Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin ensi vuonna

Anonyymi-ap

https://yle.fi/a/74-20114054?origin=rss

Vireonin toimitusjohtaja Per Øyvind Voien mukaan uusia asemia avataan pian.

Hankkeessa ovat mukana Jyväskylän kaupunki sekä Central Finland Mobility Foundation (Cefmof), joka on Jyväskylän kaupungin, Toyotan rallitallin ja Toyota Mobility Foundationin perustama säätiö.
Ensimmäiset vetybussit käyttöön 2025

19

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onko busseissa toyotan tekniikka?

    • Anonyymi

      Ettei vaan kävisi kuin Wittusen projektien kanssa, eli ei toteudu.
      Toisaalta eipä noista tankkailla kuin raskasta liikennettä ja sellaisiakaan ei ole kuin ehkä nuo bussit.

      • Anonyymi

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        raha ratkaisee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        Minua harmittaa katteeton hype vetyajoneuvojen ympärillä ja kuinka väärälle palstalle jatkuvasti pakkomainontaa tehdään vetyautojen osalta. Jos vetyautot olisivat todella hyvä tuote, niin ne olisivat jo lyöneet aidosti itsensä läpi noin 20 vuoden yrittämisen jälkeen. Mutta edelleen monessa maassa vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%, mutta netissä jaksetaan VALEHDELLA vetytekniikan paremmuudesta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        Mulle on ihan sama mitä tulee tai on tulematta, mutta haluan, että jutut pysyisivät lähellä totuutta ja täällä 95% on provoja vedystä ja sähköstä.
        Selvä totuus kuitenkin on, että noin halpoja sähköautoja ei tule olemaan koskaan kuin mopona. Toiseksi henkilöautopuolelle ei tule vetyä tuskin koskaan, koska se on ihan liian kallista ja työlästä jakaa ja itse vety on liian kallista yksityiseen käyttöön.


    • Anonyymi

      saako ne mirait ja bmw tankata samoilla asemilla?

    • Anonyymi

      Ei tule toteutumaan, vety on ihan huuhaata kun sitä ei maapallolla sinällään esiinny vaan se on ensin kalliisti valmistettava.

    • Anonyymi

      No odotetaan ja katsotaan nyt ensin onko se asema toiminnassa kesäkuussa 2025.

      Näiden hankkeiden track record toteutuksen suhteen kun ei ole ollut kovin hyvä tähän mennessä...

    • Anonyymi

      800 000e maksaa vetybussi kappaleelta plus mahdollisesti selvästi kalliimpi vety energiana kuin sähkö, joten taloudellisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Hinta peilattu Barcelonan linkistä. Ja vielä ilmeisesti paikallisliikennettä eli ei kaukoliikennettä, joten ei mitään merkittävää etua sähköbussia vastaan. HSL on testannut jo noin 5 vuotta sähköbusseilla ajamista ja joka vuosi pks linja-autoyhtiöt ostaa eri merkkisiä sähköbusseja lisää.

      https://caetanobus.pt/wp-content/uploads/2023/05/H2.City-Gold.pdf

      https://www.electrive.com/2020/09/24/barcelona-orders-eight-hydrogen-buses-from-caetano/

      https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit

      Onko Toyota myynyt todella halvalla vetybussit kuitenkin, jotta niistä päästään eroon kuten Miraille kävi aiemmin? Vai todellisuudessa niitä ei omistakkaan Koiviston Auto eikä Jyväskylän kaupunki vaan ovat vain mannekiineina liisattuna jonkin aikaa, josta Toyota saa medianäkyvyyttä?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella

      Onhan näitä muitakin vetyajoneuvoja eikä kokemukset ole olleet niistä kovin hyviä, jolloin ne ovat muutaman vuoden päästä poistuneet laivueesta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17768102/vetygeneraattorin-alyton-hinta-joka-ei-menesty-kilpailussa-

      Ja huomatkaa että jälleen kerran mediassa ei ole mitään arviota vedyn hinnasta, jotta voisi tehdä kustannuslaskelmia energian osalta vetybussille vs diesel vs sähkö.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

    • Anonyymi

      Vai onko ne jonkun kolmannen osapuolen (Cefmof?) omistuksessa. Kaupungin uutisessa puhutaan vaan siitä, että kyseessä on hanke ja autot voidaan integroida kaupunkiliikenteeseen, joten kuvittelisin että kaupunki tai KA ei niitä ainakaan vielä omista

    • Anonyymi

      Maailmalla uutisia että vetybussien ylläpito on tullut liian kalliiksi ja on siirrytty takaisin sähköbusseihin.

      "Koska maailmanlaajuisesti yli 600 000 akkubussia ja alle 5 000 H2-polttokennoa, olisiko aika lopettaa uusien "kokeilujen" tukeminen? Kuten Barnard kommentoi, Boston Consulting Group ja Oxford Global Projects tuottivat paperin siitä , miten power-to-x -projekteja voidaan tehdä paremmin. Käytännössä yksikään vetyprojekti ei päässyt lopulliseen investointipäätökseen, ei välitäkään toiminnasta. Noin 12 % ehdotetuista laitoksista pääsi toimintaan, mutta ne olivat pienimmät, 0,2 % suunnitelluista volyymeistä."

      https://optimisticstorm-com.translate.goog/hydrogen-buses-fail-economics/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Toivottavasti Jyväskylään toimitetut vetybussit eivät ole kuin korkeintaan liisattu huoltosopimuksineen, jotta niistä päästään myös kätevästi eroon parin vuoden päästä kun kustannukset ja ongelmat valkenevat päättäjille.

      "Cebon sanoi, että sähköbusseista on tulossa standardi maailmanlaajuisesti ja niiden pitäisi olla Australian suosituin vaihtoehto dieselajoneuvoille.

      Hän sanoi, että vetybussin pääomakustannukset olivat tyypillisesti vähintään kaksinkertaiset sähköbussin kustannuksiin verrattuna, kun taas käyttökustannukset olivat vähintään kolme kertaa suuremmat.

      Cebon sanoi, että vetykäyttöisten ajoneuvojen kokeet ympäri maailmaa ovat epäonnistuneet, mukaan lukien Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa.

      Grattan Instituten energia- ja ilmastoosaston apulaisohjelmajohtaja Alison Reeve sanoi, että sähköajoneuvot ovat paras vaihtoehto kaupunkibusseille kustannusten ja päästöjen suhteen."

      https://www-theguardian-com.translate.goog/australia-news/2023/nov/24/victoria-warned-against-very-very-inefficient-hydrogen-buses-after-trial-announced?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Videossa kerrotaan miksi vetybussit maksavat paljon enemmän kuin sähköbussit sekä kiusallisen tiedon että kovin vähän aidosti vihreää sähköä on tarjolla vedyn valmistamiseen, jolloin todellisuudessa vedyn valmistaminen sekasähköllä tai maakaasusta aiheuttaa merkittäviä päästöjä taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Vetybussit eivät todellisuudessa toimi ja moni kaupunki on kokeilujen jälkeen luopunut niistä.

      "Economics expert warns expensive hydrogen buses are destined to fail"
      https://www.youtube.com/watch?v=sEaKEv5OB5Q

    • Anonyymi

      Ryssäkin trollaa Savuskininkadun tehtaaltaan täällä niin paljon kuin lähtee vahingoittaakseen Euroopan taloutta. Typerät suomalaiset ostavat aasialaisia autoja ja tilaavat Temusta krääsää Kiinaa avustaakseen ja Putin vain nauraa.

    • Anonyymi

      toyota

    • Anonyymi

      Siis Jyväskylässä 93 bussia, 64 sähköistä ja peräti 5 vetybussia, jotka ovat Toyotan testikäytössä (kaupunki ei kai ole ostanut näitä). Kyse on pilottiprojektista.
      Mikäköhän on vedyn hinta, kun sen valmistukseen tarvitaan kolme kertaa enemmän sähköä ja asemakin syö koko ajan lisää sitä sähköä. On nimittäin aika kallista varastoida vetyä.

      Toisinsanoen sähköbusseihin luotetaan ensisijaisesti ja vetybusseja vasta kokeillaan. Olen aika varma kun vetybussien korkeat kulut selviävät päättäjille ja niitä verrataan sähköbusseihin, niin vetybusseista luovutaan.

      https://www.koivistonauto.fi/2023/01/23/koiviston-auto-konserni-jatkaa-jyvaskylan-paikallisliikenteen-liikennointia-jopa-vuoteen-2034-saakka/?fbclid=IwY2xjawFrarNleHRuA2FlbQIxMAABHdkjCC3oYuxjYLu0BgezhI0-TEWw_dnlxGMLr3KoquEXODl8XoSa_FZxkA_aem_mQdXJg2ECC7F2rfyJOztHg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      222
      6286
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      187
      5856
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      15
      5444
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      74
      4124
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      139
      3472
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3303
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      21
      2996
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      6
      2467
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      240
      2351
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      130
      2234
    Aihe