Minulla olisi tarve laskea n*n-matriisin (n noin 2-15) ominaisarvot numeerisesti Java-ohjelmassa. Mikäköhän olisi kätevin tapa hoitaa homma?
Ohjelma osaa ainakin summata ja kertoa matriiseja, ratkaista yhtälön Ax=b ja muodostaa osamatriiseista uusia matriiseja. Joten jos näitä välineitä käyttäen ominaisarvot ja -vektorit selviäisivät, niin hyvä.
Karakteristinen polynomi kannattanee unohtaa saman tien. QR-hajotelmasta ominaisarvoja sai jotenkin fiksusti arvottua, toimisikohan se tapa? Vai kenties jotenkin muuten?
Matriisin ominaisarvoja ja -vektoreita
2
339
Vastaukset
Lue ensin vaikka täältä sivulta 304 lähtien ominaisarvoista ja -vektoreista
http://www.csc.fi/oppaat/num.kayt/- Puuhikki
Minä tekisin ensiksi jonkun toimivan algoritmin, joka laskisi symbolisesti yleisen polynomin. Sitten tämä algoritmi sijoittaisi kaikki 14 polynomia Java-koodin sekaan oikealle paikalleen. Sitten käyttäisin jotakin numeerista menetelmää juurten etsimiseen, vaikkapa Newtonin iteraatiota. Tästä saisi helposti ominaisarvot ja -vektorit selville.
Myönnän että koodista tulisi sekava, mutta tällä saisi nopeasti laskettua oikean polynomin ja Newtonin iteraatio suppenee yleensä nopeasti kohti polynomin juurta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!591728Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1391435Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka701241La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt10846- 64811
- 69701
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko39541- 38494
- 45476
- 53456