Koira ja robotti

Youtubessa huvin vuoksi tein haun 'dog and robot' tms.

Kun katseli niitä videoita mitä haku tuotti, todellakin tuli mieleen kysymys, että mieltääkö koira kaikki liikkuvat vekottimetkin eläviksi olennoiksi?

Ja kissa joka jahtaa leluhiirtä. Että jos joku liikkuu, onko se kissan mielestä todiste elämästä.

Eihän mitään uutta ole siinä, että koirat haukkuvat autoja.

6

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IlkimyksenUutispalvelu

      Eikö ihminenkin vielä leikki-iässä usein miellä kaiken liikkuvan eläväksi?

      Kreationisteista en tiedä...

      • Asiaa sivuten, Michael Graziano on kirjoittanut siitä miten ihmisillä(kin) on luontainen taipumus kuvitella elollista ja tietoista sinnekin missä sitä ei ole, ja jumalharhat voivat olla tuon taipumuksen sivuvaikutusta:

        "humans have a hair-trigger tendency to attribute consciousness to everything around us. We attribute consciousness to characters in a story, puppets and dolls, storms, rivers, empty spaces, ghosts and gods. Justin Barrett called it the Hyperactive Agency Detection Device, or HADD. One speculation is that it’s better to be safe than sorry. If the wind rustles the grass and you misinterpret it as a lion, no harm done. But if you fail to detect an actual lion, you’re taken out of the gene pool. To me, however, the HADD goes way beyond detecting predators. It’s a consequence of our hyper-social nature. Evolution turned up the amplitude on our tendency to model others and now we’re supremely attuned to each other’s mind states. It gives us our adaptive edge. The inevitable side effect is the detection of false positives, or ghosts."

        http://www.theatlantic.com/science/archive/2016/06/how-consciousness-evolved/485558/


      • knhihpi
        utti kirjoitti:

        Asiaa sivuten, Michael Graziano on kirjoittanut siitä miten ihmisillä(kin) on luontainen taipumus kuvitella elollista ja tietoista sinnekin missä sitä ei ole, ja jumalharhat voivat olla tuon taipumuksen sivuvaikutusta:

        "humans have a hair-trigger tendency to attribute consciousness to everything around us. We attribute consciousness to characters in a story, puppets and dolls, storms, rivers, empty spaces, ghosts and gods. Justin Barrett called it the Hyperactive Agency Detection Device, or HADD. One speculation is that it’s better to be safe than sorry. If the wind rustles the grass and you misinterpret it as a lion, no harm done. But if you fail to detect an actual lion, you’re taken out of the gene pool. To me, however, the HADD goes way beyond detecting predators. It’s a consequence of our hyper-social nature. Evolution turned up the amplitude on our tendency to model others and now we’re supremely attuned to each other’s mind states. It gives us our adaptive edge. The inevitable side effect is the detection of false positives, or ghosts."

        http://www.theatlantic.com/science/archive/2016/06/how-consciousness-evolved/485558/

        Onhan esim. Boyer ja Dennett tuoneet tuota ajatusta esille jo yli 20 vuotta. Toi HADD tuo ehkä sitten astetta enemmän neurologista näkökulmaa verratuna aiempiin evoluutiopsykologisiin hypoteeseihin.


    • minäliikahdinsalaa

      Koira on kuin uskovainen, haukkuu kaikkea liikkuvaa.

    • Sesiitähurskastelusta

      Naisen kohdussa kasvava sikiö alkaa liikkua jo parin viikon ikäisenä mutta aikuiset evokit pitävät sitä elottomana limaklönttinä aina siihen saakka kunnes se on 12 viikkoa vanha klo 24:00. Sen jälkeen sen saa tappaa vain lääkärin luvalla.


      Mitä opimme tästä?

      Sen että evokit ovat läpimätää pohjasakkaa mitä pahuuteen tulee.

      • hehhh

        "mutta aikuiset evokit pitävät sitä elottomana limaklönttinä"

        Ultimate straw man?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe