Kosto Mooseksen ja Jeesuksen mukaan

unitaari

Mooseksen laissa on monessa eri kohdassa käsketty kostamaan väkivallan teot silmä silmästä, hammas hampaasta, ruhje ruhjeesta, henki hengestä, jne. periaatteen mukaan. Jeesus neuvoi kuitenkin kääntämään toisen posken, jos joku lyö sinua, ja näytti kieltävän takaisin lyömisen. (Matt 5:38-48) Tämä on tietysti eri asia kuin Mooseksen lain käsky kostaa väkivallan tekijälle samalla mitalla, sillä kostaja on Herran seurakunta yhdessä eikä se henkilö, joka on vääryyden kohteeksi joutunut.

Paavali kieltää kostamasta pahaa pahalla ja jos tätä sovelletaan väkivallan tekoon, niin neuvoiko Paavali Mooseksen lain kostamiseen kehottavia käskyjä vastaan? (Room 12:14-21) Tuleeko meidän kristittyjen siis kostaa väkivallan tekijälle siten, että otamme hänet kiinni ja koko seurakunta yhdessä rankaisee silmä silmästä, hammas hampaasta, ruhje ruhjeesta, henki hengestä periaatteen mukaan?

Moni vetoaa tässä siihen, että meillä ei ole yhteiskunnan lakien mukaan oikeutta toimia Mooseksen lain käskyjen mukaan, joten jätämme rangaistuksen esivallalle ja Paavali tuki tätä toimintatapaa. (Room 13) Pietarin mukaan enemmän tulee kuitenkin totella Jumalaa kuin ihmisiä, joten mikä on oikea tapa toimia?

Hyväksyivätkö Jeesus ja Paavali kuolemanrangaistuksen vai eivät? Mooseksen laki vaatii tappamaan monien lain käskyjen rikkomisesta, mutta vaativatko Jeesus ja Paavali kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoa olettaen, että esivalta hyväksyisi sen?

44

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristitty.net kirjoitti aiemmin näin:

      "Kostaminen kielletään jo Toorassa "Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra." (3. Moos. 19:18) Joten Jeesus ei kumonnut ainuttakaan Tooran käskyä, hän opetti Tooraa."

      Hän tarkoittaa Tooralla tässä yhteydessä pelkästään Mooseksen lain käskyjä, mutta niissä ei ole kielletty kostamista vaan niissä päinvastoin käsketään kostaa samalla mitalla väkivallan tekijälle: ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta ja henki hengestä periaatteen mukaan.

      Näyttää siltä, että kristitty.net on ristiriidassa tässä asiassa: Mooseksen laki kehottaa kostamaan, mutta toisaalta rakkauden käsky kieltää kostamisen. Kumman mukaan tulee toimia? Kostaako vai eikö kostaa?

      Tähän aiheeseen liittyy näkökohtia, joita kristitty.net ei ole aiemmin ilmeisesti lainkaan ymmärtänyt ja kirjoittaa sen tähden noin ristiriitaista tekstiä, mutta vastaapa, kumman ohjeen mukaan toimisit, jos sinulla ja seurakunnalla olisi valta "maksaa potut pottuina" väkivallan tekijälle? Esivalta siis hyväksyisi sen, että jopa tappaisitte henkirikoksen tekijän ja katkoisitte käsiä, puhkoisitte silmiä, jne.

      • 3.Mooseksen kirja:
        19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

        2.Mooseksen kirja:
        21:12 Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla.
        21:13 Mutta jos hän ei ole tehnyt sitä murha-aikeessa, vaan Jumala on sallinut sen vahingon tapahtua hänen kätensä kautta, niin minä määrään sinulle paikan, johon hän voi paeta.
        21:14 Mutta jos joku menettelee niin rikollisesti lähimmäistänsä kohtaan, että tappaa hänet kavalasti, on sinun otettava hänet minun alttarinikin luota surmattavaksi.
        21:15 Joka lyö isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla.
        21:16 Joka varastaa ihmisen ja joko myy hänet tahi pitää häntä hallussansa, se rangaistakoon kuolemalla.
        21:17 Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, se rangaistakoon kuolemalla.
        21:18 Jos miehet riitelevät keskenänsä ja toinen lyö toista kivellä tai nyrkillä, mutta tämä ei kuole, vaan joutuu vuoteen omaksi,
        21:19 niin olkoon, jos hän tointuu ja voi mennä ulos sauvaansa nojaten, lyöjä vapaa rangaistuksesta; korvatkoon ainoastaan hänen sairastamisaikansa ja pitäköön huolta hänen paranemisestaan.
        21:20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä rangaistakoon.
        21:21 Mutta jos se elää päivän tai kaksi, niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa rahaansa.
        21:22 Jos miehet tappelevat keskenänsä ja loukkaavat raskasta vaimoa, niin että hän synnyttää kesken, mutta vahinkoa ei tapahdu, niin sakotettakoon syyllistä vaimon miehen vaatimuksen ja riidanratkaisijain harkinnan mukaan.
        21:23 Mutta jos vahinko tapahtuu, niin annettakoon henki hengestä,
        21:24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta,
        21:25 palovamma palovammasta, haava haavasta, mustelma mustelmasta.

        Onko tässä ristiriita vai ei? Rakkauden käsky kieltää pitämästä vihaa ja kostamasta lähimmäiselle, mutta Moosksen laissa on monia kostoon kehottavia käskyjä. (3Moos 21:12-25; 24:13-22; 19:11-21) Jeesus kielsi lyömästä takaisin, jos joku lyö sinua, mutta se on eri asia kuin Mooseksen lain vaatima rangaistus väkivallan tekijälle. Rankaisija ei ole väkivallan uhri itse vaan se on Jumalan seurakunta.

        Paavali kielsi kostamisen. (Matt 5:38-48; Room 12:14-21) Viittaako hän Mooseksen lain em. käskyihin vai mitä hän tarkoittaa? Hän näytti hyväksyvän sen, että esivallalla on Jumalalta saatu valtuutus rangaista pahantekijöitä ja suojella hyvää tekeviä. Paavali hyväksyi tämän perusteella selvästi kuolemanrangaistuksen joistakin pahimmista rikoksista kuten murha (esivalta ei turhaan miekkaa kanna). Mutta hyväksyikö Jeesus kuolemanrangaistuksen ja jos hyväksyi, niin mistä rikoksista?

        Joh 8:1-11 on todennäköisesti myöhempi lisäys Raamattuun eikä se sisältynyt alkuperäiseen evankeliumiin. Tuon kohdan mukaan Jeesus ei tahtonut olla osallinen aviorikoksesta kiinni saadun naisen tappamisesta, vaikka todistajia oli iso liuta läsnä. Mooseksen lain mukaan kaksi tai kolme todistajaa olisi riittänyt kuolemantuomion langettamiseen, mutta Jeesus antoi naiselle anteeksi hänen syntinsä ja sanoi "Älä enää syntiä tee". Tämä on muuallakin uuden liiton kirjoituksissa uskovien tapa kohdella sellaisiin rikoksiin syyllisiä, joista rikoksista Mooses langetti kuolemanrangaistuksen (esim. 1Kor 5:1ss.; 2Kor 1).


      • Miten tulisi selittää näennäinen ristiriita kostoon kehottavissa käskyissä ja rakkauden käskyssä? (3Moos 19:18; 21:12-25; 24:13-22; 19:11-21)

        3Moos 119:18 puhuu erilaisesta kostamisesta kuin kostamiseen kehottavat käskyt. Se puhuu esim. siitä, että jos joku varastaa sinulta, niin et saa varastaa kostoksi häneltä, jos joku ei suostu lainaamaan sinulle esim. työkalua, niin et saa kostaa siten, että et itse lainaa hänelle, jos hän tulee sinulta jotakin työkalua lainaksi pyytämään. Näin tulkiten ristiriitaa ei todellisuudessa ole, mutta uuden liiton aikana väkivaltaiseen kostoon ja tappamiseen kehottavia käskyjä ei tarvitse noudattaa, koska kristityt on vapautettu niistä. (Apt 15:28-29) Rakkauden käsky estää meitä lyömästä takaisin, jos joku lyö meitä, mutta pitääkö väkivallan tekijää silti rangaista Mooseksen lain mukaan vai ei? (Matt 5:38-48; Room 12:14-21)

        Jos joku syyllistyy niin vakavaan rikokseen muualla kuin Israelissa, että siitä on langetettu kuolemanrangaistus (murha, terrorismi), niin Paavalin ohjeen mukaan voimme hyväksyä sen, mutta meidän ei tarvitse olla itse tuomareina tai pyöveleinä. (Room 13) Voimme valita toisenlaisen uran, jos kuolemanrangaistus on yhteiskunnan laki, sillä emme voi olla varmoja nykyisen oikeuslaitoksen käytännöstä, että he tuomitsevat aina oikein. Voisimme sen vuoksi tappaa vahingossa syyttömiä, jos lähdemme tuolle linjalle.

        Mooseksen lain mukaan kaksi tai kolme todistajaa riitti todistamaan syytetyn syylliseksi ja hänet voitiin tappaa, jos hän oli todistajien mukaan syyllistynyt sellaiseen rikokseen, josta Mooses on langettanut kuolemanrangaistuksen. Nykyään tuo periaate ei toimi, koska todistajat voivat valehdella. Tarvittaisiin paremmat todisteet, jotta voisimme olla varmoja syyllisyydestä. Me emme voi sen vuoksi soveltaa Mooseksen lakia omissa yhteiskunnissamme ja valtioissamme.

        Mooseksen laki ja sen rangaistusmääräykset on annettu vain Israelin kansalle vanhaan liittoon sen asuessa Israelissa. Israel ei itsekään noudattanut lakia ollessaan pakkosiirtolaisena Assyriassa ja Babyloniassa. He eivät noudata sitä lakia ollessaan nyt hajaantuneena kaikkialla maailmassa. He ovat ymmärtäneet aivan oikein, että se laki koski vain vanhassa liitossa eläviä israelilaisia heidän omassa maassaan, ei muualla.

        Uudessa liitossa on eri käskyt kuin vanhassa liitossa. Meille on annettu noudatettaviksi vain rakkauden käsky ja neljä käskyä liiton kirjasta. (Joh 13:34-35; 1Joh 3:11-5:3; Apt 15:28-29; 1Tess 4.1-12; jne.) Niinpä meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lain tappamiseen kehottavia käskyjä ja muita rangaistusmääräyksiä kuten silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä. Jätämme näistä rikoksista rankaisemisen esivallalle ja pidämme vain uuden liiton käskyt sen sijaan, että palaisimme vanhaan liittoon.


      • unitaari kirjoitti:

        Miten tulisi selittää näennäinen ristiriita kostoon kehottavissa käskyissä ja rakkauden käskyssä? (3Moos 19:18; 21:12-25; 24:13-22; 19:11-21)

        3Moos 119:18 puhuu erilaisesta kostamisesta kuin kostamiseen kehottavat käskyt. Se puhuu esim. siitä, että jos joku varastaa sinulta, niin et saa varastaa kostoksi häneltä, jos joku ei suostu lainaamaan sinulle esim. työkalua, niin et saa kostaa siten, että et itse lainaa hänelle, jos hän tulee sinulta jotakin työkalua lainaksi pyytämään. Näin tulkiten ristiriitaa ei todellisuudessa ole, mutta uuden liiton aikana väkivaltaiseen kostoon ja tappamiseen kehottavia käskyjä ei tarvitse noudattaa, koska kristityt on vapautettu niistä. (Apt 15:28-29) Rakkauden käsky estää meitä lyömästä takaisin, jos joku lyö meitä, mutta pitääkö väkivallan tekijää silti rangaista Mooseksen lain mukaan vai ei? (Matt 5:38-48; Room 12:14-21)

        Jos joku syyllistyy niin vakavaan rikokseen muualla kuin Israelissa, että siitä on langetettu kuolemanrangaistus (murha, terrorismi), niin Paavalin ohjeen mukaan voimme hyväksyä sen, mutta meidän ei tarvitse olla itse tuomareina tai pyöveleinä. (Room 13) Voimme valita toisenlaisen uran, jos kuolemanrangaistus on yhteiskunnan laki, sillä emme voi olla varmoja nykyisen oikeuslaitoksen käytännöstä, että he tuomitsevat aina oikein. Voisimme sen vuoksi tappaa vahingossa syyttömiä, jos lähdemme tuolle linjalle.

        Mooseksen lain mukaan kaksi tai kolme todistajaa riitti todistamaan syytetyn syylliseksi ja hänet voitiin tappaa, jos hän oli todistajien mukaan syyllistynyt sellaiseen rikokseen, josta Mooses on langettanut kuolemanrangaistuksen. Nykyään tuo periaate ei toimi, koska todistajat voivat valehdella. Tarvittaisiin paremmat todisteet, jotta voisimme olla varmoja syyllisyydestä. Me emme voi sen vuoksi soveltaa Mooseksen lakia omissa yhteiskunnissamme ja valtioissamme.

        Mooseksen laki ja sen rangaistusmääräykset on annettu vain Israelin kansalle vanhaan liittoon sen asuessa Israelissa. Israel ei itsekään noudattanut lakia ollessaan pakkosiirtolaisena Assyriassa ja Babyloniassa. He eivät noudata sitä lakia ollessaan nyt hajaantuneena kaikkialla maailmassa. He ovat ymmärtäneet aivan oikein, että se laki koski vain vanhassa liitossa eläviä israelilaisia heidän omassa maassaan, ei muualla.

        Uudessa liitossa on eri käskyt kuin vanhassa liitossa. Meille on annettu noudatettaviksi vain rakkauden käsky ja neljä käskyä liiton kirjasta. (Joh 13:34-35; 1Joh 3:11-5:3; Apt 15:28-29; 1Tess 4.1-12; jne.) Niinpä meidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lain tappamiseen kehottavia käskyjä ja muita rangaistusmääräyksiä kuten silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä. Jätämme näistä rikoksista rankaisemisen esivallalle ja pidämme vain uuden liiton käskyt sen sijaan, että palaisimme vanhaan liittoon.

        Tästä aiheesta on hyviä kirjoituksia eri kommentaareissa, joita voit lukea englanninkielellä Bible Hub sivustolta. (3Moos 19:18 selitys)

        http://biblehub.com/commentaries/leviticus/19-18.htm

        Lyhyt kertaus lienee paikallaan.

        Jeesus ei ota kantaa Mooseksen lain kostoon kehottaviin käskyihin jakeissa Matt 5:38-48. Hän kieltää lyönnin uhria kostamasta itse lyöjälle, mutta Mooseksen laki käskee koko seurakuntaa kostamaan uhrin puolesta.

        5Moos 19:18 ei puhu väkivaltarikoksista, mutta kostoon kehottavat käskyt puhuvat väkivaltarikoksista. (3Moos 19:18; 21:12-25; 24:13-22; 19:11-21) Mooseksen lain mukaan kaksi tai kolme todistajaa riittää todistamaan syytetyn syylliseksi ja koko seurakunnan on kostettava väkivallan tekijälle silmä silmästä ja henki hengestä periaatteen mukaan.

        Vanhan liiton kostoon kehottavat lait ovat voimassa vain Israelin kansalle vanhassa liitossa Israelin valtion alueella. Uudessa liitossa on eri käskyt (rakkauden käsky ja neljä liiton kirjan käskyä Apt 15:28-29 mukaan). Israel ei ole koskaan noudattanut Moosekesn lakia eläessään siirtolaisena tai hajaannuksessa eri puolilla maailmaa. Mooseksen laki on annettu vain vanhassa liitossa eläville Israelissa asuville ihmisille, ei muille.

        Toraisti on velvollinen noudattamaan Mooseksen lakia, mutta hänen pitäisi muuttaa Israeliin asumaan ja saada siellä aikaan vallankumous, joka mahdollistaa sen lain noudattamisen. Voi olla, että Jeesus panee sen lain täytäntöön paluunsa jälkeen, niin että toraistit saavat uhrata ja toimittaa temppelipalvelusta opetuksena heille, ja pakanat tulevat viettämään juhlia Jerusalemiin, mutta varma en tästä ole. Ja silloin toraistit saavat myös tappaa toinen toisiaan, jos joku jää kiinni jonkin sellaisen käskyn rikkomisesta, josta Mooses on säätänyt kuolemantuomion.

        Ja jokainen on jäävä kiinni jokaisesta synnistään, kun Jeesus hallitsee ja Jumala paljastaa kaikkien ulosheitettyjen synnit julkisesti.


      • Mehän tunnemme hänet, joka on sanonut: -- Minun on kosto, minä olen maksava, sekä myös: -- Herra on tuomitseva kansansa. Hepr.10:30


      • Herran.huoneesta
        tammi23 kirjoitti:

        Mehän tunnemme hänet, joka on sanonut: -- Minun on kosto, minä olen maksava, sekä myös: -- Herra on tuomitseva kansansa. Hepr.10:30

        Siinäpä se, mutta unitaarille on asia selitetty, mutta hän vain posmottaa omaa soopaansa, ei hän kuule. Hän odottaa, että kuitenkin pitäisi kivittää, toisten mielestä.
        Eiköhän se Golgatan risti kerro Hengen kautta katsellen, että meidät tuomitaan -perillä.


    • Mielenkiintoista on se, että kristitty.net tahtoisi tappaa "kaikki" kristityt, koska me emme suostu noudattamaan kaikkia Mooseksen lain käskyjä ja olemme hylänneet sen lain (liiton kirjan laki pois lukien rakkauden käskyt).

      Ainoa, mikä pidättää häntä, on esivallan lakien kautta tuleva rangaistuksen pelko. Eikö olekin raukkamaista pelätä ihmisten käskyjä ja oppeja, kun rohkea tekisi Jumalan tahdon mukaan, sillä "enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä". Siitä vain tappamaan meitä kristitty.net, sillä siihen Toorasi kehottaa. Miksi et siis tottele Jumalaa vaan rikot hänen pyhää lakiaan vastaan?

      Muista, että jos Moosesta noudatettaisiin, niin sinut olisi tapettu jo aikoja sitten, etkä olisi täällä eksyttämässä ihmisiä vanhaan liittoon. Ole siis kiitollinen armolliselle Jumalalle, että saat ylipäätään olla elossa, vaikka olet tehnyt kuolemansynnin väärän profetiasi kautta ja rikkomalla tosiasiallisesti myös sapattia vastaan (tulen tekemisen kielto ja muiden "pakottaminen" työhön sapattina, jotta sinun olisi hyvä olla).

      • rauhoittuisi.jo

        höpö, höpö sinun jutuillesi. Sinä vain vauhkoat, sekä selittelet omiasi.
        Omien päätelmien juttumies unitaari.


    • silmä.silmästä

      Kannattaa analysoida sana kostaminen, perinjuurin.
      Esim. kuri. Siinä kalskahtaa ikävänmakuinen sana. Mutta, mitä minulle on aikoinaan ei uskonnollisessa mielessä sanottu - kuri. Se on navetasta - laitumelle johtava aitaus.

      No, eikös se sana kuri näyttäydykin aivan uudella tavalla??

      Voidaan nähdä, että Isän kuri on meidän johtamista elämän laitumelle syömään ja vahvistumaan.

      Mitä kostamiseen tulee, eikö siinä ole tavallaan esiintuotu "hammas, hampaasta" - ajatuksessa, että vahintontekijä joutuu vastaamaan teoistaan täyden hinnan. Ehkä meidän aika ei niin käsitä ja osaa purkaa asioita, pureskella näköaloja, miettiä, että saataisiin asia ruodittua, muutoin kuin tökäsyttämällä harvahampaisesti asiat.

      Jos esivallan miekka nähtäisiin kostoksi, onko se vallankäyttöä siihen, että rikollinen vastaa täysimittaisesti.
      Miedän ajassamme on nähty lehtiartikkeleista, että murhaaja on maassamme tehnyt murhan. Istunut lainsäätäjän määräämän ajan, eli kosto onkin vain ihmismitan kosto.
      Eli maksu - hammas hampaasta, ei ole toteutunut ja kun esivallan pitäisi suojata omaa kansaa - tämä murhamies pääsee vapaaksi ja tulee uusi murha - tapetaan se vaimo - ja anoppi.

      Oikeudenmukaistako? Eikö se hammas- hampaasta olisi ollut parempi rankaisu - eli istua koko elämänsä, kun oli jo riistänyt toisen elämän? Eikö tässä ole sanalle se mittaleima, missä meidän pitäisi käsityksiä - painopunnuksia mitata ja leimaa katsoa. Elämä- elämällä.
      Nyt pääsi murhamies vapaaksi, oliko se edellinen murha - eli elämä halpa-arvoisempi.???
      Sitten tehdää uusi - ja toinenkin siinä sivussa. Kuinka nyt se hammas- hampaasta toteutuu, kun se elämänhampaat eivät enää riitä?

      Myös tämä poski ja sen kääntäminen. Entä kun posket loppuvat kesken. Hieman häpyä, kun alatte mittaamaan Sanaa ominvoimin.

      Entä, jos aikain alusta oltaisiin todella kivitetty rikkojat. Olisiko maalima millainen nyt. tavallaan pikkaisen kaiherran omaatuntoa, kun sitäkin toiselta mittaatte ja asetutte jumalaisiksi Juamalan Sanan ääreen.

      On muistettava, että pahalle on tuotava Sananmukainen vastuu tekemisiin. Uudessaliitossa, tietenkin siinä tuomio on Herran. Hän tuomitsee helvetin tuleen.
      Niin srk. sisältä, kuin ulkopuolisen.
      Kukin olemme senverran pahaa tehneet, ettei meistä enää ole kivennakkaajaksi.
      Mutta, esivallalle on annettu tavallaan se miekka, jonka oikeutetusti sillä on Jumalankin edessä oikeus käyttää, eli paha saattaa vaikkapa kuoleman kautta elämästä pois.
      Tappaa se. Poliisi voi, jos niikseen on, lainmukaisesti saattaa surmaluoti liikkeelle.
      Sotias voi, jos sotatila on, vihollinen, joka raasti tappaa - raiskaa ja tuhoaa, niin vastustaa sellaista väkivaltaa esivallan miekan nimissä - ilman tuomiota, että hänet tuomittaisiin kerran iankaikkisuudessa. Mutta - hän ei saa vihollista tappaa, kuin pakon edessä.
      Silmä- silmästä.
      Romanit maassamme on ilmeisesti, vaikka eivät sitä laillisesti ääneen sano, niin kantamassa tätä silmä- silmästä ja hammas- hampaasta lakia. Eli heimot, ne rajaavat verikoston pelolla rauhan keskuuteensa, eli tämä liikkuvan heimon laki, siinä on yksi miettimis- laki.
      Kärryaikana se varmasti suojasi tavallaan omia. Ja toinenkin heimolainen tiesi, että jos minä teen jotain - se tulee maksuun.
      Eikä tuo kärryaika niin vanhaa ole. Taitaa heimolaisilla vieläkin olla väistö - jos toinen asuu paikkakunnalla ja on jotain hampaankolossa.
      Myös vielä on jopa seurakuntiin ulottuva arvomaailmansa siellä olemassa.
      En sano varmaksi, mutta oletan.


      Sopii miettiä ja puhua.

    • Jeesus ja Paavali eivät minun mielestäni kieltäneet kuolemanrangaistusta, vaikka esimerkiksi Jehovan todistajat luulevat niin.

      Miten adventistit tulkitsevat tämän asian?

      Toki kuolemanrangaistuksen hyväksymiseen liittyy monia seikkoja, minkä vuoksi sitä ei tulisi soveltaa Mooseksen lain mukaan nykyiseen lakiin. Mooses käski tappaa ihmisiä monesta eri syystä, kuten esim.

      - jos aviopari harjoittaa yhdyntää kuukautisten aikana
      - jos joku kerää polttopuita tai sytyttää tulen tai tekee mitä tahansa työtä tai kotiaskareita sapattina
      - jos joku kiroaa isänsä ja äitinsä
      - jos joku kiroaa tai pilkkaa Jumalaa tai hänen nimeään
      - jos joku hylkää Mooseksen lain eikä suostu sitä noudattamaan
      - jos joku tekee aviorikoksen
      - jos joku syyllistyy homoseksuaaliseen aktiin
      - jos joku yhtyy eläimiin
      - jos joku harjoittaa sukurutsaa (esim. yhtyy äitipuoleensa)
      - jos joku profetoi väärin (kuten kristitty.net on tehnyt)
      - jos joku syyllistyy henkirikokseen
      - ja muut mahdolliset käskyt, joita en muistanut

      Nykyään kuolemanrangaistusta tulisi soveltaa käytäntöön korkeintaan henkirikoksissa ja terrorismissa. Silloinkin pitäisi olla täysin varma siitä, että syytetty on syyllinen. Mooseksen lain käskyn mukaan kaksi tai kolme todistajaa riittää tuomitsemaan syytetyn kuolemaan, mutta nykyaikana tiedämme todistajien usein valehtelevan, joten tätä käskyä ei tulisi soveltaa käytäntöön pakanoiden demokratioissa. Tarvittaisiin vahvempi näyttö ja kun sellainen on, niin pidän kuolemanrangaistusta perusteltuna.

      Raamatussa vain Israelin tuomareilla oli valta langettaa kuolemanrangaistus ja yleensä tuomita kansaa. Heidän tuli kuulla Jumalaa tuomitessaan kansaa ja sen vuoksi Jeesus sanoi, että "Jumalan sana tuli heille". (Joh 10:31-38) Psalmin 82 "jumalat" ja "Jumalan pojat" ovat siis Israelin tuomareita, eivät enkeleitä tai Jumala itse.

      Samalla tavalla on sanottu "jumaliksi" Israelin tuomareita (ja hallitsijaa eli Moosesta) jakeissa 2Moos 4:16; 7:1; 21:5-6; 22:7-9; 1Sam 2:25; Psa 82:1, 6. Jeesusta sanotaan Jumalaksi samasta syystä kuin Moosesta (Israelin tuomari, hallitsija ja vapahtaja Apt 7:30-53) ja sitä enkeliä, joka puhui Herran nimessä Moosekselle. (2Moos 3:1-14; 6:1-2) Kun ihmistä sanotaan Raamatussa "jumalaksi", niin se tarkoittaa sitä, että hän edustaa Jumalaa maan päällä hallitessaan ja tuomitessaan kansaa tai toimiessaan hänen sanansaattajanaan. (Jeesus on iankaikkisena kuninkaana "jumala", vaikka on ihminen, Psa 45; Hebr 1:4-2:5)

      Esimerkkejä siitä, miten ihmistä sanotaan Jumalaksi (Israelin tuomareita):

      2Moos
      21:5 Mutta jos orja vakuuttaa: 'Minä rakastan isäntääni, vaimoani ja lapsiani enkä tahdo päästä vapaaksi',
      21:6 niin hänen isäntänsä vieköön hänet Jumalan eteen ja asettakoon hänet ovea tai pihtipieltä vasten, ja hänen isäntänsä lävistäköön hänen korvansa naskalilla, ja hän olkoon hänen orjansa ainiaan.

      22:7 Jos joku antaa toiselle rahaa tai tavaraa säilytettäväksi ja se varastetaan tämän talosta, niin varas, jos hänet tavataan, korvatkoon sen kaksinkertaisesti.
      22:8 Mutta jos varasta ei tavata, astukoon talon omistaja Jumalan eteen ja vannokoon, ettei hän ole kädellänsä kajonnut toisen omaan.
      22:9 Jokaisessa anastusasiassa, koskipa se härkää tai aasia tai lammasta tai vaatetta tai mitä tahansa kadonnutta, josta joku sanoo: 'Tämä se on', tulkoon kummankin asia Jumalan eteen; ja se, jonka Jumala tuomitsee syylliseksi, korvatkoon toiselle kaksinkertaisesti.

      En ymmärtänyt tätä asiaa tultuani uskoon ennen kuin seurakunnan yksi saarnaaja sen minulle sanoi (helluntaisaarnaaja). Kovin moni ei sitä nykyäänkään ymmärrä, koska vapaiden suuntien Raamatun opetus on huonotasoista. Miten lie adventisteilla?

      Takaisin aiheeseen... Israelin tuomareiden olisi pitänyt kuulla Jumalaa tuomitessaan kansan asioita, mutta he tuomitsivat puolueellisesti ja väärin ja ottivat lahjuksia. Jumala nuhtelee heitä sen vuoksi useaan eri otteeseen (mm. Psa 82). Joka tapauksessa valta langettaa kuolemanrangaistus vanhan liiton Israelissa oli Israelin tuomareilla ja hallitusmiehillä. Uuden testamenin aikana Israelin johtajistoa kutsuttiin nimellä Sanhedrin. Vain sillä oli valta langettaa kuolemanrangaistus ja sen johdossa toimi ylipappi. Koska Rooman vallan aikana Israelilla ei ollut valtaa panna täytäntöön kuolemanrangaistusta, antoivat he Jeesuksen roomalaisille ristiinnaulittavaksi.

      Rooman vallan alaisuus ei estänyt juutalaisia kuitenkaan tappamasta Stefanusta. (Apt 7) He luulivat tekevänsä uhripalveluksen tappaessaan hänet ja tottelivat silloin enemmän Jumalaa kuin ihmisiä, omasta mielestään. Samalla tavalla tulisi toimia nykyisten toraistien, joten siitä vain tappamaan - päästäänpähän teistä eroon, kun joudutte vankilan seinien sisään. Toki sieltäkin voi ahdistella Jumalan seurakuntaa internetin aikakaudella...

      • En ymmärrä, mitä ajat takaa viestilläsi.

        Minä en hyväksy aviorikoksesta tavatun kivittämistä tai kuolemanrangaistusta niistä monista rikoksista, joista Mooses käskee tappamaan syyllisen.

        Hyväksyn kuitenkin kuolemanrangaistuksen selvissä tapauksissa murhaajille ja terroristeille (kuten Breivik ja monet muslimiterroristit).

        Oletko ajatellut sitä, että kuolemanrangaistus on Jumalan itsensä määräämä rangaistus? Hän sääti sen rangaistuksen jo Edenin puutarhassa. (1Moos 2:15-17; 3:17-20; vrt. Room 6:23)

        Pahojen ja syntisten ihmisten tappaminen ja hävittäminen maan päältä on ollut kautta historian Raamatun mukaan Jumalan tapa puhdistaa maa ja tehdä siitä sopiva paikka vanhurskaiden elää. Uskon, että näin tapahtuu maailman lopussa, kirjaimellisesti.

        En voi näistä syistä olla kuolemanrangaistusta vastaan, mutta en hyväksy kuolemanrangaistusta Mooseksen lain mukaan toteutettavaksi nykyisenä uuden liiton aikakautena. Olen tämän omasta mielestäni hyvin selvästi sanonut. Sanoin myös aiemmin tänään, että minun mielestäni Paavali hyväksyi kuolemanrangaistuksen, kunhan esivalta toteutti sen käytännössä pahojen rankaisemiseksi ja hyvien suojelemiseksi. (Room 12.14-13:6)

        Seurakunnan ja sen jäsenten ei ole siis lupa tappaa ketään kostoksi tai rangaistukseksi. Tiedän hyvin sen, että minut olisi tapettu monta kertaa, jos eläisimme Mooseksen lain alla (en ole ollut uskovainen koko ikääni ja vielä uskovanakin olen syyllistynyt synteihin, joista vähintään lyöntejä ansaitsen...). Mooseksen lain noudattaminen johtaa monien kohdalla pikaiseen kuolemaan ja niin ihmisiä jäisi vain vähän jäljelle.

        Viimeisen tuomion jälkeen kaikki pahat ja syntiset ihmiset tapetaan tai joka tapauksessa he kuolevat, vaikka kukaan ei heitä mestaisi (eivät ole armosta osallisia Jumalan lapsia), niin että vain valitut ja pyhät jäävät jäljelle uuteen maahan, jossa he asuvat ja Jumala on heidän keskellään (heissä ja he ovat Jumalassa ja ihminen kristus Jeesus hallitsee herrana ja ikuisena kuninkaana oikeudenmukaisesti ja oikeamielisesti).

        Jumalan ratkaisu poistaa paha maailmasta on tappaa pahat ja hävittää heidät lopullisesti. Pidän sitä ihan hyvänä ratkaisuna, sillä kaikki ihmiset eivät tahdo muuttua sellaisiksi, että eivät enää syntiä tahdo tehdä. Sellainen ei saa asua vanhurskaiden maassa, koska hän tekisi syntiä armon saamisen jälkeen ja niin maa muuttuisi taas "maanpäälliseksi helvetiksi" synnin vuoksi.


    • Niin, tuleeko kristittyjen noudattaa Mooseksen lakia kostoon kehottavissa kohdissa vai ei? Otan pari esimerkkiä.

      Joku lyö minulta hampaan irti. Mooseksen lain mukaan seurakunnan pitää kostaa puolestani ja lyödä häneltä hammas irti.

      Joku lyö minua puukolla ja puhkaisee silmäni. Mooseksen lain mukaan seurakunnan pitää kostaa puolestani ja puhkaista häneltä silmä.

      Joku lyö minulta pesäpallomailalla käden luut poikki. Mooseksen lain mukaan seurakunnan pitää kostaa puolestani ja rikkoa hänen kätensä luut.

      Joku lyö minua nyrkillä kasvoihin ja saan siitä ruhjeen. Mooseksen lain mukaan seurakunnan pitää kostaa puolestani ja lyödä ruhje hänen kasvoihinsa.

      Joku murhaa minut kavalasti. Mooseksen lain mukaan seurakunnan pitää kostaa puolestani ja tappaa hänet.

      Ovatko nämä Mooseksen lain käskyt voimassa vai eivät? Tuleeko meidän noudattaa niitä vai ei?

      Oma kantani on se, että nuo käskyt kuuluivat vanhaan liittoon ja siinä eläville Israelissa, ei muualla maailmassa (israelilaiset eivät noudattaneet niitä käskyjä pakkosiirtolaisuuden aikana). Uudessa liitossa on eri käskyt ja ne ovat rakkauden käsky sekä ne neljä liiton kirjan käskyä, jotka on annettu meille Jerusalemin kokouksen päätöksestä. (Joh 13:34-35; Apt 15:28-29; 16:4; 21:25; 1Tess 4:1-12; 1Joh 3.11-5:3)

    • minä.kuoli

      Jumala lupasi kuolemanrangaistuksen hedelmän syömisestä. Siksi me kaikki olemme kuolemaan tuomittuja.
      Kristityillä on kuitenkin toivoa, koska he ovat yhdistetyt Kristukseen kuolemassa ja elämässä. Paavali sanoikin että me kuljemme aina kristuksen kuolemaa kantaen, jotta myös hänen elämänsä tulisi meissä näkyviin.

      Siksi meillä ei ole mitään syytä ylpeillä lain noudattamisestamme. Jos me teemme jotain, se on kuolleen tekoja. Jos Jeesus vaikuttaa meissä jotain hyvää, se on Hänen työtään, emmekä me voi siitä ottaa kunniaa itsellemme.
      "Missä siis on kerskaus? Se on suljettu pois. Käskyjenkö lain kautta? Ei vaan uskon lain kautta!"
      Jotka kerskaavat lain noudattamisellaan eivät ole hyväksyneet kuolemantuomiota kohdalleen.
      Kristittyjen uusi elämä ei perustu lakiin vaan armoon. Jokainen päivä jonka elämme on armoa.
      Toora käski tekemään toiselle samalla tavalla kuin tämä oli tehnyt, Silmä silmästä oli kirjaimellinen sääntö!
      Armo ja totuus tuli vasta Jeesuksen kautta.

      • tuomitkaa

        Miten on ! tunnen erään hyvän ystävän joka oli aikaisemmin kommunistimaassa.
        Hän ei ollut vielä kahtakymmentäkään, kun hän riitautui äitipuolensa kanssa ja löi häntä liian kovaa että tämä kuoli. kahdenkymmenen neljän vuoden päästä hänet vapautettiin, hän on uskova ja kohtelias on auttanut minuakin puutarhatöissä.

        Onko niin että häntä täytyisi vielä rangaista? Pitäisikö hänet tappaa? Mooseksen lain mukaan kyllä. En usko että Jeesus olisi häntä surmaamassa, päin vastopin Hän iloitsee siitä että mies on tullut uskoon. Jeesus haluaa pelastaa, varas haluaa varastaa ja tappaa (niinkuin Kristitty.net, ellei laki estäisi.


    • Kristitty.net

      Tiedän, että olet viettämässä sapattia eikä sinulla ole aiemmin ollut tapana viettää sapattina aikaa tällä foorumilla, mutta kysyn näin etukäteen sinulta (vastaa, kun ehdit).

      Oletko sitä mieltä, että Mooseksen laki ja sen kaikki käskyt ovat voimassa Suomessa asuville pakanoille ja se Jumalan pyhä laki, jota jokaisen Suomessa asuvan pitäisi alati noudattaa?

      Jos olet tuota mieltä, niin miksi et noudata sitä? Miksi et tapa ja kosta Mooseksen lain vaatimalla tavalla? Raamatun mukaan Jumalaa tulee totella enemmän kuiin Jumalaa, joten miksi tottelet enemmän Suomen lakeja ja asetuksia kuin Jumalan pyhää lakia (Mooseksen kaikkia lain käskyjä)?

      Tiedän, että Suomessa on monia toraisteja ja teitä on muutama tälläkin foorumilla jatkuvasti ahdistelemassa kristittyjä. Te muodostaette toraistien seurakunnan Suomessa ja voitte kostaa pahan pahalla yhtenä seurakuntana Suomessa, vaikka esivalta ei sitä lupaa teille anna. Sinun tulkintasi mukaan Jumala sen vallan teille kuitenkin antaa, joten teidän tulisi noudattaa Mooseksen lain käskyjä kirjaimellisesti myös Suomessa.

      Voit vedota siihen, että Suomessa ei ole Israelin kansan tuomareita, jotka voisivat tuomita pakanakansaa ( ja kaikkia ihmisiä), niin että voisitte panna tuomareiden langettamat rangaistukset täytäntöön. Otapa selvää, miten sellaiset tuomarit saataisiin tuomitsemaan suomalaisia pakanoita ja ala sen jälkeen tappaa heitä lain vaatimusten mukaan. Enemmän on toteltava Jumalaa kuin ihmisiä, eikö vain?

      Mistä lähtien Suomen laki ja asetukset ovat tulleet pyhemmiksi kuin se Mooseksen laki, johon sinä turvaat ja johon sinä panet toivosi? Kun nämä kaksi lakia ovat ristiriidassa keskenään, niin kumpaa noudatat? Me tiedämme jo vastauksen, mutta olet tottelematon Jumalaa kohtaan, jos noudatat ihmisten käskyjä ja oppeja (Suomen lakeja ja asetuksia) Mooseksen lain mukaan.

      • Olisi pitänyt lukea viesti ennen postaamista, jotta olisin saanut virheet karsittua. Korjaan:

        "...Raamatun mukaan Jumalaa tulee totella enemmän kuiin ihmisiä..."

        "Mooseksen lain kaikkia käskyjä" (sanajärjestys oli väärä)

        "Mooseksen lain sijaan" (kirjoitin vahingossa "mukaan").

        Lukija varmasti huomasi kirjoitusvirheeni ja ymmärsi asian oikein, mutta tulipahan nuo virheet silti nyt oikaistua...


      • unitaarille.pohdintaa

        Nyt unitaari on tulleisiin vastauksiin sokea ja jauhaa vanhaa myllyä.
        Opetteletko lukemaan, mitä sinulle puhutaan, vai onko Jumala antanut sinulle sokeuden hengen, että et näe vastauksia ja sokeudessasi toistat itseäsi.
        No, eiköhän tämä pyytämäsi kirjoittaja vastaa sinulle.
        Mutta, näin sivullisena, vastaus on tullut monessa hänen kirjoituksessa näillä Suomi24 palstoilla.
        Jaa, voihan olla, että tulkintasi sanasta on lihasi aikaansaama ja juuri siksi tuo sokeus lukemaasi on länsäoleva.


      • unitaarille.pohdintaa kirjoitti:

        Nyt unitaari on tulleisiin vastauksiin sokea ja jauhaa vanhaa myllyä.
        Opetteletko lukemaan, mitä sinulle puhutaan, vai onko Jumala antanut sinulle sokeuden hengen, että et näe vastauksia ja sokeudessasi toistat itseäsi.
        No, eiköhän tämä pyytämäsi kirjoittaja vastaa sinulle.
        Mutta, näin sivullisena, vastaus on tullut monessa hänen kirjoituksessa näillä Suomi24 palstoilla.
        Jaa, voihan olla, että tulkintasi sanasta on lihasi aikaansaama ja juuri siksi tuo sokeus lukemaasi on länsäoleva.

        Kristitty.net ei ole sanonut, miksi hän noudattaa mieluummin Suomen lakeja ja asetuksia kuin Mooseksen lakia. Hän on antanut ymmärtää, että tappaisi lainrikkojat, jos Suomen laki ja asetukset sen sallisivat, mutta ei tapa, koska ne ihmisten käskyt ja opetukset (Suomen laki ja asetukset) kieltävät tappamisen. On siis paikallaan kysyä, miksi hän tottelee enemmän ihmisiä kuin Jumalaa?

        Tiedän, että kristitty.net voi kiemurrella pois tästä asiasta minun esittämieni argumenttien avulla: Suomessa ei ole Israelin tuomareita, jotka voisivat tuomita Mooseksen lain rikkojat kuolemaan eikä täällä ole edes seurakuntaa jokaisella paikkakunnalla, niin että seurakunta voisi tappaa lainrikkojat. Tämän vuoksi kysymykseni on lähinnä teoreettinen enkä odota saavani mitään muuta vastausta kuin jo itse esittämäni perustelut.

        Se on kuitenkin varmaa, että jos Suomen laki ja asetukset sallisivat tappaa Mooseksen lain hylkäävät ja tiettyjä käskyjä rikkovat ihmiset, niin kristitty.net olisi ensimmäisenä heittämässä kiveä ja tappamassa mm. meitä kristittyjä. Sekään ei estä häntä noin toimimasta, että hänet olisi tapettu, jos Mooseksen laki olisi voimassa Suomessa, koska hän on osoittanut olevansa väärä profeetta ja kuulevansa valheen henkeä. Mooseksen lain mukaan sellainen tulee tappaa. (5Moos 18:20ss.)


      • unitaari kirjoitti:

        Kristitty.net ei ole sanonut, miksi hän noudattaa mieluummin Suomen lakeja ja asetuksia kuin Mooseksen lakia. Hän on antanut ymmärtää, että tappaisi lainrikkojat, jos Suomen laki ja asetukset sen sallisivat, mutta ei tapa, koska ne ihmisten käskyt ja opetukset (Suomen laki ja asetukset) kieltävät tappamisen. On siis paikallaan kysyä, miksi hän tottelee enemmän ihmisiä kuin Jumalaa?

        Tiedän, että kristitty.net voi kiemurrella pois tästä asiasta minun esittämieni argumenttien avulla: Suomessa ei ole Israelin tuomareita, jotka voisivat tuomita Mooseksen lain rikkojat kuolemaan eikä täällä ole edes seurakuntaa jokaisella paikkakunnalla, niin että seurakunta voisi tappaa lainrikkojat. Tämän vuoksi kysymykseni on lähinnä teoreettinen enkä odota saavani mitään muuta vastausta kuin jo itse esittämäni perustelut.

        Se on kuitenkin varmaa, että jos Suomen laki ja asetukset sallisivat tappaa Mooseksen lain hylkäävät ja tiettyjä käskyjä rikkovat ihmiset, niin kristitty.net olisi ensimmäisenä heittämässä kiveä ja tappamassa mm. meitä kristittyjä. Sekään ei estä häntä noin toimimasta, että hänet olisi tapettu, jos Mooseksen laki olisi voimassa Suomessa, koska hän on osoittanut olevansa väärä profeetta ja kuulevansa valheen henkeä. Mooseksen lain mukaan sellainen tulee tappaa. (5Moos 18:20ss.)

        Tarkoitin "seurakunnalla" toraistien seurakuntaa, jota toraisti sanoo "Israelin seurakunnaksi", koska "Jumalan seurakuntaa" hän ei tunne.


      • varo.hapatusta

        Toraismi ei ole kuin harraste, ei sitä kukaan ota todesta. Ei kukaan kontrolloi onko joku istunut linja-autossa kuukautisten aikana, eikä kukaan kysy työpaikassa kavereiltaan kuka on tehnyt mitään seksuaalista aamulla, ja siis on saastainen ja saastuttaa.
        Toraistit kollaavat kellosta huvin vuoksi milloin sapatti alkaa ja tarkastavat lisäaineet karamelleistä, sekä puhuvat suurin sanoin lainkuuliaisuudestaan.
        Kenties he jopa syövät matsaleipää pääsiäisenä ja shallaleipää sapattisin ja pitävät pipoa päässään kokouksessa. Siinä se heidän uskontonsa on.
        Toraistit eivät ympärileikkauta itseään, vaan kiemurtelevat sen ehdottoman käskyn edessä kallista omaisuuttaan suojellen.
        He eivät noudata rangaistusmääräyksiä, ei ohjeita ilmestysmajan rakentamiseksi, ei jumalanpalvelusohjeita, eivät ohjeita kesannosta maanviljelyksessä eikä riemuvuodesta.
        Toraistit ovat enemmän lainrikkojia kuin konsanaan muut uskovat, koska he myös valehtelevat pitävänsä kaikki käskyt.

        Voi ulkokultaisuutta! Varokaa fariseusten hapatusta!


      • valehtelijoita

        Luulisin että unitaari ja muut lopettaisivat samojen argumenttien toistamisen, mutta kun toraistit eivät lopeta muotojumalisuutensa korostamista ja samojen valheiden esittämistä, niin ei voi toinen osapuoli jättää vastaamatta.
        Toraistit eivät voi millään myöntää etteivät he pidä tooran käskyistä kuin muutamia, sellaisia joita kaikki muutkin kunnioittavat, kuten "Älä pane kompastusta sokean eteen". Kuitenkin he luulevat olevansa jotenkin erinomaisia.

        Jotta toraisteja voisi ottaa todesta, heidän tulisi rehellisesti tehdä luettelo niistä käskyistä joita he tottelevat!
        He muka tottelevat koko tooraa? Kaukana siitä!


      • valehtelijoita kirjoitti:

        Luulisin että unitaari ja muut lopettaisivat samojen argumenttien toistamisen, mutta kun toraistit eivät lopeta muotojumalisuutensa korostamista ja samojen valheiden esittämistä, niin ei voi toinen osapuoli jättää vastaamatta.
        Toraistit eivät voi millään myöntää etteivät he pidä tooran käskyistä kuin muutamia, sellaisia joita kaikki muutkin kunnioittavat, kuten "Älä pane kompastusta sokean eteen". Kuitenkin he luulevat olevansa jotenkin erinomaisia.

        Jotta toraisteja voisi ottaa todesta, heidän tulisi rehellisesti tehdä luettelo niistä käskyistä joita he tottelevat!
        He muka tottelevat koko tooraa? Kaukana siitä!

        Suomessa on monia Joseph Shulamin kannattajia. Jotkut judaistit opettavat sitä, että seurakunnan ensirakkaus on Israel ja he korottavat muutenkin Israelia pakanoita korkeammalle ja jopa sovittajan ja pelastajan rooliin Jeesuksen sijasta.

        Petri Paavola kirjoittaa näin:

        "Tämä Shulamin opetus on saanut aikaan sen, että jotkut hänen seuraajansa Suomessa sekä tätä oppia tukevat uskovat, että pakanauskovien ensirakkaus on Israel. Tällaisen opetuksen juuret eivät voi olla missään muualla kuin ortodoksisessa judaismissa, jossa juutalaisia pidetään pakanoita erinomaisempina, sillä juutalaisuuteen kääntyneille pakanoille kuuluu vain seitsemän Nooan lakia, kun juutalaisille kuuluu kaikki 613 Tooran käskyä. Katsotaan seuraavaksi mitä Ef 2:1-5 opettaa...

        Monet messiaaniset judaistit sanovat ettei juutalaiset tavat ja laki koske pakanauskovia,...

        Joseph Shulam ja muut messiaanisen judaismin kannattajat pyrkivät olemaan mieliksi ortodoksijuutalaisuudelle. Tämä lihan miellyttämisen pyrkimys tulee esille siinä, että messiaaninen judaismi uskoo samalla tavalla kuin ortodoksijudaismi ja pitää yllä perinteitä uskomuksia, jotka eivät kuulu Uuteen Liittoon. Messiaaninen judaismi pyrkii miellyttäämään ortodoksijudaismia siksi ettei heitä Messiaan ristin tähden vainottaisi. Varmasti myös osittain siksi ettei messiaaninen judaismi ole ymmärtänyt Uuden Liiton Raamatullista perustaa ja siksi sekoittaa uskoonsa vanhan liiton, ortodoksijudaismin ja jotkut jopa Talmudin opetuksia.

        Tällainen ihmisten ja uskonnollisuuden mielisteleminen ei ole rehellistä uskoa, vaan uskoa, joka ojentautuu ihmisten korvasyyhy vaatimusten mukaan."

        http://www.kotipetripaavola.com/kaksiliittoa.html

        En tunne itse tuota sanaa, jonka mukaan pakanoille kuuluu vain seitsemän Nooan lakia, kun taas juutalaisille 613 lain käskyä, mutta minua huvittaa sellainen asenne, että mitä enemmän Mooseksen lain (ja kirjojen) käskyjä sinulle kuuluu noudatettavien joukkoon, niin sitä erinomaisempi tai parempi sinä olet. Surkuhupaisaa on myös se, että ajatellaan neljän käskyn olevan kevyt lain kuorma (Apt 15:28-29), mutta 613 käskyä mielletään sekin kevyeksi lain kuormaksi eikä niin kuin apostolit ja Jaakob sanoivat: Mooseksen laki on sopimaton ies ja raskas kuorma, joka rasittaa jopa juutalaisia niin, että he eivät jaksa sitä kantaa.


      • >> Miksi et tapa ja kosta Mooseksen lain vaatimalla tavalla? <<

        Kuten olen jo osoittanut, kostaminen kielletään Toorassa. En ole pyöveli enkä tuomari, joten en tapa ketään. Se on niin yksinkertaista.

        Jeesus sanoi, että ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Miksi sinä et kuule Jeesuksen opetusta?


    • Sinun kannattaisi tutustua siihen, mitä juutalaiset opettavat Mooseksen laista. Heidän mukaan silmä silmästä ei tarkoita kostoa. Toora kieltää kostamisen, kuten lainasitkin jo minua. Juutalaisten mukaan silmä silmästä tarkoittaa sitä, että korvataan aiheutetun vamman hinta. Tietenkään juutalaiset eivät ole kaikesta oikeassa, mutta tässä asiassa uskon että he ovat oikeilla jäljillä.

      • Eimuuteta

        Juutalaiset opettavat 17. käskyssä: Ympärileikkaa miespuoliset!"
        18. käsky: "tee tupsut vaatteittesi helmaan."

        Miksi et noudata edes juutalaisten tulkintaa!

        Mooseksen laki sanoo että täytyy aiheuttaa sama vamma pahantekijälle, kuin hän itse on tehnyt. Ei juutalaisilla ole oikeutta sitä muuksi muuttaa! Otammehan toki Tooran todesta!


      • Olet sanakiistojen kipeä.

        Mooseksen lain mukaan ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, käsi kädestä ja henki hengestä on se rangaistus, joka tulee antaa väkivallan tekijälle.

        Oletko valmis rankaisemaan kuvatulla tavalla?

        Tämän lisäksi on laissa määrätty kuolemanrangaistus monesta eri rikoksesta, mm. eriuskoisuudesta (epäjumalanpalveleminen), aviorikoksesta, homoseksuaalisesta teosta, kuukautistilassa harjoitetusta seksistä aviopuolisoiden välillä, sapatin rikkomisesta, jne.

        Olet jo aiemmin sanonut, että olet valmis kivittämään tuollaisiin lain rikkomuksiin syyllistyneet henkilöt ja hyväksyt täysin nuo rangaistukset. Odotat vain sitä aikaa, että Suomen laki ja asetukset eivät enää kieltäisi noita tekoja ja eivät enää rankaisisi sinua, jos osallistut seurakuntasi kanssa meidän kristittyjen ja muiden syntisten tappamiseen.

        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Miksi et tottele enmmän Jumalaa kuin ihmisiä vaan noudatat ihmisten käskyjä ja oppeja, kun et suostu tappamaan meitä?


      • hhof kirjoitti:

        Olet sanakiistojen kipeä.

        Mooseksen lain mukaan ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, käsi kädestä ja henki hengestä on se rangaistus, joka tulee antaa väkivallan tekijälle.

        Oletko valmis rankaisemaan kuvatulla tavalla?

        Tämän lisäksi on laissa määrätty kuolemanrangaistus monesta eri rikoksesta, mm. eriuskoisuudesta (epäjumalanpalveleminen), aviorikoksesta, homoseksuaalisesta teosta, kuukautistilassa harjoitetusta seksistä aviopuolisoiden välillä, sapatin rikkomisesta, jne.

        Olet jo aiemmin sanonut, että olet valmis kivittämään tuollaisiin lain rikkomuksiin syyllistyneet henkilöt ja hyväksyt täysin nuo rangaistukset. Odotat vain sitä aikaa, että Suomen laki ja asetukset eivät enää kieltäisi noita tekoja ja eivät enää rankaisisi sinua, jos osallistut seurakuntasi kanssa meidän kristittyjen ja muiden syntisten tappamiseen.

        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Miksi et tottele enmmän Jumalaa kuin ihmisiä vaan noudatat ihmisten käskyjä ja oppeja, kun et suostu tappamaan meitä?

        En ole pyöveli enkä tuomari, joten minä en tapa ketään. Se ei ole minun tehtäväni.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        En ole pyöveli enkä tuomari, joten minä en tapa ketään. Se ei ole minun tehtäväni.

        Mooseksen lain mukaan tappaminen on Israelin seurakunnan tehtävä. Jos olet Israelin seurakunnan jäsen, tulee sinun osallistua sen kanssa tappamiseen.


      • teetottaelämässäsi

        Kristitty.net peittää ympärileikkaamattomuutensa paidan tupsujen alle! Ei hän todellisuudessa noudata kuin joitakin pikkusääntöjä muodon vuoksi. Farisealaisten hapatusta ja ulkokultaisuutta!


      • dfgd
        hhof kirjoitti:

        Olet sanakiistojen kipeä.

        Mooseksen lain mukaan ruhje ruhjeesta, silmä silmästä, käsi kädestä ja henki hengestä on se rangaistus, joka tulee antaa väkivallan tekijälle.

        Oletko valmis rankaisemaan kuvatulla tavalla?

        Tämän lisäksi on laissa määrätty kuolemanrangaistus monesta eri rikoksesta, mm. eriuskoisuudesta (epäjumalanpalveleminen), aviorikoksesta, homoseksuaalisesta teosta, kuukautistilassa harjoitetusta seksistä aviopuolisoiden välillä, sapatin rikkomisesta, jne.

        Olet jo aiemmin sanonut, että olet valmis kivittämään tuollaisiin lain rikkomuksiin syyllistyneet henkilöt ja hyväksyt täysin nuo rangaistukset. Odotat vain sitä aikaa, että Suomen laki ja asetukset eivät enää kieltäisi noita tekoja ja eivät enää rankaisisi sinua, jos osallistut seurakuntasi kanssa meidän kristittyjen ja muiden syntisten tappamiseen.

        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Miksi et tottele enmmän Jumalaa kuin ihmisiä vaan noudatat ihmisten käskyjä ja oppeja, kun et suostu tappamaan meitä?

        Tie taivaaseen on hyvin kapea. Moni uskova sinne yrittää, mutta harva sinne pääsee. Sinäkään et hhof sinne pääse, koska vastustat Jumalaa.


      • Uskonnot.ovat.tätä

        Tie taivaaseen on niin ahdasmielinen ja diktatuurinen, että sinne hyvin harvat haluavat. Täytyy olla päässä pahasti vialla, jos sinne haluaa pyllistelemään diktaattorin eteen.


    • Toraisti keksii kaikenlaisia verukkeita, miksi ei noudata Mooseksen lain kaikkia käskyjä ja luulee noudattavansa lakia, vaikka rikkoo sitä vastaan. Mooseksen laki käskee rankaisemaan väkivallan tekijää silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, ruhje ruhjeesta ja henki hengestä periaatteella. Toraisti sanoo, että hänellä ei ole valtaa tuomita ja rangaista ketään, joten hänen ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia näiden käskyjen osalta. Toraisti sanoo vielä, että meidän tulee olla kuuliaiset esivallan laille, joka rankaisee pahantekijöitä ja kieltää toraistin seurakuntaa toimittamasta rangaistuksia, joten toraistien ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia näiden käskyjen osalta. On jopa sanottu, että lakia ei tarvitse noudattaa, koska Toora kieltää "kostamisen"! (5Moos 18:19) Ei ole ymmärretty sitä, että tuo käsky ei kumoa silmä silmästä ja henki hengestä rangaistuksia tai on haluttu tahallaan johtaa harhaan, ikään kuin se kumoaisi nuo käskyt, vaikka ei sitä tee. On siis toteltava jokaista lain käskyä ja rangaistava silmä silmästä ja henki hengestä periaatteen mukaan väkivallan tekijöitä.

      Sekään ei kelpaa perusteluksi olla tottelematta Moosesta, että "minä en ole tuomari enkä pyöveli", joten minun ei tarvitse ketään rangaista. Israelissa oli tosin tuomarit, joiden tuli tuomita Jumalalta saamansa sanan ohjeen mukaan kansaa, mutta jos tapaus on selvä (on useampia todistajia tai joku jää kiinni itse teosta eikä edes kiellä tekoaan), niin silloin ei tuomaria tarvita ja koko seurakunta voi osallistua rangaistuksen täytäntöönpanoon, rikokseen syyllisen perheenjäsenet etunenässä. Näin ollen ei ole mitään perustetta olla tappamatta lain rikkojia tapauksissa, joissa Mooses on säätänyt kuolemanrangaistuksen. Esivallan laki ei sido toraistia, mutta Mooseksen laki sitoo häntä. Jumalaa on toteltava enemmän kuin ihmisiä: koska esivallan laki on vain ihmisten käskyjä ja oppeja, on toraistin toteltava Mooseksen lakia ja sen käskyjä, jotka ovat hänelle "Jumalan pyhä laki" - kaikki sen lain pienimmätkin käskyt ja myös ne ikävät, joiden mukaan pitää tappaa omat perheenjäsenet, sukulaiset ja ystävät.

      5.Mooseksen kirja:
      13:6 Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet -
      13:7 niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen -
      13:8 niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
      13:9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
      13:10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      13:11 Ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön, ettei kukaan enää tekisi senkaltaista pahaa sinun keskuudessasi.

      Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten koko seurakunnan tulee tappaa lain rikkoja ja omat perheenjäsenet heittäköön ensimmäiset kivet. Vastaavia esimerkkejä on muitakin. Tuomion täytäntöön panoa varten ei Israelissa ollut pyöveliä eikä Mooseksen laissa ole käskyä valita pyöveli toteuttamaan rangaistusmääräyksiä. Se on koko seurakunnan tehtävä, joten siitä vain lakia noudattamaan, toraistit!

    • 5Moos 13:6-11 kertoo, että seurakunnan ja lain rikkojan perheenjäsenten tehtävä on tappaa lain rikkoja: se tehtävä ei kuulu pyövelille, sillä Mooseksen laissa ei ole käskyä valita pyöveliä tappajan tehtävään. Jokaisen seurakunnan jäsenen tulee osallistua tappamiseen ja lain rikkojan läheisimmät ihmiset heittäköön ensimmäiset kivet. Ovatko toraistit valmiit noudattamaan Mooseksen lakia vai eivät? Aika sen näyttää: jos he eivät kivitä ketään kuoliaaksi, niin he rikkovat silloin Mooseksen lakia vastaan julkisesti ja avoimesti, vaikka väittävät pitävänsä sen lain kaikki käskyt. Todellisuudessa he valitsevat itselleen mieluiset helposti pidettävät käskyt kuten tupsujen ja Raamatunlausekoteloiden kantamisen vaatteissaan ja ruumiissaan ymmärtämättä näiden käskyjen hengellistä todellisuutta (käsky tulee olla mielessä ja toteuttaa sitä käytännön elämässä sen sijaan että sidottaisiin Raamatunlausekoteloita iholle tai tupsuja vaatteisiin)

      Tässä vielä joitakin käskyjä, joita toraistit eivät noudata: heidän pitäisi ihan ensimmäiseksi tappaa kristitty.net, joka on osoittanut olevansa väärä profeetta ja kuulleensa valheen henkeä luullen sitä Jumalan Pyhäksi Hengeksi. On tuolla väärällä profeetalla muuten otsaa, kun kehtaa tuomita täällä kristittyjä Mooseksen lain hylkäämisestä, vaikka hänet itsensä pitäisi tappaa ensimmäisenä lain rikkomisen vuoksi!

      5.Mooseksen kirja:
      18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'
      18:21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
      18:22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä."

      21:18 Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
      21:19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
      21:20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari.'
      21:21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
      21:22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
      21:23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."

      3.Mooseksen kirja:
      18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.

      20:9 Kuka ikinä kiroaa isäänsä tai äitiänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla; isäänsä ja äitiänsä hän on kironnut, hän on verivelan alainen.
      20:10 Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkojamies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.
      20:11 Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
      20:12 Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset.
      20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
      20:14 Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys; sekä hänet että ne molemmat poltettakoon tulessa, ettei mitään iljettävyyttä olisi teidän seassanne.
      20:15 Jos joku sekaantuu eläimeen, rangaistakoon hänet kuolemalla, ja se eläin tappakaa.
      20:16 Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
      20:17 Jos joku ottaa vaimoksi sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, ja näkee hänen häpynsä ja tämä näkee hänen häpynsä, niin se on häpeä, ja heidät hävitettäköön kansalaistensa silmien edessä; hän on paljastanut sisarensa hävyn, hän on joutunut syynalaiseksi.
      20:18 Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa.
      20:19 Älä paljasta äitisi sisaren tai isäsi sisaren häpyä; sillä se, joka niin tekee, on paljastanut veriheimolaisensa; he joutuvat syynalaisiksi.

      Moiksi toraisti ei noudata Mooseksen lakia?

      • 5Moos 20:11 Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        Miksi seurakunta ei noudattanut Mooseksen lakia tässä asiassa vaan antoi syntiä tehneelle anteeksi ja toimi kaiken aikaa Paavalin ohjeiden mukaan? (1Kor 5 ja 2Kor 1) Jos Paavali olisi noudattanut kaikkia Mooseksen lain käskyjä, niin miksi hän ei noudattanut tätä tappamisen käskyä? Miksi kristityt antavat kuolemansyntiin syylliselle aikaa parannuksen tekoon ja uuden mahdollisuuden sen sijaan, että noudattaisivat Mooseksen lakia ja tappaisivat kaikki lain rikkojat ensimmäisen rikkomuksen jälkeen?

        Turha vedota esivaltaan ja muihin seikkoihin, jotka on osoitettu turhiksi vetoomuksiksi: jos tahdot noudattaa Moosesta, niin noudata kaikkia käskyjä äläkä vain niitä, joita on helppo noudattaa... tai joita ei voida noudattaa, koska temppeliä ei ole Jerusalemissa eikä uhreja voida sen vuoksi uhrata eikä juhlia viettää... olet tekopyhä fariseus, kun sanot noudattavasi kaikkia käskyjä, mutta pidät vain mieluisat ja helpot käskyt... mikä estää matkustamasta Jerusalemiin jokaisen juhlan aikana, vaikka uhreja ei uhrata?

        Mikä estää tappamasta lain rikkojia?

        Mikä estää noudattamasta rituaalisia pesuja (peseydy lain käskyjen mukaan jos saastut kuukautisverestä tai siemensyöksystä ja pysyttele erossa muista ihmisistä koko päivä lain käskyjen mukaan - vai etkö tottelekaan kaikkia lain käskyjä?) Miksi et tapa tai mene tapettavaksi, jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa?

        3.Mooseksen kirja:
        12:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        12:2 "Puhu israelilaisille ja sano: Kun vaimo tulee hedelmälliseksi ja synnyttää poikalapsen, olkoon hän saastainen seitsemän päivää; yhtä monta päivää kuin hänen kuukautisensa kestävät, hän olkoon saastainen.
        12:3 Ja kahdeksantena päivänä ympärileikattakoon pojan esinahan liha.
        12:4 Mutta vaimo pysyköön kotona kolmekymmentä kolme päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana; älköön hän koskeko mihinkään, mikä on pyhää, älköönkä tulko pyhäkköön, ennenkuin hänen puhdistuspäivänsä ovat kuluneet umpeen.
        12:5 Mutta jos hän synnyttää tyttölapsen, olkoon hän saastainen kaksi viikkoa, samoinkuin kuukautisissaan, ja pysyköön kotona kuusikymmentä kuusi päivää puhdistavan verenvuotonsa aikana.

        Miksi vaimosi ei tottele näitä käskyjä?

        15:19 Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti.
        15:20 Ja kaikki, minkä päällä hän lepää kuukautistilansa aikana, tulee saastaiseksi, ja kaikki, minkä päällä hän istuu, tulee saastaiseksi.
        15:21 Ja jokainen, joka hänen vuoteeseensa koskee, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:22 Ja jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:23 Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti.
        15:24 Ja jos mies makaa hänen kanssaan ja hänen kuukautistansa tulee hänen päällensä, olkoon hän saastainen seitsemän päivää, ja jokainen vuode, jossa hän lepää, tulee saastaiseksi.
        15:25 Jos naisen verenvuoto kestää kauan aikaa, vaikka ei ole hänen kuukautisaikansa, tahi jos se jatkuu hänen kuukautisaikansa ohitse, pidettäköön hänet koko vuotonsa ajan saastaisena, niinkuin hänen kuukautisaikanaankin; hän on saastainen.
        15:26 Jokaisesta vuoteesta, jossa hän lepää vuotonsa aikana, olkoon voimassa, mitä on säädetty hänen kuukautisaikana käyttämästään vuoteesta; ja jokainen istuin, jolla hän istuu, tulee saastaiseksi niinkuin hänen kuukautisaikanaankin.
        15:27 Ja jokainen, joka niihin koskee, tulee saastaiseksi; hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:28 Mutta kun hän tulee puhtaaksi vuodostansa, laskekoon seitsemän päivää, ja sitten hän on puhdas.

        Miksi ette noudata Mooseksen lakia toraistit?


      • 3.Mooseksen kirja:
        15:16 Kun miehellä on ollut siemenvuoto, pesköön hän koko ruumiinsa vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.
        15:17 Ja jokainen vaatekappale ja jokainen nahka, johon siemenvuotoa on tullut, pestäköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti.

        Tuo siemensyöksyä koskeva lain käsky jäi pois edellisestä viestistä, joten lisättäköön sen tähän. Miksi toraisti koskettaa muita ihmisiä työssään, vaikka hänen pitäisi pysytellä muista erossa yöllisen ejakulaation vuoksi tai jos hän on yhtynyt vaimoonsa? Miksi toraisti ei noudata Mooseksen lakia?


    • 2.Mooseksen kirja:
      21:23 Mutta jos vahinko tapahtuu, niin annettakoon henki hengestä,
      21:24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta,
      21:25 palovamma palovammasta, haava haavasta, mustelma mustelmasta.

      5.Mooseksen kirja:
      19:21 Älä sääli häntä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta."

      Miksi toraistit eivät noudata Mooseksen lakia?

    • Niin, tässä tuli esitettyä muutamia käskyjä, joita toraistit eivät noudata, mutta he eivät silti tunnusta rikkovansa "Jumalan pyhää lakia". He keksivät kaiken maailman verukkeita ja selityksiä, joiden mukaan heidän ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia, vaikka vaativat sitä teoriassa kaikilta muilta (eivät kuitenkaan itseltään).

      - esivalta kieltää rankaisemasta ja meidän on toteltava enemmän esivaltaa kuin Jumalaa
      - isäntä ei anna lupaa olla pois töistä kuukautisvuodon tai siemensyöksyn takia, joka tekee minusta saastaisen pitkäksi aikaa enkä saisi koskea toisiin ihmisiin

      Ja niin edelleen. Toraisti keksii ummet ja lammet osoittaakseen, että hänen ei tarvitse noudattaa Mooseksen lakia, vaikka hän vaatii sitä kaikilta muilta.

    • Turha vedota esivallan lakiin ja mihinkään muuhun tekosyyhyn, minkä vuoksi ette tottele Mooseksen lain rangaistusmääräyksiä. Ne tekosyyt on osoitettu vääriksi.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15170739/kosto-mooseksen-ja-jeesuksen-mukaan#comment-92800931

      Mitä rituaaliseen puhtauteen tulee, niin teillä ei ole mitään verukkeita puolustuksena lukuun ottamatta se, että isäntä (työnantaja) käskee tehdä työtä myös saastaisuuden aikana ja koskettamaan muita ihmisiä. Miksi tottelette ihmisiä enemmän kuin jumalaanne? Rahanko takia? Vai miksi? Lopettakaa sellainen työ, jossa joudutte tekemisiin muiden ihmisten kanssa saastaisuutenne aikana! Saastaiset ovat liemet teidän astiassanne, vaikka mitä sanoisitte...

    • 3.Mooseksen kirja:
      20:27 Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja- tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset."

      Oletteko valmiit kivittämään tuollaisia ihmisiä, jos heitä tapaatte, te toraistit?

    • "Minä olen ottanut selvän toraistien sanoista ja voimasta, niin että olen havainnut heidän kulkevan valheen hengen perässä ja opettavan riivaajien oppeja," sanoo unitaari, teidän palvelijanne herrassa Jeesuksessa Kristuksessa ja isässä Jumalassa.

      • iyui

        Hei Unitaari, sinä voit mennä metsään ja alkaa siellä puhumaan väärää evankeliumiasi. Siellä on yhtä paljon kuuntelijoita kuin täällä.

        Nimimerkki Unitaari kieltää Jeesuksen olevan Herra ja Jumala. Hänet voi laittaa röhkimään samaan karsinaan Jehovan todistajien kanssa. Hän edustaa uskontoa, jota kutsutaan unitarismiksi.


      • tällaista.heistä

        Unitarismi on maailmanlaajuisesti toimiva liike. Pohjoismaiden suurin unitaariyhteisö on Tanskassa ja Euroopassa eniten unitaareja on Romanian unkarilaisvähemmistön joukossa Transilvaniassa. Eri puolilla maailmaa asuvia unitaareja yhdistää dogmiton kristillisyys ja luottamus enemmän henkilökohtaiseen kokemukseen kuin sitoviin uskonkappaleisiin. Osa unitaareista pitää itseään ennemmin humanisteina tai agnostikkoina, jopa ateisteina, kuin kristittyinä. Toisella laidalla ovat konservatiiviset kristilliset unitaarit.

        Suomessa unitarismia edustaa Suomen Unitaariuniversalistinen Seura Ry. Seuran toiminnan runkona ovat Helsingissä talvisaikaan kuukausittain pidettävät kokoukset, joissa pidetään alustuksia esimerkiksi ajankohtaisista aiheista ja vapaan uskonnollisuuden ilmiöistä sekä Suomessa että maailmalla. Materiaalina saatetaan käyttää Raamattua, muita tekstejä tai musiikkia. Alustuksen pohjalta keskustellaan vapaasti. Tilaisuudet on ollut tapana aloittaa hetken hiljaisuudella, ja kokoukset ovat usein loppuneet siten, että kukin osanottaja on halutessaan sytyttänyt kynttilän ääneen tai vain mielessään lausumalleen ajatukselle.


    • pohdin.tätä

      Olisiko tämä unitaariksi kääntynyt tämä sikalan isäntä, rotanvahtaaja, kirkonkuvien manaaja, emäntäänsä kumauttanut sairaalassa abortin tähden, oliko jonkun jojensuun kirkonpalon manaaja jne.
      Vaikuttaisi persoona samanhekiseltä, mutta nyt usko eri lahkeessa.

      • vovvov

        On tavallista siirtyä toisten halveksimiseen kun asialliset vastaukset käyvät vähiin tai on jäämässä keskustelussa tappiolle.

        Tuokaa esiin hyvin perusteltuja mielipiteitä, tai pysykää poissa keskusteluista!

        Toisten haukkuminen todistaa vain että itse on koira!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      25
      4437
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      106
      2229
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      97
      1490
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      172
      1418
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      60
      1274
    6. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      56
      1145
    7. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      204
      1108
    8. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      50
      1029
    9. puukkotappelu-keskella-tieta

      https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      11
      1009
    10. Missä Martina miehineen?

      Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      984
    Aihe