Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kuinkahan monta kertaa tämä on toistettava, lestadiolaiset ei ole mikään yksi joukko, ....

Anonyymi

... vaan satojatuhansia erilaisia ihmisiä. Pariaakymennessä erilaisessa ryhmässä.

Yksikään eäistä ryhmistä ei pelasta yhtäkään ihmistä helvetin tulesta, siksi on turhaa puhua mistään muusta kuin syntiemme sovitukseksi ristiin naulitusta Jeesuksesta Kristuksesta, joka nousi kolmantena päivänä ylös kuolleista. Istuu nyt Jumalan oikealla puolella, ja on sieltä tuleva tuomitsemaan. Hänen tullessaan vielä elossa olevia ja maailman alusta asti jo kuolleita ihmisiä.

JOKA USKOO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, häntä ei tuomita, koska Jeesus on jo häneen uskovien syntien vuoksi tuomittu, ja heidän tuomionsa on jo kärsitty Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemassa.

Muilla ei toivoa ole, ikuinen helvetti on edessä. Lestadiolaisuus, tai joku muu -laisuus ei auta ketään.

Siksi kiistely ihmisten keksimistä lillukanvarsista on täysin turhaa ja myös vaarallista siksi, koska se johtaa ihmiset pois totuudesta, joka on Herramme ja vapahtajamme Jeesus Kristus, Jumalan poika.

69

1155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mutta eikö lestadiolaiset juuri usko Jeesukseen Kristukseen, oletko luullut jotain muuta!?

      • Anonyymi

        No tämä vaito nyt "puhhuu" välillä pehmeitä.


      • Anonyymi

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Eri ryhmissä on tuo ryhmä asetettu "seurakunnaksi" jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Tämähän on vaarallinen valhe.

        Ainoastaan Esikoiset ry ja Rauhan Sana ryhmät poikkeavat tästä väärästä seurakuntaopista.


      • Anonyymi

        Pääasia heidän uskossaan on uskoa siihen kyseiseen lestadiolaisryhmään pelastavana asiana. Siinä sivussa he toki voivat uskoa myös Jeesukseen Kristukseen.

        Lestadiolaisten mielestä usko Jeesukseen Kristukseen ei riitä, jos ei ensin usko lestadiolaisuuteen. Heidän käsityksensä mukaan lestadiolaisuuden ulkoopuolella usko Jeesukseen Kristukseen ei pelasta, koska se on vain kuollutta uskoa. He opettavat, että vain lestadiolaisilla on elävä usko?

        Sitten jos tämän näin julkisesti kertoo, joku heistä usein väittää kertojan valehtelevan, jolloin tuo lestadiolainen valehtelee. Saattaa myös alkaa saivarrella tai yrittää vaihtaa puheenaihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia heidän uskossaan on uskoa siihen kyseiseen lestadiolaisryhmään pelastavana asiana. Siinä sivussa he toki voivat uskoa myös Jeesukseen Kristukseen.

        Lestadiolaisten mielestä usko Jeesukseen Kristukseen ei riitä, jos ei ensin usko lestadiolaisuuteen. Heidän käsityksensä mukaan lestadiolaisuuden ulkoopuolella usko Jeesukseen Kristukseen ei pelasta, koska se on vain kuollutta uskoa. He opettavat, että vain lestadiolaisilla on elävä usko?

        Sitten jos tämän näin julkisesti kertoo, joku heistä usein väittää kertojan valehtelevan, jolloin tuo lestadiolainen valehtelee. Saattaa myös alkaa saivarrella tai yrittää vaihtaa puheenaihetta.

        Näinkö reppana olet ymmärtänyt asian, voivoi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinkö reppana olet ymmärtänyt asian, voivoi!

        No tuo on tyypillinen lestadiolaisen keksimä puolustusajatus - lähinnä itselleen. Ajatellaan, että tuo on reppana kun ei ymmärrä, että vain jossakin tietyssä lestadiolaisryhmänsä esiintyy "elävää uskoa. No tuo ei ehkä koske aivan kaikkia ryhmiä mutta ainakin esikoislestadiolaisilla ja vanhoillislestadiolaisilla, jotka ovat suurimmat ryhmät julistavat olevansa ainut tie taivaaseen.

        Miteköhän tuon lestadiolaisuskon voisi ymmärtää niin, että ei alettaisi reppanaksi nimittelemään?

        Kovia ovat pilkkaamaan muita Jeesukseen Kristukseen uskovia omassa erinomaisuudessaan. Ja tuomitsemaan saarnapuheissaan helvettiin! Eikös niin ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinkö reppana olet ymmärtänyt asian, voivoi!

        Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen. Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Muistattehan, että puhuin teille tästä jo silloin kun olin luonanne. Te tiedätte, mikä häntä vielä pidättää, niin että hän ilmestyy vasta kun hänen hetkensä koittaa.Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä; silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen.

        Lars levi Lestadius ja se naikkonen olivat vain ihmisiä,he saarnasivat aluksi aivan muuta pohjoisessa.
        Kovin ovat lestaadiolaiset kaukana Jumalasta ja Rakkaudesta,se on minun mielipide.
        Naiset ovat synnytyskoneita ja voivat kuolla ja mies ei anna armoa vaan kampee päälle!!
        Jos nainen kuolee,niin Jumala antaa uuden,mutta en usko :))
        Aivopesua eli hoitokokouksia,jos joku epäilee niin nimiä tiedän..
        Pedofiliaa on mitä lukenut..
        Sairaalassa/lataamossa olleita on,tiedän senkin..
        Valetettavasti,teistä näkee jo ulospäin,kuka on uskonnonlahkon uhri..
        Se ei ole oikein !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Eri ryhmissä on tuo ryhmä asetettu "seurakunnaksi" jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Tämähän on vaarallinen valhe.

        Ainoastaan Esikoiset ry ja Rauhan Sana ryhmät poikkeavat tästä väärästä seurakuntaopista.

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Siis olet roskaa seurannut Lapin pienestä piiristä?
        Seuraa ihan ,että lapsille ei tapahdudu pahaa tao ,ettei lahkolaisuus vie sairaalaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Siis olet roskaa seurannut Lapin pienestä piiristä?
        Seuraa ihan ,että lapsille ei tapahdudu pahaa tao ,ettei lahkolaisuus vie sairaalaan..

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Siis olet roskaa seurannut Lapin pienestä piiristä?
        Seuraa ihan ,että lapsille ei tapahdudu pahaa tao ,ettei lahkolaisuus vie sairaalaan..

        Eli olet 90 >..korkea ja kunnioitettava ikä.
        En ole seurannut Lapin piirejä,ihan Salokylä/Mattisenlahti/Rummakko piirejä aikoinaan.
        Kyllä siellä oli hoitokokouksia,kyttäämistä sinivalosta(TV),lapsista suurin osa on eronnut,osa jää pelkoon kiinni.
        Moni tietää mutta ei puhuta,vaan naureskellaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia heidän uskossaan on uskoa siihen kyseiseen lestadiolaisryhmään pelastavana asiana. Siinä sivussa he toki voivat uskoa myös Jeesukseen Kristukseen.

        Lestadiolaisten mielestä usko Jeesukseen Kristukseen ei riitä, jos ei ensin usko lestadiolaisuuteen. Heidän käsityksensä mukaan lestadiolaisuuden ulkoopuolella usko Jeesukseen Kristukseen ei pelasta, koska se on vain kuollutta uskoa. He opettavat, että vain lestadiolaisilla on elävä usko?

        Sitten jos tämän näin julkisesti kertoo, joku heistä usein väittää kertojan valehtelevan, jolloin tuo lestadiolainen valehtelee. Saattaa myös alkaa saivarrella tai yrittää vaihtaa puheenaihetta.

        Lestadiolaisten mielestä usko Jeesukseen Kristukseen ei riitä, jos ei ensin usko lestadiolaisuuteen.

        Ai niihin pohjosen viinan pahuudeb kertomis akkaan ja ukkoon:)
        Mitkä kiersi pohjoisessa ovelta ovelle,kuin muslaiset saarnaten..
        En ois aukassu ovea..ei menisi kymmenyksiä palkasta latoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Eri ryhmissä on tuo ryhmä asetettu "seurakunnaksi" jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Tämähän on vaarallinen valhe.

        Ainoastaan Esikoiset ry ja Rauhan Sana ryhmät poikkeavat tästä väärästä seurakuntaopista.

        Olen kuullut ja 70 vuotta seurannut sisältä päin.

        Eri ryhmissä on tuo ryhmä asetettu "seurakunnaksi" jonka ulkopuolella ei ole pelastusta. Tämähän on vaarallinen valhe.

        Ainoastaan Esikoiset ry ja Rauhan Sana ryhmät poikkeavat tästä väärästä seurakuntaopista.

        Mutta me muut vain ihmettelemme ja nauramme hieman ..Esikois ja auhan jengit..sekä vanhoillis lepet..Kovin on jengi sekoontunut aikoinaan:))
        On sanaa vaikka mitä ja rauhaa ja sepalustakin on auettu:)) mitä lukee lehdistä sekä hoidossa ollaan käyty,ei ihan kauneus mutta siitä se naamakin piristyy:))


    • Anonyymi

      Minulle lestapujuja nauroi kun kerroin tulleeni uskoon ja sanoi ettei sillä ol emerkitystä kun kukaan heistä ei ol eollut päästämässä.

      miten tämä pitää ymmärtää, kertokaa nyt niin että jokainen tajuaa?!

      • Anonyymi

        Ymmärrän niin että, sulla on ehkä ollut sepalus napittamatta.


      • Anonyymi

        Pitää kysyä häneltä itseltään eikä sivullisilta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän niin että, sulla on ehkä ollut sepalus napittamatta.

        sitäpaitsi, kyllä tässä kieli poskelle menee vähemmästäkin
        napittamatta :-)


      • Anonyymi

        Tuo oli hänen käsityksensä. Ei tätä mitenkään muutoin voi ymmärtää. Mielipiteitä on yhtä paljon kun niiden esittäjiäkin. Viestistäsi ei ilmennyt perusteliko hän kantaansa käsityksillään Raamatusta?

        Totuus on ikävä kyllä sellainen että nykyään on paljon ihmiskeskeistä hurlumlei kristillisyyttä, sillä ei Kristuksen sovintoveren virrat virtaa (evankeluimi minun syntieni vuoksi ristiinnaulitusta Kristuksesta), eikä siellä oman kehon mahdottomuutta pelastukseen tunnusteta (syntisyyttä).

        Sen sijaan tunteista himoista, haluista ja intuitioista tehdään "pyhä" henki ja Jeesuksesta tehdään ihmisten ajallisten tarpeiden mukaan jukseva keppihevonen, jota komennellen juoksutetaan parantelemaan ihmisiä, - näiden itsensä tahdosta käsin.

        Ei syntien tunnustusta, ei surua synnistä, ei katumusta. Musaa tanssia kaatuilua riehuntaa "ylistystä" ymv.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli hänen käsityksensä. Ei tätä mitenkään muutoin voi ymmärtää. Mielipiteitä on yhtä paljon kun niiden esittäjiäkin. Viestistäsi ei ilmennyt perusteliko hän kantaansa käsityksillään Raamatusta?

        Totuus on ikävä kyllä sellainen että nykyään on paljon ihmiskeskeistä hurlumlei kristillisyyttä, sillä ei Kristuksen sovintoveren virrat virtaa (evankeluimi minun syntieni vuoksi ristiinnaulitusta Kristuksesta), eikä siellä oman kehon mahdottomuutta pelastukseen tunnusteta (syntisyyttä).

        Sen sijaan tunteista himoista, haluista ja intuitioista tehdään "pyhä" henki ja Jeesuksesta tehdään ihmisten ajallisten tarpeiden mukaan jukseva keppihevonen, jota komennellen juoksutetaan parantelemaan ihmisiä, - näiden itsensä tahdosta käsin.

        Ei syntien tunnustusta, ei surua synnistä, ei katumusta. Musaa tanssia kaatuilua riehuntaa "ylistystä" ymv.

        Kukas se nyt käski tuolalista roskaa kirjoittaa, kerrotko, oliko anonyymi vaiko ihan se toinen !?


      • Anonyymi

        Miten tulit uskoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kysyä häneltä itseltään eikä sivullisilta!

        "Pitää kysyä häneltä itseltään eikä sivullisilta!" Miksi pitäisi?

        Noin toki opetetaan ainakin esikoislestadiolaisuudessa. Venkoilemaan kun jotakin kysytään.

        Aivan virallisena opetuksena heillä kuitenkin kaikilla saarnasmiehillä on, että JOS EI ESIKOISLESTADIOLAINEN SARNAA syntiselle syntejä anteeksi, on hänen aivan turha "kuolleella uskollaan" niitä Kristuksen sovittamiksi uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää kysyä häneltä itseltään eikä sivullisilta!" Miksi pitäisi?

        Noin toki opetetaan ainakin esikoislestadiolaisuudessa. Venkoilemaan kun jotakin kysytään.

        Aivan virallisena opetuksena heillä kuitenkin kaikilla saarnasmiehillä on, että JOS EI ESIKOISLESTADIOLAINEN SARNAA syntiselle syntejä anteeksi, on hänen aivan turha "kuolleella uskollaan" niitä Kristuksen sovittamiksi uskoa.

        Valehtelee hän, joka toisin väittää. Väärä seurakuntaoppi on pääosan lestadiolaisista ryhmistä johtanut näin pahaan harhaan.

        Evankeliumi ei oo mittää, jos liike ei toimi välimiehenä. Tällainen oppi on puhtaasti valhetta. Usko Jeesukseen pelastaa, ei lestadiolaisuus, tai mikään muukaan laisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelee hän, joka toisin väittää. Väärä seurakuntaoppi on pääosan lestadiolaisista ryhmistä johtanut näin pahaan harhaan.

        Evankeliumi ei oo mittää, jos liike ei toimi välimiehenä. Tällainen oppi on puhtaasti valhetta. Usko Jeesukseen pelastaa, ei lestadiolaisuus, tai mikään muukaan laisuus.

        Mihinkäs porukkaan sinä kuulut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinkäs porukkaan sinä kuulut?

        Jaa että silläkö olisi sitten merkitystä? Mieti ihan vaan itse nyt sitä, että jos kuulut johonkin porukkaan ja uskot sen porukan sinut vievän taivaaaaaseen? Siellä seuroisssa todella kerrotaan tulevana pääsiäisenäkin, että jos uskot tähän ihanaan oikeaan oppiin, SITTEN sinä pääset taivaaseen kun kuolet.


        Joku esikoislestadiolainen voi ajatella, että eihän se niin ole? Kun eihän ole mitään muuta "kristillisyyttä" edes olemassa, niin hän miettii. Ja sanokaapa minulle miksi hän niin tekee!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tulit uskoon?

        Jeesus kolkutti sydämen ovella ja minä avasin oven.

        ei ollut ketään kattoremontin kauppaajaa siinä apuna, sain oven auki ihan itse, j amiksi en olisi saanut, omaa oveani.

        ikävä kyllä, eli sitähän tarkoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että silläkö olisi sitten merkitystä? Mieti ihan vaan itse nyt sitä, että jos kuulut johonkin porukkaan ja uskot sen porukan sinut vievän taivaaaaaseen? Siellä seuroisssa todella kerrotaan tulevana pääsiäisenäkin, että jos uskot tähän ihanaan oikeaan oppiin, SITTEN sinä pääset taivaaseen kun kuolet.


        Joku esikoislestadiolainen voi ajatella, että eihän se niin ole? Kun eihän ole mitään muuta "kristillisyyttä" edes olemassa, niin hän miettii. Ja sanokaapa minulle miksi hän niin tekee!!!!

        Aivan jokaisessa esikoislestadiolaisten seurasaarnassa on tärkeimpänä opinkappaleena se, että vain "tästä siunatusta kristillisyydestä", jonka nimi on esikoislestadiolaisuus, kiinni pitämällä voit olla varma siitä, että pääset kuoltuasi taivaan iloon.

        Seurasaarnoissa annetaan myös aina ymmärtää, että esimerkiksi esikoislestadiolaisuudesta eronneilla esikoisilla usko on muuttunut kuolleeksi ja näin ollen hekään eivät ole oikeutettuja taivaspaikkaan.

        No onko siis mikään ihme, että monet tai ainakin jotkut noita saarnapuheita kuuntelevat uskovat, että ei ole olemassa mitään muuta "elävää kristillisyyttä" kuin tämä esikoislestadiolaisuus. Ja puolustaa sitten täälläkin esikoislestadiolaisuutta Jeesukseen Kristukseen uskovia pilkaten ja tehden sen suurella ylenkatseella näitä kohtaan.

        Olisi nyt tulevissa pääsiäissaarnoissa esikoislestadiolaissaarnaajilla mahdollisuus kääntää "laivaa" takaisin oikeaan suuntaan. Voihan se toki olla heille liian vaikeaa tai jopa mahdotonta.


      • Anonyymi

        Ei sillä lestapuhujalla ole väliä,he ovat lahkolaisia.
        Maailmassa on vaikka mitä ihmeellisimpiä lhkoja ja meillä on lestat ja muut alemmat eriytyneet sekä amerikkalaista lahkoa ja varmaan muita..
        Älä koskaan luota lahkolaiseen,ole oma itsesi Jumalasi kanssa.
        Nämä ei anna tietä onneen,ei taivaaseen vaan ahditukseen.(he määrävät sinun elämän).
        Ole itsesi ja usko Jumalaan ja Kristukseen ,lahkot ei todellakaan tuo kuin pahaa elämään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tulit uskoon?

        Miten tulit uskoon?

        Lestat tulee pakolla,mutta tiedän monen erovan lahkosta.Nuoret lähtevät nyt.
        Ehkä sen takia ,että 14 lasta on likaa keholle,ei saa tv katsoa,ei meikata,ei tanssia..
        Ukot määrää, sitten SRK ja hoitokokoukset on ihan noitien töitä:))
        En ole ikinä ymmärtäny hoitokokouksia vaikka olentiennyt jo 30v..
        Aikoinaan kyttäsivät ja kiersivät taloja näkyykö sinistä valoa:))
        TV !!!:))
        Naapurissa on ex lesti talo ja siellä oli tv antennikaapeli kaapissa:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan jokaisessa esikoislestadiolaisten seurasaarnassa on tärkeimpänä opinkappaleena se, että vain "tästä siunatusta kristillisyydestä", jonka nimi on esikoislestadiolaisuus, kiinni pitämällä voit olla varma siitä, että pääset kuoltuasi taivaan iloon.

        Seurasaarnoissa annetaan myös aina ymmärtää, että esimerkiksi esikoislestadiolaisuudesta eronneilla esikoisilla usko on muuttunut kuolleeksi ja näin ollen hekään eivät ole oikeutettuja taivaspaikkaan.

        No onko siis mikään ihme, että monet tai ainakin jotkut noita saarnapuheita kuuntelevat uskovat, että ei ole olemassa mitään muuta "elävää kristillisyyttä" kuin tämä esikoislestadiolaisuus. Ja puolustaa sitten täälläkin esikoislestadiolaisuutta Jeesukseen Kristukseen uskovia pilkaten ja tehden sen suurella ylenkatseella näitä kohtaan.

        Olisi nyt tulevissa pääsiäissaarnoissa esikoislestadiolaissaarnaajilla mahdollisuus kääntää "laivaa" takaisin oikeaan suuntaan. Voihan se toki olla heille liian vaikeaa tai jopa mahdotonta.

        esikoislestadiolaisten

        Kiesus lahkolaiset..esi lesti ja mitä muita on..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tulit uskoon?

        Miten tulit uskoon?

        En ole aloittaja,en mikään. Kuitenkin haluan kirjoittaa uskosta.
        Uskon lahkoilla on PAKKO puhumisen taito,mitä tuputetaan väkisin pelkona lapsille jo nuorena. Ei siinä kasva oikeaksi uskonnon suuntaan.
        Usko on Rakkaus,mitä ei ole lahkoilla,kuin osalla.
        Raha on tärkeämpi,kuin elämä !
        Tunnen useita ko.elämän suunnan ottajia.
        Monen kanssa olen ollut tekemisissä mutta minulla on tunne kuka on oikeasti Rakkaus/Hyvä ihminen,Jumalan ihminen.
        Ne kaksi ihmistä on kyllä Vl. Lestaadiolais naisia !
        Kun menin keskustelemaan,tunsin NIIN SUUREN RAKKAUDEN tai hyvän,että heikoksi veti.(en ole lestaadiolainen).Uskon kyllä ja tunnen valtavasti.
        Nämä kaksi Jumalan naista ovat niin ihmeellisiä !!
        Heissä on paljon arvokasta Rakkautta !


      • Anonyymi

        Minulle lestapujuja nauroi kun kerroin tulleeni uskoon ja sanoi ettei sillä ol emerkitystä kun kukaan heistä ei ol eollut päästämässä.

        miten tämä pitää ymmärtää, kertokaa nyt niin että jokainen tajuaa?!

        Puhuja lesta on yleensä ,joka osaa vakavasti hyvällä äänellä puhua mutta se ei kerro uskosta.
        Heille on lapsesta asti opetettu mutta he eivät kaikki osaa sisältää sitä mistä on kyse vaan se on pakotettu perhe piireissä.
        Oikeasti suurin osa ei edes tiedä ,kuin puhujan sanoja.
        He uskovat puhujaan,eivät lue Raamattua.
        Lahko ja usko on eriasia,kuin mitä luulet.
        Jos olet itse kokenut,kuin minä Rakkauden,niin siihen ei tarvita lahkolaisuutta,ei mitää toista epämääräistä ihmistä puhumaan..se ei ole oikein.
        He lestaadiolaiset eroavat moni,kun täyttävät 18v.
        Tiedän,kun ovat kertoneet,että ei ole oikein. Esim.jatkuva synnytys,hoitokoukset,kyttäys ja ennen kyttäsivät jalkapartiolla näkyykö sininen valo,että tv.ä katsovat!!
        Ole ja usko ,sillä näillä lahkolaisilla ei ole oikea tie.
        He osin ahdistavat omaa srk ja muita,se on väärä tie.
        Heillä määrää vanhat ukot jotka ei tiedä,kuin cccp tavoin, jyrkkiä ja yms.
        Unohda puhuja rotta ja anna mennä omaa tietä,koska heidän tie ei vie onneen vaan kontrolliin kuten tiedän.
        Lahko on vain ulkokultaisuutta !
        Uskon ja Jumalan löydät ihan itse ja olet löytänyt mutta jätä nämä pois.
        Anna lahkolaisen puhujan nauraa vaan sillä voin sanoa,että on ahne rahalle ja ei ajattele muita ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan jokaisessa esikoislestadiolaisten seurasaarnassa on tärkeimpänä opinkappaleena se, että vain "tästä siunatusta kristillisyydestä", jonka nimi on esikoislestadiolaisuus, kiinni pitämällä voit olla varma siitä, että pääset kuoltuasi taivaan iloon.

        Seurasaarnoissa annetaan myös aina ymmärtää, että esimerkiksi esikoislestadiolaisuudesta eronneilla esikoisilla usko on muuttunut kuolleeksi ja näin ollen hekään eivät ole oikeutettuja taivaspaikkaan.

        No onko siis mikään ihme, että monet tai ainakin jotkut noita saarnapuheita kuuntelevat uskovat, että ei ole olemassa mitään muuta "elävää kristillisyyttä" kuin tämä esikoislestadiolaisuus. Ja puolustaa sitten täälläkin esikoislestadiolaisuutta Jeesukseen Kristukseen uskovia pilkaten ja tehden sen suurella ylenkatseella näitä kohtaan.

        Olisi nyt tulevissa pääsiäissaarnoissa esikoislestadiolaissaarnaajilla mahdollisuus kääntää "laivaa" takaisin oikeaan suuntaan. Voihan se toki olla heille liian vaikeaa tai jopa mahdotonta.

        Aivan jokaisessa esikoislestadiolaisten seurasaarnassa ..

        Esikois lesti ja väli lesti sekä vanhoillis lesti:))
        Montako lakhon suuntaa lapista?
        Synnytyskone lahkojako? Naisesta viis..Jumala antaa uuden naisen??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan jokaisessa esikoislestadiolaisten seurasaarnassa ..

        Esikois lesti ja väli lesti sekä vanhoillis lesti:))
        Montako lakhon suuntaa lapista?
        Synnytyskone lahkojako? Naisesta viis..Jumala antaa uuden naisen??

        Ei ole ollut havaintojeni mukaan esikoislestadiolainen lahko ainakaan 1960-luvulta asti mikään "synnytyskonelahko". Vai olivatkohan esikoislestadiolaiset ehkä vähemmän sikiävää sorttia, ei ainakaan lapsimäärät olleet lainkaan sellaisia kuin vahnoillisilla.

        Vanhoillisilla, vaikka ehkä "maailmanrakkautta" sallivampia olivatkin olivatkin, oli tuo "synnytyskone" -ajatus hallitsevampi? Minusta ainakin siltä vaikutti. Sosiaalinen paine "seurakunnassa" oli vahvempi tuon asian suhteen?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, Se ei ole kenenkään otettavissa, jos Jumala ei sitä anna. Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat. Pelastua voi ainoastaan uskomalla Jeesuksen ristin ja varen uhrin tuottamaan sovintoon Jumalan kanssa. Tätä sovintoa kaipaa vain hän, jolle Jumala on sanansa ja Henkensä kautta synnyttänyt synnintunnon.

