiassa
Tehtyjen syntien julkituominen kahdenkeskisessä ripissä on yksi armovälineistä, joiden ainoa tarkoitus on, ETTÄ USKOSYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEEN JEESUKSESSA KRISTUKSESSA VAHVISTUISI.
Kaikki se mikä tulee esteeksi uskolle, on pois pantavaa. Mutta teot, tavat, systeemit, niillä ei ole merkitystä, vaan sillä että usko syntien anteeksiantamiseen säilyy elävänä.
- ePaimen.
1890 luvulla jo herätyksen piirissä vaistottiin ja vainuttiin "kylmät hypyt"
ei pidä meillä hyppimän, jos ei ole oikeasti iloinen
on tapahtunut sanojen inflaatio "synti" "armo" "pelastus" "kadotus" ... "anna anteeksi"
ei merkitse mitään, sisältö tyhjä
puhutaan, niinkuin tulee puhuaOletko ollut seuroissa ja nähnyt kaiken tämän, josta irvailet?
Vai oletko mennyt eksyttäjän ansaan pilkkaamaan Jumalan tekoja. Sillä Hän käyttää juuri sitä, mikä ei ole ihmisten silmissä mitään.- teu,
Vaikka 1890 luvulla luultiin Että jotain olisi voinut tapahtuas , yksikään porukka ei eronnut , kun oli 1899 J.Raattaman hautajaiset odotettiin jotain tapahtuvaksi . ei
kuitenkaan kaikki olivat vanhaa kohtelemassa kunnioittavasti .
Vasta 1901 ,ja Sirkanmaa, kumppanineen , tästä ei tullut Viläkään se hajaannuksen vuosi vaan 1902 , olipa vaan alkua , kuten Purnukin sitä huomioitsi . eteläsuomen
lähetystä oli kokoiltu , ja kevät talvella 1902 lähti Rakkaat Lähetys miehet .
Samuel Vettasjärvi ja Viktor Appeqist, toteuttamaan sitä , pyynyöä joka oolleeet
tullut Sumesta, että saada lähetys miehiä Lapista , kun he oli Helsigissä toista
päivää , tavoitti sähkösanoma heidät , Joonas vanhin oli saanut paraatiisikutsun ,
Nämä lähetys miehet , ottivat osaa suruun , ja jatkoivat matkansa loppuun
ja kun palasivat , alkoi olla kevät lapissakin , he kertoivat terveisenään ja
esittivät toivomuksen että siellä tarvitään ensivuonnakin lähetys.
sehän toteutui , miehet oli Iisakki pari , Kuoksu ja Niku . näin oli lähetys
päässyt hyvään alkuun .((ei kai minun tarvitse mainita ,että miehet oli
esikoisia jotka puhui samaa kun viime vuonna ja sitten tämä' pari kävi
8 kertaa yhdessä ja kuoksu kerran parakan kanssa .
Sitten toisella kertaa noitten kirerrosten välit. se on toinen tarina..
- eParimen.
Niin, ulkopuolinen kun olen, lumiukko...
Eikös Rovasti juuri sitä korostanut, että pitää olla kokemuksia ja tuntemuksia, muuten usko on peruukissa?
ja eikös saarnaajat opeta, että lapsen ensimmäinen todellinen synnintunnustus on se hetki, kun hän syntyy uudestaan.
syntinen nainen rakasti, koska hän oli saanut paljon anteeksi.
ihan oikeita syntejä - ePaimen.
etkö sinä Vihne ollenkaan ole samaa mieltä, että systeemi voi nousta elävän Jumalan eteen?
paljon ihmisläheisempi, tutumpi, eikä niin julmetun vaarallinen kuin meidän Jumalamme?
systeemi, meidän porukan perinteet ja tavat, lapsesta asti tuttuja
asiat on kuten niiden pitää olla
ja Herramme saa kolkutella porstuassaJokapaikassa on systeemejä. Ei esikoisten systeemi ole sen huonompi kuin muidenkaan. Minä olen haistellut ilmapiiriä monessa paikassa ja olen löytänyt systeemit, mutta olen löytänyt myös aitoja Jumalan lapsia. Jumala tekee työtään jokapaikassa, missä sana on esillä. Annetaan hänen tehdä työnsä, koska Hän saa työnsä valmiiksi varmasti määräpäivään mennessä. En siis kannata hyökkäystäsi, vaikka sinulla olisi kuinka kiiltävä haarniska. Kylvö kantaa hedelmän kärsivällisyydessä.
vihne kirjoitti:
Jokapaikassa on systeemejä. Ei esikoisten systeemi ole sen huonompi kuin muidenkaan. Minä olen haistellut ilmapiiriä monessa paikassa ja olen löytänyt systeemit, mutta olen löytänyt myös aitoja Jumalan lapsia. Jumala tekee työtään jokapaikassa, missä sana on esillä. Annetaan hänen tehdä työnsä, koska Hän saa työnsä valmiiksi varmasti määräpäivään mennessä. En siis kannata hyökkäystäsi, vaikka sinulla olisi kuinka kiiltävä haarniska. Kylvö kantaa hedelmän kärsivällisyydessä.
Vihneen kanssa olen suurin piirtein samaa mieltä tästä silinterihattupaimenesta. Ärsyttävää ronkkimista aina samasta asiasta.
Kaikkialla missä saarnataan syntien anteeksiantamusta, siellä on Kristuksen kirkko.
ePaimenella on oma "paavalilainen" systeeminsä, jolle on sokea.
ePaimen ei myöskään näe kenenkään sydämeen. Kehtaakin äijä arvostella rippiä.
ePaimen tulkitsee itsekin Raamattua juuri miten sattuu itselle sopimaan - miksi pitää arvostella esikoisia tästä?
On totta, että jossain voi olla parempi seurakunta - mutta esikoisuus on täysin pelastukseen riittävä. Sanon tämän, vaikka itse olenkin käsityksiltäni nykyään ehkä enemmän tunnustuksellinen luterilainen kuin esikoislestadiolainen. Silti en jätä hengellistä kotiani vaan ehkäpä haluan muuttaa sitä sisältä päin. Ainakin omalta osaltani.
Täydellistä seurakuntaa ei ole olemassakaan. Olkioppeja on aina joukossa.
Jumala hulluistaan huolen pitää.- harhat velvoittavat
tyhmelin kirjoitti:
Vihneen kanssa olen suurin piirtein samaa mieltä tästä silinterihattupaimenesta. Ärsyttävää ronkkimista aina samasta asiasta.
Kaikkialla missä saarnataan syntien anteeksiantamusta, siellä on Kristuksen kirkko.
ePaimen tulkitsee itsekin Raamattua juuri miten sattuu itselle sopimaan - miksi pitää arvostella esikoisia tästä?
On totta, että jossain voi olla parempi seurakunta - mutta esikoisuus on täysin pelastukseen riittävä. Sanon tämän, vaikka itse olenkin käsityksiltäni nykyään ehkä enemmän tunnustuksellinen luterilainen kuin esikoislestadiolainen. Silti en jätä hengellistä kotiani vaan ehkäpä haluan muuttaa sitä sisältä päin. Ainakin omalta osaltani.
Jumala hulluistaan huolen pitää.No pakko se onkin,kun ei saa heihin ymmärrystä !
olikioppeja taitaa olal siksi koska kansa rakastaa olkioppeja.
kun isänikin rakasti niin minunkin täytyy. sukulaisuus velvoittaa pysymään samoissa harhoissa. muuten et ole "keisarin" ystävä. - 5+7#
tyhmelin kirjoitti:
Jumala hulluistaan huolen pitää.Tyhmelin, jos näkee virheellisyyttä jossain opetuksessa, ei se virheellisyys lievene yhtään sen takia, että muissakin joukoissa on omat virheensä. Minun mielestä anteeksi pyytämisestä saarnaajilta seurakunnan edessä, voi muodostua joillekin anteeksi saamisen ehto, mitä se ei kuitenkaan voi olla.
Tätä asiaa on hyvä välillä kirkastaa, sanoo siitä kuka tahansa. Vai miten on, ymmärsinkö oikein tämän pulman. 5+7# kirjoitti:
Tyhmelin, jos näkee virheellisyyttä jossain opetuksessa, ei se virheellisyys lievene yhtään sen takia, että muissakin joukoissa on omat virheensä. Minun mielestä anteeksi pyytämisestä saarnaajilta seurakunnan edessä, voi muodostua joillekin anteeksi saamisen ehto, mitä se ei kuitenkaan voi olla.
Tätä asiaa on hyvä välillä kirkastaa, sanoo siitä kuka tahansa. Vai miten on, ymmärsinkö oikein tämän pulman.En pidä siitä, että esikoisten rippikäytäntö leimataan jonkin tietyn väärinkäyttäjäporukan (armonvarkaiden) vuoksi kokonaan "kylmän hypyn" tyyliseksi systeemiksi. Systeemi ei ole mitenkään virheellinen, vaan systeemin käyttäjissä on vikaa jos on.
Saarnaajan tehtävänähän on (saarnan loppupuolella julistettavan evankeliumin lisäksi) opettaa ja nostaa päivänvaloon kaikki salaisetkin synnin himot ja uskon esteet, joita kuulija vasta siinä sanan valossa havaitsee. Ihminen alkaa siinä tilanteessa niitä syntejään katumaan ja janoaa heikossa uskossaan heti todistusta, että kuuluuko armo vielä minullekin suurelle syntiselle.. Saarnaaja tottakai julistaa saarnan lopuksi synninpäästön. Se riittää useimmille. Joillekin ehkäpä herkemmille ihmisille ei riitä.
Mikä on vaihtoehto jos meillä ei olisi rippiä (pönttöjonoa tai vaikka vieruskaverin kanssa)? Monet ihmiset istuisivat saarnan jälkeen vielä ahdistuneina penkissä eivätkä pääsisi vapaiksi. Ripissähän ei ole kyse mistään muusta kuin "jalkojen pesusta" armon evankeliumilla. Pönttöripissä joillekin synninpäästön uskominen on paljon konkreettisempaa kuin jos synninpäästö julistetaan "seiniä myöten". Tämä lisätodistus heille suotakoon.
Kyllä seuroissa käynnin tärkein tavoite on saada uskon voimaa seuraavalle viikolle. Siihen rippi eri muodoissaan on erinomainen lääke.
Tiedoksi, itse en ole koskaan ollut pönttöjonossa enkä sitä tapaa koe omakseni. En kuitenkaan halua mitenkään mollata niitä totisia kristittyjä jotka sitä käyttävät.- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
Jumala hulluistaan huolen pitää.Kyllä mielestäni tapauskoa ja tapaoppia pitääkin ravistella. Herätellä tutkimaan oman uskonsa juuria, missä ne ovat.
Yleistämiseen ei pitäisi sortua, sanon tämän myös itselleni. Joka kristillisestä yhteisöstä, liikkeestä ja kirkkokunnasta löytyy varmaan aitoja Jeesuksen seuraajia, huolimatta omista perinteistään ja tavoistaan. Jumala tuntee omansa, me emme.
Puu, heinä ja olki, niitä ihmisen periturmelluksen takia sotkeentuu jalokivien joukkoon.
- voi huutoja
Tämänkin foorumin osion voisi laittaa kiinni.
Mitään ei kukaan tarvitse, ei etsi eikä kaipaa. Kaikki vanhat viinit ovat tarpeeksi hyviä jo monen sukupolven ajan. Ja ainakin parempia kuin verhojen takana.
voi ihmistä. voi uskovaa ihmistä. voi raukkoja ihmisiä.
Ei puutu kuin kivien huuto ja senkin päälle heitetään sitten paksu patja.- Siunaa
Et voita mitään katkeruudellasi.
- hoi ja akkaa
Siunaa kirjoitti:
Et voita mitään katkeruudellasi.
Miksi tyhmyyttä pitää siunata ?
Miksi Jeesus kaasi pöydät ja miksi Paavali sanoi galatalaisi aälyttömiksi olisi vaan siunannut hekin niinkö !
eikä tässä mistään katkeruudesta ole kyse vaan suuresta harmista joka tulee kun rengasta kävellään siinin korvessa.
Luuletko ettei Jumalaa harmittanut kun kansansa toilauksia katseli !?
Kuinka monesti Moosen heittäytyi kasvoilleen ja kysyi Jumalata miksi tämän napinakerhon minulle annoit vaivoikseni.
hoooh. - tuubansoittajalle
Ålä tuskastu, poistu tältä foorumilta ja etsi parempi.
Täällä ollaan tuskastuneita sinun viesteihisi jotka ovat ylemmyyttä puhkuvia lätinöitä, ilman mitään todellista keskustelua. Tee itsellesi ja meille palvelus, poistu. - teu,
hoi ja akkaa kirjoitti:
Miksi tyhmyyttä pitää siunata ?
Miksi Jeesus kaasi pöydät ja miksi Paavali sanoi galatalaisi aälyttömiksi olisi vaan siunannut hekin niinkö !
eikä tässä mistään katkeruudesta ole kyse vaan suuresta harmista joka tulee kun rengasta kävellään siinin korvessa.
Luuletko ettei Jumalaa harmittanut kun kansansa toilauksia katseli !?
Kuinka monesti Moosen heittäytyi kasvoilleen ja kysyi Jumalata miksi tämän napinakerhon minulle annoit vaivoikseni.
hoooh.Menen lenkille , ja vastaan kun tulen ,,vastauksen arvoisia..
- parin tonnin
Aiii.. olisin vaan tunkkia lainannut teille mutta ei väkisin.
- EPaimen.
Lapsena laukettiin
Om mulla ilo, ilo, ilo, ilo sydämessäini
Sydämessäni
Sydämessäni
On mulla ilo, ilo, ilo, ilo sydämessäni
Sain syntini mä anteeksi!
On mulla Jeesus Kristus sydämessäni
Sydämessäni
Sydämessäni
Om mulla Jeesus Kristus sydämessäni
Sain syntini mä anteeksi!
Ja lapsellisesti iloitsimme syntien anteeksisaamisesta ja Jeesukseta Kristuksesta
Kivet eivät huutaneet, koska me lapset lauloimme - ePaimen.
Rakastatko sinä Herraa Jeesusta koko sydämestäsi ja koko olemukselladi, kuten syntinen nainen fariseuksen huoneessa, joka oli saanut paljon anteeksi?
Vai saako Jeesuksen kallis nimi sinut hermostuneeksi paitst esikoisten liturgiassa?
Miksi tälläkin forumilla puhutaan niin vähän Hänestä, joka on seurakunnan pää?
Ovatko Lapin wanhimmat ottaneet Hänen paikkansa, Jeesus ei ole sydämessä vaan Isän oikealla puolella jossain huitsin Nevadassa, ja me hoitelemme Pyhän Hengen kanssa valtakunnan asiat nyt.
On se kumma, kun edes apostolisessa kokouksessa Kiirunan Betlehemissä kukaan ei vaivaudu edes kysymään, mitä mieltä Pyhä Henki asiasta on.
Eli siinäkin seuraväkeä narutetaan hurskain sanoin.
Systeemi ei toimi.ePaimen. Mitä hölmöjä höpiset. Ei tällä foorumilla ole ketään jolla olisi pätkääkään lapinluottamusta.
- ePaimen.
kirjoitan esikoislestadiolaisesta herätysliikkeestä
tällä forumilla on identiteetiltään kirjavaa väkeä ja saa ollakin"kirjoitan esikoislestadiolaisesta herätysliikkeestä"
Hanki sitten parempi kaukoputki tai puhdista rasva linsseistä.
- Ulkona vai sisällä
PItää olla useamman vuosikymmenen henkilökohtainen kokemus elämisestä esikoislestadiolaisena, ennen kun voi ymmärtää näitä asioita.
Otan esimerkin: KOska en ole koskaan ollut helluntailainen minä en kirjoita helluntailaisista, vaan kuuntelen mitä he itse kertovat liikkeestään.
Samalla tavalla ihmisiä voi oppia oikeasti tuntemaan vain kuuntelemalla mitä he kertovat itsestään.
Kristinuskostakin voi puhua paljon mutta sitä ei ymmärrä sisältä päin jos sydän ei ole särkynyt Jeesuksen haavoja katsellessa, niitä haavoja joita olen henkilökohtyaisesti Jeesukselle aiheuttanut synneilläni. Kun tällaiset omakohtaiset kokemukset Jeesuksen pelastamaksi tulemisesta puuttuvat, niin usko jää kuolleeksi kirjaimeksi. Tässä on myös syy siihen miksi luterilaisen kirkon tila esimerkiksi Suomessa on se mikä on. Eikä mene pitkää aikaa kun sokeimmatkin näkevät missä mennään. Pukeista ei ole kaalimaan vartijoiksi.
Esikoislestadiolaisuus on tarkoin vartioitu liikkeen ulkopuolisilta. Kukaan liikkeen ulkopuolella oleva henkilö ei voi millään tavoin neuvoa esikoislestadiolaisia (siis toimivaa johtoa). Mitä enemmän tällaisia ukoa päin neuvomaan tunkeutujia ilmaantuu, sen enemmän liike joutuu vetäytymään kuoreensa.
Liikkeemme sisällä on hyvin koulutettuja teologreja, jotka tuntevat liikkeen läpikotaisin, samoin kristinuskon aivan omakohtaisesti. Hekään eivät ole voineet vaikuttaa liikkeen toimivaan johtoon, vaan ovat joutuneet vainon ja pilkan kohteiksi, ja pois tehtävistään. Johto on päinvastoin kiristänyt säädöksiä, ja pannut evankeliset saarnaajat todella koville. Itkunhyrske ja valitus on osa lestadiolaista jumalanpalvelusta. Ei näitä asioita voi liikkeen ulkopuolelta koskaan ymmärtää, vaikka halukin olisi. Saati silloin, kun liikkeen ulkopuolelta tullaan perperin liepeet leveellään ja salkku täynnä ohjeita kuinka lestadiolaisten tulee muuttua ja elää. Kyllä tällaisen asian pitäisi ymmärtää, korkeasti koulutettujen henkilöiden, minun mielestäni. Toisen vakaumuksen kunnioittaminen kuuluu jo alkeelliseenkin sivistykseen, pohjoismaissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1272770Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2442425Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j631645Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1891528- 581454
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa751153Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751128- 391109
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391002Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M288960