Mitä mieltä linkeistä?????

muoriska

Anteeksi nyt kun kyselen maallisia, vaan kun nyt ollaan keskustelupalstalla, niin eikö silloin olisi tarkoitus keskustella jostakin tietystä asiasta noin niinkuin henkilökohtaisella tasolla???

Tarkoitan, että itse en jaksa ymmärtää enkä varsinkaan lukea noita keskustelun pohjaksi tai kommentiksi liitettyjen linkkien sisältöä.

Jos on jotakin mieltä jostakin asiasta, niin eikö sen voi sanoa ihan omin sanoin, sen sijaan että lainaa jonkun linkin, josta ainakaan minä usein en edes löydä sitä "punch-linea"? No uups, nyt paljastui, että olen kuitenkin linkkejä availlut.

Vaan kun en haluaisi availla linkkejä, vaan lukea teidän omia henkilökohtaisia mielipiteitänne, kiitos!! Siis asiasta kuin asiasta kiitos!!

Tässä nyt tämmöinen asia.

Ja kohta se on poistettu, kun ei ikäänkuin liity feminismipalstaan, vaikka minun mielestäni liittyykin...

10

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

Henkilökohtaisesti pidän myöskin enemmän siitä, että ihmiset tuottavat itse tekstiä. Johtuneeko siitä, että teksti kertoo kirjoittajasta muutakin...?
      Oma "kömpelö" teksti on parempi, kuin hieno lainaus.
      Eniten kyllästyttää sellaiset vastaukset, joissa on kopiotu kaikki edellisen kirjoittajan tekstit.

Toisinaan kuitenkin "lainaukset" ovat paikallaan. Jos viittaa vaikkapa toisen kirjoitukseen, sanontaan, kuvaukseen tai muuhun toisen "omaan tekstiin", niin selvät lainausmerkit kertovat lukijalle, mistä on kysymys.

Linkki on paikallaan silloin, kun asia on hyvin kerrottu jollakin tietyllä sivulla valmiiksi. Samaa asiaa ei ole mielekästä kertoa muka "omana ajatuksena", eikä toistamiseen.

Pistän tähän malliksi "ärsyttävän linkin", joka kannatta mieluummin lukea, kuin minun pyrkiä kuvaamaan asiaa.

http://koti.welho.com/alappal3/kotka.html

No lue ihmeessä tuo kertomus!

• Mies vain

varsinkin firefoxilla jossa linkki avautuu uuteen välilehteen hiiren rullaa painaisemalla. Käy lukaisemassa linkin tekstin ja palaa sitten alkuperäiselle välilehdelle jatkamaan tekstiä. Eikös tämä ole juuri sitä hypertekstiä joka on koko internetin idea?

• muoriska

Kyllä ne linkit ovat usein tosi kiinnostavia. Niinkuin tuo tässäkin yläpuolella oleva, siis uskomaton juttu!

Olen mietiskellyt ja tullut siihen tulokseen, että linkit joskus nyppivät minua, koska olen niin hätäinen. Sellaisesta paljon linkkejä sisältävästä keskusteluketjusta ei nimittäin saa yhdellä scrollaamisella käsitystä pikalukien, vaan täytyisi availla niitä linkkejä.

Toisaalta olen niin utelias, että sitten harmittaa kun ei oikein tiedä mistä ketjussa keskustellaan... Tai en siis utelias, tiedonhaluinen vain.

Okei, jyy vin, en enää valita linkeistä, siirryn itsekin hypertekstiaikaan!

• Sohvi
        muoriska kirjoitti:

Kyllä ne linkit ovat usein tosi kiinnostavia. Niinkuin tuo tässäkin yläpuolella oleva, siis uskomaton juttu!

Olen mietiskellyt ja tullut siihen tulokseen, että linkit joskus nyppivät minua, koska olen niin hätäinen. Sellaisesta paljon linkkejä sisältävästä keskusteluketjusta ei nimittäin saa yhdellä scrollaamisella käsitystä pikalukien, vaan täytyisi availla niitä linkkejä.

Toisaalta olen niin utelias, että sitten harmittaa kun ei oikein tiedä mistä ketjussa keskustellaan... Tai en siis utelias, tiedonhaluinen vain.

Okei, jyy vin, en enää valita linkeistä, siirryn itsekin hypertekstiaikaan!

Jotkut linkit ovat todella kiintoisia, niistä on suorastaan kiitollinen. Harvemmin tosin. Usein pitkät jorinat näyttävät tympeiltä, niistä ei nopeasti saa tolkkua. Hyppään ohi, pitkät vieraskieliset ainakin, aika ei riitä perehtymiseen. Linkkaajan pitäisi antaa lyhyt referaatti. Lisäksi on virusvaara, en nykyään avaa tuntemattomien postaajien linkkejä ainakaan ensimmäisten joukossa.

Pitkät kommentitkin ovat rasittavia, syyllistyn mm. itse usein sellaisiin. Paradoksaalisesti "ei ole aikaa" tiivistää tekstiä tehokkaakkaammaksi. Toisaalta liian tiivis ja ajateltu tuotos saattaa menettää jotain oleellista eloisuudesta tai muusta persoonallisesta. Minusta on kiva lukea hetken pulpahduksia ja pärskähdyksiä, varsinkin, jos niissä on asiaakin.

• Colli.
        Sohvi kirjoitti:

Jotkut linkit ovat todella kiintoisia, niistä on suorastaan kiitollinen. Harvemmin tosin. Usein pitkät jorinat näyttävät tympeiltä, niistä ei nopeasti saa tolkkua. Hyppään ohi, pitkät vieraskieliset ainakin, aika ei riitä perehtymiseen. Linkkaajan pitäisi antaa lyhyt referaatti. Lisäksi on virusvaara, en nykyään avaa tuntemattomien postaajien linkkejä ainakaan ensimmäisten joukossa.

Pitkät kommentitkin ovat rasittavia, syyllistyn mm. itse usein sellaisiin. Paradoksaalisesti "ei ole aikaa" tiivistää tekstiä tehokkaakkaammaksi. Toisaalta liian tiivis ja ajateltu tuotos saattaa menettää jotain oleellista eloisuudesta tai muusta persoonallisesta. Minusta on kiva lukea hetken pulpahduksia ja pärskähdyksiä, varsinkin, jos niissä on asiaakin.

Paitsi silloin, jos joku asia sua todella kiinnostaa. Silloin et löydä pitkistäkään jutuista tarpeeksi tietoa. Mua ainakin henkilökohtaisesti ärsyttää lyhyet "pärskähdykset", jotka aivankuin juorunomaisesti kertovat asioista.

Ja viruksia ei tule normaaleilta sivuilta, ehkä jotain malwareja, mutta imaise netistä ilmainen Adware! Ja tietty sulla on myös virusturva kunnossa. (näin vähän nörttinä innostuin heti kun luin sanan "virus")

• Colli.
        Colli. kirjoitti:

Paitsi silloin, jos joku asia sua todella kiinnostaa. Silloin et löydä pitkistäkään jutuista tarpeeksi tietoa. Mua ainakin henkilökohtaisesti ärsyttää lyhyet "pärskähdykset", jotka aivankuin juorunomaisesti kertovat asioista.

Ja viruksia ei tule normaaleilta sivuilta, ehkä jotain malwareja, mutta imaise netistä ilmainen Adware! Ja tietty sulla on myös virusturva kunnossa. (näin vähän nörttinä innostuin heti kun luin sanan "virus")

Ei siis adware vaan Adaware, jonka avulla voi poistaa adwareja..jooh..

• jorojukka-kukka
        Sohvi kirjoitti:

Olen itsekin miettinyt tuota virusvaaraa ja mieleeni herää kysymys, eikä suomi24 voi kehittää toimintoa, jolla estettäisiin virusten linkittäminen. Itse en ole tämän alan ammattilainen, vaan käyttelen konetta lähinnä apuvälineenä työssäni ja tiedon hankkimiseen.
        Toivottavasti joku viisaampi osaa vastata.

Tietopohjaiset linkit kiinnostavat itseäni. Silmäilen niitä, mutta harvoin ehdin perehtyä.

• Olen samaa mieltä.Mutta miksi jotkut meistä "välittävät toisille raakaa materiaalia" työstämättä sitä omilla harmailla aivosoluillaan? Onko kyseessä hetken innostus löydettyään omaa kantaa tukevan "auktoriteetin", vai siitä pelosta, että ei pysty omin sanoin esittämään asiaa uskottavasti?
      vom

• ave.maria

Tällä palstalla näkyy olevan tapana esittää ainoastaan tutkimuskia/tilastoja/gallupeja, ei ollenkaan mielipiteitä, syytä en tunne. Eikö sitä omaa ole? Ehkä joku kauemmin palstalle kirjoittanut voisi valaista asiaa - miksi näin on. Mielipiteet, niin hullua kuin se onkin, kumotaan gallupin tuloksella.
        Kaikkein mielettömintä on esittää mielipidetiedustelujen (gallupien) tuloksia faktoina!! Mitä muita ne ovat kuin ihmisten mielipiteitä ja -kuvia asiasta X? Vai onko menossa isosisko-pakottaa-buumi?

Kannattaisi myös tutustua virhemarginaleihin, syihin miksi joku on sanonut jotain? Vieraskoreuteen yms. Manipulaatioon ja sen mahdollisiin syihin. Nämä liikkuvat ajassa, riippuen mikä milloinkin on menossa ns. tapetilla.
        Sekä ennen kaikkea siihen, miten ja miksi joku teettää aiheesta mielipidetutkimuksen ja millainen ihminen siihen uskoo niin, että esittää sen täällä ainoana totuutena. Yhtenä syynä on selvästi ollut se, kuinka hyvin propaganda on mennyt perille.

Olen vahvasti sitä mieltä, että nämä mielipidetutkimustulokset suunnataan juuri heille, joilla ei omaa mielipidettä ole olemassakaan...

• Hertha

Mielestäni linkkejä (kannattaa valita tosin vain lyhyitä tekstejä) voi käyttää, jos haluaa esittää tukea mielipiteilleen. Esim. jos väittäisin, että Suomen närhikanta on 50 000 pesivää paria, ja että närhet ovat enenevässä määrin siirtyneet taajamiin, niin totta mooses esittäisin jonkin valtakunnan linkin väitteiteni tueksi. Tämän jälkeen voimmekin siis jatkaa keskustelua närhistä. Muutenhan joku voisi väittää, että puhun palturia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      105
      6193
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      350
      5830
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      59
      5099
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      327
      3825
    5. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2295
    6. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      140
      2252
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      108
      1312
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      11
      1085
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      178
      967
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      56
      793
    Aihe