      Tällä alueella on paljon sellaisia ylpeitä omassa mielessään suuriksi paisuneita jotka uhoavat:"Annoin Jumalalle tilaisuuden". No Jumala näkee kaikkien sydämet ja tuomitsee oikein.

      Halveksiva ja panetteleva asenne toisia uskovia kohtaan todistaa ihmisen ylpeydestä. Lestadiolaisia kohtaan kohdistuu paljon panettelua ja halveksuntaa sellaisten henkilöiden taholta, joiden tiedot lestadiolaisuudesta on hankittu jumalattomien levittämistä valhemedioista.

      Panettelevien omakohtaiset kokemuksetkin ovat ongelmaperheistä lähteneiltä, jotka ovat löytäneet syylliseksi ongelmiinsa lestadiolaisuuden.

      Lestadiolaisuuden eri ryhmistä, paria poikkeusta lukuun ottamatta, tosiaan uskotaan, että vain meillä pelastuu.

      Onko tämä syy panetella ja halveksia lestadiolaisia? EI! Jos henkilö on tien taivaaseen löytänyt, päinvastoin, usko Jeesukseen velvoittaa uskovat todistamaan tästä ainoasta tietä taivaaseen. - Panettelu sen sijaan on perkeleestä. Sitä osaavat kaikki ihmiset tehdä aivan luonnostaan, koska kaikki ovat Jumalasta pois langenneita lihansa puolesta.

      Mitä me Jeesuksessa Kristuksessa elävät siis sanomme heille, jotka hengellisessä ymmärtämättömyydessään vakuuttelevat, että vain heidän seurakunnassaan voi syntinen pelastua ja kohdata Jeesuksen?

      Me näytämme heille Jumalan sanaa Raamatusta ja rukoilemme että Jeesus saisi kirkastaa itsensä näillekin ihmisille ainoaksi tieksi pelastukseen, USKON KAUTTA.
      Rakas Jeesus kirkasta heille SINUN SANASI pelastukseksi! aamen

      Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

      Ap. t. 13:39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

      1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

      • Anonyymi

        "Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, Se ei ole kenenkään otettavissa, jos Jumala ei sitä anna. Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat."

        Noin voi olla, minä en väitä vastaan. Minulla vaan tulee tuosta ajatus, että onko tuossa ristiriitaisuutta. Jos Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat, niin miksi Jumala ei anna kaikille Uskoa Jeesukseen?

        Omakohtaisia huonoja kokemuksia esikoislestadiolaisuudenkin piiristä voi olla perheistä ja niiden ulkopuoleltakin, eikä se ole mitään panettelua jos niistä kertoo. Kyllä ne kertojat ehkä meitä paremmin tietävät sen, mikä merkitys jollakin lestadiolaisopetuksella on voinut olla heidän kokemuksiensa aiheuttajana. Älä panettele niitä, jotka ovat kokeneet lestadiolaisuuden pilanneen heidän elämäänsä. Äläkä nyt vaan vertaa noita ongelmia joihinkin muiden asioiden ihmisille aiheuttamiin ongelmiin. Niitä riittää kyllä.


      • Anonyymi

        Ja kun ei-lestalainen todistaa uskostaan on vastassa tyrmäävä atmosfääri lestalaislta.

        kokemusta on pitkältä ajalta.

        mitäs siihen sanotaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, Se ei ole kenenkään otettavissa, jos Jumala ei sitä anna. Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat."

        Noin voi olla, minä en väitä vastaan. Minulla vaan tulee tuosta ajatus, että onko tuossa ristiriitaisuutta. Jos Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat, niin miksi Jumala ei anna kaikille Uskoa Jeesukseen?

        Omakohtaisia huonoja kokemuksia esikoislestadiolaisuudenkin piiristä voi olla perheistä ja niiden ulkopuoleltakin, eikä se ole mitään panettelua jos niistä kertoo. Kyllä ne kertojat ehkä meitä paremmin tietävät sen, mikä merkitys jollakin lestadiolaisopetuksella on voinut olla heidän kokemuksiensa aiheuttajana. Älä panettele niitä, jotka ovat kokeneet lestadiolaisuuden pilanneen heidän elämäänsä. Äläkä nyt vaan vertaa noita ongelmia joihinkin muiden asioiden ihmisille aiheuttamiin ongelmiin. Niitä riittää kyllä.

        Kokemuksia voi olla, ja niistä on tietenkin hyvä kertoa, mutta niiden syyttäminen lestadiolaisuudesta johtuviksi on epärehellisyyttä.

        Sen sijaan kannattaa mennä ammattiauttajille purkamaan ihan sitä ikiomaa pakettiaan. Uhriutuminen ja syyllisten etsiminen omiin ongelmiin ainoastaan taakoittaa ihmistä.

        Useimmiten kysymys on juuri perhepiirin sisäisitä vakavista sosiaalisista ongelmista, joiden vuoksi ihminen voi pahoin. Esimerkkinä jos perheessä on paljon lapsia, eivät vanhemmat ehdi täyttää kaikkien näiden tarpeita siitä syntyy täyttymättömien tarpeiden aiheuttama tyhjiö, rakkauden va nähdyksi tulemisen jano. Lestadiolaisten joukossa on paljon rikkinäisiä, lakihenkisiä vanhempia, jotka koittavat oman kunniansa vuoksi tehdä lapsistaan uskovia, vaikka näillä on halu rynnätä omaan lihalliseen elämäänsä, etsimään sieltä nautintoja. Jos ja kun näin on, ei vanhempien pidä aikuistuvien lastensa eläm,ään mennä päsmäröimään. Heillä on kuitenkin aikanaan raskas tie edessään. Joillakin päihderiippuvuudet, avioerot aviottomat lapset, etc etc. Jumalattomuudella on aina kova hinta, se tie on luopioiden käytävä. Tunnen tällaisia ex- lestadiolaisia henkilöitä hyvin paljon, jotka ovat valinneet tällaisen tien. Pitää antaa lapsilleenkin tämä valita tehdä, jättää heidät Jumalan haltuun ja rukoilla heidän puolestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksia voi olla, ja niistä on tietenkin hyvä kertoa, mutta niiden syyttäminen lestadiolaisuudesta johtuviksi on epärehellisyyttä.

        Sen sijaan kannattaa mennä ammattiauttajille purkamaan ihan sitä ikiomaa pakettiaan. Uhriutuminen ja syyllisten etsiminen omiin ongelmiin ainoastaan taakoittaa ihmistä.

        Useimmiten kysymys on juuri perhepiirin sisäisitä vakavista sosiaalisista ongelmista, joiden vuoksi ihminen voi pahoin. Esimerkkinä jos perheessä on paljon lapsia, eivät vanhemmat ehdi täyttää kaikkien näiden tarpeita siitä syntyy täyttymättömien tarpeiden aiheuttama tyhjiö, rakkauden va nähdyksi tulemisen jano. Lestadiolaisten joukossa on paljon rikkinäisiä, lakihenkisiä vanhempia, jotka koittavat oman kunniansa vuoksi tehdä lapsistaan uskovia, vaikka näillä on halu rynnätä omaan lihalliseen elämäänsä, etsimään sieltä nautintoja. Jos ja kun näin on, ei vanhempien pidä aikuistuvien lastensa eläm,ään mennä päsmäröimään. Heillä on kuitenkin aikanaan raskas tie edessään. Joillakin päihderiippuvuudet, avioerot aviottomat lapset, etc etc. Jumalattomuudella on aina kova hinta, se tie on luopioiden käytävä. Tunnen tällaisia ex- lestadiolaisia henkilöitä hyvin paljon, jotka ovat valinneet tällaisen tien. Pitää antaa lapsilleenkin tämä valita tehdä, jättää heidät Jumalan haltuun ja rukoilla heidän puolestaan.

        Tässä harvoja teologeja, jotka opettaa oikein ja on nykyistä sallivaa liperiaalista Raamatun tulkintaa vastaan. https://www.youtube.com/results?search_query=Timo Eskola


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä harvoja teologeja, jotka opettaa oikein ja on nykyistä sallivaa liperiaalista Raamatun tulkintaa vastaan. https://www.youtube.com/results?search_query=Timo Eskola

        Hän myös osaa selittää kansantajuisesti esimerkiksi sen, miksi "laki on hyvä". Luther jo aikanaan mainitsi, että todellinen teologian tohtori on hän, joka erottaa oikealla tavalla lain ja evankeliumin. Toista kun ei voi olla ilman toista, kummallakin on tärkeä tehtävä pelastuksessa.


      • Anonyymi

        Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, Se ei ole kenenkään otettavissa, jos Jumala ei sitä anna. Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat. Pelastua voi ainoastaan uskomalla Jeesuksen ristin ja varen uhrin tuottamaan sovintoon Jumalan kanssa.

        Tiedätkö, minä uskon mutta en hölmöjen lahkojen kautta tai kuulusin johonkin ärsyttävään lahkoon joka ahdistaa ihmistä..(luo outoja omia sääntöjään ja halveksii ihmistä,orjuuttaa)

        Olen saanut Jumalalta näkemisen lahjan osin, tunnen niin lämmön ja rakkauden..
        En tuomitse kaikki ,menin yhteen uskovais lahko perheeseen..
        Aivan mieletön Rakkaus oli siellä ja lämpö minuakin kohtaan,,olin sanaton kun tunsin heidän kokonaisuuden vaikka en kuulunut lahkoon. Jäi niin rauhallinen tunne heistä!
        On vaikea kertoa tunnetta ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, Se ei ole kenenkään otettavissa, jos Jumala ei sitä anna. Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat. Pelastua voi ainoastaan uskomalla Jeesuksen ristin ja varen uhrin tuottamaan sovintoon Jumalan kanssa.

        Tiedätkö, minä uskon mutta en hölmöjen lahkojen kautta tai kuulusin johonkin ärsyttävään lahkoon joka ahdistaa ihmistä..(luo outoja omia sääntöjään ja halveksii ihmistä,orjuuttaa)

        Olen saanut Jumalalta näkemisen lahjan osin, tunnen niin lämmön ja rakkauden..
        En tuomitse kaikki ,menin yhteen uskovais lahko perheeseen..
        Aivan mieletön Rakkaus oli siellä ja lämpö minuakin kohtaan,,olin sanaton kun tunsin heidän kokonaisuuden vaikka en kuulunut lahkoon. Jäi niin rauhallinen tunne heistä!
        On vaikea kertoa tunnetta ..

        Miksi Jumala olisi sen Sinulle antanut? Miksei hän antanut sitä lahjaa minulle?

        Aivan mieletön rakkaus ja lämpö? Oliko ne kuitenkin Sinulle tarjoiltuna jossakin laisuusdessa, siis laisuusperheessä?

        Ymmärrän, että tuollaisia kokemuksia voi tulla vaikka missä lahkoperheessä, mehän olemme ihmisiä.

        Mutta koskaan en anna anteeksi niille, jotka sanovat, että vain meidän lahkossa saa synnit anteeksi, JOS niitä pyytää meidän lahkolaiselta anteeksi.

        Pääsiäisenäkin tuota lahkosaarnaa taas tuotetaan, VAIN me voimme synnit anteeksi antaa, koska Jeesus jätti vain tälle yhdistykselle taivaan valtakunnan avaimet.

        Eivät he sitä suoraan sano, että Jeesus jätti ne avaimet Esikoislestadiolaiset ry:lle.
        Niin kuitenkin ajattelevat ja antavat kuulijoiden ajatella.

        Ajatelkaa nyt onko tuollainen rehellistä. En syytä, koska tiedän, että he ovat siihen kasvaneet ja kasvatettu. Ei ole monellakaan voimaa siitä irti kasvaa. Siis Kristuksen tiellä. Maailmaan on toki mennyt ainakin 60 %. Enemmänkin on mennyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Jumala olisi sen Sinulle antanut? Miksei hän antanut sitä lahjaa minulle?

        Aivan mieletön rakkaus ja lämpö? Oliko ne kuitenkin Sinulle tarjoiltuna jossakin laisuusdessa, siis laisuusperheessä?

        Ymmärrän, että tuollaisia kokemuksia voi tulla vaikka missä lahkoperheessä, mehän olemme ihmisiä.

        Mutta koskaan en anna anteeksi niille, jotka sanovat, että vain meidän lahkossa saa synnit anteeksi, JOS niitä pyytää meidän lahkolaiselta anteeksi.

        Pääsiäisenäkin tuota lahkosaarnaa taas tuotetaan, VAIN me voimme synnit anteeksi antaa, koska Jeesus jätti vain tälle yhdistykselle taivaan valtakunnan avaimet.

        Eivät he sitä suoraan sano, että Jeesus jätti ne avaimet Esikoislestadiolaiset ry:lle.
        Niin kuitenkin ajattelevat ja antavat kuulijoiden ajatella.

        Ajatelkaa nyt onko tuollainen rehellistä. En syytä, koska tiedän, että he ovat siihen kasvaneet ja kasvatettu. Ei ole monellakaan voimaa siitä irti kasvaa. Siis Kristuksen tiellä. Maailmaan on toki mennyt ainakin 60 %. Enemmänkin on mennyt!

        Kiitä Jumalaa siitä, että ylipäätään saat synnit anteeksi!
        Hyvää pääsiäistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitä Jumalaa siitä, että ylipäätään saat synnit anteeksi!
        Hyvää pääsiäistä!

        Mitä halusit kertoa, tuosta ei selvää ota?

        Ajattelitko ehkä, että "ylipäätään" JOS tulet pyytämään niitä MEILTÄ esikoislestadiolaisilta, niin sitten "saat synnit anteeksi"?

        Niinkö tahdoit ajatella ja sanoa? Ehkä jotain muuta? Kerro, minä odotan.


    • Anonyymi

      Nohihhuh kiva kun sipilöitäkin on vain yksin kappalein.

    • Anonyymi

      Muilla ei toivoa ole, ikuinen helvetti on edessä. Lestadiolaisuus, tai joku muu -laisuus ei auta ketään.

      Ai viinan kieltäjät Lapista on ainut oikeat Taivaaseen?
      Nauran niin älyttömästi..
      Pedofiliaa..
      Harhoja-sairaala-pillereitä
      Väkivaltaa perheissä
      Naisten alistaminen synnytys koneiksi
      Lapset on manipoloitu
      Tv on saatana
      Hoitokokokoukset ja mielen järkyttäminen,SAIRASTA

      On ihana lahko Lapista !

      • Anonyymi

        Ajatuksia lestadiolaisuuden vaikutuksista, kokemusperäisestikö?

        Tuo runo on (mielestäni) hyvä. Siis ainakin hyvä, voi olla parempikin kuin hyvä.

        Mistä lähti tulemaan, omia kokemuksiako asiasta vaiko "vain"empatiaa?


    • Anonyymi

      JOKA USKOO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, häntä ei tuomita,

      Valhe..joka lapsille tekee väärin,kuten Kristus sanoin.Antakaa heidän tulla luokseni.
      Niin se ei tarkoita lahkoille,että petiin asti!

    • Anonyymi

      Ei ole joukko ei mutta pian lesta on suomea hallitseva uskonlahko, sen verran lahkolaisianne istuskelee milloin missäkin viranhaltijain palleilla ja mikäs se on istuissa kun olette niin pirun lisääntyvää sakkia joka johtaa pikkuhiljaa lesta-vallan kasvamiseen ja päätöksenteon keskityymiseen uskonveljille. Tästä kaikesta on surullisia esimerkkejä, mutta niistä vaietaan, mikä sekin on merkki lisääntyvästä vallasta. Kun väkenne lisääntyy, lisääntyy ja lisääntyy joutuu vähemmistöön jäävä ihminen vain ihmettelemään esim. maankäyttöä kun "jumalan kauniiksi luomat" yhteisetkin maa-alueet hiljaisuudessa jaetaan jumalan valituille. Ja kukaan ei ymmärrä mistä nyt puhutaan, noh kysykää vaikka jumaliltanne tai päälliköiltänne. Lestadiolaisuus on pohjimmiltaan sukujen hallitsemaa erittäin hyvin menestyvää bisnestä jota sitäkin yhteiseen pohjattomaan kolehtiin kerätty raha hallitsee ja vallan käyttäjät ohjailee. Tässä tapauksessa ensimmäisen tason vallankäytäjiä ovat nuoret aikuiset jotka jatkavat omilta vanhemmiltaan saatua mallia ohjata ja kasvattaa lapsiaan "jumalaa" pelkääviksi pois maallisten lasten harrastuksista ja tavoista. Se on elämistä kuoleman jälkeiselle ikuiselle elämälle, ei sille lyhyelle jota maalliset elävät

    • Anonyymi

      Itselläni useita ystäviä jotka on eronnut Lestadiolaisuudesta useita vuosia sitten.
      Ette kestäisi kertomuksia perhearjesta ja hoitokokouksista tai mitä oli aikoinaan,että kytätää missä on sininen valo,eli television värit..
      No,jokainen tavallaan mutta ..

      • Anonyymi

        Ehkä liittyvät tuollaiset kokemukset ainakin pääosin vanhoillislestadiolaisuuteen (Rauhanyhdistys).

        Esikoislestadiolaisuus on ollut maallisessa mielessä kokemusteni ja havaintojeni mukaan erilaista. Ainakin 1960- 1990 eli silloin kun olin aksiivisesti mukana. Ei kyttäämistä, eikä hoitokokouksia ole tietooni tullut. Saattoi niitä pienessä määrin esikoislestadiolaisuudessakin olla, tai on jopa todennäköistä, että oli.

        Kun esikoislestadiolaisia kuitenkin ollut vain 10 % vanhoillisten määrästä, niin mahdollisuudet "pahuuden" suurempaan esiintymiseen on tuossa isommassa joukossa ymmärrettävää, vaikka ihmiset olisivat lähtökohtaisesti samanlaisia molemmissa ryhmissä.


    • Anonyymi

      Kuinkahan monta kertaa tämä on toistettava, lestadiolaiset ei ole mikään yksi joukko, ....
      JOKA USKOO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, häntä ei tuomita, koska Jeesus on jo häneen uskovien syntien vuoksi tuomittu, ja heidän tuomionsa on jo kärsitty Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemassa.

      Silti on paljon pedofiliaa? Miksi?
      Ei Jeesus käytttäny lapsia hyväkseen! Vaan Rakasti!
      Ei kai sitten tuomita??

    • Anonyymi

      Siksi kiistely ihmisten keksimistä lillukanvarsista on täysin turhaa ja myös vaarallista siksi, koska se johtaa ihmiset pois totuudesta, joka on Herramme ja vapahtajamme Jeesus Kristus, Jumalan poika.

      Miten lillukat teillä pikkutytöistä tai pojista? Kovin olen lukenut muuta.

    • Anonyymi

      vaan satojatuhansia erilaisia ihmisiä. Pariaakymennessä erilaisessa ryhmässä.

      Voi olla tutkinnan paikka,koska lahkossanne on pedofiiliin suuntautuneita median mukaan.

    • Anonyymi

      Kuinkahan monta kertaa tämä on toistettava, lestadiolaiset ei ole mikään yksi joukko, ....

      Paljon pahaa jopa pedofiliaa,hoitokokouksia ja mitä on ollut sinisen valon kyttäys partioita aikoinaan.
      Moni nuori eroaa lahkosta ja se on hyvä!!
      Tiedän,että moni ystäväni on eronnut ahdistukseta ja saanut vapaan elämän.
      On sairasta mutta on myös hyvääkin..

      • Anonyymi

        Kyllähän ovat aivan varmasti lestadiolaiset yksi joukko. lestadiolaiset!!!

        Tuo tosiasia pitäisi yksinkertaisenkin ihmisen ymmärtää ja myöntää.
        Aikanaan 1840 -luvulla Ruotsin pohjoisosassa alkunsa saaneen niin sanotun herätysliikkeen pohjalta kristinuskoa tulkitsevat monet kymmenet "seurakunnat", joista valtaosa kuvittelee ja väittää ja julistaa olevansa "ainoa oikea seurakunta".

        Miksi ne kaikki eivät olisi yksi joukko?

        Se on totta, että tämän yhden lestadiolaisjoukon sisällä on useita hieman erilaisia "oikeassa" olevia joukkoja. Sitä kai tarkoitit?

        Mutta lestadiolaiset on yksi joukko!

        Paljon hyvää ja paljon on huonoa maallisen elämän kannalta voidaan lestadiolaisuuden nähdä ihmisten keskuudessa vaikuttaneen.

        Kukaan meistä ei tiedä sitä, mitä lestadiolaisuus on tehnyt ihmisten kuolemattomien sielujen suhteen. Jos tietää, hän ihan varmasti valehtelee.

        Voimme vain uskoa siitä hyvää tai pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän ovat aivan varmasti lestadiolaiset yksi joukko. lestadiolaiset!!!

        Tuo tosiasia pitäisi yksinkertaisenkin ihmisen ymmärtää ja myöntää.
        Aikanaan 1840 -luvulla Ruotsin pohjoisosassa alkunsa saaneen niin sanotun herätysliikkeen pohjalta kristinuskoa tulkitsevat monet kymmenet "seurakunnat", joista valtaosa kuvittelee ja väittää ja julistaa olevansa "ainoa oikea seurakunta".

        Miksi ne kaikki eivät olisi yksi joukko?

        Se on totta, että tämän yhden lestadiolaisjoukon sisällä on useita hieman erilaisia "oikeassa" olevia joukkoja. Sitä kai tarkoitit?

        Mutta lestadiolaiset on yksi joukko!

        Paljon hyvää ja paljon on huonoa maallisen elämän kannalta voidaan lestadiolaisuuden nähdä ihmisten keskuudessa vaikuttaneen.

        Kukaan meistä ei tiedä sitä, mitä lestadiolaisuus on tehnyt ihmisten kuolemattomien sielujen suhteen. Jos tietää, hän ihan varmasti valehtelee.

        Voimme vain uskoa siitä hyvää tai pahaa.

        taas saa nauraa vedet silmiltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taas saa nauraa vedet silmiltä

        Mikähän sinua nyt niin naurattaa? Poloista, kerro ihmeessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taas saa nauraa vedet silmiltä

        eI TAINNUT lukija ymmärtää. No kun esiloislestadiolaisuuteen on opetettu, ei oikein muuta ymmärrä! Niin se taitaa olla.


    • Anonyymi

      onhan ne yx kauhee joukko

    • Anonyymi

      Kuinkahan monta kertaa tämä on toistettava, lestadiolaiset ei ole mikään yksi joukko, .... vaan lahko joka sairastaa naisten alistamista synnytyksillä esim.
      Mielen sairautta on paljon..
      Lapset on aivopestyjä..
      Ihanko tämä o oikein?

    • Anonyymi

      Kun pää saadaan sekoamaan puheilla,niin se sekoaa.
      Sinisenpillerin lahko.
      Tiedän teistä kaiken mutta sanat ei riitä!

      • Anonyymi

        Joku uskaltaa kirjoittaa tällaista näin lopun aikana!


    • Anonyymi

      JOKA USKOO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, häntä ei tuomita, koska Jeesus on jo häneen uskovien syntien vuoksi tuomittu, ja heidän tuomionsa on jo kärsitty Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemassa.

      Näin kirjoittaa Lestaadiolainen, vaikka heillä on bedofiiliaa..Kaikki synnit on anteeksi anettu Marja 6v sinulle!

    • Anonyymi

      Lestat=koko suku nai, se on yhteistä. Minä lesta lerppahuuli tiedän tämän. 👅👅👅👅👅😋

    • Anonyymi

      Miksi lestadiolaiset ovat niin ilkeitä

      • Anonyymi

        Eiväthän kaikki lestadiolaiset ole ilkeitä. Lestadiolaiset ovat kyllä yksi joukko mutta sen joukon sisällä on erilaisissa pienryhmissä eläviä erilaisia yksilöitä.

        Voihan olla, että "vain me uskomme oikein" -oppi saattaa ehkä rohkaista luonnostaan ilkeeää yksilöä korostuneeseen ilkeyteen ja uhoon "vääräuskoisia" kohtaan?


    • Anonyymi

      Lestadiolaiset ovat yksi aivopesty joukkio, jolla ei ole omia aivoja

      • Anonyymi

        Onhan siellä joukkiossa paljon omia aivoja, niitä vaan on kiellettyä käyttää. Pitää vain uskoa ja totella mitä sanotaan.

        Lestadiolaisjoukot, ainakin isommat, ovat ainakin nykyisin kuitenkin aika helppoja siinä mielessä, että siellä voi olla joukon jatkona ilman omakohtaista uskoa siihen, että tuohon joukkoon kuuluminen tuo pelastuksen. Kuitenkin noissa lestadiolaisjoukkioissa luvataan pelastus vain tuohon joukkioon uskomalla. Taitaa niitä olla erilaisiakin käsityksiä pelastusmahdollisuudesta lestadiolaisuuden sisälläkin, muutamilla joukkioilla.


    • Anonyymi

      Laestadiolaisuus ei ole oikein. Osin on osin ei.
      Paljon hyvää paljon pahaa.
      Kaverini on ex lestaadiolainen ja homo.

      • Anonyymi

        Lestadiolaisuudesta ei näytä olevan muuta hyvää kuin yrittäjyys ja sielläkin monet ovat kusettajia. Jippikaijei!!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe