Shabbat shalom!

Aurinko laskee pian, koittaa uusi päivä Raamatun mukaan, Jehovan pyhä sapatti!

"Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut." (Jes. 58:13:14)

Miksi viettää sapattia sunnuntain sijaan? Koska jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä ikuisesti. Kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä, eikä kukaan järkevä ihminen kuvittele, että kymmenen käskyä on vain juutalaisille tai olisi kumottu millään tasolla.

Kuten Jesaja yllä sanoo, sapatti on suuri juhlapäivä, silloin juhlitaan Jehovan edessä, nautitaan elämästä hyvän leivän ja viinin kera, iloitaan, riemuitaan ja juhlitaan täydellä sydämellä. Niillä on suuri rauha, jotka rakastavat Jehovan Tooraa. Sapattina ei murehdita siitä, mitä saa tai ei saa tehdä - sapatti on suuri ilon, levon, rauhan ja riemun päivä. Jos haluat oikein viettää sapattia, mieti, miten sinä viettäisit suurta juhlaa?

Olen iloinen siitä, että minun poistuttuani pari vuotta sitten tältä foorumilta, tänne on ilmestynyt lukuisia ihmisiä, jotka oikein puolustavat sapattia.

Mutta valitettavasti keskustelun taso on mitä on. Mutta se on ihan OK, tällä foorumilla kaikki mielipiteet ovat tervetulleita. On vain harmi, että käydään henkilökohtaisuuksiin ja loukataan toisia. Kaikki me vain vilpittömästä etsimme totuutta.

"Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:23)

Jesaja sanoo, että lopun aikoina, joita elämme jo nyt, kaikki liha tulee sapattina kumartamaan Herraa. Uudessa testamentissa missään kohtaa ei sapattia kumota. Ottaen huomioon, kuin tärkeä sapatti oli juutalaisille, miksi Jeesus ei tehnyt täysin selväksi, että sapatti on nyt kumottu ja sunnuntai on pyhäpäivä? Haaste kaikille teille auringonpäivän palvojille - näyttäkää minulle kiitos, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhäpäivä? Jos Jumala kumosi oman pyhän sapattinsa ja asetti sen sijaan sunnuntain, miksi yksikään profeetoista ei tiedä tästä asiasta mitään? Missä kohtaa Raamattua kerrotaan kenenkään koskaan pyhittäneen sunnuntain?

Nyt oikein siunattua ja rauhallista sapattia teille kaikille!

102

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen sapatin Herran seuraaja enkä ole juutalainen. Joten työpäivä huomenna.

    • Anonyymi

      Anteeksi, mutta voisitteko jo jättää kristityt rauhaan? Juutalainen foorumi ja adventistit ovat toisaalla.

      Me emme muistele päivää, jolloin Jumala nukkui (lepopäivää), vaan kunnioitamme Kristuksen ylösnousemusta ja tuota päivää Jom Rison, joka meidän kalenterissamme on nimellä Sunnuntai.

      Meille Kristus elää, on hereillä, ei nuku eikä lepää! Teillehän Hän ei ole koskaan kelvannut, siten kuin kirjoitettu on.

      • Anonyymi

        Viikon viimeinen päivä on sunnuntai. Miksi elää menneessä jolloin meitä ei ollut vielä edes olemassa!


      • Kerrotko missä kohtaa Raamattua kerrotaan yhdenkään apostolinen koskaan pyhittäneen sunnuntain? Miksi Jeesus ei puhu sanaakaan sunnuntaista, eikä profeetat?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua kerrotaan yhdenkään apostolinen koskaan pyhittäneen sunnuntain? Miksi Jeesus ei puhu sanaakaan sunnuntaista, eikä profeetat?

        No ei ne puhu kyllä lauantaistakaan. Unohdin tapasi keskustella. Se on ärsyttävä.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua kerrotaan yhdenkään apostolinen koskaan pyhittäneen sunnuntain? Miksi Jeesus ei puhu sanaakaan sunnuntaista, eikä profeetat?

        Lopeta höpötys, sinulla pyörii levy aina samassa urassa.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        No ei ne puhu kyllä lauantaistakaan. Unohdin tapasi keskustella. Se on ärsyttävä.

        Profeetat ei puhu lauantaista?

        "Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (jes. 66:23)

        Ja Jeesus tapansa mukaan oli aina sapattina synagoogassa samoin kuin alkuseurakunta apostolien tekojen mukaan.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No ei ne puhu kyllä lauantaistakaan. Unohdin tapasi keskustella. Se on ärsyttävä.

        Tämä kommentti on kaukaisilta ajoilta.
        VAPAAKIRKOLLINEN: 1) Raamatun sapattikäsky koskee lauantaita. 2) Kristus ja apostolit pitivät lauantain sapattinaan. 3) Uudessa Testamentissa ei löydy käskyä sunnuntain pyhittämisestä sapattina. P. Waldenström Uuden Testamentin selitysteoksessa.

        1234567---


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Profeetat ei puhu lauantaista?

        "Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (jes. 66:23)

        Ja Jeesus tapansa mukaan oli aina sapattina synagoogassa samoin kuin alkuseurakunta apostolien tekojen mukaan.

        Ei sanaakaan siitä että kalenterikäytäntö muuttuu. Nykyisin sunnuntai on 7.päivä viikosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentti on kaukaisilta ajoilta.
        VAPAAKIRKOLLINEN: 1) Raamatun sapattikäsky koskee lauantaita. 2) Kristus ja apostolit pitivät lauantain sapattinaan. 3) Uudessa Testamentissa ei löydy käskyä sunnuntain pyhittämisestä sapattina. P. Waldenström Uuden Testamentin selitysteoksessa.

        1234567---

        Kehitys on raamatun ajoista muuttanut myös sunnuntain lepopäiväksi. Oma sapattini on torstaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentti on kaukaisilta ajoilta.
        VAPAAKIRKOLLINEN: 1) Raamatun sapattikäsky koskee lauantaita. 2) Kristus ja apostolit pitivät lauantain sapattinaan. 3) Uudessa Testamentissa ei löydy käskyä sunnuntain pyhittämisestä sapattina. P. Waldenström Uuden Testamentin selitysteoksessa.

        1234567---

        1234567---, olet tämän maailman ihminen ilman toivoa ja ilman Jumalaa.
        Olet ottanut Sanan tilalle maailman viisauden ja alkeisvoimat.
        Sanaa on kirjoitettuna: "vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä".
        JokaisenJeesuksen seuraajan pitää välttää ja kammota juttujasi.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua kerrotaan yhdenkään apostolinen koskaan pyhittäneen sunnuntain? Miksi Jeesus ei puhu sanaakaan sunnuntaista, eikä profeetat?

        Apt. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        Juutalainen viikko päättyy sapattiin, lauantaihin. Sunnuntai on heidän kalenterissaan viikon ensimmäinen päivä, jo nimeltäänkin, Jom rison = Päivä ensimmäinen. Eli Jom rison suoraan mainitaan jo ap.teoissakin. Alkuseurakunta piti Kristuksen ylösnousemuspäivää omana pyhäpäivänään.

        Apostolit saattoivat käydä myös sapattina synagoogissa julistamassa Kristusta, ennenkuin nuo sapattivierailut kävivät heille todella hengenvaarallisiksi.

        Kas kun juutalaista teeskentelevä aloittaja ei muka tätä tiedä.


      • Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

        No ei ne puhu kyllä lauantaistakaan. Unohdin tapasi keskustella. Se on ärsyttävä.

        Hei auroraboreallis ! Olisikohan voinut olla niin että Jeesus yritti kääntää juutalaiset pois fariseusten lainomaisesta suhtautumisesta sapattiin ei itse sapatista. Fariseukset olivat kuormittaneet sapatin päivän niin monilla ihmisten laatimilla säännöillä, että seitsemäs päivä ei enää vapauttanut Israelia joka viikko vaan sitoi sen kahleisiin. Se ei ollut enää ilon, riemun ja siunauksen päivä, jollaiseksi se oli tarkoitettu, vaan siitä oli tullut sellainen taakka, että ihmiset eivät saaneet edes poimia muutamia tähkäpäitä nälkäänsä.
        Kiitos että jaksat käydä kommentoimassa näillä sivuilla aina välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikon viimeinen päivä on sunnuntai. Miksi elää menneessä jolloin meitä ei ollut vielä edes olemassa!

        Ihmiset voivat kuvitella muuttavansa Jumalan sapatin mutta Jumala ei sitä sanonut koskaan muuttavansa, päin vastoin. Suomalainen kalenteri muutettiin 1973 vuonna nykyiseksi. Sitä ennen lauantai oli viikon viimeinen päivä ja sunnuntai ensimmäinen. Ympäri maailman sapatti on edelleen lauantai ja viikon seitsemäs päivä.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Profeetat ei puhu lauantaista?

        "Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (jes. 66:23)

        Ja Jeesus tapansa mukaan oli aina sapattina synagoogassa samoin kuin alkuseurakunta apostolien tekojen mukaan.

        Jeesuksen oli pakko olla, koska hän oli pesunkestävä juutalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apt. 20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        Juutalainen viikko päättyy sapattiin, lauantaihin. Sunnuntai on heidän kalenterissaan viikon ensimmäinen päivä, jo nimeltäänkin, Jom rison = Päivä ensimmäinen. Eli Jom rison suoraan mainitaan jo ap.teoissakin. Alkuseurakunta piti Kristuksen ylösnousemuspäivää omana pyhäpäivänään.

        Apostolit saattoivat käydä myös sapattina synagoogissa julistamassa Kristusta, ennenkuin nuo sapattivierailut kävivät heille todella hengenvaarallisiksi.

        Kas kun juutalaista teeskentelevä aloittaja ei muka tätä tiedä.

        "Alkuseurakunta piti Kristuksen ylösnousemuspäivää omana pyhäpäivänään."

        Kertoisitko mistä olet saanut tämän "tiedon".

        Voihan sitä murtaa leipää vaikka viikon toisenakin päivänä eikä se tee tiistaista sapattia..


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Raamattua kerrotaan yhdenkään apostolinen koskaan pyhittäneen sunnuntain? Miksi Jeesus ei puhu sanaakaan sunnuntaista, eikä profeetat?

        Hei täällä sua vain kiusataan, siirry jehovalaisten palstalle, saat rauhassa kirjoittaa.


    • Anonyymi

      Onko sinusta oikein tappaa sellainen ihminen, joka kerää sapattina puita ja sytyttää tulen tai tekee kotitöitä?

      • Anonyymi

        Tähän synnin toimeen on helppo ottaa palvelijaksi goj = ei-juutalainen. Tarkkaan ottaen itsellänikin on joitain etnisiä juuria juutalaisuuteen, mutta koska tunnustan Kristusta, tämä nk. nollaa tuon juutalaisuuteni. Itseasiassa olen siis jopa goj'takin pahempi!

        Juutalainen voi kyllä syödä, jos joku muu / goj avaa jääkaapin oven (siellä syttyy lamppu, "tuli"), sekä kuunnella radiota, kunhan goj vääntää napista sen (sähkön) päälle!

        Olen itse toiminut mm. tuona tulensytyttäjänä (jääkaapin oven avaajana, radion päälle laittajana) ja monen muunkin työn sapattityöläisenä, sillä minähän olen vain "aasiakin alempi goj, jonka sielulla ei väliä".


    • Anonyymi

      Varokaa messiaanisen kristitty.netin uskonnossa on kivityskäskyt voimassa. He halusivat kivittää Jeesuksenkin.

      Joh5:17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä."
      5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

      • Anonyymi

        Näinhän UT ja Evankeliumit kertovat.

        Apostoli Johannes oli Jeesuksen opetuslapsista nuorin ja syvästi kiintynyt Häneen. Hän oli ainoa opetuslapsi, joka ei kuollut marttyyrikuolemaa, vaan hyvin vanhana, luonnollisen kuoleman.

        Johanneksen hengellisyys oli aina todellakin jotain ylimaallista. Kun häntä vanhana paareilla kannettiin kristittyjen kokoontumisiin, hän ojenteli käsiään, siunasi heitä ja sanoi: "Lapsukaiset, muistakaa aina rakastaa toinen toisianne!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän UT ja Evankeliumit kertovat.

        Apostoli Johannes oli Jeesuksen opetuslapsista nuorin ja syvästi kiintynyt Häneen. Hän oli ainoa opetuslapsi, joka ei kuollut marttyyrikuolemaa, vaan hyvin vanhana, luonnollisen kuoleman.

        Johanneksen hengellisyys oli aina todellakin jotain ylimaallista. Kun häntä vanhana paareilla kannettiin kristittyjen kokoontumisiin, hän ojenteli käsiään, siunasi heitä ja sanoi: "Lapsukaiset, muistakaa aina rakastaa toinen toisianne!"

        Tässä Ortodoksisen kirkon kertomaa pyhästä apostoli ja evankelista Johanneksesta:

        https://www.ort.fi/pyha-apostoli-ja-evankelista-johannes-teologi
        👑✨


    • Anonyymi

      Jeesus ei katsonut huoriakaan vihoissaan, mutta messiaanisia sapattivouhkaajia hän katsoi! Messiaanisella kristitty.netillä on kivityskäskyt voimassa.

      Mark3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi." Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
      3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.

      • Anonyymi

        Se ei nny voi meitä kivittää, kun on sapatti menossa, ettei kädet saastu ja pyhä puhtaus rikkoonnu!

        Mutta huomenissa taas, kun rabbinaatti ilmoittaa ensimmäisen tähden vilkkuvan Jerkun taivaalla, voi meidän kristittyjen - ja etenkin Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalamme! - kivitystä taas jatkaa.

        Meillä kristityillä ja toisaalla messiaanisilla (samoin kuin muslimeilla) kun on peräti eri jumalat!

        ✨"Kuulkaa kristityt, Herra meidän Jumalamme, Herra On Yksi Pyhä ja Kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki!"✨


    • Anonyymi

      Oletkos pannut merkille tämän tosiasian, etteivät helluntailaiset suinkaan enää lauantaisin haravoi lehtiä seurakuntansa piha-alueilta ja lumityötkin hoitaa traktoriurakoitsija aurallaan ja lingollaan, jos tarvetta sellaiseen on. Näin helluntailaisille jää sopivasti lepoaikaa hiljentyä Herran kasvojen eteen rukoilemaan Sinun puolestasi Herraa, ettet aivan kokonaan uskonelämässäsi sapattisi ja lain käskyjen alle nääntyisi.

      • Anonyymi

        Jeesuksen seuraajana en ole lain alla. Adventistit saavat pitää sapattiaan, eihän se meille kuulu mitä he puuhaavat. Jeesus on sapatin Herra. Uskon häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen seuraajana en ole lain alla. Adventistit saavat pitää sapattiaan, eihän se meille kuulu mitä he puuhaavat. Jeesus on sapatin Herra. Uskon häntä.

        Niin onhan niitä muitakin jotka viettävät sapattia kuin advarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin onhan niitä muitakin jotka viettävät sapattia kuin advarit.

        Minun puolestani saavat viettää sapattia. Se on lainalaisuudessa vielä elävien oma valinta.


    • Anonyymi

      Hyvää sapattia sinullekin!
      MUTTA...

      Mihin perustat sen, että sapatti koskee sinuakin? Kirjoitit:

      "Koska jo luomisviikolla Jumala siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä ikuisesti. Kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä, eikä kukaan järkevä ihminen kuvittele, että kymmenen käskyä on vain juutalaisille tai olisi kumottu millään tasolla."

      Jumala kyllä pyhitti sapattinsa luomisviikon jälkeen. Hän pyhitti sen, koska hän ei enää tehnyt töitä. Raamatussa ei missään sanota, että sapatti olisi ikuinen meille siksi, että Jumala pyhitti sen Eedenissä. Riemuvuosien kirja sanoo, että Jumala antoi sapatin Eedenissä VAIN enkeleille. Mutta ensimmäisen kerran Jumala antoi sapatin ihmisille vasta erämaassa. Silloinkin sapatti annettiin israelin kansalle Vanhan liiton merkiksi. Mutta tuo liitto lakkasi olemasta.

      Miksi siis sinä pyhität sapattia?

      • Pyhitän sapatin, koska kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Se on niin yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Pyhitän sapatin, koska kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Se on niin yksinkertaista.

        Mitä on lupa tehdä ja mitä ei ole lupa tehdä sapattina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on lupa tehdä ja mitä ei ole lupa tehdä sapattina?

        Mitä on lupa tehdä ja mitä ei ole lupa tehdä sapattina?

        Kun mietit asiaa, niin löydät lukemattomia työtehtäviä ja kotiaskareita, joiden tekeminen on rakkauden käskyn noudattamisen vuoksi välttämätöntä. Niinpä sapatin käskystä jää jäljelle pelkkä torso, jolla ei ole käytännön elämässä muuta kuin uskonnollinen merkitys. Mitä lepoon tulee, niin ihminen saa levätä silloin, kun siihen on mahdollisuus. Se ei ole päivästä ja hetkestä kiinni.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Pyhitän sapatin, koska kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Se on niin yksinkertaista.

        Kymmenen käskyn laki annettiin tietylle kansalle tietyissä olosuhteissa ja tiettyyn aikaan. Tietyn liiton testamentiksi. Ja sapatti tietyn liiton merkiksi. Tuota kansa ei enää ole. Tuota aikaa ei enää ole. Tuota liittoa ei enää ole. Uuden liiton kristityt saivat uudet vaatimukset Paavalilta. Paavali ei sisällyttänyt niihin erikseen sapatin viettoa. Uudesta testamentista löytyy kehotus kaikista muista dekalogin käskyistä, paitsi sapatista. Raamatun mukaan Jeesus toi meille sapatin levon; ei yhdelle viikonpäivälle vaan kaikille.

        Joten jos uskoo sapatin olemassa oloon, on uskottava, että sapatti oli voimassa ennen kuin se annettiin Siinain vuorella Jumalan toimesta kivitauluissa ihmisille. Ei vain liiton testamentiksi, kuten kymmenen käskyn laki, eikä vain liiton merkiksi, kuten sapatti. On uskottava, että sapatista ei tarvinnut antaa erillistä määräystä uudessa testamentissa, koska sapatin pyhittäminen oli niin itsestään selviö tuossa yhteiskunnassa, ettei kukaan kyseenalaistanut sitä. On uskottava, että Jeesus pyhitti sapatin, koska se oli hänelle luonnollinen asia, minkä jokaisen uskovan tulisi tehdä. On uskottava, että jos sapatti olisi lakannut olemasta, siitä olisi erikseen saarnattu, olihan se yksi sen ajan uskovaisten uskonnon kulmakivistä mutta Raamatusta ei näitä saarnoja löydy.

        Noh, löytyykö Raamatusta mainintaa, että sapatti olisi annettu ihmisille ennen kuin Jumala antoi sen kivitauluissa Siinain vuorella ihmisille Mooseksen kautta.

        Pahus vie! Löytyy!!!

        2. Mooseksen kirja 16:23-30
        "23. Silloin hän sanoi heille: ”Näin on Herra puhunut: Huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Leipokaa mitä leivotte, keittäkää mitä keitätte, ja pankaa talteen huomiseksi kaikki, mitä jää jäljelle.” 24. Niin israelilaiset jättivät sitä aamuksi, niin kuin Mooses oli käskenyt. Se ei alkanut haista, eikä siihen tullut matoja. 25. Mooses sanoi: ”Syökää se tänään, sillä tänä päivänä on Herran sapatti. Tänään ette löydä maasta mitään. 26. Kuutena päivänä kootkaa sitä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, eikä sitä silloin ole.” 27. Muutamat kansasta lähtivät kuitenkin kokoamaan ruokaa seitsemäntenä päivänä, mutta eivät löytäneet mitään. 28. Silloin Herra sanoi Moosekselle: ”Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun lakejani ja opetuksiani? 29. Ymmärtäkää, että Herra on antanut teille sapatin. Sen tähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän ruuan. Jokaisen tulee pysyä silloin aloillaan. Kukaan ei saa lähteä paikaltaan seitsemäntenä päivänä.” 30. Niin kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä. "

        Ehkä sapatti kuuluu sittenkin kaikille uskovaisille. Vietetäänhän sitä Raamatun mukaan taivaassakin silloin kun synti on hävitetty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen käskyn laki annettiin tietylle kansalle tietyissä olosuhteissa ja tiettyyn aikaan. Tietyn liiton testamentiksi. Ja sapatti tietyn liiton merkiksi. Tuota kansa ei enää ole. Tuota aikaa ei enää ole. Tuota liittoa ei enää ole. Uuden liiton kristityt saivat uudet vaatimukset Paavalilta. Paavali ei sisällyttänyt niihin erikseen sapatin viettoa. Uudesta testamentista löytyy kehotus kaikista muista dekalogin käskyistä, paitsi sapatista. Raamatun mukaan Jeesus toi meille sapatin levon; ei yhdelle viikonpäivälle vaan kaikille.

        Joten jos uskoo sapatin olemassa oloon, on uskottava, että sapatti oli voimassa ennen kuin se annettiin Siinain vuorella Jumalan toimesta kivitauluissa ihmisille. Ei vain liiton testamentiksi, kuten kymmenen käskyn laki, eikä vain liiton merkiksi, kuten sapatti. On uskottava, että sapatista ei tarvinnut antaa erillistä määräystä uudessa testamentissa, koska sapatin pyhittäminen oli niin itsestään selviö tuossa yhteiskunnassa, ettei kukaan kyseenalaistanut sitä. On uskottava, että Jeesus pyhitti sapatin, koska se oli hänelle luonnollinen asia, minkä jokaisen uskovan tulisi tehdä. On uskottava, että jos sapatti olisi lakannut olemasta, siitä olisi erikseen saarnattu, olihan se yksi sen ajan uskovaisten uskonnon kulmakivistä mutta Raamatusta ei näitä saarnoja löydy.

        Noh, löytyykö Raamatusta mainintaa, että sapatti olisi annettu ihmisille ennen kuin Jumala antoi sen kivitauluissa Siinain vuorella ihmisille Mooseksen kautta.

        Pahus vie! Löytyy!!!

        2. Mooseksen kirja 16:23-30
        "23. Silloin hän sanoi heille: ”Näin on Herra puhunut: Huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Leipokaa mitä leivotte, keittäkää mitä keitätte, ja pankaa talteen huomiseksi kaikki, mitä jää jäljelle.” 24. Niin israelilaiset jättivät sitä aamuksi, niin kuin Mooses oli käskenyt. Se ei alkanut haista, eikä siihen tullut matoja. 25. Mooses sanoi: ”Syökää se tänään, sillä tänä päivänä on Herran sapatti. Tänään ette löydä maasta mitään. 26. Kuutena päivänä kootkaa sitä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, eikä sitä silloin ole.” 27. Muutamat kansasta lähtivät kuitenkin kokoamaan ruokaa seitsemäntenä päivänä, mutta eivät löytäneet mitään. 28. Silloin Herra sanoi Moosekselle: ”Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun lakejani ja opetuksiani? 29. Ymmärtäkää, että Herra on antanut teille sapatin. Sen tähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän ruuan. Jokaisen tulee pysyä silloin aloillaan. Kukaan ei saa lähteä paikaltaan seitsemäntenä päivänä.” 30. Niin kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä. "

        Ehkä sapatti kuuluu sittenkin kaikille uskovaisille. Vietetäänhän sitä Raamatun mukaan taivaassakin silloin kun synti on hävitetty.

        Amen. Unohdat tosin, että jo luomisviikolla Jumala itse siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Unohdat, että Jumalan kymmenen käskyä on universaali ja ikuinen laki kaikille kansoille kaikkina aikoina.

        "Seitsemäntenä päivänä Jumala sai valmiiksi tekemänsä työn, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään, jota oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska silloin hän lepäsi kaikesta luomistyöstään."
        1. Mooseksen kirja 2:2‭-‬3 FINRK

        niin suvaitse nyt siunata palvelijasi sukua, että se pysyisi iäti sinun edessäsi. Sillä mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti."
        1. Aikakirja 17:27 FB38


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen käskyn laki annettiin tietylle kansalle tietyissä olosuhteissa ja tiettyyn aikaan. Tietyn liiton testamentiksi. Ja sapatti tietyn liiton merkiksi. Tuota kansa ei enää ole. Tuota aikaa ei enää ole. Tuota liittoa ei enää ole. Uuden liiton kristityt saivat uudet vaatimukset Paavalilta. Paavali ei sisällyttänyt niihin erikseen sapatin viettoa. Uudesta testamentista löytyy kehotus kaikista muista dekalogin käskyistä, paitsi sapatista. Raamatun mukaan Jeesus toi meille sapatin levon; ei yhdelle viikonpäivälle vaan kaikille.

        Joten jos uskoo sapatin olemassa oloon, on uskottava, että sapatti oli voimassa ennen kuin se annettiin Siinain vuorella Jumalan toimesta kivitauluissa ihmisille. Ei vain liiton testamentiksi, kuten kymmenen käskyn laki, eikä vain liiton merkiksi, kuten sapatti. On uskottava, että sapatista ei tarvinnut antaa erillistä määräystä uudessa testamentissa, koska sapatin pyhittäminen oli niin itsestään selviö tuossa yhteiskunnassa, ettei kukaan kyseenalaistanut sitä. On uskottava, että Jeesus pyhitti sapatin, koska se oli hänelle luonnollinen asia, minkä jokaisen uskovan tulisi tehdä. On uskottava, että jos sapatti olisi lakannut olemasta, siitä olisi erikseen saarnattu, olihan se yksi sen ajan uskovaisten uskonnon kulmakivistä mutta Raamatusta ei näitä saarnoja löydy.

        Noh, löytyykö Raamatusta mainintaa, että sapatti olisi annettu ihmisille ennen kuin Jumala antoi sen kivitauluissa Siinain vuorella ihmisille Mooseksen kautta.

        Pahus vie! Löytyy!!!

        2. Mooseksen kirja 16:23-30
        "23. Silloin hän sanoi heille: ”Näin on Herra puhunut: Huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Leipokaa mitä leivotte, keittäkää mitä keitätte, ja pankaa talteen huomiseksi kaikki, mitä jää jäljelle.” 24. Niin israelilaiset jättivät sitä aamuksi, niin kuin Mooses oli käskenyt. Se ei alkanut haista, eikä siihen tullut matoja. 25. Mooses sanoi: ”Syökää se tänään, sillä tänä päivänä on Herran sapatti. Tänään ette löydä maasta mitään. 26. Kuutena päivänä kootkaa sitä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, eikä sitä silloin ole.” 27. Muutamat kansasta lähtivät kuitenkin kokoamaan ruokaa seitsemäntenä päivänä, mutta eivät löytäneet mitään. 28. Silloin Herra sanoi Moosekselle: ”Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun lakejani ja opetuksiani? 29. Ymmärtäkää, että Herra on antanut teille sapatin. Sen tähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän ruuan. Jokaisen tulee pysyä silloin aloillaan. Kukaan ei saa lähteä paikaltaan seitsemäntenä päivänä.” 30. Niin kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä. "

        Ehkä sapatti kuuluu sittenkin kaikille uskovaisille. Vietetäänhän sitä Raamatun mukaan taivaassakin silloin kun synti on hävitetty.

        Sapatti on "tulevassa maailmassa" (haolam haba) jatkuvaa lepoa. Siellä ei tehdä kuusi päivää työtä ja levätä vain yhtenä päivänä viikosta. Siellä levätään ihan joka päivä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/World_to_come

        Juutalaisten "helvetti" (gehenna) kestää sekin pisimmillään vain kaksitoista kuukautta. Sen vuoksi Jeesus saattoi sanoa: "saavat sitä kovemman tuomion" (pidemmän tuomion).

        https://totuutta.wordpress.com/helvetti/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on lupa tehdä ja mitä ei ole lupa tehdä sapattina?

        Mitä on lupa tehdä sapattina ? Sitä pitäisi kysyä Jumalalta eikä vajavaisilta ihmisiltä, meillä kaikilla sapattia viettävillä on omat tapamme viettää sapattia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on lupa tehdä sapattina ? Sitä pitäisi kysyä Jumalalta eikä vajavaisilta ihmisiltä, meillä kaikilla sapattia viettävillä on omat tapamme viettää sapattia.

        On pakko kysyä ihmisiltä, kun Jumala ei vastaa, jos häneltä jotakin kysytään.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Amen. Unohdat tosin, että jo luomisviikolla Jumala itse siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Unohdat, että Jumalan kymmenen käskyä on universaali ja ikuinen laki kaikille kansoille kaikkina aikoina.

        "Seitsemäntenä päivänä Jumala sai valmiiksi tekemänsä työn, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään, jota oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska silloin hän lepäsi kaikesta luomistyöstään."
        1. Mooseksen kirja 2:2‭-‬3 FINRK

        niin suvaitse nyt siunata palvelijasi sukua, että se pysyisi iäti sinun edessäsi. Sillä mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti."
        1. Aikakirja 17:27 FB38

        "Unohdat tosin, että jo luomisviikolla Jumala itse siunasi ja pyhitti sapatinpäivän, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista."

        En unohda. Jumala pyhitti sapattinsa omaksi hyväkseen kun hän itse lepäsi. Tässä kohden hän ei antanut sitä vielä ihmisille. Hän ei määrännyt sitä ihmisille. Hän ei edes vihjannut, että ihmisillä olisi mitään tekemistä sapatin kanssa. Joten sen väittäminen, että Jumala olisi antanut sapatin ihmiselle, sitä ei löydy Raamatusta. Minä uskon vain siihen mitä Raamattu sanoo, en siihen, mitä kirkkokunnat opettavat. Mutta en kiellä sitä mahdollisuutta, että sinun väitteesi olisi myös yksi mahdollinen tapahtumien kulku.

        "Unohdat, että Jumalan kymmenen käskyä on universaali ja ikuinen laki kaikille kansoille kaikkina aikoina."

        Raamatussa ikuinen ei yleensä tarkoita päättymätöntä aikaa. Sinä et usko helvettiin siten kuin minä mutta käytän sitä nyt esimerkkinä.

        Kun Jeesus puhui ruumiin ja sielun hukuttamisesta helvettiin, alkutekstissä käytetään kreikan kielen apollymi-verbiä. Sana vastaa heprean kielen teonsanaa ābad, joka käännetään kreikankielisessä Vanhan testamentin muinaisessa Septuaginta-käännöksessä apollymi-sanalla. Molemmat sanat tarkoittavat täydellistä tuhoamista, peruuttamatonta hävittämistä, jonka kohteesta ei jää mitään jäljelle.

        Vanhan testamentin käsite sammumattomasta tulesta ei tarkoita tulta, joka ei koskaan sammu, vaan tulta, jota ei kyetä sammuttamaan. Se polttaa tulen kohteen poroksi ja sammuu sitten itsestään. Jerusalemin portit ja palatsit tuhoutuivat sammumattomassa tulessa. Nämä Jeremian sanat toteutuivat juutalaisten joutuessa Babylonin pakkosiirtoon 587/586 eaa. Tuli ei pala enää, vaan se sammui, kun portit ja palatsit olivat palaneet. Sitä vain ei voitu sammuttaa. (Jer. 17:27). Samoin ikuinen tuli ei tarkoita tulta, joka palaa ikuisesti, vaan tulta, joka tuhoaa kohteensa ikuisiksi ajoiksi.

        Hes. 26:15-21 -- Jumala ennustaa Tyyron kaupungin tuhoutuvan, ja olevan ikuisesti raunioitettu. Tyyro on kuitenkin olemassa ja asuttuna, vielä tänäkin päivänä. Tämä siksi, että ikuinen ei tarkoita päättymätöntä aikaa Raamatussa.

        Raamattu onkin itse itsensä paras selittäjä.

        Valitusvirret 4:6
        "Minun kansani syntivelka on kasvanut suuremmaksi kuin Sodoman synti. Sodoma tuhoutui HETKESSÄ, ihmiskäden koskematta."

        Juudaksen kirje 7:
        "Niin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään IKUISEN TULEN RANGAISTUSTA."

        He saivat tekojensa mukaan mutta palaako siellä vielä tuo ikuinen tuli? Ei pala ja Raamattu sanookin, että tuo ikuinen tuli paloi hetkessä. Raamatussa sana ikuinen ei siis tarkoita päättymätöntä ajanjaksoa.

        Niin, Jumala tuhosi Sodoman ja Gomorran ikuisella tulella. Se ei pala enää, vaan palamisen lopputulos on ikuinen. Noita kaupunkeja ei enää ole, vaan ne kärsivät ikuisen tulen rangaistusta, olemattomuutta. Tästä syystä Jeesuksen sanat ikuisesta rangaistuksesta eivät tarkoita ikuista piinaa, vaan tuhoutumista ikuisiksi ajoiksi. (1. Moos.19:24–28; 2. Piet. 2:6; Juud. 7 RK 2012).

        Ilmestyskirja piirtää eteemme kuvan jumalattomien hävittämisestä tulella ja tulikivellä. Sitä kutsutaan toiseksi kuolemaksi, ja kuvaus muistuttaa juuri Jeremian ja Jesajan kuvauksia jumalattomien tuhoamisesta. (Ilm. 20:9–15; 21:8).

        Näiden tosiasioiden valossa ajatus ikuisesta piinasta on väärä. Jumala hävittää kadotustuomion alaiset ihmiset kokonaan, eikä heistä jää mitään jäljelle. Malakian mukaan jumalattomat ovat kuin oljenkorsia, jotka poltetaan tulessa, eikä heistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Obadja taas näki oman aikansa kansakuntien hävittämisessä esimaun lopullisesta jumalattomia kohtaavasta tuomiosta. Obadjan mukaan jumalattomat tulevat olemaan kuin heitä ei olisi koskaan ollut olemassa. (Mal. 3:19; Ob. 16).

        Kyseessä on iankaikkinen kuolema, josta ei ole paluuta. Iankaikkinen ero Jumalasta onkin melkoinen rangaistus:

        2. Tessalonikalaiskirje 1:9-10
        "9. He tulevat kärsimään rangaistuksena iankaikkisen kadotuksen erossa Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta, 10. kun hän tulee, että hän sinä päivänä kirkastuisi pyhissään ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa. Olettehan te uskoneet meidän todistuksemme."

        Kuten huomaat, ikuinen ei aina tarkoita päättymätöntä aikaa. Ikuinen sanaa käytetään lukuisia kertoja Vanhassa testamentissa kuvaamaan aikaa, joka oli voimassa rajallisen ajan, esim yhden sukupolven ajan, tai sen ajan kun Israelin kansa eli erämaassa.

        Joten vaikka sapatista sanotaan, että se on voimassa sukupolvesta toiseen ikuisesti, se ei välttämättä tarkoita sitä, että SEN PERUSTEELLA sapatti koskisi meitä. Ongelmana on se, että meillä ei ole tarpeeksi tietoa tämän ikuisuus-asian ratkaisemiseksi varmuudella. Mutta monet muut seikat todistavat sapatin puolesta.

        Jokaisella sanalla on Raamatussa merkitys ja asiayhteys ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sapatti on "tulevassa maailmassa" (haolam haba) jatkuvaa lepoa. Siellä ei tehdä kuusi päivää työtä ja levätä vain yhtenä päivänä viikosta. Siellä levätään ihan joka päivä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/World_to_come

        Juutalaisten "helvetti" (gehenna) kestää sekin pisimmillään vain kaksitoista kuukautta. Sen vuoksi Jeesus saattoi sanoa: "saavat sitä kovemman tuomion" (pidemmän tuomion).

        https://totuutta.wordpress.com/helvetti/

        Kun maailma tullaan ennallistamaan, siellä on olot, kuten Eedenissä. Raamatun mukaan ihminen viljeli Eedenissä maata. Maanviljelys ei ole lepoa. Ei ne hedelmät siellä itsestään kasva. Jonkun täytyy myös huolehtia vessatuotteiden kompostoinnista. Se lepo on jotakin muuta kuin mitä annat ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on lupa tehdä sapattina ? Sitä pitäisi kysyä Jumalalta eikä vajavaisilta ihmisiltä, meillä kaikilla sapattia viettävillä on omat tapamme viettää sapattia.

        Raamattu kertoo hyvin selvästi mitä sapattina saa ja mitä ei saa tehdä.

        Ei saa tehdä omia askareita eikä työtä.
        Ei saa käydä kauppaa.
        Saa tehdä hyvää.
        Saa levätä.

        Muuta Raamattu ei sano sapatista. Siksi kaikki muu on ihmisten keksimiä perinnäissääntöjä.

        Itse en aina kykene esim kokkaamaan viikolla sapatiksi, sairauteni vuoksi. Silloin kokkaan sapattina. Jos en ole pystynyt hankkimaan ruokaa sapatiksi, menen kauppaan sapattina. Jumala tuskin haluaa minun näkevän nälkää. Ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti on ihmistä varten. Sapatista ei pidä tehdä liian vaikeaa.


    • Anonyymi

      Kumpi on sinusta tärkeämpää: rakkauden käskyn vai sapatin käskyn noudattaminen? Jos noudatat sapatin käskyä, niin rikot silloin rakkauden käskyä vastaan!

      Sapatin käsky on kaikin puolin huonompi ja vähemmän tärkeä kuin kymmenen käskyn moraalilain säädökset eli ne yhdeksän muuta käskyä. Kumpi on sinusta tärkeämpää

      se, että et pidä muita jumalia taivaallisen isämme ja luojamme rinnalla vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et tee jumalankuvia ja palvo niitä, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et lausu turhaan Jahven sinun Jumalasi nimeä, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että lapset tottelevat vanhempiaan, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et tapa (murhaa), vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et tee aviorikosta, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et varasta, vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et anna väärää todistusta lähimmäisestäsi (et valehtele), vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?
      se, että et himoitse mitään lähimmäisen omaa (ahneus, kateus), vai se, että et tee palkkatyötä tai kotiaskareita sapattina?

      Huomaatko näistä kohdista sen, että on paljon tärkeämpää noudattaa kirjaimellisesti yhdeksää muuta käskyä kuin sapatin käskyä? Ketä se vahingoittaa, jos teen palkkatyötä sapattina tai kotiaskareita? Se voi olla vahingoittamisen sijasta hyödyllistä ja osoittaa rakkautta lähimmäisiä kohtaan. Sen sijaan minkä tahansa muun käskyn kirjaimellinen rikkominen vahingoittaa lähimmäistä ja turmelee sisimpääni vähäisessäkin määrin rikottuna. Samaa ei voi sanoa kirjaimellisen sapatin käskyn rikkomisesta.

      Sapatin käsky on huono käsky, jos koko kansan ja yhteiskunnan pitäisi noudattaa sitä yhtä aikaa. Se aiheuttaisi paljon kärsimystä ja vahinkoa ihmisille. Sellainen käsky ei voi olla iankaikkinen hyvä moraalikäsky, jonka Jumala olisi antanut kaikille kansoille. Onko se yleensä ollenkaan Jumalan käsky? Sitäkin sopii kysyä! Mistä tiedät, että Raamatun kirjoitukset ovat Jumalan sanaa? Ihminenkö sen sinulle sanoi vai Jumala? Todella?

      Mieti vielä sitä, käskisikö hyvä ja rakastava oikeudenmukainen Jumala tappaa sellaisen miehen, joka kerää polttopuita sapattina? Raamatun Jumala käski tehdä niin! Pidätkö sinä tätä käskyä hyvänä vai pahana? Mitä sinun oikeustajusi sanoo? Onko oikeustajusi Jumalan oikeustajua vastaan: tai oikeammin Mooseksen lain kirjoittajien oikeustajua vastaan!? Ihmiset ovat kirjoittaneet Mooseksen lain – ei Jumala.

      Tappaisitko sinä omat lapsesi tai puolisosi, jos he olisivat homoseksuaaleja, avionrikkojia, vääräuskoisia, irstaita, juomareita tai rikkoisivat sapatin? Tappaisitko avioparin, jos he harjoittavat yhdyntää vaimon kuukautisten aikana? Raamatun jumala käskee nämä kaikki tappaa ja monesta muustakin syystä on säädetty kuolemanrangaistus Mooseksen laissa. Onko Mooseksen laki siis Jumalan sanaa ja käskyjä vai ihmisten sanaa ja käskyjä? Miten luet?

      Miksi kaikkien yhteiskunnan jäsenten tulisi viettää lepopäivää samana päivänä? Mitä väliä sillä on, minä päivänä ihminen lepää työstään? Eikö olekin parempi järjestelmä se, että ihmiset lepäävät eri päivinä, jolloin aina on joku tekemässä työtä muiden parhaaksi! Se on totisinta rakkautta, mutta sapatin kirjaimellinen käskyn noudattaminen olisi raakuutta ja vahingoittaisi ihmisiä sekä yhteiskuntaa! Sapatin käskyn noudattaminen yleisenä ja koko yhteiskuntaa koskevana käskynä on syntiä: rakkauden käskyn rikkomista!

      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/14/sapatti/

      • Anonyymi

        Jeesuksen seuraajana ei tarvitse pähkäillä. Hän sanoi puhuessaan juutalaisille että te tulette tuntemaan totuuden ja se tekee teidät vapaiksi. Joh. 8 31-32.
        Se pitää paikkansa eikä tarvitse vilkuilla ympärilleen mitä muut tekevät. Minulle on selvää että uudessa liitossa ei olla lain alla eikä vanhan liiton käskyt sido.
        Joka haluaa pitää sapattia ei tunne Jeesusta ja on hirttäytynyt vanhaan lakiliittoon. Kun näin sanon niin kohta ovat advarit kimpussa. Totuus on vapautta Jeesuksessa, hän on tie, totuus ja elämä.


      • Anonyymi

        Mooses on säätänyt sapatin käskyn rikkomisesta rangaistukseksi kuoleman.

        On mielenkiintoista, että useimmat kristityt eivät pidä sapatin käskyn rikkomista edes syntinä, mutta hyväksyvät silti oikeamielisenä sen, että vanhan liiton aikana sen käskyn rikkomisesta piti tappaa käskyn rikkonut henkilö.

        Tämä kertoo paljon uskovien kristittyjen oikeustajusta. Se on paljon huonompi kuin ihmisillä keskimäärin ja etenkin uskonnottomilla ihmisillä, agnostikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooses on säätänyt sapatin käskyn rikkomisesta rangaistukseksi kuoleman.

        On mielenkiintoista, että useimmat kristityt eivät pidä sapatin käskyn rikkomista edes syntinä, mutta hyväksyvät silti oikeamielisenä sen, että vanhan liiton aikana sen käskyn rikkomisesta piti tappaa käskyn rikkonut henkilö.

        Tämä kertoo paljon uskovien kristittyjen oikeustajusta. Se on paljon huonompi kuin ihmisillä keskimäärin ja etenkin uskonnottomilla ihmisillä, agnostikoilla.

        Valehtelet päin silmiä. Mookseksen lain käskyihin sisältyy kivittää sapatinrikkojat. Mutta Jeesuksen omat eivät ole Mooseksen lain alaisia. Jeesuksen omilla ei ole Mooseksen lakia niin, ei ole myös lain rikkomista.
        Kuka on sanonut: "hyväksyvät silti oikeamielisenä sen, että vanhan liiton aikana sen käskyn rikkomisesta piti tappaa käskyn rikkonut henkilö".
        Kuka on puhunut oikeamielisyydestä? Keksit saastaisesta ja pahasta mieltäsi olemattomia syytöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet päin silmiä. Mookseksen lain käskyihin sisältyy kivittää sapatinrikkojat. Mutta Jeesuksen omat eivät ole Mooseksen lain alaisia. Jeesuksen omilla ei ole Mooseksen lakia niin, ei ole myös lain rikkomista.
        Kuka on sanonut: "hyväksyvät silti oikeamielisenä sen, että vanhan liiton aikana sen käskyn rikkomisesta piti tappaa käskyn rikkonut henkilö".
        Kuka on puhunut oikeamielisyydestä? Keksit saastaisesta ja pahasta mieltäsi olemattomia syytöksiä.

        Mikäli adventistit noudattavat pilkulleen vanhan liiton käskyä niin heidän pitää kivittää kuoliaaksi jokainen jonka he näkevät rikkovan sapattia. Jos he eivät niin tee he ovat lain rikkojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooses on säätänyt sapatin käskyn rikkomisesta rangaistukseksi kuoleman.

        On mielenkiintoista, että useimmat kristityt eivät pidä sapatin käskyn rikkomista edes syntinä, mutta hyväksyvät silti oikeamielisenä sen, että vanhan liiton aikana sen käskyn rikkomisesta piti tappaa käskyn rikkonut henkilö.

        Tämä kertoo paljon uskovien kristittyjen oikeustajusta. Se on paljon huonompi kuin ihmisillä keskimäärin ja etenkin uskonnottomilla ihmisillä, agnostikoilla.

        Älä höpötä. "Useimmat kristityt" edes ajattelevat koko asiaa.

        Suomalaiset helluntailaiset on aivan eri asia kuin "useimmat kristityt".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä. "Useimmat kristityt" edes ajattelevat koko asiaa.

        Suomalaiset helluntailaiset on aivan eri asia kuin "useimmat kristityt".

        Adventistit eivät ole kristittyjä, vaan Saturnuksen palvojia. Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne Muinaiset uskonnot eivät ole kadonneet.


      • Anonyymi

        "Sapatin käsky on kaikin puolin huonompi ja vähemmän tärkeä kuin kymmenen käskyn moraalilain säädökset eli ne yhdeksän muuta käskyä. Kumpi on sinusta tärkeämpää"

        Yritätkö sanoa, ettei sapattikäsky ollut moraalilaki vaikka se olikin osa moraalilakia!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sapatin käsky on kaikin puolin huonompi ja vähemmän tärkeä kuin kymmenen käskyn moraalilain säädökset eli ne yhdeksän muuta käskyä. Kumpi on sinusta tärkeämpää"

        Yritätkö sanoa, ettei sapattikäsky ollut moraalilaki vaikka se olikin osa moraalilakia!?

        Mikä ihmeen moraalilaki?

        Liiton tauluissa oli kymmenen käskysanaa, joiden tarkkaa sisältöä kukaan ei nykyään edes tiedä. Itse asiassa liiton tauluja ei ole koskaan ollut edes olemassa. Ne on keksitty juutalaisten jumaltaruihin...

        Liiton taulujen käskyt voidaan jakaa kahteen osaan:

        1. Jumalan ja ihmisen välinen suhde
        2. Ihmisten väliset suhteet

        Neljä ensimmäistä käskyä käsittelevät Jumalan ja ihmisen välisiä suhteita. Sapatin käsky kuuluu niihin.

        Kuusi viimeistä käskyä käsittelevät ihmisten välisiä suhteita. Jos jotakin osaa kymmenestä käskysanasta pidetään "moraalilakina", niin sitten näitä kuutta viimeistä. Ne sisältyvät lähimmäisen rakastamisen käskyyn ja ne toistetaan uuden liiton kirjoituksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli adventistit noudattavat pilkulleen vanhan liiton käskyä niin heidän pitää kivittää kuoliaaksi jokainen jonka he näkevät rikkovan sapattia. Jos he eivät niin tee he ovat lain rikkojia.

        Eikös tuohon aikaan ollut voimassa käsky "Älä tapa" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventistit eivät ole kristittyjä, vaan Saturnuksen palvojia. Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne Muinaiset uskonnot eivät ole kadonneet.

        Eihän kristityt noin käytäydy kuin sinä ! Sanahan sanoo "Rakastakaa vihamiehiä"


      • Anonyymi

        Sapatin noudattaminen kuuluu rakkauden kaksoiskäskyyn. Se on Jumalan rakastamista. Näissä kahdessa käskyssä roikkuu koko laki. Vaikka kaksoiskäsky on tärkein, se ei poista muilta käskyiltä niiden merkityksiä.


    • Anonyymi

      Yhtenä päivänä viikossa ei pitäisi käydä edes kaupassa, zapatti on ihmistä varten ettei palaisi loppuun!!😇😇😇

    • Anonyymi

      Sata vuotta sitten messiaaniset olisivat kuolleet kylmyyteen hirsimökissään, kun tulta ei saa tehdä sapattina.

      Nyt he voivat kirjoitella sapattina nettiin harhaopistaan, kun vääräuskoiset toimittavat heille lämmön, sähkön ja nettiyhteydet.

      • Anonyymi

        Juutalaisia varten annetussa seremonialaissa oli luonnollisesti sapattia varten ohjeita mm. tietyistä uhreista ja menoista. Ne eivät kuitenkaan liittyneet varsinaiseen sapattikäskyyn, johon kuului oleellisesti vain pidättyminen arkisesta työstä. Myöhemmin juutalaiset sitten keksivät nk. isien perinnäissääntöjä, joista monissa oli ohjeita sapattia varten,

        Historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaisia varten annetussa seremonialaissa oli luonnollisesti sapattia varten ohjeita mm. tietyistä uhreista ja menoista. Ne eivät kuitenkaan liittyneet varsinaiseen sapattikäskyyn, johon kuului oleellisesti vain pidättyminen arkisesta työstä. Myöhemmin juutalaiset sitten keksivät nk. isien perinnäissääntöjä, joista monissa oli ohjeita sapattia varten,

        Historiaa.

        Jos mennään katsomaan maailman kaikkiin kolkkin mitenkä sapattia vietetään tänä päivänä. Sapatin viettäjiä taitaa löytyä jokaisesta maasta. Sielä missä on kylmät ilmat niin tottakai sielä uunit lämmitetään ja missä on hellettä sielä vähemmän lämmitetään. Jokaisella maalla on vähän omat tapansa viettää sapattia. Kuitenkin kaikilla on se ajatus, että palvellaan Jumalaa on se sitten kirkossa tai kodissa, ja tottakai sairaista ja eläimistä pidetään huolta ja niin edespäin. Ennen vanhaan oli Suomessa kaupat kiinni sunnuntaisin ja hyvin me selvisimme yhden päivän ilman kaupassa käyntiä. No tätä voisi jatkaa mutta antaa muidenkin osalistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mennään katsomaan maailman kaikkiin kolkkin mitenkä sapattia vietetään tänä päivänä. Sapatin viettäjiä taitaa löytyä jokaisesta maasta. Sielä missä on kylmät ilmat niin tottakai sielä uunit lämmitetään ja missä on hellettä sielä vähemmän lämmitetään. Jokaisella maalla on vähän omat tapansa viettää sapattia. Kuitenkin kaikilla on se ajatus, että palvellaan Jumalaa on se sitten kirkossa tai kodissa, ja tottakai sairaista ja eläimistä pidetään huolta ja niin edespäin. Ennen vanhaan oli Suomessa kaupat kiinni sunnuntaisin ja hyvin me selvisimme yhden päivän ilman kaupassa käyntiä. No tätä voisi jatkaa mutta antaa muidenkin osalistua.

        Adventismi on vain ihmisoppi: "Jokaisella maalla on vähän omat tapansa viettää sapattia".
        Adventismi on:
        -valehtelua
        -ylpeyttyä
        -ulkokultasuutta
        -kristittyjen halveksintaa ja vainoamista
        Adventismi on uskosta osattamien eksytys


      • Anonyymi kirjoitti:

        Adventismi on vain ihmisoppi: "Jokaisella maalla on vähän omat tapansa viettää sapattia".
        Adventismi on:
        -valehtelua
        -ylpeyttyä
        -ulkokultasuutta
        -kristittyjen halveksintaa ja vainoamista
        Adventismi on uskosta osattamien eksytys

        Kuka täällä on adventisti? Eikö heille ole aivan oma palstansa?


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kuka täällä on adventisti? Eikö heille ole aivan oma palstansa?

        Ulkokultaisuutesi näkyy tänne asti.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kuka täällä on adventisti? Eikö heille ole aivan oma palstansa?

        Messiaaniset unitaarit eivät kuulu tälle palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Messiaaniset unitaarit eivät kuulu tälle palstalle.

        Ketkäs tänne kuuluu sinun mielestä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkäs tänne kuuluu sinun mielestä ?

        Palstan otsikoksi on kirjoitettu helluntailaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan otsikoksi on kirjoitettu helluntailaisuus.

        On tärkeää puhua näistä asioista helluntailaisuuden näkökulmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tärkeää puhua näistä asioista helluntailaisuuden näkökulmasta.

        Helluntaisuuden näkökulma on tämä: Uuden liiton sapatti ei ole edes lauantai, niinkuin eräs vanha helluntalaisjulistaja mainitsi puheessaan.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventismi on vain ihmisoppi: "Jokaisella maalla on vähän omat tapansa viettää sapattia".
        Adventismi on:
        -valehtelua
        -ylpeyttyä
        -ulkokultasuutta
        -kristittyjen halveksintaa ja vainoamista
        Adventismi on uskosta osattamien eksytys

        Olet sinä kova valehtelemaan !

        1234567---


    • Anonyymi

      Jeesus härnäsi uskosta osattomia sapattikiihkoilijoita.

    • Anonyymi

      Johanneksen evankeliumi: 11:44~~Hesekiel: 22:20~~Matt23:37~~Miika 4:6
      repent

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen kirjoitus, en tiennyt jehovan todistajien viettävän sapattia. Kristitty.net pääsee vasta sunnuntaina jakamaan Vartiotornia, hyvä pitää vapaapäivä.

    • Kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa rikkoa kymmentä käskyä? Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Jeesus ei sano, että sapatti oli ihmistä varten, eikä hän sano, että sapatti on juutalaista varten, vaan että sapatti on ihmistä varten. Miksi ihmeessä emme ottaisi vastaan tätä Jumalan suurta lahjaa?

      • Anonyymi

        Syntyperäinen ei-juutalainen änkeämässä Kymmentä käskyä suomalaisten riesaksi. Ja vielä Jeesuksen nimellä ratsastaen. Ilman, että olet ympärileikkauttanut itseäsi, oletan. Koskahan sä päätät ryhtyä muslimiksi? Sun uskonnollinen track record on sitä lajia, että ei olisi mikään ihme.


      • Anonyymi

        Kukaan, joka seuraa Jeesusta, ei riko kymmentä käskyä, sillä kymmentä käskyä ei ole annettu uuden liiton uskoville. Kymmentä käskyä ei myöskään ole annattu pakanoitten täytettäväksi.
        Hoet päivästä toiseen hölynpölyä ja olemattomia ja typeryyksiä
        Mooseksen laissa on kymmeniä kertoa kirjoitettua: "Puhu israelilaisille ja sano". Minä en ole juutalainen. Pitäisi olla normaalilla järjellä ymmärrettävissä, ettei Mooseksen lain käskyt koske minua.
        Mooses määräsi myös: Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
        Minulla ei ole jalan leveyttä Luvasta Maasta. Rikkoisin Moosesta vastaan, jos noudattaisin lain käskyjä Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan, joka seuraa Jeesusta, ei riko kymmentä käskyä, sillä kymmentä käskyä ei ole annettu uuden liiton uskoville. Kymmentä käskyä ei myöskään ole annattu pakanoitten täytettäväksi.
        Hoet päivästä toiseen hölynpölyä ja olemattomia ja typeryyksiä
        Mooseksen laissa on kymmeniä kertoa kirjoitettua: "Puhu israelilaisille ja sano". Minä en ole juutalainen. Pitäisi olla normaalilla järjellä ymmärrettävissä, ettei Mooseksen lain käskyt koske minua.
        Mooses määräsi myös: Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
        Minulla ei ole jalan leveyttä Luvasta Maasta. Rikkoisin Moosesta vastaan, jos noudattaisin lain käskyjä Suomessa.

        Eli siis sun mukaan pakanat saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin, koska Mooseksen laki on vain Israelille? Aivan sairasta!


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eli siis sun mukaan pakanat saa tappaa, varastaa ja tehdä huorin, koska Mooseksen laki on vain Israelille? Aivan sairasta!

        Ei ole sairasta. Mooseksen lain kaikki käskyt eivät ole Jumalan sormella kirjoitettuja. Vain lain taulun kymmenen käskysanaa ovat Jumalan sormella kirjoitetut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sairasta. Mooseksen lain kaikki käskyt eivät ole Jumalan sormella kirjoitettuja. Vain lain taulun kymmenen käskysanaa ovat Jumalan sormella kirjoitetut.

        Lain taulun kymmenen käskyä on Jumalan sormella kirjoitettu kivitauluihin, Aamen. Täten pidän vähän erikoisena, että muka saisi rikkoa neljättä käskyä, sapattikäskyä. Sapatistahan tässä ketjussa on kyse.

        Jeesus sanoo, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa, että kunnes taivas ja maa katoavat, Toorasta ei katoa pieninkään piirto, että niitä kutsutaan taivaassa suureksi, jotka noudattavat pienimpiäkin käskyjä. Pidän vähän erikoisena, että nyt saisi muka rikkoa Tooran tätä tai tuota käskyä.

        Paavali sanoo, että emme tee uskollamme Tooraa tyhjäksi, vaan me vahvistamme Tooran (Room. 3:31). Lisäksi Paavali sanoo, että Toora on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Psalmissa 19 sanotaan, että Toora on täydellinen ja psalmissa 119 sanotaan muutaman kerran, että Toora on ikuinen. Joten miksi ihmeessä emme noudattaisi Jumalan pyhää, vanhurskasta, hyvää, täydellistä ja ikuista lakia, Tooraa?


    • Anonyymi

      Kovin kauniin kuuloista tekstiä. Mutta silti niin vääristeltyä! Miksi panettelet veljiäsi ja esität heistä valheita? Valhe ei ole Jumalasta.

      Jos joku lepää sunnuntaina, niin ei hän palvo "auringonpäivää". Tuollainen on täysin outo ajatus, mistä sellainen edes tulee? Palvotko sinä sapattia, ja ajattelet, että kun monet nyt viettävät lepopäivää sunnuntaina, niin he ovat vaihtaneet sapatinpalvonnan aurongonpäivänpalvonnaksi?! Mutta ei meidän pidä palvoa Jumalan luomia päiviä (etkö usko, että Jumala on luonut KAIKKI päivät; ajatteletko, että muut päivät kuin lauantaisapatti ovat jonkun muun päiviä!!??!); ei meidän pidä palvoa joitain päiviä vaan Jumalaa itseään!!

      S.A.
      Tampere

      • Lue kirkkoisiä, he kertovat, että palvomme Jeesusta auringonpäivänä, eli sunnuntaina. Sunnuntai oli Rooman imperiumissa auringonpäivä. Minä en palvo sapattia. Lepään sapattina käskyn mukaan. Kerrotko kiitos, missä kohtaa Raamattua meidän käsketään pyhittää sunnuntai? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhä? Miksi yksikään profeetoista ei osaa sanoa sanaakaan sunnuntaista? Miksi Jeesus itse ei puhu sunnuntaista? Jo luomisviikolla Jumala itse pyhitti ja siunasi sapatin, ja se minkä Jumala siunaa on siunattu ikuisesti.


      • Anonyymi

        Seitsemäspäivä poikkeaa siinä, että se on Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä pyhäpäiväksi. Sapatin yllä on pyhyys MUISTA !

        1234567---


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Lue kirkkoisiä, he kertovat, että palvomme Jeesusta auringonpäivänä, eli sunnuntaina. Sunnuntai oli Rooman imperiumissa auringonpäivä. Minä en palvo sapattia. Lepään sapattina käskyn mukaan. Kerrotko kiitos, missä kohtaa Raamattua meidän käsketään pyhittää sunnuntai? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhä? Miksi yksikään profeetoista ei osaa sanoa sanaakaan sunnuntaista? Miksi Jeesus itse ei puhu sunnuntaista? Jo luomisviikolla Jumala itse pyhitti ja siunasi sapatin, ja se minkä Jumala siunaa on siunattu ikuisesti.

        Kristitty.net on aivan sama minkä päivän pyhittät, kun olet pelastusta vailla.

        Jumala ei hyväksy tätä sinun neljättä uskontoasikaan.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Lue kirkkoisiä, he kertovat, että palvomme Jeesusta auringonpäivänä, eli sunnuntaina. Sunnuntai oli Rooman imperiumissa auringonpäivä. Minä en palvo sapattia. Lepään sapattina käskyn mukaan. Kerrotko kiitos, missä kohtaa Raamattua meidän käsketään pyhittää sunnuntai? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on pyhä? Miksi yksikään profeetoista ei osaa sanoa sanaakaan sunnuntaista? Miksi Jeesus itse ei puhu sunnuntaista? Jo luomisviikolla Jumala itse pyhitti ja siunasi sapatin, ja se minkä Jumala siunaa on siunattu ikuisesti.

        Aloituksessa puhuit nimenomaan auringonpäivän palvojista. Lue sieltä, mitä kirjoitit. Siihen vastasin tuon aiemman kirjoitukseni.

        S.A.
        Tampere


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristitty.net on aivan sama minkä päivän pyhittät, kun olet pelastusta vailla.

        Jumala ei hyväksy tätä sinun neljättä uskontoasikaan.

        On aivan sama minkä päivän pyhittää, kun kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa puhuit nimenomaan auringonpäivän palvojista. Lue sieltä, mitä kirjoitit. Siihen vastasin tuon aiemman kirjoitukseni.

        S.A.
        Tampere

        Kerro mulle kiitos, kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että nyt saa pyhittää minkä päivän tahansa?


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro mulle kiitos, kymmenessä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että nyt saa pyhittää minkä päivän tahansa?

        Jumala vaikuttaa joka päivä, ja jokainen päivä voi olla täynnä Jumalan vaikutusta! Pyhä Henki voi vaikuttaa meissä joka päivä!

        S.A.
        Tampere


    • Anonyymi

      Tähän Jeesuksen kysymykseen pelastumattomat sapattikiihkoilijat eivät ole osanneet vastata.

      Mark2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
      2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
      2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
      2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

      • Eivät ole osanneet vastata? Mitä Jeesus tässä sanoo? Hän sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten, eikä hän sano, että sapatti oli ihmistä varten, vaan että sapatti on ihmistä varten. Hän sanoo olevansa sapatin Herra - julistaako hän olevansa vanhentuneen instituution Herra?


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Eivät ole osanneet vastata? Mitä Jeesus tässä sanoo? Hän sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten, eikä hän sano, että sapatti oli ihmistä varten, vaan että sapatti on ihmistä varten. Hän sanoo olevansa sapatin Herra - julistaako hän olevansa vanhentuneen instituution Herra?

        Et vastannut kysymykseen miksi Daavid sai syödä näkyleivät. Hän rikkoi Mooseksen lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen miksi Daavid sai syödä näkyleivät. Hän rikkoi Mooseksen lakia.

        Daavid söi näkyleivät, ja sillä siisti.

        1234567---


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen miksi Daavid sai syödä näkyleivät. Hän rikkoi Mooseksen lakia.

        Koska lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti ja sokeasti lain pykälää tuojottaen, siksi.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Koska lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti ja sokeasti lain pykälää tuojottaen, siksi.

        Tämän ohjeen olen kuulut ennenkin messiaanisilta. Aina löytyy kiertotie, jotta lakia ei tarvitse noudattaa.

        Eipä näytä olevan sapattikiihkoilijoiden joukossa pelastettuja.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Koska lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti ja sokeasti lain pykälää tuojottaen, siksi.

        Puhuiko Mooses: "lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti"?
        Tai sanoiko Jeesus: lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti"?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhuiko Mooses: "lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti"?
        Tai sanoiko Jeesus: lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti"?

        Laki tulee tulkita kontekstin mukaan. Esimerkkinä tästä vaikka käsky kantaa mukanaan lapiota, jotta voi peittää jätöksensä. Tätä emme tulkitse kirjaimellisesti, vaan ymmärrämme, että jätökset tulee peittää leirin ulkopuolelle ja nykyään vesivessa hoitaa tämän homman ilman, että meidän tulisi kantaa lapiota mukanamme.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Laki tulee tulkita kontekstin mukaan. Esimerkkinä tästä vaikka käsky kantaa mukanaan lapiota, jotta voi peittää jätöksensä. Tätä emme tulkitse kirjaimellisesti, vaan ymmärrämme, että jätökset tulee peittää leirin ulkopuolelle ja nykyään vesivessa hoitaa tämän homman ilman, että meidän tulisi kantaa lapiota mukanamme.

        Uudestaan: puhuiko Mooses: "lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti"?
        Tai sanoiko Jeesus: lakia ei tule soveltaa kirjaimellisesti"?
        Vastaa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen miksi Daavid sai syödä näkyleivät. Hän rikkoi Mooseksen lakia.

        Jeesus vastasi viittaamalla daavidiin, joka miestensä kanssa söi uhrileivät, "joiden syöminen on sallittua ainoastaan papille" Mark. 2:26. Toisin sanoen jos "Daavid ja hänen nälkäiset toverinsa saivat syödä papille kuuluvat pyhät leivät", niin eivätkö sitten nälkäiset opetuslapset saaneet rikkoa kirjanoppineiden sääntöjä sapatin pyhydestä.
        Sitten Jeesus tiivisti näkemyksensä sapatista vastakohdaksi fariseusten käsitykselle. "Sapatti on ihmistä varten", hän sanoi, "eikä ihminen sapattia varten". Pikkumaisiin sääntöihinsä takertuneet fariseukset löivät laimin lain tärkeimmät puolet, sellaiset kuin oikeudenmukaisuus, armo ja usko. Yrittäessään varjella sapatin pyhyyttä ja tehdä sen ilon päiväksi he olivatkin turmelleet ja tuhonneet sen, koska säännöistä oli tullut päämäärä sinänsä. Luojana ja Lunastajana Jeesus sai sanoa sapatista viimeisen sanan. Koska hän oli luonut kaiken, sapatti mukaan lukien. Jeesus oli sapatin Herra. Hänellä, ei lainopettajilla eikä fariseuksilla, oli oikeus päättää, mitä pyhäpäivänä oli lupa tehdä ja tähkäpäiden pomiminen nälän tyydyttämiseksi oli sallittua. Jeesus yritti kääntää juutalaiset pois fariseusten lainomaisesta suhtautumisesta sapattiin- ei itse sapatista. Kysymys ei ollut siitä, mikä päivä tuli pitää pyhänä, vaan miten sitä oli vietettävä.
        terv, yks, advari, veli.


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Laki tulee tulkita kontekstin mukaan. Esimerkkinä tästä vaikka käsky kantaa mukanaan lapiota, jotta voi peittää jätöksensä. Tätä emme tulkitse kirjaimellisesti, vaan ymmärrämme, että jätökset tulee peittää leirin ulkopuolelle ja nykyään vesivessa hoitaa tämän homman ilman, että meidän tulisi kantaa lapiota mukanamme.

        Sinä kr.net olet muuttanut vessivessalakia.
        Muutama vuosi sitten olit sitä mieltä, että vesivessan käyttö on syntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus vastasi viittaamalla daavidiin, joka miestensä kanssa söi uhrileivät, "joiden syöminen on sallittua ainoastaan papille" Mark. 2:26. Toisin sanoen jos "Daavid ja hänen nälkäiset toverinsa saivat syödä papille kuuluvat pyhät leivät", niin eivätkö sitten nälkäiset opetuslapset saaneet rikkoa kirjanoppineiden sääntöjä sapatin pyhydestä.
        Sitten Jeesus tiivisti näkemyksensä sapatista vastakohdaksi fariseusten käsitykselle. "Sapatti on ihmistä varten", hän sanoi, "eikä ihminen sapattia varten". Pikkumaisiin sääntöihinsä takertuneet fariseukset löivät laimin lain tärkeimmät puolet, sellaiset kuin oikeudenmukaisuus, armo ja usko. Yrittäessään varjella sapatin pyhyyttä ja tehdä sen ilon päiväksi he olivatkin turmelleet ja tuhonneet sen, koska säännöistä oli tullut päämäärä sinänsä. Luojana ja Lunastajana Jeesus sai sanoa sapatista viimeisen sanan. Koska hän oli luonut kaiken, sapatti mukaan lukien. Jeesus oli sapatin Herra. Hänellä, ei lainopettajilla eikä fariseuksilla, oli oikeus päättää, mitä pyhäpäivänä oli lupa tehdä ja tähkäpäiden pomiminen nälän tyydyttämiseksi oli sallittua. Jeesus yritti kääntää juutalaiset pois fariseusten lainomaisesta suhtautumisesta sapattiin- ei itse sapatista. Kysymys ei ollut siitä, mikä päivä tuli pitää pyhänä, vaan miten sitä oli vietettävä.
        terv, yks, advari, veli.

        "tähkäpäiden pomiminen nälän tyydyttämiseksi" tätä ei ollut Mooseksen laissa.
        Sen sijaan laki näkyleivistä oli.
        Eli messiaanisilla ja adventisteilla on lupa kiertää lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus vastasi viittaamalla daavidiin, joka miestensä kanssa söi uhrileivät, "joiden syöminen on sallittua ainoastaan papille" Mark. 2:26. Toisin sanoen jos "Daavid ja hänen nälkäiset toverinsa saivat syödä papille kuuluvat pyhät leivät", niin eivätkö sitten nälkäiset opetuslapset saaneet rikkoa kirjanoppineiden sääntöjä sapatin pyhydestä.
        Sitten Jeesus tiivisti näkemyksensä sapatista vastakohdaksi fariseusten käsitykselle. "Sapatti on ihmistä varten", hän sanoi, "eikä ihminen sapattia varten". Pikkumaisiin sääntöihinsä takertuneet fariseukset löivät laimin lain tärkeimmät puolet, sellaiset kuin oikeudenmukaisuus, armo ja usko. Yrittäessään varjella sapatin pyhyyttä ja tehdä sen ilon päiväksi he olivatkin turmelleet ja tuhonneet sen, koska säännöistä oli tullut päämäärä sinänsä. Luojana ja Lunastajana Jeesus sai sanoa sapatista viimeisen sanan. Koska hän oli luonut kaiken, sapatti mukaan lukien. Jeesus oli sapatin Herra. Hänellä, ei lainopettajilla eikä fariseuksilla, oli oikeus päättää, mitä pyhäpäivänä oli lupa tehdä ja tähkäpäiden pomiminen nälän tyydyttämiseksi oli sallittua. Jeesus yritti kääntää juutalaiset pois fariseusten lainomaisesta suhtautumisesta sapattiin- ei itse sapatista. Kysymys ei ollut siitä, mikä päivä tuli pitää pyhänä, vaan miten sitä oli vietettävä.
        terv, yks, advari, veli.

        Muuten oikein mutta Jeesus ei luonut. Isä Jumala loi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "tähkäpäiden pomiminen nälän tyydyttämiseksi" tätä ei ollut Mooseksen laissa.
        Sen sijaan laki näkyleivistä oli.
        Eli messiaanisilla ja adventisteilla on lupa kiertää lakia.

        "Katso nyt" fariseukset sanoivat, "opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä" Kuka sen kielsi ? Juutalaiset saivat pomia tähkäpäitä pellolta 5. Moos. 23:25,26)
        eikä Raamattu kieltänyt tuota tekoa sapattina. Tutkimmepa lakia miten tarkasti hyvänsä niin on vaikeata nähdä mitä lakia opetuslapset rikkoivat. Sadonkorjuuseen ja ruoanvalmistukseen sapattina liittyi raamatullisia rajoituksia, mutta opetuslapset eivät olleet maanviljeliöitä tai perheenemäntiä, jotka yrittivät vaivihkaa tehdä hieman ylitöitä. He olivat vain nälkäisiä ihmisiä, jotka söivät sapattina. Kysymys ei ole siitä, rikkoivatko opetuslapset raamatullisen käskyn, mitä he eivät tehneet, vaan rikkoivatko he ihmisten laatiman säännön, minkä he kyllä tekivät.

        yks. advari,veli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Katso nyt" fariseukset sanoivat, "opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä" Kuka sen kielsi ? Juutalaiset saivat pomia tähkäpäitä pellolta 5. Moos. 23:25,26)
        eikä Raamattu kieltänyt tuota tekoa sapattina. Tutkimmepa lakia miten tarkasti hyvänsä niin on vaikeata nähdä mitä lakia opetuslapset rikkoivat. Sadonkorjuuseen ja ruoanvalmistukseen sapattina liittyi raamatullisia rajoituksia, mutta opetuslapset eivät olleet maanviljeliöitä tai perheenemäntiä, jotka yrittivät vaivihkaa tehdä hieman ylitöitä. He olivat vain nälkäisiä ihmisiä, jotka söivät sapattina. Kysymys ei ole siitä, rikkoivatko opetuslapset raamatullisen käskyn, mitä he eivät tehneet, vaan rikkoivatko he ihmisten laatiman säännön, minkä he kyllä tekivät.

        yks. advari,veli

        yks. advari,veli, eli epäjumalaan palvoja ja fariseus ja ulkokultainen valehtelija ja kieroilija. Koko oppisi on ellen- noidan oppia ja suoraan sinun isännältäsi, saatanalta.
        Opetuslapset hiersivät käsissään jyviä. Toisin sanoen opetuslapset eivät viettäneet Mooseksen lain mukaista sapattia.
        Miksi pakotat kristittyjä noudattamaan riivaajien oppeja? Ellen- sapattia ei löydy Raamatusta. Vietät oman mielesi mukaista launtaita,Saturnus-jumalasi päivää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        yks. advari,veli, eli epäjumalaan palvoja ja fariseus ja ulkokultainen valehtelija ja kieroilija. Koko oppisi on ellen- noidan oppia ja suoraan sinun isännältäsi, saatanalta.
        Opetuslapset hiersivät käsissään jyviä. Toisin sanoen opetuslapset eivät viettäneet Mooseksen lain mukaista sapattia.
        Miksi pakotat kristittyjä noudattamaan riivaajien oppeja? Ellen- sapattia ei löydy Raamatusta. Vietät oman mielesi mukaista launtaita,Saturnus-jumalasi päivää.

        Kerrotko missä kohtaa Tooraa kielletään hiertämästä jyviä sapattina? Opetuslapset rikkoivat fariseusten omasta päästään keksimää perinnäissääntöä, he eivät rikkoneet Tooran käskyä.

        Sanot, että sapattia ei löydy Raamatusta. Jo luomisviikolla Jumala itse siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Kymmenenssä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä ja sapattikäsky toistetaan monta kertaa Toorassa ja profeetoissa.

        Se että roomalaiset myöhemmin päättivät kutsua lauantaita Saturnuksen päiväksi ei liity sitten millään tasolla sapattiin. Sapatti on ollut pyhä luomisviikosta alkaen. Se minkä Jumala siunaa, on siunattu ikuisesti.

        niin suvaitse nyt siunata palvelijasi sukua, että se pysyisi iäti sinun edessäsi. Sillä mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti."
        1. Aikakirja 17:27 FB38


      • Anonyymi
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerrotko missä kohtaa Tooraa kielletään hiertämästä jyviä sapattina? Opetuslapset rikkoivat fariseusten omasta päästään keksimää perinnäissääntöä, he eivät rikkoneet Tooran käskyä.

        Sanot, että sapattia ei löydy Raamatusta. Jo luomisviikolla Jumala itse siunasi ja pyhitti sapatinpäivän. Kymmenenssä käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä ja sapattikäsky toistetaan monta kertaa Toorassa ja profeetoissa.

        Se että roomalaiset myöhemmin päättivät kutsua lauantaita Saturnuksen päiväksi ei liity sitten millään tasolla sapattiin. Sapatti on ollut pyhä luomisviikosta alkaen. Se minkä Jumala siunaa, on siunattu ikuisesti.

        niin suvaitse nyt siunata palvelijasi sukua, että se pysyisi iäti sinun edessäsi. Sillä mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti."
        1. Aikakirja 17:27 FB38

        Sapattikiihkoilijat veivät Jeesuksen ristille.


    • Anonyymi

      Ketkä ovat sovitettuja?

      Paavali tarjoaa vastauksen kolmessa eri kirjeessä:

      Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa.

      Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut; 11 emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.

      Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi 20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

      Sovitettuja ovat näin ollen

      1) MAAILMA
      2) JUMALAN VIHOLLISET
      3) KAIKKI, KAIKKI SEKÄ MAAN PÄÄLLÄ ETTÄ TAIVAISSA

      Yhdessäkään kohdassa ei mainita uskoa sovitetuksi tulemisen ehdoksi tai edellytykseksi.

      Minusta on jotenkin mielipuolista ajatella, että ihminen/olento, jonka Jumala on sovittanut ITSENSÄ kanssa, voisi joutua Jumalan rankaisemaksi. Tämä edellyttäisi jo niin mielisairasta Jumalaa, että sellainen ei taida olla ihmisymmärryksen tavoitettavissa.

      • Anonyymi

        Ei se kovin terve ole sinunkaan palvomasi jumala, kun rankaisee viattomia ihmisiä yhden pölvästi tekemästä "synnistä"... on säätänyt hirveät kiroukset ja kärsimykset ennen kuolemaa "Aatamin" jälkeläisille tämän tekemän synnin vuoksi... ihan sairas satuolento tuo sinunkin jumalasi siis, joten äläpäs leuhki "opillasi"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kovin terve ole sinunkaan palvomasi jumala, kun rankaisee viattomia ihmisiä yhden pölvästi tekemästä "synnistä"... on säätänyt hirveät kiroukset ja kärsimykset ennen kuolemaa "Aatamin" jälkeläisille tämän tekemän synnin vuoksi... ihan sairas satuolento tuo sinunkin jumalasi siis, joten äläpäs leuhki "opillasi"...

        Nyt, mars, Elisa, 5-v., äitin sylkkyyn kaakaolle siitä ja sitten pyydät äitiä lukemaan ja selostamaan, mitä tuossa kommenttisi yläpuolella olevassa kommentissa oikein luki. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      93
      1865
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1512
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1035
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      884
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      153
      769
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      721
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      711
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      706
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe