Rukousliinat

Minäää

Kenelläkään kokemusta noista ?
Parantaako ne oikeesti vai voiko kyseessä olla tämä joku kundalismioppi missä haetaan kuolleiden pyhimysten haudalta jotain voimaa? Vai miten se menikään ?:D

Itsellä ois todella tarvetta tuollaiselle, mutten tosiaan tiedä, voinko oikeen luottaa.. Vastauksia kiitos!!

97

718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apostolien teot:
      19:12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois

• dfs

Kysymys on siitä, että näin Jumalan vahvisti sen, että Paavali oli hänen apostolinsa. Elisan luiden päällä herännyt kuollut oli vahvistus siitä, että Elisan profetiat olivat Jumalasta. Tämän asian toistaminen ei onnistu, jos hikiliinojen jakaja ei opeta Raamattua oikein eikä ole muutenkaan Jumalan lähettämä. Katolisen kirkon reliikit perustuvat tähän ajatukseen, mutta katolinen kirkko ei opeta oikeaa evankeliumia.

• sdfghjkl

Sairasta!

• tällainentapaus

Olen nuorempana kuullut tapauksen, jolloin rilluttelevaa elämää eläneen nuoren miehen tyynyn alle oli omaiset laittaneet rukousliinan. Hän oli ihmetellyt mikä rätti hällä jatkuvasti oli tyynynsä alla. Hän tuli sitten uskoon.

• JeesusElääJaVastaaRuk

Jumala vastasi sydämen rukouksiin!

• Herttta

Heiii tietääkö joku myös mistä noita rukousliinoja saa?? :0

• sakramenttiesine

Rukousliinaksi käy mikä tahansa puhdas liina, kuten esim. nenäliina. Kun se arvokkaasti siunataan Jumalan sanalla, uskotaan Jumalan siunauksen nyt olevan siinä.

Tätä ei kuitenkaan saa käyttää kevytmielisesti kuin taikaesineenä. Rukousliinalle on oltava vakava tarve ja sitä käytetään, jos esim. pappi ei pääse siunaamaan sairasta. Papin siunaus kulkee sen kautta.

Se ei ole lelu. Kyseessä eräänlainen sakramenttiesine: Jumalan sana aineessa.
        *

• NimiYliKaikkienOnJeesus

Ja sen siunaamisessa on käytettävä JEESUSnimeä! Siinä nimessä riivajatkin pakenevat (jos rukoilijan sydän on puhdas).

• NimiYliKaikkienOnJeesus kirjoitti:

Ja sen siunaamisessa on käytettävä JEESUSnimeä! Siinä nimessä riivajatkin pakenevat (jos rukoilijan sydän on puhdas).

Siihen nenäliinaan vielä kun tumputtaa oikein kunnon satsin, niin kyllä nuha lähtee.

• he-ma kirjoitti:

Siihen nenäliinaan vielä kun tumputtaa oikein kunnon satsin, niin kyllä nuha lähtee.

Nuhassa ei saa pissiä.

• Samaatietä

Minä tiedän, mutten kerro. Tuttuni lähetti mi ulle pari vuotta sitten.
      Aukaisin kirjekuoren ja ihmettelin, että mikä rätti täällä on. Se öljyn tuoksu sai nenäni ja silmäni vuotamaan ja aivastelin koko ajan. Heitin koko rätin roskiin ja luin vasta sitten kirjeen.

Hyvää hyvyyttään sukulaiseni oli sen minulle lähettänyt. Kertoi itse parantuneensa liinan avulla ja uskoo vieläkin niihin. On oikein onnellinen kun parani.
      Minä en päästä niitä rättejä lähelleni.

• siunausta

No, ehkä se öljy ei olisi ollut niin välttämätön, ainakaan runsaasti laitettuna. Mutta toisaalta, öljy on raamatullinen sakramenttiaine, sekin. Ortodoksiystäväni kanssa laitettiin muutama pisara kirkossa siunattua öljyä pääsiäiskulitsa-taikinaankin.

Rukousliina ja siunattu öljy.
        *

• Samaatietä
        siunausta kirjoitti:

No, ehkä se öljy ei olisi ollut niin välttämätön, ainakaan runsaasti laitettuna. Mutta toisaalta, öljy on raamatullinen sakramenttiaine, sekin. Ortodoksiystäväni kanssa laitettiin muutama pisara kirkossa siunattua öljyä pääsiäiskulitsa-taikinaankin.

Rukousliina ja siunattu öljy.
        *

Se oli siunattua öljyä. Muutoinkaan en luota rukousliinoihin. Sehän on vain kangasta.
        Luotan, että Jumala on kykenevä toimimaan ilman liinojakin.

• Hengell.Raittius.Tärkeää
        Samaatietä kirjoitti:

Se oli siunattua öljyä. Muutoinkaan en luota rukousliinoihin. Sehän on vain kangasta.
        Luotan, että Jumala on kykenevä toimimaan ilman liinojakin.

Tietenkin Jumala voi toimia miten vain ja itse en ole koskaan kokenut tuota rukousliina-käyttöä. Tunnen asian siis vain teoreettisesti, miten olen muilta kuullut. Uskon siihen kyllä, teoriassa.

Paljon kai riippuu siitä, onko Jumala Itse todella sanansa kautta siunannut liinan, vai onko se esim. jonkun hengellisesti epäraittiin seurueen taika-puuhastelua.
        *

• Samaatietä
        Hengell.Raittius.Tärkeää kirjoitti:

Tietenkin Jumala voi toimia miten vain ja itse en ole koskaan kokenut tuota rukousliina-käyttöä. Tunnen asian siis vain teoreettisesti, miten olen muilta kuullut. Uskon siihen kyllä, teoriassa.

Paljon kai riippuu siitä, onko Jumala Itse todella sanansa kautta siunannut liinan, vai onko se esim. jonkun hengellisesti epäraittiin seurueen taika-puuhastelua.
        *

Eikä riipu..raamatussa ei ole kehoitusta rukousliinojen käyttöön. Niitä Paavalinkin rättei ja lumppui käyttivät tietämättömät ihmiset, jotka luulivat voiman olevan niissä.
        He eivät ymmärtäneet mistä voima on lähtöisin.

Mutta me tiedämme, emmekä oletakkaan näiden siunattujen rättien vaikuttavan Jumakan nimessä mitenkään.

• hölmölä

Paranee, mutta mielisairaaalan kautta.

• Jobinpostia

Kovat ovat lääkkeet. 2Kun.20:7 Ja Jesaja sanoi: Toimittakaa tänne viikunakakkua. Niin he toivat sitä ja panivat paiseen päälle; ja hän parani. Jes.38:21 Ja Jesaja käski tuoda viikunakakkua ja hautoa paisetta, että hän tulisi terveeksi. Näin se Hiskia, sai elinaikaa lisää.

• Samaatietä

Mitä Jobinposti tahtoo tuolla sanoa?

• luonto.lääkitsee
        Samaatietä kirjoitti:

Mitä Jobinposti tahtoo tuolla sanoa?

Että vanhat luonnonlääkkeet ovat tehokkaita.
        *

• Samaatietä
        luonto.lääkitsee kirjoitti:

Että vanhat luonnonlääkkeet ovat tehokkaita.
        *

Sitähän minäkin.

• herätkää

Kyllä sellaiset liinaset on voimallisia voiman siirrossa. Kerrotaanhan Paavalistakin lähteneen niin paljon voimaa, että "Jopa pääliinoja ja muita Paavalin käyttämiä vaatekappaleita vietiin sairaiden päälle, ja taudit kaikkosivat ja pahat henget lähtivät pois."

• Samaatietä

Kyllä niitä on näitä voimansiirtäjiä nähty jo ihan tarpeeksi ja kappaleita sekä jopa pyhäksi julistettuja.

• herätkää

Mistäs sitä etukäteen tietää mistä voimaa lähtee, ennen kuin kokkeilee

• herätkää

Että siitä sitten vaan, siunaamaan liinoja, ja lähettelemään niitä tarvitseville. Ihan raamatullista toimintaa.

• Samaatietä

Käykö vanha räkäne ja ruttune Nessu?

• herätkää

Hyi sinua. Ettäs kehtaat. Minulle voit lähettää päähuivisi, kelpaisi kyllä.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Hyi sinua. Ettäs kehtaat. Minulle voit lähettää päähuivisi, kelpaisi kyllä.

Saat sen räkäliinan ja sen mukana voimansiirtäjiä eli flunssapöpöjä.

Bakteerit ja virukset on muuten elämää ylläpitävä eliö.
        Jumala on suunnitellut sen noin.

• herätkää

Sehän riippuu bakteerista. Sen sijaan yhtäkään hyödyllistä virusta ei ole olemassa. Viruksen elämä on paradoksi.

Tulee tässä taas mieleen kaikkea asiaan kuulumatonta vaatekappaleistasi, mutta koska ollaan Pyhän äärellä niin jääköön.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Sehän riippuu bakteerista. Sen sijaan yhtäkään hyödyllistä virusta ei ole olemassa. Viruksen elämä on paradoksi.

Tulee tässä taas mieleen kaikkea asiaan kuulumatonta vaatekappaleistasi, mutta koska ollaan Pyhän äärellä niin jääköön.

Ei pidä paikkaansa...lueppa virulogiaa. Virukset eivät ole aina patogeenisiö niinkuin jotkut olettavat.

• herätkää

Virukset tuhoavat isäntäsolunsa. Joten mitäpä noista. On niitä joskus käytetty syöpäsolujen tuhoamiseen, tai haltallisis bakteetiuksia vastaan. Muuten niistä ole muuta kuin haittaa. Eikö niin?

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Virukset tuhoavat isäntäsolunsa. Joten mitäpä noista. On niitä joskus käytetty syöpäsolujen tuhoamiseen, tai haltallisis bakteetiuksia vastaan. Muuten niistä ole muuta kuin haittaa. Eikö niin?

Ei ole niin vaan ne voivat myös pitää isäntänsä hengissä..

Mutten halua kirjoittaa aiheesta enempää. Jos kiinnostaa lue virologiaa.

En ymmärrä noista mitään, mutta sen ymmärrän että kaikkea poppakonsteja paholainen käyttää yrittääkseen pitää itsensä hengissä ihmisissä ja tarpeellisena ihmisille. Niinku joku rukousliina...

Hyvät yöt

• herätkää

Olet kyllä ymmärtänyt sen rukousliina jutskan väärin. Hyvää yötä.

• <<En ymmärrä noista mitään, mutta sen ymmärrän että kaikkea poppakonsteja paholainen käyttää yrittääkseen pitää itsensä hengissä ihmisissä ja tarpeellisena ihmisille. Niinku joku rukousliina...>>

Samaatietä , itse olet paholainen.

• Samaatietä

Ahaaa..okkei.
        Onko tässä kyse nyt kasteesta?

• Eikövain
        Samaatietä kirjoitti:

Ahaaa..okkei.
        Onko tässä kyse nyt kasteesta?

Katolilaisuuden demonista?

• MINÄ_VAADIN

Rukousliinaan pitäisi kirjailla teksti, jossa pyydettäisiin Heikki Maliselle palkankorotusta, sellainen pyyntö varmasti toteutuu ja kansa uskoisi rukousliinan voimaan.

• Tokkiisa

Usein rukousliinassa on ihmisen nimi ja se laitetaan sairaan otsalle.

• Eikövain, itse olet demoni.

• PyhänHengenSiunaus

Ymmärrän kantasi. Samaatietä, uskoakseni ymmärtämättömyyttään, melko pahasti herjasi rukousliinaa, joka on kristillinen, pyhä esine. Luterilaiset eivät niinkään tunne tätä käytäntöä, mutta katolilaisilla ja myös helluntailaisilla on tämä käytäntö.

Mistä syystä Samaatietä niin kimmastui? Kirjoitukset todellakin toi mieleen demonisen herjaamisen, mutta koska Samaatietä muutoin on kirjoituksillaan osoittanut hyvät, hengelliset ajatuksensa, en usko hänessä olevan demonia. Tod. näk. Samaatietän liha siinä vain päästeli pahintaan. Jokin taustasyy tuohon suuttumiseen kyllä on.

Mutta tuo Eikövain, hän jatkaa herjaavassa hengessä ja klassisissa kristinuskon kirkoissa puhutaankin "helluntailaisuuden henkivalloista". Tällä foorumilla tömistelevät monenlaiset henkivallat, ihmislihat ja silloin tällöin Itse Pyhä Henkikin, anteeksipyytäen kurkistaen, yrittää sanoa sanasensa väliin.

Samaatietän tulee nyt hissukseen tarkistaa kantansa. Ja kuten tuolla edellä kirjoitin, rukousliinoja kyllä käytetään väärinkin, ei niitä noin vain kellekään postissa lähetellä, ellei nyt tilanne ole hyvin vakava. Mikään yleinen siunauksen ja hyvänolon levittäjä rukousliina ei ole, tällainen ajattelu on kevytmielistä.

Ap.t. 19:11-12
        11 Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta,
        12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.

Jo alkukirkosta lähti tämä toiminta ja on kuulunut kristittyjen hartauselämään, lähes 2000 vuoden ajan. Kuka tahansa kristitty, arvokkaasti Jumalan sanalla siunaten voi siunata rukousliinan. Mieluiten tässäkin asiassa pappi, mutta hätä ei tässäkään lue lakia.
        *

• SananValossa

Ihmisen uskon on perustuttava Jeesukseen, ja Häneenkin vain Ylösnousseena Kuolleista. Eikä niinkään siunauksiin!

• >>Käykö vanha räkäne ja ruttune Nessu?>>

Jotain myönteistä. Vertasit rukousliinaa nenäliinaan, et esimerkiksi tamponiin.

• Samaatietä

Pysyn edelleen kanssani rukousliinojen suhteen. Te ette voi puolustella minua tässä asiassa.
        Vaikka sitten paholaiseksi julistaisitte minut.
        Samoik kaikki muutkin kummallisuudet, jotka pyhiksi esinwiksi ihmiset luokittelevat, ovat harhaoppia.

Voin muuttaa käsitystäni, jos Jumala niin suo.

Öljyllä sairaiden voitelu lukee raamatussa.

• Toimittava.arvokkaasti

Räkärättejä ei siunata.

Rukousliina voi olla, ja usein onkin, puhdas nenäliina. Etenkin vielä muutama vuosikymmen sitten käytettiin pieniä, kankaisia nenäliinoja, mulla on sellaisia vieläkin tallessa, joskaan ei käytössä.

Käyttämätön paperinenäliina tietenkin on täysin puhdas, mutta luullakseni kyllä, mikä tahansa käytettykin, hyvin pesty, puhdas liina, vaikka pieni pöytäliina, tai kaunis, kankainen, "arvokas" käsipyyhe käy.

Laitettiinhan sairasten päälle Paavalin käyttämiä vaatepalojakin!

Katolisessa kirkossa on ehkä ihan omat, pappien tallessa olevat rukousliinat?

Rukousliina on pyhä esine, lähes kuin ehtoollisvälineet, ei aivan, mutta lähes. Mielestäni sakramenttiesine: "Jumalan sana aineessa."
        *

• Samaatietä
        Toimittava.arvokkaasti kirjoitti:

Räkärättejä ei siunata.

Rukousliina voi olla, ja usein onkin, puhdas nenäliina. Etenkin vielä muutama vuosikymmen sitten käytettiin pieniä, kankaisia nenäliinoja, mulla on sellaisia vieläkin tallessa, joskaan ei käytössä.

Käyttämätön paperinenäliina tietenkin on täysin puhdas, mutta luullakseni kyllä, mikä tahansa käytettykin, hyvin pesty, puhdas liina, vaikka pieni pöytäliina, tai kaunis, kankainen, "arvokas" käsipyyhe käy.

Laitettiinhan sairasten päälle Paavalin käyttämiä vaatepalojakin!

Katolisessa kirkossa on ehkä ihan omat, pappien tallessa olevat rukousliinat?

Rukousliina on pyhä esine, lähes kuin ehtoollisvälineet, ei aivan, mutta lähes. Mielestäni sakramenttiesine: "Jumalan sana aineessa."
        *

Ei raamatussa lue että rukousliina on lähes sakramentti esine eikä ainakaan mikän pyhä esine.

• JumalanSanaAineessa
        Samaatietä kirjoitti:

Ei raamatussa lue että rukousliina on lähes sakramentti esine eikä ainakaan mikän pyhä esine.

No, siis, sanaa "sakramentti" ei esiinny. Sakramentti = kun Jumalan sana liittyy aineeseen. Ehtoollisessa: Jumalan sana leipä ja viini. Kaste: Jumalan sana vesi.

Näistä Raamatun ilmoittamista eli kertomista Jumalan sana liittyen aineeseen, on luotu Raamatun sanan pohjalta käsite "sakramentti", pyhitetty, pyhä. Jeesus sanoi:

Markus 14: 22-24
        22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
        23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

Joh. 6: 47-59
        47 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.
        48 Minä olen elämän leipä.
        49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
        50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.

51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
        59 Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.

Tässä on kysymys sakramentista: Jeesuksen liha ja veri, Jumalan sanan tähden, leivässä ja viinissä.

Rukousliinoja ei kutsuta sakramentiksi, mutta sama periaate: Jumalan sana, siunattuna liinaan, voi siunata ja esim. parantaa. Jumala kuitenkin Itse on Hän, joka parantaa. Eli mikään "varma parannuskeino" ei rukousliina ole, eikä sitä saa väärinkäyttää.

Kyllä luterilaisessa kirkossakin on käsittääkseni käytetty rukousliinoja.
        *

• Samaatietä
        JumalanSanaAineessa kirjoitti:

No, siis, sanaa "sakramentti" ei esiinny. Sakramentti = kun Jumalan sana liittyy aineeseen. Ehtoollisessa: Jumalan sana leipä ja viini. Kaste: Jumalan sana vesi.

Näistä Raamatun ilmoittamista eli kertomista Jumalan sana liittyen aineeseen, on luotu Raamatun sanan pohjalta käsite "sakramentti", pyhitetty, pyhä. Jeesus sanoi:

Markus 14: 22-24
        22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
        23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

Joh. 6: 47-59
        47 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.
        48 Minä olen elämän leipä.
        49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
        50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.

51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

52 Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
        53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
        58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
        59 Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.

Tässä on kysymys sakramentista: Jeesuksen liha ja veri, Jumalan sanan tähden, leivässä ja viinissä.

Rukousliinoja ei kutsuta sakramentiksi, mutta sama periaate: Jumalan sana, siunattuna liinaan, voi siunata ja esim. parantaa. Jumala kuitenkin Itse on Hän, joka parantaa. Eli mikään "varma parannuskeino" ei rukousliina ole, eikä sitä saa väärinkäyttää.

Kyllä luterilaisessa kirkossakin on käsittääkseni käytetty rukousliinoja.
        *

Ihan sama kuin minä sanoisin että raamatussa Sakkeus kiipesi puuhun. Kiivetkää nyt kaikki äkkiä puuhun niin voitte ehkä nähdä Jeesuksen.

Raamatussa ei tosin ole kehotusta meille annettu puuhun kiipeämisestä eikä rukousliinojen käytöstäkään.

Vedin vain itse johtopäätöksen, että niinkuin Sakkeuskin näki Jeesuksen niin mekin voimme nähdä. Samoin on rukousliinojen kohdalla. Ihmiset ovat raamatunkertomuksista tehneet omia oletuksiaan että rukousliina parantaa tai siinä oleva voima.

Raamatussa on kehotus sauraiden parantamisessa öljyllä voitelu..
        Kätten päälle paneminen. Pysykäämme niissä.

• puusta.pudonnut
        Samaatietä kirjoitti:

Ihan sama kuin minä sanoisin että raamatussa Sakkeus kiipesi puuhun. Kiivetkää nyt kaikki äkkiä puuhun niin voitte ehkä nähdä Jeesuksen.

Raamatussa ei tosin ole kehotusta meille annettu puuhun kiipeämisestä eikä rukousliinojen käytöstäkään.

Vedin vain itse johtopäätöksen, että niinkuin Sakkeuskin näki Jeesuksen niin mekin voimme nähdä. Samoin on rukousliinojen kohdalla. Ihmiset ovat raamatunkertomuksista tehneet omia oletuksiaan että rukousliina parantaa tai siinä oleva voima.

Tuo on kyllä hyvin oivallettua.... 😊
        *

• JEESUSTuliSyntiuhriksi
        Samaatietä kirjoitti:

Liina ei paranna, öljy ei paranna eikä ihmiskädet paranna, mutta JEESUS PARANTAA -JOS PARANTAA! Ensimmäinen syy, miksi Hän antoi itsensä teurastaa ristille, OLI MEIDÄN IHMISTEN SYNNIT. Hän tuli PELASTUKSEKSI NIILLE, JOTKA USKOVAT!

• Sanan.Voima
        JEESUSTuliSyntiuhriksi kirjoitti:

Liina ei paranna, öljy ei paranna eikä ihmiskädet paranna, mutta JEESUS PARANTAA -JOS PARANTAA! Ensimmäinen syy, miksi Hän antoi itsensä teurastaa ristille, OLI MEIDÄN IHMISTEN SYNNIT. Hän tuli PELASTUKSEKSI NIILLE, JOTKA USKOVAT!

Kukaan ei väitäkään, että liina parantaa tai tuo toivotun rukousvastauksen.

Kysymys on rukousliinasta, joka on Jumalan sanalla siunattu.

Jumalan sana, Jeesus Itse, sanansa kautta on tuo parantaja. Ei liina. Eikä öljy. Vaan Jumalan sana liinassa ja öljyssä.

Entä, kun te laitatte kätenne sairasten päälle, tekö parannatte? Vai Jeesus, sanansa kautta?

No, hellarithan uskovat ihmemiehiin, juoksevat joka parantajan ja ihmeiden tekijän perässä. Mutta liina joka itse ei usko mitään, tässäpä kompastus! Teille kun Jumalan sana itsessään ei ole se Voima, vaan teidän uskonne tai papin epäusko.

Papin uskolla tai epäuskolla ei ole mitään merkitystä, sillä kirkko ei ole uskossa pappeihin vaan Kristukseen.

Vaikka Jumalaton pappi siunaisi sinut / tai liinan, jos hän vain käyttää JUMALAN SANAA, olet siunattu.
        *

• Samaatietä
        JEESUSTuliSyntiuhriksi kirjoitti:

Se on justiin näin, Jeesus Kristus välimies, eikä mikään liina.
        Sanotaanhan se raamatussakin.

• Samaatietä
        Sanan.Voima kirjoitti:

Kukaan ei väitäkään, että liina parantaa tai tuo toivotun rukousvastauksen.

Kysymys on rukousliinasta, joka on Jumalan sanalla siunattu.

Jumalan sana, Jeesus Itse, sanansa kautta on tuo parantaja. Ei liina. Eikä öljy. Vaan Jumalan sana liinassa ja öljyssä.

Entä, kun te laitatte kätenne sairasten päälle, tekö parannatte? Vai Jeesus, sanansa kautta?

No, hellarithan uskovat ihmemiehiin, juoksevat joka parantajan ja ihmeiden tekijän perässä. Mutta liina joka itse ei usko mitään, tässäpä kompastus! Teille kun Jumalan sana itsessään ei ole se Voima, vaan teidän uskonne tai papin epäusko.

Papin uskolla tai epäuskolla ei ole mitään merkitystä, sillä kirkko ei ole uskossa pappeihin vaan Kristukseen.

Vaikka Jumalaton pappi siunaisi sinut / tai liinan, jos hän vain käyttää JUMALAN SANAA, olet siunattu.
        *

Mutta missä kohtaa raamatussa on kehoitettu käyttämään rukousliinoja?

Ihme kun rukousliinan kautta ei saa syntejä jo anteeksi.
        Sekin aika varmaan vielä tulee, että synnit saa anteeksi kun teet jonkun tempun tai palvot pyhää esinettä ja Jeesus käy virattomaksi.

• >>Öljyllä sairaiden voitelu lukee raamatussa.>>

Sama periaate käytetäänkö öljyä tai rukousliinaa.

• Samaatietä

Eikä ole. Raamatussa ei ole kehotusta tukousliinojen käytöstö.

• kristillinen.käytäntö
        Samaatietä kirjoitti:

Eikä ole. Raamatussa ei ole kehotusta tukousliinojen käytöstö.

Raamattu, UT on tiettyjen, apostolisten kirjeiden kooste. Siellä ei lue kaikkea. Tuo käytäntö kuitenkin alkoi alkuseurakunnasta / -kirkosta.

Joh. 21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
        *

• Totinen-ystäväsi

Pidätte nenäliinaa kasvojen edessä kun aivastatte, jos pärskijällä on keuhkokuume, niin voima siirtyy liinaan. Sitten vaan siunaamaan liina ja lähetetään vanhukselle, pärskeet liinassa ei näy, mutta voimaa on, kun heikko vanhus saa sen kasvoilleen.

Onhan tässä sekin hyvä puoli, että vanhus varmasti pelastuu taivaan iloon, kun on pyhää liinaa pitänyt kasvoillaan.

• HääpukuPuhtaaksi

Nuo sanat vaikuttavat jo Pyhän Hengen pilkalta. Olkaa varovaisia, sitä ei anneta anteeksi. Jeesuksen Sanojen mukaan.

• Eikövain
        HääpukuPuhtaaksi kirjoitti:

Nuo sanat vaikuttavat jo Pyhän Hengen pilkalta. Olkaa varovaisia, sitä ei anneta anteeksi. Jeesuksen Sanojen mukaan.

Ei se ole pilkkaa pyhää Henkeä vastaan, jos harha henkeä pilkkaa.

• Samaatietä

Eikä Jumalan voimaa voi käskeä tulemaan mihinkään rättiin tms
      Jumalan Henki kuin Pyhä Henki menee milloin haluaa, minne haluaa ja mihin haluaa. Toimii missä haluaa ja milloin haluaa.

Liinojen halutaan olevan kauniita kaiken lisäksi..hikiliinojahan ne olivat raamatussa joissa ihmiset olettivat voiman olevan.

Nyt ne ovat kauniita, prässättyjä ja melkein palvottuja.
      Ihminen haluaa valjastaa Jumalan voiman omaan käyttöönsä ja tarpeisiinsa, sitoa sen noihin liinoihin.

• Samaatietä

Alkanu jo niin harmittamaan hilluntamenot ja muotoJumalallisuus että ottaa suorastaan päästä.
      Niinku Eliakin sanoi, että tanssikaa enemmän ja huutakaa kovemmin..ehkä Jumala on terpeillaan tai nukkuu....

Kyllähän ihmiset tekevät mitä vain saadakseen Hengen sinne tahi tänne. Jumalan voiman valjaisiinsa.. Huutavat ja meuhkaavat tai sitten kehittelevät lisää raamattuun joita ei siellä ole, vedoten siihen, että raamatussakin apostolin liinoissa oli voima.
      Kuvittelevat että käskettäessä se voima nyt siirtyy tähän kauniiseen silkkiseen kultakirjailtuun liinaan...
      Pistelee niin vihaksi 😠

• pyhä.esine

Ajatuksesi on oikea, pyhä ja vanhurskas, mutta yritä kestää.

En itse siedä äärikarismaattisuutta ja juuri siitä kirjoitinkin, ettei rukousliina saa muuttua joka kotitohtorin taikaesineeksi. Tällöin siitä voi olla myös jopa vahinkoa!

Okkultismissa henget voivat siirtyä esineiden kautta, siksi jokahihhulin siunaamia esineitä ja liinoja ei pidäkään vastaanottaa! UT / Paavali (?) varoittaa menemästä kenen tahansa "käsien alle".

Aito, arvokkaasti käsitelty ja siunattu, kristillinen rukousliina voi toimia rukouksen ja siunauksen välineenä.

Kristillisissä kirkoissa rukousliinat arvokkaasti siunaa papisto.

Mihin pappeja muutoin tarvittaisiin, jos ei juuri Jumalan säätämiä pyhiä toimituksia varten?
        *

• Samaatietä
        pyhä.esine kirjoitti:

Ajatuksesi on oikea, pyhä ja vanhurskas, mutta yritä kestää.

En itse siedä äärikarismaattisuutta ja juuri siitä kirjoitinkin, ettei rukousliina saa muuttua joka kotitohtorin taikaesineeksi. Tällöin siitä voi olla myös jopa vahinkoa!

Okkultismissa henget voivat siirtyä esineiden kautta, siksi jokahihhulin siunaamia esineitä ja liinoja ei pidäkään vastaanottaa! UT / Paavali (?) varoittaa menemästä kenen tahansa "käsien alle".

Aito, arvokkaasti käsitelty ja siunattu, kristillinen rukousliina voi toimia rukouksen ja siunauksen välineenä.

Kristillisissä kirkoissa rukousliinat arvokkaasti siunaa papisto.

Mihin pappeja muutoin tarvittaisiin, jos ei juuri Jumalan säätämiä pyhiä toimituksia varten?
        *

Papistostakin minulla on niin räikeä mielipide, etten kirjoita sitä.

Vanhassatestamentissä pappi oli välimies mutta uudessaliitossa se on Jeesus.
        Tuosta taas voi miettiä lisää noita siunauksia ja liinoja sekä sitä parantajaa että kuka se on? Liina vai Jeesus?

Kuin myös sitä että keitä ovat papit.

• SananValossa

Tässä olet oikeilla jäljillä!
        yksikään pappi, joka EI ole uudestisyntynyt ylhäältä, ei ole Jumalan Hengessä eikä julistajan virkaan Pyhän Hengen asettama.

• Terves

Tottakai parantaa, Mitäs tuota epäilet. Keinokuituinen ja hapsullinen on paras.

• Samaatietä

Oulussa oli pappi, joka kertoi ettei usko mihinkään. Oli neutraali. Kirkollisvaltuusto taas on yksi hyvä veli yhdistys joka nuoleskelee ekumeniaa.

Näin pyhät ja vanhurskaat ovat ajatukseni. Moni katkaisisi kaulani tai tuomitsisi minut kerettiläiseksi tai vaikka miksi. Kadotustuomion saisin hyvinkin nopsaa puheillani.

• sanat.osoittavat.meidät

Saahan sinulla ajatuksesi olla. Mutta "sanoista meidät tuomitaan tai julistetaan vanhurskaiksi." (Jeesus)

Ihmisen sanat. Mitä ääneen sanotaan. Jumalan sana, jolla siunataan.

Sanat merkitsevät.
        *

• Samaatietä
        sanat.osoittavat.meidät kirjoitti:

Saahan sinulla ajatuksesi olla. Mutta "sanoista meidät tuomitaan tai julistetaan vanhurskaiksi." (Jeesus)

Ihmisen sanat. Mitä ääneen sanotaan. Jumalan sana, jolla siunataan.

Sanat merkitsevät.
        *

Ilman muuta! Tuo on totta. Ja seison sanojeni takana uskossa turvaten vapahtajaani.

• emminäsuakivitä
        Samaatietä kirjoitti:

Ilman muuta! Tuo on totta. Ja seison sanojeni takana uskossa turvaten vapahtajaani.

Juu, en minä sinua tuomitse! Ymmärrän kiivautesi ja sen, mihin ajatuksesi perustuu. Aivan varmasti tarkoituksesi on oikeamielinen.
        * 🙂

• Samaatietä
        emminäsuakivitä kirjoitti:

Juu, en minä sinua tuomitse! Ymmärrän kiivautesi ja sen, mihin ajatuksesi perustuu. Aivan varmasti tarkoituksesi on oikeamielinen.
        * 🙂

Ei loppujen lopuksi sillä kivittämisellä ole väliäkään.

• Gojn.penikka
        Samaatietä kirjoitti:

Ei loppujen lopuksi sillä kivittämisellä ole väliäkään.

Minuapa on oikeasti kivitetty! Monta kertaa. Kivet ropisseet selkään ja jalkoihin. En muista, josko päähänkin.

Juutalaisilla fariseuksilla on kivet herkässä.

• Samaatietä
        Gojn.penikka kirjoitti:

Minuapa on oikeasti kivitetty! Monta kertaa. Kivet ropisseet selkään ja jalkoihin. En muista, josko päähänkin.

Juutalaisilla fariseuksilla on kivet herkässä.

Ulkomaillako tuo tapahtui?

• sielläpä.siellä
        Samaatietä kirjoitti:

Ulkomaillako tuo tapahtui?

Israelissa.
        *

• Samaatietä
        sielläpä.siellä kirjoitti:

Israelissa.
        *

No ohoh...oliko lomareissu / järjestetty matka tai jokin muu tilanne? En ole kuullut koskaan kenenkään kertovan tuollaisesta.

• TodellisessaIsraelissa
        Samaatietä kirjoitti:

No ohoh...oliko lomareissu / järjestetty matka tai jokin muu tilanne? En ole kuullut koskaan kenenkään kertovan tuollaisesta.

Joko ne ei kerro, koska totuushan olisi antisemitismiä, tai sitten ovat olleet niin tiukasti turistiryhmässä kiinni, etteivät ole kohdanneet todellista Israelia.
        *

• Älä.leiki.noituudella

Noituus kielletään raamatussa.

• >>Eikä ole. Raamatussa ei ole kehotusta tukousliinojen käytöstö. >>

Öljy siis toimii kantaja-aineena rukoukselle mutta puuvilla tai pellava ei toimi.

• >>Kuvittelevat että käskettäessä se voima nyt siirtyy tähän kauniiseen silkkiseen kultakirjailtuun liinaan...
      Pistelee niin vihaksi 😠 >>

Hanki ase.

• Samaatietä

😂😂😂😂

• miten.on

Itselläni on ollut runsaasti nk. kummituskokemuksia. Osa niistä on liittynyt esineisiin. Tietty esine on kantanut demonia, joka aikaansaanut ilmiön. Kun esine on poistunut, esim. viety roskiin, myös ilmiö on poistunut.

Koska siis pahalle pyhitetyt esineet voivat "kantaa" siihen liitettyä demonia, tottakai sitäkin enemmän, myös Jumalan sanalla siunattu, esine voi kantaa siihen liitettyä siunausta!

Kuinka Sammaatietä asennoituu ehtoollisleipään ja -viiniin? En kysy tätä hellareilta, koska heidän vastauksensa tiedän, olkaa hyvät ja pitäkää suunne kiinni. Samaatietä on luterilainen kristitty. (Pasi Toivonen katolilainen.)

Kysyn: Onko HPE:n leipä ja viini Herran Jeesuksen Pyhä Ruumis Ja Veri, vai ainoastaan "vertauskuva" tästä? Jos On, miksi se on?
      *

• Samaatietä

Minullakin on kummituskokemuksia.

Kun Jeesus asetti ehtoollisen, Hän kehoitti nauttimaan sitä Hänen muistokseen.

Ehtoollinen kuvastaa ylösnoussutta Jeesusta ja syntiensovitusta.

Joku muu voi antaa paremmin ja syvemmin muotoilun tarkemman vastauksen.

• Samaatietä

Minua häiritsee tuossa, kun ihmiset asettavat kysymyksiä tuollain että mikä on heifän motivaationsa.
        Toivon ettei kyse ole toisen uskon koettelemisesta.
        Minusta Jumala voi koetella oikeudenmukaisesti. Ihmisillä on se lihallisuus omine tarkoituksineen siinä välissä eivätkä heidän tarkoitusperänsä ole Jumalasta.

• Siellä.löydän.ravinnon
        Samaatietä kirjoitti:

Minullakin on kummituskokemuksia.

Kun Jeesus asetti ehtoollisen, Hän kehoitti nauttimaan sitä Hänen muistokseen.

Ehtoollinen kuvastaa ylösnoussutta Jeesusta ja syntiensovitusta.

Joku muu voi antaa paremmin ja syvemmin muotoilun tarkemman vastauksen.

Ehtoolliskäsityksesi on helluntailainen, ei luterilainen, etenkään katolilainen.

Luterilaisen uskon mukaan HPE ei "kuvasta" Jeesusta ja syntiensovitusta, vaan HPE:ssa ON Jeesuksen Pyhä Ruumis Ja Veri, uskon kautta.

Katolinen kirkko opettaa eukaristiasta, että siunattu leipä ja viini AINEENA muuttuu Kristuksen Pyhäksi Ruumiiksi ja Vereksi. Katolisessa kirkossa tuon siunauksen jälkeen soi pieni kello, joka kertoo nyt tapahtuvan "muuttumisen".

Luterilainen kirkko ei opeta aineen muutosta, vaan, että siunattu ehtoollisleipä ja -viini, USKONMAAILMASSA ON Jeesuksen Pyhä Ruumis Ja Veri.

Uskoosa se ON. Ei vertauskuva, vaan ON tämä. Kun polvistumme alttarille, ymmärrämme, että nyt emme nauti leipää ja viintä vaan Jeesuksen ruumiin ja veren. Eräs pappi sanoi minulle kerran: "Tämän lähemmäksi Kristusta emme voi päästä kuin ehtoollispöydässä, jossa saamme itseemme Hänen Pyhän Ruumiinsa ja Verensä."

Virsi 225, Jeesus, luona armopöydän:
        https://www.youtube.com/watch?v=lOlG-K-0FEs
        *

• Samaatietä
        Siellä.löydän.ravinnon kirjoitti:

Ehtoolliskäsityksesi on helluntailainen, ei luterilainen, etenkään katolilainen.

Luterilaisen uskon mukaan HPE ei "kuvasta" Jeesusta ja syntiensovitusta, vaan HPE:ssa ON Jeesuksen Pyhä Ruumis Ja Veri, uskon kautta.

Katolinen kirkko opettaa eukaristiasta, että siunattu leipä ja viini AINEENA muuttuu Kristuksen Pyhäksi Ruumiiksi ja Vereksi. Katolisessa kirkossa tuon siunauksen jälkeen soi pieni kello, joka kertoo nyt tapahtuvan "muuttumisen".

Luterilainen kirkko ei opeta aineen muutosta, vaan, että siunattu ehtoollisleipä ja -viini, USKONMAAILMASSA ON Jeesuksen Pyhä Ruumis Ja Veri.

Uskoosa se ON. Ei vertauskuva, vaan ON tämä. Kun polvistumme alttarille, ymmärrämme, että nyt emme nauti leipää ja viintä vaan Jeesuksen ruumiin ja veren. Eräs pappi sanoi minulle kerran: "Tämän lähemmäksi Kristusta emme voi päästä kuin ehtoollispöydässä, jossa saamme itseemme Hänen Pyhän Ruumiinsa ja Verensä."

Virsi 225, Jeesus, luona armopöydän:
        https://www.youtube.com/watch?v=lOlG-K-0FEs
        *

Uskon noinkin että se kuvastaa uskon kautta lihaa ja ruumista, muttei oikeasti ole liha ja ruumis vaan vertauskuva. Viini ja leipä ei siis muutu lihaksi ja vereksi.

Minä olen itse luonut käsitylseni raamatusta. En ole koskaan kuullut opetusta ehtoollisesta.

Tuttu virsi..soittanut hyvin usein jo lapsuudestani lähtien kyseistä ehtoollisvirttä. Oli lempivirsini nuorena.

• lutherilainen.sophiie
        Samaatietä kirjoitti:

Minua häiritsee tuossa, kun ihmiset asettavat kysymyksiä tuollain että mikä on heifän motivaationsa.
        Toivon ettei kyse ole toisen uskon koettelemisesta.
        Minusta Jumala voi koetella oikeudenmukaisesti. Ihmisillä on se lihallisuus omine tarkoituksineen siinä välissä eivätkä heidän tarkoitusperänsä ole Jumalasta.

En koetellut sinun uskoasi, vaan ikäänkuin asetin kysymyksen itsellesi, koska tiedän sinun olevan luterilainen. Kaikki luterilaiset eivät suinkaan tunne luterilaisen kirkon tarkkaa oppia ja on paljon väärinkäsityksiä ja luuloja siitä mitä kirkko opettaa.

Tällä foorumilla saa lukea, mahd. myös entisten luterilaisten luuloja siitä mitä kirkko muka opettaa ja jopa kirkon herjaamista näiden luulojen mukaan..

En ollenkaan aliarvioi uskoasi, mutta huomaan, että tietyt asiat eivät ole itsellesi tarkalleen tuttuja. Toisaalta, myös jotkut luterilaiset papitkaan, eivät saarnoissaan ole aivan täsmällisiä, liioittelevat joitain opinkohtia. No, se on heidän henkilökohtainen uskonsa. Kirkossahan on papistoa eri herätysliikkeissä ja esim. Lähetyshiippakunta on jo melko lähellä katolilaisuutta.

Itse olen uskossani erittäin "lutherilainen", eli pysyttelen opillisesti sillä kaidalla uskontiellä, jonka M. Lutherin omista kirjoituksista (esim. päivittäinen hartauskirja Mannaa Jumalan lapsille) olen lukenut ja luen.

Ihan ystävyydellä minä tuon kysymyksen tein, en pahalla.
        *

• uskon.ehtoollinen
        Samaatietä kirjoitti:

Uskon noinkin että se kuvastaa uskon kautta lihaa ja ruumista, muttei oikeasti ole liha ja ruumis vaan vertauskuva. Viini ja leipä ei siis muutu lihaksi ja vereksi.

Minä olen itse luonut käsitylseni raamatusta. En ole koskaan kuullut opetusta ehtoollisesta.

Tuttu virsi..soittanut hyvin usein jo lapsuudestani lähtien kyseistä ehtoollisvirttä. Oli lempivirsini nuorena.

Raamatussa Jeesus Itse sanoo:

Matteus 26: 26 - 28:
        26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI".
        27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        28 sillä TÄMÄ ON MINUN VERENI, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Jeesus ei sano: "Tämä on vertauskuva minun ruumiistani ja verestäni", vaan: Tämä ON..."

Tämä, Hänen pyhä ruumiinsa ja verensä, nautitaan uskossa Hänen muistokseen, Hänen kunniakseen, Hänen herruudekseen, elämäkseen meissä.

Tämä on Ev.luterilaisen kirkon ehtoollisoppi. Tämä vasta vaatiikin "USKOA"! Uskoa siihen, mitä ei näe. Hengellinen konsentraatio tapahtuu, ei aineessa, vaan YKSIN USKOSSA. (Tästä muuttumisesta puhutaan kirkoissa nimellä konsentraatio. Ehtoollisviinin ja -leivän konsentraatio.)

Kunnioitan uskoasi, enkä kiistele, mutta tässä itsellesikin ajateltavaa. Oli tässäkin opissa itsellänikin ihmettelemistä ja ymmärtämistä, kun aikoinaan liityin lut.kirkkoon ja aloin lukea sen teologiaa, noin niinkuin kansanomaisella tasolla.
        *

• Samaatietä
        lutherilainen.sophiie kirjoitti:

En koetellut sinun uskoasi, vaan ikäänkuin asetin kysymyksen itsellesi, koska tiedän sinun olevan luterilainen. Kaikki luterilaiset eivät suinkaan tunne luterilaisen kirkon tarkkaa oppia ja on paljon väärinkäsityksiä ja luuloja siitä mitä kirkko opettaa.

Tällä foorumilla saa lukea, mahd. myös entisten luterilaisten luuloja siitä mitä kirkko muka opettaa ja jopa kirkon herjaamista näiden luulojen mukaan..

En ollenkaan aliarvioi uskoasi, mutta huomaan, että tietyt asiat eivät ole itsellesi tarkalleen tuttuja. Toisaalta, myös jotkut luterilaiset papitkaan, eivät saarnoissaan ole aivan täsmällisiä, liioittelevat joitain opinkohtia. No, se on heidän henkilökohtainen uskonsa. Kirkossahan on papistoa eri herätysliikkeissä ja esim. Lähetyshiippakunta on jo melko lähellä katolilaisuutta.

Itse olen uskossani erittäin "lutherilainen", eli pysyttelen opillisesti sillä kaidalla uskontiellä, jonka M. Lutherin omista kirjoituksista (esim. päivittäinen hartauskirja Mannaa Jumalan lapsille) olen lukenut ja luen.

*

Mistä päättelet minun olevan luterilainen? En pidä itseäni mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan kuuluvana vaan kuulun Jumalan lapsiin. En osaa ajatella, että Jumalanlasten valtakunta on sidottu johonkin kirkkoon tai seurakuntaan vaan että sr on sisäisesti meissä.

Hienoa, että teit kysymyksesi ystävyydellä.

• luulisin.näin
        Samaatietä kirjoitti:

Mistä päättelet minun olevan luterilainen? En pidä itseäni mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan kuuluvana vaan kuulun Jumalan lapsiin. En osaa ajatella, että Jumalanlasten valtakunta on sidottu johonkin kirkkoon tai seurakuntaan vaan että sr on sisäisesti meissä.

Hienoa, että teit kysymyksesi ystävyydellä.

Luullakseni olet itse kertonut olevasi luterilainen...
        *

• Samaatietä
        luulisin.näin kirjoitti:

Luullakseni olet itse kertonut olevasi luterilainen...
        *

Olen kirjoittanut tänne, että minut on vauvana kastettu Luterilaisen kirkon jäseneksi, enkä ole kokenut tarpeelliseksi erota siittä. Kuulun siis Luterilaiseen kirkkoon.
        Kuuluminen ev.lut kirkkoon ei kuitenkaan kerro välttämättä ihmisen uskosta.

Mitä literilaisuus oikeastaan tarkoittaa tai olla luterilainen? Onko se siis lutetilaisen opinsuuntauksen tunnustamista tai onko se kuulumista ev.lut kirkkoon.

Minusta ei voi esim sanoa, että joo sinä kuulut helluntailaisiin ja uskot sillä ja sillä tavalla...

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Olen kirjoittanut tänne, että minut on vauvana kastettu Luterilaisen kirkon jäseneksi, enkä ole kokenut tarpeelliseksi erota siittä. Kuulun siis Luterilaiseen kirkkoon.

Mitä literilaisuus oikeastaan tarkoittaa tai olla luterilainen? Onko se siis lutetilaisen opinsuuntauksen tunnustamista tai onko se kuulumista ev.lut kirkkoon.

Minusta ei voi esim sanoa, että joo sinä kuulut helluntailaisiin ja uskot sillä ja sillä tavalla...

Monikin kuuluu ev.lutteihin eikä usko millään tavalla.

• Samaatietä
        lutherilainen.sophiie kirjoitti:

*

Googletin...luterilainen kirkko ei opeta, että leipä ja viini muuttuvat ihmisen kehossa kristuksen ruumiiksi ja vereksi, vaan ne pysyvät leipänä ja viininä, mutta Jeesuksen ruumis ja veri on mukana leivässä ja viinissä hengellisessä mielessä.

• Samaatietä

Lisään vielä myös sen, että uskon siihen, ettei ehtoollista nautita tavan vuoksi tai pelkän muiston vuoksi, vaan uskovan mielellä.
        Esim sille joka ei usko, ei kuulu ehtoollinen.

• Konsentraatio.uskossa
        Samaatietä kirjoitti:

Googletin...luterilainen kirkko ei opeta, että leipä ja viini muuttuvat ihmisen kehossa kristuksen ruumiiksi ja vereksi, vaan ne pysyvät leipänä ja viininä, mutta Jeesuksen ruumis ja veri on mukana leivässä ja viinissä hengellisessä mielessä.

Kyllä. Ne pysyvät leipänä ja viininä, mutta konsentraatio tapahtuu uskonmaailmassa: uskossa ne OVAT Kristuksen pyhä ruumis ja veri. Eivät vertauskuva, vaan OVAT.

Katolinen kirkko opettaa aineen muuttumisen.

Noinhan minä edellä kirjoitin.
        *

• Samaatietä
        Konsentraatio.uskossa kirjoitti:

Kyllä. Ne pysyvät leipänä ja viininä, mutta konsentraatio tapahtuu uskonmaailmassa: uskossa ne OVAT Kristuksen pyhä ruumis ja veri. Eivät vertauskuva, vaan OVAT.

Katolinen kirkko opettaa aineen muuttumisen.

Noinhan minä edellä kirjoitin.
        *

Juu niin teit..
        Mitä eroa on uskoa viinin ja veren ruumiin ja lihan vertauskuvaksi kun ne kuitenkin ovat hengellisrssä aspektissa Kristuksen ruumis ja veri kuin että uskoo viinin ja veren sisältävän ruumiin ja veren hengellisessä mielessä?
        Eikös ne ole sama asia / samalla lailla uskottu?

Jos pitää viiniä ja verta vertauskuvana mutta hengessään nauttii Kristuksen ruumiin ja veren?

• vanhalutherilainen
        Samaatietä kirjoitti:

Käsittääkseni ihminen tunnustaa sitä oppia ja uskoa jonkalaiseen, esim. seurakuntaan kuuluu. Jos ei, miksi ihmeessä kuulua sellaiseen, mitä ei tunnusta?!

Itse kuuluin aikoinaan helluntaiseurakuntaan, mutta kun tajusin sen opin vääryyden, erosin heti. Miksi kuuluisin ja antaisin tukeni sellaiselle, mitä en tunnusta ja pidän jopa suurena harhana!?

Samoin on luterilaisen kirkon kohdalla: kuuluin kauan kirkkoon, koska tunnustan sen oppia. Mutta monien pappien jumalaton ja poliittinen toiminta pakotti itseni siihen, että jouduin eroamaan kirkosta jonka itse vanhaa, alkuperäistä oppia tunnustan, näiden vääryyden piispojen vuoksi! En voinut enää kuulua siihen "ev.luterilaiseen kirkkoon", joka nimestään huolimatta ei enää edusta aitoa luterilaisuutta. Luterilaisuuden mittaan itse M. Lutherin opetusten ja kirkon alkuperäisen uskon mukaan ja jonka nimeä tuo jumalaton kirkko väärinkäyttää! Tuo kirkko ei ole lutherilainen kirkko vaan Suomen kommunistinen islamkirkko. Puhutaan jopa "krislamista".

Mutta lutherilaiseen uskooni tämä ei vaikuta. Viimeksi olen syksyllä käynyt HPE:lla Inkerin kirkossa, joka edustaa vanhaa luterilaisuutta. Heillä on yhteyksiä jopa Suomen esikoislestadiolaisiin.
        *

• Mites ois rukousviinat?

• hintti.mustikka

Voi miten älykästä!😅
        *

• Vaaliesite

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      233
      2172
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1808
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      60
      1436
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1215
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1075
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1068
    7. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      994
    8. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      990
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      834
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      832
    Aihe