Vanhan Shimano Nexus 7-vaihteisen pyörän jalkajarru toimii heikosti

Anonyymi

Sukulaiseni olisi halukas kokeilemaan pyöräilemistä 20 vuoden jälkeen ja pyysi minua katsomaan, missä kunnossa hänen vanha Helkamansa on. Olen saanut nyt pyörän muutoin ihan hyvään käyttökuntoon, mutta jalkajarru ainakin omiin pyöriini verrattuna toimii jostain syystä vähän "laiskasti". Päällisin puolin kaikki näyttää mielestäni ihan normaalille.

Jos hiljaisemmalla vauhdilla jarruttaa, tuntuu kuin jarrut eivät toimisi lainkaan tai vain jossain määrin, mutta jos jarruttaa voimakkaasti, niin jalkajarru toimii mielestäni jokseenkin normaalisti. Pyörässä on ihan toimiva käsijarru, mutta sukulaiseni ei ole sellaista koskaan käyttänyt.

Osaisiko joku neuvoa kohtuullisen yksinkertaisia toimenpiteitä tai tarkastuksia, joita voisin jalkajarrun suhteen tehdä. Napavaihteen purkuhommiin tms. en ihan ajankäytöllisistä syistä voi alkaa.

7

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä tuohon mitään yksinkertaista toimenpidettä taida olla olemassa.
      Joko napa auki ja huolto taikka uuden sopivan vanteen hommaaminen.

• Anonyymi

Juu, ihan juuri noin :)

Sitten vielä spekulointia, että paraneeko tuo edes huollossa? Jotkut jalkajarrunavat ovat ihan hanurista jarrutuntumaltaan. Vaikkapa KT on tälläinen. Tuota shimpan härveliä en tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, ihan juuri noin :)

Sitten vielä spekulointia, että paraneeko tuo edes huollossa? Jotkut jalkajarrunavat ovat ihan hanurista jarrutuntumaltaan. Vaikkapa KT on tälläinen. Tuota shimpan härveliä en tunne.

Sitäkin voidaan tietysti pohtia, että onko se huoltovapaa? Ei taida olla.

• Anonyymi

Jalkajarru pyörässä on lähtökohtaisesti huono. Polkimien tulee olla oikeassa asennossa maksimaalisen jarrutustehon aikaansaamiseksi. Ja tehottomat/tunnottomat ne ovat joka tapauksessa. Vähän sama kuin autoa jarrutettaisiin laittamalla kengänkärki kaasupolkimen alle ja nostamalla ylös.

Kannattaa käyttää käsijarrua. Tehokkaampi ja turvalisempi. Se joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu.

• Anonyymi

Jospa kyseessä on iäkkäämpi pyöräilijä ja jotain heikkoutta puristusvoimassa tai nivelrikkoa tms. sormissa niin jalkajarru siinä tapauksessa lienee paras.

• Anonyymi

Voi laittaa lisäksi käsijarrun joka ottaa vanteeseeen, minä en pidä noista umpio-vaihteisista, koska niissä kuluu se pesä missä on se vaihde möntti, mahdoton korjata sen kulumista, ratasvaihteisessa riittää rataspakan vaihtaminen uuteen.

• Anonyymi

Jalkajarrulla jarruttaessa kannattaa nousta satulasta ja kurottaa itsensä satulalinjan taakse, painopiste siirtyy ja sen myötä jarruttavan takarenkaan pito paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      213
      1413
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1266
    3. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      3
      1057
    4. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      15
      971
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      918
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      890
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      59
      828
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      820
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      758
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      744
    Aihe