Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin ensi vuonna

Anonyymi-ap

https://yle.fi/a/74-20114054?origin=rss

Vireonin toimitusjohtaja Per Øyvind Voien mukaan uusia asemia avataan pian.

Hankkeessa ovat mukana Jyväskylän kaupunki sekä Central Finland Mobility Foundation (Cefmof), joka on Jyväskylän kaupungin, Toyotan rallitallin ja Toyota Mobility Foundationin perustama säätiö.
Ensimmäiset vetybussit käyttöön 2025

19

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onko busseissa toyotan tekniikka?

    • Anonyymi

      Ettei vaan kävisi kuin Wittusen projektien kanssa, eli ei toteudu.
      Toisaalta eipä noista tankkailla kuin raskasta liikennettä ja sellaisiakaan ei ole kuin ehkä nuo bussit.

      • Anonyymi

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        raha ratkaisee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        Minua harmittaa katteeton hype vetyajoneuvojen ympärillä ja kuinka väärälle palstalle jatkuvasti pakkomainontaa tehdään vetyautojen osalta. Jos vetyautot olisivat todella hyvä tuote, niin ne olisivat jo lyöneet aidosti itsensä läpi noin 20 vuoden yrittämisen jälkeen. Mutta edelleen monessa maassa vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%, mutta netissä jaksetaan VALEHDELLA vetytekniikan paremmuudesta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        Mulle on ihan sama mitä tulee tai on tulematta, mutta haluan, että jutut pysyisivät lähellä totuutta ja täällä 95% on provoja vedystä ja sähköstä.
        Selvä totuus kuitenkin on, että noin halpoja sähköautoja ei tule olemaan koskaan kuin mopona. Toiseksi henkilöautopuolelle ei tule vetyä tuskin koskaan, koska se on ihan liian kallista ja työlästä jakaa ja itse vety on liian kallista yksityiseen käyttöön.


    • Anonyymi

      saako ne mirait ja bmw tankata samoilla asemilla?

    • Anonyymi

      Ei tule toteutumaan, vety on ihan huuhaata kun sitä ei maapallolla sinällään esiinny vaan se on ensin kalliisti valmistettava.

    • Anonyymi

      No odotetaan ja katsotaan nyt ensin onko se asema toiminnassa kesäkuussa 2025.

      Näiden hankkeiden track record toteutuksen suhteen kun ei ole ollut kovin hyvä tähän mennessä...

    • Anonyymi

      800 000e maksaa vetybussi kappaleelta plus mahdollisesti selvästi kalliimpi vety energiana kuin sähkö, joten taloudellisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Hinta peilattu Barcelonan linkistä. Ja vielä ilmeisesti paikallisliikennettä eli ei kaukoliikennettä, joten ei mitään merkittävää etua sähköbussia vastaan. HSL on testannut jo noin 5 vuotta sähköbusseilla ajamista ja joka vuosi pks linja-autoyhtiöt ostaa eri merkkisiä sähköbusseja lisää.

      https://caetanobus.pt/wp-content/uploads/2023/05/H2.City-Gold.pdf

      https://www.electrive.com/2020/09/24/barcelona-orders-eight-hydrogen-buses-from-caetano/

      https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit

      Onko Toyota myynyt todella halvalla vetybussit kuitenkin, jotta niistä päästään eroon kuten Miraille kävi aiemmin? Vai todellisuudessa niitä ei omistakkaan Koiviston Auto eikä Jyväskylän kaupunki vaan ovat vain mannekiineina liisattuna jonkin aikaa, josta Toyota saa medianäkyvyyttä?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella

      Onhan näitä muitakin vetyajoneuvoja eikä kokemukset ole olleet niistä kovin hyviä, jolloin ne ovat muutaman vuoden päästä poistuneet laivueesta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17768102/vetygeneraattorin-alyton-hinta-joka-ei-menesty-kilpailussa-

      Ja huomatkaa että jälleen kerran mediassa ei ole mitään arviota vedyn hinnasta, jotta voisi tehdä kustannuslaskelmia energian osalta vetybussille vs diesel vs sähkö.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

    • Anonyymi

      Vai onko ne jonkun kolmannen osapuolen (Cefmof?) omistuksessa. Kaupungin uutisessa puhutaan vaan siitä, että kyseessä on hanke ja autot voidaan integroida kaupunkiliikenteeseen, joten kuvittelisin että kaupunki tai KA ei niitä ainakaan vielä omista

    • Anonyymi

      Maailmalla uutisia että vetybussien ylläpito on tullut liian kalliiksi ja on siirrytty takaisin sähköbusseihin.

      "Koska maailmanlaajuisesti yli 600 000 akkubussia ja alle 5 000 H2-polttokennoa, olisiko aika lopettaa uusien "kokeilujen" tukeminen? Kuten Barnard kommentoi, Boston Consulting Group ja Oxford Global Projects tuottivat paperin siitä , miten power-to-x -projekteja voidaan tehdä paremmin. Käytännössä yksikään vetyprojekti ei päässyt lopulliseen investointipäätökseen, ei välitäkään toiminnasta. Noin 12 % ehdotetuista laitoksista pääsi toimintaan, mutta ne olivat pienimmät, 0,2 % suunnitelluista volyymeistä."

      https://optimisticstorm-com.translate.goog/hydrogen-buses-fail-economics/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Toivottavasti Jyväskylään toimitetut vetybussit eivät ole kuin korkeintaan liisattu huoltosopimuksineen, jotta niistä päästään myös kätevästi eroon parin vuoden päästä kun kustannukset ja ongelmat valkenevat päättäjille.

      "Cebon sanoi, että sähköbusseista on tulossa standardi maailmanlaajuisesti ja niiden pitäisi olla Australian suosituin vaihtoehto dieselajoneuvoille.

      Hän sanoi, että vetybussin pääomakustannukset olivat tyypillisesti vähintään kaksinkertaiset sähköbussin kustannuksiin verrattuna, kun taas käyttökustannukset olivat vähintään kolme kertaa suuremmat.

      Cebon sanoi, että vetykäyttöisten ajoneuvojen kokeet ympäri maailmaa ovat epäonnistuneet, mukaan lukien Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa.

      Grattan Instituten energia- ja ilmastoosaston apulaisohjelmajohtaja Alison Reeve sanoi, että sähköajoneuvot ovat paras vaihtoehto kaupunkibusseille kustannusten ja päästöjen suhteen."

      https://www-theguardian-com.translate.goog/australia-news/2023/nov/24/victoria-warned-against-very-very-inefficient-hydrogen-buses-after-trial-announced?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Videossa kerrotaan miksi vetybussit maksavat paljon enemmän kuin sähköbussit sekä kiusallisen tiedon että kovin vähän aidosti vihreää sähköä on tarjolla vedyn valmistamiseen, jolloin todellisuudessa vedyn valmistaminen sekasähköllä tai maakaasusta aiheuttaa merkittäviä päästöjä taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Vetybussit eivät todellisuudessa toimi ja moni kaupunki on kokeilujen jälkeen luopunut niistä.

      "Economics expert warns expensive hydrogen buses are destined to fail"
      https://www.youtube.com/watch?v=sEaKEv5OB5Q

    • Anonyymi

      Ryssäkin trollaa Savuskininkadun tehtaaltaan täällä niin paljon kuin lähtee vahingoittaakseen Euroopan taloutta. Typerät suomalaiset ostavat aasialaisia autoja ja tilaavat Temusta krääsää Kiinaa avustaakseen ja Putin vain nauraa.

    • Anonyymi

      toyota

    • Anonyymi

      Siis Jyväskylässä 93 bussia, 64 sähköistä ja peräti 5 vetybussia, jotka ovat Toyotan testikäytössä (kaupunki ei kai ole ostanut näitä). Kyse on pilottiprojektista.
      Mikäköhän on vedyn hinta, kun sen valmistukseen tarvitaan kolme kertaa enemmän sähköä ja asemakin syö koko ajan lisää sitä sähköä. On nimittäin aika kallista varastoida vetyä.

      Toisinsanoen sähköbusseihin luotetaan ensisijaisesti ja vetybusseja vasta kokeillaan. Olen aika varma kun vetybussien korkeat kulut selviävät päättäjille ja niitä verrataan sähköbusseihin, niin vetybusseista luovutaan.

      https://www.koivistonauto.fi/2023/01/23/koiviston-auto-konserni-jatkaa-jyvaskylan-paikallisliikenteen-liikennointia-jopa-vuoteen-2034-saakka/?fbclid=IwY2xjawFrarNleHRuA2FlbQIxMAABHdkjCC3oYuxjYLu0BgezhI0-TEWw_dnlxGMLr3KoquEXODl8XoSa_FZxkA_aem_mQdXJg2ECC7F2rfyJOztHg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      146
      3796
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      74
      3558
    3. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      43
      3514
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      159
      3034
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2563
    6. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      37
      2374
    7. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      236
      2251
    8. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      129
      2047
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      38
      2017
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      37
      1991
    Aihe