Suvilaulu Suvivirren tilalle?

Anonyymi-ap

"Jos Suvivirttä ei saa enää esittää koulujen kevätjuhlassa, niin mitä kappaletta saisi? Espoolaisisä Lauri Ojala ehdotti Suvivirren korvaajaa torstaina Iltalehden suorassa lähetyksessä.

– Esimerkiksi Vesalan PMMP-sanoitukset Suvilauluun. Samalla sävelmällä, oikein hienoja, lähes samoja, hyvin vastaavia lauluja, jotka olisivat kaikille yhteisiä ja voisivat jatkaa tätä perinnettä mukavasti.

Ojala viittasi Paula Vesalan vuonna 2011 tekemään Suvilauluun, joka on uudelleensanoitettu ja maallinen versio Suvivirrestä. Suvilaulusta on poistettu uskonnolliset viittaukset ja laitettu tilalle rauhaa rakastavat ja luontoa syleilevät sanoitukset.

Esimerkiksi Suvivirren sanat ”nyt siunaustaan suopi” ovat korvattu Suvilaulussa tekstillä ”kaikille voimaa suopi”. Myös Suvivirren kohta Jumalan hyvyyden muistutuksesta on vaihdettu Suvilauluun seuraavasti:

Se meille muistuttaapi

mahdollisuudesta,

ihmeitä maailmamme

hoitaa ja varjella.

Suvivirren kolmannessa säkeistössä lauletaan ”myös eikö Herran kansa luojaansa kiittäisi. Mun sieluni, sä liitä myös äänes kuorohon ja armon Herraa kiitä, kun laupias hän on”. Suvilaulussa puolestaan kyseinen kohta on muutettu lähes täysin.

Myös eikö maailmaansa

kansatkin kiittäisi!

Mun ääneni sä liitä

myös rauhan kuorohon,

se julmuutta ei kiitä,

vaan laupias se on.

Suvilaulussa ei myöskään lauleta jalosta Jeesus Kristuksesta, vaan aurinkoisesta rakkaudesta. Myös ”lilja Saaronin” on vaihdettu ”metsään ikuiseen”. Kursivoitu kohta on Suvilaulun jatko kyseiselle kohdalle.

Suo armos lahjat mulle,

oksillas hellien.

Kun mahlas virvoituksen

jokainen saanut on,

kauniimpaan kukkaan puhkee

kuin liljat Aulangon."

https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/79219691-597e-48bc-a47f-66b2b6161e92

Hienosti sanoitettu Paula Vesala 👍

4

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Suvivirsi se olla pitää.

      • Minulle henkilökohtaisesti yksi lysti, lauletaanko suvivirttä vai jotain muuta, mutta minä olenkin jo immuuni tällaiselle uskonnolliselle vaikuttamiselle. Suvivirttä puolustetaan kulttuurisena kesän odotuksen veisuuna. Se edustaa kuitenkin mennyttä aikaa. Nykyisin ihmiset haluavat ajatella asioita enemmän itse kaikenlaisen propangandasaasteen keskellä. Tämä jatkuva vaikuttaminen kohdentuu voimakkaimmin juuri lapsiin, joiden puolustautumismekanismit vaikuttamista vastaan ovat vajaat. Ja heikonlaiset ne ovat monella aikuisellakin. Emme me kulttuurin nimissä huuda enää sitä, jalkapuiden käyttö häpeärangaistuksena pitäisi sallia.

        Mutta silti taistelussa suvivirttä vastaan on jotain aika makaaberia. Se on taistelua sellaista vastustajaa vastaan, joka on vielä tässä erässä voitettavissa. Mutta koita taistella kaikenlaisia kaupallisia mainostajia vastaan, niin takuulla häviät jokaisen erän. Jos haluat katsella esim. lätkän MM-kisoja, niin joka välissä tuputetaan vaikka ja mitä makkaraa ja rasvaista hampurilaista kyytipojaksi katselulle. Rumanoloisia akkojakin pannaan näytille joka välissä. Silloin suuntaan katseeni vaimooni, joka näitä monta kertaa vanhempanakin näyttää edelleen paljon viehättävämmältä.

        Mutta se suvivirsi. Pitäisikö meidän alkaa vastustamaan myös joululauluja, kun niissä saatetaan antaa ymmärtää, että joulupukkiin uskominen saattaa sittenkin olla järkevää. Itse pidin sitä hyvinkin järkevänä niin pitkään kuin mahdollista, koska uskoin, että lahjojen saaminen oli riippuvainen tästä uskosta. Tai helpottaisiko tilannetta se, että ennen tai jälkeen suvivirren rääkyttäisiin oikein korkealta ja kovaa joku pirunsarvinen hevibiisi.

        Ehkä tässä vaan päteen se vanha sanonta, että sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Tämän vuoksi niiden mainostajien laulut tulevat arkeemme yön ja päivin ja kesken lätkämatsinkin. Kaikkea tätä vaikuttamista vastaan pitäisi lähteä pakoon pohjoisnavalle jääkarhujen seuraksi. Tai syötäväksi?


      • Anonyymi00002
        mielipidepankki kirjoitti:

        Minulle henkilökohtaisesti yksi lysti, lauletaanko suvivirttä vai jotain muuta, mutta minä olenkin jo immuuni tällaiselle uskonnolliselle vaikuttamiselle. Suvivirttä puolustetaan kulttuurisena kesän odotuksen veisuuna. Se edustaa kuitenkin mennyttä aikaa. Nykyisin ihmiset haluavat ajatella asioita enemmän itse kaikenlaisen propangandasaasteen keskellä. Tämä jatkuva vaikuttaminen kohdentuu voimakkaimmin juuri lapsiin, joiden puolustautumismekanismit vaikuttamista vastaan ovat vajaat. Ja heikonlaiset ne ovat monella aikuisellakin. Emme me kulttuurin nimissä huuda enää sitä, jalkapuiden käyttö häpeärangaistuksena pitäisi sallia.

        Mutta silti taistelussa suvivirttä vastaan on jotain aika makaaberia. Se on taistelua sellaista vastustajaa vastaan, joka on vielä tässä erässä voitettavissa. Mutta koita taistella kaikenlaisia kaupallisia mainostajia vastaan, niin takuulla häviät jokaisen erän. Jos haluat katsella esim. lätkän MM-kisoja, niin joka välissä tuputetaan vaikka ja mitä makkaraa ja rasvaista hampurilaista kyytipojaksi katselulle. Rumanoloisia akkojakin pannaan näytille joka välissä. Silloin suuntaan katseeni vaimooni, joka näitä monta kertaa vanhempanakin näyttää edelleen paljon viehättävämmältä.

        Mutta se suvivirsi. Pitäisikö meidän alkaa vastustamaan myös joululauluja, kun niissä saatetaan antaa ymmärtää, että joulupukkiin uskominen saattaa sittenkin olla järkevää. Itse pidin sitä hyvinkin järkevänä niin pitkään kuin mahdollista, koska uskoin, että lahjojen saaminen oli riippuvainen tästä uskosta. Tai helpottaisiko tilannetta se, että ennen tai jälkeen suvivirren rääkyttäisiin oikein korkealta ja kovaa joku pirunsarvinen hevibiisi.

        Ehkä tässä vaan päteen se vanha sanonta, että sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Tämän vuoksi niiden mainostajien laulut tulevat arkeemme yön ja päivin ja kesken lätkämatsinkin. Kaikkea tätä vaikuttamista vastaan pitäisi lähteä pakoon pohjoisnavalle jääkarhujen seuraksi. Tai syötäväksi?

        Tyhmyys murentaa turvallista perinnettä. HO HOO, HO HOO!


    • Anonyymi00003

      Jospa aloittaisimme puhdistuksen omasta itsestämme ja omasta kielenkäytöstämme. Juhannustanssitkin pistettiin vuosikymmeniksi pannaan ja aivan turhan takia. Jokainen sukupolvi on niin täynnä itseänsä, että luulevat olevansa kaiken yläpuolella. Jo on mallillaan, että kaikki perinteet pitäisi muuttaa yhden perheen tai yhteisön takia, kun yleensä enemmistö päättää asioista. Tässä tapauksessa espoolainen haluaa vain päästä otsikoihin ja olisi parempi lastenkin takia, että pitäisi mölyt mahassaan ja antaisi lastensa kasvaa normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe