Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin ensi vuonna

Anonyymi-ap

https://yle.fi/a/74-20114054?origin=rss

Vireonin toimitusjohtaja Per Øyvind Voien mukaan uusia asemia avataan pian.

Hankkeessa ovat mukana Jyväskylän kaupunki sekä Central Finland Mobility Foundation (Cefmof), joka on Jyväskylän kaupungin, Toyotan rallitallin ja Toyota Mobility Foundationin perustama säätiö.
Ensimmäiset vetybussit käyttöön 2025

19

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      onko busseissa toyotan tekniikka?

    • Anonyymi

      Ettei vaan kävisi kuin Wittusen projektien kanssa, eli ei toteudu.
      Toisaalta eipä noista tankkailla kuin raskasta liikennettä ja sellaisiakaan ei ole kuin ehkä nuo bussit.

      • Anonyymi

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        raha ratkaisee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        Minua harmittaa katteeton hype vetyajoneuvojen ympärillä ja kuinka väärälle palstalle jatkuvasti pakkomainontaa tehdään vetyautojen osalta. Jos vetyautot olisivat todella hyvä tuote, niin ne olisivat jo lyöneet aidosti itsensä läpi noin 20 vuoden yrittämisen jälkeen. Mutta edelleen monessa maassa vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%, mutta netissä jaksetaan VALEHDELLA vetytekniikan paremmuudesta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikö akkuautokauppa käy? vai mikä harmittaa?

        kuluttajat odottaa sitä 10000e akkuautoa kuten kiinassa sillä kauppa käy ja 500km pääsee latingilla

        Mulle on ihan sama mitä tulee tai on tulematta, mutta haluan, että jutut pysyisivät lähellä totuutta ja täällä 95% on provoja vedystä ja sähköstä.
        Selvä totuus kuitenkin on, että noin halpoja sähköautoja ei tule olemaan koskaan kuin mopona. Toiseksi henkilöautopuolelle ei tule vetyä tuskin koskaan, koska se on ihan liian kallista ja työlästä jakaa ja itse vety on liian kallista yksityiseen käyttöön.


    • Anonyymi

      saako ne mirait ja bmw tankata samoilla asemilla?

    • Anonyymi

      Ei tule toteutumaan, vety on ihan huuhaata kun sitä ei maapallolla sinällään esiinny vaan se on ensin kalliisti valmistettava.

    • Anonyymi

      No odotetaan ja katsotaan nyt ensin onko se asema toiminnassa kesäkuussa 2025.

      Näiden hankkeiden track record toteutuksen suhteen kun ei ole ollut kovin hyvä tähän mennessä...

    • Anonyymi

      800 000e maksaa vetybussi kappaleelta plus mahdollisesti selvästi kalliimpi vety energiana kuin sähkö, joten taloudellisesti tuossa ei ole mitään järkeä. Hinta peilattu Barcelonan linkistä. Ja vielä ilmeisesti paikallisliikennettä eli ei kaukoliikennettä, joten ei mitään merkittävää etua sähköbussia vastaan. HSL on testannut jo noin 5 vuotta sähköbusseilla ajamista ja joka vuosi pks linja-autoyhtiöt ostaa eri merkkisiä sähköbusseja lisää.

      https://caetanobus.pt/wp-content/uploads/2023/05/H2.City-Gold.pdf

      https://www.electrive.com/2020/09/24/barcelona-orders-eight-hydrogen-buses-from-caetano/

      https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit

      Onko Toyota myynyt todella halvalla vetybussit kuitenkin, jotta niistä päästään eroon kuten Miraille kävi aiemmin? Vai todellisuudessa niitä ei omistakkaan Koiviston Auto eikä Jyväskylän kaupunki vaan ovat vain mannekiineina liisattuna jonkin aikaa, josta Toyota saa medianäkyvyyttä?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18281941/vety-toyota-83-alennuksella

      Onhan näitä muitakin vetyajoneuvoja eikä kokemukset ole olleet niistä kovin hyviä, jolloin ne ovat muutaman vuoden päästä poistuneet laivueesta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18099766/vetyjunilla-ei-parjaa-kilpailussa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17768102/vetygeneraattorin-alyton-hinta-joka-ei-menesty-kilpailussa-

      Ja huomatkaa että jälleen kerran mediassa ei ole mitään arviota vedyn hinnasta, jotta voisi tehdä kustannuslaskelmia energian osalta vetybussille vs diesel vs sähkö.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

    • Anonyymi

      Vai onko ne jonkun kolmannen osapuolen (Cefmof?) omistuksessa. Kaupungin uutisessa puhutaan vaan siitä, että kyseessä on hanke ja autot voidaan integroida kaupunkiliikenteeseen, joten kuvittelisin että kaupunki tai KA ei niitä ainakaan vielä omista

    • Anonyymi

      Maailmalla uutisia että vetybussien ylläpito on tullut liian kalliiksi ja on siirrytty takaisin sähköbusseihin.

      "Koska maailmanlaajuisesti yli 600 000 akkubussia ja alle 5 000 H2-polttokennoa, olisiko aika lopettaa uusien "kokeilujen" tukeminen? Kuten Barnard kommentoi, Boston Consulting Group ja Oxford Global Projects tuottivat paperin siitä , miten power-to-x -projekteja voidaan tehdä paremmin. Käytännössä yksikään vetyprojekti ei päässyt lopulliseen investointipäätökseen, ei välitäkään toiminnasta. Noin 12 % ehdotetuista laitoksista pääsi toimintaan, mutta ne olivat pienimmät, 0,2 % suunnitelluista volyymeistä."

      https://optimisticstorm-com.translate.goog/hydrogen-buses-fail-economics/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Toivottavasti Jyväskylään toimitetut vetybussit eivät ole kuin korkeintaan liisattu huoltosopimuksineen, jotta niistä päästään myös kätevästi eroon parin vuoden päästä kun kustannukset ja ongelmat valkenevat päättäjille.

      "Cebon sanoi, että sähköbusseista on tulossa standardi maailmanlaajuisesti ja niiden pitäisi olla Australian suosituin vaihtoehto dieselajoneuvoille.

      Hän sanoi, että vetybussin pääomakustannukset olivat tyypillisesti vähintään kaksinkertaiset sähköbussin kustannuksiin verrattuna, kun taas käyttökustannukset olivat vähintään kolme kertaa suuremmat.

      Cebon sanoi, että vetykäyttöisten ajoneuvojen kokeet ympäri maailmaa ovat epäonnistuneet, mukaan lukien Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa.

      Grattan Instituten energia- ja ilmastoosaston apulaisohjelmajohtaja Alison Reeve sanoi, että sähköajoneuvot ovat paras vaihtoehto kaupunkibusseille kustannusten ja päästöjen suhteen."

      https://www-theguardian-com.translate.goog/australia-news/2023/nov/24/victoria-warned-against-very-very-inefficient-hydrogen-buses-after-trial-announced?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Videossa kerrotaan miksi vetybussit maksavat paljon enemmän kuin sähköbussit sekä kiusallisen tiedon että kovin vähän aidosti vihreää sähköä on tarjolla vedyn valmistamiseen, jolloin todellisuudessa vedyn valmistaminen sekasähköllä tai maakaasusta aiheuttaa merkittäviä päästöjä taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Vetybussit eivät todellisuudessa toimi ja moni kaupunki on kokeilujen jälkeen luopunut niistä.

      "Economics expert warns expensive hydrogen buses are destined to fail"
      https://www.youtube.com/watch?v=sEaKEv5OB5Q

    • Anonyymi

      Ryssäkin trollaa Savuskininkadun tehtaaltaan täällä niin paljon kuin lähtee vahingoittaakseen Euroopan taloutta. Typerät suomalaiset ostavat aasialaisia autoja ja tilaavat Temusta krääsää Kiinaa avustaakseen ja Putin vain nauraa.

    • Anonyymi

      toyota

    • Anonyymi

      Siis Jyväskylässä 93 bussia, 64 sähköistä ja peräti 5 vetybussia, jotka ovat Toyotan testikäytössä (kaupunki ei kai ole ostanut näitä). Kyse on pilottiprojektista.
      Mikäköhän on vedyn hinta, kun sen valmistukseen tarvitaan kolme kertaa enemmän sähköä ja asemakin syö koko ajan lisää sitä sähköä. On nimittäin aika kallista varastoida vetyä.

      Toisinsanoen sähköbusseihin luotetaan ensisijaisesti ja vetybusseja vasta kokeillaan. Olen aika varma kun vetybussien korkeat kulut selviävät päättäjille ja niitä verrataan sähköbusseihin, niin vetybusseista luovutaan.

      https://www.koivistonauto.fi/2023/01/23/koiviston-auto-konserni-jatkaa-jyvaskylan-paikallisliikenteen-liikennointia-jopa-vuoteen-2034-saakka/?fbclid=IwY2xjawFrarNleHRuA2FlbQIxMAABHdkjCC3oYuxjYLu0BgezhI0-TEWw_dnlxGMLr3KoquEXODl8XoSa_FZxkA_aem_mQdXJg2ECC7F2rfyJOztHg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe