Minulla olisi tarve laskea n*n-matriisin (n noin 2-15) ominaisarvot numeerisesti Java-ohjelmassa. Mikäköhän olisi kätevin tapa hoitaa homma?
Ohjelma osaa ainakin summata ja kertoa matriiseja, ratkaista yhtälön Ax=b ja muodostaa osamatriiseista uusia matriiseja. Joten jos näitä välineitä käyttäen ominaisarvot ja -vektorit selviäisivät, niin hyvä.
Karakteristinen polynomi kannattanee unohtaa saman tien. QR-hajotelmasta ominaisarvoja sai jotenkin fiksusti arvottua, toimisikohan se tapa? Vai kenties jotenkin muuten?
Matriisin ominaisarvoja ja -vektoreita
2
312
Vastaukset
Lue ensin vaikka täältä sivulta 304 lähtien ominaisarvoista ja -vektoreista
http://www.csc.fi/oppaat/num.kayt/- Puuhikki
Minä tekisin ensiksi jonkun toimivan algoritmin, joka laskisi symbolisesti yleisen polynomin. Sitten tämä algoritmi sijoittaisi kaikki 14 polynomia Java-koodin sekaan oikealle paikalleen. Sitten käyttäisin jotakin numeerista menetelmää juurten etsimiseen, vaikkapa Newtonin iteraatiota. Tästä saisi helposti ominaisarvot ja -vektorit selville.
Myönnän että koodista tulisi sekava, mutta tällä saisi nopeasti laskettua oikean polynomin ja Newtonin iteraatio suppenee yleensä nopeasti kohti polynomin juurta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773