Sähköauto ei pysty vetämään peräkärryä

Massey-pelarus

Radiouutisissa todettiin sähkäriauton uusin ongelma: vaaditussa 12 % ylämäessä on erittäin vaikeata lähteä peräkärryn kanssa liikkeelle; asiantuntija mainitsikin, että kun kytkimellä ei voi luistattaa tuolla pelillä...
Patteriauto yllättää.

84

746

2Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauskaa_

      Yle uutisoi. Pääsi nauru.

      • Vectron

        On se vaan ihme kun sähkötrukilla voi nostaa ja kiskoa tonnien painoisia kuormia. ?

        Pitääkö jatkossa ostaa sähköveturi. ?


      • PikkuSumma
        Vectron kirjoitti:

        On se vaan ihme kun sähkötrukilla voi nostaa ja kiskoa tonnien painoisia kuormia. ?

        Pitääkö jatkossa ostaa sähköveturi. ?

        300 000 000 euroa pisti VR vetureihin .


      • oqpxsq
        Vectron kirjoitti:

        On se vaan ihme kun sähkötrukilla voi nostaa ja kiskoa tonnien painoisia kuormia. ?

        Pitääkö jatkossa ostaa sähköveturi. ?

        Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megavattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.


      • lknln
        oqpxsq kirjoitti:

        Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megavattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.

        Korjaan Trukin nosto on hydrauliikalla ja ajo tapahtuu yleensä heikkotehoisella sähkömoottorilla. Akkuteho on rajallista juniin toki riittää kaapelista melkein rajaton teho. Sähköautokin olisi tosi tehokas jos sähkö tulisi kaapelilla voimalinjasta suoraan, eikä akusta.


      • cvbncv
        oqpxsq kirjoitti:

        Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megavattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.

        Ei se nostonopeus sentään niin hidas ole, että sentti sekunnissa. Katso vaikka Youtube-kuvaa jostakin varastosta.


    • 666devilos

      Suomessa ongelma hoituu joko verottamalla tai sakottamalla.

    • Muahahaa

      Yli miljoona peräkärryä Suomessa.

      • xxxgxxgg

        Jos jono pysähtyy ylämäkeen, niin peräkärryä vetävä sähköauto jää mäkeen.


    • KoukkuOn

      Onko teillä ystävinä ekoteko ihmisiä, jotka aina sillontällön kaipaa kyytiapua? Peräkärrykin olisi kiva!

      Kaksinaamaista tekopyhää sakkia.

    • tarvitaan.momenttia

      Ei se mitään yllätä, kun "patteriautossa " ei ole "kytkintä" millä voisi luistattaa auton liikkeelle suuren lähtömomentin saamiseksi. Säköauton periaate kun on erilainen mitä tavallisen otto-moottorin ollessa voimalinjaan kytkettynä, otto-moottori pyörii jo valmiiksi ennen likkeelle lähtöä.

      • Electrix

        Sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan kierrosluvulla 0.


      • oma.testi
        Electrix kirjoitti:

        Sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan kierrosluvulla 0.

        Siis suorakäynnisteisissä mutta ei sähköauton moottorissa. Kokeilehan vaikka tavallista akkuporakonetta tai vaikka tavallista porakonetta missä on portaaton nopeuden säätö kuten sähköautoissakin, otat istukasta tukevan otteen ja yritä laittaa pyörimään, eipä muuten lähde, murina vaan kuuluu. Siiten kun on pyörintää niin sitten alkaa poweria löytymään.


      • tarvitaan.momenttia
        oma.testi kirjoitti:

        Siis suorakäynnisteisissä mutta ei sähköauton moottorissa. Kokeilehan vaikka tavallista akkuporakonetta tai vaikka tavallista porakonetta missä on portaaton nopeuden säätö kuten sähköautoissakin, otat istukasta tukevan otteen ja yritä laittaa pyörimään, eipä muuten lähde, murina vaan kuuluu. Siiten kun on pyörintää niin sitten alkaa poweria löytymään.

        Kyllä se lähtee mutta pitää antaa "hanaa" reilusti, kierrosnopeus onkin pian jotain muuta kuin hallittu. Eli jos vertaa sähköautoon niin saattaa ottaa kunnon loikan.


    • Joo_o

      Minä tartten nyt muuttoapua. En huomenna, mutta nyt!

      Huomenna minä taas protestoin autoja.

      Mitä järkeä on pitää autoa 365 päivää vuodessa, jos sitä tarvii vain 50 päivänä vuodessa? Peräkärryäkin tarvii vaan ehkä kerran vuodessa tai yhtenä kahtena päivänä vajaa kymmenen keikkaa! Tai ehkä kerran kuussa.

    • eipäootak

      NIINKÖ ON HALOO !
      että sähköautot käy energiaystävällisellä aineella .

      SAMAA HUIJAUSTA KUIN AIKOINAAN SÖHKÖLÄMMITTEISET TALOT-
      nyt nauttineet kallista sähköstä .

      HUONO TIE SÄHKÖAUTOT :
      vetyautot kehittää tai muuta

    • lupa.maksettu

      Oli se televisio uutisissakin! Eikö ole varaa töllöttimeen senkin köyhimys

      • AlkoYrjöttää

        Heitin töllöttimen roskiin, kun eilen tuli se aikuisten päiväkotiohjelma, missä aikuiset tosissaan leikkii. Typeryyden huipentuma. Myyrä.

        Onko oikeesti aikuisille jäänyt päälle leikkikerho?

        Missä todellisuudessa kansakunta elää? Psykoosisissa kaikki?


    • Patteriauto

      Patteriauto on kyllä parempi nimi kuin sähköauto.

    • IhanTosi

      Onko joku joskus ostanut hyviä uudelleen ladattavia pattereita?

    • Quatermash
    • nälkäkuolema

      Sähköauto kokee bensavehkeen kohtalon, kun öljy pikapuoliin loppuu.

    • IkäväIhminen

      Kyllä on luuloja porukalla.

      "Lainaa autoa.
      Ajan ite.
      Viimeksi ajoin pari vuotta sitten."

      Olinko ikävä ihminen, kun en lainnannut bemariani?

      Härski ekoteko ihminen ruinaa diesel bemaria lainaan!

      Tosi tyhmä vielä luulee, että se bemari liikkuu munkkikahvilla.

      Joo, se peräkärryhän tulee siellä perässä ihan itsekseen.

    • SunttiTässäHei

      Mielelläni ostaisin sähköauton kunhan niitten valmistajat ottaisivat meille suomalaisille tärkeät ominaisuudet huomioon niitä suunnitellessaan. Minimi on, että voi vetää telikärryllä täyttä puukuormaa auraamatonta metsäautotietä jyrkkää ylämäkeä 37 asteen pakkasessa, lämmityslaite täysillä, lataustaukoa pitämättä yli 1 000 km matkan yhtäjaksoisesti.
      Terveisin,
      Suntti Juomalainen,
      Autoilija

      • PaukkuaPenkkiiin

        Penkinlämmittimenä toimii piereskely. Onko se ekoteko?


    • haaveajoja

      Miksi pitää vetää sitä peräkärryä? Pakettiautotkin on keksitty. Taatusti vetokoukun ja kärryn hinnalla 95% kansasta voi ajella halvemmalla vuokrapakulla ne harvat ajonsa. Kuka on muuten nähnyt täyteen lastattuja farmariautoja muilla kuin romanialaisilla vaikka niitä myydään niin pirusti.

      • HuvinsaKullakin

        Ihan huvikseni ostin farkku bemarin, hippasen vajaa sata tonnia


      • Älyhoi

        Paku.
        Se se on ekoteko.


    • sähköauto.parempi

      Ylen lainaama aasintuntija lienee joku persu, joka ei tiedä sähköautoista mitään. Sähköautoissa on heti paikaltaan lähtiessä käytössä maksimivääntö. Niillä pääsee paljon helpommin liikkeelle mäessä kuin suoraruiskudieseleillä, joissa on todella ohut alavääntö.

      Norsku on vedellyt Teslallaan ympäri Eurooppa Kabea, joka ei ole ihan kevyimmästä päästä perävaunuja. Viimeksi kun olen Norjassa ja Alpeilla käynyt, niin siellä on ollut jyrkkiäkin nousuja. Sähköautohan muuten lataa akkua alamäessä...

    • vaunun.vetäjä

      Täyssähköautoista ei ole matkailuvaunun vetoon.

      • vaunun.vetäjä

        Niin tiedän. Latauspisteitä ei vaan ole, kuinka se tyhjällä akustolla onnistuu. Pääset noin 200 km ja siihen loppui reissu.


      • tietäjälle.kysymys
        vaunun.vetäjä kirjoitti:

        Niin tiedän. Latauspisteitä ei vaan ole, kuinka se tyhjällä akustolla onnistuu. Pääset noin 200 km ja siihen loppui reissu.

        Näköjään tiedät. Lataamattako norjalainenkin teki sähköautollaan 6000 kilometrin reissun Eurooppaan vaunu perässä?


      • vaunun.vetäjä
        tietäjälle.kysymys kirjoitti:

        Näköjään tiedät. Lataamattako norjalainenkin teki sähköautollaan 6000 kilometrin reissun Eurooppaan vaunu perässä?

        Kunhan nyt edes suomessakin pääsisi pihasta pitemmälle. Ei pääse edes lähimpään satamaan ilman välilatausta, josko pystyise missään edes lataamaankaan.


      • hankkikaa.asuntoauto

        Lasikuituvessan veto alinopeudella pitkin maanteitä onkin vain kiusantekoa.


    • sähkölelut

      Sähköautot kuuluvat lasten autoradoille kun ne eivät ole vieläkään kehittyneet varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi.

      Akkujen kehityksen pitäisi mullistua todella paljon jotta touhussa olisi mitään järkeä.

      • köyhät.inisevät

        Köyhän ininää. Rippikouluikäiset mersut ovat niin last season.


      • Mullistua

        Mullistua.


    • ent.demari

      Tuskin tuokaan on ongelma vihreästi ajatteleville/ajaville? :D

    • kössikenguguru

      Kuljettamista varten on pakettiautot.

      • pid

        Ja sähkörekat.


      • sdkhksss
        pid kirjoitti:

        Ja sähkörekat.

        Haluan olla omavarainen. En maksa rekan käytöstä erikseen mitään. Käykö näin? Lainaatko rekkaasi aina kun tarvitsen, niin voin sitten ostaa itselleni tuollaisen suorituskyvyttömän leikkiauton, "sähköauton".


    • Harvassa-nuo-nousut

      >> uusin ongelma: vaaditussa 12 % ylämäessä on erittäin vaikeata lähteä peräkärryn kanssa liikkeelle;

      Julkisessa tieverkossa noin jyrkkiä mäkiä löytyy todella harvassa. Jo 7% nousua pidetään niin jyrkkänä, että siitä pitää ilmoittaa liikennemerkillä, varoitusmerkki nro 116.
      http://www.savonkilpi.fi/userfiles/image/liikennemerkit/merkit1.gif

      Pientalojen liittymäteillä ja mökkiteillä nousuja tietenkin löytyy. Onhan se noloa kun jää matkailuautonsa kanssa omaan mökkipihaan, eikä pääse poies. Pakko soittaa naapurin isännälle, että tuleks hiukan vetään, sillä sun Valmetilla tänne.

      • vähissä.on

        Taitaa olla kovin vähän sähkökäyttöisiä matkailuautoja. Olisiko edes yhtään.


      • muuallamäkistä

        Eiköhän tuo 12% vaatimus tule muualta kuin Suomesta. Alpeilla autoillessa olen huomannut Suomen tieverkolle riittävän tehokkaan auton olevan vuoristoteillä alitehoisen. Alpeilla ei muuten keskikulutus juuri nouse, koska moottorijarrutus katkaisee polttoaineen syötön ja mutkaisuuden vuoksi keskinopeudet jäävät pieniksi. Sähköauto kyllä muuten toimii mäkisissä olosuhteissa paremmin. Manuaalivaihteista autoa saa vielä aika paljon hämmentää serpentiiniteillä.


    • Kyllä ne vetää ihan jotain muuta perä-juttua nuo sähköautoilijat.

    • kaikki-muuttuu-

      Jostakin luin Amerikkalaisesta avolava-autosta, joka vetää 5000 kg peräkärryn, ja on sähköauto. Kyllä ne kehittyy pikkuhiljaa, koska kuorma-autojakin tehdään sähköautoiksi. Mutta tietysti nykyiset sähköautot ovat mopoja, joten niistä kai tässä olikin kyse.

      • 5000

        Teslan Model-X on jo vanha sähköautomalli. Sillä saa vetää 5000 paunaa painavaa peräkärryä.


    • Vaihteistollatoimii

      Vanhasta autosta tai maasturista kun tekee sähköauton jossa vaihdelaatikko ja vielä maasturissa vaihteidenpuolittajakin niin taas menee sähkölläkin minne vain ja vetää kärriä siinä missä polttomoottori autollakin eikä jää mäkiin kiinni.

    • garunaas

      kansanäänestys haluaako suomi sähkö autot
      tuulivoimala on mauri pekkaraisen heiniä suku voi hyvin bisnes bisnes..

      sähkö on kallista nytkin miten sen erottaa muusta virrasta.

    • realismi______

      Kaasuautossa riittäisi vääntö pakkasilla?

    • StartistaKäyntiin

      Eiku talleja rakentamaan.

    • Miten_nousee_mäkeä

      sähköauto kuraisella metsäpolulla, puoli tonnia työkaluja ja asennustarvikkeita peräkärryssä?

      Vai jätetäänkös tulevaisuudessa työt tekemättä?

      Haloo! Kuuluuko utopiahihhulit? Kuuluuko?

    • enpätietä

      Eikö sähkäriautoissa ole kytkintä ja vaihteita? Pyöriikö se moottori tosiaan 50 000 kierrosta minuutissa?

    • persut-vauhdissa

      Ei sähköauto tarvitse mitään "kytkintä". Luuletteko pösilöt että sähköauton moottori käy tyhjäkäyntiä?

    • Paras_tapa

      edistää sähköautoilua ja niin ollen ilmastoa, olisi tuoda markkinoille niin hyviä ja halpoja sähköautoja, että ne valtaisivat silkalla paremmuudellaan suuren osan liikenteestä ihan itsekseen. Eihän hevostenkäyttökään tarvinnut tuekseen kävelemisen kieltämistä, saati autoistuminen hevosten kieltämistä.

      Pakot ja kiellot kielivät siitä, että korvaava tuote on monin verroin huonompi.

    • Höhöhöhöh

      Hauska nähdä, kun patteriauto auraa teitä.

      Vielä hauskempaa on, kun paristokarhu avaa tietä.

    • Mitähänvittua

      eihän suomessa edes ole noin jyrkkiä ylämäkiä

      • mitähänsitä

        Ei niin, mutta alamäkiä kyllä on.


    • IhanOikeesti

      Paimiossa Kalevalla nähtiin karhu.

    • tottuuksia

      Trukissa on hydraulimoottorit joita pyörittaaää sähkökäyttöiset hydraulipumput. Vääntömomentti on aivan eri, kun huippunopeus on luokkaa 15km/h ja siltikään trukki ei jaksa paljoa vetää, vaan nostaa taakkaa abaut sentin pari sekunnissa. Sitten taas junista. Sähkövetureiden tehot ovat 1,6 - 6 megawattia eikä sellaisia akkuja taida olla joista nuo tehot saataisiin.
      Korjaan Trukin nosto on hydrauliikalla ja ajo tapahtuu yleensä heikkotehoisella sähkömoottorilla. Akkuteho on rajallista juniin toki riittää kaapelista melkein rajaton teho. Sähköautokin olisi tosi tehokas jos sähkö tulisi kaapelilla voimalinjasta suoraan, eikä akusta. Liikkumis vekottimessa pitäisi talvella taretakkin. mistäs siihen energia? Nykydiiselit ovat jo niin energiatehokkaita, etteivät luo lämpöä lämmitykseen. Lämmitys pitääkin tehdä polttoaine käyttöisellä lisälämmittimellä varsinkin tyhjäkäynnillä.

      • vaihtamalla.paranee

        Akusta saa helposti enemmänkin tehoa kuin ohuesta kaapelista, mutta energiaa akuissa on vain rajallinen määrä. Töpselissähän riittää sähköä maailman tappiin.

        Sähkötrukeista pitäisi ottaa mallia sähköautoihinkin, ja kehitellä standardi akkumoduuli. Tyhjentyneet moduulit vaihdettaisiin nopeasti latauspisteillä täyteen ladattuihin. Vähän kuten nestekaasupullot nykyään.


    • turhaavouhotusta

      Ei ole sähköauto pohjolan oloihin valmis vielä pitkään , jos koskaan , akuista ei riitä virtaa ohjaamon lämmittämiseen , kuin lyhyen ajan , ja jos asennetaan poltoainetoiminen lämmitin , on sitten sama kuljettaa autoa sillä energialla, joka menee siihen lämmittäämiseen.

      • Jessssssss

        Sähköauto pakkasella vie 4,5 litraa dieseliä satasella


      • puoltavähemmän
        Jessssssss kirjoitti:

        Sähköauto pakkasella vie 4,5 litraa dieseliä satasella

        Dieselissä on energiaa 10 kWh/l.

        Nykyaikaiselle sähköautolle kuten Hyundai Kona ilmoitetaan WLTP-kulutukseksi 15,4 kWh/100km. Dieselinä se tekee 1,54 litraa. Kun tuohon ynnätään sähköautoilun talvilisää 50 prosenttia ollaan jossain 2,5 litran tasolla dieseleinä. Sähköauton hyötysuhde on ylivoimainen verrattuna dieselmoottorilla varustettuun autoon.


      • dhbvbdjbj
        puoltavähemmän kirjoitti:

        Dieselissä on energiaa 10 kWh/l.

        Nykyaikaiselle sähköautolle kuten Hyundai Kona ilmoitetaan WLTP-kulutukseksi 15,4 kWh/100km. Dieselinä se tekee 1,54 litraa. Kun tuohon ynnätään sähköautoilun talvilisää 50 prosenttia ollaan jossain 2,5 litran tasolla dieseleinä. Sähköauton hyötysuhde on ylivoimainen verrattuna dieselmoottorilla varustettuun autoon.

        Sähköautossa ei ole vääntöä että voisin vetää 4500 kiloisen veneeni trailerille talveksi. Laskuluiskat ovat jyrkkiä ja sähköauton voimat ja tehot mitättömiä silloin kun tarvitaan todelliseen käyttöön kyseisiä härpäkkeitä.
        Vain diesel ja sopivin välityssuhtein bensiiniautoissa löytyy tarvittavat tehot ja väännöt.
        Sähköautoista puuttuu myös kyky lämmittää ohjaamoa talvioloissa. Sähköauto on kuin mopoauto. Sopisi kaupunkioloihin, mutta kaupunkioloissa niitä ei tarvita koska kaikki kävelymatkojen etäisyyksillä kaupungissa.
        Lisäksi tarvitaan koko ajan sisätallia ja latauspaikkaa joka pysähdyksen ajaksi.
        Sähköautot voi unohtaa sellaisenaan.
        Vetyautot ovat todellinen kehityskelpoinen vaihtoehto.


      • sähkövääntää
        dhbvbdjbj kirjoitti:

        Sähköautossa ei ole vääntöä että voisin vetää 4500 kiloisen veneeni trailerille talveksi. Laskuluiskat ovat jyrkkiä ja sähköauton voimat ja tehot mitättömiä silloin kun tarvitaan todelliseen käyttöön kyseisiä härpäkkeitä.
        Vain diesel ja sopivin välityssuhtein bensiiniautoissa löytyy tarvittavat tehot ja väännöt.
        Sähköautoista puuttuu myös kyky lämmittää ohjaamoa talvioloissa. Sähköauto on kuin mopoauto. Sopisi kaupunkioloihin, mutta kaupunkioloissa niitä ei tarvita koska kaikki kävelymatkojen etäisyyksillä kaupungissa.
        Lisäksi tarvitaan koko ajan sisätallia ja latauspaikkaa joka pysähdyksen ajaksi.
        Sähköautot voi unohtaa sellaisenaan.
        Vetyautot ovat todellinen kehityskelpoinen vaihtoehto.

        Vääntöä on sähköautoissa yllin kyllin, ja se on käytössä heti paikaltaan lähtiessä. Palaneet kytkimet ovat historiaa.

        Mielikuvitusvene nousee jo pelkän ajatuksen voimalla.


      • dhbvbdjbj
        sähkövääntää kirjoitti:

        Vääntöä on sähköautoissa yllin kyllin, ja se on käytössä heti paikaltaan lähtiessä. Palaneet kytkimet ovat historiaa.

        Mielikuvitusvene nousee jo pelkän ajatuksen voimalla.

        Vene on yläohjaamollinen lasikuitu matkavene keittiöineen salonkeineen ja vessoineen. Sinulla ei ole mitään ymmärrystä sähkömoottoreiden kapasiteeteista.
        Ota koe. Laita porakone viilapenkkiin kiinni ja paina liipaisinta niin että kone jurnuttaa mutta ei pääse pyörimään.
        Samalla aikavälillä kun porakoneesi kärvähtää, kärvähtää myös sähköautosi, ellei sähköautosi kerkeä poksahtaa tuleen, kuten Tesloilla on tapana.


      • tuusa.h.opissa
        dhbvbdjbj kirjoitti:

        Vene on yläohjaamollinen lasikuitu matkavene keittiöineen salonkeineen ja vessoineen. Sinulla ei ole mitään ymmärrystä sähkömoottoreiden kapasiteeteista.
        Ota koe. Laita porakone viilapenkkiin kiinni ja paina liipaisinta niin että kone jurnuttaa mutta ei pääse pyörimään.
        Samalla aikavälillä kun porakoneesi kärvähtää, kärvähtää myös sähköautosi, ellei sähköautosi kerkeä poksahtaa tuleen, kuten Tesloilla on tapana.

        Olen opiskellutkin sähkövoimakoneita, mutta sitä en tiennyt että sähköautoissa käytetään porakoneiden moottoreita. Aina sitä jotain uutta oppii.

        Tuossa taulukossa on yhden sähköauton vääntö- ja tehokäyrä ajonopeuden funktiona:

        https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/32/4423/70109170/tesla-model-s-power-and-torque-5377830577086430255.png

        Kuten huomaat niin voimasta ja tehosta ei jää sähköauton suorituskyky kiinni. Maksimivääntö on saatavilla heti paikaltaan. Vastaavassa tilanteessa savuaa polttomoottoriauton kytkin, kun yrittää venettä kiskoa luiskasta ylös. Sähköautolla nousee vene nätisti.


    • RanteetSijoiltaan

      Mielenkiintosta miten pieni akkuporakone vääntää ranteet sijoiltaan, mutta sähköautoon ei suhteessa vastaavaa vääntöä saada.

    • TämäOnNähtävä

      Patteriauto aura-autona.

    • TietAuki

      Patterikarhu.

    • Demarihenkilö

      Ilmastomuutoksen pysäytyksessä Suomi voi olla ensimmäinen ja tiukin.

      Henkilöautolla ei tarvitse vetää peräkärryä, kuka normaali ihminen tarvitsee käydäkseen julkisella tai yksityisellä puolella töissä peräkärryä?

      Maajussit voivat vetää kärryjänsä traktorilla, joissa jatkossa tullaan käyttämään rajallisesti saatavas biopolttoainetta. Maaseudulla ei autoja edes tarvita, sillä kauppa-yms. asiat hoituvat myös traktorilla tai hevosella.

      Tavalliset ihmiset siirretään julkisiin kulkuneuvoihin. Niitä ja polkupyöriä käyttivät tavalliset työntekijät vielä 50 vuotta sitten ja hommat hoituivat. Autoja oli vain hyväosaisilla, joten auto oli ja on herrojen huvia.
      Siksi sen käyttöä voidaan rokottaa kovilla korotuksilla ja kielloilla.

      Ottakas esimerkkiä vaikka lapsivaltuutetusta. Ei hän käyttänyt omaa autoa vaan julkista liikennevälinettä eli taksia.

    • Kun.ymmärtää.ei.kadu

      Nauran jo nyt mutta tulevaisuudessa nauran kunnolla kun ihmiset menee tähän patteriauton höpinään ja uskovat oikeasti ilman tietoa kaiken. Voin sanoa että hauskaa on kun ajan normaaliila autolla ja nämä pöhköt ihmettelee etteihän tässä näin pitänyt käydä. Ajelen pitkiä matkoja ja vedän tarvittaessa peräkärryä ilman mitään latauksia, ja kaiken tuon teen talvellakin lämpimässä autossa ilman ongelmia. Bensakin on silloin halpaa kun kulutus putoaa.

      • Viluttaako

        Naurusi loppuvat viimeistään vuonna 2045, kun polttoaineen myynti lopetetaan ja nestemäistä biopolttoainetta myydään vain raskaalle amnattiliikenteelle luvan varaisesti.

        Sitä ennen korkeina polttoaine-, käyttö- ym. veroina on autoilusi vuoksi ulosmitattu talosi ja tavarasi. Kylmässä autossa on epämukava nukkua.

        Lapsiasiavaltuutettu hurauttaa ohitsesi lämpimässä Tesla-taksissa, sinun polttoaineesi kustannuksella.


      • Kun.ymmärtää.ei.kadu
        Viluttaako kirjoitti:

        Naurusi loppuvat viimeistään vuonna 2045, kun polttoaineen myynti lopetetaan ja nestemäistä biopolttoainetta myydään vain raskaalle amnattiliikenteelle luvan varaisesti.

        Sitä ennen korkeina polttoaine-, käyttö- ym. veroina on autoilusi vuoksi ulosmitattu talosi ja tavarasi. Kylmässä autossa on epämukava nukkua.

        Lapsiasiavaltuutettu hurauttaa ohitsesi lämpimässä Tesla-taksissa, sinun polttoaineesi kustannuksella.

        Jos suomi todella noin täysin sekoaa päästään, olen siinävaiheessa jo muutanut maata ja kansalaisuutta. Jääkää te tänne bussilla liikkujiksi somalien ja iranien ja muiden muslimien kanssa. Piereskelkää ja tottukaa uuteen bakteerikantaan samalla kun yksityisyytenne on viety.
        Varo metroissa ettet saa kirveestä päähäsi, kuten vuosi pari sitten metrossa kävi.


    • parempihan-se

      Miksi ei pystyisi? Sähköautohan on jopa vastaavaa dieselautoa raskaampi, ja on siksi tukevampi vetoautona. Kevyt dieselauto joutuu herkästi kärryn vietäväksi.

    • dfgggff

      Ja sähköauton hinta on sitten 5000e et kaikki voi ostaa niitä ja lataus ilmaista.

    • RiksatTulee

      Parin vuosikymenen kuluttua vääruskoiset vetävät riksoja joilla kuljettavat muslimi-isäntiään. Jos palvelee nöyrästi, ei hala-teurasteta ennen kuin ikä hidastaa menoa liikaa. Ainoa kulkuneuvon pakokaasu on vääruskoisen pieru, joka sekin uskalletaan löysätä ilmaan vasta kun isäntä on poistunut ja vääruskoinen on kettingeissä lukitustolpassaan.

    • qåaäzm

      Todellinen ekoteko olisi saada torpattua GCM-sopimus joka tuhoaa Suomen ja ilmaston, kun miljoonat kehitysmaalaiset pääsevät länsimaisen kulutuksen makuun tässäkin maassa meidän rahoilla. Käykää allekirjoittamassa asiaa vastustava Arto Luukkasen aloite.

      • hsdgfsgfsg

        On allekirjoitettu ja hankittu kymmenen tuttavaakin mukaan allekirjoittaneisiin.
        Jokainen joka allekirjoittaa itse tuon, hankkikaa myös tuttavapiirinne mukaan allekirjoittamaan.
        Toisin kuin homojen kirkolliset avioliitot, tämä ei saa median "tukea ja mainosaikaa".
        Suomessa halutaan tukea kaikenlaista perverssiyttä mutta ei asiaa.


    • dr_gupta

      Ostan POLTTOMOOTTORIAUTON > heti kun minun pitää:
      Vetää telikärryllä täyttä puukuormaa auraamatonta metsäautotietä
      jyrkkää ylämäkeä, 50 asteen pakkasessa lämmityslaite täysillä,
      Lataustaukoa pitämättä yli 1500km matkan yhtäjaksoisesti, joka päivä, ympäri vuoden.

      • EläSinäLuukullaTuillasi

        Itselläni on vetokoukku tavallisessa Nissan Primerassa. On mukava valmius. Kun perävaunua tarvitaan ei ole muuta kuin koukkuun kiinni vain.
        Perävaunua tarvitsen keväisin, kesäisin ja syksyisin omaan käyttööni.
        Sukulaisten muuttokuormia ajellaan sitten silloin tällöin milloin vain tarvitaan.
        Helppous on siinä, että ilman valmiuksia joutuisi jo käyttää päivän että löytää kaluston. Lisäksi tulee stressi kaluston palauttamisesta ettei lisämaksut vuokrauksesta nouse kohtuuttomuuksiin.
        Kun kalusto om omaa, ei kulu aikaa ja energiaa ajella hakemaan ja palauttelemaan kalustoa.
        Lisäksi jos homma kusee työmaalla, ei tule ongelmia mitä vuokrakaluston kanssa tulisi.
        Viivästymisistä ei ole väliä kun kamat ovat omia.


    • Faktatpöytään71

      Mites akkuongelma? Akkuun tarvitaan harvinaisia maametalleja. Miksi niitä kutsutaan harvinaisiksi maametalleiksi? Siksi kun niitä ei ole. Litiumvarat ovat vähissä. Tällä hetkellä louhitaan pääasiassa Kongossa, lapsityövoimalla. Ja kun helpot on louhitty, niin se vähä on tosi kallisti otettava. Ja litiumia tarvii myös puhelimet ja tietokoneet. Oletko valmis luopumaan niistä?

      Määrät tuotteissa pieniä, kierrätys hankalaa. Mutta eiköhän eko ja maailmanparantaja hyväksy et kehittsmaat tekevät lapsityövoimalla vaarallista orjatyötä et saa itse sädekehän päänsä päälle.

      Tarvitaan uusi akkuteknologia että tämä sähköhypetys on mahdollinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      84
      1792
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      366
      1494
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      65
      1202
    4. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1055
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      37
      966
    6. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      187
      897
    7. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      826
    8. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      795
    9. Se mitä näytän ulospäin

      Ei ole koko totuus - tietäisitpä mitä tunteita kätken kulisseihin.
      Ikävä
      64
      738
    10. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      25
      705
    Aihe