Vetykennoteknologia edistyy suurin harppauksin tullen myös edullisemmaksi

Anonyymi-ap

Vetykennojen tuotekehitys on edistynyt hyvin viime vuosina ja edistyy edelleen huommatavan vahvalla tahdilla.

Hondan pian esiteltätävässä autossa polttokennon hinnasta on saatu 2/3 pois ja seuraavassa polttokennosukupolvessa vuonna 2030 se edelleen puolittuu edellisestä ja sen kestävyys kaksinkertaistuu.

Honda 10.2.2023:

"Pian esiteltävässä CR-V:ssä uuden polttokennon hinta on saatu kolmasosaan Clarityssa käytettyyn verrattuna."

"Valmistuskustannuksien pudottamisen lisäksi paria muutakin polttokennon tärkeää osa-aluetta on kehitetty oleellisesti. Ensinnäkin se kestää pidempään, minkä lisäksi se toimii aiempaa paremmin alhaisissa lämpötiloissa eli pakkasella."

"Uusi tekniikka on tulosta yhteistyöstä, jonka Honda ja General Motors aloittivat kymmenen vuotta sitten."

"Vuonna 2030 on vuorossa polttokennon seuraava sukupolvi, joka on vielä paljon parempi kuin ensi vuonna CR-V:ssä esiteltävä. Seuraavan sukupolven polttokennon hinnan pitäisi jälleen puolittua ja kestävyyden kaksinkertaistua."

Koko artikkeli, kannustettavaa lukea:

- https://tekniikanmaailma.fi/honda-tuo-ensi-vuonna-myyntiin-cr-vn-jossa-on-kaikin-puolin-paranneltu-seuraavan-sukupolven-polttokenno/

Forvia puolestaan kertoo polttokennoautojen tulevan olemaan vuoteen 2030 mennessä edullisempia kuin s-autot.

"Automotive: Forvia (Faurecia) Promises Hydrogen Cheaper than Battery Cars in 2030"

July 28, 2022

"Speaking of the economic model, the boss of Forvia estimates that he will be able to offer a complete hydrogen traction chain for a 100 kWh car (high range of electric cars currently on the market) between 7,000 and 8,000 euros in 2030. “I don’t think battery technology will reach that price”he judged."

- https://hydrogen-central.com/automotive-forvia-faurecia-promises-hydrogen-cheaper-battery-cars-2030/

*

Symbio

Euroopan ja maailman suurin vetykennotehdas on juuri avattu Ranskaan, joka tulee nostamaan vetykennojen valmistuksen suureen skaalaan.

Vastaava gigafactory on suunnitteilla myös Californiaan.

"Large-scale industrialization"

"Massively increasing hydrogen fuel cell production to support and accelerate the ramp-up of zero-emission hydrogen mobility"

- https://www.symbio.one/en/innovation-industrialization/large-scale-industrialization

Teollisuus on vakuuttunut vetykennojen olevan avainroolissa globaalissa tulevaisuuden nollapäästöissä.

"Industry experts agree: Hydrogen fuel cell technology is a key part of a global transition to a zero-emission future"

- https://www.faurecia-us.com/newsroom/industry-experts-agree-hydrogen-fuel-cell-technology-key-part-global-transition-zero

Vetykennoautojen teknologia on jo nyt hyvin vahvoilla ja edelleen aina vain paremmaksi kehittyen.

Bonus. Vetykennoauto __puhdistaa ilmaa kahden dieselin verran__, eli ei lainkaan hassumpi eko-konsepti.

Suurin haaste on saada se EU:n direktiiveihinsä kirjaama vetyverkko valmiiksi ja vielä sitäkin kattavammaksi.

21

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokonaan uuden platinum-vapaan teknologian vetykennoja on tutkittu ja kehitetty jo pitään, eli on hyvinkin mahdollista, että siltäkin saralta tulee läpimurto jossakin vaiheessa myöhemmin. Vetykennoteknologian kehitys ei makaa laakereillaan.

      "Fuel cells for hydrogen vehicles are becoming longer lasting"

      by University of Copenhagen 2020

      - https://phys.org/news/2020-08-fuel-cells-hydrogen-vehicles-longer.html

      "Study identifies key ingredient for affordable fuel cell catalysts"

      University Buffalo December 5, 2023

      - https://phys.org/news/2023-12-key-ingredient-fuel-cell-catalysts.html

      .

    • Anonyymi

      Kuulostaa samalta kuin monet parempien akkujen prototyypit kuinka jotain on saatu lopulta parannettua, mutta sitten yksi yksityiskohta pilaa koko uuden tekniikan idean esim. huono kestävyys tietyssä tilanteessa. Odottelen edelleen tietoa että aletaan valmistamaan tehtaassa satoja tuhansia kappaleita uuden sukupolven vetypolttokennoja ja sen teknisistä ominaisuuksista myös kerrotaan paljon julkisuuteen että se on todellakin hyvä tuote. Kun niitä uskalletaan valmistaa suuressa teollisessa mittakaavassa, niin silloinhan sen täytyy olla ainakin riittävän hyvä tuote johon todella uskotaan ja niitä saadaan myös kaupaksi. Sitä päivää odotellessa.

    • Anonyymi

      Sehän on hienoa, jos vety tulee oikeaksi vaihtoehdoksi joskus. Nykyisillä eväillä ei henkilöauton käyttövoimaksi juurikaan ole edellytyksiä. Kenties 10 vuoden päästä tilanne on toinen ja kolmentonnin pommin omistajat pääsevät tilaamaan vetyautonsa.

    • Anonyymi

      Polttokennosta ei tule mitään. Se on edelleen kallis ja kömpelö. Samoin jakeluinfran rakentaminen on turhan kallista. Sähköauto rulettaa ja lähitulevaisuudessa vedyn avulla tuotetaan synteettisiä polttoaineita, joilla mennään.

      • Anonyymi

        "Sähköauto rulettaa ja lähitulevaisuudessa vedyn avulla tuotetaan synteettisiä polttoaineita, joilla mennään."

        Vetyhankkeissa kumipyöräisissä on kyse pitkän tulevaisuuden potentiaalista.

        Ensin tulee saada se EU:n direktiiveihinsä kirjaama vetyverkko valmiiksi, vasta siinä vaiheessa on enempi näkymää vetyautojen laajempaan potentiaaliin.

        Japanissa ja E-Koreassa tiedostetaan vahvasti mitä EV:llä geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen ajautuminen merkitsisi, vastaavasti kuin Suomi on aina tiedostanut itänaapurin nyt realisoituneen riskin, vuosi 1939 ei ole unohtunut.

        E-fuel sekä bio-polttoaineet olisivat toivottava vahtoehto, mutta ne tulenevat jäämään hyvin marginaalisiksi ja / tai väliaikaisiksi sillä autonvalmistajat ovat poliittisen pakon seuraamuksena ajamassa alas koko massamarkkinoiden polttarituotannon. Useimmat ovat ilmoittaneet jo vuodenkin jonka jälkeen tehtaalta ei tule ulos yhtä ainoaa polttaria.


    • Anonyymi

      Vetykennoteknologiaa sen eri versiokehityksineen tutkitaan ja kehitetään nyttemmin yhä suuremmalla mielenkinnolla eri puolilla maailmaa.

      "Silver catalysts spark a revolution in affordable fuel cells" 2023

      "Researchers at SLAC National Accelerator Lab, Stanford, and Toyota are revolutionizing hydrogen fuel cells by substituting costly platinum group metals with more economical silver."

      - https://interestingengineering.com/innovation/silver-catalysts-affordable-fuel-cells

      "New design for high-power-density fuel cells offers improved performance and durability" 2023

      - https://techxplore.com/news/2023-06-high-power-density-fuel-cells-durability.html

      "An energy breakthrough: Tech researchers create new type of fuel cell" 2023

      by Kimberly Geiger, Michigan Technological University

      - https://techxplore.com/news/2023-04-energy-breakthrough-tech-fuel-cell.html

      Uudempien sukupolvien veykennojen kustannukset laskevat radikaalisti samalla kun niiden pitkäikäisyys kasvaa suurin harppauksin, kuten Hondan nyt pian esiteltävä uusi kenno ja sen jälkeen tuleva seuvaan sukupolven kenno vuonna 2030.

    • Anonyymi

      patterimosset särkee painollaan tiet liian nopeasti ja saastetta nousee sanoo Pekka Haavisto?

    • Anonyymi

      Yksi aika oleellinen tieto on että mitä se tulevaisuuden vetyauto maksaa autokaupassa uutena? Se määrittää jo hyvin pitkälle meneekö vetyautoja kaupaksi edes teoriassa.

      • Anonyymi

        Vuoteen 2030 mennessä vetyautot ovat edullisempia kuin sähköautot.

        Kuten jo avauksen aineistosta käy ilmi, niin vetykennoteknologian suht' nopea kehittyminen tulee pudottamaan kustannukset samalla, kun niiden ominaisuudet ja pitkäikäisyys paranee huomattavasti.

        "Automotive: Forvia (Faurecia) Promises Hydrogen Cheaper than Battery Cars in 2030"

        July 28, 2022

        "Speaking of the economic model, the boss of Forvia estimates that he will be able to offer a complete hydrogen traction chain for a 100 kWh car (high range of electric cars currently on the market) between 7,000 and 8,000 euros in 2030. “I don’t think battery technology will reach that price”he judged."

        - https://hydrogen-central.com/automotive-forvia-faurecia-promises-hydrogen-cheaper-battery-cars-2030/

        "Large-scale industrialization"

        "Massively increasing hydrogen fuel cell production to support and accelerate the ramp-up of zero-emission hydrogen mobility"

        - https://www.symbio.one/en/innovation-industrialization/large-scale-industrialization

        Vetyautojen tekniikka ei ole se haaste, vaan riittävän kattavan vetyverkon valmiiksi saaminen.

        Ensialkuun tulee odotella sen EU:n direktiiveihinsä kirjaaman vetyverkon valmistumista, joka on se seuraava merkittävämpi tilannekatsauksen etappi.


    • Anonyymi

      "Vetyautojen tekniikka ei ole se haaste, vaan riittävän kattavan vetyverkon valmiiksi saaminen."

      Miksi sitten niissä vähintään neljässä maassa ei mene siltikään vetyautot kaupaksi vaikka niissä on jo kohtuu hyvä vetytankkausverkosto ja voi ajaa vetyautolla ympäri maata suht sujuvasti? Miksei myöskään kaasuautotkaan ole menneet kaupaksi vaikka ovat paljon halvempia ja voi ajaa myös 9l polttoaineella eli ovat hybridiautoja ja paljon käytännöllisempiä kuin vetyautot?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot-

      Ovathan myös täyssähköautojen valmistajat väittäneet tekevänsä alle 20 000e autoja kuluttajille, mutta kovin vaikeata tuntuu puheista huolimatta olevan. Miten nyt vetyautotkaan siinä onnistuisivat kun ei ole suuret tunnetut kansainväliset autonvalmistajat Toyota, Honda eikä Hyundaikaaan siinä onnistunut viimeiseen 10 vuoteen aidosti alentavansa vetyautojensa hintaa polttomoottoriautojen tasolle? Ehkä tuo 7000-8000e hinta vetykomponenteista on oikeasti vain TEHTAAN hinta johon lisätään kaikenlaisia veroja päälle ja kaikenlisäksi vielä TOIVE että niin tulevaisuudessa käy, jolla kalastellaan mediahuomiota (liioittelua) houkutelleen lisää sijoittajia maksamaan massiiviset sijoitukset? Faktaa on se ettei tämä TULEVAISUUDEN ARVIO ole vielä toteutunut.... on vain toive toteutumisesta.

      Odotellaan nyt pari vuotta mitä ne hehkutetut vetyautot oikeasti eri maiden autokaupoissa maksavat tavalliselle kuluttajalle ja mitä syitä sitten luetellaan kun ne eivät mene kaupaksi vaikka hinta on houkutteleva(?) jolloin vetytankkausverkostokin on kehittyneempi. Ja ennenkaikkea mitä myös maksaa sitten muut käyttövoimat ja mikä on niiden energian hinta myös, jolloin kansa kyllä kertoo myyntitilastoissa missä käyttövoimassa (tuotteessa) on järkeä.

      Näissä vetyhehkutuksissa on se ongelma että ladataan valtavat odotukset TULEVAISUUDESTA aina vain joka vuosi "odottakaas pari vuotta niin rytisee!" ja tätä evankeliumia on saanut kuulla jo jopa 90-luvulta saakka, niin uskohan siinä menee jos mitään aidosti hyvää ei olla keksitty vetytekniikassa, mutta vain päätetään VÄITTÄÄ (valehdella) että on keksitty. Vain myyntitilastot paljastavat totuuden että milloin vetytekniikka on tarpeeksi hyvää että kansa suostuu sitä ostamaan ja myös muut kilpailijat (autotehtaat) tulevat mukaan omilla vetytuotteillaan... kuten on täyssähköautojen kanssa käynyt kun niitä menee nyt monessa maassa selvästi kaupaksi monen autotehtaan valmistamana.

      " Polttokennoautolla on oltava joku valttikortti sen ominaisuuksissa: tilat, hyötykuorman määrä, toimintamatka… silloin asiakas voi olla valmis jopa maksamaan hieman enemmän. Miksi asiakas ostaisi vetyteknologiaa ilman jotain hyötyä?"

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/toyotan-vetyprojektin-johtaja-uskomme-vetyyn-hyvana-vaihtoehtona-etenkin-dieselille/

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000-

      https://ev-database.org/

    • Anonyymi

      Stellantiksen, Michelinin ja Forvian yhteisyritys Symbio rakensi Euroopan suurimman vetykennotehtaan ... gigafactoryn.

      "Symbio inaugurates its first gigafactory SymphonHy, Europe’s largest integrated site producing hydrogen fuel cells, supporting the deployment of sustainable and efficient mobilit"

      - https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/december/symbio-inaugurates-its-first-gigafactory-symphonhy-europe-s-largest-integrated-site-producing-hydrogen-fuel-cells-supporting-the-deployment-of-sustainable-and-efficient-mobility

      Infoa yrtityksestä.

      Symbio https://www.symbio.one/en

      "As a front-runner in zero-emission hydrogen mobility, Symbio is the leading innovation partner of hydrogen mobility pioneers, with over 30 years' experience and 6 million kilometers covered."

      "H2Motive range"

      "A broad range of compact, high-performance fuel cells to meet all your needs for zero-emission hydrogen mobility"

      - https://www.symbio.one/en/hydrogen-solutions/h2motive-range

      Range jopa 1000 km ;-)

    • Anonyymi

      Paljonko tämä pian esiteltävä Honda CR-V maksaa autokaupassa?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Uskomustarpeiden sijaan Hondan nyt pian julkistettavan auton vetykennon hinnasta on saatu hurjat 2/3 pois ja seuraavan sukupolven kennon hinta laskee edelleisestä vielä puolet lisää, samalla kun sen elinikä kaksinkertaistuu vuonna 2030.

        Kuitenkin auton hintaan vaikuttaa myös valmistusvlyymit ja jo nyt 200 000 vetyauton valmistuksella saataisiin 50% hinnasta pois. Pienemmät volyymit rajoittavat hintakehitystä.

        Toisekseen, noista täysin kakaramaisista ja toistamiseen penikkauhoten hoetuista tappamiskuvitelmista poiketen, kyse ei edes ole jompi-kumpi-kehityksestä, vaan mm. Toyota kuin Stellantiskin luottavat EV:n ja vetyauton yhteiseloon ja vallinnanmahdollisuuksien tarpeeseen.

        Kaikki ei kuitenkaan ole valmiiksi kiveen kaiverrettua.

        EV & EU-politiikka:

        ** Haastattelimme Toyotan tuotekehitystä ja vetyprojektia Euroopassa johtavaa Thiebault Paquetia aiheesta.

        EV: "Joillekin asiakkaille se on oikea ratkaisu. Mutta ei kaikille. Uskon, että EU:ssa tarkkaillaan tilannetta tällä hetkellä. Täyssähköautojen halutaan yleistyvän, heidän on pakko tehdä tällä hetkellä näin."

        "Poliitikkojen oli pakko reagoida. Mutta säännöissä on takaovi. EU tarkkailee koko ajan, miten nopeasti autojen sähköistyminen tapahtuu. Jos tilanne muuttuu, heillä on vaihtoehtoisia suunnitelmia. Mihin suuntaan tulevaisuus meitä vie, meidän on vain odotettava. Autotehtaat eivät voi valmistaa autoja, joihin ihmisillä ei ole varaa."

        - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/toyotan-vetyprojektin-johtaja-uskomme-vetyyn-hyvana-vaihtoehtona-etenkin-dieselille/


    • Anonyymi

      VETYNARSUN VÖYHÖTYKSIÄ ! ! NARSU SEEKOPÄÄ AAUUTISTI MASSAPOSTAUS TROLLI HALUAA VAIN HUOMIOTA JA SAIRAS LAITOSHOIDOKKI TYKKÄÄ VÄNGÄTÄ LIKI KAIKISTA ASIOISTA SUOLESSA HELPPO VÄNGÄTÄJA SILLÄ ET KAIKESTA ERI MIELTÄ KUIN MUUT SAA HUOMIOTA ! ! HUOMIOSTA NARSU TROLLI ELÄÄ ETTÄ ÄLÄKOMMENTOI NARSU TROLLILLE ! !

    • Anonyymi

      Uuden Hondan vetykennon valmistus kustantaa 2/3 vähemmän kuin Clarityn vastaava.

      Uusi kenno on myös yli kaksi kertaa pitkäikäisempi ja starttaa kylmässä selkeästi nopeammin.

      "Honda Reveals New Details on 2024 CR-V Powered by Hydrogen"

      "Honda Motor Company, said that the new system is more than twice as durable and has "significantly faster" startup times at frigid temperatures (under -22 degrees F)."

      "Also, Harty said, compared to the fuel cell system found in the now-defunct Clarity, the next-gen system costs two-thirds less to build."

      - https://www.caranddriver.com/news/a42796089/2024-honda-cr-v-powered-by-hydrogen-details/

      Kiinnostava nähdä mihin hintaan valmistaja voi tuota kuitenkin pienen tuotantomäärän autoa myydä, sillä 200 000 volyymeillä hinta putoaisi 50% jo nykykennoisillakin.

    • Anonyymi

      Aikaisempi vetykäyttöinen Honda Clarity maksoi noin 58 000 dollaria vuonna 2021 joidenkin lähteiden mukaan. Olisiko sen hinta noin 40 000 dollaria peilaten halvempaan vetypolttokennoon.... se selviää varmaan viimeistään 2024 kesällä. Mahtaako maksaa joskus myöhemmin sitten Suomessa yli 60 000 euroa kaikkine veroineen? Tarkempia teknisiä tietoja myös odotellessa.

      Ongelmana on edelleen se mistä jo useamman kerran olen kysynyt että vaikka hinta saadaan painettua ehkä kohtuulliseksi, niin miksi nyt Hondat menisi kaupaksi? Minkä suuren edun tämä vetyhonda nyt antaa kansalaisille jolloin näkevät sen järkevänä vaihtoehtona autoilussa jolloin haluavat sen ostaa oikeassa elämässä verrattuna aikaisempiin vetyautoihin? Se ei voi olla vain hinta kun ei myöskään nestekaasuautot eikä maakaasuautotkaan siinä onnistuneet monen vuoden jälkeenkään vetyhondaa selvästi halvemmalla hinnalla.

      https://carbuzz.com/cars/honda/clarity-fuel-cell

      • Anonyymi

        Yksinkertaista. Vetykennoautojen tekniikka on jo nyt hyvässä kuosissa ja kehittyy edelleen yllättävänkin hyvin harppauksin.

        Kuten Toyotan edustaja totesi, niin ensin tulee saada riittävän kattava vetyverkko, joka ei siis selvästikään sitä ole ollut Japanissakaan.

        Mirain kokluokassa hyvä, mutta ilmeisemmin tällä hetkellä vetykennoisuus ei vielä sovellu kovin hyvin pieniin autoihin, mutta tekniikan kehittyessä sekin saattaa muuttua.

        Mikäli alan ytimessä olevan Forvian kanta vetyautojen, s-autoa edullisemmista hinnoista vuoteen 2030 toteutuu, niin homma on tulevaisuudessa kiinni vain vetyverkon laajuudesta.

        Kun vedyn tuotanto skaalautuu suuremaksi, niin myös sen kilohinta maltillistuu, joka toiseen ketjuun linkkaamani artikkelin mukaan on jo tällä hetkellä Ranskassa 9 - 15 euroa kilo, eli vedyn hintakaan ei sittemmin tule olemaan jarruna.

        Veyautossa on kakki polttarin käytön helppouden edut ja lisäksi se puhdistaa ilmaa kahden deselin verran.

        *

        Sveitsin malli osoittaa miten muna-kana-syndrooma on selätettävisä jo nyt raskaassa liikenteessä ja lähinnä

        siitähän ne kumipyörien vetyhankkeet lähtevät liikkeelle.

        5 miljoonaa kilometriä kahdessa vuodessa.

        15 October 2022

        "On the road together: 20 hydrogen electric trucks drive the 5 millionth kilometer together"

        “Today, 47 heavy trailer trucks together drive more than 10’000 km per day. "

        " The 5 million kilometers driven so far, with more than 4’000 tons of CO2 emissions saved, show how successful this ecosystem is on the road. 20 operators of fuel cell electric trucks – all Hyundai XCIENT Fuel Cell – celebrated this 5 millionth kilometer today"

        "The latter unites 21 well-known Swiss companies, which together with Hyundai Hydrogen Mobility and Hydrospider solved and are solving the chicken-and-egg problem, with today eleven public hydrogen filling stations in Switzerland (AVIA, Coop Pronto, AGROLA and Schwab-Guillod) and 14 leading companies from retail, logistics and transport."

        - https://h2mobilitaet.ch/en/news/on-the-road-together-20-hydrogen-electric-trucks-drive-the-5-millionth-kilometer-together

        Ilman kristallipalloa tulae tyytyä seuraamaan miten eri vetyhankkeet nyttemmin etenevät vuodesta toiseen lisääntyvässä määrin, peruutuspelistä ei ole suureksi avuksi.


    • Anonyymi

      "Yksinkertaista. Vetykennoautojen tekniikka on jo nyt hyvässä kuosissa ja kehittyy edelleen yllättävänkin hyvin harppauksin."

      Eli vetyhonda on nyt "hyvissä kuosissa", mutta et kuitenkaan kykene mitenkään YKSITYISKOHTAISESTI avaamaan miksi nyt tilanne olisi aivan toinen ja niitä vetyhondia menee myös oikeasti kaupaksi eikä vain virtuaalisesti netissä? Voiko autokauppias tokaista vain asiakkaalle "hyvissä kuosissa" ja asiakas tajuaa heti sen jolloin vetyhondasta tehdään kaupat?

      "Kuten Toyotan edustaja totesi, niin ensin tulee saada riittävän kattava vetyverkko, joka ei siis selvästikään sitä ole ollut Japanissakaan."

      Kerro meille nyt millainen on hyvä vetytankkausverkosto jos ei noin 160 vetytankkausasemaa Japanissa ole riittävä kun voidaan ajaa teoriassa ympäri maata sujuvasti? Ja miksei sitten Toyota suurena yhtiönä ole korjannut tätä epäkohtaa 10 vuoden jälkeenkään näyttäen esimerkkiä omille kansalaisilleen lisäten kotimaisen vetyautonsa myyntiä kun kerran niin vahvasti edelleen vetyautoihin uskoo?

      Nyt kun kerran keskustellaan suomeksi, niin monia varmasti kiinnostaa millainen on tulevaisuudessa hyvä Suomen vetytankkausverkosto, joten pyydän sinua kertomaan YKSITYISKOHTAISESTI millainen on lopulta hyvä vetytankkausverkosto Suomessa? Kuinka monta vetytankkausasemaa tulevaisuuden Suomessa pitää olla että niitä on tarpeeksi, minkälaisillä väleillä maksimissaan vetytankkausasemien sijainnit, paljonko vety saa maksaa pumpulla maksimissaan että vetyautoja menee kaupaksi eikä vetytankkausverkoston käyttöaste jää vähäiseksi, kuinka kauan vetytankkausverkoston pystytyksessä menee (kun ottaa huomioon lupaprosessit), kuinka paljon se maksaa myös verorahoin tuettuna, miten vedyn täydennys hoidetaan vetytankkausasemille kun otetaan huomioon vetytehtaiden sijainnit, kuinka usein vetytäydennyksiä pitää tehdä että vetyä varmasti riittää vetytankkausasemilla eikä pääse loppumaan, miten HIC ilmiötä voidaan torjua ettei infran rakenteiden uusiminen maksa paljon....

      Väitän ettei 2030 vuoteen mennessä ole mitään uskottavaa vetytankkausverkostoa Suomessa, koska se maksaa valtavasti, sen rakentaminen on hidasta, ylläpito vaatii myös paljon, vedyn hintaa ei välttämättä saada painettua houkuttelevalle tasolle pumpulla esim. 4e/kilo kun sen kysyntä jo pelkästään teollisuudessa lisääntyy, kuljetustoiminnassa vety energiana rasittaa paljon kulurakennetta ja täyssähköautot plus niiden latausverkosto ovat siihen mennessä kehittyneet huomattavasti.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18149566/kaivosteollisuus-suosii-tayssahkokuorma-autoja-vedyn-sijaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi

    • Anonyymi

      "Ranskassa 9 - 15 euroa kilo, eli vedyn hintakaan ei sittemmin tule olemaan jarruna."

      Miksi ihmiset valitsevat selvästi kalliimman vetyauton jos halvemmalla bensa/diesel/etanoli/kaasu autolla ajaa samoilla kuluilla ja tankkausverkostokin on parempi kuin vedyllä? Ja vaikka kävisi niin onnekkaasti että vetyauton hinta saadaan painettua jopa polttomoottoriauton tasolle, niin miksi ihmiset tyytyisivät huonompaan tankkausverkostoon vedyn kanssa? Toisinsanoen mitä etua tavalliset ihmiset saavat vetyautoilusta, jotta se olisi vähintäänkin vaivan arvoista?

    • Anonyymi

      Aika vaikeata uskoa että ilman tukia Sveitsin vetykuorma-autot pystyvät ajamaan sillä yksi kilo maksaa noin 20,50e Sveitsissä 12/20203 ja sitä kuluu noin 10kg/100km (noin 205e). Vertailun vuoksi diesel kuorma-auto kuluttaa noin 30l/100km (noin 60e), niin ero on rahassa mitattuna valtava dieselin eduksi. 100 000km /vuosi tekee sitten joko 205 000e tai 60 000e, joten puhutaan isoista rahoista pelkästään yhdessä vuodessa.

      Kulutus tietysti riippuu myös säästä, ajoneuvosta, ajoprofiilista, lastin painosta, liikenteen sujuvuudesta (yöllä vai ruuhkassa) jne. mutta kuitenkin pelkistetyillä luvuilla on vaikeata uskoa että kuljetusyrittäjät innostuvat selvästi kalliimmista vetykuorma-autoista ja vielä rajoitetulla vetytankkausverkoston alueella jolloin kaikkia keikkoja ei voida ottaa vastaan, koska vetykuorma-autolla ne eivät kannata jos vetyä pitää hakea kaukaa. Vetykuorma-autoilla ajetaankin varmaankin hyvin pitkälle vakioreittejä kun vetytankkausasemat osuvat sopivasti matkan varrelle. Dieselillä ympäri maata ja kaikenlaisia keikkoja voidaan ottaa vastaan, jolloin liiketoiminta on paremmalla mallilla. Ja kysymys kuuluu myös uskaltaako poliitikot täysin kieltää diesel kuorma-autojen myynnin vaikkapa vuonna 2035 kun pakottaminen voi heijastua monien päivittäistavaroiden hintoihin jos kuljetus uhkaa lamaantua kun kaikilla kuljetusyrityksillä ei ole varaa ostaa selvästi kalliimpaa vetykuorma-autoja ja operoida kalliimmalla energian hinnalla. Diesel henkilöautot on helpompaa kieltää kuin diesel kuorma-autot.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://www.glpautogas.info/en/hydrogen-sale-price-switzerland.html

      https://autotraveler.ru/en/switzerland/trend-price-fuel-switzerland.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe