Kysymys vain uskovaisille.
Onko teidän ymmärtääksenne uskovaisella naisella Raamatun mukaan oikeus ojentaa, korjata ja neuvoa lempeästi uskovaista miestä, jos tämä on häntä nuorempi sekä naisen vilpittömän arvion mukaan huonosti käyttäytyvä tai väärässä käsityksessä uskoomme liittyvässä asiassa? Tarkoitan tilannetta, jossa miehen ja naisen välillä ei ole aviollista suhdetta, kihlausta tms. eikä sukulaisuussuhdetta, vaan heitä yhdistää vain usko sinänsä.
Raamatussa sanotaan 1 Tim. kirjeessä, ettei nainen saa "hallita" miestä, mutta viitataanko tällä vain aviopuolisoiden väliseen suhteeseen? Vai onko minun pian 40-vuotiaana naisena vaiettava, jos havaitsen nuoremman uskovaisen miehen käyttäytyvän huonosti tai selittävän jotain huolimattomasti uskostamme?
Kyse ei olisi huvin vuoksi tapahtuvasta tai vallanhimoisesta kurmottamisesta, vaan asiallisesta, lempeästä ojentamisesta.
Kysymys naisista, miehistä ja ojentamisesta
53
388
Vastaukset
Kyllä kai tuohon pätee ihan normaalit käyttäytymissäännöt.
Ymmärrän kyllä kysymyksesi sisällön, mutta ajattelen niin, että tuo ojentaminen on asia, joka pitää miettiä omaatuntoaan kuunnellen, niin kuin moni muukin asia.
Ainahan voi keskustella ja tuoda esiin kuinka itse asian ymmärtää lähtemättä varsinaisesti korjaamaan toisen ajattelua. Näissä uskon asioissa, kuten kaikessa muussakin, se oma oivallus omasta virheellisestä toiminnasta saa aikaan muutosta, ei niinkään pelkkä korjaaminen, jonka useimmat kojevat puuttumisena ja loukkaavana.
Paavali sanoo olevansa roomalaiselle roomalainen, kreikkalaiselle kreikkalainen, vai miten se meni, saavuttaakseen mahdollisimman monta. Minusta siinä on hyvin viisas ajatus.- Miriam.lut
"Ainahan voi keskustella ja tuoda esiin kuinka itse asian ymmärtää lähtemättä varsinaisesti korjaamaan toisen ajattelua."
Tämä taitaa olla se oikea tapa lähestyä, olen samaa mieltä. Kertoo oman näkemyksensä ystävällisesti ja antaa toisen jäädä miettimään asiaa ja ehkä korjaamaan käyttäytymistään / käsityksiään ollessaan valmis siihen. Miriam.lut kirjoitti:
"Ainahan voi keskustella ja tuoda esiin kuinka itse asian ymmärtää lähtemättä varsinaisesti korjaamaan toisen ajattelua."
Tämä taitaa olla se oikea tapa lähestyä, olen samaa mieltä. Kertoo oman näkemyksensä ystävällisesti ja antaa toisen jäädä miettimään asiaa ja ehkä korjaamaan käyttäytymistään / käsityksiään ollessaan valmis siihen.Minusta siinä on myös kyse luottamisesta kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Kylvä siemen, Jumala antaa kasvun.
- kuka.korjaa
Eerikatässämoi kirjoitti:
Minusta siinä on myös kyse luottamisesta kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Kylvä siemen, Jumala antaa kasvun.
Kuka korjaa?
"Näissä uskon asioissa, kuten kaikessa muussakin, se oma oivallus omasta virheellisestä toiminnasta saa aikaan muutosta, ei niinkään pelkkä korjaaminen, jonka useimmat kojevat puuttumisena ja loukkaavana. "
Näin sen tulisi olla. Kyllä muuten on vaata että nousee sen toisen yläpuolelle moittiessaan toista. "Ojentaminen" vaatiikin melkoista viisautta sekä rehellisyyttä - myös itseään kohtaan.
Usko ja Jumalan sanan oppi menee aina ja kaikkialla yli kaiken. Se mitä Jumala on käskenyt, on kaikkeen muuhun nähden ensisijaista. Siis "hätä ei lue lakia" ja mainitsemassasi tilanteessa sinulla on oikeus ojentaa miespuolista henkilöä, kunhan olet varma että ITSE toimit ojentaessasi Jumalan sanan pohjalta etkä omien mielipiteidesi.
Vaimon tulee olla alamainen niinkuin lakikin sanoo, toteaa Paavali. Tämä johtuu siitä että jumalallisen aivoituksen ja pyhän luomisjärjestyksen mukaan mies on perheen pää samoin kuin Kristus on seurakunnan pää ja naiset olkoot alamaisia miehellensä, kunhan tämä "hallitsee" kristillisessä rakkaudessa ja kaikessa huolehtivaisuudessa, sillä mies luotiin ensin mutta nainen luotiin vasta sitten ja vieläpä miehen kylkiluusta, hän on siis miehetär oikemmalta nimeltään.
Nainen myös on se heikompi astia ja lankesi paratiisissa ensin, antoi käärmeen vietellä itsensä. Silloin Jumala sanoi vaimolle:
"Minä saatan sinulle paljon tuskaa, koskas raskaaksi tulet: sinun pitää synnyttämän lapsia kivulla, ja sinun tahtos pitää miehes alle annettu oleman, ja hänen pitää vallitseman sinua." (1.Moos. 3:16)
Vaimon tahto on siis Jumalan käskystä alistettu miehensä valtaan niinkuin miehenkin tahto on alistettu Jumalan valtaan. MIehen tulee kuitenkin hallita "ruumistaan" (vaimoaan) rakkaudellisesti ja kunnioittaen, ei herroina halliten niinkuin pakanat, ateistit ja epäuskoiset joilla ei ole moraalia vaan rakastaen, kunnioittaen, ollen tukena ja vahvana olkapäänä.
Vaan missä ei ole saatavilla uskollisia, kykeneviä miehiä jotka ovat Kristuksessa koeteltuja ja oikeaoppisia sekä taitavia opettamaan, siellä hätä ei lue lakia ja naisetkin voivat julistaa Jumalan sanaa, nuhdella ja ojentaa, sillä on parempi että Jumalan sana tulee noudatetuksi ja vastaanotetuksi kuin että siitä vaietaan, mutta tällainen "hätä" vaatii tilanteen ettei oikeasti kunnollisia miehiä ole saatavilla. Jos miehet ovat kelvottomiksi käyneet, on naisten pakko ottaa miesten valta ja asema kunnes löytyy taas joku jolle se voidaan osoittaa.
Tärkeibntä on aina klaikessa että Jumalan sana ja käskyt tulevat ensin.Mies on käynyt kelvottomaksi jo silloin alussa. Miehen lankeemuksen tähden kirottiin maa.
Mies on käynyt kelvottomaksi jo silloin alussa. Miehen lankeemuksen tähden kirottiin maa.
Kyllä, mutta nainen lankesi ensin ja vietteli miehen. Raamatussa kyllä sanotaan naisen olevan heikompi astia ja miehen vallan ala. Tähänkin lankeemukseen siinä asiayhteydessä viitataan. Ethän sinä uskovana ihmisenä Raamattua vastaan taistele?
EvLut kirjoitti:
Kyllä, mutta nainen lankesi ensin ja vietteli miehen. Raamatussa kyllä sanotaan naisen olevan heikompi astia ja miehen vallan ala. Tähänkin lankeemukseen siinä asiayhteydessä viitataan. Ethän sinä uskovana ihmisenä Raamattua vastaan taistele?
Onko se vähän niin että välillä olen uskova ja välillä jotain ihan muuta?
Kun mies kerran on naisen pää, olisi hänen kai pitänyt huolehtia naisestaan? Mieshän olisi myös voinut valita toisin ja nyt te miehet olisitte siellä paratiisissa. Mutta mies valitsi lankaemisen.Eerikatässämoi kirjoitti:
Onko se vähän niin että välillä olen uskova ja välillä jotain ihan muuta?
Kun mies kerran on naisen pää, olisi hänen kai pitänyt huolehtia naisestaan? Mieshän olisi myös voinut valita toisin ja nyt te miehet olisitte siellä paratiisissa. Mutta mies valitsi lankaemisen.Olen tullut kirjoituksiasi tutkimalla siihen tulokseen, että kyllä sinä mitä luultavimmin olet ihan aidosti uskossa, vaikka en peräänny milliäkään siitä mitä olen puhunut sinulle liiallisesta hempeydestä ja sekaoppisuudesta.
Molemmat ovat syypäitä lankeemukseen. KYllä mies olisi voinut valita toisinkin, olihan hänellä tuolloin vielä vapaa tahtokin. Mutta se ei tässä olekaan pointtina että vain nainen olisi langennut vaan että Raamatun jälkeen naisen on oltava miehelleen alamainen. (yhtenä) syynä siihen sanotaan Raamatussa, kuten tiedät,naisen olevan heikkompi astia ja viitataan myös siihen että nainen petettiin ensin.
Adamia ei voi puolustaa emmekä me miehetkään voi itseämme puolustaa, vaan Jumalan asettama järjestys avioliitossa sekä seurakunnassa ei tähän kaadu eikä lopu. En minä usko Eerika että meillä tässä oikeasti on mitään ratkaisevaa erimielisyyttä. Niissä homoasioissa ja sekaoppisuuasioissa on tulinenkin erimielisyys muttei tässä, -en usko.EvLut kirjoitti:
Olen tullut kirjoituksiasi tutkimalla siihen tulokseen, että kyllä sinä mitä luultavimmin olet ihan aidosti uskossa, vaikka en peräänny milliäkään siitä mitä olen puhunut sinulle liiallisesta hempeydestä ja sekaoppisuudesta.
Molemmat ovat syypäitä lankeemukseen. KYllä mies olisi voinut valita toisinkin, olihan hänellä tuolloin vielä vapaa tahtokin. Mutta se ei tässä olekaan pointtina että vain nainen olisi langennut vaan että Raamatun jälkeen naisen on oltava miehelleen alamainen. (yhtenä) syynä siihen sanotaan Raamatussa, kuten tiedät,naisen olevan heikkompi astia ja viitataan myös siihen että nainen petettiin ensin.
Adamia ei voi puolustaa emmekä me miehetkään voi itseämme puolustaa, vaan Jumalan asettama järjestys avioliitossa sekä seurakunnassa ei tähän kaadu eikä lopu. En minä usko Eerika että meillä tässä oikeasti on mitään ratkaisevaa erimielisyyttä. Niissä homoasioissa ja sekaoppisuuasioissa on tulinenkin erimielisyys muttei tässä, -en usko.Silloin kun kilpaillaan toinen toisemme kunnioittamisessa, ei ole mitään ongelmaa.
- milloinalat
Silloin kun kilpaillaan toinen toisemme kunnioittamisessa, ei ole mitään ongelmaa.
Millon alat kilpaillemaan?
- evlut.eikirj
Silloin kun kilpaillaan toinen toisemme kunnioittamisessa, ei ole mitään ongelmaa.
Aivan näin! Lisättävät lisättäen:
"Usko ja rakkaus ovat kaksi eri asiaa. Usko ei kärsi mitään, rakkaus kärsii kaikki; usko kiroaa, rakkaus siunaa. Usko etsii kostoa ja rangaistusta, rakkaus tahtoo armahtaa ja antaa anteeksi. Siksi, kun on kyseessä usko ja Jumalan sana, silloin ei rakastaminen ja kärsivällisenä oleminen enää käy, vaan suuttuminen, kiivaileminen ja sättiminen. Kaikki profeetatkin ovat tehneet siten, etteivät uskonasioissa ole osoittaneet minkäänlaista kärsivällisyyttä eikä armoa. Itse siunauksen sanoihin on sisällytetty kirous tai tuomio ja arvostelu, sillä siellä, missä siunaus on, mutta joutuu syrjääntyönnetyksi, on kirous; ken ei tahdo apua ja siunausta, hänen täytyy tyytyä kiroukseen; ken ei tahdo terveyttä, hänen täytyy pysyä sairaana, ken ei tahdo taivaaseen, hänen täytyy mennä helvettiin. " (Martti Luther) milloinalat kirjoitti:
Millon alat kilpaillemaan?
Heti kun sinäkin alat. Ole hyvä, aloita, tulen perässä.
evlut.eikirj kirjoitti:
"Usko ja rakkaus ovat kaksi eri asiaa. Usko ei kärsi mitään, rakkaus kärsii kaikki; usko kiroaa, rakkaus siunaa. Usko etsii kostoa ja rangaistusta, rakkaus tahtoo armahtaa ja antaa anteeksi. Siksi, kun on kyseessä usko ja Jumalan sana, silloin ei rakastaminen ja kärsivällisenä oleminen enää käy, vaan suuttuminen, kiivaileminen ja sättiminen. Kaikki profeetatkin ovat tehneet siten, etteivät uskonasioissa ole osoittaneet minkäänlaista kärsivällisyyttä eikä armoa. Itse siunauksen sanoihin on sisällytetty kirous tai tuomio ja arvostelu, sillä siellä, missä siunaus on, mutta joutuu syrjääntyönnetyksi, on kirous; ken ei tahdo apua ja siunausta, hänen täytyy tyytyä kiroukseen; ken ei tahdo terveyttä, hänen täytyy pysyä sairaana, ken ei tahdo taivaaseen, hänen täytyy mennä helvettiin. " (Martti Luther)Kannattaa lukaista sieltä Raamatusta tuosta rakkaudesta. Uuden käskyn min annan...vai miten ne Jeesuksen sanat menivät.
- nuornamenehtyi
evlut.eikirj kirjoitti:
"Usko ja rakkaus ovat kaksi eri asiaa. Usko ei kärsi mitään, rakkaus kärsii kaikki; usko kiroaa, rakkaus siunaa. Usko etsii kostoa ja rangaistusta, rakkaus tahtoo armahtaa ja antaa anteeksi. Siksi, kun on kyseessä usko ja Jumalan sana, silloin ei rakastaminen ja kärsivällisenä oleminen enää käy, vaan suuttuminen, kiivaileminen ja sättiminen. Kaikki profeetatkin ovat tehneet siten, etteivät uskonasioissa ole osoittaneet minkäänlaista kärsivällisyyttä eikä armoa. Itse siunauksen sanoihin on sisällytetty kirous tai tuomio ja arvostelu, sillä siellä, missä siunaus on, mutta joutuu syrjääntyönnetyksi, on kirous; ken ei tahdo apua ja siunausta, hänen täytyy tyytyä kiroukseen; ken ei tahdo terveyttä, hänen täytyy pysyä sairaana, ken ei tahdo taivaaseen, hänen täytyy mennä helvettiin. " (Martti Luther)Miksi Martti Luther ei omien sanojensa mukaan halunnut parantua vaan kuoli sairaana vain 62-vuotiaana?
- OletReppana
Heti kun sinäkin alat. Ole hyvä, aloita, tulen perässä.
Etkö oikeasti koskaan pysty muuhun kuin peesaamiseen?
Kannattaa lukaista sieltä Raamatusta tuosta rakkaudesta. Uuden käskyn min annan...vai miten ne Jeesuksen sanat menivät.
Niin meni ja kenelle Jeesus sen käskyn antoi?
Joh 13
31 Kun Juudas oli mennyt, Jeesus sanoi: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä.
32 Ja kun Jumala on hänessä kirkastunut, on Jumala myös itsessään kirkastava hänet, ja Jumala tekee sen aivan pian.
33 Lapseni, enää vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette etsimään minua, mutta minä sanon nyt teille saman, minkä sanoin juutalaisille: minne minä menen, sinne ette te pääse.
34 Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.
35 Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne."
Opetuslapsilleen. Huomaa, että Juudas ei ollut enää silloin heidän joukossaan.OletReppana kirjoitti:
Etkö oikeasti koskaan pysty muuhun kuin peesaamiseen?
Etkö sinä koskaan pysty muuhun kuin keljuilemiseen??
usko.vainen kirjoitti:
Niin meni ja kenelle Jeesus sen käskyn antoi?
Joh 13
31 Kun Juudas oli mennyt, Jeesus sanoi: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä.
32 Ja kun Jumala on hänessä kirkastunut, on Jumala myös itsessään kirkastava hänet, ja Jumala tekee sen aivan pian.
33 Lapseni, enää vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette etsimään minua, mutta minä sanon nyt teille saman, minkä sanoin juutalaisille: minne minä menen, sinne ette te pääse.
34 Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.
35 Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne."
Opetuslapsilleen. Huomaa, että Juudas ei ollut enää silloin heidän joukossaan.usko.vainen, nyt olen kelju....lukeeko tuossa lainaamassasi kohdassa, että rakastakaa toisianne, paiti usko.vaisen ei tarvitse rakastaa kuin niitä keitä haluaa?
Tähän on hankala jatkaa, mutta jatkan silti.
Luuk.6:
27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
37. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
38. Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."Eerikatässämoi kirjoitti:
usko.vainen, nyt olen kelju....lukeeko tuossa lainaamassasi kohdassa, että rakastakaa toisianne, paiti usko.vaisen ei tarvitse rakastaa kuin niitä keitä haluaa?
Tähän on hankala jatkaa, mutta jatkan silti.
Luuk.6:
27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
37. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
38. Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."Minä oikaisin väärän opetuksesi tuosta Raamatun kohdasta ja oikeisen edelleenkin. Ei siinä sanota enkä sano minäkään, että pitää rakastaa vain niitä joita haluaa.
Mutta jos lainaat Raamatua älä vääristele sitä, jookos?usko.vainen kirjoitti:
Minä oikaisin väärän opetuksesi tuosta Raamatun kohdasta ja oikeisen edelleenkin. Ei siinä sanota enkä sano minäkään, että pitää rakastaa vain niitä joita haluaa.
Mutta jos lainaat Raamatua älä vääristele sitä, jookos?Oikeastaan kysynkin, epäselvästi kyllä, että rakastatko sinä minua?
Oikeastaan kysynkin, epäselvästi kyllä, että rakastatko sinä minua?
Ihmisenä en rakasta sinua etkä vaikuta olevan Jeesuksen opetuslapsikaan joten en voi sanoa rakastavani sinua persoonana.
usko.vainen kirjoitti:
Ihmisenä en rakasta sinua etkä vaikuta olevan Jeesuksen opetuslapsikaan joten en voi sanoa rakastavani sinua persoonana.
Silloin kun on vaikea rakastaa toista, on kätevää selttää se sillä, ettei toinen ole Jeesuksen opetuslapsi ja jos ei halua seurata Jeesusta ja rakastaa myös vihollistaan, löytynee siihenkin jokin oikeutus.
Silloin kun on vaikea rakastaa toista, on kätevää selttää se sillä, ettei toinen ole Jeesuksen opetuslapsi ja jos ei halua seurata Jeesusta ja rakastaa myös vihollistaan, löytynee siihenkin jokin oikeutus.
Jaa, niinkö sinä selität.
- OletReppana
Etkö sinä koskaan pysty muuhun kuin keljuilemiseen??
Et näköjään pysty muuhun kuin peesaamiseen.
usko.vainen kirjoitti:
Jaa, niinkö sinä selität.
En selitä. Pyydän Jumalalta voimaa rakastaa lähimmäisiäni, joiksi ymmärrän ihan jokaisen ihmisen. Joidenkin kohdalla se on haasteellisenpaa, mutta rakastaminen on tahdon asia, ei tunteen.
En selitä. Pyydän Jumalalta voimaa rakastaa lähimmäisiäni, joiksi ymmärrän ihan jokaisen ihmisen. Joidenkin kohdalla se on haasteellisenpaa, mutta rakastaminen on tahdon asia, ei tunteen.
Et siis kuitenkaan rakasta kaikkia lähimmäisiäsi koska pyydät siihen voimaa?
OletReppana kirjoitti:
Et näköjään pysty muuhun kuin peesaamiseen.
Ymmärrän oikein hyvin sen, että tuolta se vaikutta sinun näkökulmastasi.
usko.vainen kirjoitti:
Et siis kuitenkaan rakasta kaikkia lähimmäisiäsi koska pyydät siihen voimaa?
Jos tarkoitat tunnetasolla, voi se joskus olla haastavaa tai sanotaanko näin, että joskus joku muu tunne on päällimmäisenä, se rakastaminen on siellä alla.
Minun ihmiskäsitykseni on muuttunut, selitän sen Jumalan voimaksi, ja siksi rakastaminen on minulle tärkeä juttu , koska sellaiseksi ymmärrän lähimmäisen rakastamisen. Jos kysyt olenko itsessäni täydellinen,niin en ole.Eerikatässämoi kirjoitti:
Jos tarkoitat tunnetasolla, voi se joskus olla haastavaa tai sanotaanko näin, että joskus joku muu tunne on päällimmäisenä, se rakastaminen on siellä alla.
Minun ihmiskäsitykseni on muuttunut, selitän sen Jumalan voimaksi, ja siksi rakastaminen on minulle tärkeä juttu , koska sellaiseksi ymmärrän lähimmäisen rakastamisen. Jos kysyt olenko itsessäni täydellinen,niin en ole.Yrität siis selittää, että rakasta lähimmäistäsi?
usko.vainen kirjoitti:
Yrität siis selittää, että rakasta lähimmäistäsi?
Minun ymmärrykseni lähimmäisen rakastamisesta on tonen kuin se käsitys, jonka sinä olet kertonut. Ja vaikka ajattelisi , että lähimmäinen on vain pieni piiri siinä lähellä,antaa Jeesus kuitenkin ohjeen rakastaa myös vohollista. Ja Raamattu määrittelee taas mitä rakkaus on.
En itse löydä Raamatun pohjalta oikeutusta kohdella epäasiallisesti toisia.Eerikatässämoi kirjoitti:
Minun ymmärrykseni lähimmäisen rakastamisesta on tonen kuin se käsitys, jonka sinä olet kertonut. Ja vaikka ajattelisi , että lähimmäinen on vain pieni piiri siinä lähellä,antaa Jeesus kuitenkin ohjeen rakastaa myös vohollista. Ja Raamattu määrittelee taas mitä rakkaus on.
En itse löydä Raamatun pohjalta oikeutusta kohdella epäasiallisesti toisia.Eli väitätkö rakastavasi kaikkia vihollisiasi mutta silti rukoilet siihen voimaa. Miten se nyt on?
usko.vainen kirjoitti:
Eli väitätkö rakastavasi kaikkia vihollisiasi mutta silti rukoilet siihen voimaa. Miten se nyt on?
Eikö Raamattu kehoita etsimään ja anomaan? Kuinka sinä olet ratkaissut tuon rakastamisen?
Eikö Raamattu kehoita etsimään ja anomaan? Kuinka sinä olet ratkaissut tuon rakastamisen?
Voitko nyt vasta kysymyksesi minkä esitin?
Voitko nyt vasta kysymykseeni minkä esitin?
usko.vainen kirjoitti:
Voitko nyt vasta kysymykseeni minkä esitin?
Rakastan kaikkia lähimmäisiäni, joita ovat kaikki ihmiset. Mitä sinä teet tämän rakastamisasian kanssa?
Rakastan kaikkia lähimmäisiäni, joita ovat kaikki ihmiset. Mitä sinä teet tämän rakastamisasian kanssa?
Miten se rakkautesi ilmenee?
usko.vainen kirjoitti:
Miten se rakkautesi ilmenee?
Eikö nyt ollut sinun vuorosi vastata minun kysymykseeni?
Eikö nyt ollut sinun vuorosi vastata minun kysymykseeni?
Ei ollut.
usko.vainen kirjoitti:
Luulit väärin.
Niin näköjään. Sinä aika usein muistuttelet, että tämä on keskustelupalsta. En ole koskaan tainnut älytä kysyä sinulta mitä sillä tarkoitat. Muut keskustelevat, sinä kuulustelet?
Niin näköjään. Sinä aika usein muistuttelet, että tämä on keskustelupalsta. En ole koskaan tainnut älytä kysyä sinulta mitä sillä tarkoitat. Muut keskustelevat, sinä kuulustelet?
Mitä kuulustelet?
usko.vainen kirjoitti:
Mitä kuulustelet?
En mitään. Toivottelen hyvää päivän jatkoa, ellet halua jatkaa juttelua.
- annarypeä
Jos olette seurakunnan työntekijöitä, mies kostaa sinulle ojentamisen oli se kuinka lempeä hyvänsä.
- KuuluukoKulttuuriin
>>mies kostaa sinulle
Niinkö Jeesus opetti toimimaan?
- 12___13
Mielestäni on aina ok sanoa mitä Raamattu opettaa. Sen kertominen ei tarkoita, että pyrkii hallitsemaan jotain.
- kiiiskivastarannalta
Olen samaa mieltä kanssasi.
Ilman muuta on oikeus. Ojentaminen ei katso sukupuolta. Ja ojentaminehan on eri asia kuin "hallitseminen". Ja nimenomaan kuten sanot "asiallista ja lempeää" ojentamista, sellainen saa myös paremmin aikaan toivotun muutoksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.973988Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973337Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1312658Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2322115Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m921889Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001833Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211819- 1151638
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11321- 571232