Epäonnistumisten syy?

Bolkky

Ajattelin ihan vain lapsellisesta mielenkiinnosta kysyä ihmisten (järkeviä...) mielipiteitä siihen, miksi kommunismi ei ole tuntunut toimivan. Ainakaan tietääkseni yhtäkään kovin hyvässä jamassa olevaa kommunistista valtiota ei ole, eikä liene ollutkaan? Vai onko? Kertokaa te.


--
http://bolkky.blogspot.com

10

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olle Karlsson

      Euroopassa kommunismi on luhistunut. Kuuba, Kiina ja Pohjois-Korea ovat maailmassa viimeiset kommunismin tukikohdat.

      Vallanpitäjät pitävät kovan kurin avulla alamaiset järjestyksessä. Se loppuu kun ihmisten välillä yhteydenpito esim. kännyköiden avulla mahdollistuu ja paranee. Silloin voi kommareiden vastustajatkin organisoitua ja tehdä hapatuksesta loppu.

    • Alex K

      On kaksi syytä miksi kommunismi/sosialismi ei toimi.
      1) Ilman hintamekanismia ja vapaata markkinamekanismia talouden resursseja ei voida tehokkaasti allokoida.

      2) Suunnitelmatalous ei kannusta ketään parantamaan tuottavuutta ja kehittämään uusia tuotteita. Siis ei ole edellytyksiä talouskasvulle ja innovatiivisuudelle.

    • Nomen est Omen

      Järjestelmä voi olla toimiva,mutta eläinlaji on väärä(toimii esim.kekohyönteisillä hyvin,ei ihmisillä)...

    • rahastatehty

      Kun resurssista on niukkuutta, eli sitä ei riitä kaikille sitä haluaville osapuolille tai etenkin tarvitseville, on siitä kilpailtava.

      Kun niukkuuden vallitessa yritetään sovittaa tasajakoa oli se sitten kyse varallisuudesta tai tasa-arvosta muiden 'resurssien' suhteen syntyy vain rampa markkinatalouden irvikuva.

      Miksi piilotella sitä, mikä juuri nyt on edelleen välttämätöntä.

    • jarmo x

      Monet kommunisti valtiot ovat olleet vaikeuksissa,diktatuuri ihmisten vuoksi
      kuten oli Neuvostoliitossa,vaikka Neuvosto
      järjestelmä oli mitä oli niin tietyt
      asiat olivat hyvin kuten hyvä ja ilmainen
      terveydenhuoltopalvelu ja koulutus.Sen lisäksi
      myöskin työntekijöille mahdollisuus edeulliseen
      lomaan mustan meren rannalla.Myöskään rikollisuutta ei ollut juuri olenkaan,esim kesäöinä pystyi nukkumaan vaikka puiston penkillä
      pelkäämättä tulevansa ryöstetyksi.Tämän päivän
      Venäjällä asiat ovat toisin.Tunnen itse joitakin
      venäläisiä ja he ovat kertoneet nämä asiat minulle.

      • Sosialisti

        Hyvä, että toit hyvätkin puolet Neuvostoliitosta esille, kuten ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen ja rikollisuuden vähäisyys. Nykypäivänä kun kommunismin vastaiset henkilöt tuntuvat unohtavan kaikki NL:n hyvät saavutukset, vaikka tietenkin joitakin virheitä siellä tehtiin.

        Nykyään Venäjällä on menty huonoon suuntaan, sillä ihmisiä on työttömänä, suuri osa kansasta on köyhempää ja yhtiöitä yksityistettiin.


      • mutta
        Sosialisti kirjoitti:

        Hyvä, että toit hyvätkin puolet Neuvostoliitosta esille, kuten ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen ja rikollisuuden vähäisyys. Nykypäivänä kun kommunismin vastaiset henkilöt tuntuvat unohtavan kaikki NL:n hyvät saavutukset, vaikka tietenkin joitakin virheitä siellä tehtiin.

        Nykyään Venäjällä on menty huonoon suuntaan, sillä ihmisiä on työttömänä, suuri osa kansasta on köyhempää ja yhtiöitä yksityistettiin.

        Totta osittain, kun eletään sosialismissa ja työn arvoa ei lasketa mitenkään.
        Esim. kävin 1980 luvun alussa neuvostoliitossa, siellä oli hotellin vessassa nainen joka leikkasi vessapaperirullasta palasen vessapaperia jokaiselle joka tarvitsi ...
        yksi pala käyttäjää kohden.
        Mutta kun lasketaan vessaperirullan arvo ( ehkä 2 € ) niin siitä saadaan suoraan tehdyn työn arvokin ...
        ei missään järkevässä taloudessa kannata laittaa 2 € rullaa leikkelemään ihmistä kuukausipalkalla ...


    • on asettanut

      Kommunistiset valtiot ovat olleet diktatuureja, silloin valtion tavoitteetkin on olleet toiset mitä jälkikäteen on kuviteltu.
      Esim. Itä-Saksa, on todennäköisesti asettanut tavoitteekseen koko Saksan hallitsemisen jonain päivänä.
      Silloin valtion varallisuus on mennyt tässä ns. "kylmässä sodassa" Länsi-Saksaa vastaan.
      Eli varoja on syydetty armeijalle ja KGB:lle varsin surutta, sekä kaikelle maan alaiselle toiminalle jota on voitu harjoittaa ...

      Yleensä kommunistiset valtiot on olleet aina sotilaallisesti hyvin vahvoja, jopa valmistautuneet ideologiansa mukaan maailmanvallakumoukseen ...
      eli sinne ne varat on menneet, suurvallan luomiseen ...

      Toisaalta kun valtio otetaan yhteiskunnan kaikenkattavaksi perusyksiköksi, niin tavallaan kirkosta tehdään silloin uskonto ...
      ja asiahan pitäsi olla päinvastoin, eli uskonnosta pitäisi tehdä kirkko ...

    • kai kuuluu

      Että voiko diktatuurin ja kommunismin pitää erossa toisistaan, eli johtaako kommunismi aina diktatuuriin lopulta.

      Diktatuurit eivät yleensä keskitys talouskasvuun ja tuottavuuden nostoon, joka on välttämätöntä mm väestönkasvun takia.

      • Jos haluat vastauksen kysymykseesi, tutustu Marx´in ajatuksiin mitä kommunismiin tulee!
        vom


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe