On oma pieni 28 neliön asunto, jo velattomaksi maksettu. Siitä kk kuluina yhtiövastike, käyttösähkö,vesimaksu sekä sauna ja pesutupamaksu. Niihin menee lähes puolet perus tuloista. Kotini on vaatimaton ja kaikki kulunutta mutta tosi siistiä. Tavaroista en edes välitä. Muu isompi kuluerä on vanha auto joka vielä ok kunnossa, siihen kuluina vakutus, verot, renkaat. Bensat hoituu sillä että annan kyydit kauppaan 3 naapurille kerta viikossa, 5 e reissu eli heille halvempi kuin bussilla jotka kulkee harvalti, ja kyyti kassien kanssa ovelle asti. Vaihtona saan pientä apua myös itsekin, kuten vaatteitteen korjaus ja joskus leipomuksia. Joskus otan tilapäisen asukkaan määrä ajaksi ja se tekee 10 euroa yöltä jolla saa käyttöön alkovini. Aamiaisen annan 4 eurolla ja keitto leivän kanssa 3 euroa sekä kahvi ja pikkupulla 2 euroa. Näistä kertyy ylimääräistä tuloa hiukan kulujen päälle ja olen hankkinut niillä rahoilla esim tämän tietokoneen. Pahan päivän varalla on pieni säästötili josta joskus lainaan itselleni ja maksan takaisin myös. Koossa on muutama tonni, tavoite kymppitonni. Tykkään elämästäni vaikka tiedän että minulle vähän nauretaan. Nauran mukana. Mitään ei puutu ja monen laista ihan ilmaista ajankulua on saatavissa. Kaikki pohjaantuu suunnitelmaani ja sitkeyteen jolla toimin. Mietin että olenko minä jotenkin rassukka ja typerä kun elän tällä tavalla. Jos olen köyhä niin itse en huomaa sitä, mutta tokipa olen vähä varainen ja omituinen. Tuntui mukavalta kertoa tämä.
Onko vähä varainen ja köyhä sama asia?
25
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kateuksissaan nureskelevat.
Ei ole sama asia. Jos on oma velaton asunto niin se on jo paljon.
- Anonyymi
Köyhyysraja tulojen mukaan Suomessa yksin asuvalle on 1229€/kk, eli sen alle olevilla tuloilla määritellään köyhäksi, vaikka olis omia asuntojakin.
Meillä on oma vanha talo ja sijoitusasuntoja, mutta tulomme ovat köyhyysrajan alapuolella, joten olemme köyhiä virallisen luokituksen mukaan. Emme itse välitä tuosta pätkääkään, koska ei meiltä puutu elämästä mitään oleellista.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006168099.html - Anonyymi
No välttämättä ei lainkaan sama asia. Köyhyys on aina myös suhteellista - jonkun miljardöörin mielestä tavalliset miljonäärit ovat vähävaraisia, mutta silti useimpien mielestä rikkaita.
On myös olemassa ihmisiä joilla on hyvin suuret tulot, mutta ovat silti vähävaraisia koska ovat veloissa korviaan myöten.- Anonyymi
Köyhyyttä määritellään niin monin eri tavoin, tuo tuloihin perustuva määritelmä on kuitenkin ihan virallinen ja siihen perustuvat monet tilastot.
Euroopassa köyhyysrajana käytetään yleisesti pienituloisuuteen perustuvaa määritelmää, mikä on 60 prosenttia kotitalouksien käytettävissä olevasta mediaanitulosta. Mediaanitulo tarkoittaa keskimmäistä tuloa, kun kaikkien kotitalouksien tulot laitetaan suuruusjärjestyksessä jonoon. Eli kun kotitaloudella on käytettävissään alle 60 % väestön keskimääräisestä käytettävissä olevasta tulosta, se on määritelmällisesti köyhä.
Meidän perhe luokitellaan köyhiksi käytettävissä olevien tulojen vuoksi, vaikka meillä onkin sijoitusasuntoja. Tuloja voisi olla enempikin, niin olisimme silti vielä köyhiksi luokiteltuja.
http://www.eapn.fi/koyhyys/koyhyyden-mittaamisesta/ - Anonyymi
Ilmeisesti kaikki maanviljelijät ovat köyhiä, tai ainakin vähävaraisia, kun heillä ei verokalentereitten mukaan ole verotettavaa tuloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti kaikki maanviljelijät ovat köyhiä, tai ainakin vähävaraisia, kun heillä ei verokalentereitten mukaan ole verotettavaa tuloa.
On niitä paljon muitakin, joilla ei ole paljon tuloja. Kuten monet eläkeläiset omistavat asuntoja, metsää tai osakkeita, heille kuitenkin tulee vain takuueläke. Kyllä heidät luokitellaan köyhiksi tulojen puoleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhyyttä määritellään niin monin eri tavoin, tuo tuloihin perustuva määritelmä on kuitenkin ihan virallinen ja siihen perustuvat monet tilastot.
Euroopassa köyhyysrajana käytetään yleisesti pienituloisuuteen perustuvaa määritelmää, mikä on 60 prosenttia kotitalouksien käytettävissä olevasta mediaanitulosta. Mediaanitulo tarkoittaa keskimmäistä tuloa, kun kaikkien kotitalouksien tulot laitetaan suuruusjärjestyksessä jonoon. Eli kun kotitaloudella on käytettävissään alle 60 % väestön keskimääräisestä käytettävissä olevasta tulosta, se on määritelmällisesti köyhä.
Meidän perhe luokitellaan köyhiksi käytettävissä olevien tulojen vuoksi, vaikka meillä onkin sijoitusasuntoja. Tuloja voisi olla enempikin, niin olisimme silti vielä köyhiksi luokiteltuja.
http://www.eapn.fi/koyhyys/koyhyyden-mittaamisesta/Toisaalta Tilastokeskus määrittelee köyhyyden eri tavalla:
"Köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eläväksi määrittyvät henkilöt, jotka kuuluvat pienituloiseen kotitalouteen 1) , kotitalouteen, jonka työpanos on vuoden aikana vähäinen 2) tai joiden kotitalous kärsii vakavaa aineellista puutetta 3) . Vähintään yhdellä kolmesta mittarista huono-osaiseksi määrittyvä henkilö katsotaan köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eläväksi."
Köyhä ja köyhyysriskissä elävä ovat jonkin verran erilaisia asioita. Katsoisin varsinaisen köyhyyden rajan olevan alempana kuin 60 % nettomediaanitulosta. Olisiko 50 % mielekkäämpi raja köyhyydelle?
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Niinkuin osaton ja vara-osaton. Varo ittees aikuinen.
- Anonyymi
Se on sama kuin kysyisi, onko kakku ja kaakku sama asia?
- Anonyymi
Kaiki tietää että afroamerikkalainen on *******
On kuitenkin sivistyneempää puhua vähävaraisesta kun ruveta nimittelemään *******. - Anonyymi
Ei ole sama asia. Köyhyys on toimeentulotukitaso eli se, ettei säästötilillä ole mitään. Siitä ylöspäin on vähävaraisuutta. Paljon käytännön merkitystä on myös sillä, missä elämänvaiheessa on köyhä.
"Siitä kk kuluina yhtiövastike, käyttösähkö,vesimaksu sekä sauna ja pesutupamaksu. Niihin menee lähes puolet perus tuloista."
Tuota jäin ihmettelemään. Miten pienet tulot sinulla oikein on, ja mitä lasket "perustuloiksi"? Kamalan suuri vastike? Onko taloa rempattu ja yhtiölainaa?
"Pahan päivän varalla on pieni säästötili josta joskus lainaan itselleni ja maksan takaisin myös. "
Juuri näin. Sama meininki ollut itselläni lähes koko elämän. Vanhemmat avasivat säästötilin minulle kun synnyin. Sinne säästin vanhemmilta ja sukulaisilta saatuja pienenpieniä lahjoituksia. Kunnes totesin 15-vuotiaana saaneeni säästöön sievoisen summan rahaa. Sillä olisi päässyt maailmanympärysmatkalle siihen aikaan. Mutta lähdin vain Ruotsiin vanhemman sisareni kanssa ja nostin 300 markkaa. Ne säästin nopeasti takaisin. Säästötili on säästötili. Ei käyttöä varten :).- Anonyymi
Jatkan edellistä. Eli sitä piti sanomani, etten todellakaan naura sinulle, vaan nostan hattua. Arvostan suuresti, kun joku auttaa naapureitaan, tarjoaa kyytejä ja muita pieniä palveluksia. Näin saa myös vaihtareina itselle sitä mitä tarvitsee.
- Anonyymi
Kivoja vastauksia teiltä kiitos. Vastaan että tulot oli aina pienet kun olin yrittäjä jonka eläke itse olisi pitänyt maksaa isommaksi. En ole tukien perään enkä ole kysellytkään. Asunto on puoliksi perintö rahalla hankittu. Minulla niin sanotusti vippaa päästä mutta muuten ei ole järjessä vikaa. Osaan asiat hoitaa ja ihmisten kanssa tulen juttuun hyvin. Minua ei pelätä tarvitse kenenkään. Parempi elää näin kuin että olisi perhe joka häpeisi minua.
Nyt tiedätte ja sopii nauraa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kivoja vastauksia teiltä kiitos. Vastaan että tulot oli aina pienet kun olin yrittäjä jonka eläke itse olisi pitänyt maksaa isommaksi. En ole tukien perään enkä ole kysellytkään. Asunto on puoliksi perintö rahalla hankittu. Minulla niin sanotusti vippaa päästä mutta muuten ei ole järjessä vikaa. Osaan asiat hoitaa ja ihmisten kanssa tulen juttuun hyvin. Minua ei pelätä tarvitse kenenkään. Parempi elää näin kuin että olisi perhe joka häpeisi minua.
Nyt tiedätte ja sopii nauraa.Sinulla taitaa tosiaan olla alemmuuskompleksi - öö, jostain... Miksi ihmeessä
perhe häpeäisi sinua ja sinulle naurettaisiin? Ei ole mitään hävettävää sen enempää kuin naurettavaakaan.
Moni elää vähäisillä tuloilla ja pienellä eläkkeellä. Se on ihan ok! Kaikilla ei voi olla mahtavat tulot ja suuri eläke. Se, että asut omistusasunnossa ja sinulla on pahan päivän säästöjä on todellakin hienoa. Kaikilla ei ole näin hienosti asiat.
Oma eläkkeeni aikanaan tulee myös olemaan pieni, koska hoidin lapsiani kotona olisiko ollut 9v (enkä tosiaan kadu yhtään noita vuosia). Vaikka nyt olen "urani" huipulla, ei palkkani päätä huimaa, joten ei siitäkään eläkettä mahtavasti kerry. Luotan kuitenkin pärjääväni sillä. Kokemusta pienestä eläkkeestä olen jo saanut hoitamalla edesmenneen tätini ja nyt vanhan äitini raha-asioita. - Anonyymi
Tulen toimeen siedettävästi, hiukan säästötilillä. Olen köyhä vaikka en koe mitään aineellista puuttuvan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tiedätte ja sopii nauraa.Älä suotta mollaa itseäsi. Siinäkään tapauksessa että vaikka nyt sinulla "vippaakin päässä" omien kirjoituksiesi perusteella.
Ihmisestä se itsestään kuitenkin on kiinni se elämisen onni ylipäätäänkin ja vaivojahan on ja voi tulla kenelle/kenellä vaan. Myös henkisiä.
Ja mitäpä sinulle nauraisikaan, hoidat kuitenkin asiasi ja pärjäät käsittääkseni hyvin. Pienistä tuloistasi huolimatta aika hyvinkin itseasiassa. Ja avuliaisuus on hyve, merkki kuitenkin terveestä inhimillisyydestä ja niinhän se menee, että auttavaista aina myöskin autetaan. Se on yksi tärkeä sosiaalisuuden peruselementti, omalla seuralla annetaan muille hyvää mieltä ja auttamalla autetaan avuntarvitsijaa. Ja tuolloin myöskin sitten tällainen ihminen saa ja hänelle annetaan sitä samaa hyvää takaisin.
Ja tuo kaikki myöskin on mielestäni merkki inhimillisyydestä, mitä maailmassa ei todellakaan ole liikaa.
Ja yksi asia mielestäni on se, mitä olen ihmetellyt älyttömästi, että miksi aina pitää olla niin helkkaristi kaikkea, vaikka vähemmälläkin pärjää ja vaatimattomasti voi elää..?
Eli juurikin esim tuo, että miksi ihmeessä täytyy olla iso asunto, jos ja kun pienemmässäkin on hyvä olla?
Ja kun tärkeintähän se kuitenkin on, että ihmisellä on katto pään päällä ja ylipäätään sellainen paikka, missä voi nukkua lämpimässä, syödä ja peseytyä. Ja kyllähän 28 neliön asunnossa ihan yhtälailla pystyy vieraita kestitsemään ja rentoutumaan kuin 100 neliönkin lukaalissa.
Sama juttu autoissa, kun vanhalla, muutamien satasien/max. 1000-2000€ arvoisella autolla pärjää, niin miksi täytyisi olla uusi/uudehko kymmenien tuhansien arvoinen pirssi pihassa? Kun arvo niissäkin kuitenkin väkisinkin ajan kuluessa laskee ja eipä se nyt tee esimerkiksi kauppareissuista parempia, vaikka ne ajaisikin jollakin sadan tuhannen Mersulla.
Elikkäs, pidä tuosta kiinni reilusti vain äläkä pyytele anteeksi itseäsi ja elämäntyyliäsi/elintasoasi. Ja tokkopa sinua perheesi tai muutkaan läheisesi häpeävät.
Ja jos nyt jostain syystä häpeävät, niin heillähän siinä tapauksessa vippaa vintissä.
Ja kun kerta tosiaan pärjäät hyvin omillasikin, hoidat itse asiat ja olet sosiaalinen sekä harmiton/vaaraton ympäristöllesi, niin lippu korkealla vaan elämää eteenpäin.
Ja sen verran vielä, kun katselee ihmisiä, niin kyllä sitä taitaa jokaisella vipata päässä ja aika monella enempikin. Niin outo tämä maailma on, missä me elämme.
- Anonyymi
Mulle kelpais yksiö,jos se ois ihan oma. Tällä hetkellä kolmio vuokralla. Kallista.
- Anonyymi
Mikä estää ostamasta oman yksiön? Kolmion vuokrilla maksaisit äkkiä pienen yksiön omaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä estää ostamasta oman yksiön? Kolmion vuokrilla maksaisit äkkiä pienen yksiön omaksi.
Niinpä.
Isommassa kaupungissa ainakin kolmion kuukausivuokra on hyvinkin 1000€/kk, siihen vielä sähkö- ja vesimaksu päälle. Ja vesikin jo pelkästään ainakin täällä Turussa lähialueilla on useimmissa taloyhtiöissä 20-30€/kk/henkilö. Eli nelihenkisellä perheelläkin jo vesi tekee vielä tuohon vuokra päälle pelkästään jo ison siivun lisää.
Mutta tosiaan tuolla tuhannen euron kuukausivuokrallakin jo maksaa perusasunnon ainakin aika piankin omaksi, jos vain asukkaalla on mahdollisuus saada lainaa.
Esim täältä Turusta(Turussa kun satun nyt asumaan:D), saa asiallisiakin kolmioita 90000-120000€ hintaan. Asiallisella tietty tarkoitan hyvistä ja suht uusista taloyhtiöistä ja rauhallisilta asuinalueilta. Eikä tarvitse edes mennä Lausteelle tm "slummialueelle" tai Jäkärlään/Paattisille tm maalaismiljööseen asti.
Toki lainarahassa tietty menee korkoon osa lyhennyksistä, mutta tonnilla kuukaudessa silti lyhentää tuollaisen sadan tuhannenkin velan aika pian loppuun. 10-15v ja varmasti on jo ko kokoinen laina kuitattu.
- Anonyymi
Kyllä on perustuloilla kova maksaminen , kun putkiremontin aika tulee. Ei se asumistuki nouse yhtään putkiremontin takia. Putkiremontti maksaa pieneen yksiöönkin 20 000 euroa. Joten 150 euron yhtiövastie nouseekin satasella kuukaudessa seuraavan 20 vuoden ajaksi. Toimeentulotukihan taas edellyttää että mitään ei saa omistaa.
- Anonyymi
Väärin! Asuntonsa saa omistaa, etenkin pienen yksiön, kun sitä yksin asuu.
- Anonyymi
Putkiremontit kustannetaan kerrostaloissa yleensä siten, että taloyhtiö ottaa pankista lainaa, jonka osakkaat maksavat pankille takaisin yhtiön kautta pääomavastikkeena. Tällöin kyse on osakkaalle väistämättömästä asumiseen liittyvästä maksusta, johon myönnetään asumistukea samoin perustein kuin hoitovastikkeeseenkin.
Osakas voi kyllä ottaa myös henkilökohtaista lainaa tai maksaa osuutensa ns. takataskustaan, jolloin putkiremonttikustannusta ei oteta asumistuessa huomioon.
Näistä valinnoista riippuu, nouseeko asumistuki putkiremontin takia vai ei.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Rikkaalta sinä kuulostat. Monilla eri tavoilla ajateltuna. Ja erittäin tervehenkiseltä. - Nm. Yhtä hyvää jatkoa
- Anonyymi
Ei ne ihan sama ole, mutta eipä niissä ainakaan omasta mielestäni ole kyllä mitään eroakaan varsinaisesti.
Noi summarajatkin ovat kuitenkin vain osviitta.
Kehtaan väittää, että vaikka se köyhyysraja on se 1229€/kk, niin kyllä 1300-1400€/kk tienaava on yhtä köyhä tai tiukilla oleva kuin tuon reilu 1200€ tienaava. Ei se noin satasen ero vielä suurtakaan liikkumatilaa anna. Toki satanenkin on helvetin iso raha silloin, kun rahaa on vähän käytettävissä.
Ja tosiaan, onhan sitten nämä, joilla on tulot olemattomat mutta muuta omaisuutta eli varallisuutta löytyy enempikin.
Et se on vähän yksioikoista tuo tulojen mukaan köyhäksi luokittelu, on kuitenkin monen asian summa mielestäni.
Ja tosiaan, jollakin 1200€/kk tienaavalla voi olla kuitenkin perintönä saatu, velaton talo/tila/asuinkiinteistö ylipäätään ja vaikka useita hehtaareita metsää taloudellisena turvana(kin).
Mutta jos tuloillaan pärjää niin sehän on se tärkein juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594693
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2123220- 1143061
- 482894
- 232548
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2471997- 1081872
- 361865