Mitä Damaskon tiellä

tapahtui

Miksi Jeesus ei saarnannut syntiä anteeksi Paavalille Damaskon tiellä, vaan käski mennä suoralle kadulle jossa hänelle saarnattiin synnit anteeksi ja jossa hän sai asuvaisen Pyhän Hengen.

38

2245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukka

      raamattu täytettäisiin... Esimerkki jäi...

    • 3. Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
      4. Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
      5. Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
      6. Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
      7. Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään.
      8. Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
      9. Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
      10. Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
      11. Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
      12. ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
      13. Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*.
      14. Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi."
      15. Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä.
      16. Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden."
      17. Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
      18. Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
      19. Ruokaa nautittuaan hän taas voimistui.


      Vastaus sisältyy tähän katkelmaan. Jos Saulus olisi Paavaliksi muuttuneena kävellyt Damaskoon ja pyrkinyt julistamaan sanaa, ei kukaan olisi uskaltanut mennä niihin kokouksiin. Hänen kääntymyksensä olisi jäänyt turhaksi muiden uskovien uskon heikkouden takia. Hän ei siis olisi ilman Ananiaksen toimintaa, päässyt seurakunnan yhteyteen.

      Jos olemme ihan tarkkoja, syntien anteeksisaarnaamisesta ei ole mainintaa tässä kirjallisessa kertomuksessa.

      Siihen aikaan oli ihan luonnollinen ja koettu asia, että uskoontulon yhteydessä ihmiset saivat myös Pyhän Hengen lahjan.

      • Hannamaria

        Onko mahdollista, että ihminen on saanut Pyhän hengen eikä ole silti saanut syntejään anteeksi?
        Eikö Pyhä henki ja syntien anteeksiantamus kulje käsi kädessä?


      • Hannamaria kirjoitti:

        Onko mahdollista, että ihminen on saanut Pyhän hengen eikä ole silti saanut syntejään anteeksi?
        Eikö Pyhä henki ja syntien anteeksiantamus kulje käsi kädessä?

        Apt:
        8. Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin.
        9. Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla.

        Siis Jumala puhdistaa uskolla ihmisen sydämen. Tämä puhdistus merkitsee syntien anteeksisaamista.
        Synninpäästön julistaminen on vain todistamista tästä armosta.


      • Hannamaria
        vihne kirjoitti:

        Apt:
        8. Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin.
        9. Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla.

        Siis Jumala puhdistaa uskolla ihmisen sydämen. Tämä puhdistus merkitsee syntien anteeksisaamista.
        Synninpäästön julistaminen on vain todistamista tästä armosta.

        Juuri näin. Kristus puhdistaa meidät synnistä sytyttämällä uskon sydämessämme ja näin me saamme samalla Pyhän hengen lahjan. Kun minulle itselleni tapahtui tämä, tunsin, että Jeesus ikään kuin pysähtyi kohdalleni ja kysyi:"Kuka minuun koski." Silloin halusin tunnustaa myös julkisesti, että minä tarvitsin hänen armoaan ja halusin saada vielä vahvistuksen ottamalla vastaan todistuksen syntien anteeksiantamisesta.


    • J. Juteini

      Tämä on itse keksitty tarina, että Ananias olisi saarnannut Saulukselle synnit anteeksi. Jumalan sana ei puhu mitään tällaisesta.

      Vaan mitä Jumalan sana sanoo Sauluksen kääntymisestä, luemme sen nyt tästä.

      Ap. t. 9:3-15   Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"

      Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
      Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan,...

      *********************************
      ***mitä sinun pitää tekemän."***
      *********************************

      -------------------------------------------
      *) Kirjoittajan välihuomautus: Tekemälläkös lestadiolaisuudessa saa synnit anteeksi?
      Monesti kyllä niin opetetaan, mutta juuri se on LESTADIOLAISUUDESSA sitä *OMAN vANHURSKAUDEN OPPIA*. Sillä synnit voi saada anteeksi ainoastaan uskon kautta Jeesuksen Kristuksen verellä pestynä. Pankaa nyt tämä mieleenne uskovat ystävät, kun teitä yritetään seuraavan kerran vietellä pois Kristuksesta, uskomaan ihmisoppeihin.
      -------------------------------------------

      Raamattu jatkaa:

      Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.

      Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon. Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.

      Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra."

      Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee; ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."

      Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa; ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita..

      HUOM HUOM*)

      ...kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat."

      Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.

      Paavalilla oli siis lupa vangita kaikki ne jotka Kristuksen nimeä avukseen huutavat.

      Sama se on tilanne tänäänkin. Ristillisyyden nimeä avukseen huutavat vainoavat ja yrittävät vangita niitä, niitä....

      ....jotka Kristuksen nimeä avukseen huutavat.

      Siksi olisikin nyt tärkeätä kaikkien huuta avukseen Kristuksen nimeä, jotta nekin jotka ristillisyyden nimeä huutavat Jeesuksen asemasta, tulisivat tuntemaan Jeesuksen Kristuksen, joka on täytetty Jumalan Pyhä Sana.
      Sana tuli lihaksdi ja Kristuksen l9i8han ruumissa syntimme sai rangaistuksensa, niin että me Jeesuksessa Kristuksessa, uskon kautta, saamme sen rauhan joka kestää iankaikkisesta iankaikkiseen.

      • huomautusta:

        > *********************************
        > ***mitä sinun pitää tekemän."***
        > *********************************

        > -------------------------------------------
        > *) Kirjoittajan välihuomautus: Tekemälläkös
        > lestadiolaisuudessa saa synnit anteeksi?

        Tämä tekeminen kyllä tässä yhteydessä tarkoittaa käsittääkseni sitä, mitä Paavalin pitää tekemän sem jälkeen kun hänet on uskoon autettu.

        Edelleen, vaikka ko. Raamatunkohdassa ei eksplisiittisesti sanota, että Ananias saarnasi Saulukselle synnit anteeksi, niin kyllä se mielestäni näkyy seuraavissa jakeissa melko selvästi (Apt. 9:17-18):

        17. Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
        18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.


      • näin on

        kättenpäälle paneminen ja syntien anteeksi antaminen on sama asia. Tässä toinen paikka kätten päälle panemisesta.

        Apostolitten teot, P. Luukkaalta kirjoitetut 19
        1. Niin tapahtui, kuin Apollos oli Korintossa, että Paavali matkusti lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
        3. Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
        4. Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
        5. Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
        6. Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7. Ja kaikki ne miehet olivat lähes kaksitoistakymmentä.

        Tiedätkö yhtään paikkaa raamatussa, jossa apostolit olisi saarnattu muillekaan syntejä anteeksi, vaikka Jeesus on käskenyt.

        "Sana tuli lihaksdi ja Kristuksen l9i8han ruumissa syntimme sai rangaistuksensa,"

        Taidat olla juovuksissa, kun näin sekavaa kirjoitat, ja vielä kehtaat tälläistäkin kirjoittaa: Sama se on tilanne tänäänkin. Ristillisyyden nimeä avukseen huutavat vainoavat ja yrittävät vangita niitä, niitä...
        ....jotka Kristuksen nimeä avukseen huutavat.

        Jos väität, että kristillisyys vainoaa jotakin, niin olet tosi sekaisin. Sinun laisiltasi kristillisyyden vihollisilta tulee pilkka ja vaino ja jos laki sallisi kiinni ottaminen ja mestaus.


      • Bessewisser
        näin on kirjoitti:

        kättenpäälle paneminen ja syntien anteeksi antaminen on sama asia. Tässä toinen paikka kätten päälle panemisesta.

        Apostolitten teot, P. Luukkaalta kirjoitetut 19
        1. Niin tapahtui, kuin Apollos oli Korintossa, että Paavali matkusti lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
        3. Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
        4. Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
        5. Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
        6. Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7. Ja kaikki ne miehet olivat lähes kaksitoistakymmentä.

        Tiedätkö yhtään paikkaa raamatussa, jossa apostolit olisi saarnattu muillekaan syntejä anteeksi, vaikka Jeesus on käskenyt.

        "Sana tuli lihaksdi ja Kristuksen l9i8han ruumissa syntimme sai rangaistuksensa,"

        Taidat olla juovuksissa, kun näin sekavaa kirjoitat, ja vielä kehtaat tälläistäkin kirjoittaa: Sama se on tilanne tänäänkin. Ristillisyyden nimeä avukseen huutavat vainoavat ja yrittävät vangita niitä, niitä...
        ....jotka Kristuksen nimeä avukseen huutavat.

        Jos väität, että kristillisyys vainoaa jotakin, niin olet tosi sekaisin. Sinun laisiltasi kristillisyyden vihollisilta tulee pilkka ja vaino ja jos laki sallisi kiinni ottaminen ja mestaus.

        Kannattaisi uskoa siihen, mitä apostoli itse sanoo, eikä selitellä sen enempää.

        Minä olen huomannut, että kristillisyyteen uskovat vainoavat Kristukseen uskovia.
        Kahden eri valtakunnan kansalaisia


      • näin on
        Bessewisser kirjoitti:

        Kannattaisi uskoa siihen, mitä apostoli itse sanoo, eikä selitellä sen enempää.

        Minä olen huomannut, että kristillisyyteen uskovat vainoavat Kristukseen uskovia.
        Kahden eri valtakunnan kansalaisia

        Joku aika sitten niitä oli 150, nyt on varmaan tuplaantunut.

        Jos et tiedä, niin raamattu on Pyhän Hengen kautta kirjoitettu, ja sama henki sitä voi vain selittää. Ei ole Luther, Laestadius, eikä esikoisten saarnaajatkaan saarnanneet ihmisoppia, vaan sen, minkä ovat Jumalalta Pyhän Hengen kautta saaneet.

        Miksi sitten tarvittiin Ananias? Vain suomuksien poistamiseenko?


      • J. Juteini
        näin on kirjoitti:

        Joku aika sitten niitä oli 150, nyt on varmaan tuplaantunut.

        Jos et tiedä, niin raamattu on Pyhän Hengen kautta kirjoitettu, ja sama henki sitä voi vain selittää. Ei ole Luther, Laestadius, eikä esikoisten saarnaajatkaan saarnanneet ihmisoppia, vaan sen, minkä ovat Jumalalta Pyhän Hengen kautta saaneet.

        Miksi sitten tarvittiin Ananias? Vain suomuksien poistamiseenko?

        Hyvä arvon nuija, jos se sinua yhtään lohduttaa niin edellinen kirjoitus ei ollut J. Juteinin nimimerkillä kirjoittavan henkilön tekemä.

        En todellakaan tiedä kuka sen kuirjoitti, mutta hyvä se oli joka tapauksessa.


      • näin on
        J. Juteini kirjoitti:

        Hyvä arvon nuija, jos se sinua yhtään lohduttaa niin edellinen kirjoitus ei ollut J. Juteinin nimimerkillä kirjoittavan henkilön tekemä.

        En todellakaan tiedä kuka sen kuirjoitti, mutta hyvä se oli joka tapauksessa.

        En ole ennen kuullut toisilta vainoomisesta. Hän on sitten sinun uskonveljesi kaarneen poika Lahdesta. En tosiaan tiennyt, että Lempäälässäkin on alkanut vainot.


      • Bessewisser
        näin on kirjoitti:

        Joku aika sitten niitä oli 150, nyt on varmaan tuplaantunut.

        Jos et tiedä, niin raamattu on Pyhän Hengen kautta kirjoitettu, ja sama henki sitä voi vain selittää. Ei ole Luther, Laestadius, eikä esikoisten saarnaajatkaan saarnanneet ihmisoppia, vaan sen, minkä ovat Jumalalta Pyhän Hengen kautta saaneet.

        Miksi sitten tarvittiin Ananias? Vain suomuksien poistamiseenko?

        Aika kummallista, kun toisaalta puhut Lutherista, että hän on Pyhän Hengen kautta selittänyt raamattua, sitten kuitenkin moitit minua, jos kerron siitä, miten Luther tämän paikan selittää.

        Minä muistan hyvin nimimerkkini, puhut jostakin toisesta henkilöstä.


      • näin on

        että Paavali olisi saanut opin joltakin ihmisestä? Minä ainakaan en ole sellaista lukenut. Jos luit Lutherin selitystä, niin hänkin sanoo, että Paavalin täytyi kirjoittaa näin valheapostolien tähden.

        "jotka pilkkaavat täällä nimimerkki
        J. Juteinia Besserwisseriksi."

        Vai pilkkaavat? Ei ihme jos luulee samaksi, koska kirjoitukset ovat lähes toistensa kopioita. Onko veljeksistä erehtyminen haukkumista ja onko Besserwisser kamala ihminen J:Jutenin rinnalla? Mutta ajattele miksi Vapahtajaammae haukuttiin. Hän ei nostanut siitä mitään meteliä.


      • Näin on
        näin on kirjoitti:

        En ole ennen kuullut toisilta vainoomisesta. Hän on sitten sinun uskonveljesi kaarneen poika Lahdesta. En tosiaan tiennyt, että Lempäälässäkin on alkanut vainot.

        Kuin saapas!


      • Martin veli
        Bessewisser kirjoitti:

        Aika kummallista, kun toisaalta puhut Lutherista, että hän on Pyhän Hengen kautta selittänyt raamattua, sitten kuitenkin moitit minua, jos kerron siitä, miten Luther tämän paikan selittää.

        Minä muistan hyvin nimimerkkini, puhut jostakin toisesta henkilöstä.

        Joo tää on tuttua, olen joitakin kertoja siteerannut Marttia tai Lestadiusta, niin nehän ovat olleetkin satua, hölynpölyä tai jollain muilla ylevillä sanan käänteillä tuomittua. Mutta ilmeisesti on kuitenkin vikaa toisessa päässä.


      • Palo-kärki
        Bessewisser kirjoitti:

        Kannattaisi uskoa siihen, mitä apostoli itse sanoo, eikä selitellä sen enempää.

        Minä olen huomannut, että kristillisyyteen uskovat vainoavat Kristukseen uskovia.
        Kahden eri valtakunnan kansalaisia

        katsomassa sen "Lesta"-filmin "Kaksi Valtakuntaa" ja ottaa sen todesta. Kirjoituksistas näkyy, millä puolen muuria olet!


      • Bessewisser
        Palo-kärki kirjoitti:

        katsomassa sen "Lesta"-filmin "Kaksi Valtakuntaa" ja ottaa sen todesta. Kirjoituksistas näkyy, millä puolen muuria olet!

        Hyvä palo-kärki.
        Sinun kirjoitelussasi on kaikki luuloa ja valhetta ja pahanilkisyyttä.
        En kommentoi enempää.


      • Otto P
        Bessewisser kirjoitti:

        Hyvä palo-kärki.
        Sinun kirjoitelussasi on kaikki luuloa ja valhetta ja pahanilkisyyttä.
        En kommentoi enempää.

        Näin se vaan on! Harmi!


    • >>
      Miksi Jeesus ei saarnannut syntiä anteeksi Paavalille Damaskon tiellä, vaan käski mennä suoralle kadulle jossa hänelle saarnattiin synnit anteeksi ja jossa hän sai asuvaisen Pyhän Hengen.
      >>

      Kuka sanoo ettei saarnannut? Tällaista kieltoa tai julistusta ei kyseisestä Raamatunpaikasta löydy, mutta myöhemmin Paavali kertoi saaneensa kuulla evankeliumin suoraan itseltään Jeesukselta. Tässä on näinollen paha ristiriita lestadiolaisten väitteisiin:

      Galatalaiskirje 1:
      11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

      • Jyrisevän ääni

        "12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."

        Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Paavalia sen jälkeen kun hän oli saanut parannuksen armon. Paavali tunsi pyhät kirjoitukset, mutta ymmärsi niiden sisällön vasta uskovaisena.
        Paavali julisti syntien anteeksiantamista, eivät pakanat kääntyneet Jeesuksen itsensä suoraan puhuttelemana, vaan ihmiset julistivat syntienpäästön.

        Muistaakseni lähetyskäskyssä sanottiin: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Miksi Jeesus ei sanonut: "Joka minua rukoilee, sille minä annan synnit anteeksi."?

        ->Jumala käyttää ihmisiä sanansa välittäjinä. Vain Hän itse tietää miksi.


      • admata.
        Jyrisevän ääni kirjoitti:

        "12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."

        Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Paavalia sen jälkeen kun hän oli saanut parannuksen armon. Paavali tunsi pyhät kirjoitukset, mutta ymmärsi niiden sisällön vasta uskovaisena.
        Paavali julisti syntien anteeksiantamista, eivät pakanat kääntyneet Jeesuksen itsensä suoraan puhuttelemana, vaan ihmiset julistivat syntienpäästön.

        Muistaakseni lähetyskäskyssä sanottiin: "Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Miksi Jeesus ei sanonut: "Joka minua rukoilee, sille minä annan synnit anteeksi."?

        ->Jumala käyttää ihmisiä sanansa välittäjinä. Vain Hän itse tietää miksi.

        >>
        Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Paavalia sen jälkeen kun hän oli saanut parannuksen armon.
        >>

        Varmasti opettikin ja myös ennen sitä. Eiköhän se ollut melkoinen opetus kun Jeesus ilmestyi ja kysyi että miksi Saul vainoaa häntä??

        Oleellisinta on se että Paavali sai synninpäästön, eli evankeljumin, suoraan ylösnousseelta Jeesukselta.

        Toki Jumala käyttää MYÖS ihmisiä sanansa välittäjinä, mutta jokainen voi Raamatusta lukea ettei niin tarvitse välttämättä olla. Lähetyskäskyssä ei ole MITÄÄN, joka tekisi siitä EHDON! Ainoastaan uskomista kysytään ja tämä on Jumalan järjestys, jota vl:ät eivät Raamatusta usko.

        Ap. t. 10:43
        Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.

        Eli jokainen voi vain uskoa Jeesukseen ja saa sillä syntinsä anteeksi. Näin luvataan Raamatussa suoraan. Kuten Raamatussa kerrotaan myös että se on kirjoitettu juuri siksi että ihminen saisi sitä lukiessaan pelastavan uskon ja synnit anteeksi.

        Joh. 20:31
        mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

        >>
        Miksi Jeesus ei sanonut: "Joka minua rukoilee, sille minä annan synnit anteeksi."?
        >>

        Koska ei tarvitse edes rukoilla, vaan synnit saa anteeksi yksin uskomalla:) Jeesus sanoi monta monituista kertaa että vain uskomalla häneen pelastuu:)

        Mark. 9:23
        Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo".

        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Joh. 3:16
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Joh. 3:18
        Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

        Joh. 5:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

        Joh. 6:35
        Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

        Joh. 6:40
        Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

        Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

        Joh. 7:38
        Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

        Joh. 11:25
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

        Joh. 11:26
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?


      • Jyrisevän ääni
        admata. kirjoitti:

        >>
        Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Paavalia sen jälkeen kun hän oli saanut parannuksen armon.
        >>

        Varmasti opettikin ja myös ennen sitä. Eiköhän se ollut melkoinen opetus kun Jeesus ilmestyi ja kysyi että miksi Saul vainoaa häntä??

        Oleellisinta on se että Paavali sai synninpäästön, eli evankeljumin, suoraan ylösnousseelta Jeesukselta.

        Toki Jumala käyttää MYÖS ihmisiä sanansa välittäjinä, mutta jokainen voi Raamatusta lukea ettei niin tarvitse välttämättä olla. Lähetyskäskyssä ei ole MITÄÄN, joka tekisi siitä EHDON! Ainoastaan uskomista kysytään ja tämä on Jumalan järjestys, jota vl:ät eivät Raamatusta usko.

        Ap. t. 10:43
        Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.

        Eli jokainen voi vain uskoa Jeesukseen ja saa sillä syntinsä anteeksi. Näin luvataan Raamatussa suoraan. Kuten Raamatussa kerrotaan myös että se on kirjoitettu juuri siksi että ihminen saisi sitä lukiessaan pelastavan uskon ja synnit anteeksi.

        Joh. 20:31
        mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

        >>
        Miksi Jeesus ei sanonut: "Joka minua rukoilee, sille minä annan synnit anteeksi."?
        >>

        Koska ei tarvitse edes rukoilla, vaan synnit saa anteeksi yksin uskomalla:) Jeesus sanoi monta monituista kertaa että vain uskomalla häneen pelastuu:)

        Mark. 9:23
        Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo".

        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Joh. 3:16
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Joh. 3:18
        Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

        Joh. 5:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

        Joh. 6:35
        Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

        Joh. 6:40
        Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

        Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.

        Joh. 7:38
        Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."

        Joh. 11:25
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

        Joh. 11:26
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?

        Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Paavalia sen jälkeen kun hän oli saanut parannuksen armon.
        >>
        Varmasti opettikin ja myös ennen sitä. Eiköhän se ollut melkoinen opetus kun Jeesus ilmestyi ja kysyi että miksi Saul vainoaa häntä??

        -Et kai tosissasi väitä, että Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Saulia jo hänen vainotessa uskovaisia?
        Muuhun en enää puutu, menee muuten juupas -eipäs tasolle. Toivottavasti Kristus kirkastaa sinulle evankeliumin kuten Paavalillekin...Ja meille muillekin.


      • admata.
        Jyrisevän ääni kirjoitti:

        Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Paavalia sen jälkeen kun hän oli saanut parannuksen armon.
        >>
        Varmasti opettikin ja myös ennen sitä. Eiköhän se ollut melkoinen opetus kun Jeesus ilmestyi ja kysyi että miksi Saul vainoaa häntä??

        -Et kai tosissasi väitä, että Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Saulia jo hänen vainotessa uskovaisia?
        Muuhun en enää puutu, menee muuten juupas -eipäs tasolle. Toivottavasti Kristus kirkastaa sinulle evankeliumin kuten Paavalillekin...Ja meille muillekin.

        >>
        -Et kai tosissasi väitä, että Jeesus opetti Pyhänhengen kautta Saulia jo hänen vainotessa uskovaisia?
        >>

        Pyhä henki opettaa ja johdattaa meitä kaikkia uskoon. Usko ihmisessä on nimenomaan Pyhän hengen työn ansiota:)

        Et kai tosissaan väitä ettei Pyhä henki johdata ENNENKUIN ihminen on jo uskossa??? Ellei Pyhä henki johdattaisi uskoon, niin miten Jumalan kutsu olisi ylipäänsä mahdollista saada??? Pyhä henki on osa Jumalaa ja on mielestäni hulluutta yrittää rajoittaa Pyhän hengen toimintaa.


    • J. Juteini

      Lapin miehet vainoavat lakihenkisesti puhtaan evankeliumin julistajia. Tästä on olemassa muutamia vakavia esimerkkejä.

      • Erkki

        Nyt puhut kyllä potaskaaja tuutin täydeltä.

        Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.


      • J. Juteini
        Erkki kirjoitti:

        Nyt puhut kyllä potaskaaja tuutin täydeltä.

        Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        Tämä vaino ainakin kolmen miehen osalta on kaikille hyvin tuttu.

        Sermin takana (joita minä tiedän) On tapahtunut samaista vainoa enemmän. Tämä virtahepo pitäisi julkisesti tunnistaa ja tunnustaa. Kaikki vaino tapahtui näet muka Jeesuksen nimissä. Varo sinä puolustamasta syntiä ja usko Jeesuksen olevan Herra. Hän on nimittäin myöskin totuus, eikä siinä valhe menesty.

        Tosiasiassa erottamiset tapahtuivat sen tähden, että omanvanhurskauden rakantajien rauha ei häiriintyisi. Jäljet kyllä jo näkyvätkin, ja ennen kaikkea ne kuuluvat saarnoista jop täällä Suomessakin ja näkyvät myös toiminnoissa.


      • sisäpiiriläinen
        J. Juteini kirjoitti:

        Tämä vaino ainakin kolmen miehen osalta on kaikille hyvin tuttu.

        Sermin takana (joita minä tiedän) On tapahtunut samaista vainoa enemmän. Tämä virtahepo pitäisi julkisesti tunnistaa ja tunnustaa. Kaikki vaino tapahtui näet muka Jeesuksen nimissä. Varo sinä puolustamasta syntiä ja usko Jeesuksen olevan Herra. Hän on nimittäin myöskin totuus, eikä siinä valhe menesty.

        Tosiasiassa erottamiset tapahtuivat sen tähden, että omanvanhurskauden rakantajien rauha ei häiriintyisi. Jäljet kyllä jo näkyvätkin, ja ennen kaikkea ne kuuluvat saarnoista jop täällä Suomessakin ja näkyvät myös toiminnoissa.

        Syntiä ja omaavanhurskautta saakin hutkia, Sermin tausta kyllä kestää päivän valon, mutta suurten puiden alla ei ole mitään elämää. Tämä on ja myöskin näkyy pitävän paikkansa.


      • Bessewisser
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Syntiä ja omaavanhurskautta saakin hutkia, Sermin tausta kyllä kestää päivän valon, mutta suurten puiden alla ei ole mitään elämää. Tämä on ja myöskin näkyy pitävän paikkansa.

        Eivätkö nämä J. Juteinin vastustajat tunne lainkaan Raamattua, vai ovatko he vain hengellisesti impotentteja?
        Jos te tuomitsette mielipiteitä, osoittakaa virheet Raamatulla.
        On karmeaa havaita, miten vähäinen kristinopin tieto näillä lappiuskoisilla on.
        Kun kristillisyys puuttuu, käydään sitten tuomitsemaan helvettiin.

        Sehän on aivan selvä asia, että evankeliumin saarnaajia vainotaan. On ainakin viisi selvää esimerkkiä. Kuinka moni sitten pelkää tosissaan, sitä me emme tiedä.


      • besserwisser II
        Bessewisser kirjoitti:

        Eivätkö nämä J. Juteinin vastustajat tunne lainkaan Raamattua, vai ovatko he vain hengellisesti impotentteja?
        Jos te tuomitsette mielipiteitä, osoittakaa virheet Raamatulla.
        On karmeaa havaita, miten vähäinen kristinopin tieto näillä lappiuskoisilla on.
        Kun kristillisyys puuttuu, käydään sitten tuomitsemaan helvettiin.

        Sehän on aivan selvä asia, että evankeliumin saarnaajia vainotaan. On ainakin viisi selvää esimerkkiä. Kuinka moni sitten pelkää tosissaan, sitä me emme tiedä.

        Näytä ja osoita raamatullasi että edellinen on väärin.


      • ei, vaan näin
        Bessewisser kirjoitti:

        Eivätkö nämä J. Juteinin vastustajat tunne lainkaan Raamattua, vai ovatko he vain hengellisesti impotentteja?
        Jos te tuomitsette mielipiteitä, osoittakaa virheet Raamatulla.
        On karmeaa havaita, miten vähäinen kristinopin tieto näillä lappiuskoisilla on.
        Kun kristillisyys puuttuu, käydään sitten tuomitsemaan helvettiin.

        Sehän on aivan selvä asia, että evankeliumin saarnaajia vainotaan. On ainakin viisi selvää esimerkkiä. Kuinka moni sitten pelkää tosissaan, sitä me emme tiedä.

        Olette tosi äänekästä porukkuaa. Peräti viisi esimerkkiä ja noin kova meteli. Niinkuin Lutheria jo haukuttiin paaviksi,niin on esikoisten seurakunnan vanhimpia aina Laestadiuksesta asti haukuttu paaveiksi. Sama haukkuminen jatkuu teikäläisten taholta edelleen.

        Jos teillä olisi vähääkään sama mieli kuin Kristuksella, niin olisitte hiljaa. "Joka ei kironnut, kuin häntä kirottiin, ei uhannut, kuin hän kärsi; mutta antoi hänelle koston, joka oikein tuomitsee;" (1.Piet.2:23) Mutta kun pilkka ja vaino teitä kohtaan ei ole todellist, niin auotte päätänne.

        Jos tarkoitit kolmella miehellä lähetysmiehiä, jotka olivat lapissa lähetettynä, niin kerron sinulle, että ne vasta kovasti painostivat neljättä heidän kanssaan lapinvanhimpia vastaan. Mutta eikö nyt pitäisi olla asiat hyvin? Ellei ole, niin nämä kolme valehtelevat.


      • J. Juteini
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        Syntiä ja omaavanhurskautta saakin hutkia, Sermin tausta kyllä kestää päivän valon, mutta suurten puiden alla ei ole mitään elämää. Tämä on ja myöskin näkyy pitävän paikkansa.

        On peräti ihmeellistä että olet niin sokea, ettet ole huomannut tätä Jumalan sanaan perustumatonta kähmimistä, jota lapissa pidetään.

        Suurista puista sinun on turha puhua mitään, koska sokeana itse istut juuri näiden korkeuden puiden alla.

        Nuo hävyttömät yrittävät sinun laillasi riistää Kristuksen vanhurskauden miljoonilta Kristuksen verellä ostetuilta Jumalan lapsilta, eivätkä he siitä huolimatta tunne omaa sokeuttaan. Koska he eivat tunne kirjoituksia!! Eivät vaikka Raamattu on edessä avoinna, se on hämmästyttävää.

        On aivan käsittämätöntä miten sokea voi uskoa tunnustava ihminen olla hengellisessä mielessä.
        Ei käsitä siitäkään huolimatta, vaikka kokee itse kuitenkin olevansa armahdettu syntien, niin on kuitenkin valmis tuomitsemaan veljensä oitis helvettiin.


      • J: Juteini
        ei, vaan näin kirjoitti:

        Olette tosi äänekästä porukkuaa. Peräti viisi esimerkkiä ja noin kova meteli. Niinkuin Lutheria jo haukuttiin paaviksi,niin on esikoisten seurakunnan vanhimpia aina Laestadiuksesta asti haukuttu paaveiksi. Sama haukkuminen jatkuu teikäläisten taholta edelleen.

        Jos teillä olisi vähääkään sama mieli kuin Kristuksella, niin olisitte hiljaa. "Joka ei kironnut, kuin häntä kirottiin, ei uhannut, kuin hän kärsi; mutta antoi hänelle koston, joka oikein tuomitsee;" (1.Piet.2:23) Mutta kun pilkka ja vaino teitä kohtaan ei ole todellist, niin auotte päätänne.

        Jos tarkoitit kolmella miehellä lähetysmiehiä, jotka olivat lapissa lähetettynä, niin kerron sinulle, että ne vasta kovasti painostivat neljättä heidän kanssaan lapinvanhimpia vastaan. Mutta eikö nyt pitäisi olla asiat hyvin? Ellei ole, niin nämä kolme valehtelevat.

        Ihmisten klopitko ovat teidän mielestänne taivaallisia vanhimpia? Johan pomppas korkeelle.

        On vain Jumala Luojamme, ja lunastajamme on Hänen Poikansa, Jeesus Kristus. Siihen väliin ei tule muita vanhimpia se on varma asia.

        Jos seurakunta asettaa miehen todistamaan seurakunnalle Jeesuksen lunastustyöstä, niin ei se sitä tarkoita, että hänet olisi asetettu seurakunnan herraksi. EI, vaan palvelijaksi.
        Seurakunnan alamaiseksi Herran pelossa. Eikä suinkaan seurakunnan herraksi omia himojaan toteuttamaan narsistisessa isäntähengessään.


      • näin on
        J: Juteini kirjoitti:

        Ihmisten klopitko ovat teidän mielestänne taivaallisia vanhimpia? Johan pomppas korkeelle.

        On vain Jumala Luojamme, ja lunastajamme on Hänen Poikansa, Jeesus Kristus. Siihen väliin ei tule muita vanhimpia se on varma asia.

        Jos seurakunta asettaa miehen todistamaan seurakunnalle Jeesuksen lunastustyöstä, niin ei se sitä tarkoita, että hänet olisi asetettu seurakunnan herraksi. EI, vaan palvelijaksi.
        Seurakunnan alamaiseksi Herran pelossa. Eikä suinkaan seurakunnan herraksi omia himojaan toteuttamaan narsistisessa isäntähengessään.

        Pakene ihmeessä moista porukkaa, jossa on vanhimmat ollut yli 100 vuotta.


      • Herran sotamies
        näin on kirjoitti:

        Pakene ihmeessä moista porukkaa, jossa on vanhimmat ollut yli 100 vuotta.

        Pakene sinä joka olet palkkatöissä!

        Minä sen sijaan rakastan kaikkia veljiäni ihan jokaista, ja kerron heille Kristuksesta joka pelastaa.

        Myös niille jotka ovat seuranneet ristillisyyttä pitkään, eivätkä vielä tunne henkilokohtaisesti Kristusta VAPAHTAJAA hengessään asuvaksi Herraksi, vaan elävät vielä lain alla.


      • ei, vaan näin
        J: Juteini kirjoitti:

        Ihmisten klopitko ovat teidän mielestänne taivaallisia vanhimpia? Johan pomppas korkeelle.

        On vain Jumala Luojamme, ja lunastajamme on Hänen Poikansa, Jeesus Kristus. Siihen väliin ei tule muita vanhimpia se on varma asia.

        Jos seurakunta asettaa miehen todistamaan seurakunnalle Jeesuksen lunastustyöstä, niin ei se sitä tarkoita, että hänet olisi asetettu seurakunnan herraksi. EI, vaan palvelijaksi.
        Seurakunnan alamaiseksi Herran pelossa. Eikä suinkaan seurakunnan herraksi omia himojaan toteuttamaan narsistisessa isäntähengessään.

        Kuka on väittänyt ja missä lapinvanhimpia taivaallisiksi vanhemmiksi ja herroiksi. Sinulla taitaa olla vain niin hyvä mielikuvitus, että uskot totena omat ajatuksesi.


      • näin on
        Herran sotamies kirjoitti:

        Pakene sinä joka olet palkkatöissä!

        Minä sen sijaan rakastan kaikkia veljiäni ihan jokaista, ja kerron heille Kristuksesta joka pelastaa.

        Myös niille jotka ovat seuranneet ristillisyyttä pitkään, eivätkä vielä tunne henkilokohtaisesti Kristusta VAPAHTAJAA hengessään asuvaksi Herraksi, vaan elävät vielä lain alla.

        Mistä olet saanut sellaiset silmälasit, että näet minun olevan palkkatöissä. Kyllä sitä elääkseen täytyy töitä tehdä. Sanassakin sanotaan, "että jos ei joku tahdo työtä tehdä, niin ei hänen syömänkään pidä."(2.Tess.3:10)

        17. Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.
        18. Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän.
        19. Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman. (1.Moos.3)

        Väärin näet, jos näet, että autuutta ansaitsen töillä. Siihen en pysty ollenkaan, eikä minun tarvitse, enkä saakkaan tehdä mitään uskoni eteen, mutta uskosta lähtevät kaikki hyvät työt, joista en kuitenkaan voi kerskua.Lainaan muutamia paikkoja, joissa puhutaan töistä:

        20. Vaan ilmoitin ensin niille, jotka Damaskussa ja Jerusalemissa ovat ja kaikessa Juudan maakunnassa, ja myös pakanoille, että he parannuksen tekisivät, ja kääntyisivät Jumalan puoleen, ja tekisivät parannuksen kelvollisia töitä. (Apt.26)

        20. Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on? (Jaak.2)

        5. Muista siis, kusta lankesit pois, ja tee parannus, ja tee niitä ensimäisiä töitä; vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian ja syöksen kynttiläjalkas pois sialtansa, ellet sinä tee parannusta.(Ilmk.2)

        20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
        21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt. (Joh.3)

        39. He vastasivat ja sanoivat hänelle: Abraham on meidän isämme. Jesus sanoi heille: jos te olisitte Abrahamin lapset: niin te tekisitte Abrahamin töitä.
        40. Mutta nyt te etsitte minua tappaaksenne, sitä ihmistä, joka totuuden on teille puhunut, jonka hän on Jumalalta kuullut: sitä ei Abraham tehnyt. (Joh.8)

        Lopuksi vähän pidempi lainaus, jossa käsitellään asioita, joita täälläkin on käsitelty.

        15. Mutta jos te toinen toistanne purette ja syötte, niin katsokaat, ettette toinen toiseltanne syödyksi tule.
        16. Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä, niin ette lihan himoa täytä;
        17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan: nämät ovat vastaan toinen toistansa, niin ettette tee, mitä te tahdotte.
        18. Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan työt ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
        20. Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
        21. Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.
        22. Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.
        23. Senkaltaisia vastaan ei ole laki.
        24. Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin vaeltakaamme myös Hengessä.
        26. Älkäämme turhaa kunniaa pyytäkö, vihoittain ja kadehtien toinen toistamme. (Gal.5)
        1. Rakkaat veljet! jos ihminen osaa johonkuhun vikaan tulla, niin te, jotka hengelliset olette, ojentakaat senkaltaista siveyden hengessä: ja katso itsiäs, ettes sinä myös kiusattaisi.
        2. Kantakaat toinen toisenne kuormaa ja niin Kristuksen lakia täyttäkäät.
        3. Sillä jos joku luulee itsensä jotakin olevan, joka ei kuitenkaan mitään ole, hän viettelee itsensä.
        4. Mutta koetelkaan kukin oman tekonsa, ja sitte hän taitaa ainoasti itsestänsä kerskata, ja ei yhdessäkään muussa;
        5. Sillä kukin pitää oman kuormansa kantaman.
        6. Joka sanalla neuvotaan, se jakakaan kaikkea hyvää sille, joka häntä neuvoo.
        7. Älkäät eksykö; ei Jumala anna itsiänsä pilkata: sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
        8. Joka lihassansa kylvää, se lihastansa turmeluksen niittää; mutta joka hengessä kylvää, se hengestä ijankaikkisen elämän niittää.
        9. Ja koska me hyvää teemme, niin älkäämme suuttuko; sillä aikanansa mekin saamme niittää ilman lakkaamatta.
        10. Koska siis meillä aika on, niin tehkäämme jokaiselle hyvää, mutta enimmiten niille, jotka meidän kanssaveljemme uskossa ovat.
        11. Katsokaat, kuinka suuren lähetyskirjan minä olen teille omalla kädelläni kirjoittanut!
        12. Jotka tahtovat myös näön jälkeen lihassa kelvata, ne teitä ympärileikkaukseen vaativat, ainoastaan ettei heitä Kristuksen ristillä vainottaisi.(Gal.6)

        Viimeiseksi vielä kysymys, miten tämä on mahdollista ja keitä ne ovat? "ovat seuranneet ristillisyyttä pitkään, eivätkä vielä tunne henkilokohtaisesti Kristusta VAPAHTAJAA hengessään asuvaksi Herraksi, vaan elävät vielä lain alla."

        Ajattelen, että tarkoitat sellaisia, jotka seuraavat Kristusta uskonkuuliaisuudessa ja tekevät parannusta omista synneistään, jolloin Jeesuksen veri pudistaa heidät ja he saavat iloita teurastetun vasikan ympärillä. Sellainen ei voi olla lain alla, koska hän on armon alla. Mutta sellaiset jotka eivät osallistu tällaiseen juhlaan, ovat kateellisia ja pilkaavat heitä ja keksivät kaikkia valheita heistä. Puhuvat rakkaudesta ja uskosta, mutta teot eli hedelmät näyttävät toista.


      • Uskova veljmies
        näin on kirjoitti:

        Mistä olet saanut sellaiset silmälasit, että näet minun olevan palkkatöissä. Kyllä sitä elääkseen täytyy töitä tehdä. Sanassakin sanotaan, "että jos ei joku tahdo työtä tehdä, niin ei hänen syömänkään pidä."(2.Tess.3:10)

        17. Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.
        18. Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän.
        19. Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman. (1.Moos.3)

        Väärin näet, jos näet, että autuutta ansaitsen töillä. Siihen en pysty ollenkaan, eikä minun tarvitse, enkä saakkaan tehdä mitään uskoni eteen, mutta uskosta lähtevät kaikki hyvät työt, joista en kuitenkaan voi kerskua.Lainaan muutamia paikkoja, joissa puhutaan töistä:

        20. Vaan ilmoitin ensin niille, jotka Damaskussa ja Jerusalemissa ovat ja kaikessa Juudan maakunnassa, ja myös pakanoille, että he parannuksen tekisivät, ja kääntyisivät Jumalan puoleen, ja tekisivät parannuksen kelvollisia töitä. (Apt.26)

        20. Mutta tahdotkos tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman töitä kuollut on? (Jaak.2)

        5. Muista siis, kusta lankesit pois, ja tee parannus, ja tee niitä ensimäisiä töitä; vaan jos ei, niin minä tulen sinulle pian ja syöksen kynttiläjalkas pois sialtansa, ellet sinä tee parannusta.(Ilmk.2)

        20. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
        21. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt. (Joh.3)

        39. He vastasivat ja sanoivat hänelle: Abraham on meidän isämme. Jesus sanoi heille: jos te olisitte Abrahamin lapset: niin te tekisitte Abrahamin töitä.
        40. Mutta nyt te etsitte minua tappaaksenne, sitä ihmistä, joka totuuden on teille puhunut, jonka hän on Jumalalta kuullut: sitä ei Abraham tehnyt. (Joh.8)

        Lopuksi vähän pidempi lainaus, jossa käsitellään asioita, joita täälläkin on käsitelty.

        15. Mutta jos te toinen toistanne purette ja syötte, niin katsokaat, ettette toinen toiseltanne syödyksi tule.
        16. Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä, niin ette lihan himoa täytä;
        17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan: nämät ovat vastaan toinen toistansa, niin ettette tee, mitä te tahdotte.
        18. Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan työt ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
        20. Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
        21. Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.
        22. Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.
        23. Senkaltaisia vastaan ei ole laki.
        24. Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin vaeltakaamme myös Hengessä.
        26. Älkäämme turhaa kunniaa pyytäkö, vihoittain ja kadehtien toinen toistamme. (Gal.5)
        1. Rakkaat veljet! jos ihminen osaa johonkuhun vikaan tulla, niin te, jotka hengelliset olette, ojentakaat senkaltaista siveyden hengessä: ja katso itsiäs, ettes sinä myös kiusattaisi.
        2. Kantakaat toinen toisenne kuormaa ja niin Kristuksen lakia täyttäkäät.
        3. Sillä jos joku luulee itsensä jotakin olevan, joka ei kuitenkaan mitään ole, hän viettelee itsensä.
        4. Mutta koetelkaan kukin oman tekonsa, ja sitte hän taitaa ainoasti itsestänsä kerskata, ja ei yhdessäkään muussa;
        5. Sillä kukin pitää oman kuormansa kantaman.
        6. Joka sanalla neuvotaan, se jakakaan kaikkea hyvää sille, joka häntä neuvoo.
        7. Älkäät eksykö; ei Jumala anna itsiänsä pilkata: sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
        8. Joka lihassansa kylvää, se lihastansa turmeluksen niittää; mutta joka hengessä kylvää, se hengestä ijankaikkisen elämän niittää.
        9. Ja koska me hyvää teemme, niin älkäämme suuttuko; sillä aikanansa mekin saamme niittää ilman lakkaamatta.
        10. Koska siis meillä aika on, niin tehkäämme jokaiselle hyvää, mutta enimmiten niille, jotka meidän kanssaveljemme uskossa ovat.
        11. Katsokaat, kuinka suuren lähetyskirjan minä olen teille omalla kädelläni kirjoittanut!
        12. Jotka tahtovat myös näön jälkeen lihassa kelvata, ne teitä ympärileikkaukseen vaativat, ainoastaan ettei heitä Kristuksen ristillä vainottaisi.(Gal.6)

        Viimeiseksi vielä kysymys, miten tämä on mahdollista ja keitä ne ovat? "ovat seuranneet ristillisyyttä pitkään, eivätkä vielä tunne henkilokohtaisesti Kristusta VAPAHTAJAA hengessään asuvaksi Herraksi, vaan elävät vielä lain alla."

        Ajattelen, että tarkoitat sellaisia, jotka seuraavat Kristusta uskonkuuliaisuudessa ja tekevät parannusta omista synneistään, jolloin Jeesuksen veri pudistaa heidät ja he saavat iloita teurastetun vasikan ympärillä. Sellainen ei voi olla lain alla, koska hän on armon alla. Mutta sellaiset jotka eivät osallistu tällaiseen juhlaan, ovat kateellisia ja pilkaavat heitä ja keksivät kaikkia valheita heistä. Puhuvat rakkaudesta ja uskosta, mutta teot eli hedelmät näyttävät toista.

        Jos ihmisellä on jotain todellista sanottavaa,
        mahtuu se 20 riviin.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      97
      2157
    2. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1905
    3. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      42
      1869
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      32
      1745
    5. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1349
    6. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1342
    7. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1158
    8. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      90
      979
    9. Hyvää rakkaushuomenta

      Tässä tulee rakkautta päivääsi. ❤️🤍💙💚💛💜💝💞💕💓💖💗💘💟🩷🩵🫶🏼❤️‍🔥😘😍😻💌🏩
      Ikävä
      179
      918
    10. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      904
    Aihe