Suomessa pitäisi olla

Neronleimahdus

varattomille omat kaupat, jossa hinta taso on tulojen mukaan. Sinne ei pääsisi varakkaat eikä keskituloiset , vaan alle köyhyysrajan olevat ihmiset. Esim alle 1500 e kk ansaitsevat ja tt tuella ja työttömät saisi käyttää sitä kauppaa.
Tulot tarkistettaiiin pari kertaa vuodessa ja saisi kortin jota näyttämällä saisi kaupan asiakkuuden.

Ruoka ja vaatteet pitäisi olla tulojen mukaan hinnoitellut.

43

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ootsäähölmö

Siinä kaupassa myytäisiin vaikka vesijohtovettä ja makaroonia.

• Kannatetaan

Nyt käsitit aloituksen väärin. Sen takiahan tuommoinen kauppa pitäisi perustaa, ettei tarvisi syödä sitä makaroonia ja juoda vaan vettä. Tahallasi tietenkin, mutta päätin ojentaa sinua.

Ilmeisesti sinun on niin vaikea ymmärtää vähävaraisia, kun pitää kettuilla jatkuvasti. Kyllä tuollainen kauppa palvelisi sinuakin, työtön juippi!

Kehityskelpoinen idea. Olisit ekana jonossa kun kauppa avataan, luuseri olet.

• Terveisinterveköyhä
        Kannatetaan kirjoitti:

Nyt käsitit aloituksen väärin. Sen takiahan tuommoinen kauppa pitäisi perustaa, ettei tarvisi syödä sitä makaroonia ja juoda vaan vettä. Tahallasi tietenkin, mutta päätin ojentaa sinua.

Ilmeisesti sinun on niin vaikea ymmärtää vähävaraisia, kun pitää kettuilla jatkuvasti. Kyllä tuollainen kauppa palvelisi sinuakin, työtön juippi!

Kehityskelpoinen idea. Olisit ekana jonossa kun kauppa avataan, luuseri olet.

En kyl tajua näitä makaronipuheita. Syön hernaria, jauhelihaa, pakastepizzaa, kasviksia, hedelmiä. Ja joo jollain mittapuulla olen köyhä,mutta en käytä päihteitä,en herkkuja. On varaa kunnon ruokaan. Kalaa syön,kun kohtuuhintaan löytyy. Myös kanaa ja rahkaa.

• lajijasuris
        Terveisinterveköyhä kirjoitti:

En kyl tajua näitä makaronipuheita. Syön hernaria, jauhelihaa, pakastepizzaa, kasviksia, hedelmiä. Ja joo jollain mittapuulla olen köyhä,mutta en käytä päihteitä,en herkkuja. On varaa kunnon ruokaan. Kalaa syön,kun kohtuuhintaan löytyy. Myös kanaa ja rahkaa.

Näin just. Pakastepitsan sijaan ostaisin silloin tällöin tuoreen pitsan ;) Pitää opetella laittaan itse kunnon ruokaa ja hanavesi on hyvä ruokajuoma. Juon itsekin, mutta lähinnä siksi ettei tarvi roudata niin paljon maitoa. Ei aina sitä, leipää, makkaraa, ranskalaisia, pitsaa, cokista ym.
        Asun yksin eli ruokaan ei paljon mene mutta asuminen taas on suhteellisen kallista, vähän yli puolet nettotuloista.

• köyhäminäkin
        Terveisinterveköyhä kirjoitti:

Aloitus oli ihan hyvä,
        mutta myös kaikki leipäjonot pitäisi lakkauttaa. Apua vain tarveharkintaisesti?
        Nykyisin on liikaa ns. elämäntapapummeja, jotka eivät halua tehdä mitään yleishyödyllistä, esim. lähimmäisten auttamista, pienipalkkaista tai vapaaehtoistyötä.
        Kuitenkin energiaa riittää tulla vaikka pk-seudulla naapurikaupunkiin jonottamaan ilmaista ruokaa?
        Sattumalta paikallisjunassa kuulin, kun kaksi miestä kehuskeli "saaliillaan" , kertoivat parhaat paikat, mistä saa mitäkin. Kuitenkin kaljatölkkejä availivat, niitä tuskin leipäjonossa jaetaan?

• erittäinjulmaa
        köyhäminäkin kirjoitti:

Aloitus oli ihan hyvä,
        mutta myös kaikki leipäjonot pitäisi lakkauttaa. Apua vain tarveharkintaisesti?
        Nykyisin on liikaa ns. elämäntapapummeja, jotka eivät halua tehdä mitään yleishyödyllistä, esim. lähimmäisten auttamista, pienipalkkaista tai vapaaehtoistyötä.
        Kuitenkin energiaa riittää tulla vaikka pk-seudulla naapurikaupunkiin jonottamaan ilmaista ruokaa?
        Sattumalta paikallisjunassa kuulin, kun kaksi miestä kehuskeli "saaliillaan" , kertoivat parhaat paikat, mistä saa mitäkin. Kuitenkin kaljatölkkejä availivat, niitä tuskin leipäjonossa jaetaan?

Surullista kun jotkut ajattelevat tällätavoin, että varattomia ei saisi auttaaa ei sitten mitenkään!
        He eivät vaan osaa ajatella että joskus voivat itse olla niitä, jotka apua tarvitsevat! On kummallista että heikot on niin sorrettuja joka taholta. Millainen ihminen voi olla noin julma?
        Me jokainen ollaan ihmisiä, aivan samanlaisia heikkoja ja hyviä, meillä kaikilla on samat tarpeet, mutta toiset julmat ihmiset vaan ajattelevat että kaikki eis saisi saada ruokaa, vaatetta ja kotia, kunhan se itsellä on.

Minä toivon että kaikki he jotka näin alistavat henkisesti heikommat, ovat pian itse heitä jotka anelevat ja pyytävät apua, ja seisovat leipäjonossa. Toivon sitä todella.
        Tämmöisillä ihmisillä on mieli niin sairas, ettei osaa enää muutakuin iloita siitä, että kaikilla ei ole asiat hyvin. Mielen köyhyys on kyllä pahempaa kuin se aineellinen köyhyys.

• asdgadgasg

Mikä estää keskustelun aloittajaa sellaista kauppaa perustamasta?

• eikauppiaaksi

Viesti heitettiin heille joilla on jo kauppa tai suunnittelevat kauppiaaksi ryhtymistä. Kaikista ei ole kauppiaiksi. Esim minä olen jo työssä enkä ole koskaan halunnut kauppaan töihin. Ei ole mun juttu.

• köyhäosuuskuntalainen
        eikauppiaaksi kirjoitti:

Viesti heitettiin heille joilla on jo kauppa tai suunnittelevat kauppiaaksi ryhtymistä. Kaikista ei ole kauppiaiksi. Esim minä olen jo työssä enkä ole koskaan halunnut kauppaan töihin. Ei ole mun juttu.

Ei kaikkien tarvitse ollakaan kauppiaita, vaan voi olla mukana vaikkapa osuuskunnassa. Aikoinaan köyhät ihmiset perustivat omia kauppojaan, mm. Elanto oli tälläinen. Nykyään on erilaisia osuuskuntia, joissa toimimalla voi köyhäkin päästä parempaan elämän tasoon. Itse olen mukana kolmessa osuuskunnassa.

• kiinnostunutmäää
        köyhäosuuskuntalainen kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse ollakaan kauppiaita, vaan voi olla mukana vaikkapa osuuskunnassa. Aikoinaan köyhät ihmiset perustivat omia kauppojaan, mm. Elanto oli tälläinen. Nykyään on erilaisia osuuskuntia, joissa toimimalla voi köyhäkin päästä parempaan elämän tasoon. Itse olen mukana kolmessa osuuskunnassa.

Kerrotko miten tuo osuuskunta toimii? Olen kuullut mutten tiedä systeemiä.

• köyhäosuuskuntalainen

• lajijasuris

Elintarvikkeita myyvää liikettä ei noin vaan avata, vaan pitää olla sitä sun tätä lupaa. Eikä ihan kuka tahansa saa rahoitustakaan pyytämällä.

Heh, On ihan omakohtaista kokemustakin eli vuosia sitten oli vähän ajatusta ryhtyä tilitoimistoyrittäjäksi suoraan koulusta aika hyvällä todistuksella, niin että eläköityvä olisi jäänyt pariksi vuodeksi mentoroimaan. Taloushallinnon ja juridiikan arvosanat olivat kokolailla kaikki 5:a ja huonoimmatkin nelosia. Parempaankin olisi riittänyt rahkeet. Vähän annettiin ensin ymmärtää, että pankista saisi rahoituksen jos ei luottohäiriöitä tai vastaavaa, mutta asiaa kysyttiin lopulta Finnverasta eikä summa ollut kuin luokkaa 100-200 t€. Joo, tarvitaan lääkärinlausunto voiko vajaakuntoiselle myöntää lainaa! No, itse asiassa pankit tekevät sitä jatkuvasti, mutta eivät vain tajua tai välitä, jos vajaakuntoisuus ei käy ilmi helposti.

Vajaakuntoinen hommaa hyvän todistuksen, mutta onkin erittäin riskialtis lainanmaksaja vajaakuntoisuuden vuoksi? Kaikkein hulluinta on se, kun joidenkin ja jopa lääkäreiden mielestä sovin paremmin raksalle tai metsätöihin vaikka on lukuisia sairauksia! Kaikkien työpanos pitää saada hyötykäyttöön ja hallitus käynnistää vajaakuntoisten työllistämispolkuja vai miten se nyt menikään...

Ei järjen häivääkään ole tässä touhussa ja nytkin on tämänkin alan väkeä niin uupuneena sairaslomalla ihan vaan siksi ettei talous ole heille sopiva ala. Sitä pitää kitkuttaa reilulla tonnilla kuussa vaikka muiden toimesta olen sairas ja toiset tonnejakin tienaavat, mutta silti parkuvat rahan vähyyttä.

• onkokemusta
        lajijasuris kirjoitti:

Elintarvikkeita myyvää liikettä ei noin vaan avata, vaan pitää olla sitä sun tätä lupaa. Eikä ihan kuka tahansa saa rahoitustakaan pyytämällä.

Heh, On ihan omakohtaista kokemustakin eli vuosia sitten oli vähän ajatusta ryhtyä tilitoimistoyrittäjäksi suoraan koulusta aika hyvällä todistuksella, niin että eläköityvä olisi jäänyt pariksi vuodeksi mentoroimaan. Taloushallinnon ja juridiikan arvosanat olivat kokolailla kaikki 5:a ja huonoimmatkin nelosia. Parempaankin olisi riittänyt rahkeet. Vähän annettiin ensin ymmärtää, että pankista saisi rahoituksen jos ei luottohäiriöitä tai vastaavaa, mutta asiaa kysyttiin lopulta Finnverasta eikä summa ollut kuin luokkaa 100-200 t€. Joo, tarvitaan lääkärinlausunto voiko vajaakuntoiselle myöntää lainaa! No, itse asiassa pankit tekevät sitä jatkuvasti, mutta eivät vain tajua tai välitä, jos vajaakuntoisuus ei käy ilmi helposti.

Vajaakuntoinen hommaa hyvän todistuksen, mutta onkin erittäin riskialtis lainanmaksaja vajaakuntoisuuden vuoksi? Kaikkein hulluinta on se, kun joidenkin ja jopa lääkäreiden mielestä sovin paremmin raksalle tai metsätöihin vaikka on lukuisia sairauksia! Kaikkien työpanos pitää saada hyötykäyttöön ja hallitus käynnistää vajaakuntoisten työllistämispolkuja vai miten se nyt menikään...

Ei järjen häivääkään ole tässä touhussa ja nytkin on tämänkin alan väkeä niin uupuneena sairaslomalla ihan vaan siksi ettei talous ole heille sopiva ala. Sitä pitää kitkuttaa reilulla tonnilla kuussa vaikka muiden toimesta olen sairas ja toiset tonnejakin tienaavat, mutta silti parkuvat rahan vähyyttä.

Ja höpö höpö taas! Pääset elintarvikekauppiaaksi melko helposti, ei ole kummoinen juttu. Tietty kaupan tilojen pitää täyttää määrättyjen elintarvikkeiden osalta määräykset, mutta muuten ei ole kovin kummoinen juttu.
        Tilitoimistoyrittäjäksi pääsee myös suhteellisen vaivattomasti, ei juuri todistuksia tarvita, kunhan vain intoa riittää. Kovin kummoisia investointejakaan ei tarvita, kun pääsee tilejä vääntämään. Teen nimitäin itsekin hieman tilejä... Elintarvikkeitakin on tullut myytyä!

• lajijasuris
        onkokemusta kirjoitti:

Ja höpö höpö taas! Pääset elintarvikekauppiaaksi melko helposti, ei ole kummoinen juttu. Tietty kaupan tilojen pitää täyttää määrättyjen elintarvikkeiden osalta määräykset, mutta muuten ei ole kovin kummoinen juttu.
        Tilitoimistoyrittäjäksi pääsee myös suhteellisen vaivattomasti, ei juuri todistuksia tarvita, kunhan vain intoa riittää. Kovin kummoisia investointejakaan ei tarvita, kun pääsee tilejä vääntämään. Teen nimitäin itsekin hieman tilejä... Elintarvikkeitakin on tullut myytyä!

Jaa että helposti kauppiaaksi nykyaikana? No, mulla ei ole tietoa, mutta muistelisin erään alalla toimivan tutun sanoneen , että tarvitaan sitä sun tätä ja kun kyseessä sentään elintarviketurvallisuus. Yrittäjyys sinänsä on jo oma lukunsa. Ei sovi kaikille ja se vasta on karmeaa katseltavaa kun palkansaajan asenteella ryhdytään yrittäjäksi. Investointien ja käyttöpääoman rahoitus? Että en edelleenkään sanoisi kovin helpoksi jutuksi. Tietty jos löytyy kahisevaa, niin helpottaa kummasti.

Joo tilitoimiston voi kyllä pykätä pystyyn tuosta vain pienin kuluin helposti ihan vain nettiä käyttämällä. Mutta ajattele nyt, että nollakokemuksella vastuullista asiantuntijatehtävää? Mitäs sitten jos monella asiakkaalla olisi ollut jotain mistä ei tietoa tai kokemusta? Toki oma-alotteisesti voi ja pitää etsiä tietoa (kaikki joutuu joskus), mutta ei kaikkea. Siis mulla on taloushallinnon merkonomin koulutus ja se on näyttötutkintona. Melko helppo rasti, mutta monesta asiasta oli jo entuudestaan jotain tietoa. Ajattelisin, että pari vuotta ainakin pitäisi olla kokemusta. Miten näin saa asiakkaita? Toimeentulo alkuvaiheessa, sillä ei mulla ollut mitään säästöjä? Onhan se helpompaa ostaa toimiva yritys, joskaan ei saa olla sinisilmäinen? Mietin kyllä itsekin sitä oman perustamista nollasta ja jos olisi talous kestänyt riskin, olisin sen ottanut.
        No, onko sulla itsellä yritys ja perustitko koulupohjalta?

Paremmilla rahkeilla viittasin siihen, että laskennan ja rahoituksen ktm (paitsi kielet!) varmaan onnistusi, mutta joutuisi enemmän panostaan. Mutta mitä se hyödyttää, kun työllistyminen on terveydestä kiinni. Eräs ekonomi ja entinen yliopiston lehtori on todennut minun sopivan noin periaatteessa talousalan esimiestehtäviin ja samoin eräs oikeustieteen tohtori on sanonut, että sopisin hyvin juristiksi. Olen mm. ratkaisukeskeinen, analyyttinen, rauhallinen, vastuullinen, luotettava, rehellinen, avoin, aika hyvä ihmistuntemus. Kyllä se iso kuva edelleen on se, että vajaakuntoiset sopii vain hanttihommiin! Samaan aikaan perusterveet uupuu? Minäkin tiedän monta tällaista, mutta perimmäisenä syynä lienee sellainen mukavuudenhalun ohjaama elämänasenne, ei ainakaan mitään merkittäviä sairauksia. Poikkeuksena on sitten lähinnä suhteilla saadut työt.
        Muttä tässä sitä vaan pitäisi sinnitellä reilun tonnin työkyttömyyseläkkeellä - kyllä elämä on niin syvältä. Toiset ne nostaa kovaa palkkaa, mutta eivät tee työtään kuten pitää, näin etenkin julkissektorilla.

• lajijasuris
        lajijasuris kirjoitti:

Jaa että helposti kauppiaaksi nykyaikana? No, mulla ei ole tietoa, mutta muistelisin erään alalla toimivan tutun sanoneen , että tarvitaan sitä sun tätä ja kun kyseessä sentään elintarviketurvallisuus. Yrittäjyys sinänsä on jo oma lukunsa. Ei sovi kaikille ja se vasta on karmeaa katseltavaa kun palkansaajan asenteella ryhdytään yrittäjäksi. Investointien ja käyttöpääoman rahoitus? Että en edelleenkään sanoisi kovin helpoksi jutuksi. Tietty jos löytyy kahisevaa, niin helpottaa kummasti.

Joo tilitoimiston voi kyllä pykätä pystyyn tuosta vain pienin kuluin helposti ihan vain nettiä käyttämällä. Mutta ajattele nyt, että nollakokemuksella vastuullista asiantuntijatehtävää? Mitäs sitten jos monella asiakkaalla olisi ollut jotain mistä ei tietoa tai kokemusta? Toki oma-alotteisesti voi ja pitää etsiä tietoa (kaikki joutuu joskus), mutta ei kaikkea. Siis mulla on taloushallinnon merkonomin koulutus ja se on näyttötutkintona. Melko helppo rasti, mutta monesta asiasta oli jo entuudestaan jotain tietoa. Ajattelisin, että pari vuotta ainakin pitäisi olla kokemusta. Miten näin saa asiakkaita? Toimeentulo alkuvaiheessa, sillä ei mulla ollut mitään säästöjä? Onhan se helpompaa ostaa toimiva yritys, joskaan ei saa olla sinisilmäinen? Mietin kyllä itsekin sitä oman perustamista nollasta ja jos olisi talous kestänyt riskin, olisin sen ottanut.
        No, onko sulla itsellä yritys ja perustitko koulupohjalta?

Paremmilla rahkeilla viittasin siihen, että laskennan ja rahoituksen ktm (paitsi kielet!) varmaan onnistusi, mutta joutuisi enemmän panostaan. Mutta mitä se hyödyttää, kun työllistyminen on terveydestä kiinni. Eräs ekonomi ja entinen yliopiston lehtori on todennut minun sopivan noin periaatteessa talousalan esimiestehtäviin ja samoin eräs oikeustieteen tohtori on sanonut, että sopisin hyvin juristiksi. Olen mm. ratkaisukeskeinen, analyyttinen, rauhallinen, vastuullinen, luotettava, rehellinen, avoin, aika hyvä ihmistuntemus. Kyllä se iso kuva edelleen on se, että vajaakuntoiset sopii vain hanttihommiin! Samaan aikaan perusterveet uupuu? Minäkin tiedän monta tällaista, mutta perimmäisenä syynä lienee sellainen mukavuudenhalun ohjaama elämänasenne, ei ainakaan mitään merkittäviä sairauksia. Poikkeuksena on sitten lähinnä suhteilla saadut työt.
        Muttä tässä sitä vaan pitäisi sinnitellä reilun tonnin työkyttömyyseläkkeellä - kyllä elämä on niin syvältä. Toiset ne nostaa kovaa palkkaa, mutta eivät tee työtään kuten pitää, näin etenkin julkissektorilla.

... Sitäpaitsi tilitoimistotyö on käytännössä paljon muutakin kuin tilejä, siis pelkästään tilinpäätökseen voi kuulua laajatkin tekstiosiot erilaisine liitetietoineen. Lisäksi on konsultointia liittyen mm. vero-optimointiin, budjetointiin, rahoitukseen. Kauhean vaikeaa tämä ei ole kunhan on hyvä numerohahmotus ja matemaattinen ajattelu sekä analyyttinen ja ratkaisukeskeinen. Näihin liittyy paljon tulevaisuuden ennustamista mikä on enemmän tai vähemmän vaikeaa, jolloin ei kannata liika laskeskella asioita. Kyllä joskus täytyy ihmetellä miten kokeneetkaan ihmiset ei hallitse näitä ja yritykset menee jopa konkkaan.

Köyhyydestä on mahdollista päästä pois huomioimalla em. omassa taloudessa. On hyvä muistaa, että homma vaikeutuu huomattavasti silloin jos on terveysrajotteita, ei niin vaan tehdä jotain eikä vaihtoehtoistakaan. Sen sijaan jos perusterveellä tulee ongelmia jossain työssä, niin voi kokeilla ihan alan vaihtoakin, sillä suurin osa pystyy kyllä tekeen ja on oikeasti motivoitunut enemmän kuin yhteen työhön.

• kaikkeasitäviitsitäänkin

Onhan köyhät ja maksukyvyttömät jo huomioitu erittäin hyvin yhteiskunnan taholta : kirppikset, ruuan jakelut ja -60% alennukset ruokien hinnoissa! Mitä muuta pitäisi vielä olla??! Kyllä noilla jo pärjää.

• ymmaloituksenn

Ymmärrän kyllä aloituksen että köyhäin kauppa mistä sais tarvittavat tuotteet mutta toisaalta olis jo holhoamista.
      Mikä tuossa on vaikea ymmärtää että yksinasuvalle toimeentulotuki n, 500eur kk. Ihme kuvitelmia että haa tuo on kansan raha.

• kdlskdjflskdfjlsfjsl

Sun mielestä kaupat on holhoamista varten? En nyt ymmärrä sun ajatusta. Eikö ne ole elämiseen tarkoitetttujen tavaroiden hankkimista varten, ei niillä ihmisiä holhota,

• onsinullajutut

Ai, että vähän niinku aikoinaan Neuvostoliitossa oli tavis neukuille omat kaupat ja puolueen jäsenille, sekä paremmille iivanoile ja turisteille omat kaupat Berjozkat. https://fi.wikipedia.org/wiki/Berjozka

Et vissiin ole huomannut, että me eletään markkinataloudessa ja muutenkin oikeusvaltiossa, jossa on kansalaisilla perustuslailliset oikeudet.

• kauprahankans

No mikäs vaikeus kauppaan on mennä ja ostaa tarvikkeita. Toimeentulotuki yksinäiselle henkilölle on n,500eur kk eikö mene kaaliin. Saatana menee hermo ihmisten yksinkertaisuuden takia.

• pärjätäänhyvin

No ei mikään. Me saahaan työttömyyskorvausta, asumitukea tt tukea, lapsilisää, kotihoidontukea. Lisäksi kela maksaa kaikki tärkeät laskut, saahaan maksukuitteja harrastusvälineisiin, urheiluvälineisiin, käydään leipäjonossa, ja kirppareilla. Oikeesti meillä menee hyvin. Jos pesukone menee rikki kelasta saa tt tukea siihenkin. Näistä tuloista pystyy vielä säästämäänkin. Ja on autokin meillä. Kyllä asenteella pystyy noilla tuloilla elämään ja tuhlaamaankin.
        Lukioikäisemme tulee saamaan vielä koulukirjatkin ilmaiseksi ensivuonna, ja bussikortin.
        JOs on paljon rahaa sitä tuhlaa, mutta jos on vähän sitä osaa säästää.

• 988088
        pärjätäänhyvin kirjoitti:

No ei mikään. Me saahaan työttömyyskorvausta, asumitukea tt tukea, lapsilisää, kotihoidontukea. Lisäksi kela maksaa kaikki tärkeät laskut, saahaan maksukuitteja harrastusvälineisiin, urheiluvälineisiin, käydään leipäjonossa, ja kirppareilla. Oikeesti meillä menee hyvin. Jos pesukone menee rikki kelasta saa tt tukea siihenkin. Näistä tuloista pystyy vielä säästämäänkin. Ja on autokin meillä. Kyllä asenteella pystyy noilla tuloilla elämään ja tuhlaamaankin.
        Lukioikäisemme tulee saamaan vielä koulukirjatkin ilmaiseksi ensivuonna, ja bussikortin.

Juuri tällaisten elämäntapatyöttömien takia tässä massa tarvitaan aktiivimalleja. Ihmiset aktivoituvat huolehtimaan itse omasta elämästään ja siihen kuuluvista menoista. Puhut ensi vuoden lukiokirjoita. Tiedät jo nyt, että mitään ei tule tapahtumaan tai mitään et tule tekemään tilanteesi muuttamiseksi.
        On äärettömän typerää kuvitella, etteivätkö kansanedustajat lukisi näitä juttuja ja tekisi omia päätelmiään. Ei ne aktiivimallit tyhjästä tulleet.

• tietäjätäti
        988088 kirjoitti:

Juuri tällaisten elämäntapatyöttömien takia tässä massa tarvitaan aktiivimalleja. Ihmiset aktivoituvat huolehtimaan itse omasta elämästään ja siihen kuuluvista menoista. Puhut ensi vuoden lukiokirjoita. Tiedät jo nyt, että mitään ei tule tapahtumaan tai mitään et tule tekemään tilanteesi muuttamiseksi.
        On äärettömän typerää kuvitella, etteivätkö kansanedustajat lukisi näitä juttuja ja tekisi omia päätelmiään. Ei ne aktiivimallit tyhjästä tulleet.

Tulee, ensivuonna lukiolaiset saavat muistaaksein noin 140 e kirjoihin, eduskunta on niin päättänyt. Ja jos ei riitä, eikä riitäkkään, niin sossu eli se kela maksaa vähävaraisten lapsille lukiokirjat.
        Kuka täällä on kuvitellut että kansanedustajat eivät näitä lukisi? Kuvittelet itse niin. Täällä voi käydä vaikka presidentti, aivan vapaasti kuka tahansa.

No meitä ei aktiivimalli ole purrut, se mikä menee korvauksista tulee tt tukena takasin. Vaje korvataan aina. Näin on käynyt meille ja monille muille.

• höpöhöpöh
        pärjätäänhyvin kirjoitti:

Missä tuollaisia saa, täällä ei bussilippuja opiskelijalle, ei mitään kalusteita, pesukoneita harrastusvälineitä , ei kirjoihin, vain 491 asunto ja se on siinä

• kyllämaksetaan
        höpöhöpöh kirjoitti:

Missä tuollaisia saa, täällä ei bussilippuja opiskelijalle, ei mitään kalusteita, pesukoneita harrastusvälineitä , ei kirjoihin, vain 491 asunto ja se on siinä

Kannattaa selvittää OMAN kunnan tai kaupungin tarjonta, sillä joissakin maksetaan aika paljon opiskelijoiden kustannuksia tai annetaan ihan rahaa. Tällä systeemillä hieman kikkaillaankin, eli jotkut eivät ole koskaan oikeasti asuneet ko. kunnassa, mutta muuttavat tai vanhemmat muuttavat ko. kuntaan asumaan. Meilläkin lapsi on sellaisella paikkakunnalla lukiossa, missä maksetaan matkoja, kutsutaksi ym. Ei asusta kuitenkaan siellä, mutta edut tulee. Pesukoneita saa tosiaan, seurakunnan diakoni järjestää uuden pesukoneen.

• ghhuuohh

Miksi et sitten perusta tälläistä kauppaa? Ainiin, kun ethän sinä halua ottaa niitä tappioita minkä tuollainen kauppa aiheuttaisi.

• Kaupungilla vois olla kaljahanat mistä köyhät saa ilimasta kaljoo.

• asdgsfadsfgwresfweef

Onhan jo nyt varattomille tarjolla ihan ILMAISTA ruokaa EU-ruoka-apuna! Ei tarvitse rahaa yhtään, kun saa hakea kassillisen ruokaa. Ja sitä jaetaan JOKAISELLA paikkakunnalla!!
      Rahaa jaetaan lisäksi varattomille n. 500€/kk, joten sillä ostaa vaikka mitä.

Vaan, jos sinulla on noin hieno liikeidea, niin haet vaan starttirahaa ja alat kauppiaaksi. Silloin on Suomessa kaipaamasi kauppa!

• justiinnoinnn

Justiin noin että onhan nytkin ruokajakeluita vaikka kuinka paljon ja sitten toimeentulotuki. Kyllähän ihmisten nyt vastuu täytyy itsestä ottaa ettei valtion toimesta hyysäämistä.

• nythommiinsieltä

Hyvä idea. Nyt menet patentti- ja rekisterihallitukselle ilmoittamaan aloittavasta yrityksestäsi ja sitten verottajalle myös ilmoitukset, kuten eläkeyhtiöllekin.
      Sitten vaan alat hommailemaan!
      Emme ole esteenä.

• ok.toteutustapukkaa

ettehän ole kateellisia , kun edullinen kauppa alkaa menestymään, ja vie kalliilta kaupalta asiakkaat.

• 7532081

Köyhät alkaisivat pian valittaa segregaatiota. Vaikka leipäjonoista ruokaa saa suorastaan ilmaiseksi, ne mielletään negatiiviseksi ilmiöksi.

• köyhyysrajat

Millainen perhe Pienituloisuusraja, käytettävissä olevat tulot, e/kk
      1 aikuinen 1185
      1 aikuinen ja 1 lapsi alle 14 v 1541
      1 aikuinen ja 2 lasta alle 14 v 1897
      1 aikuinen ja 3 lasta alle 14 v 2253
      1 aikuinen, 1 lapsi alle 14 v ja 1 lapsi 14-17 v 2133
      2 aikuista 1778
      2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi alle 14 v 2133
      2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta alle 14 v 2489
      2 aikuista (vanhemmat) ja 3 lasta alle 14 v 2845
      2 aikuista (vanhemmat) ja 4 lasta alle 14 v 3200
      2 aikuista (vanhemmat) ja 1 lapsi 14-17 v 2371
      2 aikuista (vanhemmat) ja 2 lasta 14-17 v 2963
      2 aikuista (vanhemmat), 1 lapsi alle 14 v ja 1 lapsi 14-17 v 2727
      3 aikuista (esim. vanhemmat ja 18 v täyttänyt lapsi) 2371
      4 aikuista (esim. vanhemmat ja kaksi 18 v täyttänyttä lasta) 2963.

Köyhyys tai pienituloisuuden raja on nyt yksinäiselle 1185 eur kuukaudessa ja toimeentulotuki yksinäiselle 500eur kk ja nyt jo ruokajakeluita pitkin suomea. Eu kassi on saatava taikka sitä vastaava lahjakortti.
      Ihmisillä säsitys avustuksilla että jotain elintasoa täytys hakea.

• lajijasuris

Nämä tällaiset on kauhean yksipuolisia mittareita. Kenties tärkein vaikuttava tekijä eli terveyden merkitys ( moni muu) on iso. Terve yksinasuva pärjää kaupungissa ihan hyvin, kun ei ole lääke- tai muita kuluja ainakaan paljoa eikä tarvi autoa tms. Turha urputtaa jos rahat sitten menee turhaan shoppailuun.

Itse olen keskivaikeasti ja monella tavalla sairas ja köyhä (joka voisi kyllä tienata mutku kukaan ei palkkaa handikäppiä ellei suhteita, vaikka olisi jopa parempi kuin terve). Tulot on tuota luokkaa. Auto on vaikka asun kaupungissa, mutta en jaksa kävellä ja ainakaan kantaa samalla kovin paljoa, koska kävelyssä teknistä ongelmaa johtuen hermostosta sekä endokriinistä vajausta mikä heikentää energiantuotantoa. Kyllähän nuo auton kiinteät kulut mietityttää. Bensaa ei paljon mene, joten sen hinta ei paljon hetkauta. Kyllä taksikin voi olla halvempi ja voi kuinka kätsy sekä huoleton.

• Niihniiiih

Mistä ne tuotteet saataisiin sinne köyhien kauppaan? Eihän ne sen halvempia olisi kauppiaalle, vaikka ne myytäisiin köyhille? Luultavasti kalliimpia, koska ostettaisiin pienemmissä erissä kuin muihin kauppoihin. Ketä kiinnostaisi alkaa kauppiaaksi tekemään tappiota?

Tämä on taas niitä ideoita, joista puuttuu realismi. Jos mielestäsi onnistuu, niin ryhdy itse kauppiaaksi.

• vainulkolainenkelpaa

Lahjoituksina kaupoista, niihinhän jää paljon käyttökelpoista ruokaa. Voisi kaupat ajatella niin että lahjoittaa ne köyhien kauppaan ja sieltä saisi asiakaskorttia käyttämällä muutamilla senteillä tai ilmaiseksi.
        Miksi heittää hyvää ruokaa tunkiolle?? Sitä en ymmärrä.

Jos ruoka olisi halvempaa olisi kiertokin nopeempaa.

Itse olen huomannut esim omenat lidlissä, niitä on montaa eri lajia, ja kalleimmat ovat kotimaiset. Ulkolaiset omput maksaa 74 senttiä kilo, ja aina se laatikko on ekana tyhjä. Kotimaisia omppuja on monta täyttä laatikkoa. Ihmiset tajuu että ei kannata ostaa kallista kotimaista kun ulkolaiset ovat halvempia. Ne kotimaiset omppulaatikot voisi sitten antaa köyhien kauppaan josta he saisivat niitä vaikka 10 senttiä kilo tai ilmaiseksi.
        Sama on joka asiassa, ulkolainen on aina halvempaa kuin ylihinnoitellut kotimaiset. Mitään muuta ero niissä ei ole kuin hinta.
        Minä en ole ostanut kotimiaista moniin moniin vuosiin, enkä osta.

• lajijasuris

Niinpä. Prismat on halpoja ja käteviä. Bussilla, kävellen tai pyörällä pääsee. Ostaa kunnon ruokaa ja tekee itse eikä heitä ruokaa roskiin, niin ei tule kalliiksi. Satku kuussa riittää hyvin yhdeltä. Itsellä menee semmonen 150, mutta minulle ruoan hinta ei ole ongelma, mieluummin asumiskulut.

• On jo , kirpputorit ja lidl.

• Ei niissä "rikkaat" käy

• rikkaidenkaveri
        Nuuskamuikkunen85 kirjoitti:

Ei niissä "rikkaat" käy

Rikkaat käy Lidlissä ja kirpputoreilla, sekä muissakin edullisissa ostospaikoissa. Tuttavissani sattuu olemaan muutama oikea rikas (heistä laulettiin silloin sitä pilkkalaulua; 20 rikkaasta perheestä), kun aikoinaan oltiin samoissa kuvioissa opiskelemassa. Ollaan edellen kavereita ja tiedän tasan tarkkaan, että missä he käyvät kaupoissa! Moni köyhä ei edes osaa ostaa ruokaa tai mitään muutakaan niin vaatimattomasti, kuin nämä rikkaat.

• as.oy.käyhävät

jooo KAUPPAKESKUS-GHETTO SUPERMARKET-SLUMMI

• Köyhänapu

Malli eri kaupasta jaottelisi ihmiset rikkaisiin ja köyhiin. Jo olemassa oleviin kauppoihin voisi köyhyysrajan alapuolella olevat ihmiset saada alennuksia esim. heille annettavien alekuponkien avulla.
      Köyhempi voi ostaa jo nyt kaupoista ruokatuotteita alennuksella kun menee ostoksille myöhään illalla. Kirppikset ovat suosittuja halvan ja joskus hyvänkin tuotteen ansiosta joita ihmiset heittää pois käyttämättöminäkin. Kannattaa kierrellä näitäkin kauppoja.

• köyhänkaupat

Kaikki tämä on jo valmiiksi keksittyä. Kuponkeja jaetaan, millä saa kaupoista halvemmalla taikka ilmaiseksi. Tuotteita myydään muutenkin halvalla keltaisilla tai punaisilla lapuilla tms. merkinnällä monessa kaupassa joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla.
        Monet kaupat on lisäksi erikoistuneet erilaisiin sisäänvetotuotteisiin, joita myydään trukinlavoilta suoraan; kananmunia 0,10€/10kpl rasia, hernekeittoa 0,19€/purkki, kahvia 0,99€/paketti, sinappia 0,10€/125g tuubi, makaronia 0,12€/400g pussi ym. ym. Näistä tarjouksista yleensä joku ilmoittaa blogissaan taikka jossain puskaradiossa fb:ssa.
        Lisäksi on erilaisia verkkokauppoja, joissa myydään erilaisia hävikkituotteita, aiemmin samalla idealla oli montakin halpismyymälää, joissa myytiin monen kirjavaa tuote-erää hurjilla alennuksilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8510
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2399
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2210
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1872
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1758
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1727
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      21
      1272
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe