Pirkko Jalovaara on tullut uskoon

jatkuuko.hihhulointi

Hän on nyt ortodoksi ja muuttanut nimensä Mariaksi Jeesuksen äidin mukaan. Asiasta kertoi 7 -lehti. Katsotaan pystyykö hän nyt elämään syyllistymättä rikoksiin.

122

4567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minun.kokemukseni

      Pirkko eli nykyinen Maria toimi hyvin raamatullisesti. Vanhasta testamentista tuli mieleeni Eesau ja Jaakop. Jaakop sai filunkilla siunauksen isältään vaikka siunaus olisi kuulunut yksi esikoiselle Eesaulle. Lisäksi tulee mieleen vanha kansansatu punahilkasta ja sudesta. Jeesuskin puhuu lammasten vaatteisiin puetuista susista ja Saatanasta joka näyttäytyy aina valkeuden enkelinä ja hänen nimissään.

      • Jeesus-nimessä-amen

        " tuli mieleeni Eesau ja Jaakop. Jaakop sai filunkilla siunauksen isältään vaikka siunaus olisi kuulunut yksi esikoiselle Eesaulle. "
        1 Mos 27:33 Silloin Iisak säikähtyi kovin ja sanoi:
        "Kuka sitten oli se metsästäjä,
        joka toi minulle riistaa,
        niin että minä,
        ennenkuin sinä tulit,
        söin kaikkea
        ja
        siunasin
        hänet?
        Siunattu
        hän
        myös
        on
        oleva."

        27:34 Kun Eesau kuuli isänsä sanat,
        puhkesi hän valittamaan äänekkäästi
        ja haikeasti
        ja sanoi isälleen:
        "Siunaa minutkin,
        isäni!"

        Ensinhän Eesau myi veljelleen esikoisoikeuden hernerokasta ja otti itselleen vaimon josta hänen vanhemmille aiheutui surua.

        Efesolaiskirje:
        1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,


      • hyvää-jatkoa-kaikille

        Eikä tuossa lehdessä puhuta mitään uskoon tulosta, vaan lehdessä sanotaan vain että kohusaarnaaja vaihtoi uskontoa!


      • Jeesus-nimessä-amen kirjoitti:

        " tuli mieleeni Eesau ja Jaakop. Jaakop sai filunkilla siunauksen isältään vaikka siunaus olisi kuulunut yksi esikoiselle Eesaulle. "
        1 Mos 27:33 Silloin Iisak säikähtyi kovin ja sanoi:
        "Kuka sitten oli se metsästäjä,
        joka toi minulle riistaa,
        niin että minä,
        ennenkuin sinä tulit,
        söin kaikkea
        ja
        siunasin
        hänet?
        Siunattu
        hän
        myös
        on
        oleva."

        27:34 Kun Eesau kuuli isänsä sanat,
        puhkesi hän valittamaan äänekkäästi
        ja haikeasti
        ja sanoi isälleen:
        "Siunaa minutkin,
        isäni!"

        Ensinhän Eesau myi veljelleen esikoisoikeuden hernerokasta ja otti itselleen vaimon josta hänen vanhemmille aiheutui surua.

        Efesolaiskirje:
        1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,

        Äläpä höpötä Eesaun hernerokan syönnistä ja vaimoista. Jahve oli tuominnut Eesaun jo ennen syntymää.

        . 11 -- 12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon. 13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."


    • Joo. Pelleilyä koko akka.

      • sanaa.sekin

        Olisiko tällä kertaa, lehdessä kuitenkin ihan kerrotaan.


      • Onkohan se Torre niin että kun ihminen kuuluu johonkin vähemmistöön ja saa siksi paljon kuraa niskaansa, hänellä on paljon kuraa, jota heitellä?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Onkohan se Torre niin että kun ihminen kuuluu johonkin vähemmistöön ja saa siksi paljon kuraa niskaansa, hänellä on paljon kuraa, jota heitellä?

        Burana on saatanasta, on jo pelleilyä kyseiseltä akalta, jolle ei saisi kuraa niskaan heitellä.


      • PeräReiänRitarius
        torre12 kirjoitti:

        Burana on saatanasta, on jo pelleilyä kyseiseltä akalta, jolle ei saisi kuraa niskaan heitellä.

        Mitä apua buranasta on, mitä haittaa?

        12-21 vrk vesipaasto parantaa päänsäryn , oletan voimallisesti , useimmiten. Varmaankin 99% . Se avaa verisuonia , se tuholaiset tuhoaa ja uusi "hyväenkeli" soluarmeija syntyy saa koulutuksen liberaaliteologian vastaiseen syöpäsolu ja muuhun haittasolujen vastaiseen lähitaistelukoulutukseen.


      • PeräReiänRitarius kirjoitti:

        Mitä apua buranasta on, mitä haittaa?

        12-21 vrk vesipaasto parantaa päänsäryn , oletan voimallisesti , useimmiten. Varmaankin 99% . Se avaa verisuonia , se tuholaiset tuhoaa ja uusi "hyväenkeli" soluarmeija syntyy saa koulutuksen liberaaliteologian vastaiseen syöpäsolu ja muuhun haittasolujen vastaiseen lähitaistelukoulutukseen.

        No minulle tuli pari viikkoa sitten kuumetta ja heikotusta. Kaapista löytyi espanjalasia lääkkeitä, ja Buranaa vanhentuneena 2016. Otin kaksi Buranaa illalla, ja aamulla olin taas täysin terve.

        Ei ihme että Jalovaara vihaa Buranaa.

        Toki on muitakin tapoja, kuten sinulla. Jalovaarasta ei ollut apua.


    • TsiisösSentään

      Ovela muija. Takinkääntö on tietty psykologisesti kätevä tapa selvitä tosta ja nousta vielä pyhempään kastiin. Vähä kuin murhamiehen vankilauskovaisuus. Kuinka kääntää omat rikokset voitoksi. Alkaakohan nunnaksi tai abbedissaksi?

      On näitä murhaajia kaikki lahkot pullollaan. Ja ekonomeja. Taitavaa taloudenpitoa.

    • Pirkko muutti nimensäkin?
      Alkoiko vanha nimi olla rasite?

      Vielä kun muuttaa sukunimensäkin ja käy kasvoleikkauksessa, niin voi kokeilla vanhoja metkuja uusilla kasvoilla.

      • Stailaaja

        "Vielä kun muuttaa sukunimensäkin ja käy kasvoleikkauksessa, niin voi kokeilla vanhoja metkuja uusilla kasvoilla."

        Se permanentti on kauhea, sillä joutuu suoraan helvettiin.
        suoristais sen, värjäis muulla ku punaisella ja avais ylimmän napin. Se näyttää aina kuin henki ei kulkis kun kaulus kuristaa.


      • Stailaaja kirjoitti:

        "Vielä kun muuttaa sukunimensäkin ja käy kasvoleikkauksessa, niin voi kokeilla vanhoja metkuja uusilla kasvoilla."

        Se permanentti on kauhea, sillä joutuu suoraan helvettiin.
        suoristais sen, värjäis muulla ku punaisella ja avais ylimmän napin. Se näyttää aina kuin henki ei kulkis kun kaulus kuristaa.

        Marialla pitää olla pitkät ja suorat hiukat.
        Pirkko eikun Maria nyt heti suoristusrautaa ostamaa.


      • rthtoh
        Stailaaja kirjoitti:

        "Vielä kun muuttaa sukunimensäkin ja käy kasvoleikkauksessa, niin voi kokeilla vanhoja metkuja uusilla kasvoilla."

        Se permanentti on kauhea, sillä joutuu suoraan helvettiin.
        suoristais sen, värjäis muulla ku punaisella ja avais ylimmän napin. Se näyttää aina kuin henki ei kulkis kun kaulus kuristaa.

        Joo, ei se kyllä ole omatunto joka ahistaa.


    • On jotenkin vastenmielistä lukea tuomion julistuksia. Tulee mieleen se kiviin liittyvä tarina.

      • Niin, ikävä kyllä Jalovaara on tullut tunnetuksia aika kielteisessä valossa. Mutta kun mietin tuossa, ettei ortodoksisuuteen noin vain voi kääntyä, niin silloin kyse voi olla ihan uudenlaisen uskon löytämisestä.


      • ei-kaikki-kultaa
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, ikävä kyllä Jalovaara on tullut tunnetuksia aika kielteisessä valossa. Mutta kun mietin tuossa, ettei ortodoksisuuteen noin vain voi kääntyä, niin silloin kyse voi olla ihan uudenlaisen uskon löytämisestä.

        Oletpas sinä infantiilisen höynäytettävä? Että uuden uskon löytyminen? Sitä paitsi ortodoksisuuteen voi hakeutua, ei siinä kovin ongelmallista ole.... eräskin tyyppi vain päätti että hakeutuu sinne ja muutamat palaverit papin kanssa...


      • Hahhahhaa

        Pirkko on tuomittu rikoksista. Tämä on tosiasia, luet sinä niitä tai et. Tunnustaako hän niitä tai katuuko tekojaan? Tuskin. Hän yrittää puhdistaa mainettaan kääntämällä takkiaan. Ei onnistu.


      • sivuhuomautus

        Ortodoksiseen kirkkoon liitetään, siihen ei liitytä. Merkittävä ero.


      • mummomuori kirjoitti:

        Niin, ikävä kyllä Jalovaara on tullut tunnetuksia aika kielteisessä valossa. Mutta kun mietin tuossa, ettei ortodoksisuuteen noin vain voi kääntyä, niin silloin kyse voi olla ihan uudenlaisen uskon löytämisestä.

        "ettei ortodoksisuuteen noin vain voi kääntyä"

        Ei se käytännössä mitenkään kummallinen proseduuri ole. Lähiseurakunnan pappiin yhteys ja siitä se lähtee. Jos paikkakunnalla järjestetään katekumeeniopetusta, niin pappi saattaa kehottaa osallistumaan siihen ja käymään jonkin verran palveluksissa. Kirkkoon liittämisestä sovitaan yksilällisesti. Tapauksesta riippuen voi käydä hyvinkin nopeasti, tai maksimissaan muutama kuukausi katekumeenikerhoa ja sitten kirkkoon liittäminen mirhavoiteluineen. Katumuksen sakramentti on ehdoton edellytys ennen liittämistä, tosin.


      • mummomuori kirjoitti:

        Niin, ikävä kyllä Jalovaara on tullut tunnetuksia aika kielteisessä valossa. Mutta kun mietin tuossa, ettei ortodoksisuuteen noin vain voi kääntyä, niin silloin kyse voi olla ihan uudenlaisen uskon löytämisestä.

        Näinhän se on, mutta siitä huolimatta tuntuu vähän vastenmieliseltä joidenkin kommenttien sisältö. Varsinkin, jos kommentoijat tekevät tulkintojaan ihan vain mutulla. Ja tietenkin näin uskon näkökulmasta tulee mieleen, että voiko ihminen saada meiltä ihmisiltä toista tilaisuutta?


      • Hahhahhaa kirjoitti:

        Pirkko on tuomittu rikoksista. Tämä on tosiasia, luet sinä niitä tai et. Tunnustaako hän niitä tai katuuko tekojaan? Tuskin. Hän yrittää puhdistaa mainettaan kääntämällä takkiaan. Ei onnistu.

        Tuomion suorittanut on tuomion suorittanut, eikö?
        Mistä sinä tiedät ettei hän kadu tai tunnusta?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tuomion suorittanut on tuomion suorittanut, eikö?
        Mistä sinä tiedät ettei hän kadu tai tunnusta?

        Ei Jalovaara ole tietääkseni katunut mitään. Tai katuu ihan salassa.

        Kun muistaa pertsaa, ei hänkään katunut edes vääriä profetioitaan, joita meille tosina esitteli.


      • torre12 kirjoitti:

        Ei Jalovaara ole tietääkseni katunut mitään. Tai katuu ihan salassa.

        Kun muistaa pertsaa, ei hänkään katunut edes vääriä profetioitaan, joita meille tosina esitteli.

        Ahaa...hänkö kuuluu sinun lähipiiriisi....?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ahaa...hänkö kuuluu sinun lähipiiriisi....?

        Ei. Olen täysin median varassa. Hän on ollut kovin hiljaa, ja muutti jopa nimensä.
        '
        On tosi outo ihminen. En itse ikinä toimisi kuten Jalovaara.


      • torre12 kirjoitti:

        Ei. Olen täysin median varassa. Hän on ollut kovin hiljaa, ja muutti jopa nimensä.
        '
        On tosi outo ihminen. En itse ikinä toimisi kuten Jalovaara.

        Olet täysin median varassa, kuitenkin lausut aika painavia asioita. Itse en tekisi johtopäätöksiä jonkun katumisista vain median antamien tietojen pohjalta, koska se tieto on hyvin rajallista.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olet täysin median varassa, kuitenkin lausut aika painavia asioita. Itse en tekisi johtopäätöksiä jonkun katumisista vain median antamien tietojen pohjalta, koska se tieto on hyvin rajallista.

        No, en itse esittänyt hänen katumistaan. Otin esiin vain sen. että katumista ei ole kuulunut. Hänestä voi ajatella, että häntä harmittaa saatu tuomio. Hän nimittäin ei missään vaiheessa myöntänyt tehneensä mitään vilppiä. Eli ei ole katunut.


      • torre12 kirjoitti:

        No, en itse esittänyt hänen katumistaan. Otin esiin vain sen. että katumista ei ole kuulunut. Hänestä voi ajatella, että häntä harmittaa saatu tuomio. Hän nimittäin ei missään vaiheessa myöntänyt tehneensä mitään vilppiä. Eli ei ole katunut.

        Tokihan sinä voit sanoa ihmisistä mitä haluat, mutta jos peräänkuulutat totuutta, kuten joissakin kommenteissa olet sanonut, niin totuus on se, että me emme voi tietää onko hän katunut. Tuskin hän siitä lehdistötiedotetta antaa. Sinä kommentoit kuten sinulla olisi jokin tieto hänen ajatuksistaan, mutta jos olet vain median varassa, olet aika heikon tiedon varassa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tokihan sinä voit sanoa ihmisistä mitä haluat, mutta jos peräänkuulutat totuutta, kuten joissakin kommenteissa olet sanonut, niin totuus on se, että me emme voi tietää onko hän katunut. Tuskin hän siitä lehdistötiedotetta antaa. Sinä kommentoit kuten sinulla olisi jokin tieto hänen ajatuksistaan, mutta jos olet vain median varassa, olet aika heikon tiedon varassa.

        On näkynyt uutisoinnissa, ettei ole katunut. Hän on omasta mielestään toiminut keräysluvan mukaisesti. Minä en keksi asioita, ja mielikutukseni on onneton.


      • torre12 kirjoitti:

        On näkynyt uutisoinnissa, ettei ole katunut. Hän on omasta mielestään toiminut keräysluvan mukaisesti. Minä en keksi asioita, ja mielikutukseni on onneton.

        No hyvä on, ehkä hän antaa sitten tiedonannon, kun katuu. Ja onhan sinulla oikeus olla mitä mieltä haluat toisista ihmisistä ja perustaa ne mielipiteesi mihin haluat.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        No hyvä on, ehkä hän antaa sitten tiedonannon, kun katuu. Ja onhan sinulla oikeus olla mitä mieltä haluat toisista ihmisistä ja perustaa ne mielipiteesi mihin haluat.

        Olisi ollut oikeudessa mahdollisuus esittää katuvaa, ja tunnustaa virheensä. Siten on aika vaikea kuvitella mielessään hänen tuntevan katumusta.


      • torre12 kirjoitti:

        Olisi ollut oikeudessa mahdollisuus esittää katuvaa, ja tunnustaa virheensä. Siten on aika vaikea kuvitella mielessään hänen tuntevan katumusta.

        Juuri niin Torre...sinun on vaikea kuvitella...juuri siitä on kyse, kuvitelmista, mehän emme voi muuta kuin arvailla ja kuvitella, todella emme tiedä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Juuri niin Torre...sinun on vaikea kuvitella...juuri siitä on kyse, kuvitelmista, mehän emme voi muuta kuin arvailla ja kuvitella, todella emme tiedä.

        Aivan. En yleensä spekuloi asioilla. Kun ei ole näyttänyt katuvaiselta, niin ei siitä sen enempää. Ei voi edes ajatella Jalovaaran katuvan. Mitään tosiasiaa tästä asiasta ei ole.


    • "Asiasta kertoi 7 -lehti."

      No just... :D

      • hgfhfgh

      • hgfhfgh kirjoitti:

        Seurakuntalainen-lehti kertoi pari päivää aiemmin: https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/pirkko-jalovaara-liittyi-ortodoksiseen-kirkkoon/

        Kiitos linkistä. Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi. Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. Oikeastaan jotain mullistavaa pitäisi tapahtua, että vaihtaisin kirkkokuntaa. Tämänkaltainen mullistava asia tietysti saattaisi olla se, että homo ja lesboja aletaan vihkimään kirkon siunauksella. Ehkä sitten eroaisin ja vaihtaisin kirkko. Vuoden vaihteessa oli harkinnan alla siirtyminen katoliseen kirkkoon, mutta ortodoksisuutta vähän vierastan. Ei ole jotenkin minun kulttuuriani.

        Tiedän yhden luterilaisen naispapin, joka on siirtynyt lapsuuden ortodoksisuudesta luterilaiseksi. Jotenkin vierastan heidän kulttuuriaan, vaikka kerran ortodoksityttöön ihastumisen myötä 20 ja risat tunsin mielenkiintoa ortodoksisuutta kohtaan hetken sen naisen takia. Onko joku muukin kuin tämä julkku liittyä ortodoksiseen kirkkoon? Samuli Edelmann teki niin, mikä harmittaa vieläkin sillä on tullut paljon kuunneltua hänen luterilaisia virsiä käsittelevää Virsiä 1-3 cd-levyjään.


      • mikä.usko.on.antoisin
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi. Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. Oikeastaan jotain mullistavaa pitäisi tapahtua, että vaihtaisin kirkkokuntaa. Tämänkaltainen mullistava asia tietysti saattaisi olla se, että homo ja lesboja aletaan vihkimään kirkon siunauksella. Ehkä sitten eroaisin ja vaihtaisin kirkko. Vuoden vaihteessa oli harkinnan alla siirtyminen katoliseen kirkkoon, mutta ortodoksisuutta vähän vierastan. Ei ole jotenkin minun kulttuuriani.

        Tiedän yhden luterilaisen naispapin, joka on siirtynyt lapsuuden ortodoksisuudesta luterilaiseksi. Jotenkin vierastan heidän kulttuuriaan, vaikka kerran ortodoksityttöön ihastumisen myötä 20 ja risat tunsin mielenkiintoa ortodoksisuutta kohtaan hetken sen naisen takia. Onko joku muukin kuin tämä julkku liittyä ortodoksiseen kirkkoon? Samuli Edelmann teki niin, mikä harmittaa vieläkin sillä on tullut paljon kuunneltua hänen luterilaisia virsiä käsittelevää Virsiä 1-3 cd-levyjään.

        Entten tentten teelika mentten…


      • Uskonnoton-36
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi. Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. Oikeastaan jotain mullistavaa pitäisi tapahtua, että vaihtaisin kirkkokuntaa. Tämänkaltainen mullistava asia tietysti saattaisi olla se, että homo ja lesboja aletaan vihkimään kirkon siunauksella. Ehkä sitten eroaisin ja vaihtaisin kirkko. Vuoden vaihteessa oli harkinnan alla siirtyminen katoliseen kirkkoon, mutta ortodoksisuutta vähän vierastan. Ei ole jotenkin minun kulttuuriani.

        Tiedän yhden luterilaisen naispapin, joka on siirtynyt lapsuuden ortodoksisuudesta luterilaiseksi. Jotenkin vierastan heidän kulttuuriaan, vaikka kerran ortodoksityttöön ihastumisen myötä 20 ja risat tunsin mielenkiintoa ortodoksisuutta kohtaan hetken sen naisen takia. Onko joku muukin kuin tämä julkku liittyä ortodoksiseen kirkkoon? Samuli Edelmann teki niin, mikä harmittaa vieläkin sillä on tullut paljon kuunneltua hänen luterilaisia virsiä käsittelevää Virsiä 1-3 cd-levyjään.

        Uskontojen markkinatori. Soini valkkas uskonnon sen perusteella että saa vetää alkoholia ilman turhaa puritanismia ja luvan kanssa syrjiä naisia.

        Pitää laskelmoida tarkkaan mikä markkinakoju tarjoaa eniten etuja?


      • Uskonnoton-36 kirjoitti:

        Uskontojen markkinatori. Soini valkkas uskonnon sen perusteella että saa vetää alkoholia ilman turhaa puritanismia ja luvan kanssa syrjiä naisia.

        Pitää laskelmoida tarkkaan mikä markkinakoju tarjoaa eniten etuja?

        "Pitää laskelmoida tarkkaan mikä markkinakoju tarjoaa eniten etuja? "

        Ei se ole laskelmointia. Kyllä joku kirkollisvero vaikuttaa, mutta uskon pohjalta ainakin minä sen ratkaisuni tein. Luterialisella kirkolla oli temppeli melkein naapuritalossa, joten siellä on helpompi käydä. Sen sijaan Joensuussa katolisilla ei ole kirkkoa ollenkaan ja messu vain kahdesti kuussa. Se ratkaisi sen, että liityin takaisin luterilaiseen kirkkoon!


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi. Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. Oikeastaan jotain mullistavaa pitäisi tapahtua, että vaihtaisin kirkkokuntaa. Tämänkaltainen mullistava asia tietysti saattaisi olla se, että homo ja lesboja aletaan vihkimään kirkon siunauksella. Ehkä sitten eroaisin ja vaihtaisin kirkko. Vuoden vaihteessa oli harkinnan alla siirtyminen katoliseen kirkkoon, mutta ortodoksisuutta vähän vierastan. Ei ole jotenkin minun kulttuuriani.

        Tiedän yhden luterilaisen naispapin, joka on siirtynyt lapsuuden ortodoksisuudesta luterilaiseksi. Jotenkin vierastan heidän kulttuuriaan, vaikka kerran ortodoksityttöön ihastumisen myötä 20 ja risat tunsin mielenkiintoa ortodoksisuutta kohtaan hetken sen naisen takia. Onko joku muukin kuin tämä julkku liittyä ortodoksiseen kirkkoon? Samuli Edelmann teki niin, mikä harmittaa vieläkin sillä on tullut paljon kuunneltua hänen luterilaisia virsiä käsittelevää Virsiä 1-3 cd-levyjään.

        "Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. "
        Mitä tällä tarkoitat❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        "Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. "
        Mitä tällä tarkoitat❓

        Sitä, että heillä ei volyymit ole oikein kohdallaan. Olen tottunut liikkumaan luterilaisten nuorten parissa seurakuntatalon illoissa. Koin vuoden vaihteessa, että Joensuun katolisilla ei ole mitään niin suurta massaa tarjota, kun itse jumikset on vain kaksi kertaa kuussa Joensuussa. Ortodoksielämää kaupungissa on, kun kaupungissa on ainut paikka missä koulutetaan ortodoksiteolegeja Suomessa, mutta heidänkin puolellaan jotkut ortodoksi nuoret ovat tulleet aikaisemmin hengailemaan hajatapauksina lutkujen puolelle. Lutkujen nuorten illassa on ollut ortodoksi nuori ja nuoria itäisiä on ollut myös yliopiston päivähartauksissa. Tietysti ortodokseilla on seminaaritalollaan ja kirkossaan jotain sellaista mitä puuttuu lutkuilta, mutta lutkut Joensuussa moniene kymmenine tuhansineen volyymina hakkaavat vähemmistö ortodoksit hengen elämässä täysin. Jotakin voi puhutella ortodoksinen kulttuuri, mutta ei minua ei. Heidän tarjontansa ei määrällisesti ole riittävää, jos vertaa heitä lutkuihin. Tämä on tietysti todellisuus vain Joensuussa, jossa on jotain 70 000 asukasta ja teologian laitos sekä itäisesti että läntisesti yliopistolla. Stadissa olisi tarjolla ilmeisesti osin enemmän suuremmalla ortodoksisella väestöllä ja Uspenskin kadetraalilla. Teoriassa ortodoksien teologisen koulutuksen takia Joensuu saattaa jollain osa-alueella voittaa jopa Stadin, vaikka Stadin lutkuilut on aivan eri tasolla, sillä olen asunut myös Stadissa, jossa on isompi läntinen teologianlaitos myös yliopistossa.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Sitä, että heillä ei volyymit ole oikein kohdallaan. Olen tottunut liikkumaan luterilaisten nuorten parissa seurakuntatalon illoissa. Koin vuoden vaihteessa, että Joensuun katolisilla ei ole mitään niin suurta massaa tarjota, kun itse jumikset on vain kaksi kertaa kuussa Joensuussa. Ortodoksielämää kaupungissa on, kun kaupungissa on ainut paikka missä koulutetaan ortodoksiteolegeja Suomessa, mutta heidänkin puolellaan jotkut ortodoksi nuoret ovat tulleet aikaisemmin hengailemaan hajatapauksina lutkujen puolelle. Lutkujen nuorten illassa on ollut ortodoksi nuori ja nuoria itäisiä on ollut myös yliopiston päivähartauksissa. Tietysti ortodokseilla on seminaaritalollaan ja kirkossaan jotain sellaista mitä puuttuu lutkuilta, mutta lutkut Joensuussa moniene kymmenine tuhansineen volyymina hakkaavat vähemmistö ortodoksit hengen elämässä täysin. Jotakin voi puhutella ortodoksinen kulttuuri, mutta ei minua ei. Heidän tarjontansa ei määrällisesti ole riittävää, jos vertaa heitä lutkuihin. Tämä on tietysti todellisuus vain Joensuussa, jossa on jotain 70 000 asukasta ja teologian laitos sekä itäisesti että läntisesti yliopistolla. Stadissa olisi tarjolla ilmeisesti osin enemmän suuremmalla ortodoksisella väestöllä ja Uspenskin kadetraalilla. Teoriassa ortodoksien teologisen koulutuksen takia Joensuu saattaa jollain osa-alueella voittaa jopa Stadin, vaikka Stadin lutkuilut on aivan eri tasolla, sillä olen asunut myös Stadissa, jossa on isompi läntinen teologianlaitos myös yliopistossa.

        No mitä sinä ollenkaan sitten puuhaat luterilaisten kanssa ❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        No mitä sinä ollenkaan sitten puuhaat luterilaisten kanssa ❓

        Missä sinä puuhaat muualla kuin täällä luteripalstalla?


      • Whot
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi. Katsoin, että katolisuus ja ortodoksisuus ei tarjoa riittävästi, että heihin kannattaisi liittyä. Oikeastaan jotain mullistavaa pitäisi tapahtua, että vaihtaisin kirkkokuntaa. Tämänkaltainen mullistava asia tietysti saattaisi olla se, että homo ja lesboja aletaan vihkimään kirkon siunauksella. Ehkä sitten eroaisin ja vaihtaisin kirkko. Vuoden vaihteessa oli harkinnan alla siirtyminen katoliseen kirkkoon, mutta ortodoksisuutta vähän vierastan. Ei ole jotenkin minun kulttuuriani.

        Tiedän yhden luterilaisen naispapin, joka on siirtynyt lapsuuden ortodoksisuudesta luterilaiseksi. Jotenkin vierastan heidän kulttuuriaan, vaikka kerran ortodoksityttöön ihastumisen myötä 20 ja risat tunsin mielenkiintoa ortodoksisuutta kohtaan hetken sen naisen takia. Onko joku muukin kuin tämä julkku liittyä ortodoksiseen kirkkoon? Samuli Edelmann teki niin, mikä harmittaa vieläkin sillä on tullut paljon kuunneltua hänen luterilaisia virsiä käsittelevää Virsiä 1-3 cd-levyjään.

        "Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi"

        Vaikuttaa tasapainottamaan ihmisen touhulta. Kokeile vielä vaikka juutalaisuutta? Tai vaikka ole vuosi per uskonto niin pelastut varmasti jollain opilla. Maailmassa uskontoja riittää vaikka joka päivälle eri.


      • Whot kirjoitti:

        "Itse erosin luterilaisesta kirkosta joulukuussa ja meinasin liittyä katoliseen kirkkoon. Ero ei ollut pitkä, sillä jo tammikuussa liityin takaisin luterilaisen kirkon jäseneksi"

        Vaikuttaa tasapainottamaan ihmisen touhulta. Kokeile vielä vaikka juutalaisuutta? Tai vaikka ole vuosi per uskonto niin pelastut varmasti jollain opilla. Maailmassa uskontoja riittää vaikka joka päivälle eri.

        "Vaikuttaa tasapainottamaan ihmisen touhulta. Kokeile vielä vaikka juutalaisuutta? "

        Usko luterilaiseen kirkkoon joutui opinkannalta kriisiin, sillä koin esimerkiksi sakramentteja olevan katolisten määrään ei luterilaisten kaksi. Sitten tarkemmin ajateltua luterilaisuus oli itselleni paras vaihtoehto. Ei se oppi niin sitten niin hirvittävästi eronnut siitä, mitä minä ajattelin ja tarkemmin tiedusteltuna ei se katolinen kirkko mikään ainoa autuaaksi tekevä kirkko varsinkaan Suomessa ollut. Sitä paitsi luterilaisuuteen oli jotenkin kasvanut kirkkokristittynä sisälle.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Sitä, että heillä ei volyymit ole oikein kohdallaan. Olen tottunut liikkumaan luterilaisten nuorten parissa seurakuntatalon illoissa. Koin vuoden vaihteessa, että Joensuun katolisilla ei ole mitään niin suurta massaa tarjota, kun itse jumikset on vain kaksi kertaa kuussa Joensuussa. Ortodoksielämää kaupungissa on, kun kaupungissa on ainut paikka missä koulutetaan ortodoksiteolegeja Suomessa, mutta heidänkin puolellaan jotkut ortodoksi nuoret ovat tulleet aikaisemmin hengailemaan hajatapauksina lutkujen puolelle. Lutkujen nuorten illassa on ollut ortodoksi nuori ja nuoria itäisiä on ollut myös yliopiston päivähartauksissa. Tietysti ortodokseilla on seminaaritalollaan ja kirkossaan jotain sellaista mitä puuttuu lutkuilta, mutta lutkut Joensuussa moniene kymmenine tuhansineen volyymina hakkaavat vähemmistö ortodoksit hengen elämässä täysin. Jotakin voi puhutella ortodoksinen kulttuuri, mutta ei minua ei. Heidän tarjontansa ei määrällisesti ole riittävää, jos vertaa heitä lutkuihin. Tämä on tietysti todellisuus vain Joensuussa, jossa on jotain 70 000 asukasta ja teologian laitos sekä itäisesti että läntisesti yliopistolla. Stadissa olisi tarjolla ilmeisesti osin enemmän suuremmalla ortodoksisella väestöllä ja Uspenskin kadetraalilla. Teoriassa ortodoksien teologisen koulutuksen takia Joensuu saattaa jollain osa-alueella voittaa jopa Stadin, vaikka Stadin lutkuilut on aivan eri tasolla, sillä olen asunut myös Stadissa, jossa on isompi läntinen teologianlaitos myös yliopistossa.

        ”Jotakin voi puhutella ortodoksinen kulttuuri, mutta ei minua ei.”

        Minua kyllä puhuttelee. Olen joskus käynyt vigilioissa. Tunnen ortodokseja.
        Pohjois-Karjalassa on eniten ortodokseja verrattuna muuhun maahan. Maakunta on täynnä mm. tsasounia. Jäsenmäärä ei tietysti kovin suuri ole, mutta toisaalta se tekee kotoisan kirkosta. Pappi jopa tuntee seurakuntalaisensa.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Jotakin voi puhutella ortodoksinen kulttuuri, mutta ei minua ei.”

        Minua kyllä puhuttelee. Olen joskus käynyt vigilioissa. Tunnen ortodokseja.
        Pohjois-Karjalassa on eniten ortodokseja verrattuna muuhun maahan. Maakunta on täynnä mm. tsasounia. Jäsenmäärä ei tietysti kovin suuri ole, mutta toisaalta se tekee kotoisan kirkosta. Pappi jopa tuntee seurakuntalaisensa.

        Minä en oikein ymmärrä ortodoksien tapakulttuuria ja jumalanpalvelukäytäntöjä. Lapsena paras ystäväni oli ortodoksipoika, sitten lukioikäisenä ja heti sen jälkeen paras ystäväni oli nuori ortodoksimies. Viime vuosikymmenellä vierailin yhden ortodoksiystäväni kanssa heidän seminaaritalolla, jossa tämä stadilainen ortodoksiteologianopiskelija asui. Nyt monesti yliopistonruokalassa syön ortodoksiteologianopiskelijan kanssa. Lisäksi olen sanomalehtitoimittajana kirjoittanut jopa ikoneista kehutun artikkelin ja ollut tekemisissä toimittajana jopa heidän arkkipiispansa kanssa. Toimittajana olen vieraillut Uspenskin katedraalissa, kun kehittelin artikkelia Helsingin Sanomien Kuukausiliitettä varten. Mutta minulle ortodoksikulttuuri tapoineen on vieras, sillä olen lähtöisin luterilaisesta kulttuurista, mutta kiva jos se sinua puhuttelee. Myös vierastan ortodoksista luostarilaitosta, johon olen jotenkin tutustunut käymällä siellä Valamossa ja kuulemalla munkin yhden esityksen muuallakin. Ei ole minun kulttuuria - ja en tule koskaan kääntymään ortodoksiksi, vaikka heikäläisten kanssa olen ollut tekemisessä lapsuudestani lähtöisin, vaikka en ole mistään Pohjois-Karjalan ortodoksialueelta kotoisin esimerkiksi Ilomantsista. Nyt asun Pohjois-Karjalassa Joensuussa ja törmään ortodokseihin yliopistolla jokseenkin päivittäin.

        Jalovaara saa kääntyä ortodoksiksi, mutta niin minulle ei tule koskaan käymään.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minä en oikein ymmärrä ortodoksien tapakulttuuria ja jumalanpalvelukäytäntöjä. Lapsena paras ystäväni oli ortodoksipoika, sitten lukioikäisenä ja heti sen jälkeen paras ystäväni oli nuori ortodoksimies. Viime vuosikymmenellä vierailin yhden ortodoksiystäväni kanssa heidän seminaaritalolla, jossa tämä stadilainen ortodoksiteologianopiskelija asui. Nyt monesti yliopistonruokalassa syön ortodoksiteologianopiskelijan kanssa. Lisäksi olen sanomalehtitoimittajana kirjoittanut jopa ikoneista kehutun artikkelin ja ollut tekemisissä toimittajana jopa heidän arkkipiispansa kanssa. Toimittajana olen vieraillut Uspenskin katedraalissa, kun kehittelin artikkelia Helsingin Sanomien Kuukausiliitettä varten. Mutta minulle ortodoksikulttuuri tapoineen on vieras, sillä olen lähtöisin luterilaisesta kulttuurista, mutta kiva jos se sinua puhuttelee. Myös vierastan ortodoksista luostarilaitosta, johon olen jotenkin tutustunut käymällä siellä Valamossa ja kuulemalla munkin yhden esityksen muuallakin. Ei ole minun kulttuuria - ja en tule koskaan kääntymään ortodoksiksi, vaikka heikäläisten kanssa olen ollut tekemisessä lapsuudestani lähtöisin, vaikka en ole mistään Pohjois-Karjalan ortodoksialueelta kotoisin esimerkiksi Ilomantsista. Nyt asun Pohjois-Karjalassa Joensuussa ja törmään ortodokseihin yliopistolla jokseenkin päivittäin.

        Jalovaara saa kääntyä ortodoksiksi, mutta niin minulle ei tule koskaan käymään.

        ”…minulle ortodoksikulttuuri tapoineen on vieras, sillä olen lähtöisin luterilaisesta kulttuurista…”

        Niin se oli minullekin. Mummoni vieläpä ankarasti kielsi edes vierailemasta ortodoksisessa kirkossa, vaikka lapsuudessaan oli elänyt sen parissa. Hänen lapsuudessaan vain taisi olla luterilaisilla ja ortodokseilla keskinäisiä riitoja. Sotien jälkeen mm. monet luterilaiset papit kieltäytyivät vihkimästä, jos toinen oli ortodoksi. Piti siis vaihtaa kirkkoa.

        Jostain syystä ortodoksisuus puhuttelee minua syvältä. Olen ilokseni saanut keskustella ortodoksi pappien kanssa, jotka osasivat avata minulle mm. armon käsityksen. Nyt lähipiirissä on ortodokseja, ja he ovat tuoneet sen tavallisen ortodoksin uskonelämää hyvin esille.

        Pitkään harkitsin, liitynkö luterilaiseen vain ortodoksiseen kirkkoon. En oikein hyväksy joitakin asenteita, kuten naisten huonoa asemaa kirkossa, ja minullekin tuttuus luterilaisuudesta oli vahva pointti. Etenkin kun vuosikymmenien saatossa kirkko oli muuttunut positiiviseen suuntaa .


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…minulle ortodoksikulttuuri tapoineen on vieras, sillä olen lähtöisin luterilaisesta kulttuurista…”

        Niin se oli minullekin. Mummoni vieläpä ankarasti kielsi edes vierailemasta ortodoksisessa kirkossa, vaikka lapsuudessaan oli elänyt sen parissa. Hänen lapsuudessaan vain taisi olla luterilaisilla ja ortodokseilla keskinäisiä riitoja. Sotien jälkeen mm. monet luterilaiset papit kieltäytyivät vihkimästä, jos toinen oli ortodoksi. Piti siis vaihtaa kirkkoa.

        Jostain syystä ortodoksisuus puhuttelee minua syvältä. Olen ilokseni saanut keskustella ortodoksi pappien kanssa, jotka osasivat avata minulle mm. armon käsityksen. Nyt lähipiirissä on ortodokseja, ja he ovat tuoneet sen tavallisen ortodoksin uskonelämää hyvin esille.

        Pitkään harkitsin, liitynkö luterilaiseen vain ortodoksiseen kirkkoon. En oikein hyväksy joitakin asenteita, kuten naisten huonoa asemaa kirkossa, ja minullekin tuttuus luterilaisuudesta oli vahva pointti. Etenkin kun vuosikymmenien saatossa kirkko oli muuttunut positiiviseen suuntaa .

        mummomuori: "Jostain syystä ortodoksisuus puhuttelee minua syvältä. Olen ilokseni saanut keskustella ortodoksi pappien kanssa, jotka osasivat avata minulle mm. armon käsityksen. Nyt lähipiirissä on ortodokseja, ja he ovat tuoneet sen tavallisen ortodoksin uskonelämää hyvin esille."

        Itse usko saattaa puhutella myös minua, mutta uskonnollinen tapakulttuuri ympärillä on minulle vieras. Jotenkin "ryssänkirkko", sillä kyseessä on todella itäistä perinnettä. Kuten sanoin minulla on ollut paljon kavereita ortodoksien parissa. Tapaan heitä yliopistolla ja heitä käy myös luonani. Vierastan heidän paastokulttuuriaan ja montaa pientä asiaa heidän kulttuurissaan, vaikka monesti juuri paras ystäväni on ollut ortodoksi. Heissä hyvää juuri se armo ja ei niin luterilainen syntikäsitys sekä luterilainen tiukkapipoisuus. Ortodoksi on ehkä vähän armattavampia ja tietyissä asioissa hengellisesti joustavampi kuin luterilainen, mutta minusta he elävät itselleni oudossa uskonnollisessa kulttuurissa.


    • totuus-vai-mikä

      Joo, bisnesnainen - ekonomi kun on - ja meni markkinat tukkoon luterilaisella kentällä (= kuka nyt rahankeräysrikoksesta tuomitun anepyyntöjä uskoisi...) niin
      - temppu mikä temppu!

      Mutta ei tuollaset temput hämää!

      Olihan Apostolien aikanakin, eräs. Noita Simon. Kantsii lukea...

      Mies tuli uskoon ( entinen temppujen tekijä) otti kasteenkin.
      Mutta kierous ei ollut kadonnut? Hän tavoitteli Rahaa!

      Valaiseva & varoittavat esimerkki siitä, että ketku on ketku vaissa voissa siveltäisiin, ja jos ei TOTISTA parannusta ja puhdistusta ole tapahtunut sisimmässä - vanhan aatun temput kulkevat mukana, niinkuin syntisäkki yleensä!

      Lue Apostolien teot, 8: 9-23.

      Pietari sanoi hänelle, noita Simonille mm. että olet "kiinni vääryyden siteissä".

      Jos P. Jalov... tahtoisi puhdistua kunnolla, hänen olisi noudatettava TOTISTA parannusta ja luovuttava kaikesta maallisesta materiasta, niinkuin epärehellinen SAKKEUS teki!
      Luukas 19: 2- 10.

      Sakkeus oli epärehellinen tullimies, joka rosvosi tullirahoja omiin liiveihinsä... petoksella, niinkuin tämä P.J. - mutta Sakkeus teki tosiaan syväluotaavan parannuksen.

      On hypoteesi, ettei tämä P.J. ole totista parannusta tehnyt? Jossakin oikeussalin kuvassa hymyilee kuin pyhimys. Yök.... sanoivat monet... Häpeäisi edes?

    • Bng

      Jalovaara sopii hyvin ort porukkaan. Koko ort kirkko on täynnä taloussotkuja, kavalluksia, laittomia irtisanomisia, kirkkoherrojen hämäriä sivubisneksiä ym. Vakka kantensa valitsee!

    • tätä.mieltä

      Minun mielestäni tuollaiset uskoontulot ovat filunkeja kaikki. Ihminen yrittää niissä pettää itseään ja muita. Olen nähnyt näiden valkeuden enkeleiksi itsensä kuvittelevien muuttuvan susiksi sopivissa tilanteissa kun naamari putoaa. Paras olisi tunnustaa omat syntinsä ettei niitä tarvitsisi toisten kertoa.

      • ei-salaista

        Niin juuri. Ihminen koettaa pettää toisia, ja itseäänkin kai? Mutta ei onnistu.
        Toivotaan, että totinen parannus maistuisi P.J:lle ja ...

        - Mutta? Tätä Jal... n menettelyä kun kritisoitiin ja koeteltiin taannoin näissä nettikeskusteluissa, olisiko ollut 2012 -2015, niin tuli esille selvä ennakointi, että kaikki ei ole ok! Mutta sellainen koettelu oli Joillekin Niin Karvasta, että he henkeen ja vereen suitsuttivat P.J:n puolesta. Tietysti se oli rahakysymys. P.J. veti väkeä mm tv7 ääreen, ja...

        On vain niin, että Jumalan Henkeä ei petetä. Jumalan Henki paljastaa pimeyden teot, vaikka ne olisivat piilossa ja vasta viruksen asteella!

        Mutta? Vielä . . . eihän varoittajia ole juurikaan koskaan otettu todesta? Ihmiset ovat naiiveja, infantiileja, joukkohenkisiä, menevät aina porukoiden puolelle.

        Säästyy kyllä paljolta, kun "ei juokse ihmisten perässä" - jollaisesta Jeesus varoitti!


    • Siunataanhäntä

      Pirkko Jalovaara on ollut uskossa jo vuosikymmeniä ja paljon tehnyt Herramme työtä kärsivien ja sairaiden hyväksi. Se, että hän on muuttanut kotiseurakuntaansa ei suhteessa uskoon merkitse mitään. Jumalan kannalta on ihan sama missä maallisessa rekisterissä nimemme on, vaan se henkilökohtainen usko ratkaisee. Nyt Pirkko voi edelleen jatkaa sitä rukoustyötään minkä hän aloitti jo 1980-luvulla samaan tyyliin kuin ennenkin eli niissä rajoissa minkä Jumala määrää. Amen

      • eipäs.jeesustella

        Turha sinun on jeesustella. Kyllä Pirkko työnantajansa Perkeleen asialla on ollut. Hänen pitäisi julkisesti pyytää anteksi kaikilta joita hän on elämänsä aikana pettänyt ja joille valhetellut ja vielä rahaakin kavaltanut.


      • einäin
        eipäs.jeesustella kirjoitti:

        Turha sinun on jeesustella. Kyllä Pirkko työnantajansa Perkeleen asialla on ollut. Hänen pitäisi julkisesti pyytää anteksi kaikilta joita hän on elämänsä aikana pettänyt ja joille valhetellut ja vielä rahaakin kavaltanut.

        Ei kenenkään tarvitse pyytää anteeksi toisen mielikuvituksia!


      • Jalovaaran touhut olivat aivan turhia.


      • "Pirkko Jalovaara on ollut uskossa jo vuosikymmeniä"

        Tottakai on ollut uskossa.
        Ei kai se muutoin tollasia huijauksia tekisi.


    • Jobinpostia

      Yli 700 000 euron edestä velattomia omistava ja viime vuonna 100 923 euroa tienannut Pirkko puhui useaan otteeseen yhdistyksensä rahantarpeesta. Seminaarissa jopa rukoiltiin sen puolesta, että Pirkko saisi rahankeräyslupansa takaisin, ja kohusaarnaaja myös pyysi osanottajia rukoilemaan asian puolesta omalla ajallaan. Näin 13.12.2014.

    • Mukavaa, että keskustelu Jalovarasta on nyt mahdollista. Kun minä tein avauksen aiheesta, se poistui alta aikayksikön useita kertoja.

      No, onhän tämä kai nyt HUOMATTAVAN tasokasta keskustelua...

    • Melkoisen tietämättömästi otsikoitu artikkeli Seiskassa. ...vaihtoi uskontoa..." . Miten niin vaihtoi uskontoa? Kristinuskosta on edelleen kyse, kirkkokunta vaihtui. Kumma juttu muuten tuo, kun jotkut liittyvät ortodoksiseen kirkkoon, niin tulee hinku vaihtaa nimikin. Mitään tarvetta tällaiselle ei kuitenkaan olisi. Islamiin kääntyvätkin taitavat ottaa mielellään arabinimiä itselleen.

      • HMM___

        Kristinuskon sisällä on kyllä aika merkillisiä örveltäjiä ja kirkkoja, lahkoja herätysliikkeitä ja kaikki ovat hyvin erilaisia. Yhtäläisyyksiä on vain nimi kristinusko. Uusi nimi kuvaa uudestisyntymää jossa syntynyt saa nimen. Pirkko oli omasta ja monen muunkin mielestä Herran voideltu. Nimi Maria panee vielä paremmaksi.


      • dikduk

        Maria arabiaksi on Märiäm väännös heprean Mirjamista kuten taitaa Mariakin olla. Mikä vika Pirkossa oli? Kun on kasteessa saanut Pirkko -nimen, ei kai sitä tarvitse vaihtaa kun tulee liitetyksi ortodoksiseen kirkkoon?


      • "...kun jotkut liittyvät ortodoksiseen kirkkoon, niin tulee hinku vaihtaa nimikin. "

        Jaa, ei kukaan tuttavistani ole vaihtanut nimeään siitä huolimatta, että ovat liittyneet ortodoksiseen kirkkoon.


    • Whiskynenä

      Ekonomi Jalovaara vois tehdä oikeeta bisnestä ja vaikkapa markkinoida sitä ihanata Valamon whiskyä.

    • Olisiko Pirkko ei kun Maria narsisti? Meinaan, kun ei vähempi kuin Jeesuksen äidin nimi kelvannut. Mariahan on ortodoksisuudessa todella korkealle arvostettu.
      Pelle koko muija.

    • Pirkolla käsi haroo jo tyhjää taskunpohjaa.
      Rahaa menee enemmän kuin tulee.

      Pirkon rukouspalvelulla ei ole enää ainuttakaan tapahtumaa listalla.
      Myös Rukous-Kustannus Oy on romahtanut ja tekee tappiota.
      2014 liikevaihtoa oli vielä 91 000 ja viime vuonna enää 21 000.

      Pirkko yrittää hamuta rahoittajia itselleen sähköpostin ja rukouspuhelimensa avulla, kun mitään tilinumneroita ei voi laittaa enää julkisesti näkymään.
      Ilman tapahtumia nuokin kanavat unohtuvat pian kannattajilta.

    • Eikiitosjeesus

      Eiköhän se usko rahaan niin kuin aina ennenkin.

    • kumariini

      Mksi hän vaihtoi nimensä? Onko hän selittänyt sitä missään? Onko hän nyt siis virallisesti Maria Jalovaara? Vai onko tämä joku "sisar Maria" tyyppinen luostarinimiratkaisu?

    • Tämä rahan haaliminen kristityissä hämmentää ulkopuolista. Tuomitsette homot ja abortin, mutta rahan suhteen olette eri linjoilla kuin raamattu. Jeesus oli tässä hyvin selkeä, ei voi palvella kahta herraa, jaa omaisuutesi köyhille. Ensimmäiset kristityt omistivat yhdet vaatteet ja elivät jonkinlaisessa yhteistaloudessa. Apt. 4:32 Kukaan ei pitänyt omanaan sitä, minkä omisti, vaan kaikki oli heille yhteistä.

    • "--kaikki oli heille yhteistä".

      Hupaisaa, sillä alkukristittyjen yhteisomistustaloudenpitoa sätittäisiin nykyään kommunismiksi. Enkä - tietenkään - ole täällä huomannut kenenkään vaativan raamatunmukaisuuteen paluuta tässä suhteessa.

      • Näille meidän alkukristittyjä esittäville täytyy antaa köyhätkin valmiiksi jalkoihin, että ne vois niitä sitten auttaa kuin alkuristityt ikään. Ja saldojaan vertailemalla vielä varmistavat, että ovat kaikki yhtä rikkaita eli köyhiä. Jotain teatraalisuutta niiden jutuissa on ja uskottavuus on vähissä.


      • Joo. Elävät omasta mielestään Raamatun mukaan, vaikka uskovat elävät kuten ateistitkin.


    • bertilperversson

      Miten suhtautuu tämä nykyinen paavi tähän uuteen pyhimykseen Maria Jalovaaraan. Käydessään nyt vierailulla balttiassa, hän voisi myös tulla käymään suomessa tapaamassa häntä. Samalla paavi voisi myös vaihtaa kuulumisia ulkoministerin kanssa.

    • Kristuksen.nimessä

      Yleisö pitäisi sellaisesta uskonnosta, joka julistaisi palkkiota ansion mukaan. Erehtyneellä olisi vain yksi tie, kadotus. Kristinusko julistaa, että syntinsä voi saada anteeksi.

      Hengellinen yhteisö ei ole hengellinen, jos ei ota vastaan katuvaa syntistä.

      • HÖH_

        Pirkko ei ole tiettävästi katunut mitään tekoaan.


      • muista-setä-Lehtistä
        HÖH_ kirjoitti:

        Pirkko ei ole tiettävästi katunut mitään tekoaan.

        No Kalevi setä kyllä opetti ettei tarvitse mitään syntejä tunnustaakaan kun on tehnyt "ratkaisun". Mikä se ratkaisu sitten on, sitä voi tiedustella Kansan Raamattuseuran papeilta.


      • Kristuksen.nimessä
        HÖH_ kirjoitti:

        Pirkko ei ole tiettävästi katunut mitään tekoaan.

        Ortodoksiseen kirkkoon voi liittyä vain katumuksen, synnintunnustuksen ja synninpäästön kautta. Mitä siinä puhutaan, jää vain ripittäytyvän ja papin tietoon.


      • kristitty_mies
        Kristuksen.nimessä kirjoitti:

        Ortodoksiseen kirkkoon voi liittyä vain katumuksen, synnintunnustuksen ja synninpäästön kautta. Mitä siinä puhutaan, jää vain ripittäytyvän ja papin tietoon.

        Kyllä Jalovaaralta edellytetään JULKISTA SYNNINTUNNUSTUSTA. Hän on julkisesti huijannut ihmisiä ja silloin on myös julkisesti pyydettävä anteeksi.


      • Kristuksen.nimessä
        kristitty_mies kirjoitti:

        Kyllä Jalovaaralta edellytetään JULKISTA SYNNINTUNNUSTUSTA. Hän on julkisesti huijannut ihmisiä ja silloin on myös julkisesti pyydettävä anteeksi.

        Puhtaasti maallisesti ajatellen näin olisi, mutta meillä ei ole Jumalan ilmoittamaa tällaista ohjetta. Synnit tunnustetaan Jumalalle, joko papin/toisen kristityn kautta tai suoraan. Julkinen synnintunnustus ei ole myöskään kielletty. Raamatunkertomuksissakin on siitä esimerkkejä.


      • lapsuseiolesyntiä
        kristitty_mies kirjoitti:

        Kyllä Jalovaaralta edellytetään JULKISTA SYNNINTUNNUSTUSTA. Hän on julkisesti huijannut ihmisiä ja silloin on myös julkisesti pyydettävä anteeksi.

        Pirkon tapauksessa ei kuitenkaan oikein voi tunnustaa syntiä, koska hän ei ole näissä talousasioissa syntiä tehnyt. Yhdistyksen säännöissä oli vain eräässä lauseessa huolimattomuusvirhe, mitä käytettiin hyväksi Pirkkoa vastaan eikä lapsus ole mikään synti koskaan ollutkaan.


      • vastuuta.hyvät.ihmiset
        lapsuseiolesyntiä kirjoitti:

        Pirkon tapauksessa ei kuitenkaan oikein voi tunnustaa syntiä, koska hän ei ole näissä talousasioissa syntiä tehnyt. Yhdistyksen säännöissä oli vain eräässä lauseessa huolimattomuusvirhe, mitä käytettiin hyväksi Pirkkoa vastaan eikä lapsus ole mikään synti koskaan ollutkaan.

        Enemmän, kuin hänen taloussotkuistaan, olen ollut huolissani hänen sairaille ihmisille aiheuttamistaan peloista ja demonipuheista. Tuollaista riivaajien manaamista lääketieteen hoitoihin ei pidä hyväksyä. Kuinka moni on mahtanut tehdä itsemurhan hänen puheidensa jälkeen?


      • HyväPaimen
        vastuuta.hyvät.ihmiset kirjoitti:

        Enemmän, kuin hänen taloussotkuistaan, olen ollut huolissani hänen sairaille ihmisille aiheuttamistaan peloista ja demonipuheista. Tuollaista riivaajien manaamista lääketieteen hoitoihin ei pidä hyväksyä. Kuinka moni on mahtanut tehdä itsemurhan hänen puheidensa jälkeen?

        "Enemmän, kuin hänen taloussotkuistaan, olen ollut huolissani hänen sairaille ihmisille aiheuttamistaan peloista ja demonipuheista. "

        No tästä sinun tulisi syyttää Jeesusta, joka operoi myös riivaajien ja demonien kanssa.

        Pirkko Jalovaara julistaa Jeesusta Kristusta, joka on yhä parantaja ja kärsivien ja sairaiden auttaja. Amen


      • HyväPaimen kirjoitti:

        "Enemmän, kuin hänen taloussotkuistaan, olen ollut huolissani hänen sairaille ihmisille aiheuttamistaan peloista ja demonipuheista. "

        No tästä sinun tulisi syyttää Jeesusta, joka operoi myös riivaajien ja demonien kanssa.

        Pirkko Jalovaara julistaa Jeesusta Kristusta, joka on yhä parantaja ja kärsivien ja sairaiden auttaja. Amen

        "...joka on yhä parantaja ja kärsivien ja sairaiden auttaja. Amen "

        Minä puolestani rukoilen, että hän lopettaa tuon huijaustoiminnan.


    • matkasaarnaajasetä

      Useinhan se on niin, että jopa paatuneimmatkin konnat ovat tulleet uskoon linnassa. Joten se on aivan mahdollista, jos Pirkko on vetänyt välistä ja naruttanut kaikkia saadakseen maallista mammonaa kaikin tavoin, niin saatuaan kaiken mahdollisen mitä on maanpäällä saatavissa, on sitten aika vähintäänkin tulla uskoon.

    • tornisoturi

      OLETKO valmis. Pirkko on tullut.

    • FUCKIFUUUC

      Ortodoksikirkossa on enemmän demoneita joille saarnata?

      • Demonit on luppakorvasii tyyppii. Niist vaan puhutaan paljon väärää tietoo. Kun mollaan aaumuteellä ja herkkukorpulla, demonitkin on mukana, ja rupattelu on rentoo.


    • esitäluvut

      Johan oli pöläys.
      Esitä tarkat luvut minkä verran on demoneja lutherilaisessa kirkossa ja minkä verran on ortodoksisessa.
      Keskustellaan sitten sen jälkeen.

      • Ei sen tarvii esittää lukuja, sil mä oon asiantuntija. En kyl paljasta salaisuutta, mut vihjaan, et kuivemmassa kirkossa demonit käy korkeintaan harvakseltaan kauhistelemassa.


    • tukousauttaa

      Täytyy aina nyt tiedostaa, että Jumala ei kutsumustaan kadu, vaan Jumala on yhä mukana Pirkko Jalovaaran esirukouksissa sairaiden ja kärsivien puolesta, joita ei kukaan muu enää kykene auttamaan. Ei kirkon papit eivätkä lääkärit eivätkä puoskarit. Kirkon papit heittää heidät ahdistuneina ulos ja lääkärit toteavat etteivät enää voi tehdä mitään ja siksi he sitten kääntyvät Jumalan puoleen, jota edustaa mm. Pirkko Jalovaara.

      Rukoillaan kaikki Pirkon puolesta että jaksaa tehdä tätä tärkeää rukoustyötään, vaikka alkaakin jo olla vanha nainen.

      • HUOAH

        Jumala ei ole millään tavalla Jalovaaran huijauksissa mukana. Kyllä se on Pirkon omaa syntiä. Hän on aiheuttanut paljon enemmän ahdistusta, pettymystä ja sairastumisia Suomessa kuin muut uskonnolliset puoskarit yhteensä.


      • Aaaammmeeeeennn
        HUOAH kirjoitti:

        Jumala ei ole millään tavalla Jalovaaran huijauksissa mukana. Kyllä se on Pirkon omaa syntiä. Hän on aiheuttanut paljon enemmän ahdistusta, pettymystä ja sairastumisia Suomessa kuin muut uskonnolliset puoskarit yhteensä.

        Luota vaan siihen, että Jumala pitää hyvää huolta omistaan, myös Pirkko Jalovaarasta. Jumalahan sen Pirkon tähän työhön kutsui ja asetti ja on Pirkon tähän työhön varustanut armolahjoin ja voiman kautta. Amen


      • HUOAH
        HUOAH kirjoitti:

        Jumala ei ole millään tavalla Jalovaaran huijauksissa mukana. Kyllä se on Pirkon omaa syntiä. Hän on aiheuttanut paljon enemmän ahdistusta, pettymystä ja sairastumisia Suomessa kuin muut uskonnolliset puoskarit yhteensä.

        Myös kirko on syypää siihen että on ylipäätään päästänyt Jalovaaran kaltaisen demonin kirkkoon levittämään sairaita ajatuksiaan. Kirkon pitäisi kirkkona tehdä parannusta ettei tuollainen toistuisi.


      • osuinkooikeaan
        HUOAH kirjoitti:

        Myös kirko on syypää siihen että on ylipäätään päästänyt Jalovaaran kaltaisen demonin kirkkoon levittämään sairaita ajatuksiaan. Kirkon pitäisi kirkkona tehdä parannusta ettei tuollainen toistuisi.

        Sanan valinnoistasi päätellen oletan, että olet liberaali ja suvaitsevainen arvoiltasi :)


      • HUOAH

      • Oletan ettei enää ortodoksina moisia juttuja harrasta.


      • totisetrukoilijat
        Aaaammmeeeeennn kirjoitti:

        Luota vaan siihen, että Jumala pitää hyvää huolta omistaan, myös Pirkko Jalovaarasta. Jumalahan sen Pirkon tähän työhön kutsui ja asetti ja on Pirkon tähän työhön varustanut armolahjoin ja voiman kautta. Amen

        Totisia rukoilijoita tämä maa kaipaa lisää paljon ja kiireesti. Tässä maassa on kauan ollut outoa se, että totiset rukoilijat ja jotka parantavat Herramme Jeesuksen nimessä sairaita, niin aikaa myöten heidät sankalla median voimalla ajetaan ansaan. Jos kenelle, niin juuri heille, tehdään jatkuvaa kampittamista monin kapuloin ja kivin. Järkyttävää, mutta on hyvä tietää, että AINA Jumala sanoo viimeisein sanan.

        Ainoastaan Jumalalla on tiedossa se mielettömän suuri esirukous- ja parannustyö, mitä kaikki Suomen totiset rukoilijat ovat elämänsä aikana tehneet - keränneet aarteet taivaaseen. Jo v. -90 sain johdatuksen mennä Jalovaara-Juntusen rukousiltaan, rukoiltavaksi ja parannettavaksi perheenjäsenteni kanssa. Parantuminen muutti perheeni elämän ilontäyteiseksi monin tavoin.


      • esirukoustamyös

        "Rukoillaan kaikki Pirkon puolesta että jaksaa tehdä tätä tärkeää rukoustyötään, vaikka alkaakin jo olla vanha nainen".
        Aamen.


      • valtuudetväheni
        esirukoustamyös kirjoitti:

        "Rukoillaan kaikki Pirkon puolesta että jaksaa tehdä tätä tärkeää rukoustyötään, vaikka alkaakin jo olla vanha nainen".
        Aamen.

        Nyt tuskin pääsee enää samalla tavalla esille ja pitämään omia rukoussessioitaan.
        Ortodoksikirkko kun ei hyväksy naispappeuttakaan. Voi päästä tietysti ns. lukijaksi jumalanpalveluksiin tai kuoron jäseneksi. Siinä ehkä kaikki.


      • totisetrukoilijat kirjoitti:

        Totisia rukoilijoita tämä maa kaipaa lisää paljon ja kiireesti. Tässä maassa on kauan ollut outoa se, että totiset rukoilijat ja jotka parantavat Herramme Jeesuksen nimessä sairaita, niin aikaa myöten heidät sankalla median voimalla ajetaan ansaan. Jos kenelle, niin juuri heille, tehdään jatkuvaa kampittamista monin kapuloin ja kivin. Järkyttävää, mutta on hyvä tietää, että AINA Jumala sanoo viimeisein sanan.

        Ainoastaan Jumalalla on tiedossa se mielettömän suuri esirukous- ja parannustyö, mitä kaikki Suomen totiset rukoilijat ovat elämänsä aikana tehneet - keränneet aarteet taivaaseen. Jo v. -90 sain johdatuksen mennä Jalovaara-Juntusen rukousiltaan, rukoiltavaksi ja parannettavaksi perheenjäsenteni kanssa. Parantuminen muutti perheeni elämän ilontäyteiseksi monin tavoin.

        "...on kauan ollut outoa se, että totiset rukoilijat ja jotka parantavat Herramme Jeesuksen nimessä sairaita..."

        Ortodoksisuuteen ei kuulu tällainen henkien kanssa leikkiminen tai parantelut.


      • Anonyymi
        esirukoustamyös kirjoitti:

        "Rukoillaan kaikki Pirkon puolesta että jaksaa tehdä tätä tärkeää rukoustyötään, vaikka alkaakin jo olla vanha nainen".
        Aamen.

        Ollaan menty harhaan ja syvästi näitten julistajien valheiden takia.Usko Jeesukseen ja lue raamattua ja pysy siinä ei tarvi aukasta lompakkoa ja tarkastella mihin raha menee.Valhe on kerätä rahaa vähäosaisilta ja sanoa rahan menevän hyvään tarkotukseen,omaan taskuun.


      • Anonyymi
        totisetrukoilijat kirjoitti:

        Totisia rukoilijoita tämä maa kaipaa lisää paljon ja kiireesti. Tässä maassa on kauan ollut outoa se, että totiset rukoilijat ja jotka parantavat Herramme Jeesuksen nimessä sairaita, niin aikaa myöten heidät sankalla median voimalla ajetaan ansaan. Jos kenelle, niin juuri heille, tehdään jatkuvaa kampittamista monin kapuloin ja kivin. Järkyttävää, mutta on hyvä tietää, että AINA Jumala sanoo viimeisein sanan.

        Ainoastaan Jumalalla on tiedossa se mielettömän suuri esirukous- ja parannustyö, mitä kaikki Suomen totiset rukoilijat ovat elämänsä aikana tehneet - keränneet aarteet taivaaseen. Jo v. -90 sain johdatuksen mennä Jalovaara-Juntusen rukousiltaan, rukoiltavaksi ja parannettavaksi perheenjäsenteni kanssa. Parantuminen muutti perheeni elämän ilontäyteiseksi monin tavoin.

        Aarteita taivaaseenko tarkoittaa että kerää rahat omaan taskuun muilta uskovilta.Tietääkö uskonsisaret ja veljet että se on syntiä valehtelu eli petos.Taivaanisä ei siedä petosta


    • Kirjakääröt

      Ps.103:3 Biblia (1776) Joka sinulle kaikki syntis antaa anteeksi, ja parantaa kaikki rikokses. Kirjoitetaan: syntisi, rikoksesi.

      • näin.on.väitetty

        Onko Bibliassa 1776 mainintaa, että joka ei kiimaista auta, olkoon kirottu?


    • uskon.perusta

      Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

    • hiemanepäilen

      Lehtitietojen mukaan sai juhlallisen vastaanoton kirkkoon liittymisensä jälkeen.
      Toivottavasti kaikki muutkin (tuntemattomat) saavat samanlaisen vastaanoton liittyessään ortodoksikirkon jäseniksi.

    • kaatavaEsirukoilija

      Suuresti olkoon ylistetty Herra. Olet saattannut keskuuteemme suuressa armossasi tämän Neitsyt Marian. Olemmekin odotelleet näitä Herran toimia suurella hartaudella vuosikausia ja nyt sitten Herra on kuullut kaikkia meitä hyvin hartaasti rukoilevia suuressa armeliaisuudessaan. Amen , hallelujah.

      • kyssäri

        Onko tuo pilkkaa vai parodiaa? Pilkalta kuulostaa.


    • Pirkko jalo, varo vaara!
      Ettei sinuta tule uusi auervaara,
      kun viekoittelet uskovia
      keksityllä nimelläsi.

      Vaikka valhetta puhdistetaan
      Neitsyt Marialla kuinka kiillotetaan
      - on vale valhetta.

      Ei ne eurot kiillä, kun ne on varastettu niiltä,
      jotka uskonsa vuoksesi menettivät!

      Ei kymmenen aavetta eikä neitsemän neitsyttä Mariaa,
      voi tätä syntiä sovittaa!

    • Varoitus

      Toivon, että Suomen ortodoksinen kirkko ei hyväksy Jalovaaraa evankelistakseen tai muutenkaan puhujaksi tilaisuuksiinsa. Rouva on härskin manipuloinnin mestari, joten ortodoksinen kirkko ei millään kestäisi tällaisen henkilön tuomaa mainehaittaa.

      • Ei ortodoksikirkossa ole mitään evakelistoja!


    • Anonyymi

      Raamatussa sanotaan: Nainen vaietkoon seurakunnassa. Mitä vanhemmaksi elän, sitä paremmin ymmärrän että Raamattu on totta!

      • Anonyymi

        Hedelmistään puu tunnetaan.Olkaa varovaisia.


    • Anonyymi

      Häh?

      Eihän naiset ortodokseissa kykene tienaamaan isoja tilejä uskonnollisella johtamisella.
      Mihin hänen business vaistot katosivat? 😁

    • Anonyymi

      Ai että tämäkin uutinen on päässyt unohtumaan. Pirkko siis ei aiemmin eiollut uskossa? Vai oliko tuo pelkkä kriisitilanteessa keksitty juttu, näkymättömyysviitta?

      • Anonyymi

        No ei kai se uskossa ole jos on huijari.. Toivottavasti löytää rauhan ortodoxeissa..


    • Anonyymi

      Muuttakoon nimensä miksi vain vaikka Virginiksi ( neitsyt), mutta tosiasiia on, että Jalovaara huijasi vuosikaudet rahaa juuri niiltä ihmisiltä, joilla sitä kaikkein vähiten oli. Jeesuksen Kristuksen nimissä.
      En itse edes kuulu kirkkoon, mutta tärkeämpää huijausta ja ihmisten hyväksikäyttöä en lähivuosina muista olleen. Paitsi Håkan Westergårdin seurakunta Elämän sana. Se homma o omaa luokkaansa.
      Miten lainpuitteissa voi olla mahdollista, että ihmisiltä huijataan rahaa kuin entisajan anekaupassa?
      Eli kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa.
      Ystäväni kertoi käyneensä äitinsä kuskina Elämän Sanan telttatilaisuudessa. Siellä oli suoraan jerrottu,että kolehtiin tarvitaan 50€ / henkilö.
      Tytär oli kieltänyt vanhaa äitiään maksamasta mitään.
      Seuraavana päivänä mennessään äitinsä luo, äiti olikin juuri tullut taksilla kotiin ja vähän häpeilken kertonut vieneensä kirjekuoressa 100 € yhteensä siitä eilisestä heistä molemmista.
      !!!😡

    • Anonyymi

      Ortodoksit ovat pahimpia naisten palvelusväeksi tekemisessä! Siellä on liuta autettavia. nyt Pirkko Jalovaara saa auttaa sydämensä kyllyydestä.

      • Anonyymi

        Jos haluatte päästä kärryille ortodoksisuudesta, niin lukekaa
        Isä Johannes: Valamon vanhuksen kirjeitä.

        Sen kun lukaisette, niin ymmärrätte.
        Sieltä selviää mistä on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluatte päästä kärryille ortodoksisuudesta, niin lukekaa
        Isä Johannes: Valamon vanhuksen kirjeitä.

        Sen kun lukaisette, niin ymmärrätte.
        Sieltä selviää mistä on kysymys.

        Niin mahtava kirja!

        Oma kokemukseni on, että kun oli niin vaikeaa, että ei olisi millään jaksanut ja kun otin sen kirjan käteen, niin tuli "yliluonnollinen" rauha.
        Todella ihmeellistä!

        Miten viisaita neuvoja!

        Suosittelen todella!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe