Jussi Halla-aho suvaitsevaisuudesta: En ymmärrä, miksi joulun sanoma on nyt joku "joulun taika"
Verkkouutiset -
Europarlamentin jäsen Jussi Halla-aho ihmettelee lasten joulujuhlien kehitystä.
Perussuomalainen meppi Jussi Halla-aho kirjoittaa Facebookissa, että hänen lastensa joulujuhlat ovat "muuttuneet vuosi toisensa jälkeen suvaitsevaisemmiksi ja moniarvoisemmiksi, eikä tänä vuonna mainittu Jeesusta tai muutakaan uskonnollista edes sivulauseissa".
– Yhteislaulukin oli Joulumaa, Jussi Halla-aho ihmettelee Katri Helenan kappaleen valintaa.
Halla-aho kertoo laittaneensa asiasta joitakin vuosia sitten rehtorille "rakentavaa palautetta, johon en saanut kovin rakentavaa vastausta".
– Vaikka epäuskonnollinen olenkin, asia mietityttää minua. Kun olin lapsi ja nuori, joulun aikaan käytiin aina keskustelua joulun kaupallistumisesta. Vastakkainasettelu oli selkeää, sillä materialismin vastakohtana oli joulun kristillinen sanoma. Oli siis hengellinen joulu, jota edusti Jeesus, ja kaupallinen joulu, jota edusti joulupukki, Halla-aho toteaa.
– Myös nykyään paasataan joulun kaupallisuudesta ja vaaditaan joulun "oikeaa" sanomaa esille, mutta tämä "oikea" sanoma on jotain muuta kuin Jeesus, jota ei saa mainita, koska vapaa-ajattelijat pahoittaisivat mielensä. Pitäisi siis olla ei-materialisti ja henkevä mutta ilman kristillisyyttä.
Hän kysyykin "mikä se joulun 'oikea' sanoma tätä nykyä on? Koulun joulujuhlista ei saa tähän kysymykseen sen tarkempaa vastausta kuin että joku 'joulun taika'".
Hänen mukaansa "joulun taika" kuulostaa tyhmältä ja keinotekoiselta. Lisäksi häntä ihmetyttää "miksi on vapaa-ajattelija-näkökulmasta ok uskoa joulun taikaan ja markkinoida sellaista taikauskoa lapsille, kun selvästikään ei ole ok markkinoida heille Jeesusta".
– Minä kaipaan kristillistä joulua. Siksi aion mennä joulukirkkoon, jos saan lapset hereille riittävän aikaisin, Halla-aho kirjoittaa.
Hänen mukaansa "kyllä kaikki varmasti tietävät, että joululla on ei-kristillinen historia, mutta se nyt ei mielestäni ole kovin oleellista".
– Vuosisatojen kuluessa on muodostunut ja vakiintunut tiettyjä kristinuskoon liittyviä joulurituaaleja, eivätkä ne ole merkityksettömiä. Kun ne korvataan höpöhöpöllä ja naminamilla, tulee tyhjä olo.
Jussi Halla-aho suvaitsevaisuudesta:
18
70
Vastaukset
- eiliset
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14020271/halla-aho-kaipaa-kristillista-joulua!!!
tässä mielipiteitä valmiiksi. - eivirheitä
Professori on puhunut.
- riitatyöpaikalla
Kyllä Halla-aho on vaan slaavilaisen kirkkotieteen tohtori, ei professori. HÄnen uransa yliopistossa loppui lyhyeen erimielisyyksiin. Hänellähän oli lliki 10 vuoden paussi työelämästä ennenkuin onni potkaisi ja pääsi kansanedustajaksi.
- varpunen.jouluaamuna
Jussi on oikeassa tässäkin asiassa, joulusta on pyritty tekemään jotain ihan muuta mitä se on Happy Holidayneen.
Voi niitä lapsuuden jouluja! - rtewteter
Halla-aho on itse kirkosta mielenosoituksellisesti eronnut ateisti, joten mitä ihmeessä se tuossa joulun kristillisyydestä meuhkaa? Ilmeisesti yrittää kerätä irtopisteitä joiltakin? Liittyisi sitten ensin kirkkoon ja vasta sen jälkeen kirjoittelisi tuollaisia juttuja.
Hyysärisuvakki Tarja Halonenkin oli nuoruudessaan eronnut kirkosta, mutta sitten myöhemmin liittyi kirkon jäseneksi takaisin.- hä.vai.niin
Halla-aho on itse luonnehtinut itseään lähinnä agnostikoksi, ja mitä kirkkoon tulee, miksi hänen tulisi liittyä noiden liberaaliteologien raamatun vastaiseen homokirkkoon. Uskovien tulisi lähteä porttokirkosta muutenkin!
- SaaMitäTilaa
Ainakin Kirkko voi katsoa itseään peilistä. Pakolaisten piilottelu Kirkon tiloissa, jatkuva rahankerääminen pakolaisapuun jne. on saanut kansan äänestämään jaloillaan. Papit hurskaudessaan saarnaavat tyhjille seinille.
Sitä saa mitä tilaa. Vielä ne uussuomalaiset polttavat ne joutilaat kirkotkin, joita ei moskeijoksi voida muuntaa. Ja ellei ne pala, homehtuvat pystyyn. - hyihyihyi
"– Minä kaipaan kristillistä joulua. Siksi aion mennä joulukirkkoon, jos saan lapset hereille riittävän aikaisin, Halla-aho kirjoittaa."
Kunhan Jussi ei tulisi pettymään lastensa kanssa.
Kirkossa voi olla tämäkin saarnaamassa "Hyvää sanomaa":
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/sukupuolensa_korjannut_marja_sisko_aalto_elan_yha_vaimoni_kanssa
Tai voi nähdä vaikka tällaisen:
http://assets.nydailynews.com/polopoly_fs/1.1488854!/img/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/article_970/vandal18n-4-web.jpg
Näistähän esim. haloska(s"d"p) tykkää, kun on itsekin niin "erilainen". Piipahtelee tuontuostakin näissä lepsu ja hintti kummajaistilaisuuksissa. Poikkeili näissä jo "pressana" ollessaan, joten jotakin siinä(kin) on sitten veronmaksajilla maksatettu näissä lepsuttelu ja hinttailuhommissa..
Nämäkin ylläolevat jutut, mitkä ovat 100% raamatun opetusten ja ohjeiden VASTAISIA, kannustavat "normi"-ihmistä eroamaan kirkosta. - mielimuuttuu
Hän nyt ratsastaa myös sillä, kun kouluissa on julistava uskonnollisuus vähentynyt. Itse olen lapsenuskoni säilyttänyt, kuulun kirkkoon, käyn kirkossa, mutta kyllä koulu silti voisi olla uskontovapaa alue juhlissa yms. Koulua on pakko käydä niin ateistilasten kuin eri uskontokuntiin kuuluvienkin, kirkot ja pyhäkoulut yms. hartaudet voisivat olla koulun ulkopuolella. Kuten kai monissa maissa onkin.
Hyvä, kun Halla-aho on huomannut, että kirkkoon ja uskonnollisiin tilaisuuksiin voi mennä. Muistelen hänen kovastikin kapinoineen uskontoa ja kirkkoa vastaan, nyt sitten kelpaisikin uskonnollinen joulujuhla koulussa. - hyihyi_
Voi myös nähdä vaikkapa tällaista:
http://tinyurl.com/zdpzqxy
Ei niin normaalin perheen lapsille sopivaa katsottavaa.......- miksipä-ei
Mikä ettei? Ei rakkaus katso ikää eikä sukupuolta.
- halla-aho-bluffaa
Halla-Aho huijaa. Mies on itse eronnut kirkosta ja on agnostikko tai ateisti, muttei ole kristitty missään nimessä. Halla-Ahon on turha puolustaa mitään kristillistä joulua, etenkin kun yhä suurempi osa yhteiskunnasta ei ole kristittyjä vaan ateisteja tai niitä agnostikkoja. Itse olen vakaasti ateisti ja vietän joulun ihan vaan loma-aikana ja levon kannalta. En hyväksy julun kristillisyyttä ollenkaan.
- Vihervassarihomo
En hyväksy kinkun ahmimista, kyllä paras liha on lammas puoliverisenä ja se pitää teurastaa tajuissaan olevana turpa mekan suuntaan ja allahu akbar lausuttuna.
- hmmmmm
Halla-ahosta on paistanut pelkuri läpi.. aina. Ei häntä siitä voine syyttää tai pilkata. Lukutoukka hänestä paistaa myös läpi.. hentovartinen mies, lukenut, viisas.. varmasti jakanut paljon hyvää ympärilleen, ja se on siitä välittynyt ehkäpä koko Suomen muinaisen kirkkoslaavin tutkimukselle vuosien aikana. Mutta maahanmuuttoa koskevissa ulostuloissaan hän on väärässä.
Annamme hänelle anteeksi, jos hän on kaiken noin sanonut, ja onhan hän sanonut, kun itsekin kuulin. Soinille emme anna anteeksi, että niin halpamaisesti käytti hyväntahtoista miestä hyväkseen.. kenties houkutteli hänet puhumaan yli äyräidensä.
- mukavähäkö
Jos kokee, että Jussia halvennetaan tuossa, palaute vaikka tänne:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14027704/miten-suomi24-siistiytyy-tai-mita-tapahtuu-jos - KRIITIKK0
Mestariksi kutsuttu maahanmuuttokriitikkojen pääideologi on määritellyt maahanmuuttokeskustelun käsitteistöä, jota on sitten levitetty erityisesti Halla-ahon blogin vieraskirjasta vuonna 2008 syntyneellä Hommaforumilla. Halla-aho nauttii itse mielipiteineen niin huomattavasta medianäkyvyydestä, että jo pelkästään se riittää tekemään väitteet maahanmuuttokeskustelun ”kriittisten” mielipiteiden vaientamisesta puhtaan absurdeiksi.
Maahanmuuttokeskustelun pitäisi periaatteessa olla keskustelua pakolais- ja siirtolaispolitiikasta, mutta se täyttää varsin heikosti keskustelun tunnusmerkit. Keskusteleminen on vuorovaikutteista viestintää, jossa käytetyillä puheenvuoroilla on hahmotettavissa oleva intentio, pyrkimys. Yhteinen kieli ja käsiteltävä aihe ovat keskustelun perusedellytyksiä. Mikähän siinä nyt sitten oli ongelma. Eihän se ollut kuin viettää kristillistä joulua, jos niin halusi. En tiedä, kenen mielestä joulun sisältö on 'joulun taika', mutta jos jonkun mielestä on, niin eipä se Halla-aholta ole pois.
Ihan kuin Halla-aho ei tietäisi, että siellä 'hengellisen Jeesuksen' ja 'kaupallisen Joulupukin' ohessa joulun sisältöä löytyy rauhasta, läheisyydestä, rakkaudesta ja valosta. Sitä voi hiljentyä viettämään aikaa yhdessä ilman mitään uskonnollisia tai kaupallisia intressejä, ilman jeesuksia ja ilman joulupukkeja. Ei siinä mitään uutta ole.- sitätätämitä
Halla-aho kerää pisteet mistä saa. Suurinkin ateisti on olevinaan kristitty , vaikkei olisi käynyt kuin rippikirkossa viimeksi, jos vaan muslimit ovat hänelle päähänpinttymä. Ja periaatteen ateistit eniten vastustavat uskontoa koulujen juhlissa, eivät muslimit.
Hyvähän se on, jos Halla-aho tahtoo lapsilleen opettaa kirkossa käyttäytymistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185013MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022541- 101924
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5791897Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1151624Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671217Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331158Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191009Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641007