Tässä tämän aamun manna:
Room. 14:4
Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Opi, että Kristus on
ihmeellinen pyhissään. Varo siis tuomitsemasta ketään, ellet selvästi
näe ja kuule hänen puhuvan ja uskovan evankeliumia vastaan. Toisaalta
saat vapaasti tuomita Kristuksen ulkopuolella ja perkeleen alaisena
olevaksi sen, joka puhuu ja vaikuttaa evankeliumia vastaan. Rukoile
kuitenkin hänen puolestaan ja nuhtele häntä kääntääksesi hänet.
Kun sen sijaan tapaat jonkun, joka ylistää ja pitää kunniassa
evankeliumia, käyttäydy Paavalin sanojen mukaisesti: Mikä sinä olet
tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai
kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet
pystyssä pitämään, ja myös: Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei
lankea (1. Kor. 10:12).
Kristus tahtoo olla pyhissään sekä salainen että julkinen,
samanaikaisesti sekä tarjoutua löydettäväksi että salautua. Sen tähden
hän Hengen hedelmissä, joista hänet uskovissaan voidaan tuntea, sallii
ilmetä eräitä puutteita, joilla hän salaa itsensä, että väärät ja
ylimieliset tuomitsijat närkästyisivät häneen.
(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)
Ajateltavaa "Vain me" tyypeille
176
6406
Vastaukset
- EksytysSuuri
Kyllä tämä teksti on kaikille, kun itsensä oikein tuntee. Jokaisessa meissä vaikutta itsekkyyden ja itseviisauden henki. Toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Herra meitä kaikkia armahtakoon!
- KaidanTienKuIkija
Tuossapa on tärkeä kohta tämä "uskovan evankeliumia vastaan."
Silloin jos aletaan löytämään elävää kuolleista, eli erilaisista opeista, ja uskoista niin ollaan jo evankeliumia vastaan. Evankeliumi sanoo, että on yksi usko ja yksi herra! On vain yksi seurakunta, eli yksi oppi.
En tiedä mitä tarkoitat "vain me" uskoisilla, mutta raamatussa on yksi tie taivaaseen, ja jotka sitä tietä kulkevat ovat ne "vain me".
Ei kukaan muu. Ainoastaan kristuksen oppi ja seurakunta. Ei ole monia oikeita oppeja ja erilaisia taivaan teitä. Eikä evankeliumista voi uskoa vain osia. Vaan se täytyy olla kokonainen.
Eikä tähän pidä vetää maallista tai ajallista rajaa, ei ole merkitystä ottaako ehtoollisen kirkossa vai ei, eikä ole merkitystä, minkä niminen yhdistys milläkin ajalla on, vaan sen seurakunnan vaikutus alueen voi nähdä raamatusta. Se seurakunta on siellä, missä opetetaan raamatullinen oppi, ja uskotaan Herraan Jeesukseen.
Vanha opetus on ollut, josta Raattamaakin sanoi, että jos oppiin tulee vika, niin tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan on kolme, jonka päällä kristillisyys seisoo. Ne ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi.
Ja se joka seisoo oikeita raamatullisia oppeja vastaan, seisoo evankeliumia vastaan!- nytsenkintiedät
sitä sillä mevainilla tarkoitetaan että sen kokee samoin kuin minä, eli kun olin tullut uskoon ja innoissani siitä kerroin eräälle lestapatulle, niin tämä pussihousu otti ja nauroi makeasti kertoen suuren salaisuutensa, eli eihän sillä ole mitään merkitystä kun ei kukaan lestalainen ole ollut sinua päästämässä.
sitä se on se -mevain- oppi jos et muka ennemin sitä tiennyt nyt tiedät jos haluat tietää.
ja uskon vahvasti että kaitamies kuuluu justiinsa samanlaiseen jengiin itsekkin. - KaidanTienKuIkija
nytsenkintiedät kirjoitti:
sitä sillä mevainilla tarkoitetaan että sen kokee samoin kuin minä, eli kun olin tullut uskoon ja innoissani siitä kerroin eräälle lestapatulle, niin tämä pussihousu otti ja nauroi makeasti kertoen suuren salaisuutensa, eli eihän sillä ole mitään merkitystä kun ei kukaan lestalainen ole ollut sinua päästämässä.
sitä se on se -mevain- oppi jos et muka ennemin sitä tiennyt nyt tiedät jos haluat tietää.
ja uskon vahvasti että kaitamies kuuluu justiinsa samanlaiseen jengiin itsekkin.Mikset sinä anna sille lestapatulle anteeksi, jos olet elävässä uskossa?
Eikö raamattu kehoita tekemään niin?
Eikö sinun tulisi rakastaa häntä, ja rukoilla hänen puolestaan?
Miksi mustamaalaat häntä täällä? Eikö raamattu kehoita menemään hänen tykönsä, ja selvittämään kahdenkesken? - KaidanTienKuIkija
nytsenkintiedät kirjoitti:
ja uskon vahvasti että kaitamies kuuluu justiinsa samanlaiseen jengiin itsekkin.Tahdotko vähän avata, kuinka sinä tulit uskoon?
- näillämennääntaaskin
KaidanTienKuIkija kirjoitti:
Mikset sinä anna sille lestapatulle anteeksi, jos olet elävässä uskossa?
Eikö raamattu kehoita tekemään niin?
Eikö sinun tulisi rakastaa häntä, ja rukoilla hänen puolestaan?
Miksi mustamaalaat häntä täällä? Eikö raamattu kehoita menemään hänen tykönsä, ja selvittämään kahdenkesken?Anteeksianto ei ole avainsana tässä asiassa, koska mitään parannusta lestaosastolal ei ole tapahtunut, kyse on suuresta oppiharhasta ei minusta vaikka jouduinkin sen omakohtaisesti kokemaan, eli mitään anteeksiantopropleemaa ei ole.
jos se on mustamaalausta niin se on vain sinun mieliskuvissasi sitä, edelläoleva teksti kertoo mistä on kyse.
onko sekin mustamaalausta jos puhutaan hoitokokoushirveyksistä, eikö se ole pikemminkin uhrien ylikävelyä jos ei puhuta!
uskoontuloni olen kertonut täälläkin monet kerrat, arviosi on kuitenkin arvattavasti samanlainen kaikista vapaan puolen uskoontuloista kuin lestoilla yleensäkin, eli kuten toinen lestapomo minulle sanoi, että olette niitä noita-simoneita, ja joksen kerran kun olen siitä täällä kertonut, se on tehty tyhjäksi lestojen taholta!
uskoontuloni on kuitenkin sellainen asia että kukaan eikä mikään maanpäällä oleva ei sitä voi tehdä mitättömäksi ja se on kestänyt kaikki koettelemukset jo puolen elämäni ajan, eli se siitö avaamisesta. - KaidanTienKuIkija
näillämennääntaaskin kirjoitti:
Anteeksianto ei ole avainsana tässä asiassa, koska mitään parannusta lestaosastolal ei ole tapahtunut, kyse on suuresta oppiharhasta ei minusta vaikka jouduinkin sen omakohtaisesti kokemaan, eli mitään anteeksiantopropleemaa ei ole.
jos se on mustamaalausta niin se on vain sinun mieliskuvissasi sitä, edelläoleva teksti kertoo mistä on kyse.
onko sekin mustamaalausta jos puhutaan hoitokokoushirveyksistä, eikö se ole pikemminkin uhrien ylikävelyä jos ei puhuta!
uskoontuloni olen kertonut täälläkin monet kerrat, arviosi on kuitenkin arvattavasti samanlainen kaikista vapaan puolen uskoontuloista kuin lestoilla yleensäkin, eli kuten toinen lestapomo minulle sanoi, että olette niitä noita-simoneita, ja joksen kerran kun olen siitä täällä kertonut, se on tehty tyhjäksi lestojen taholta!
uskoontuloni on kuitenkin sellainen asia että kukaan eikä mikään maanpäällä oleva ei sitä voi tehdä mitättömäksi ja se on kestänyt kaikki koettelemukset jo puolen elämäni ajan, eli se siitö avaamisesta.Siis vanhoilislestadiolainenko sinulle on nauranut??
Vai mistä hoitokokouksista selität?
Ei meillä esikoislestadiolaisuudessa ole koskaan ollut mitään hoitokokouksia... - Sivulta
"Eikä tähän pidä vetää maallista tai ajallista rajaa, ei ole merkitystä ottaako ehtoollisen kirkossa vai ei, eikä ole merkitystä, minkä niminen yhdistys milläkin ajalla on, vaan sen seurakunnan vaikutus alueen voi nähdä raamatusta. Se seurakunta on siellä, missä opetetaan raamatullinen oppi, ja uskotaan Herraan Jeesukseen."
Voisitko tarkentaa otteen ensimmäistä, pidempää lausetta?
Tarkoitatko, että kullakin ajalla on vain yhden niminen yhdistys...?
Katekismuksesta voimme lukea, että Kristuksen seurakunta ei liity aikaan, ei paikkaan, eikä joihinkin ihmisiin. Se ei siis liity mihinkään yhdistyksiinkään.
Katekismuksessa kerrotaan myös se, miksi Kristuksen seurakunta on yksi. Ei suinkaan siksi, että he kuuluvat samaan yhdistykseen.
Koska vihollinen on turmellut nämä yhdistyksienkin yhteisöt niin, että niissä elävää uskoa kantavatkaan ihmiset eivät voi kokea seurakuntayhteyttä yhdistysrajojen ylitse, vaan heidän non alistuttava tälle toisia kristittyjä pilkkaavalle opetukselle.
Olemme tavanneet sotaveteraanin, joka sotavankeudessa oli toisen esikoislestadiolaien kristityn kanssa mennyt lukemaan sinne kuljetettua nuhjaanntunutta Raamattua halkopinojen väliin. Jonkin ajan kuluttua joukkoon oli tullut muutamia vanhoillislestadiolaisiakin. Kun miehet pääsivät siviiliin, koetti tuo vvanhus etsiä niitä kavereita, mutta täällä koti-Suomessa oli valtava sosiaalinen paine estämässä tapaamisia.
Kaikissa yhteisöissä on teeskentelijöitä, kuten Luther opettaa. Siksi Kristuksen seurakunta on näkymätön niiden uskovaisten joukko, joilla on elävä usko. He eivät ollenkaan ole niitä "parhaita" kristittyjä, kuten lähetysmiehet pilkallisesti sanovat. He ovat niitä, joille synti on alkanut vaivaksi tulla ja jotka ovat löytäneet Jeesuksen ja anteeksiantamuksen.
Kristittyjen joukko on kuin hakomaja yrttitarhassa. Se on siis ihmisten inhimillisillä vioilla ja heikkouksilla peitetty. - KaidanTienKuIkija
Sivulta kirjoitti:
"Eikä tähän pidä vetää maallista tai ajallista rajaa, ei ole merkitystä ottaako ehtoollisen kirkossa vai ei, eikä ole merkitystä, minkä niminen yhdistys milläkin ajalla on, vaan sen seurakunnan vaikutus alueen voi nähdä raamatusta. Se seurakunta on siellä, missä opetetaan raamatullinen oppi, ja uskotaan Herraan Jeesukseen."
Voisitko tarkentaa otteen ensimmäistä, pidempää lausetta?
Tarkoitatko, että kullakin ajalla on vain yhden niminen yhdistys...?
Katekismuksesta voimme lukea, että Kristuksen seurakunta ei liity aikaan, ei paikkaan, eikä joihinkin ihmisiin. Se ei siis liity mihinkään yhdistyksiinkään.
Katekismuksessa kerrotaan myös se, miksi Kristuksen seurakunta on yksi. Ei suinkaan siksi, että he kuuluvat samaan yhdistykseen.
Koska vihollinen on turmellut nämä yhdistyksienkin yhteisöt niin, että niissä elävää uskoa kantavatkaan ihmiset eivät voi kokea seurakuntayhteyttä yhdistysrajojen ylitse, vaan heidän non alistuttava tälle toisia kristittyjä pilkkaavalle opetukselle.
Olemme tavanneet sotaveteraanin, joka sotavankeudessa oli toisen esikoislestadiolaien kristityn kanssa mennyt lukemaan sinne kuljetettua nuhjaanntunutta Raamattua halkopinojen väliin. Jonkin ajan kuluttua joukkoon oli tullut muutamia vanhoillislestadiolaisiakin. Kun miehet pääsivät siviiliin, koetti tuo vvanhus etsiä niitä kavereita, mutta täällä koti-Suomessa oli valtava sosiaalinen paine estämässä tapaamisia.
Kaikissa yhteisöissä on teeskentelijöitä, kuten Luther opettaa. Siksi Kristuksen seurakunta on näkymätön niiden uskovaisten joukko, joilla on elävä usko. He eivät ollenkaan ole niitä "parhaita" kristittyjä, kuten lähetysmiehet pilkallisesti sanovat. He ovat niitä, joille synti on alkanut vaivaksi tulla ja jotka ovat löytäneet Jeesuksen ja anteeksiantamuksen.
Kristittyjen joukko on kuin hakomaja yrttitarhassa. Se on siis ihmisten inhimillisillä vioilla ja heikkouksilla peitetty.Ei en tarkoita, vaan päin vastoin. Onhan johan nyt on useita yhdistyksia, mm ruotsissa, suomessa ja norjassa. Kaikki on eri yhdistystä mutta samaa kristillisyyttä. Virossa, venäjällä, latviassa, liettuassa ja keskieuroopassa, on samaa kristillisyyttä ilman yhdistyksiä. Amerikassa sama kristillisyys toimii omassa kirkossaan.
Kaikki samaa kristillisyyttä. Yhdistykset ovat maallinen pakko. - EpäselvääKiertelyä
Ei en tarkoita, vaan päin vastoin. Onhan johan nyt on useita yhdistyksia, mm ruotsissa, suomessa ja norjassa. Kaikki on eri yhdistystä mutta samaa kristillisyyttä. Virossa, venäjällä, latviassa, liettuassa ja keskieuroopassa, on samaa kristillisyyttä ilman yhdistyksiä. Amerikassa sama kristillisyys toimii omassa kirkossaan.
Kaikki samaa kristillisyyttä. Yhdistykset ovat maallinen pakko.Tarkoitatko että Ruotsin lappista johdettu esikoislestadiolainen liike on synonyymi Kristuksen seurakunnalle?
- Sivulta
" Ei ole monia oikeita oppeja ja erilaisia taivaan teitä. "
Tämäkin tarvitsee selvennystä. Katekismuksessa selvitetään, mitä tarkoittaa yksi usko. Siellä luetellaan ne opin kohdat, jotka täytyy esiintyä, että oppi on oikea. Keskeisenä kohtana on uudensyntymisen kokemus ja vaellus sen mielenuudistuksen mukaan, joka on saatu uudessa syntymisessä.
Näitä ihmisiä löytyy varmasti monestakin paikasta. (Kuitenkin tuo ahdas portti on niin vaikea, että kristittyjä on vähän). Jo Laestadius valittaa muurinpylvässaarnassaan, (N:o 413), kuinka jo silloinen kirkko oli jakaantunut moniin lahkoihin, (uuslukijat, vanhalukijat, pietistit, kveekkarit, jne.) Kaikki sanovat, että vain meillä on oikea usko. Mitä LLL vastaa?
"Eiköpä vain sillä, joka pitää siitä vähiten ääntä ja uskoo yksinkertaisen Jumalan Sanan." Hän jopa sanoo, että usko ei anna sitoa itseään johonkin kuolleeseen kirjaimeen, niin kuin koira sidotaan muurinpylvääseen. Vaan se on vapaa, sillä se on Henki ja Totuus.
Siksi tuntuu kovin kummalliselta tuo elämöinti, että "ellet nyt usko juuri niin kuin tuo yksi ihminen siellä hengellisessä hallituksessa sanoo, niin...." - KaidanTienKuIkija
Sivulta kirjoitti:
" Ei ole monia oikeita oppeja ja erilaisia taivaan teitä. "
Tämäkin tarvitsee selvennystä. Katekismuksessa selvitetään, mitä tarkoittaa yksi usko. Siellä luetellaan ne opin kohdat, jotka täytyy esiintyä, että oppi on oikea. Keskeisenä kohtana on uudensyntymisen kokemus ja vaellus sen mielenuudistuksen mukaan, joka on saatu uudessa syntymisessä.
Näitä ihmisiä löytyy varmasti monestakin paikasta. (Kuitenkin tuo ahdas portti on niin vaikea, että kristittyjä on vähän). Jo Laestadius valittaa muurinpylvässaarnassaan, (N:o 413), kuinka jo silloinen kirkko oli jakaantunut moniin lahkoihin, (uuslukijat, vanhalukijat, pietistit, kveekkarit, jne.) Kaikki sanovat, että vain meillä on oikea usko. Mitä LLL vastaa?
"Eiköpä vain sillä, joka pitää siitä vähiten ääntä ja uskoo yksinkertaisen Jumalan Sanan." Hän jopa sanoo, että usko ei anna sitoa itseään johonkin kuolleeseen kirjaimeen, niin kuin koira sidotaan muurinpylvääseen. Vaan se on vapaa, sillä se on Henki ja Totuus.
Siksi tuntuu kovin kummalliselta tuo elämöinti, että "ellet nyt usko juuri niin kuin tuo yksi ihminen siellä hengellisessä hallituksessa sanoo, niin...."Aivan. Siellä sanotaan mm näin.
##Lisäyksen ydinajatus on siis tämä: Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. ##
Eli ihmiset eri näkemyksineen ja ymmärryksineen ja uskoineen, ei voi kuulua samaan pyhään yhteiseen seurakuntaan. Silloin jompi kumpi tai kumpikin on siitä ulkona.
Olemmeko tästä samaa mieltä? - kalle334
Aivan. Siellä sanotaan mm näin.
##Lisäyksen ydinajatus on siis tämä: Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla. ##
Eli ihmiset eri näkemyksineen ja ymmärryksineen ja uskoineen, ei voi kuulua samaan pyhään yhteiseen seurakuntaan. Silloin jompi kumpi tai kumpikin on siitä ulkona.
Olemmeko tästä samaa mieltä?KTK: "Eli ihmiset eri näkemyksineen ja ymmärryksineen ja uskoineen, ei voi kuulua samaan pyhään yhteiseen seurakuntaan. Silloin jompi kumpi tai kumpikin on siitä ulkona."
Edelleenkin tuohon lauseeseen on sisäänrakennettuna "vai me"-oppi
Nyt voisit Raamattuun, tunnustuskirjoihin ja katekismukseen vedoten osoittaa, mikä on se opillinen ero muihin nähden, mikä tekee muista uskovista kadotukseen joutuvia, kun sinun mukaasi vain yksi, tietyllä tavalla uskova joukko pelastuu. - Sivulta
Olemmeko tästä samaa mieltä?Kiitos!
Toki ennen esikoislestadiolaisuuden hajaannusta oli erittäin helppo ajatella noin. Nykytilanteessa, kun lapsuuteni uskottu saarnaaja ja toinen keski-iästä alkaen rippi-isänäni toiminut saarnaaja sekä yli puolet suvustani ovat esikoisissa, niin asia ei ole ollenkaan niin helppo. Minun pitäisi nyt ajatella, että minulle niin rakkaat ihmiset ovat ulkona ja nuo tylymmät, jotka suhtautuvat minuun ennakkoluuloisesti, ovat niitä oikeampia uskonveljiä. Näin yritän kovasti ajatella.
Olen lukenut LLL:n ajasta. Sinne Pohjois-Ruotsiinkin oli tullut elävä usko herrnhutilaisuuden kautta, (mm. Pehr Brandell). Itse asiassa lukijaisuus oli jatkumoa hernnhutilaisuudelle. Siellä oli samaan aikaan siis hernhutilaisuutta ja lukijaisuutta, (mm. Lapin Maria), joissa molemmissa oli elävää uskoa. Sittemmin lukijaisuus jakaantui ja varmaan myös sen eri osiin jäi elävää uskoa.
Lestadiuksen aikaan samalla seudulla vaikutti Rosenius, joka julkaisi hengellistä lehteä. LLL kirjoitti siihen myös kirjoituksia ja arvosti sitä. (Rosenius on kirjoittanut kirjoja, joita esim. SLEY Suomessa pitää suuressa arvossa.) Tämä Roseniuksen porukka oli vielä kriittisempää kirkkoon nähden ja jotkut lestadiolaisen alkuheräyksen ihmisetkin olivat liittyneet perustettuun vapaakirkkoon. Heistä LLL sanoo: "He ovat toimineet vilpittömässä mielessä ja ovat saman Suuren Lammaspaimenen lampaita."
Näistä voisi ajatella, että Kristuksen seurakuntarajat eivät noudatakaan yhdistysrajoja, vaan uudestisyntyneet kristityt niin esikoisten, kun esikoislestadiolaistenkin puolella kuuluvat siihen. Näillä ihmisillä ei ole erilaista uskonkäsitystä keskenään. Heillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Heillä on myös yksimielisyys rakkaudessa.
Tuntuu niin traagiselta, kun sekä esikoisilla, että esikoislestadiolaisilla on sama käsitys luterilaisesta kansankirkosta. Kumpikin haluaa etäisyyttä sen maallistumiskehitykseen. Vain valitut keinot ovat erilaiset.
Emmehän me mene yhdistyksemme kanssa viimeiselle tuomiolle, vaan yksin. Silloin ratkaisee se onko Kristus meillä vapahtajana ja onko meillä usko siihen. Tuntuu kauhealta, että yksityisenä ihmisenä joutuisimme tekemään niin suuren valinnan, että hylkäämään valtaosan uskonystävistä aivan ulkonaisten, ihmisten päätettävissä olevien asioiden vuoksi.
Nehän eivät ole ollenkaan hengellisiä!
Oletko KTK lukenut LLL:n saarnan, n:o 413? - Sivulta
Sakari2000 kirjoitti:
Mitä pyhitysoppi Sinun näkemyksesi mukaan on?
En tiedä kysytkö tätä minulta, mutta vastaan:
Gal. 4:6: Jumala lähetti Poikansa Hengen teidän sydämiinne.
Mitä se merkitsee?
Hän, (Pyhä Henki), kutsuu meitä Sanan ja Sakramenttien kautta Hänen seurakuntaansa; valaisee meidän pimeän järkemme,; pyhittää ja pitää meitä oikeassa, autuaaksi tekevässä uskossa; antaa meidän syntimme joka päivä anteeksi; on myös viimeisenä päivänä, Isän ja Pojan kanssa meitä herättävä kuolleista, ja antava meille, kaikkein kristittyjen kanssa, iankaikkisen elämän. - Sivulta
Olemmeko tästä samaa mieltä?Kirjoitan vielä tästä:
Minun Katekismuksessani lukee näin: (Tampere, maaliskuulla 1973).
...yhdeksi kutsutaan?
Vastaus: Ei sen tähden, että ainoastaan yksi joukko ja kansa maailmassa erikoisessa paikassa löytyy Jumalan sanaa kuulemassa;
(Siis esimerkiksi Kurjentaipaleen rukoushuoneella).
vaan sen tähden, että yksi ja sama Henki heitä opettaa, missä ikänä he ovat;
(Siis Pyhä Henki opettaa. Voi opettaa Lapin Vanhimpien kautta, LLL:n saarnojen kautta, mutta myös jonkun muunkin uudestisyntyneen kristityn saarnaajan kautta, vaikka tämä olisi muussa ajallisessa yhdistyksessä.)
ja että heillä on yksi Jumala, yksi kaste, yksi Vapahtaja, yksi usko, yksi toivo, yksi tunnustus.
Sulkuihin kirjoitetut ovat minun tekstiäni. Muu on otettu VLKY:n toimittamasta kirjasta, "Katekismuksen Yksinkertainen Selitys". Mm. Kalle Nurminen ollut mukana toimittamassa. - KaidanTienKuIkija
Sivulta kirjoitti:
Kiitos!
Toki ennen esikoislestadiolaisuuden hajaannusta oli erittäin helppo ajatella noin. Nykytilanteessa, kun lapsuuteni uskottu saarnaaja ja toinen keski-iästä alkaen rippi-isänäni toiminut saarnaaja sekä yli puolet suvustani ovat esikoisissa, niin asia ei ole ollenkaan niin helppo. Minun pitäisi nyt ajatella, että minulle niin rakkaat ihmiset ovat ulkona ja nuo tylymmät, jotka suhtautuvat minuun ennakkoluuloisesti, ovat niitä oikeampia uskonveljiä. Näin yritän kovasti ajatella.
Olen lukenut LLL:n ajasta. Sinne Pohjois-Ruotsiinkin oli tullut elävä usko herrnhutilaisuuden kautta, (mm. Pehr Brandell). Itse asiassa lukijaisuus oli jatkumoa hernnhutilaisuudelle. Siellä oli samaan aikaan siis hernhutilaisuutta ja lukijaisuutta, (mm. Lapin Maria), joissa molemmissa oli elävää uskoa. Sittemmin lukijaisuus jakaantui ja varmaan myös sen eri osiin jäi elävää uskoa.
Lestadiuksen aikaan samalla seudulla vaikutti Rosenius, joka julkaisi hengellistä lehteä. LLL kirjoitti siihen myös kirjoituksia ja arvosti sitä. (Rosenius on kirjoittanut kirjoja, joita esim. SLEY Suomessa pitää suuressa arvossa.) Tämä Roseniuksen porukka oli vielä kriittisempää kirkkoon nähden ja jotkut lestadiolaisen alkuheräyksen ihmisetkin olivat liittyneet perustettuun vapaakirkkoon. Heistä LLL sanoo: "He ovat toimineet vilpittömässä mielessä ja ovat saman Suuren Lammaspaimenen lampaita."
Näistä voisi ajatella, että Kristuksen seurakuntarajat eivät noudatakaan yhdistysrajoja, vaan uudestisyntyneet kristityt niin esikoisten, kun esikoislestadiolaistenkin puolella kuuluvat siihen. Näillä ihmisillä ei ole erilaista uskonkäsitystä keskenään. Heillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Heillä on myös yksimielisyys rakkaudessa.
Tuntuu niin traagiselta, kun sekä esikoisilla, että esikoislestadiolaisilla on sama käsitys luterilaisesta kansankirkosta. Kumpikin haluaa etäisyyttä sen maallistumiskehitykseen. Vain valitut keinot ovat erilaiset.
Emmehän me mene yhdistyksemme kanssa viimeiselle tuomiolle, vaan yksin. Silloin ratkaisee se onko Kristus meillä vapahtajana ja onko meillä usko siihen. Tuntuu kauhealta, että yksityisenä ihmisenä joutuisimme tekemään niin suuren valinnan, että hylkäämään valtaosan uskonystävistä aivan ulkonaisten, ihmisten päätettävissä olevien asioiden vuoksi.
Oletko KTK lukenut LLL:n saarnan, n:o 413?Ihan järkevää tekstiä, kiitos.
Yhdistys ei ole mikään raja. Oppi ja usko on.
Olen monesti ihmetellyt että miksi näistä täytyy vääntää vaikka kaikki on kirjoitettu luterilaisiin tunnuskirjoihin juuri siksi ettei tarvitsisi...
:) - vl-uskovainen
Sivulta kirjoitti:
Kiitos!
Oletko KTK lukenut LLL:n saarnan, n:o 413?Hernhutilaisuus ei ollut oikeaa uskoa, vaan se oli oikeasta uskosta irronnut eriseura ja väärä usko.
Pehr Brandel kielsi pian sen jälkeen uskon, kun oli julistanut synninpäästön Lapin Marialle ja ryhtyi väärähengelliseksi ja veljeili mm roseniolaisten uuslukijaisten kanssa. Brandelin loppu oli siis saman kaltainen kuin Bileamilla, joka veljeili Baalin palvojien kanssa.
Roseniolainen uuslukijaisuus oli eri uskoa kuin tavallinen uuslukijaisuus. Tavallinen uuslukijaisuus lienee ollut oikeaa uskoa, mutta roseniolainen uuslukijaisuus oli väärää uskoa, mahdollisesti oikeasta uskosta irronnut eriseura. - Kirjanoppinut
Olemmeko tästä samaa mieltä?KTK kirjoitti ettei ihmiset eri näkemyksineen , eri ymmärryksineen ,eri uskoneet voi kuulua siihen ainoaan oikeaan seurakuntaan. On kirjoitettu että täällä me ymmärrämme puolittain ja profeteeraamme puolittain. Usko pitää olla yksi mutta eri ymmärrykset, näkemykset , kokemiset ja tuntemiset ovat vain rikkaus ja kuuluvat ihmisyyteen. Täällä kukaan ei tule täydelliseksi eikä enkelinsä vaan kaikki ovat pois poikenneet ja erehtyneet ja vielä raamatun mukaan valehtelijoita.
Se on vaikeaa ihmiselle tunnustaa että vain Jumalan Sana on totuus ja Sanan kautta vain voi tulla autuaaksi. Ei voi laittaa muuta perustusta kuin jo pantu on ja se on Jeesus Kristus eli Jumalan Sana. - teuta011
vl-uskovainen kirjoitti:
Hernhutilaisuus ei ollut oikeaa uskoa, vaan se oli oikeasta uskosta irronnut eriseura ja väärä usko.
Pehr Brandel kielsi pian sen jälkeen uskon, kun oli julistanut synninpäästön Lapin Marialle ja ryhtyi väärähengelliseksi ja veljeili mm roseniolaisten uuslukijaisten kanssa. Brandelin loppu oli siis saman kaltainen kuin Bileamilla, joka veljeili Baalin palvojien kanssa.
Roseniolainen uuslukijaisuus oli eri uskoa kuin tavallinen uuslukijaisuus. Tavallinen uuslukijaisuus lienee ollut oikeaa uskoa, mutta roseniolainen uuslukijaisuus oli väärää uskoa, mahdollisesti oikeasta uskosta irronnut eriseura.Rosenius oli jakaja Gerog Skottille. joka oli Babtisti ja LLL:n
ihailema henkilö , joka jossakin saarnassaan mainitsee siitä .
- - Tervetaasenpässi
Siis vanhoilislestadiolainenko sinulle on nauranut??
Vai mistä hoitokokouksista selität?
Ei meillä esikoislestadiolaisuudessa ole koskaan ollut mitään hoitokokouksia...Ooks sää tyhmä idiootti, hänhän esitti vertauksen?
- Ylimielinensaastaolet
vl-uskovainen kirjoitti:
Hernhutilaisuus ei ollut oikeaa uskoa, vaan se oli oikeasta uskosta irronnut eriseura ja väärä usko.
Roseniolainen uuslukijaisuus oli eri uskoa kuin tavallinen uuslukijaisuus. Tavallinen uuslukijaisuus lienee ollut oikeaa uskoa, mutta roseniolainen uuslukijaisuus oli väärää uskoa, mahdollisesti oikeasta uskosta irronnut eriseura.No huh huh, mistä pimeydestä näitä sinun kaltaisiasi oikein tulee?
Aivan uskomatonta että sinä kirjoitat jonkun porukan olleen väärässä uskossa, toisinsanoen paljastit itsesi vääräuskoisuuden uskoessasi tietäväsi jo kuolleiden ihmisten uskon tilan.
Hyi hyi sentään, ei sulla ole muuta tietä kuin helvetti.
- parasjokilainen
Teuta hei ja huomenta.
Laitappa sinäkin jotain, (vaikka kieli keskellä suuta) että saamme nyppiä kirjoitusvirheitä pois! - katsotaannyt
Kun nyt kaitamies kirjoittaa mm " Ei kukaan muu. Ainoastaan kristuksen oppi ja seurakunta. Ei ole monia oikeita oppeja ja erilaisia taivaan teitä. Eikä evankeliumista voi uskoa vain osia. Vaan se täytyy olla kokonainen."
Lukeeko sinun Raamatussasi esm se, että kaikki uskoontulleet ottivat kasteen ja liittyivät aiemmin uskoontulleiden joukkoon?
Jos lukee niin kerro oletko tehnyt niin, vai oletko edelleen tuon lutterimunkin oppien kahleissa joka opettaa sellaista josta Raamattu ei tiedä mitään ?
Jos et ole tehnyt niin etkö silloin ole pelkästään isien harhoista kiinnipitävä keskenkasvuinen kiivailija!- mitäsnytsitten
jäi pois kysyä, että jos siis oppiin on tullut vikaa, onko koko uskonelämään tullut silloin vikaa?
ja kun poiketaan pois Raamatusta ja mennään lutterin huuhaisiin, eikö silloin ole oppiin tullut jo suuri vika!!
voit vastata jok o Raamatulla tai ilman, mut tanäin äkkiä ja vähällä vaivalla pääsemme katsomaan mitä se mevainoppi oikein lopulta on! - KaidanTienKuIkija
Raamatussani hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.
Ja kyllä.
Minutkin on kastettu.
Vaimoni on kastettu rippi-iässä, koska häntä ei oltu lapsena kastettu.
Mutta tiedätkö, me molemmat olemme monet kerrat rikkoneet tuon kasteen armoliiton synneillämme. Mutta Jumalan suuresta armosta saamme omalta puoleltamme uudistaa sitä Jeesuksen veren voimalla, ja Jumalan puolelta tuo liitto pysyy. Näin evankeliumi todistaa ja Lutherkin opettaa. - heräisitjo
Raamatussani hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.
Ja kyllä.
Minutkin on kastettu.
Vaimoni on kastettu rippi-iässä, koska häntä ei oltu lapsena kastettu.
Mutta tiedätkö, me molemmat olemme monet kerrat rikkoneet tuon kasteen armoliiton synneillämme. Mutta Jumalan suuresta armosta saamme omalta puoleltamme uudistaa sitä Jeesuksen veren voimalla, ja Jumalan puolelta tuo liitto pysyy. Näin evankeliumi todistaa ja Lutherkin opettaa.Raamatussa ei ole sanan sanaa kasteen liitoista, eikä siellä yhtään ketään kasteta ilman omaa uskoa ja sen ilmaisemista ja kasteen ottamista sen jälkeen.
Miksi luulet että taivas kunnioittaa sinun lutteriasi ja hänen hirmutekojaan ja kirjoituksiaan, miksi se on niin tärkeää että kävelet Sanan ilmoituksen ohi ja samalla paasaat olevasi muka raamatun seuraaja opissa ja muussa !
evankeliumi ei todista mitään kasteen liitoista paitsi siellä teillä jossa Sana luetaan omaan syyhyyn.
- kalle334
Herra KTK: "En tiedä mitä tarkoitat "vain me" uskoisilla, mutta raamatussa on yksi tie taivaaseen, ja jotka sitä tietä kulkevat ovat ne "vain me".
Ei kukaan muu. Ainoastaan kristuksen oppi ja seurakunta. Ei ole monia oikeita oppeja ja erilaisia taivaan teitä. Eikä evankeliumista voi uskoa vain osia. Vaan se täytyy olla kokonainen."
Tässähän se "vain me" tulee esiin. Lähes kaikissa esikoislestadiolaisten saarnoissa, joita ole repeämän jälkeen kuunnellut, on oikein korostettu, että se oikea seurakunta olemme me esikoislestadiolaiset. Muut tuomitaan kadotukseen, varsinkin esikoiset.
Mutta kun ajatuksella lukee tuon Mannapätkän, niin siinäkin tulee esiin se, ettei ihmiset kykene seurakunnan rajoja määräilemään, vaikka kautta aikojen seurakunnassa on esiintynyt tarvetta määritellä me ja muut.
Sehän lienee jollain tavoin selvää, ettei kaikki, jotka huutavat, että Jeesus on täällä, eivät ole oikeassa, mutta siitä huolimatta ihmisen tehtäväksi ei ole annettu tuomiovaltaa, vaikka kuinka tuntisi olevansa oikeassa.
Meille on annettu vain yksi tehtävä: evankeliumin vieminen kaikkeen maailmaan.
Ja se ei varmaan tapahdu linnottautumalla itse rakennettujen muurien suojaan, nauttimaan "puhtain käsin" jaettuja sakrametteja.- KaidanTienKuIkija
Kalle:"ettei ihmiset kykene seurakunnan rajoja määräilemään"
-Kuitenkin esikoiset ry asetti rajansa uusiksi perustamalla uuden seurakunnan ja uuden lähetystyön. Repivät itsensä irti entisestä seurakunnasta ja tahtoivat voimakkaasti rajata lapin kristillisyyden pois elävästä uskosta ja seurakunnasta.
Siinä tapahtui rajan veto elävän ja kuolleen kristillisyyden välillä.
Silloin kiistettiin hengellinen hallitus ja saarna virka.
Vielä pari vuotta ennen hajaannusta purtanen saarnaai helsingissä, että lauman tulisi pysyä koossa erimielisyyksistä huolimatta, ja että hajaannusta ei saisi tapahtua, sillä se mikä voitetaan se rakkaudella voitetaan.
Mutta kuinka kävi?
He tahtoivat kuitenkin käydä tuon rajan vedon, ja sulkea itsensä ulkopuolelle. Onko heillä nyt parempi kristillisyys? En usko sitä. Oliko se rakkaus joka sai perustamaan uuden ja jättämään vanhan? - kalle334
KTK: "-Kuitenkin esikoiset ry asetti rajansa uusiksi perustamalla uuden seurakunnan ja uuden lähetystyön. Repivät itsensä irti entisestä seurakunnasta ja tahtoivat voimakkaasti rajata lapin kristillisyyden pois elävästä uskosta ja seurakunnasta."
Mitään uutta seurakuntaa ei perustettu, edelleen jatketaan aivan samassa Kristuksen seurakunnassa kuin aikaisemmin. Mutta emme halunneet muuttaa kirkkosuhdettamme, edelleenkin jatkamme osana kirkkoa nauttien sakramentit siellä kuten isämme..
Mutta kun toinen joukko katkaisi kirkkoyhteyden Suomessa, niin he myös irtisanoivat samalla kirkkoyhteyden Inkerissä.
Jotta yhteys naapuriin jatkuisi myös tulevaisuudessa tarvittiin uusi kehys, jonka Inkerin kirkko voisi hyväksyä.
Ja tuo lainaamani KTK:n lausahdus on yksi elävä esimerkki "vain me" opista, jolla yritetään ihmisvoimin rajata Kristuksen kirkkoa. - eriseuraseon
kalle334 kirjoitti:
KTK: "-Kuitenkin esikoiset ry asetti rajansa uusiksi perustamalla uuden seurakunnan ja uuden lähetystyön. Repivät itsensä irti entisestä seurakunnasta ja tahtoivat voimakkaasti rajata lapin kristillisyyden pois elävästä uskosta ja seurakunnasta."
Mitään uutta seurakuntaa ei perustettu, edelleen jatketaan aivan samassa Kristuksen seurakunnassa kuin aikaisemmin. Mutta emme halunneet muuttaa kirkkosuhdettamme, edelleenkin jatkamme osana kirkkoa nauttien sakramentit siellä kuten isämme..
Mutta kun toinen joukko katkaisi kirkkoyhteyden Suomessa, niin he myös irtisanoivat samalla kirkkoyhteyden Inkerissä.
Jotta yhteys naapuriin jatkuisi myös tulevaisuudessa tarvittiin uusi kehys, jonka Inkerin kirkko voisi hyväksyä.
Ja tuo lainaamani KTK:n lausahdus on yksi elävä esimerkki "vain me" opista, jolla yritetään ihmisvoimin rajata Kristuksen kirkkoa.Höpö höpö vaikka kuinka yritätte muuttaa mustaa valkeaksi niin se ei mene läpi
- KaidanTienKuIkija
kalle334 kirjoitti:
Ja tuo lainaamani KTK:n lausahdus on yksi elävä esimerkki "vain me" opista, jolla yritetään ihmisvoimin rajata Kristuksen kirkkoa.Kuten viimeinen lauseesi, kysymys on nimen omaan maailman ja kuolleen kirkon hyväksynnällä. Tärkein mitä teillä on, on saada hyväksyntä ja sakramentti kirkosta.
Siinä sivussa voitte lihallisesti vapaana seisoa toinen jalka kirkossa ja toinen lihanhuvituksissa, ilman että nuo "Lakihenkiset" tosiuskovat tulevat huomauttamaan.
Siis keveämpi risti vapaaherrana, ilman hengellisiä hallituksia jne.
Kuuluuko kokouksissanne riemulaulua syntien anteeksi saamisesta, kuten kristillisyyden alussa? - kalle334
KTK: "Kuten viimeinen lauseesi, kysymys on nimen omaan maailman ja kuolleen kirkon hyväksynnällä. Tärkein mitä teillä on, on saada hyväksyntä ja sakramentti kirkosta."
Itse sanot kirkkoa kuolleeksi. Kirkko ei koskaan ole kuollut, mutta kirkon sisällä on aina ollut kuolleita, aina alkukirkon ajoista alkaen kuten ilmenee mm Ilmestyskirjan luvusta 3.
Kuolleitten hyväksyntää ei kukaan tarvitse, mutta sitä elävää osaa kirkosta tuemme toisin kuin ne, jotka sanovat koko kirkkoa kuolleeksi.
Ja tuohon viimeiseen kysymykseesi voisi todeta, että tule itse kuuntelemaan, niin yllätyt. Silloin ei tarvi huhuihin ja muiden juttuihin turvautua
- oikein_Kalle
Hyvä Kalle. Kuten tästäkin viestiketjusta näet, näitä "ainoita oikeita Kristuksen seurakuntiaan" mainostavat ovat niin syvällä omanvanhurskauden pimeydessä, ettei Jumalan sana mene siitä nahasta lävitse. Heille on aivan mahdoton hyväksyä KRISTUKSEN OPPI, siis että usko Kristukseen (ei omiin yhdistyksiin), on ainut tie pelastukseen. Oppi jonka mukaan paavilla (Jellivaarassa tai Roomassa) on yksinoikeudet Kristukseen ja pelastukseen, on valhetta. Puhtaasti ihmisoppia, vaarallista ihmisoppia joka eristää uhrinsa Kristuksesta ja kiinnittää lihansa (vallan ja kunnian) himoja noudattaviin johtajiin. "Luottamus lapin vanhimpiin" on harhaoppia ja pilkkaa Kristusta.
Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
Ap. t. 13:39 a että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.
1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.- paaviseon
Heinolassa tai teuvalla
- KaidanTienKuIkija
Koko kirjoituksesi on harhaa.
Koko kristillisyys saarnaa Herrasta Jeesuksesta. Etelästä lappiin asti.
Myös jokin itse otettu usko Herraan Jeesukseen, ilman seurakuntaa on harhaa.
Raamattu todistaa, että seurakunta on Kristuksen morsian, ja että seurakunnalla on synnin päästön avaonten valta. Ja että itse herra Jeesus on seurakuntansa keskellä tämän maan päällä ajan loppuun asti, ja että seurakunta todistaa hänen Lunastustyötään, eli evankeliumia.
Ja että seurakunnan palvelijoita tulee pitää kaksinkertaisessa arvossa.
Siis miksi emme luottaisi saarnaajiin, jotka Julistavat evankeliumia ja saarnaavat parannusta ja syntiä anteeksi Herran Jeesuksen nimessa, ja hänen käskystään?
Siis saarnaajiin joilla on ptofeettojen, apostolien ja kristuksen oppi kirkkaana!
Vai missä tästä opista on poikettu?
Eikö apostolien aikana tullut luottaa opettajiin? Eikö vanhan liiton aikana tullut pitää opettajien kättä ylhäällä? Koska luottamus opettajiin on tullut synniksi tai pahennukseksi seurakunnassa?
Se on tullut niille pahennukseksi, joilla on alkanut kasvamaan joku karvas juuri, ja jotka omassa ymmärryksessään sekoitettuna, joko lihalliseen vapaudenkaipuuseen, tai lain henkeen,
on alkanut taistella, elävän kristillisyyden opetuksia ja totusia saarnaajia vastaan. - eipätaidakilistä
Raamattu todistaa, että seurakunta on Kristuksen morsian, ja että seurakunnalla on synnin päästön avaonten valta. Ja että itse herra Jeesus on seurakuntansa keskellä tämän maan päällä ajan loppuun asti, ja että seurakunta todistaa hänen Lunastustyötään, eli evankeliumia.
Siis miksi emme luottaisi saarnaajiin, jotka Julistavat evankeliumia ja saarnaavat parannusta ja syntiä anteeksi Herran Jeesuksen nimessa, ja hänen käskystään?
Siis saarnaajiin joilla on ptofeettojen, apostolien ja kristuksen oppi kirkkaana!
Eikö apostolien aikana tullut luottaa opettajiin? Eikö vanhan liiton aikana tullut pitää opettajien kättä ylhäällä? Koska luottamus opettajiin on tullut synniksi tai pahennukseksi seurakunnassa?
Se on tullut niille pahennukseksi, joilla on alkanut kasvamaan joku karvas juuri, ja jotka omassa ymmärryksessään sekoitettuna, joko lihalliseen vapaudenkaipuuseen, tai lain henkeen,
on alkanut taistella, elävän kristillisyyden opetuksia ja totusia saarnaajia vastaan.Mutat sitä tulee ihmeteltyä mistä te saatte taivaaseen sen lukemattoman joukon, kun se kaikkein oikein lestajoukko menee muutamaan bussiin!
kiliseekö mikään kello siellä pipon seutuvilla. - KaidanTienKuIkija
eipätaidakilistä kirjoitti:
Mutat sitä tulee ihmeteltyä mistä te saatte taivaaseen sen lukemattoman joukon, kun se kaikkein oikein lestajoukko menee muutamaan bussiin!
kiliseekö mikään kello siellä pipon seutuvilla.Onko pienen lapsen sielu vähempi arvoinen kuin aikuisen?
Ajattele entisaikain lapsi kuolleisuutta. Paljonko tänäpäivänä kuolee viettomia lapsia kehitysmaissa ja muualla.. Johan heitä on tuo lukematon joukko.
Sitten on lisäksi kaikki ne ihmiset kautta aikojen, jotka seuraavat ja uskovat apostolien ja kristuksen opin. Siihen joukkoon kuuluu myös monetlestat joilla on sama oppi ja usko Herraan Jeesukseen.
Ja silti se on vielä pieni joukko, verrattuna koko ihmiskuntaan. Raamattuhan todistaa että sen kuuluukin olla. "Harvat ovat jotka sen löytävät"
Ne ovat rammat, sokeat, vaivaiset, ja raajarikot joilla ei ollut esteitä Isännän Juhliin. - hohoijaakkaa
Onko pienen lapsen sielu vähempi arvoinen kuin aikuisen?
Ajattele entisaikain lapsi kuolleisuutta. Paljonko tänäpäivänä kuolee viettomia lapsia kehitysmaissa ja muualla.. Johan heitä on tuo lukematon joukko.
Sitten on lisäksi kaikki ne ihmiset kautta aikojen, jotka seuraavat ja uskovat apostolien ja kristuksen opin. Siihen joukkoon kuuluu myös monetlestat joilla on sama oppi ja usko Herraan Jeesukseen.
Ja silti se on vielä pieni joukko, verrattuna koko ihmiskuntaan. Raamattuhan todistaa että sen kuuluukin olla. "Harvat ovat jotka sen löytävät"
Ne ovat rammat, sokeat, vaivaiset, ja raajarikot joilla ei ollut esteitä Isännän Juhliin.voi sinua raukkaa tosikaitaa tietä ihan sivuttain koitat kulkea tärkeimpänä kriteerinä se mitätön lestajoukko, joka ei ole koskaan tehnyt lähetyötäkään jos ei leeviä lasketa.
mikä ihme napoleonintauti teillä oikein on, etkö näe että esm pelastusrmeija on tehnyt melkein ainoana tässä maassa todella käytännön kristillistä elämää!
j a sinä et pääse puolta metriä niistä lestaopeistasi etäämmälle, miksi et aikainen ihminen herää todellisuuteen!!
kasteet ja ehtoolliset teillä on suuressa merkityklsessä j a kumpaakaan ette ole vielä käsittänyt niinkuin tulisi, mikä on ongelma kun ei päästä kiinni totuuteen olisko isien perinnäissäänöt suurena jarruna vai mikä lienee. - eikäsitäeinoitaoppeja
Onko pienen lapsen sielu vähempi arvoinen kuin aikuisen?
Ne ovat rammat, sokeat, vaivaiset, ja raajarikot joilla ei ollut esteitä Isännän Juhliin.jaa nytkö n e kehitysmaalaiset vauvakuolleet kuitenkin pääsevät porteista sisälle kun olen kaiken aikaa kuullut kuinka vauvat pitää kastaa ja kuivata muuten joutuvat tuliseen järveen, sitä vartenhan se hätäkastekkin kaiketi lienee keksitty!
- Metsään_meni_liike
on alkanut taistella, elävän kristillisyyden opetuksia ja totusia saarnaajia vastaan.Ei esikoislestadsiolaiset ry saarnaa Kristuksesta koko maailman vapahtajana, tuo on pelkkää valetta.
Persäterin ja Minden valta uskotaan Jumalalta tulleeksi, mikä on valetta sekin. Kristinuskossa ei nimittäin tunneta sellaista järjestelmää, jossa ihminen saa tuollaisen vallan, joka mainituilla herroilla on Esikoislestadiolaiset ry:ssä.
Kristinuskossa ei myöskään tunneta sellaista yhdistystä, jolla olisi yksinoikeudet Kristukseen ja evankeliumiin ja valtuudet sulkea kaikki muut Kristukseen uskovat ulos taivaasta.
Tällainen oppi jota esikoislestadiolaiset ry:ssä julistetaan, on erittäin härskiä valetta, johon ei löydy Raamatusta minkäänlaista oikeutusta. Heidän julistamansa oppi on räikeällä tavalla ihmisoppien saastuttama. Liike rakentaa ja vahvistaa julistuksessaan omavanhurskautta röyhkeällä tavalla, vihaa ja halveksii Kristuksessa uskon ja Kasteen kautta vanhurskaita Jumalan lapsia.
Yli 60 vuotta liikkeessä olleena tiedän tarkoin, mitä liikkeessä julistetaan. Mitkään valeet liikkeen maineen pelastamiseksi eivät mene lävitse.
Johdon vaihduttua Jellivaarassa, tilanne eskaloitui. Johdon taholta alkoi törkeä hengellinen väkivalta kaikkia evankeelisia julistajia vastaan. Tuli oma papisto, maallikot ryhtyivät papin virkaa hoitamaan, kastamaan lapsia ja asettamaan Ehtoollisen, joka sekin oli evankelisluterilaisesta Ehtoollisesta poikkeava. Tämä poikkeaminen evankelisluterilaisesta Ehtoollisesta myös ilmoitetaan Ehtoollistilaisuuden alussa. Toimenpide johti eroon evankelisluterilaisesta kirkosta, vapaakirkoksi. Eroon yhteistyöstä Venäjän ja Baltian maiden evankelisluterilaisista kirkoista, niin muodoin eroon lähetystyöstä mainittujen kirkkojen kanssa yhteistoiminnassa.
Mitään edellytyksiä ei ollut enään jatkaa liikkeessä, koska yhdistyslain mukainen laillinen äänestys sakraaliyhteyden purkamisesta ev.lut. kirkon kanssa estettiin Helsingissä. - voinko_uskoa
Eipä taida kilistä. 🙁Jotkut kun vaan ovat niin vakuuttuneita tuosta ”ainoasta oikeasta” opistaan ja seurakunnastaan sekä ”elävästä uskostaan”, jossa vain heidän yhdistyksensä yhteydessä voi ihminen olla. Kaikki muut vaihtoehdot asiaan liittyen tuntuvat heistä harhalta ja kauhistuttavalta eksytykseltä. Uskonsa on vahvaksi myönnettävä. Mutta onko se oikeaa uskoa ja varsinkaan sitä ainoaa oikeaa kuten kirjoittavat?
- KaidanTienKuIkija
Metsään_meni_liike kirjoitti:
Ei esikoislestadsiolaiset ry saarnaa Kristuksesta koko maailman vapahtajana, tuo on pelkkää valetta.
Persäterin ja Minden valta uskotaan Jumalalta tulleeksi, mikä on valetta sekin. Kristinuskossa ei nimittäin tunneta sellaista järjestelmää, jossa ihminen saa tuollaisen vallan, joka mainituilla herroilla on Esikoislestadiolaiset ry:ssä.
Kristinuskossa ei myöskään tunneta sellaista yhdistystä, jolla olisi yksinoikeudet Kristukseen ja evankeliumiin ja valtuudet sulkea kaikki muut Kristukseen uskovat ulos taivaasta.
Tällainen oppi jota esikoislestadiolaiset ry:ssä julistetaan, on erittäin härskiä valetta, johon ei löydy Raamatusta minkäänlaista oikeutusta. Heidän julistamansa oppi on räikeällä tavalla ihmisoppien saastuttama. Liike rakentaa ja vahvistaa julistuksessaan omavanhurskautta röyhkeällä tavalla, vihaa ja halveksii Kristuksessa uskon ja Kasteen kautta vanhurskaita Jumalan lapsia.
Yli 60 vuotta liikkeessä olleena tiedän tarkoin, mitä liikkeessä julistetaan. Mitkään valeet liikkeen maineen pelastamiseksi eivät mene lävitse.
Johdon vaihduttua Jellivaarassa, tilanne eskaloitui. Johdon taholta alkoi törkeä hengellinen väkivalta kaikkia evankeelisia julistajia vastaan. Tuli oma papisto, maallikot ryhtyivät papin virkaa hoitamaan, kastamaan lapsia ja asettamaan Ehtoollisen, joka sekin oli evankelisluterilaisesta Ehtoollisesta poikkeava. Tämä poikkeaminen evankelisluterilaisesta Ehtoollisesta myös ilmoitetaan Ehtoollistilaisuuden alussa. Toimenpide johti eroon evankelisluterilaisesta kirkosta, vapaakirkoksi. Eroon yhteistyöstä Venäjän ja Baltian maiden evankelisluterilaisista kirkoista, niin muodoin eroon lähetystyöstä mainittujen kirkkojen kanssa yhteistoiminnassa.
Mitään edellytyksiä ei ollut enään jatkaa liikkeessä, koska yhdistyslain mukainen laillinen äänestys sakraaliyhteyden purkamisesta ev.lut. kirkon kanssa estettiin Helsingissä.Paljon turhia argumentteja..
1"Ei esikoislestadsiolaiset ry saarnaa Kristuksesta koko maailman vapahtajana, tuo on pelkkää valetta. "
-Kyllä saarnaa. Voin todistaa sen muutamilla saarna pätkillä myöhemmin.
Mutta autuutta ei saarnata hetäämättömille ja kuollelle uskolle!
2)" Raamattu Ei tunne sellaista yhdistystä"
-Mitä merkitystä on yhdistyksellä? Kristillisyydessähän on monia yhdistyksiä. Ruotsissa omansa ja amerikassa jopa kirkko. Mutta silloin kun puhutaan kristuksen seurakunnasta, ei ole kysymys yhdistyksestä, vaikka eriseuraiset tahtovatkin luoda sellaisen kuvan.
3)
"Persäterin ja Minden valta uskotaan Jumalalta tulleeksi, mikä on valetta sekin. Kristinuskossa ei nimittäin tunneta sellaista järjestelmää, jossa ihminen saa tuollaisen vallan, joka mainituilla herroilla on Esikoislestadiolaiset ry:ssä. "
-kyse ei ole persäterin ja minden vallasta, vaikka he saavat kunnioitusta seurakunnalta!
Toiseksi, jo raamatussa on kerrottu apostolisen ajan vanhimmista. Myös paavali itse oli hyvin arvostettu saarnaaja, jolta toiset kysyivät neuvoa!
4)
"Kristinuskossa ei myöskään tunneta sellaista yhdistystä, jolla olisi yksinoikeudet Kristukseen ja evankeliumiin ja valtuudet sulkea kaikki muut Kristukseen uskovat ulos taivaasta. "
-Taas sinä itse rajaat seurakunnan yhdistykseen.
Yhdistyksellä ei ole mitään tekemistä tässä. Raamatussa tunnetaan YKSI kristuksen seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet. Voit lukea mitä Luther niistä sanoo! Siinä seurakunnassa vaikuttaa PyhäHenki ja se synnyttää Jumalan lapsia kuten raamattu todistaa.
Eikä sitä ole rajannut aika ja maalliset yhdistykset, vaan se on kulkenut aikojen halki ja rajojen yli - ajat.muuttuvat
Vai ei ole kysymys OM:n ja GP:n vallasta vaikka he saavat kunnioitusta seurakunnalta?
Jos itse sanotaan, että ollaan virheettömiä hengellisissä asioissa ja että nouseminen heitä vastaan on PH:n pilkkaa, niin vallasta ja kunniasta siinä on kysymys.
Jos ollaan valmiit hajottamasn seurakunta mittauttamalla luottamus ja uskollisuus heihin vaatimalla sakramenttien ottamista itselle ja antamalla määräaika, mihin mennessä kaikilla rukoushuoneilla on jaettava ehtoollista itse, niin kysymys ei todellakaan ole seurakunnalta kunnioituksen saaminen vaan sen vaatiminen.
KTK on vilpitön uskon taistelija, mutta hän joutuu pettämään itseään yrittäessään pysyä nykyisessä lapinluottamuksessa uskon perustana. Tuloksellisinta sielunviholliselle nimittäin on päästä vaikuttamaan Ruotsin Lapista käsin: silloin saadaan koko herätysliike sekaisin aina Suomen itärajalta Tyynen meren rannalle ( GP:n määritelmä ristillisyyden rajoista). - Kirjanoppinut
Paljon turhia argumentteja..
1"Ei esikoislestadsiolaiset ry saarnaa Kristuksesta koko maailman vapahtajana, tuo on pelkkää valetta. "
-Kyllä saarnaa. Voin todistaa sen muutamilla saarna pätkillä myöhemmin.
Mutta autuutta ei saarnata hetäämättömille ja kuollelle uskolle!
2)" Raamattu Ei tunne sellaista yhdistystä"
-Mitä merkitystä on yhdistyksellä? Kristillisyydessähän on monia yhdistyksiä. Ruotsissa omansa ja amerikassa jopa kirkko. Mutta silloin kun puhutaan kristuksen seurakunnasta, ei ole kysymys yhdistyksestä, vaikka eriseuraiset tahtovatkin luoda sellaisen kuvan.
3)
"Persäterin ja Minden valta uskotaan Jumalalta tulleeksi, mikä on valetta sekin. Kristinuskossa ei nimittäin tunneta sellaista järjestelmää, jossa ihminen saa tuollaisen vallan, joka mainituilla herroilla on Esikoislestadiolaiset ry:ssä. "
-kyse ei ole persäterin ja minden vallasta, vaikka he saavat kunnioitusta seurakunnalta!
Toiseksi, jo raamatussa on kerrottu apostolisen ajan vanhimmista. Myös paavali itse oli hyvin arvostettu saarnaaja, jolta toiset kysyivät neuvoa!
4)
"Kristinuskossa ei myöskään tunneta sellaista yhdistystä, jolla olisi yksinoikeudet Kristukseen ja evankeliumiin ja valtuudet sulkea kaikki muut Kristukseen uskovat ulos taivaasta. "
-Taas sinä itse rajaat seurakunnan yhdistykseen.
Yhdistyksellä ei ole mitään tekemistä tässä. Raamatussa tunnetaan YKSI kristuksen seurakunta, jolla on taivaan valtakunnan avaimet. Voit lukea mitä Luther niistä sanoo! Siinä seurakunnassa vaikuttaa PyhäHenki ja se synnyttää Jumalan lapsia kuten raamattu todistaa.
Eikä sitä ole rajannut aika ja maalliset yhdistykset, vaan se on kulkenut aikojen halki ja rajojen yliSe on vain me oppi kun tuomitaan helvettiin jos ei kuulu samaan porukkaan, vaikka uskoo raamatun mukaisesti että on yksi usko yksi kaste yksi herra jne.. uskoo katekismuksen opin niin kuin se on kirjoitettu kaste uudestisynnytää ja herran ehtollisessa saa kaikki synnit anteeksi uskoo lestadiuksen saarnat oikeiksi haluaa elää Jumalan sanan mukaan synnin pois paniana ja armon kerjäläisenä joka päiväisen katumuksen ja parannuksen kautta. Mutta kun ei kuulu samaan porukkaan.
- Liian-yksinkertaista
Kirjanoppinut kirjoitti:
Se on vain me oppi kun tuomitaan helvettiin jos ei kuulu samaan porukkaan, vaikka uskoo raamatun mukaisesti että on yksi usko yksi kaste yksi herra jne.. uskoo katekismuksen opin niin kuin se on kirjoitettu kaste uudestisynnytää ja herran ehtollisessa saa kaikki synnit anteeksi uskoo lestadiuksen saarnat oikeiksi haluaa elää Jumalan sanan mukaan synnin pois paniana ja armon kerjäläisenä joka päiväisen katumuksen ja parannuksen kautta. Mutta kun ei kuulu samaan porukkaan.
Mutta kun seurakunnan todistus puuttuu. Sen saa käymällä joka pyhä pönttökierroksella ja taivaspaikka aukeaa takuulla.
- KaidanTienKuIkija
Kirjanoppinut kirjoitti:
Se on vain me oppi kun tuomitaan helvettiin jos ei kuulu samaan porukkaan, vaikka uskoo raamatun mukaisesti että on yksi usko yksi kaste yksi herra jne.. uskoo katekismuksen opin niin kuin se on kirjoitettu kaste uudestisynnytää ja herran ehtollisessa saa kaikki synnit anteeksi uskoo lestadiuksen saarnat oikeiksi haluaa elää Jumalan sanan mukaan synnin pois paniana ja armon kerjäläisenä joka päiväisen katumuksen ja parannuksen kautta. Mutta kun ei kuulu samaan porukkaan.
Siinäpä se. Uudestisyntymiseen ei raamatullisen vanhurskauttamisopin mukaan riitä kaste. Se on uudestisyntymisen peso. Elävä usko ei tule kasteessa.
Lutherkin pitää saarnattua sanaa välttämättömänä uskon syntymiselle eli saamiseen.
Kastamaton herännyt ihminenkin voi uudestisyntyä sanasta ja hengestä ja saada elävän uskon, ja mennä vasta sitten kasteelle. - Kirjanoppinut
Seurakunnan todistus?? Kaste on uudensynymisen peso pyhässä hengessä ja Raamattu sanoo että jos me ihmisten todistuksen otamme on kuitenkin Jumalan todistus suurenpi . Se henki todistaa meidän henkemme kanssa että me olemme Jumalan lapset ja me sanomme abba rakas Isä. Mitä se auttaa että minä todistan veljestä että me olemme Jumalan lapsia ja emme usko sanaan vaan meillä on aina joku ehto itsellä ennen kuin Sana on oikein.
- Kirjanoppinut
Vielä kasteesta : on vain yksi kaste. Ihminen on syntinen ja rikkoo hyvän omantunnon liiton joka päivä eli katseensa ja sen takia pitää uudistaa kastetta parannuksen kautta . Ei ole mitään vesikastetta yksinään on vesi ja sana eli kaste. Parannuksessa saadaan pyhä henki mutta se tapahtuu aina Siinnä samassa kasteessa. Kaste on katekismuksen mukaan että me joka päiväisen katumuksen ja parannuksen kautta uudistamme kasteemme.
- Puavalinoma
Kirjanoppinut kirjoitti:
Vielä kasteesta : on vain yksi kaste. Ihminen on syntinen ja rikkoo hyvän omantunnon liiton joka päivä eli katseensa ja sen takia pitää uudistaa kastetta parannuksen kautta . Ei ole mitään vesikastetta yksinään on vesi ja sana eli kaste. Parannuksessa saadaan pyhä henki mutta se tapahtuu aina Siinnä samassa kasteessa. Kaste on katekismuksen mukaan että me joka päiväisen katumuksen ja parannuksen kautta uudistamme kasteemme.
Missä kasteessa? Pelkkää lörpöttelyä tuo väitteesi, että parannuksessa sadaan pyhä henki, mutta se tapahtuu aina samassa kasteessa. Parannus tapahtuu aina Kristuksen veren voimasta. Sen veren voimasta syntyy elävä ja autuaaksi tekevä usko Kristukseen seuraavasti. Kun Jumalan ankarasta laista herännyt ihminen etsii autuutta sielulleen, ja löytää Kristityn ihmisen, jolla on valta ja voima Jumalan puolesta todistaa synnit anteeksi, ja hän käyttää päästöavaimia, ja sydämeen vuodatetaan evankeliumin saarnassa sovintoveren pisaroita, niin tämä puhdistava Kristuksen veri vaikuttaa ihmisen sydämessä sen, että hän tuntee sydämensä sovitetuksi. Tämä voimakas ja todellinen tunne siitä, että sielunviholliisen syytökset sydämessä ovat loppuneet, ja Jumalan lain vaatimukset ovat lakanneet, aiheuttaa sen uskoksi mainitun asian ja tunteen, että Kristus on todellista totta, ja että hän on ihmisten vapahtaja.
Laestadius kirjoittaa tästä Kristuksen sovintoverestä, että pisarakin tämän tapetun karitsan verta saa helvetin vallat vapisemaan, mutta kiusatulle ja haavoitetulle ja särkyneille sydämille se on lääke joka parantaa kaikki omantunnon vaivat. Yhteenvetona siis näin: Elävä usko syttyy sovintoveren voimasta, ja se ylläpidetään sovintoveren voimalla. Elävään uskoon liittyy voimakas sydämen subjektiivinen tunne siitä, että tunnen sydämeni sovitetuksi, ja Raamatun objektiivinen todistus siitä, että uskoni perusta on kirjoitetun Jumalan sanan mukainen. - Kirjanoppinut
Se on itsestään selvyys että parannus tapahtuu katumalla ja anteeksi antamalla ja nimenomaan elävän HerranJeesuksen Kristuksen nimessä ja kalliisti ulosvuotaneessa sovinto veressä. Se on jo virressäkin että häävaatteet pidä puhtaana Jeesuksen veren voimalla. Mutta kun kastettu on rikkonut hyvän omantunnon liiton ja lankennut pois armon tilasta ja palaa takaisin eli tekee parannuksen se on sama yksi kaste minkä astuu taas voimaan. Toiset puhuu pyhän henken kasteesta ja vesi kasteesta mutta kun on vain yksi kaste niin kuin KTK: kin on koko ajan kirjoittanut. Parannus eli palaaminen armon tilaan tapahtuu siis siinä samassa kasteessa mikä kyseinen kristitty on ottanut lapsena eli aikuisena.
- Puavalinoma
Kirjanoppinut kirjoitti:
Se on itsestään selvyys että parannus tapahtuu katumalla ja anteeksi antamalla ja nimenomaan elävän HerranJeesuksen Kristuksen nimessä ja kalliisti ulosvuotaneessa sovinto veressä. Se on jo virressäkin että häävaatteet pidä puhtaana Jeesuksen veren voimalla. Mutta kun kastettu on rikkonut hyvän omantunnon liiton ja lankennut pois armon tilasta ja palaa takaisin eli tekee parannuksen se on sama yksi kaste minkä astuu taas voimaan. Toiset puhuu pyhän henken kasteesta ja vesi kasteesta mutta kun on vain yksi kaste niin kuin KTK: kin on koko ajan kirjoittanut. Parannus eli palaaminen armon tilaan tapahtuu siis siinä samassa kasteessa mikä kyseinen kristitty on ottanut lapsena eli aikuisena.
Uskomme, että on yksi usko, yksi kaste.... Kuitenkin niin, että lapsemme kastetaan uskossa, ei uskoon. Kasteen sakramentti on uudessa liitossa vapahtajan asettama, ja on ainutkertainen, ja Jumalan puolelta pitävä hyvän omantunnon armoliitto.
- hghghghghgheee
On se vaan kumma. kun KTK lähes joka viestissään eri tavoin yrittää perustella vainme-oppia, mutta ei itse sitä huomaa...........................................
- KaidanTienKuIkija
Kerto mikä on "vain me" opin vastakohta?
Raamatussahan on ilmoitettu vain yksi usko ja yksi herra ja yksi apostolinen oppi, eikä ole perustettu kuin yksi seuakunta jossa nämä vaikuttaa. Kaikki muu on ulkopuolella?
Äläkä taas sotke tähän maallisen esivallan lakien vaatimia yhdistyksiä.
Oppi ja raamatun totuus ratkaisee, oikean seurakunnan, ei yhdistyksen nimi! - jokonytselvis
Raamatussahan on ilmoitettu vain yksi usko ja yksi herra ja yksi apostolinen oppi, eikä ole perustettu kuin yksi seuakunta jossa nämä vaikuttaa. Kaikki muu on ulkopuolella?
Oppi ja raamatun totuus ratkaisee, oikean seurakunnan, ei yhdistyksen nimi!Se on " vain he" oppi, eli jokainen joka on uudestisyntynyt Pyhän Hengen työnä on Jeesukselle kelpaava.
silloin ei ole mitään merkitystä minkä kyltin alla yksilö elää, koska Jeesus pelastaa yksilöitä, ei laisia eikä loisia.
silloin ei ole mahdollista nauraa kenenkään uskoontuloille ei eides omalle.
oliko vaikeaa? - Sivulta
Oppi ja raamatun totuus ratkaisee, oikean seurakunnan, ei yhdistyksen nimi!Olen ollut kuuntelemassa esikoislestadiolaisen lähetysmiehen saarnaa isoissa seuroissa, joissa hän selittää, että Jeesus on perustanut seurakuntansa niiden ihmisten keskuuteen, jotka ovat tulleet siihen samaan sieluntilaan, jossa opetuslapset olivat lukittujen ovien takana. (Heiltä oli loppunut kaikki oma uskottelu ja he olivat tulleet kokemaan olevansa syntisiä, valvomattomia, pettureita, pakenijoita ja monella tavalla syntisiä. Ja heillä oli katumus ja kaipaus Jeesusta kohtaan.)
Niiden keskuuteen hän sen perusti, puhalsi Pyhän Hengen ja antoi tehtävän, joka tuli täyteen voimaansa helluntaina.
Kun Jumala on antanut Pyhän Hengen, niin se opettaa ja johdattaa kyllä ihmistä.
Ei ihmisiä saa alkaa arvostelemaan sen mukaan, minkä kyltin alla he kulkevat, vaan sen mukaan, onko heillä elävä usko.
Tämä taas nähdään heidän uskonsa hedelmistä.
Aiheuttaako se rauhaa ja iloa ja luottamusta vai levottomuutta ja hajaannuksia ja epäluuloja toisia kohtaan.
Näitä me voimme tarkastella!
- Yritetäänalistaa
Jokainen esikoinen ja esikoislestadiolainen tietää, että luottamus lapinvanhimpiin ei ole uskon perusta, ei ihmisiin ylipäätään, vaan Jeesus Kristus on pää, me kaikki sen tiedämme ja myös uskomme näin, mutta haluammehan luottaa ja kunnioittaa ihmisiäkin, jotka meitä opettavat, neuvovat ja lohduttavat Jumalan Sanalla...näillä palstoilla nyt vihollinen iskee pahemman kerran!
- ajat.muuttuvat
Jokainen ristitty haluaa kunnioittaa niitä, jotka meitä opettavat, neuvovat ja lohduttavat Jumalan Sanalla, mutta nyt kuuluu outo ääni, jossa vaaditaan kunnioittamaan vaatijoita itseään.
Se on koko ongelman ydin, kuolevaisten ihmisten vaatimus olla juuri heille kuuliainen autuuden menettämisen uhalla, tässä sakramenttien itselle otossakin. - KaidanTienKuIkija
Hyvin tiivistetty. Kiitos!
- Kalle334
ajat.muuttuvat kirjoitti:
Jokainen ristitty haluaa kunnioittaa niitä, jotka meitä opettavat, neuvovat ja lohduttavat Jumalan Sanalla, mutta nyt kuuluu outo ääni, jossa vaaditaan kunnioittamaan vaatijoita itseään.
Se on koko ongelman ydin, kuolevaisten ihmisten vaatimus olla juuri heille kuuliainen autuuden menettämisen uhalla, tässä sakramenttien itselle otossakin."mutta nyt kuuluu outo ääni, jossa vaaditaan kunnioittamaan vaatijoita itseään."
Tämä ääni kuului Joensuussa, jossa vaadittiin luottamusta lapin vanhimpiin, ja jos luottamusta sinne löydy, niin ulos esikoislestadiolaisten lähetystoimesta.
Sama outo ääni kuului vuosia sitten, kun kaksi lähetysmiestä erotettiin saarnavirasta (tosin päätös myöhemmin peruttiin seurakuntalaisten puututtua asiaan)
Sittemmin outoja ääniä kuultiin vaatimuksessa ottaa sakramentit omiin käsiin.
jne..
- ihmetyksenpaikka
oletteko t eoikeasti koskaan katsoneet ajan kanssa Raamatusta millainen siellä oli oppi seurakunnasta ja sen olemuksesta!?
sieltä ei löydy mitään tukea moiselle paavinistuimelle jossain mailman takana, vaan sieltä löytyy ihan toisenlainen opetus.
kysmys kuuluu, miksi on vaikeaa seurata Raamatun oppia siinä teidän joukossanne, eikö se olisi suuri etuoikeus korjata vääristymiä ja ohjata uutta reittiä koko laumalle. - EiOlePakkoUskoa
Ei ole mitään vaatimuksia, ei ketään voi pakolla kunnioittaa...mutta miksi menet sellaiseen paikkaan, missä joku 'vaatii' sinulta jotakin, missä 'uhkaillaan' jne.?
Vihollisen juonia ja valheita kaikki tyynni! - voikurjuutta
Eli ei ole kiinnostusta katsoa Raamatun mallia mihinkään, siihen tulokseen tulee näitä lukiessa, ikävää ja ihmeellistä.
vanha leipä on kyllin hyvää ja leilit sen kun paranee vanhetessaan! - Amissi_on_amissi
Esikoislestadiolaisuus satoine sääntöineen ja muiden Jeesukseen uskovien sulkeminen pois taivaasta, on jäsenistölleen elämäntapa.
- kulotus
Onhan niitä helvetin tuomioita täällä palstalla jaettu. Oletko sinä jo tehnyt parannuksen,
vai onko se elämäntapasi?
- Mikä_mölli_lienee
Joku seurakunnaton sekoittaja täällä heiluu kun heinämies helteellä. Jeesuksen ruumis ja veri eivät hänelle maistu, joka todistaa hänen olevan vailla pelastavaa uskoa Kristukseen. Mutta moitteen sanaa tulee solkenaan kun sudelta paskaa. Evankeliumia Kristuksesta ei sen sijaan tule sanaakaan. Kuinka voisikaan, kun palastuksen aineet eivät maistu, eikä uskoa ole muuhun kuin itseensä.
- kaukodiaknoosille
Miksi sanot väärän todistuksen !?
eikö teillä ole sitä saarnattu vielä synniksi. - outojaaineita
mikä se on se palastuksen aine ?
- mitähän_myö_ollaan
outojaaineita kirjoitti:
mikä se on se palastuksen aine ?
tarkoitti "kalastuksen vaiheet", sori kirjoitusvirheistä
- Mikä_mölli_lienee
kaukodiaknoosille kirjoitti:
Miksi sanot väärän todistuksen !?
eikö teillä ole sitä saarnattu vielä synniksi.Todistukseni on oikea, eikö sinulle ole valheet ja Jeesuksen todistajien panetteleminen vuodesta toiseen kirkastuneet synniksi. No ei tietenkään, sinulle ei Jeesuksen ruumin ja veri kelpaa ravinnksi kuten olemme kuulleet omasta trodistuksestasi
- suuretsynnit
Kumma ettei sähkön käyttöä ole vielä synnitetty!
partakone on kaiketi höyryllä käyvä sitten, kun parta ainakin on suuri synti, vaikka apostoleilla oli kaiketi jokaisella parta.- Niin_luulen
Eiköhän vain musta parta ole synti?
- älä_jumalaton_vääntele
Pelastuksen aineet on Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri, VAITON UHRI, joka jumalattomienkin puolesta annettu ja vuodatettu.
Pilkkaajia riittää näköjään. Näinhän se toimii. Jeesuksen omat kiittävät, jumalattomat ja tekopyhät pilkkaavat ja ilvehtivät.- nyttotuusesiin
Mölli ja jumalaton, onko teillä jotain todellista todistusta, vai vain oma todistuksenne (luulonne)? Pilkkajiksi ja valehtelijoiksi osaatte muita nimitellä, mutta siihenkö se jää? Todistakaa nyt jotakin, kitaroita en nyt tähän väliin kaipaa.
- HetkenHurmos
nyttotuusesiin kirjoitti:
Mölli ja jumalaton, onko teillä jotain todellista todistusta, vai vain oma todistuksenne (luulonne)? Pilkkajiksi ja valehtelijoiksi osaatte muita nimitellä, mutta siihenkö se jää? Todistakaa nyt jotakin, kitaroita en nyt tähän väliin kaipaa.
Kyl kitara on uskokon kuivatuskone ei siittä mihkäön pääse
- ajat.muuttuvat
Onko joku kuullut jossakin, että sipu, purtsi, jore tai joku hönö tuomari olisi sanonut, että heitä vastaan nouseminen olisi PH:n pilkkaa ja että he ovat erehtymättömiä ristillisyyden asioista päättäessä vaikka muutoin ovatkin tavallisia erehtyväisiä?
Onko joku kuullut heidän joskus nimittävän muita ristittyjä keveiksi jyviksi, hiiriksi ja rotiksi? ( Luther itse ei nimittänyt muita ristittyjä, ei edes Böömin veljiä.)
Onko joku kuullut heidän nimittävän vanhoja, maallisessa sodassa taistelleita ja kaatuneita suomalaisia ristittyjä "vanhanliiton miehiksi"?
Onko heidän kuultu kysyvän, että luottaako heihin täydellisesti, Raamattuun luottaminen ei riitä (vrt. EH:lta kysytty ja EH:n vastaus luottamukseen).
Jos joku on joskus jne., kertokoo nyt vapaasti. Nauhoitusta ei vaadita, pelkkä oma kuulo riittää.- MaillaHalmeilla
Kukas hullu ny sitä ihteään haukkuisi. Kyll siput ny senvertaa raamattua tuntee ja tietää mikä eriseura on ja.mit raamattuu siittä sanoo. Se on Sipujen ja kaikenen maailman Hönö jörkkien oltava vain hiljaa. Kun perustivat.sen LAIT ESIKOISET RY ERISEURAN
- Itsekehu
Hyviä ollaan!
- kalle334
Lukiessa mm KTK:n kirjoituksia tulee mieleen, mitä Jeesus käski Johannesta kirjoittamaan Laodikean seurakunnalle:
Ilm. 3 (v.38 käännös)
15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16. Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
Aivan kuin olisi tultu niin rikkaiksi, että voidaan piiloutua omien muurien suojaan, olla siellä omavaraisia, eikä haluta olla tekemisissä muiden kristityiden kanssa (”vain näiden muurien sisällä on pelastus). Muut ovat hiiriä ja rottia.
Ettei tuo vaan olisi niin omavaraista toimintaa, että Kristus olisi suljettu muurin ulkopuolelle ja korvattu jollain muulla ja vähäarvoisella, Kristuksen seuraamisen sijaan on sanottu: ”kun seuraatte tätä kristillisyyttä, teidän käy hyvin”.
Myöskin luottamusta muuhun kuin Kristukseen ja Pyhään Henkeen on korostettu, vaatimus mm lapin luottamuksesta.
Seurakunnalle annetaan kuitenkin mahdollisuus:
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Ja ehkäpä, kaikesta huolimatta, edellä mainitun muurin suojasta vielä löytyy niitäkin, jotka avaavat ja ovat avanneet ovensa Kristukselle:
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
Jeesus sanoo: Matt 5:13 ”Te olette maan suola” ja edelleen ”Te olette maailman valo”.
Näkyykö tuo valo sieltä muurien sisältä?
Miksi halutaan erottautua muurien suojaan?
Onko se evankeliumia, kun muut kristityt tuomitaan epäuskoisiksi, hiiriksi ja rotiksi? - Jeesus_on_tie
Itseensä ja johtajiinsa rakastunut, itsekeskeinen, omahyväinen ja sulkeutunut perinneliike. Esikoislestadiolaiset ry Mukana on tietenkin myös sydämestään uskovia, ihmettelen vaan miten tuollainen itsekehun ja muiden uskovien haukkumisen puppu ravitsee näitä uskovia. Jeesus on leipä elämän. Hän on lunastanut KOKO ihmiskunnan synneistään ja jokainen jolla on usko Kristukseen syntiensä sovittajana, pelastuu.
- jasoitajasoita
Ota se kitara
- tuuvatvatvattuu
jasoitajasoita kirjoitti:
Ota se kitara
Nyt on kuules haitaripäivä menossa, eli olet tippunut kärryiltä.
- esille
tuuvatvatvattuu kirjoitti:
Nyt on kuules haitaripäivä menossa, eli olet tippunut kärryiltä.
Kaiva sinä vaan se hanuri
- mitenYmmärretty
esille kirjoitti:
Kaiva sinä vaan se hanuri
kumpaa tarkoitat, sitä kaapissa olevaa, vai .................
- siunaasen
mitenYmmärretty kirjoitti:
kumpaa tarkoitat, sitä kaapissa olevaa, vai .................
padasjoen paavi tietää varmasti vastauksen tähänkin pulmaan
- soita_ja_laula_kristitty
Kuvuu hyvin vahvasti lakihernkisen esikoislestadiolaisen maailmankuvaa, kuvaa siitä mitä on luottaa kaikessa Jumalaan, ja käyttää häneltä saamansa lahjat itsensä ja toisten hyväksi. Kuten nyt esimerkiksi soittamisen lahja, eri soittimilla.
Kukaan muu ei edes aavista, millaisessa maailmassa lakihenkinen esikoislestadiolainen elämäänsä suorittaa. Sen tietää vain sellainen, joka on itse kokenut saman orjuuden hengen ja Jeesus on siitä orjuudesta vapauttanut. Tässä lakihenkisille Lutheria:
>>Nyt ei ole enää ainuttakaan orjaa, vaan pelkkiä lapsia>> se merkitsee sitä, että nyt ei enää saa saarnata vähääkään orjuuttavaa oppia, ei myöskään pyrkiä tekemään orjia, vaan ainoastaan lapsia, toisin sanoen, on saarnattava uskoa ja evankeliumia. Tämä olkoon oppimme; se tuo mukanansa Hengen, opettaa luottamaan Jumalaan ja palvelemaan lähimmäistä, ja niin koko laki tulee täytetyksi.- Väärinkäsityskö
"Kirjanoppinut"
Kuka sinut on tuominnut helvettiin?
Kuuleppas, kun sen voi tehdä vain ja ainoastaan Kaikkivaltias Jumala! - PahaaPuhetta
"Liian-yksinkertaista"
Toivon ja uskon, että kadut sanoja, jotka kirjoitit ylempänä, olisikohan tuo jo kristittyjen pilkkaamista vai paljastuuko sanoistasi huono omatunto, mietippä! - kui_voi_ol_noi_sokia
Kristillisyys? - Voit olla varma ettei pelasta ketään. Miksi tämä kummalainen vilahtelee täällä ikäänkuin puhuisimme Jumalasta ja Herrastamme Jeesuksesta Kristusesta. On Jumalan pilkkaamista ja Kristuksen uhrin uhrin solvaamista korvata Jumala ja Jeesus Kristus jollakin "kristillisyydellä".
- KaidanTienKuIkija
Raamattu todistaa, että Herra Jeesus löytyy omiensa tyköä tämän maan päältä. Siis omasta seurakunnastaan jonka hän itse oerusti lukittujen ovien takana. Ja ne ovat totiset kristityt. Siitä muiodostuu kristillisyys.
Ja tästä todistaa myös se, että tuomas joka oli huoneen ulkopuolella, sai nähdä Herran vasta kun oli tullut muiden opetuslasten tykö huoneeseen. Herra ei ilmestynyt hänelle seurakuntansa ulkopuolella! - oivoiteitä
Raamattu todistaa, että Herra Jeesus löytyy omiensa tyköä tämän maan päältä. Siis omasta seurakunnastaan jonka hän itse oerusti lukittujen ovien takana. Ja ne ovat totiset kristityt. Siitä muiodostuu kristillisyys.
Ja tästä todistaa myös se, että tuomas joka oli huoneen ulkopuolella, sai nähdä Herran vasta kun oli tullut muiden opetuslasten tykö huoneeseen. Herra ei ilmestynyt hänelle seurakuntansa ulkopuolella!Joo siinä sitä on taas esimerkkiä tuosta loppumattomasta selityksien antamisesta joka jakeesta ja aina yhtä pielessä.
noin kätevästi kaitamies löysi taas oppiansa tukevan kerronnan Raamatustaan, eikö olekkin helppoa ja hauskaa, ja samalla niin epäkristilistä ja Raamatun luvatonta vääntelyä !! - noonsevaikeaa
oivoiteitä kirjoitti:
Joo siinä sitä on taas esimerkkiä tuosta loppumattomasta selityksien antamisesta joka jakeesta ja aina yhtä pielessä.
noin kätevästi kaitamies löysi taas oppiansa tukevan kerronnan Raamatustaan, eikö olekkin helppoa ja hauskaa, ja samalla niin epäkristilistä ja Raamatun luvatonta vääntelyä !!Osaatko kaitamies kuvitella kuinka monta kertaa ja monessa kohtaa pallon päällä on Herra ilmestynyt omilleen sinäkin aikana kin sinä täällä epätoivoisesti koityat vääntää tuon piskuisen laumasi ainoaksi taivaan perintöjoukoksi, eli koita herätä jo.
- sääli_vaan
Ja tästä todistaa myös se, että tuomas joka oli huoneen ulkopuolella, sai nähdä Herran vasta kun oli tullut muiden opetuslasten tykö huoneeseen. Herra ei ilmestynyt hänelle seurakuntansa ulkopuolella!Ei muodostu.
- Raamatussa ei tunneta kristillisyyttä.
- Totisuus ei ketään pelasta.
- Seurakunta syntyi helluntaina kyn Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle ja Jeesuksen oeptuslapset puettiin voimalla korkeudesta toteuttamaan Jeesuksen lähetyskäskyä joka kuuluu seuraavasti:
Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:
*) "Menkää KAIKKEEN maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia KAIKILLE LUODUILLE.
Mark. 16:16 Joka USKOO ja KASTETAAN, SE PELASTUU;
*) mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen.
Esikoislestadiolaisuudessa on koko evankeliumin totuus väännetty vääräksi, johtuen pääasiassa Raamatun vastaisesta seurakuntaopista. Tämä on totuus. Orjana on ikävä elää, minä tiedän sen omasta kokemuksesta. Tapakristillisayys ei pelasta, jos sydämen usko ja luottamus Jeeukseen
minun kakkien syntini sovittajanani puuttuu. Saarnaajien kaulailu tuo vain hetken kestäviä lohdutuksia, Jeesus antaa todellisen rauhan ja kokonaan uuden elämän HENGESSÄ. Eron tietää vasta sitten kun on käsittänyt sen vanhurskauden joka tulee USKOSTA KRISTUKSEEN, ILMAN OMIA TÖITÄ. Armosta, Kristuksen tähden. - kalle334
Ja tästä todistaa myös se, että tuomas joka oli huoneen ulkopuolella, sai nähdä Herran vasta kun oli tullut muiden opetuslasten tykö huoneeseen. Herra ei ilmestynyt hänelle seurakuntansa ulkopuolella!Taitaa sitten olla, että opetuslapsille Emmauksen tiellä ilmestyi joku muu, kuin ylösnoussut Kristus, ainakin jos seuraa KTK:n logiikkaa:
"Ja tästä todistaa myös se, että tuomas joka oli huoneen ulkopuolella, sai nähdä Herran vasta kun oli tullut muiden opetuslasten tykö huoneeseen. Herra ei ilmestynyt hänelle seurakuntansa ulkopuolella! "
Ja onpa vaikeaa ymmärtää, ettei Kristuksen seurakunta ole pelkästään esikoislestadiolaiset.
Mutta ...... - KaidanTienKuIkija
sääli_vaan kirjoitti:
Ei muodostu.
- Raamatussa ei tunneta kristillisyyttä.
- Totisuus ei ketään pelasta.
- Seurakunta syntyi helluntaina kyn Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle ja Jeesuksen oeptuslapset puettiin voimalla korkeudesta toteuttamaan Jeesuksen lähetyskäskyä joka kuuluu seuraavasti:
Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille:
*) "Menkää KAIKKEEN maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia KAIKILLE LUODUILLE.
Mark. 16:16 Joka USKOO ja KASTETAAN, SE PELASTUU;
*) mutta JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen.
Esikoislestadiolaisuudessa on koko evankeliumin totuus väännetty vääräksi, johtuen pääasiassa Raamatun vastaisesta seurakuntaopista. Tämä on totuus. Orjana on ikävä elää, minä tiedän sen omasta kokemuksesta. Tapakristillisayys ei pelasta, jos sydämen usko ja luottamus Jeeukseen
minun kakkien syntini sovittajanani puuttuu. Saarnaajien kaulailu tuo vain hetken kestäviä lohdutuksia, Jeesus antaa todellisen rauhan ja kokonaan uuden elämän HENGESSÄ. Eron tietää vasta sitten kun on käsittänyt sen vanhurskauden joka tulee USKOSTA KRISTUKSEEN, ILMAN OMIA TÖITÄ. Armosta, Kristuksen tähden.Voi kuinka viisaaksi oletkaan tullut omine uskon rakennelminesi. Toivottavasti heräät.
Puhut raamattua ja Lutherin opetuksia vastaan.
Luther pitää seurakuntaa ja rippiä välttämättömänä. Samoin Laestadius.
Se että jos olet todella laskenut uskosi saarnaajien halailun varaan niin varmasti pitää paikkansa että se oman vanhurskauden työ orjuuttaa. Kuitenkin suurin osa meistä uskoo vapaasti syntinsä anteeksi joka hetki, mutta saa vahvistaa uskoaan anteeksi pyytäen vikojaan jos epäilys joskus painaa kuten lutherkin opettaa. - KaidanTienKuIkija
kalle334 kirjoitti:
Taitaa sitten olla, että opetuslapsille Emmauksen tiellä ilmestyi joku muu, kuin ylösnoussut Kristus, ainakin jos seuraa KTK:n logiikkaa:
"Ja tästä todistaa myös se, että tuomas joka oli huoneen ulkopuolella, sai nähdä Herran vasta kun oli tullut muiden opetuslasten tykö huoneeseen. Herra ei ilmestynyt hänelle seurakuntansa ulkopuolella! "
Ja onpa vaikeaa ymmärtää, ettei Kristuksen seurakunta ole pelkästään esikoislestadiolaiset.
Mutta ......Hyomasitko että opetuslapset eivät tunteneet häntä, ja sanoivat että "Taidat olla Jerusalemissa ainoa muukalainen, joka ei tiedä, mitä siellä on näinä päivinä tapahtunut."
Näin taitaa käydä tänäkin päivänä, että Jeesus kulkee sanassaan aivan kuin vieressä, mutta he eivät tunne häntä.
Siltä se näyttää myös täällä, jossa vastustus on kauhea. - evankeliuminpuolesta
kalle334 kirjoitti:
Taitaa sitten olla, että opetuslapsille Emmauksen tiellä ilmestyi joku muu, kuin ylösnoussut Kristus, ainakin jos seuraa KTK:n logiikkaa:
Mutta ......Arvostan KTK:n sinnikkyyttä ja jääräpäistä asennetta asiassaan mutta kummaksun ylimielisyyttä. Hän näyttää lähtevän siitä olettamasta ettei es.lest liikkeessä jäsenenä olleet kristityt kykene ymmärtämään ja uskovina ihmisinä itsenäisesti arvioimaan mitä es.lest liikkeessä on tapahtunut viimevuosina. Lisäksi loputon vihjaileminen lapista johdetun liikkeen ainutlaatuisesta yhteydestä ainoaan oikeaan Kristuksen seurakuntaan viittaa joko Raamatun ja Kristuksen evankeliumin täydelliseen ymmärtämättömyyteen ja/tai hurmahenkiseen ylimielisyyteen.
- KaidanTienKuIkija
evankeliuminpuolesta kirjoitti:
Arvostan KTK:n sinnikkyyttä ja jääräpäistä asennetta asiassaan mutta kummaksun ylimielisyyttä. Hän näyttää lähtevän siitä olettamasta ettei es.lest liikkeessä jäsenenä olleet kristityt kykene ymmärtämään ja uskovina ihmisinä itsenäisesti arvioimaan mitä es.lest liikkeessä on tapahtunut viimevuosina. Lisäksi loputon vihjaileminen lapista johdetun liikkeen ainutlaatuisesta yhteydestä ainoaan oikeaan Kristuksen seurakuntaan viittaa joko Raamatun ja Kristuksen evankeliumin täydelliseen ymmärtämättömyyteen ja/tai hurmahenkiseen ylimielisyyteen.
Edelleenkään en ole väittänyt näin.
Sellaista kirjoitusta et minulta löydä jossa väitän esikoislestadiolaisuutta ainoana Kristuksen seurakuntana.
Olen toistanut samaa jonka tunnuskirjat ja raamattu todistaa, seurakunnasta. Eli esimerkiksi siinä ei voi olla montaa erilaista vanhurskauttamis oppia, vaikka moni tahtookin pelastua eri tavalla kuin raamattu ja opettajat ovat opettaneet. On yksi tie, ja yksi usko. Kaikki muu vanhurskaus vie helvettiin, kuin kristuksen vanhurskaus. Ja siloin ihmisen täytyy tulla niin pieneksi, että kaikki pma loppuu. Silloin ei riitä kaste tai ehtoollinen, vaan silloin täytyy olla asuvaisesta pyhästähengestä osallinen kristitty, joka voi antaa ne lohdutuksen sanat, että tuo ihminen jaksaa uskoa itsensä armosta autuaaksi.
Jos oppi on eri niin seurakunta ei ole sama. - KaidanTienKuIkija
Edelleenkään en ole väittänyt näin.
Sellaista kirjoitusta et minulta löydä jossa väitän esikoislestadiolaisuutta ainoana Kristuksen seurakuntana.
Olen toistanut samaa jonka tunnuskirjat ja raamattu todistaa, seurakunnasta. Eli esimerkiksi siinä ei voi olla montaa erilaista vanhurskauttamis oppia, vaikka moni tahtookin pelastua eri tavalla kuin raamattu ja opettajat ovat opettaneet. On yksi tie, ja yksi usko. Kaikki muu vanhurskaus vie helvettiin, kuin kristuksen vanhurskaus. Ja siloin ihmisen täytyy tulla niin pieneksi, että kaikki pma loppuu. Silloin ei riitä kaste tai ehtoollinen, vaan silloin täytyy olla asuvaisesta pyhästähengestä osallinen kristitty, joka voi antaa ne lohdutuksen sanat, että tuo ihminen jaksaa uskoa itsensä armosta autuaaksi.
Jos oppi on eri niin seurakunta ei ole sama.Eikä se ole minun opetus, vaan se on lutherin opetus, että ne päästöavaimet, on seurakunnassa siis uudestisyntyneillä kristityillä Jumalan Lapsilla. Ja sen vahvistaa raamattu!
Eikä se ole minun opetus, vaan se on lutherin opetus, että ne päästöavaimet, on seurakunnassa siis uudestisyntyneillä kristityillä Jumalan Lapsilla. Ja sen vahvistaa raamattu!
Raamatun, Lutherin ja EVL-kirkon opetus on, että ihminen uudestisyntyy kasteessa:
Joh. 3:3-6: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.”
Siis kaikilla kastetuilla, onko tässä jotakin epäselvää?- KaidanTienKuIkija
Sakari2000 kirjoitti:
Raamatun, Lutherin ja EVL-kirkon opetus on, että ihminen uudestisyntyy kasteessa:
Joh. 3:3-6: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.” Nikodemos kysyi: ”Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.”
Siis kaikilla kastetuilla, onko tässä jotakin epäselvää?Luther, sekä Evlut kirkko sekä raamattu (16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.) opettaa että pelastuksen, jonka kasteessa saa, voi menettää.
Ja tätä sanotaan uudeti syntymiseksi, kun lapsi jolla ensimmäiset synnit alkavat painaa omalla tunnolla, ja joka tarvitsee kuulla siihen synnin tuskaan ne armon sanat, että usko sinun syntisi on annettu anteeksi, herran jeesuksen nimessä ja veressä.
Tai olkoon se vaikka vanhempikin synnin hätään joutunut ihmis parka, ilman todistusta omalla tunnollaan.
Ilman tätähän ei ole omakohtaista uskoa, Herraan Jeesukseen syntien sovittajana ja raamattuhan todistaa että usko täytyy olla eikä pelkkä kaste riitä.
Siis kasteen armoliitto se kestää jumalan puolelta, ja siihen saa uskovainen turvautua. Mutta jollei uskoa ole syttynyt sydämelle, niin ensin täytyy tapahtua uusi syntyminen, eli tuo sydämen ympärileikkaus. Ja se on kristittyjen Jumalan lasten kokemus. Tämän myös raamattu vahvistaa.
Ja näin opettaa Luther uskon syntymisestä:
#
sentähden olen minä aina niin opettanut, että ennen kaikkea pitää ensiksi suullisen sanan olla saapuvilla ja korvilla käsitettämän jos Pyhän Hengen pitää tulla sydämeen, joka sanalla ja sanan kautta valaisee sydämen ja vaikuttaa uskon; niin että usko ei tule, eikä ole seisovainen muutoin kuin evankeliumin kuulemisen ja ulkonaisen saarnaamisen kautta, jonka voimasta se sekä alkaa, että kasvaa ja vahvistuu.
# - näinonjapysyy
Sakari2000 kirjoitti:
Siis kaikilla kastetuilla, onko tässä jotakin epäselvää?Siinä ei ole mitään SELVÄÄ edes kirjoittajalle, ja sama tauti vaivaa ainakin 99% luterilaisia.
Kasteessa ei KUKAAN ole vielä uudestisyntynty eikä synny tulevaisuudessakaan.
Kaikki mitä uudetsisyntymiseen liittyy on elossa olevan ihmisen sydämen ja Jumalan Hengen välisyyttä, siinä ei vesiä tarvita.
mutta eihän tätä kirkossa tajuta sitä ei tajunnut lutteri eivätkä lapsensa sen enempää. - Kirjanoppinut
Voi kuinka viisaaksi oletkaan tullut omine uskon rakennelminesi. Toivottavasti heräät.
Puhut raamattua ja Lutherin opetuksia vastaan.
Luther pitää seurakuntaa ja rippiä välttämättömänä. Samoin Laestadius.
Se että jos olet todella laskenut uskosi saarnaajien halailun varaan niin varmasti pitää paikkansa että se oman vanhurskauden työ orjuuttaa. Kuitenkin suurin osa meistä uskoo vapaasti syntinsä anteeksi joka hetki, mutta saa vahvistaa uskoaan anteeksi pyytäen vikojaan jos epäilys joskus painaa kuten lutherkin opettaa.Missä Luther pitää rippiä välttämätyömäärä. Raamattu sanoo että jos tahdot löytää Jumalan niin etsi ensin seurakunta jne.. Mutta katkismuksessa sanotaan että meidän täytyy tunnustaa Jumalan edessä itsemme kaikkiin syntiin osalliseksi ja ripissä ne synnit jotka omaatuntoa vaivaa, rippi on ase riesa vastaan mutta ei autuuden ehto. On vain kaksi sakramenttia mitkä Luther hyväksyi Jumalansa rinnalla Kaste ja Ehtoollinen. Paavilainen on useampi sakramenttia ja yksi niistä on rippi. Katkismuksessa sakramentit sanotaan olevan näkyväiset ja näkymättömät esim. kun käyt anomassa anteeksi saarnaviralta he saarnaaja synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä se on näkymätön Herran Ehtoollinen. Siinnä on ruumis ja veri mikä pois pesee kaikki synnit eli jos jaksat uskoa niin saat kaikki synnit anteeksi. Ei välttämättä tarvita rippiä , mutta jos et jaksa uskoa niin voit puhua sen synnin jollekin matkaystävälle ja saada sen todistuksen että juuri tämä synti mikä on uskon esteenä on anteeksi annettu. Mutta rippi ei ole ehto autuuden.
- Puavalinoma
Kirjanoppinut kirjoitti:
Missä Luther pitää rippiä välttämätyömäärä. Raamattu sanoo että jos tahdot löytää Jumalan niin etsi ensin seurakunta jne.. Mutta katkismuksessa sanotaan että meidän täytyy tunnustaa Jumalan edessä itsemme kaikkiin syntiin osalliseksi ja ripissä ne synnit jotka omaatuntoa vaivaa, rippi on ase riesa vastaan mutta ei autuuden ehto. On vain kaksi sakramenttia mitkä Luther hyväksyi Jumalansa rinnalla Kaste ja Ehtoollinen. Paavilainen on useampi sakramenttia ja yksi niistä on rippi. Katkismuksessa sakramentit sanotaan olevan näkyväiset ja näkymättömät esim. kun käyt anomassa anteeksi saarnaviralta he saarnaaja synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä se on näkymätön Herran Ehtoollinen. Siinnä on ruumis ja veri mikä pois pesee kaikki synnit eli jos jaksat uskoa niin saat kaikki synnit anteeksi. Ei välttämättä tarvita rippiä , mutta jos et jaksa uskoa niin voit puhua sen synnin jollekin matkaystävälle ja saada sen todistuksen että juuri tämä synti mikä on uskon esteenä on anteeksi annettu. Mutta rippi ei ole ehto autuuden.
Luther sanoo, jos tahdot löytää Jumalan, ja saada rauhan hänen kanssaan, niin etsi ensin hänen seurakuntansa, kuuntele ja tarkkaa kuinka siellä opetetaan ja saarnataan, ja anna sitten pyhänhengen johdattaa sinua parannuksen tekoon.
Luther myös puhui ja kirjoitti paljon parannuksen sakramentistä, mm. kirjassaan minä tunnustin syntini. Jostakin syystä Suomessa opetetaan, että Lutherilla oli vain kaksi sakramenttiä, ja että vain Jeesuksen itsensä asettamat sanat kelpaavat sakramenteiksi. Näistä herramme sanoista Luther myös ottaa ensimmäisen teesinsä.
Luther kirjoittaa herramme käskystä, että tehkää parannus ensimmäisen teesinsä, joka kuuluu näin. " Kun herramme ja mestarimme käskee tehkää parannus, niin hän tahtoo, että koko uskovaisen elämä on parannuksen tekoa. " Huom: Tämä teesi jatkuu teesissä 2. seuraavasti:
Tätä herramme sanaa ei voida ymmärtää siitä sakramentillisestä parannuksesta, eli parannuksen sakramentistä jota papit virkansa mukaisesti toimittavat.
Lutherilla oli kolme sakramenttiä, ainakin nuoruudessa. Tästä on varmat todisteet. Se miten nämä Lutherin sakramentit on täällä tulkittu, on kokonaan toinen kysymys.
Parannuksen sakramentistä Luther kirjoittaa seuraavasti: Parannuksen sakramentissä on kaksi anteeksiantamusta. Vapautus kärsimisestä ja vapautus syntivelasta.
Oikea tie ja oikea tapa, jonka ohella ei muuta ole kuin armorikas pyhä parannuksen sakramentti, jonka itse vapahtaja on kaikille syntiselle suonut lohdutukseksi ja syntivelan anteeksi saamiseksi antaessaan pyhälle Pietarille, ja samalla koko kristilliselle seurakunnalle side ja päästöavaimet, sanoessaan" kaikki mitä pidätät maanpäällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki minkä sinä päästät maanpäällä on oleva päästetty taivaassa."
Luther jatkaa:
Nämä pyhät lohdulliset armontäyteiset sanat kätkeköön jokainen kristitty syvälle ja tarkoin sydämeensä, ja rakentukoon niistä suuresti kiitollisina mielin, sillä näihin kätkeytyy parannuksen sakramentti, jossa on synnin anteeksi antamus, omantunnon lohtu ja rauha sekä sydämen ilo ja rauha.
Parannuksen pyhään sakramentin kuuluu kolme asiaa. Ensimmäinen on synninpäästö, papin sanat jotka julistavat että syntisi on anteeksi annettu. Toinen asia on armo, eli synnin anteeksiantamus , omantunnon rauha ja lohtu, näiden papin sanojen kuuleminen, miten sanat sitten menevätkin . Sen takia näiden lohduttavien sanojen kuuleminen on meille ulkomaisena pyhänä merkkinä, eli sakramenttinä, ja sisäisesti ne merkitsevät meille hengellisiä lahjoja ja niistä sydän saa lohdun ja tyyntyy. Kolmas ja tärkein asia on usko, joka horjumatta pitää totena näitä armon sanoja, joita pappi tai saarnaaja lausuu. Tästä uskosta on kaikki riippuvaista. Se yksin antaa sakramentille sen sisällön. Silloin myös toteutuu, kuten saarnaaja sinulle sanoo, sillä uskosi mukaan sinulle tapahtuu. Luther jatkaa.
Ilman tätä uskoa parannuksen sakramentti ja kaikki muut sakramentit ovat turhia. Niin ne vahingoittavat enemmän kuin hyödyttävät. Niinpä on opettajilla tapana sanoa: Ei sakramentti, vaan sakramentin usko poistaa synnin. Tässä Luther siteeraa kirkkoisä Augustinusta joka sanoo" Sakramentti ei pelkkänä toimituksensa ota pois syntiä, vaan sen tekee usko Sakramenttin.." Nyt Luther jatkaa. Sen vuoksi on sakramentissä kaikin voimin huolehdittava sakramentin uskosta, ja sitä on edelleen tähdenettävä ja opetettava.
Näin siis Luther kolmannesta sakramentistä. KaidanTienKuIkija kirjoitti:
Luther, sekä Evlut kirkko sekä raamattu (16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.) opettaa että pelastuksen, jonka kasteessa saa, voi menettää.
Ja tätä sanotaan uudeti syntymiseksi, kun lapsi jolla ensimmäiset synnit alkavat painaa omalla tunnolla, ja joka tarvitsee kuulla siihen synnin tuskaan ne armon sanat, että usko sinun syntisi on annettu anteeksi, herran jeesuksen nimessä ja veressä.
Tai olkoon se vaikka vanhempikin synnin hätään joutunut ihmis parka, ilman todistusta omalla tunnollaan.
Ilman tätähän ei ole omakohtaista uskoa, Herraan Jeesukseen syntien sovittajana ja raamattuhan todistaa että usko täytyy olla eikä pelkkä kaste riitä.
Siis kasteen armoliitto se kestää jumalan puolelta, ja siihen saa uskovainen turvautua. Mutta jollei uskoa ole syttynyt sydämelle, niin ensin täytyy tapahtua uusi syntyminen, eli tuo sydämen ympärileikkaus. Ja se on kristittyjen Jumalan lasten kokemus. Tämän myös raamattu vahvistaa.
#
sentähden olen minä aina niin opettanut, että ennen kaikkea pitää ensiksi suullisen sanan olla saapuvilla ja korvilla käsitettämän jos Pyhän Hengen pitää tulla sydämeen, joka sanalla ja sanan kautta valaisee sydämen ja vaikuttaa uskon; niin että usko ei tule, eikä ole seisovainen muutoin kuin evankeliumin kuulemisen ja ulkonaisen saarnaamisen kautta, jonka voimasta se sekä alkaa, että kasvaa ja vahvistuu.
#Onko mielestäsi syntyminen vedestä ja hengestä ja armoliittoon palaaminen sama asia?
Kaste on keskeinen ja kertaluonteinen asia ja armoliittoon palaaminen voi tapahtua montakin kertaa ihmiselle, siis aivan eri asia.
Eikö kastetulla ihmisellä ole oikeutta julistaa syntejä anteeksi!
Luther opettaa, ja ehtoollisen asetussanoistakin ilmenee, että ehtoollista nautittaessa vastaanottajan synninpäästön esteenä ei ole jakajan sieluntila; ehtoollinen on pätevä, vaikka ehtoollisen jakajana ja julistajana olisi heittiö.
Esikoislestadiolaisten mielestä pitäisi ilmeisesti ennen anteeksipyyntöä varmistaa julistajan sieluntila.
Onko näin?
Miten siitä voi olla koskaan täysin varma?
- älä_hassuja_sopertele
Päästön avaimet ovat uskossa Kristuksen sanaan. Seurakunta joka julistaa Kristusta Jeesusta sielujen pelastukseksi, on tehtäviensä tasalla.
Seurakunta joka julistaa sellaisia valheita, joiden mukaan mukamas omistaa Kristuksen ja evankeliumin yksioikeudet, - on valehtelija. Jeesus ei ole ikinä antanut evankeliumia minkään nimisen yhdistyksen kassakaappiin, säilöttäväksi sinne hedelmättömänä muiden ulottumattomiin. Joka noin hulluja väitteitä uskoo, hän on hengellisesti sokea ihminen. Luther ei ole ikinä tuollaisia opettanut. Eikä Raamatussa tunneta lainkaan tuollasta evankeliumin säilöntäoppia jonkun firman kassakaappiin piiloon muilta.
Raamattu ei ohjaa syntisiä uskomaan minkäänlaisiin ihmisistä ja heidän käsityksistään rakentuviin firmoihin, vaan YKSIN Kristukseen.
Joh. 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.- KaidanTienKuIkija
Sinä itse selitit taas yhdistyksestä!
Minä sanoin: "seurakunnassa, siis uudestisyntyneillä kristityillä Jumalan Lapsilla." - KaidanTienKuIkija
Lutherin kirjoitus
#
"miten kukaan voi syntejä anteeksi antaa paitsi Jumala?" Tämän saman vallan Jeesus antoi eteenpäin opetuslapsilleen, kun hän meni taivaaseen. Nyt ei siis Jeesus anna syntejä anteeksi, vaan hänen opetus lapsensa, joilla on Pyhä Henki.
Tahdommekin nyt hiukan puhua avaimista sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat. Kristus sanoo: Mitä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja mitä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa. Huomaa että hän lupaa varmasti, että se on oleva sidottu ja päästetty, mitä me maan päällä sidomme ja päästämme, tässä ei ole mitään harhaa avainta.
Hän ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha avainten opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?? Emme koskaan ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.
Hän ei myöskään Sano: Teidän täytyy tietää mitä minä taivaassa sidonn ja päästän. Kuka saattaisi ja voisi sen tietää? Vaan näin hän sanoo: Kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon Minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Kun te toimitatte avainten työtä, niin tahdon minäkin toimittaa sitä niin kuin te sen teette, Niin on se tehty eikä minun ole enää tarvis tehdä sitä uudelleen. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä) sitä Minä en tahdo enää sitoa enkä Päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; Minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa. Minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eikä kaksi eri avainta. Kun te toimitatte teidän tekonne, niin on minunkin samalla tehty. Kun te sidotte Ja päästätte niin olen minäkin samalla sitonut ja päästänyt. Hän velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme niin että hän uskoo meille oman työnsä toimittamisen. Miksi siis tekisimme asian epävarmaksi tai kääntäisimme sen päinvastaiseksi sanoen, että hänen muka täytyisi ensin sitoa ja päästää taivaassa, aivan kuin hänen sitomisensa ja päästämisensä taivaassa olisi jotenkin toista, kuin meidän sitomisemme ja päästämisemme maan päällä, tai ikään kuin hänellä tuolla ylhäällä taivaassa, olisi toiset avaimet kuin nämä maan päällä. Vaikka hän kuitenkin selvän selvästi sanoo, että ne ovat taivaan eikä maan avaimet. Minun avaimeni, hän lausuu, teillä on oleva, eikä mitään muita ja teillä tulee ne olla täällä maan päällä. Eihän toki voi ajatella, että hänellä näiden taivaan avainten yläpuolella ja ohella olisi vielä toiset avaimet, joita ei käytettäisi taivaassa, vaan taivaan ylä- tai ulkopuolella. Mihin niitä siellä käytettäisiin? Jos ne siis ovat taivaan avaimet, niin eivät ne ole kahden eri avaimet vain yhdet ja samat avaimet, jotka toimivat täällä maan päällä ja tuolla ylhäällä taivaassa: sitominen ja päästäminen täällä maan päällä, sekä tuolla Taivaassa on yksi ja sama.
Mutta nuo ajatukset kahdenlaista avaimista johtuvat siitä, ettei Jumalan sanaa pidetä Jumalan sanana, vaan koska se lausutaan ihmisen kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmis sanaksi ja ajatellaan, että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa kaukana siitä sanasta, joka on maan päällä ja niin töllistellään ylös taivasta kohti_ _ _
Juuri ne samat avaimet jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikään kuin sanoisi »Mitä töllistelet kohti taivasta ja sieltä etsit avaimia? Etkö kuule että olen ne antanut Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, Se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maan päälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta jonne olen pannut. Pietarin suu on Minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sanomisensa on minun sanomiseni hänen päästämisensä on minun päästämiseni, hänen avaimensa ovat minun avaimeni, minulla ei ole mitään muita, enkä tiedäkään mistään muista; mitä ne sitovat, se on sidottu, mitä ne päästävät, se on päästetty. Aivan kuin ei olisi ainoatakaan muuta sitojaa tai päästäjää taivaassa eikä maan päällä.
Jos mahdollisesti on useampia tai muita avaimia, joko sitten taivaassa, maan päällä, taikka helvetissä, niin ne eivät ensinkään koske minua. Minä en tiedä mitään siitä mitä ne sitovat ja päästävätkin, siitä en minä mitään välitä. Älä siis sinäkään välitä siitä, äläkä anna viedä itseäsi harhaan. Minä katson vain sitä, mitä Pietarin sitoo ja päästää. Siihen minä pitäydyn. Pitäydy sinäkin siihen, niin olet samalla minulle sidottu ja päästetty, sillä Pietari sitoo ja päästää taivaassa eikä kukaan muu. Katso, se on oikeata ajatusta ja puhetta avaimista.
Siinä on nyt meillä nähtävänä Mitä avaimet ovat nimittäin Jumalan kristikunnalle Kristuksen kautta antama virkavalta tai käski pidättää ja antaa anteeksi ihmisille heidän syntinsä sillä näin sanoo Kristus tietääkseni että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi niin hän sanoi halvatun nouse ja niin edelleen.
# - KaidanTienKuIkija
Lutherin kirjoitus
#
"miten kukaan voi syntejä anteeksi antaa paitsi Jumala?" Tämän saman vallan Jeesus antoi eteenpäin opetuslapsilleen, kun hän meni taivaaseen. Nyt ei siis Jeesus anna syntejä anteeksi, vaan hänen opetus lapsensa, joilla on Pyhä Henki.
Tahdommekin nyt hiukan puhua avaimista sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat. Kristus sanoo: Mitä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja mitä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa. Huomaa että hän lupaa varmasti, että se on oleva sidottu ja päästetty, mitä me maan päällä sidomme ja päästämme, tässä ei ole mitään harhaa avainta.
Hän ei sano: mitä minä sidon ja päästän taivaassa se on teidänkin sidottava ja päästettävä maan päällä, kuten harha avainten opettajat uskottelevat. Koska saisimme tietää mitä Jumala sitoo tai päästää taivaassa?? Emme koskaan ja niin muodoin avaimet olisivat turhat, eikä niistä olisi mitään hyötyä.
Hän ei myöskään Sano: Teidän täytyy tietää mitä minä taivaassa sidonn ja päästän. Kuka saattaisi ja voisi sen tietää? Vaan näin hän sanoo: Kun te sidotte ja päästätte maan päällä, niin tahdon Minä samalla sitoa ja päästää taivaassa. Kun te toimitatte avainten työtä, niin tahdon minäkin toimittaa sitä niin kuin te sen teette, Niin on se tehty eikä minun ole enää tarvis tehdä sitä uudelleen. Mitä te sidotte ja päästätte (sanon minä) sitä Minä en tahdo enää sitoa enkä Päästää, vaan se on oleva sidottu ja päästetty ilman minun sitomistani ja päästämistäni; Minun ja teidän tekonne on oleva yksi ja sama teko, eikä kaksi eri tekoa. Minun ja teidän avaimenne ovat yhdet ja samat avaimet, eikä kaksi eri avainta. Kun te toimitatte teidän tekonne, niin on minunkin samalla tehty. Kun te sidotte Ja päästätte niin olen minäkin samalla sitonut ja päästänyt. Hän velvoittaa ja sitoo itsensä meidän työhömme niin että hän uskoo meille oman työnsä toimittamisen. Miksi siis tekisimme asian epävarmaksi tai kääntäisimme sen päinvastaiseksi sanoen, että hänen muka täytyisi ensin sitoa ja päästää taivaassa, aivan kuin hänen sitomisensa ja päästämisensä taivaassa olisi jotenkin toista, kuin meidän sitomisemme ja päästämisemme maan päällä, tai ikään kuin hänellä tuolla ylhäällä taivaassa, olisi toiset avaimet kuin nämä maan päällä. Vaikka hän kuitenkin selvän selvästi sanoo, että ne ovat taivaan eikä maan avaimet. Minun avaimeni, hän lausuu, teillä on oleva, eikä mitään muita ja teillä tulee ne olla täällä maan päällä. Eihän toki voi ajatella, että hänellä näiden taivaan avainten yläpuolella ja ohella olisi vielä toiset avaimet, joita ei käytettäisi taivaassa, vaan taivaan ylä- tai ulkopuolella. Mihin niitä siellä käytettäisiin? Jos ne siis ovat taivaan avaimet, niin eivät ne ole kahden eri avaimet vain yhdet ja samat avaimet, jotka toimivat täällä maan päällä ja tuolla ylhäällä taivaassa: sitominen ja päästäminen täällä maan päällä, sekä tuolla Taivaassa on yksi ja sama.
Mutta nuo ajatukset kahdenlaista avaimista johtuvat siitä, ettei Jumalan sanaa pidetä Jumalan sanana, vaan koska se lausutaan ihmisen kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmis sanaksi ja ajatellaan, että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa kaukana siitä sanasta, joka on maan päällä ja niin töllistellään ylös taivasta kohti_ _ _
Juuri ne samat avaimet jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille, ikään kuin sanoisi »Mitä töllistelet kohti taivasta ja sieltä etsit avaimia? Etkö kuule että olen ne antanut Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, Se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne alas maan päälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta jonne olen pannut. Pietarin suu on Minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sanomisensa on minun sanomiseni hänen päästämisensä on minun päästämiseni, hänen avaimensa ovat minun avaimeni, minulla ei ole mitään muita, enkä tiedäkään mistään muista; mitä ne sitovat, se on sidottu, mitä ne päästävät, se on päästetty. Aivan kuin ei olisi ainoatakaan muuta sitojaa tai päästäjää taivaassa eikä maan päällä.
Jos mahdollisesti on useampia tai muita avaimia, joko sitten taivaassa, maan päällä, taikka helvetissä, niin ne eivät ensinkään koske minua. Minä en tiedä mitään siitä mitä ne sitovat ja päästävätkin, siitä en minä mitään välitä. Älä siis sinäkään välitä siitä, äläkä anna viedä itseäsi harhaan. Minä katson vain sitä, mitä Pietarin sitoo ja päästää. Siihen minä pitäydyn. Pitäydy sinäkin siihen, niin olet samalla minulle sidottu ja päästetty, sillä Pietari sitoo ja päästää taivaassa eikä kukaan muu. Katso, se on oikeata ajatusta ja puhetta avaimista.
Siinä on nyt meillä nähtävänä Mitä avaimet ovat nimittäin Jumalan kristikunnalle Kristuksen kautta antama virkavalta tai käski pidättää ja antaa anteeksi ihmisille heidän syntinsä sillä näin sanoo Kristus tietääkseni että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi niin hän sanoi halvatun nouse ja niin edelleen.
#Ja tässä lisää Lutherin kirjoitusta ettet pääse enempää valehtelemaan Lutherin opetuksista.
#
" sentähden olen minä aina niin opettanut, että ennen kaikkea pitää ensiksi suullisen sanan olla saapuvilla ja korvilla käsitettämän jos Pyhän Hengen pitää tulla sydämeen, joka sanalla ja sanan kautta valaisee sydämen ja vaikuttaa uskon; niin että usko ei tule, eikä ole seisovainen muutoin kuin evankeliumin kuulemisen ja ulkonaisen saarnaamisen kautta, jonka voimasta se sekä alkaa, että kasvaa ja vahvistuu. sentähden älköön sitä suinkaan ylenkatsottako, vaan pidettäköön se kaikessa kunniassa, mielellänsä siinä liikuttakoon, ja lakkaamatta sitä teroitettakoon ja tyrkytettäköön, sillä ei se koskaan ilman hyödytyksettä ole, eikä tule koskaan kylliksi ymmärretyksi ja opituksi.
Ja varokoon itsensä jokainen niistä häpeämättömistä hengistä, jotka pitävät sen niin huonossa arvossa, juuri kuin ei se olisi tarpeellinen, eikä hyödyllinen uskoon; eli ovat sen niin pian oppineet, ja siihen kyllästyneet siksi että viimein lankeavat siitä, eivätkä pidä jäljellä mitään uskosta ja Kristuksesta."
Jos ei yhtään ihmistä maan päällä olisi, joka Anteeksi antaisi synnit, vaan olisi ainoastaan lakeja ja töitä, voi kuinka surkeasti olisi viheliäisen, murheellisen, omantunnon asia! Mutta nyt kun jumala täyttää jokaisen suun saattamaan sanoa toiselle: " syntisi annetaan sinulle anteeksi lienet missä lienet" Niin on kultainen aika käsissä.
Siitä saamme nyt haastaa ja kerskata syntiä vastaan, että taidan sanoa veljelleni joka on synnin ahdistuksessa ja hädässä, "ole iloinen ja hyvässä turvassa veljeni, syntisi annetaan sinulle anteeksi."
Ja vaikka en saata antaa sinulle Pyhää Henkeä ja uskoa, kuitenkin saatan julistaa tätä sinulle, jos sen uskot, niin sen omistat. Joille Jumala sen lahjoittaa, ne kiittävät ja kunnioittavat Jumalaa, niin kuin he myös tässäkin evankeliumissa tekevät.
# - kalle334
Lisää Lutheria:
unnustuksen puolustus
IX uskonkohta. Kaste
Yhdeksäs uskonkohta on hyväksytty. Siinä me tunnustamme, että kaste on välttämätön pelastukseen, että lapset tulee kastaa ja ettei lapsikaste ole pätemätön, vaan välttämätön ja tehokas pelastuksen saavuttamiseksi. Ja koska meidän keskuudessamme opetetaan evankeliumia puhtaasti ja tunnollisesti, olemme saaneet siitä myös sen Jumalan siunauksen, ettei meidän seurakunnissamme ole esiintynyt kasteenuusijoita. Kansa on näet Jumalan sanalla varustettu näiden rosvojen jumalatonta ja kapinallista lahkoa vastaan. Samalla kun me hylkäämme monta muutakin kasteenuusjoiden harhaa, me hylkäämme yksin tien senkin heidän väitteensä, että lapsikaste on hyödytön. Aivan varmaa on, että pelastuksen lupaus koskee myös lapsia. Mutta eihän se koske niitä, jotka ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella, missä ei ole sanaa eikä sakramentteja, koska Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta, tämän Kristuksen käskyn (Matt. 28:19) mukaisesti: "Kastakaa kaikki kansat." Samoin kuin tässä annetaan kaikille pelastus, samoin annetaan kaikille kaste: miehille, naisille, lapsille, myös aivan pienille. Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä. Toiseksi on täysin selvää, että Jumala hyväksyy pikkulasten kastamisen. Kasteenuusijoiden kanta, kun he hylkäävät pikkulasten kasteen, on siis jumalaton. Sen taas, että Jumala hyväksyy pikkulasten kasteen, näemme siitä, että hän antaa Pyhän Hengen tällä tavoin kastetuille. Jos näet tältä kasteelta puuttuisi pätevyys, ei Pyhää Henkeä annettaisi kellekään, kukaan ei pelastuisi eikä kirkkoa olisi olemassakaan. Jo tämä syy pelkästään riittäisi vahvistamaan hurskaasti ajattelevia kristittyjä, niin että he pystyvät torjumaan kasteenuusijoiden jumalattomat ja kiihkomieliset käsitykset. - KaidanTienKuIkija
kalle334 kirjoitti:
Lisää Lutheria:
unnustuksen puolustus
IX uskonkohta. Kaste
Yhdeksäs uskonkohta on hyväksytty. Siinä me tunnustamme, että kaste on välttämätön pelastukseen, että lapset tulee kastaa ja ettei lapsikaste ole pätemätön, vaan välttämätön ja tehokas pelastuksen saavuttamiseksi. Ja koska meidän keskuudessamme opetetaan evankeliumia puhtaasti ja tunnollisesti, olemme saaneet siitä myös sen Jumalan siunauksen, ettei meidän seurakunnissamme ole esiintynyt kasteenuusijoita. Kansa on näet Jumalan sanalla varustettu näiden rosvojen jumalatonta ja kapinallista lahkoa vastaan. Samalla kun me hylkäämme monta muutakin kasteenuusjoiden harhaa, me hylkäämme yksin tien senkin heidän väitteensä, että lapsikaste on hyödytön. Aivan varmaa on, että pelastuksen lupaus koskee myös lapsia. Mutta eihän se koske niitä, jotka ovat Kristuksen kirkon ulkopuolella, missä ei ole sanaa eikä sakramentteja, koska Kristus synnyttää uudesti juuri sanalla ja sakramenteilla. On siis välttämätöntä kastaa pikkulapset, jotta heidät saatettaisiin osallisiksi pelastuksen lupauksesta, tämän Kristuksen käskyn (Matt. 28:19) mukaisesti: "Kastakaa kaikki kansat." Samoin kuin tässä annetaan kaikille pelastus, samoin annetaan kaikille kaste: miehille, naisille, lapsille, myös aivan pienille. Tästä seuraa johdonmukaisesti, että pikkulapset on kastettava, koska kerran pelastus annetaan kasteen yhteydessä. Toiseksi on täysin selvää, että Jumala hyväksyy pikkulasten kastamisen. Kasteenuusijoiden kanta, kun he hylkäävät pikkulasten kasteen, on siis jumalaton. Sen taas, että Jumala hyväksyy pikkulasten kasteen, näemme siitä, että hän antaa Pyhän Hengen tällä tavoin kastetuille. Jos näet tältä kasteelta puuttuisi pätevyys, ei Pyhää Henkeä annettaisi kellekään, kukaan ei pelastuisi eikä kirkkoa olisi olemassakaan. Jo tämä syy pelkästään riittäisi vahvistamaan hurskaasti ajattelevia kristittyjä, niin että he pystyvät torjumaan kasteenuusijoiden jumalattomat ja kiihkomieliset käsitykset.Luther, sekä Evlut kirkko sekä raamattu opettaa että pelastuksen, jonka kasteessa saa, voi menettää.
Ilman omakohtaista uskoa, Herraan Jeesukseen syntien sovittajana ei ole kasteessa pelastusta koska raamattuhan todistaa että usko täytyy olla eikä pelkkä kaste riitä.
Mark 16:16
(16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.)
Siis kasteen armoliitto se on välttämätön ja se kestää Jumalan puolelta, ja siihen saa uskovainen turvautua. Mutta jollei uskoa ole syttynyt sydämelle, niin ensin täytyy tapahtua uusi syntyminen, eli tuo sydämen ympärileikkaus. Ja se on kristittyjen Jumalan lasten kokemus. Tämän myös raamattu vahvistaa.
#
# - KaidanTienKuIkija
Myös kaste on sakramentti. Ja autsburgin tunnustus sanoo sakramenttien käytöstä seuraavaa:
XIII Sakramenttien käyttö
Sakramenttien käyttämisestä seurakuntamme opettavat, etteivät sakramentit ole asetetut ainoastaan julkisen tunnustautumisen merkeiksi ihmisten kesken. Pikemminkin ne ovat merkkejä ja todistuksia meihin kohdistuvasta Jumalan tahdosta, jotta usko heräisi ja vahvistuisi niissä, jotka niitä käyttävät. Sen tähden sakramentteja tulee käyttää niin, että uskoen luotetaan niihin lupauksiin, jotka sakramenttien välityksellä tarjotaan ja osoitetaan meille.
Eli kastetun epäileväisen ja epäuskoisen ihmisen täytyy uudestisyntyä niin, että hän voi uskolla ottaa vastaan kasteen armolupaukset.
Siis kuulla saarnattu evankeliumi, ja saada se PyhänHengen vakuutus sydämelleen, että hän on kasteensa lupauksista osallinen ja täydellisesti Jumalalle kelpaava, niin huonona ja syntisenä kuin hän itsensä tuntee. Siis että Herra Jeesus on hänenkin kaikki syntinsä maksanut kerran, ja kuollut että hän saa elää. - KaidanTienKuIkija
Mutta jos olet sitä mieltä, että ihmisen ei tarvitse uudesti syntyä muuten, kuin lapsikasteessa, ja siihen turvaten teet matkasi loppuun asti, ilman tarvetta syntien anteeksi saamiseen matkalla, niin silloin sinun täytyy mennä siinä uskossasi kuolemaan. Sen täytyy olla vahva usko, jollei synti ja epäilys koskaan paina, mutta, En kuitenkaan itse usko, että sellainen usko kestää kuolemassa.
- ei_vainmeihin_luottava
Sinä itse selitit taas yhdistyksestä!
Minä sanoin: "seurakunnassa, siis uudestisyntyneillä kristityillä Jumalan Lapsilla."Minä sanoin: "seurakunnassa, siis uudestisyntyneillä kristityillä Jumalan Lapsilla."
Kerrotko ystävällisesti, missä se seurakunta ja uudestisyntyneet kristityt Jumalan Lapset tällä ajalla esimerkiksi Jyväskylässä tai Kuopiossa ovat? Missä voisi päästä herännyt ihminen heidän yhteyteensä? - vähempikinHyvinRiittää
Mutta jos olet sitä mieltä, että ihmisen ei tarvitse uudesti syntyä muuten, kuin lapsikasteessa, ja siihen turvaten teet matkasi loppuun asti, ilman tarvetta syntien anteeksi saamiseen matkalla, niin silloin sinun täytyy mennä siinä uskossasi kuolemaan. Sen täytyy olla vahva usko, jollei synti ja epäilys koskaan paina, mutta, En kuitenkaan itse usko, että sellainen usko kestää kuolemassa.
Ymmärrän sinun (KTK) kirjoittavan ihan asiaa.
Mutta pidä toki taukoa välillä taas. - Kaitatie
ei_vainmeihin_luottava kirjoitti:
Minä sanoin: "seurakunnassa, siis uudestisyntyneillä kristityillä Jumalan Lapsilla."
Kerrotko ystävällisesti, missä se seurakunta ja uudestisyntyneet kristityt Jumalan Lapset tällä ajalla esimerkiksi Jyväskylässä tai Kuopiossa ovat? Missä voisi päästä herännyt ihminen heidän yhteyteensä?PyhäHenki johdattaa heränneen kristuksen seurakunnan luo. Jollei Jyväskylästä tai Kuopiosta sellaisia ihmisiä löydy, niin sitten sieltä ulos johonkin muualle.
Vai mistä ylipäätään olet saanut sen käsityksen, että joka kaupungista löytyisi elävää uskoa?
En tarkoita ettei näistä kaupungeista löytyisi, koska varmuudella tiedän että ainakin toisesta löytyy. - eikiitoseivarmasti
vähempikinHyvinRiittää kirjoitti:
Ymmärrän sinun (KTK) kirjoittavan ihan asiaa.
Mutta pidä toki taukoa välillä taas.kaitamies kirjoittaa ahdasta omatekoista lestaoppiaan.
asiaa siinä on siteeksi silloin tällöin. - voihuutoja
Kaitatie kirjoitti:
PyhäHenki johdattaa heränneen kristuksen seurakunnan luo. Jollei Jyväskylästä tai Kuopiosta sellaisia ihmisiä löydy, niin sitten sieltä ulos johonkin muualle.
Vai mistä ylipäätään olet saanut sen käsityksen, että joka kaupungista löytyisi elävää uskoa?
En tarkoita ettei näistä kaupungeista löytyisi, koska varmuudella tiedän että ainakin toisesta löytyy.Jaa ettäkö yksinäsessä hotellihuoneessaan ahdistunut huutaa avuksi Herran nimeä, sinnekkö ei Jumalan Henki pääse ollenkaan portsarin ohi, niinkö teillä uskotaan edelleen, olette te ihem tapauksia.
Eikös se lutterinnekin saanut siellä tornissaan sen suuren väläyksensä, vai menikö hän paavin luokse, kun kuitenkin pidätte lutetrianne uudestisyntyneenä sii smissä logiikkanne! - Vakava_tila
Kaitatie kirjoitti:
PyhäHenki johdattaa heränneen kristuksen seurakunnan luo. Jollei Jyväskylästä tai Kuopiosta sellaisia ihmisiä löydy, niin sitten sieltä ulos johonkin muualle.
En tarkoita ettei näistä kaupungeista löytyisi, koska varmuudella tiedän että ainakin toisesta löytyy.Mihin sinä uskot, kun Kristuksen lunastustyötä et hyväksy syntiesi sivitukseksi?
- hghhghghghgh
KTK, oletko sitä mieltä, että ihminen voi uudestisyntyä useita kertoja?. "Mutta jos olet sitä mieltä, että ihmisen ei tarvitse uudesti syntyä muuten, kuin lapsikasteessa,"
- KaidanTienKuIkija
hghhghghghgh kirjoitti:
KTK, oletko sitä mieltä, että ihminen voi uudestisyntyä useita kertoja?. "Mutta jos olet sitä mieltä, että ihmisen ei tarvitse uudesti syntyä muuten, kuin lapsikasteessa,"
Ei, mutta sanon, ettei koko uudestisyntyminen ole kasteessa. Kasteessa on sana. Se on sakramentti kun sana ja aine yhdistyy. Mutta hengen kaste voi tapahtua vasta myöhemmin kun usko syttyy omakohtaiseksi. Ja silloinhan ihminen pääsee käsittämään sen aarteen jonka hän kasteessa sai.
#
Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
# - Kaitatie
voihuutoja kirjoitti:
Jaa ettäkö yksinäsessä hotellihuoneessaan ahdistunut huutaa avuksi Herran nimeä, sinnekkö ei Jumalan Henki pääse ollenkaan portsarin ohi, niinkö teillä uskotaan edelleen, olette te ihem tapauksia.
Eikös se lutterinnekin saanut siellä tornissaan sen suuren väläyksensä, vai menikö hän paavin luokse, kun kuitenkin pidätte lutetrianne uudestisyntyneenä sii smissä logiikkanne!Luther oli voimakas oman vanhurskauden palvelija kunnes sai käsittää uskon eräältä munkilta.
Mutta kyllä, pyhä henki tekee työtä joka puolella, eikä ole sidottu mihinkään. Ja sehän on PyhäHenki joka saa huutamaan Herraa avuksi.
Mutta Herra Jeesus on antanut vallan päästää ja sitoa, omille opetuslapsilleen.
Kyllä saat huutaa ja parkua kuinka paljon tahansa yksinäisyydessäsi, mutta se ei pelasta sinua.
Mutta kuten sanoin, PyhäHenki kyllä johdattaa hädässä olevat heränneet ihmiset jonkun Jumalan Lapsen luo, josta apu löytyy.
Se on oman vanhurskauden oppi, että huuda ja rukoile ja sitten otat Pyhän Hengen vastaan ja lähdet seuraamaan Jeesusta. Se on tekemisessä ja ottamisessa.
Elävää uskoa ei kuitenkaan voi ottaa, vaan siihen synnytään jos Jumala armossaan antaa sen tapahtua.
Jeesus itse sanoo että ette te minua valinneet vaaninä teidät. - kukalieoliskaan
Kaitatie kirjoitti:
Luther oli voimakas oman vanhurskauden palvelija kunnes sai käsittää uskon eräältä munkilta.
Mutta kyllä, pyhä henki tekee työtä joka puolella, eikä ole sidottu mihinkään. Ja sehän on PyhäHenki joka saa huutamaan Herraa avuksi.
Kyllä saat huutaa ja parkua kuinka paljon tahansa yksinäisyydessäsi, mutta se ei pelasta sinua.
Mutta kuten sanoin, PyhäHenki kyllä johdattaa hädässä olevat heränneet ihmiset jonkun Jumalan Lapsen luo, josta apu löytyy.
Se on oman vanhurskauden oppi, että huuda ja rukoile ja sitten otat Pyhän Hengen vastaan ja lähdet seuraamaan Jeesusta. Se on tekemisessä ja ottamisessa.
Elävää uskoa ei kuitenkaan voi ottaa, vaan siihen synnytään jos Jumala armossaan antaa sen tapahtua.
Jeesus itse sanoo että ette te minua valinneet vaaninä teidät."Luther oli voimakas oman vanhurskauden palvelija kunnes sai käsittää uskon eräältä munkilta."
Jaa. Olen ymmrtänyt, että Luther käsitti uskonvanhurskauden tutkiessaan Raamattua - hän selitti Roomalaiskirjettä ja siellä ihan yksinänsä itsekin kovasti hämmästyen "löysi" sanat: "Vanhurskas on elävä uskostansa."
Niin että ei siinä munkkia tarvittu, tosin hänen opastajansa oli munkki - siis katolinen, siis hirvitys lestadiolaisten mielestä!
Kummallista tämä kaikki - ylen kummallista. Selitystä selityksen päälle, jotta omat tekemiset näyttäisivät oikeilta tai ehkä tulisivat oikeiksi ainakin jälkeenpäin.
Olkoon. Annetaan olla! - Kaitatie
kukalieoliskaan kirjoitti:
"Luther oli voimakas oman vanhurskauden palvelija kunnes sai käsittää uskon eräältä munkilta."
Jaa. Olen ymmrtänyt, että Luther käsitti uskonvanhurskauden tutkiessaan Raamattua - hän selitti Roomalaiskirjettä ja siellä ihan yksinänsä itsekin kovasti hämmästyen "löysi" sanat: "Vanhurskas on elävä uskostansa."
Niin että ei siinä munkkia tarvittu, tosin hänen opastajansa oli munkki - siis katolinen, siis hirvitys lestadiolaisten mielestä!
Kummallista tämä kaikki - ylen kummallista. Selitystä selityksen päälle, jotta omat tekemiset näyttäisivät oikeilta tai ehkä tulisivat oikeiksi ainakin jälkeenpäin.
Olkoon. Annetaan olla!Liitän tähän katkelman teoksesta:
Frederich Hammerich: Kristillisen kirkon historia
Oulu 1882, suomentanut W. Lindstedt
Munkit heidän lihallisessa suruttomuudessaan eivät ymmärtäneet vähääkään tällaisia
s i e l u n t u s k i a, vaan he sanoivat häntä houkkioksi; niin teki hänen rippi-isänsäkin, vaikka tämä kuitenkin lisäsi vakavan sanan lausuessaan: ”Jumala
ei ole julmistunut sinuun, vaan sinä tahdot riidellä hänen kanssansa!" Tästä tuli Lutberus vaan yhä umpimielisemmäksi, harvapuheisemmaksi ja sulkeutui koppeliinsa, eikä hänen rakas luuttunsa eikä luostarin kasvitarhakaan enään
voineet ilahduttaa häntä. '
Tähän aikaan saapui veljeskunnan provinsiali, sittemmin pää-vikarius Johannes Staupitz, Saksen'iin, jossa hänen oli määrä valvoa luostareita; hän oli mystikkoihin
kuuluva, ja oli itse läpikäynyt ankaran hengellisen taistelun ja sitte tullut käännetyksi (7 aikak. § 7). Hän puhui ahdistuksien tarpeellisuudesta. ”Saatpa nähdä, veli, että Jumala on käyttävä sinua palvelijanansa suuriin tekoihin! Mutta korkeat puut täytyy hänen latvata, niin etteivät ylettyisi taivaasen". Hätääntynyttä sielua hän kehoitti turvautumaan Jesuksen veressä löytyvään pelastukseen ja Jumalan rakkauteen: ”rakasta häntä, joka ensiksi rakasti sinua"
Ja kun Lutherus valitti syntejänsä, vastasi hän: "Haluaisitko olla ainoastaan maalattu syntinen, jolla olisi ainoastaan maalattu lunastaja? Että Jumala antoi Poikansa pelastukseksemme ei ole mikään valekuva, eikä leikintekoa". Kerran hän taasen kirjoitti leikillisesti: ”Sinä, veli, tahdot kaikin mokomin olla syntinen, eikä sinulla kuitenkaan ole todellista syntiä. Ei, jos mielit saada Kristusta auttajaksi, niin älä tule sellaisella hutiloimuksella ja sellaisilla pienillä synneillä, vaan sinulla täytyy olla jotensakin pitkä suurien syntien luettelo". Staupitz lahjoitti hänelle raamatun, josta
Lutherus sittemmin lausui: "Se on mailman viehättävin kirja, sen sanat leikkivät, hymyilivät ja tanssivat ympärilläni!" Näiden sisällisten taistelujen kestäessä vihittiin hän p a p i k s i v. 1507; piispa antoi hänelle kalkin lausuen, kuten tapa oli: ”Täten annan sinulle vallan uhrata sekä kuolleitten että elävitten puolesta!" Tästä lausui hän sittemmin: ”Ettei maa nielaissut meitä, se tapahtui suuren Jumalan äärettömästä pitkämielisyydestä!"
Mutta papin virka, tuo edesvastauksen alainen virka pikemmin enensi kuin lieventi hänen sielunsa tuskaa. Kun hän eräänä Kristuksen ruumiin juhlana kulki juhlasaatossa Staupitz'in rinnalla, tuli hänelle pelko ja kauhistus ajatellessaan, että Kristus itse oli pyhässä hostiassa (rippileipä); jota Staupitz kantoi; tuskan hiki valui hänen otsalleen. Mutta Staupitz sanoi: ”Sinun ajatuksesi eivät ole Kristus, sillä Kristus ei kauhistuta, vaan hän lohduttaa."
Lutherus tarttui taasen ruoskaansa, kidutti itseänsä paastoomisilla ja yövalvonnalla, mutta kaikki oli turhaan. Silloin, turvautui hän erääsen ijäkkääsen, koeteltuun munkkiin, jolle hän tunnusti "pelkonsa”, jota hän tunsi omassatunnossaan, ja munkille suotiin levittää valoa tässä sielun pimeydessä. Hän neuvoi Lutherusta kääntymään kasteenliittoonsa ja kolmanteen uskon kappaleesen s y n t e i n anteeksi saamisesta, kertoi ääneensä pyhät sanat: "minä uskon syntein anteeksi saamisen" ja lisäsi: "Älä nyt ainoastaan usko, että Jumala on antanut David'ille ja pyhälle Pietarille heidän syntinsä anteeksi, sillä sen uskoo perkelekin! Ei, vaan Jumalan tahto on, että jokainen uskoisi syntinsä, juuri omat syntinsä olevan hänelle annetut anteeksi!" Nämät sanat olivat otetut eräästä Bernhard'in saarnasta, ja hän laski Lutherus'en sydämelle nämät sekä Romalais-epistolan opin uskon vanhurskauttamisesta. Ja Lutherus kuuli Herran äänen munkin sanoissa, kasteessaan oli hän löytänyt syntein anteeksi antamisen; hänen silmänsä aukenivat ja sielunsa sai lohdutuksen. Tosin oli vielä paljon selkenevä, tosin sielun tuskat eivät vielä lakanneet - vastedes tulemme kertomaan niistä enemmän -, mutta niiden tutkain oli katkaistu. Sen tähden olemme ennättäneet erääsen Lutherus'en ja samalla koko kirkon elämän kääntökohtaan. - kalle334
Ei, mutta sanon, ettei koko uudestisyntyminen ole kasteessa. Kasteessa on sana. Se on sakramentti kun sana ja aine yhdistyy. Mutta hengen kaste voi tapahtua vasta myöhemmin kun usko syttyy omakohtaiseksi. Ja silloinhan ihminen pääsee käsittämään sen aarteen jonka hän kasteessa sai.
#
Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
#KTK: "Ei, mutta sanon, ettei koko uudestisyntyminen ole kasteessa."
Aika mielenkiintoinen väite. Tuon mukaan uudestisyntyminen ei olisi kertaluontoinen tapahtuma, vaan tapahtuisi vaihe vaiheelta?
Olisikohan syytä kerrata katekismusta? - kukalieoliskaan
Kaitatie kirjoitti:
Liitän tähän katkelman teoksesta:
Frederich Hammerich: Kristillisen kirkon historia
Oulu 1882, suomentanut W. Lindstedt
Munkit heidän lihallisessa suruttomuudessaan eivät ymmärtäneet vähääkään tällaisia
s i e l u n t u s k i a, vaan he sanoivat häntä houkkioksi; niin teki hänen rippi-isänsäkin, vaikka tämä kuitenkin lisäsi vakavan sanan lausuessaan: ”Jumala
ei ole julmistunut sinuun, vaan sinä tahdot riidellä hänen kanssansa!" Tästä tuli Lutberus vaan yhä umpimielisemmäksi, harvapuheisemmaksi ja sulkeutui koppeliinsa, eikä hänen rakas luuttunsa eikä luostarin kasvitarhakaan enään
voineet ilahduttaa häntä. '
Tähän aikaan saapui veljeskunnan provinsiali, sittemmin pää-vikarius Johannes Staupitz, Saksen'iin, jossa hänen oli määrä valvoa luostareita; hän oli mystikkoihin
kuuluva, ja oli itse läpikäynyt ankaran hengellisen taistelun ja sitte tullut käännetyksi (7 aikak. § 7). Hän puhui ahdistuksien tarpeellisuudesta. ”Saatpa nähdä, veli, että Jumala on käyttävä sinua palvelijanansa suuriin tekoihin! Mutta korkeat puut täytyy hänen latvata, niin etteivät ylettyisi taivaasen". Hätääntynyttä sielua hän kehoitti turvautumaan Jesuksen veressä löytyvään pelastukseen ja Jumalan rakkauteen: ”rakasta häntä, joka ensiksi rakasti sinua"
Ja kun Lutherus valitti syntejänsä, vastasi hän: "Haluaisitko olla ainoastaan maalattu syntinen, jolla olisi ainoastaan maalattu lunastaja? Että Jumala antoi Poikansa pelastukseksemme ei ole mikään valekuva, eikä leikintekoa". Kerran hän taasen kirjoitti leikillisesti: ”Sinä, veli, tahdot kaikin mokomin olla syntinen, eikä sinulla kuitenkaan ole todellista syntiä. Ei, jos mielit saada Kristusta auttajaksi, niin älä tule sellaisella hutiloimuksella ja sellaisilla pienillä synneillä, vaan sinulla täytyy olla jotensakin pitkä suurien syntien luettelo". Staupitz lahjoitti hänelle raamatun, josta
Lutherus sittemmin lausui: "Se on mailman viehättävin kirja, sen sanat leikkivät, hymyilivät ja tanssivat ympärilläni!" Näiden sisällisten taistelujen kestäessä vihittiin hän p a p i k s i v. 1507; piispa antoi hänelle kalkin lausuen, kuten tapa oli: ”Täten annan sinulle vallan uhrata sekä kuolleitten että elävitten puolesta!" Tästä lausui hän sittemmin: ”Ettei maa nielaissut meitä, se tapahtui suuren Jumalan äärettömästä pitkämielisyydestä!"
Mutta papin virka, tuo edesvastauksen alainen virka pikemmin enensi kuin lieventi hänen sielunsa tuskaa. Kun hän eräänä Kristuksen ruumiin juhlana kulki juhlasaatossa Staupitz'in rinnalla, tuli hänelle pelko ja kauhistus ajatellessaan, että Kristus itse oli pyhässä hostiassa (rippileipä); jota Staupitz kantoi; tuskan hiki valui hänen otsalleen. Mutta Staupitz sanoi: ”Sinun ajatuksesi eivät ole Kristus, sillä Kristus ei kauhistuta, vaan hän lohduttaa."
Lutherus tarttui taasen ruoskaansa, kidutti itseänsä paastoomisilla ja yövalvonnalla, mutta kaikki oli turhaan. Silloin, turvautui hän erääsen ijäkkääsen, koeteltuun munkkiin, jolle hän tunnusti "pelkonsa”, jota hän tunsi omassatunnossaan, ja munkille suotiin levittää valoa tässä sielun pimeydessä. Hän neuvoi Lutherusta kääntymään kasteenliittoonsa ja kolmanteen uskon kappaleesen s y n t e i n anteeksi saamisesta, kertoi ääneensä pyhät sanat: "minä uskon syntein anteeksi saamisen" ja lisäsi: "Älä nyt ainoastaan usko, että Jumala on antanut David'ille ja pyhälle Pietarille heidän syntinsä anteeksi, sillä sen uskoo perkelekin! Ei, vaan Jumalan tahto on, että jokainen uskoisi syntinsä, juuri omat syntinsä olevan hänelle annetut anteeksi!" Nämät sanat olivat otetut eräästä Bernhard'in saarnasta, ja hän laski Lutherus'en sydämelle nämät sekä Romalais-epistolan opin uskon vanhurskauttamisesta. Ja Lutherus kuuli Herran äänen munkin sanoissa, kasteessaan oli hän löytänyt syntein anteeksi antamisen; hänen silmänsä aukenivat ja sielunsa sai lohdutuksen. Tosin oli vielä paljon selkenevä, tosin sielun tuskat eivät vielä lakanneet - vastedes tulemme kertomaan niistä enemmän -, mutta niiden tutkain oli katkaistu. Sen tähden olemme ennättäneet erääsen Lutherus'en ja samalla koko kirkon elämän kääntökohtaan.Niin millä tavoin tämä on vastaus edelliseen - siihen, kuinka Luther käsitti sanan "vanhurskaus"? SIinä oli taitekohta hänen elämässään.
EI tietenkään ole syytä turhentaa rippiä ja synninpäästöä - ne kuuluvat kristityn elämään, joka päivä mm. Isä meidän -rukouksessa ja muutenkin.
Eikä lestadiolaista synninpäästötapaa ole sementoitu - kuka juuri niitä sanoja olisi käyttänyt aikaisemmin? Miksi muuten sanotaan aina "tehdä parannusta", kun ihminen anoo anteeksi joko yksityisesti tai sanan kuulossa - miksi ei sanota, että hän haluaisi kuulla evankeliumin julistusta?
Siitähän on kysymys! EIkö niinkin ole sanottu, ettei ole niin tärkeätä, mitä itse sanot, vaan pysähdy kuuntelemaan, mitä sinulle sanotaan!
Oletko lukenut Lutherin kirjan "Galatalaiskirjeen selitys"? - valoakinolisitarjolla
#
#Mitään sellaista kuin että sana muka yhdistyy veteen ei ole olemassa muualal kuin lutterin oman pään tuotoksissa, Raamatussa ei ole talismaaneja eikä taikatemppuja uskon välikappaleina, vaan kaikki tapahtuu yksilön, Herran nimeä avukksi hutavan, ja Jumalan Pyhän Hengen välillä, eli uskon kautta kuten rohkeimmat lukee Hebrealaiskirjeestä.
kaitamiehen jutut ovat enempi taikamiehen juttuja mitä enempi niitä lukee.
kasteella ja uudestisyntymisellä ei ole mitään tekemistä, vaan kaste on vastaanotetun evankeliumin ja sitä seuraavan uudestisyntymisen ihmeen sinetti taikak seuraus, ensimmäinen askel.
Uusi luomus ei synny ilman henkilökohtaista hätää ja huolta omasta syntisyydestöä ja jumalasuhteen puuttumisesta. minkäänlaiset kasteet ei siinä asiassa auta yhtään mitään. kalle334 kirjoitti:
KTK: "Ei, mutta sanon, ettei koko uudestisyntyminen ole kasteessa."
Aika mielenkiintoinen väite. Tuon mukaan uudestisyntyminen ei olisi kertaluontoinen tapahtuma, vaan tapahtuisi vaihe vaiheelta?
Olisikohan syytä kerrata katekismusta?Ei niin mutta, Rippikoulu onkin kasteen jatkokoulu. ?
Sanoi Rovasti Lahtinenkin aikanaan . . .
-kukalieoliskaan kirjoitti:
"Luther oli voimakas oman vanhurskauden palvelija kunnes sai käsittää uskon eräältä munkilta."
Olkoon. Annetaan olla!Kyllä hänellä oli se tornikokemus, jossa hänelle avattiin
Room. 1:16-17 selitys . . .
-
Ja se munkki joka avusti häntä jo aiemmin , oli koko luostarin
tarkastaja "Saubetz", tai jotain sinnepäin ...
-Kaitatie kirjoitti:
En tarkoita ettei näistä kaupungeista löytyisi, koska varmuudella tiedän että ainakin toisesta löytyy.Kyllä kristitty voi olla kirkossakin, ainakin seurakunassa
siinä joka on siellä kirkossakin. On väärin ajatella että
Lestaadiolaiset vain on kristittyjä !
-- villahuivipää
padasjoenukko kirjoitti:
Kyllä kristitty voi olla kirkossakin, ainakin seurakunassa
-vaan voipiko sitä tulla sanan kuuloon hiihtohousuissa, jos tulen suksilla eli hiihtäen seuroihin?
- Olga01
villahuivipää kirjoitti:
vaan voipiko sitä tulla sanan kuuloon hiihtohousuissa, jos tulen suksilla eli hiihtäen seuroihin?
Oonhan mieki kirkolle mennyt suksilla
villahuivipää kirjoitti:
vaan voipiko sitä tulla sanan kuuloon hiihtohousuissa, jos tulen suksilla eli hiihtäen seuroihin?
Kyllä minusta voi , mutta kukaan ei kysy varmaan minun mielipidettä.
-- eiköpä_vain
padasjoenukko kirjoitti:
Kyllä kristitty voi olla kirkossakin, ainakin seurakunassa
-Mutta niin "kaitamies" ajattelee?
- Kaitamies
eiköpä_vain kirjoitti:
Mutta niin "kaitamies" ajattelee?
Itse olen monesti farkut jalassa. Tule missä tykkäät.
Itse en koe uskoni olevan erilainen farkuissa, kuin suorissa housuissakaan.
Toki pyri pukeutumaan fiksusti, mutta niin pyrin myös silloin kun menen suruttoman synttäreille. - rukoushuoneellesiismatka
villahuivipää kirjoitti:
Älä kirkolle mene siellä ei ole kuin "rapaa"tarjolla
- Helvetinjyrinä
Sulla on valuvika siellä aivoissasi ja se näkyy suhtautumistavoissasi.
Sinä olet jatkuvissa uusissasyntymisissäsi tullut umpihumalaan jossa näet vihollisia kaikkialla ulkopuolellasi ilmeisesti siinä harhassa että Jumalauta Perkele Saatana minähän nyt vähintäänkin olen Jumalan oikea käsi että turvat tukkoon senkin saastaiset syntiset.
Tere taas poteroosi vanha taistelukumppanini.Ai että kun mää rakastan sua. - Hölkynkölkyntää
Kaitatie kirjoitti:
En tarkoita ettei näistä kaupungeista löytyisi, koska varmuudella tiedän että ainakin toisesta löytyy.Voi hyvää päivää sentään kirvesvartta.Täytyisi sinutkin pistää vuodeksi jonnekin valohoitoon typeryyksistäsi.IDIOOTTI.
- Herranenaikasentään
Kaitatie kirjoitti:
Luther oli voimakas oman vanhurskauden palvelija kunnes sai käsittää uskon eräältä munkilta.
Jeesus itse sanoo että ette te minua valinneet vaaninä teidät.Ahaa, nyt sinä sitten TIEDÄT missä Jumalan lapsia on.Sinulla ilmeisesti on niin suuret valtuudet Jumalalta että osaat nimetäkin Jumalan lapset nimi nimeltä,eikö niin?
Sinä kapinen koira, sinulla riittääkin syntitaakkaa josta tehdä parannus. - Uskomatontaa
Kaitamies kirjoitti:
Itse olen monesti farkut jalassa. Tule missä tykkäät.
Itse en koe uskoni olevan erilainen farkuissa, kuin suorissa housuissakaan.
Toki pyri pukeutumaan fiksusti, mutta niin pyrin myös silloin kun menen suruttoman synttäreille.Nyt voit sitten nimetä sen suruttoman raukan sieltä synttäreiltä jonka olet mielessäsi tuominnut suruttomaksi?
- Kirkollatavataan
rukoushuoneellesiismatka kirjoitti:
Älä kirkolle mene siellä ei ole kuin "rapaa"tarjolla
Älä rukkarille mee, siellä on tarjolla omakehua ja hengellistä huoruutta ylimielisyyden ja ahdasmielisyyden Pyhässä Hengessä.
- kalle334
Minusta tuntuu, että KTK yrittää sanoa, kuinka asioiden tulisi olla, teoriaa. Mutta ikävä kyllä teoria ja käytäntö eivät kohtaa entisessä esikoislestadiolaisessa herätysliikkeessä, nykyisessä vapaakirkossa.
Tuntuu ja vähän on kokemustakin, että siellä on tultu niin omavoimaisiksi ja rikkaiksi (kuten myös Ilmestyskirjan kuvaamassa Laodikean seurakunnassa) , että on ollut varaa ottaa karsimakirves omiin käsiin sakramenttien lisäksi ja hylätä joukko kristityitä ihmisiä.
Tätä mielestäni kuvaa puheet kevyistä jyvistä, puheet hiiristä ja rotista.
Samaan kuvaan kuuluvat puheet "meidän oloisia, meidän joukossa, meidän näköisiä, mutta eivät meitä. - Jeesuksen_todistaja
Ei ole kukaan kyennyt todistamaan että syntien sovitus olisi esikoislestadiolaisuudessa, tai missään muussakaan laisuudessa.
Pelastus on todistettavasti Kristuksessa Jeesuksessa. Ja ne jotka kastettuina Kristukseen HÄNESSÄ vaeltavat he ovat Jumalan kansaa Jeesiksen uhrilla Jumalalle lunastettuja.
Kelpaako esikoislestadiolaisille tai ei kelpaa, se on yhdentekevää. Mutta tuomitessaan Jeeksuksen omia kadotukseen, he vaarantavat teollaan oman pelastuksensa. Jumala ei salli silmäteränsä ronkkimista. Hän aikanaan tuomitsee jokaisen meistä oikealla tuomiolla. Muilla ei ole mitään valtaa tuomita. Sen sijaan meillä on velvollisuus rakastaa kaikkia lähimmäisiämme dekä puhua Kristuksesta heille jotka eivät vielä tunne Jeedusta omien syntiensä sovittajana.- Kerroppavaan
Tuominnut?
Mikä mielestäsi on tuomitsemista?
Onko parannus saarna, tuomitsemista? - ghghghghggh
Jos ja kun usein parannussaarna on ulkonaisten asioiden käsittelyä eli erilaisia syntilistoja, niin silloin se on vain ulkonaista tuomitsemista.
Tai jos parannussaarna on sitä, että kielletään sitä sun tätä se on vain kuin kilisevä kulkunen.
Jostain syystä esikoislestadiolaisessa parannussaarnassa keskitytään aivan muuhun kuin Kristuksen sovitustyön kirkastamiseen.
se on vain kehotusta itsensä pyhittämiseen, seurauksena seurakuntaan uskovia ihmisiä vailla oikeata uskoa ja Pyhää Henkeä.
Usko puuttuu ja on vain vahva uskonnollisuus. - KaidanTienKuIkija
ghghghghggh kirjoitti:
Jos ja kun usein parannussaarna on ulkonaisten asioiden käsittelyä eli erilaisia syntilistoja, niin silloin se on vain ulkonaista tuomitsemista.
Tai jos parannussaarna on sitä, että kielletään sitä sun tätä se on vain kuin kilisevä kulkunen.
Jostain syystä esikoislestadiolaisessa parannussaarnassa keskitytään aivan muuhun kuin Kristuksen sovitustyön kirkastamiseen.
se on vain kehotusta itsensä pyhittämiseen, seurauksena seurakuntaan uskovia ihmisiä vailla oikeata uskoa ja Pyhää Henkeä.
Usko puuttuu ja on vain vahva uskonnollisuus.Ei parannus saarna olekaan sovitustyön kirkastamista, vaan sen tarkoitus on näyttää synti joka ihmisessä asuu ja tehdä ihminen alastomaksi Jumalan edessä.
Evankeliumi seuraa parannus saarnan perässä, jonka tarkoitus on keskittyä Kristuksen sovitustyön kirkastamiseen. Ja sitä kautta pukea parannus saarnasta heränneelle, alastomalle ihmiselle kristuksen vanhurskauden vaate. - jokotänävuonna
Ei parannus saarna olekaan sovitustyön kirkastamista, vaan sen tarkoitus on näyttää synti joka ihmisessä asuu ja tehdä ihminen alastomaksi Jumalan edessä.
Evankeliumi seuraa parannus saarnan perässä, jonka tarkoitus on keskittyä Kristuksen sovitustyön kirkastamiseen. Ja sitä kautta pukea parannus saarnasta heränneelle, alastomalle ihmiselle kristuksen vanhurskauden vaate.sekö teidän seuroissa on aina teemana ja sama kuulijakunta istuu siellä sukupolvesta toiseen jopas oli ihmmeellinen asia.
samat ihmiset tekee koko ajan parannusta ja muutama ihminen sitä heillelupaa hautaan saakka !
milloin mahdatte aloittaa sen evankeliumin työn? - ei_hyvält_näytä
jokotänävuonna kirjoitti:
sekö teidän seuroissa on aina teemana ja sama kuulijakunta istuu siellä sukupolvesta toiseen jopas oli ihmmeellinen asia.
samat ihmiset tekee koko ajan parannusta ja muutama ihminen sitä heillelupaa hautaan saakka !
milloin mahdatte aloittaa sen evankeliumin työn?Koko maailman synnit on Kristuksessa Jeesuksessa sovitettu n. vuonna 0030 j.a.a
Tämä on Kristinuskon pelastustie, - uskoa omakohtaisesti todeksi tämä Kristuksen uhrin tuottama sovitus, ja lunastus Jumalan valtakunnan perilliseksi. JOka uskoo ja kastetasan, se pelastuu.
Syntiluetteloista on esikoislestadiolaisille tullut tie omanvanhurskauden rakentajiksi, omilla parannuksenteoillaan kerskuviksi, omahyväisiksi, liikkeen itsensä, liikkeen johdon ja liikkeen saarnaajien ylistäjiksi. Esikoislestadiolaisten TODELLINEN uskontunnustus on:"Vain me. hyvä me." Ikvä kyllä. - milloinalatte
ei_hyvält_näytä kirjoitti:
Koko maailman synnit on Kristuksessa Jeesuksessa sovitettu n. vuonna 0030 j.a.a
Tämä on Kristinuskon pelastustie, - uskoa omakohtaisesti todeksi tämä Kristuksen uhrin tuottama sovitus, ja lunastus Jumalan valtakunnan perilliseksi. JOka uskoo ja kastetasan, se pelastuu.
Syntiluetteloista on esikoislestadiolaisille tullut tie omanvanhurskauden rakentajiksi, omilla parannuksenteoillaan kerskuviksi, omahyväisiksi, liikkeen itsensä, liikkeen johdon ja liikkeen saarnaajien ylistäjiksi. Esikoislestadiolaisten TODELLINEN uskontunnustus on:"Vain me. hyvä me." Ikvä kyllä.Joka uskoo MINUUN, sanoo Raamatun oppi!
Ei siellä uskota mihin sattuu kuten teillä näkyy homam menevän.." uskoa omakohatisesti uhriin jne "... kuule se on ihan eria asia kuin uskoa Jeesukseen ja seurata häntä! - RukoileParannuksenArmoa
milloinalatte kirjoitti:
Joka uskoo MINUUN, sanoo Raamatun oppi!
Ei siellä uskota mihin sattuu kuten teillä näkyy homam menevän.." uskoa omakohatisesti uhriin jne "... kuule se on ihan eria asia kuin uskoa Jeesukseen ja seurata häntä!Niin sinulla on vielä parannus tekemättä. Tämä on ollut koko ajan tiedossamme.
- kerrolisää
RukoileParannuksenArmoa kirjoitti:
Niin sinulla on vielä parannus tekemättä. Tämä on ollut koko ajan tiedossamme.
No kun sinulla on se tehtynä niin miksi et seuraa sitä parannuksen antajan oppia vaan kirjoittelet mitä humpuukia sattuu milloinkin!
etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?
- 45676553346
Kitarat esiin jo
- sokeajoukkosiinillä
Joo laita kravatti piiloon ja katkaise verhot puoliseinältä, siinä se on autuus!
- en_ole-esikoinen
Miksi pelkäät kitaraa? Numeroyhdistelmä kertoo kyllä Sinusta jotakin. Mutta Sinullakin on tehtäväsi, olet hauska veitikka-lesta. NO NYT minulle itselleni heräsi syylisyys, en pilkkaa tai yritä ahdistaa, vaan aivan oikeastihaluaisin tietää tuosta kitarakammosta jotakin enemmän?
- huhteitä
Kyllä kun teidän oppijuttujanne lukee niin ei ylläty jos kerkiätte vielä jakaantua pariinkymmeneen osaan ennekuin ylöstempaus tapahtuu.
luulis että noin "oikiassa" opissa porukka yhdistyy vaan justiinsa toisin käy. - OlisMuitakin
"jokotänävuonna"
Tule sinäkin seuroihin, olis vähän vaihtelua!- kysynpä_vaan
Miten se seuroihin tuleminen tai meneminen liittyy mitenkään kuolemattoman sielun autuaaksi tulemiseen? Ja niitä on lestoillaKIN ensi viikonloppunaKIN monenlaisia seuroja, mihin niistä pitäisi tai KANNATTAISI mennä?
- mitä_nä_horiset
kysynpä_vaan kirjoitti:
Miten se seuroihin tuleminen tai meneminen liittyy mitenkään kuolemattoman sielun autuaaksi tulemiseen? Ja niitä on lestoillaKIN ensi viikonloppunaKIN monenlaisia seuroja, mihin niistä pitäisi tai KANNATTAISI mennä?
Sinäkö et ole kristitty? Me kristityt uskomme myöskin ruumiin ylösnousemiseen, emme ainoastaan sielun pelastukseen.
- onkummallinenjoukko
mitä_nä_horiset kirjoitti:
Sinäkö et ole kristitty? Me kristityt uskomme myöskin ruumiin ylösnousemiseen, emme ainoastaan sielun pelastukseen.
ja mihin tämä nyt sitten liittyy...ruumiin ylösnousemus... mitä tekoa sillä on tässä yhteydessä höh!?!?
- ylpeys_lankeenus
onkummallinenjoukko kirjoitti:
ja mihin tämä nyt sitten liittyy...ruumiin ylösnousemus... mitä tekoa sillä on tässä yhteydessä höh!?!?
Mihin liittyy? Kristinuskoon liittyy usko ruumiin ylösnousemukseen.
Kun henkilö ei kuulu mihinkään Jeesuksen Herrakseen tunnustavaan kristilliseen seurakuntaan, niin hän ei ole jäsenenä Kristus ruumiissa, eikä hän niin muodoin alistu uskossaan toisten Kristus ruumiin jäsenten koeteltavaksi. - junajyskyttää
ylpeys_lankeenus kirjoitti:
Mihin liittyy? Kristinuskoon liittyy usko ruumiin ylösnousemukseen.
Kun henkilö ei kuulu mihinkään Jeesuksen Herrakseen tunnustavaan kristilliseen seurakuntaan, niin hän ei ole jäsenenä Kristus ruumiissa, eikä hän niin muodoin alistu uskossaan toisten Kristus ruumiin jäsenten koeteltavaksi.Ja mitä se seurakuntaan kuuluminen liittyy siihen Jeesuksen tunnustamiseen, kerro hyvänen aika sekin vielä!
ja mitä se koetteleminen kuuluu siihen ylösnousemukseen häh?
olet kuule niin pihalla kuin valtakunnan ratakiskot. - Näin_on_asiat
junajyskyttää kirjoitti:
Ja mitä se seurakuntaan kuuluminen liittyy siihen Jeesuksen tunnustamiseen, kerro hyvänen aika sekin vielä!
ja mitä se koetteleminen kuuluu siihen ylösnousemukseen häh?
olet kuule niin pihalla kuin valtakunnan ratakiskot.Tuo ylpeä hölinäsi vuodesta toiseen, ja täydellinen tuntemattomuutesi kristinuskosta, paljastaa sinut pelkäksi teeskentelijäksi. Ainut tarkoituksesi on viestiketjujen keskustelujen sekoittaminen provosoimalla ja lestadiolaisten halveksiva panettelu.
- höliseväiselle
Näin_on_asiat kirjoitti:
Tuo ylpeä hölinäsi vuodesta toiseen, ja täydellinen tuntemattomuutesi kristinuskosta, paljastaa sinut pelkäksi teeskentelijäksi. Ainut tarkoituksesi on viestiketjujen keskustelujen sekoittaminen provosoimalla ja lestadiolaisten halveksiva panettelu.
Ole hyvä vaan ja kerro mitä kohtaa en tunne Raamatun sisältä, aloita ihan vaan vapaasti katsotaan sitten kuka se hölisee.
- juu_juumiesko_sielläkö
mitä_nä_horiset kirjoitti:
se on tämä siunattu kristillisyys johon sinä kuulut?
- mikäteitävaivaa
Näin_on_asiat kirjoitti:
Tuo ylpeä hölinäsi vuodesta toiseen, ja täydellinen tuntemattomuutesi kristinuskosta, paljastaa sinut pelkäksi teeskentelijäksi. Ainut tarkoituksesi on viestiketjujen keskustelujen sekoittaminen provosoimalla ja lestadiolaisten halveksiva panettelu.
eli sinä et alistunut koeteltavaksi vaan aloit heti tuomariksi.
säälittävää sokeutta.
- KoitaPäättää
Saat ihan itte valita!!
- korviksetheilumaan
Kitarat esiin
- eikövain_josmietit
Ja polkkatukka, siinä Sinun autuutesi perusteet, ja ruumiin ylösnousemus viela. eiköpä vaan? Ei voi kyllä muuta kuin surra puolestasi: edessä häämöttää just se josta olet täälläkirjoitellut :)
- kulotus
Uskossa oleva rukoilisi ja kertoisi evankeliumia. Sinä suret krokotiilin kyyneliä ja ilkut!
- mieti_nyt_vielä
kiharat ja kitara, eriseuraa vältä, siinäkö on evankeliuminne? olitte meistä mutt ette meitä? niinkö se menee?
- landolallako
korviksetheilumaan kirjoitti:
Kitarat esiin
Tykkäät kitaramusiikista mutta luulet että se on syntiä?
- kevättärinnassajoo
Esikoille kitarat
- teuta011
Kyllä on tyhmiä vastauksia...
Eikö millään tajuta kunnon asiaa .
- - Tyhmätyhmentäjä
Kiva kuulla vaihteeksi totisten torvensoittajien sijasta.
Älä huoli, taivaassa perustetaan sitten ylistysyhtye johon sinä pääset kitaristiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .553045Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472871Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242659Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3461737- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193937- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26790