Mielestäni Suomessa "yhä" jeesitään tyyppejä, jotka eivät haluakaan tehdä mitään. Systeemi vaan mahdollistaa "uhriutumisen" sekä systeemin hyväksikäytön. Todelliset svun tarvitsijat väsyy byrokratiaan.
Mutta taas sellainen "lähiauttaminen" on todella harvassa. Näen iäkkäitä ihmisiä työntämässä rollaattoriaan ljmipenkan läpi tai lapsia, joilta on ketjut tippunut pyörästä...ja kukaan ei pysähdy auttamaan. Ja jos pysähtyy, auttaa, niin se on maailman ihme. Iltasanomiin pääsee sillä, tai vähintään oman alueen facebook-sivulle.
Jotenkin tämä "hyvinvointimaailma" tappaa oikean auttamisen. Ne kellä on töitä, painattavat niitä hitosti ja maksaa veroja, sitten osa luhnehtii ja keksivät Kelan ohjeista, mistä saisi vielä rahaa. Ja lapset ja vanhukset selviävät miten osaavat.
Ei ole talkoita. On vaan pihajuhlia, missä pitopslvelu kestitsee ja rahat revitään vuosien työllä. Pennut on kouluissa, harrastuksissaan, etteivät ole tiellä ja mummo Attendolla, ettei sekään könkkää haitoilla.
Hyvinvointia juu....
Auttamisen monet kasvot.
119
695
Vastaukset
- Anonyymi00001
Hyvinvointi on mennyttä. Kaikki mikä on tänään vielä hyvin, on huomenna mennyttä. Kaikki vaan pahenee jatkuvasti. Varaudu siis edes omalta osaltasi vielä pahempaan.
Minä en usko että isossa kuvassa valittaminen auttaa yhtään mitään. Ihan vaan omaan elämänpiiriinsä voi itse tekemällä vaikuttaa. Muilta ei kannata odottaa osallistumista.
xLiner- Anonyymi00002
Mikäs se joku eläkesysteemin pomo tuumi? Että vanhukset tulee vielä asumaan jälkikasvun kanssa yhdessä tulevaisuudessa...
Mä oon samaa mieltä.
Ja oisin valmis jopa siihen... en vaan tiedä miten? Mutta kai aika näyttää...
Mä voisin ottaa mutsin tänne mun luo asumaan milloin vaan. Mutta tämä tönö ei sovi tälläisenään sellaiselle ihmiselle. Ei hän päädis pesulle alakertaan. Muutenkin liikaa eritasoja.
Ja ri tätä saa myytyäkään pois näin...
Mutta saa nähdä... Äitin velikin on yksi miettimisen aihe... "vanha poika" mikä asuu 50 km sivistyksestä.
Jotenkin luulen, että vielä tulee aika, kun mä hoidan jotenkin molempia...🤔 - Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Mikäs se joku eläkesysteemin pomo tuumi? Että vanhukset tulee vielä asumaan jälkikasvun kanssa yhdessä tulevaisuudessa...
Mä oon samaa mieltä.
Ja oisin valmis jopa siihen... en vaan tiedä miten? Mutta kai aika näyttää...
Mä voisin ottaa mutsin tänne mun luo asumaan milloin vaan. Mutta tämä tönö ei sovi tälläisenään sellaiselle ihmiselle. Ei hän päädis pesulle alakertaan. Muutenkin liikaa eritasoja.
Ja ri tätä saa myytyäkään pois näin...
Mutta saa nähdä... Äitin velikin on yksi miettimisen aihe... "vanha poika" mikä asuu 50 km sivistyksestä.
Jotenkin luulen, että vielä tulee aika, kun mä hoidan jotenkin molempia...🤔Minä taas voisin käydä huolehtimassa jostain mummelista hänen kotonaan. Vanhoilla ihmisillä on usein sellaista elämän viisautta, että tällainen ihmisiä välttelevä introverttikin tuntee olonsa luontevaksi.
Aina voit rakentaa pienen vessa/suihkutilan helposti kuljettavalle tasolle. Suomessahan on yllättävän vähän kylpyhuoneita henkilömäärään nähden. Jossain muualla on jokaisessa makuuhuoneessa oma kylppäri.
xLiner - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Minä taas voisin käydä huolehtimassa jostain mummelista hänen kotonaan. Vanhoilla ihmisillä on usein sellaista elämän viisautta, että tällainen ihmisiä välttelevä introverttikin tuntee olonsa luontevaksi.
Aina voit rakentaa pienen vessa/suihkutilan helposti kuljettavalle tasolle. Suomessahan on yllättävän vähän kylpyhuoneita henkilömäärään nähden. Jossain muualla on jokaisessa makuuhuoneessa oma kylppäri.
xLinerVoihsn sitä kaikkee rakentaa, mutta se maksaa...
Ja mun tönöön pitäis tehdä hiton paljon kaikkee, että täällä vois vsnhukset viilettää rollaattoreineen. 😁
Mutta aika kyllä näyttää... mullahan toisaalta on aika flexitable elämä itsellä... tää talo vaan vaatii käytännössä talvilämmitystä... ehkä voisin vuokrata tään tms..
Ideoita on kyllä.
Mutta en mä voi suoranaisesti niitä noille pieruille kertoo nyt, ne ottais niistä liikaa paineita. Eipä ne haluis olla vaivoiks...vaikka ovat jo. 😁 - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Voihsn sitä kaikkee rakentaa, mutta se maksaa...
Ja mun tönöön pitäis tehdä hiton paljon kaikkee, että täällä vois vsnhukset viilettää rollaattoreineen. 😁
Mutta aika kyllä näyttää... mullahan toisaalta on aika flexitable elämä itsellä... tää talo vaan vaatii käytännössä talvilämmitystä... ehkä voisin vuokrata tään tms..
Ideoita on kyllä.
Mutta en mä voi suoranaisesti niitä noille pieruille kertoo nyt, ne ottais niistä liikaa paineita. Eipä ne haluis olla vaivoiks...vaikka ovat jo. 😁Ihan hetkessä sitä onkin itse vaivoiksi muille.
Pitäis olla hyvä suunnitelma niille ajoille.
xLiner - Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ihan hetkessä sitä onkin itse vaivoiksi muille.
Pitäis olla hyvä suunnitelma niille ajoille.
xLinerSitäkin oon jo miettinyt...
Toivottavasti Orpo saa perintöverot jo pois. Se helpottais kummasti. Ei minulta jäis mitään kultakaivosta, mutta jotain kuitenkin...nykyään jos piersisisin tyhjää, opiskelijamuksut joutuis kuseen oikeesti...🙄
En oo tod. Mikään ökytyyppi... mutta sitä sun tätä ehkä jäis... ja en haluis samaa ja ehkä vielä sekavampaa selvittelyä jälkipolville.... ei ne ole syyllisiä siihen. 🙄 - Anonyymi00072
Anonyymi00012 kirjoitti:
Sitäkin oon jo miettinyt...
Toivottavasti Orpo saa perintöverot jo pois. Se helpottais kummasti. Ei minulta jäis mitään kultakaivosta, mutta jotain kuitenkin...nykyään jos piersisisin tyhjää, opiskelijamuksut joutuis kuseen oikeesti...🙄
En oo tod. Mikään ökytyyppi... mutta sitä sun tätä ehkä jäis... ja en haluis samaa ja ehkä vielä sekavampaa selvittelyä jälkipolville.... ei ne ole syyllisiä siihen. 🙄Et ole sitten perehtynyt siihen veronpoistomalliin.
Et voi myydä perintöäsi, tai perintöverot napsahtaa. Sillä perinnöllä pitää tienata rahaa tai vaikka makuuttaa sitä tyhjänpanttina ja maksaa kuluja siitä, jos on sellaiseen varaa, silloin ei tarvitse maksaa veroja.
Monessa tapauksessa perintöä ei kannata ottaa vastaan nytkään.
Voit nyt itse miettiä miten omaisuuttasi hoitelet niin että lapsillesi jää helppo perintö.
Joten jos et ole ökytyyppi, häviät enemmän Lapasen mallissa kuin nykyisessä.
xLiner - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Et ole sitten perehtynyt siihen veronpoistomalliin.
Et voi myydä perintöäsi, tai perintöverot napsahtaa. Sillä perinnöllä pitää tienata rahaa tai vaikka makuuttaa sitä tyhjänpanttina ja maksaa kuluja siitä, jos on sellaiseen varaa, silloin ei tarvitse maksaa veroja.
Monessa tapauksessa perintöä ei kannata ottaa vastaan nytkään.
Voit nyt itse miettiä miten omaisuuttasi hoitelet niin että lapsillesi jää helppo perintö.
Joten jos et ole ökytyyppi, häviät enemmän Lapasen mallissa kuin nykyisessä.
xLinerJa tosiaan jos perijät ovat köyhiä, niin mätä kuivanmaan mökkikin omaisuutena voi estää joidenkin kelatukien saannin. Koita sitten saada myydyksi, jos se sijaitsee muuttotappioalueella. Tai maksa vähän, jos joku huolii nimiinsä? (Tai kieltäydy koko perinnöstä.)
Tietyn aikakauden rakennuksista löytyy usein asbestia ja kreosoottia. Purku voi maksaa helposti enemmän kuin tontti.
Näyttäisi siltä, että Lapasen mallissa köyhän kannattaisi periä vain rahaa. Onko jollain muuta tietoa?
xLiner - Anonyymi00074
Anonyymi00073 kirjoitti:
Ja tosiaan jos perijät ovat köyhiä, niin mätä kuivanmaan mökkikin omaisuutena voi estää joidenkin kelatukien saannin. Koita sitten saada myydyksi, jos se sijaitsee muuttotappioalueella. Tai maksa vähän, jos joku huolii nimiinsä? (Tai kieltäydy koko perinnöstä.)
Tietyn aikakauden rakennuksista löytyy usein asbestia ja kreosoottia. Purku voi maksaa helposti enemmän kuin tontti.
Näyttäisi siltä, että Lapasen mallissa köyhän kannattaisi periä vain rahaa. Onko jollain muuta tietoa?
xLinerPerijöitäsi ajatellen sun kannattaa hoitaa myös kaikki omat perityt jakamattomat kuolinpesät loppuun ennen kuin heität lusikkasi nurkkaan.. Niiden kanssa voi jälkipolvi joutua vääntämään - pitkään. Kulut ja verot pitää kuitenkin maksaa ajallaan. Osaomistuksistakin voi tulla ongelmia.
Tai sitten vaan hyväksyt, että ongelmat ovat osa elämää. Myös sun perijöittesi elämää. Kyllä ne oppii elämään yhteiskuntakelpoisesti jos heillä siihen on halua.
xLiner Anonyymi00073 kirjoitti:
Ja tosiaan jos perijät ovat köyhiä, niin mätä kuivanmaan mökkikin omaisuutena voi estää joidenkin kelatukien saannin. Koita sitten saada myydyksi, jos se sijaitsee muuttotappioalueella. Tai maksa vähän, jos joku huolii nimiinsä? (Tai kieltäydy koko perinnöstä.)
Tietyn aikakauden rakennuksista löytyy usein asbestia ja kreosoottia. Purku voi maksaa helposti enemmän kuin tontti.
Näyttäisi siltä, että Lapasen mallissa köyhän kannattaisi periä vain rahaa. Onko jollain muuta tietoa?
xLinerTuossa jotenkin mielestäni tiivistyy koko KELA-elämisen ja KELA-ajattelun ongelma. Tällaisen talonpoikaisesti ajattelevan mielestä oma maapläntti ja sillä oleva "mätä" mökki on kuitenkin enemmän kuin ei mitään. On paikka jossa voi olla keneltäkään lupia pyytämättä olla. Mökkiä voi korjata, siellä voi säilöä omaisuutta, siellä voi tehdä asioita, joista monet eivät maksa yhtään mitään. Vain aika on rajana.
Toinen vaihtoehto sitten on olla KELAn almujen varassa tai työnantajan torpparina niin että tilille kerran tai kaksi kuussa tipahtavat sentit on jo ilmestyessään käytetty niin että vapausasteet ovat nolla ja suurin pelko perseessä on että edes se työpaikka säilyy, vaikka perseestä onkin, tai ne almut säilyvät. Parasta vaalikarjaa se eläjä on jos se vielä tarvitsee sekä palkkaa että almuja.- Anonyymi00078
scrg kirjoitti:
Tuossa jotenkin mielestäni tiivistyy koko KELA-elämisen ja KELA-ajattelun ongelma. Tällaisen talonpoikaisesti ajattelevan mielestä oma maapläntti ja sillä oleva "mätä" mökki on kuitenkin enemmän kuin ei mitään. On paikka jossa voi olla keneltäkään lupia pyytämättä olla. Mökkiä voi korjata, siellä voi säilöä omaisuutta, siellä voi tehdä asioita, joista monet eivät maksa yhtään mitään. Vain aika on rajana.
Toinen vaihtoehto sitten on olla KELAn almujen varassa tai työnantajan torpparina niin että tilille kerran tai kaksi kuussa tipahtavat sentit on jo ilmestyessään käytetty niin että vapausasteet ovat nolla ja suurin pelko perseessä on että edes se työpaikka säilyy, vaikka perseestä onkin, tai ne almut säilyvät. Parasta vaalikarjaa se eläjä on jos se vielä tarvitsee sekä palkkaa että almuja.Lasikuituvillalla eristetty märkä mineriittitalo on painajainen. Niitä on maaseudut täynnä, tulevia tai olevia perintöjä.. Kalliiksi tulevat kunnillekin purkaa.
Maapaikka pitäisi olla jokaisella. Survivalpaikka. Ruokaa omasta maasta, lämmintä ja katto pään päälle jos ja kun...
Ymmärrän hyvin että kelatukien kanssa pelataan se mikä vaan voidaan. Omaisuuden hoitoa sekin, ja yksi keino selviytyä. Ei se sen kummempaa ole kuin verosuunnittelukaan. Porsaanreiät pitäisi tukkia.
Töiden tekemisessä en näe mitään ongelmaa. Rahakin kelpaa. Mutta velka ei ole mun juttuni. Ilman velkaa säilyy vapaus. Ei tule oloa että olisi pakko tehdä töitä, kun tietää että pärjää jotenkuten ilmankin. Jokainen toki tavallaan...
xLiner - Anonyymi00079
scrg kirjoitti:
Tuossa jotenkin mielestäni tiivistyy koko KELA-elämisen ja KELA-ajattelun ongelma. Tällaisen talonpoikaisesti ajattelevan mielestä oma maapläntti ja sillä oleva "mätä" mökki on kuitenkin enemmän kuin ei mitään. On paikka jossa voi olla keneltäkään lupia pyytämättä olla. Mökkiä voi korjata, siellä voi säilöä omaisuutta, siellä voi tehdä asioita, joista monet eivät maksa yhtään mitään. Vain aika on rajana.
Toinen vaihtoehto sitten on olla KELAn almujen varassa tai työnantajan torpparina niin että tilille kerran tai kaksi kuussa tipahtavat sentit on jo ilmestyessään käytetty niin että vapausasteet ovat nolla ja suurin pelko perseessä on että edes se työpaikka säilyy, vaikka perseestä onkin, tai ne almut säilyvät. Parasta vaalikarjaa se eläjä on jos se vielä tarvitsee sekä palkkaa että almuja.Tilanne voi olla toinen. Jos sinulla on kyllä niukka palkkatyö maan toisessa päässä. Ja joutunut olet jo aikoja sitten jättämään sen kolkan missä syrjäseutujen mökki sijaitsee.
Anonyymi00078 kirjoitti:
Lasikuituvillalla eristetty märkä mineriittitalo on painajainen. Niitä on maaseudut täynnä, tulevia tai olevia perintöjä.. Kalliiksi tulevat kunnillekin purkaa.
Maapaikka pitäisi olla jokaisella. Survivalpaikka. Ruokaa omasta maasta, lämmintä ja katto pään päälle jos ja kun...
Ymmärrän hyvin että kelatukien kanssa pelataan se mikä vaan voidaan. Omaisuuden hoitoa sekin, ja yksi keino selviytyä. Ei se sen kummempaa ole kuin verosuunnittelukaan. Porsaanreiät pitäisi tukkia.
Töiden tekemisessä en näe mitään ongelmaa. Rahakin kelpaa. Mutta velka ei ole mun juttuni. Ilman velkaa säilyy vapaus. Ei tule oloa että olisi pakko tehdä töitä, kun tietää että pärjää jotenkuten ilmankin. Jokainen toki tavallaan...
xLinerRuokaa omasta maasta idea on ihan hyvä, jos sellaisesta puuhastelusta todella nauttii. Mutta minkäänlaisen työn tuottavuuden kannalta se on aika tehotonta jos satoa on suunnilleen vain itse syömässä. Jos jotain jonkun vuosikymmenen takaista tyypillistä touhuun vertailee, niin pienessäkin pottumaassa oli vähintään kymmenen ihmisen perunat ja hyvän sadon sattuessa ylimäärä syötettiin kotieläimille.
Yhdessä ihan vast'ikään lukemassani kirjassa oli mielenkiintoinen havainto että suhtautumisessa esim. velkaan vaikuttaa paljon se, millaisissa korko-olosuhteissa kukakin on elänyt. Itse pidän hyvänä pääsääntönä sitä, että vakuudellinen velka on ok, vakuudeton velka yleensä tyhmää. Luulen että hyvin paljon korkeakorkoista velkaa otetaan kulutukseen sen vuoksi, että hankitaan tavaroita ja palveluja, joiden avulla omissa mielikuvissa noustaan jotenkin kuvitteellisessa hierarkiassa korkeammalle.Anonyymi00079 kirjoitti:
Tilanne voi olla toinen. Jos sinulla on kyllä niukka palkkatyö maan toisessa päässä. Ja joutunut olet jo aikoja sitten jättämään sen kolkan missä syrjäseutujen mökki sijaitsee.
Joo. Ei se aina käy helposti ja luontevasti. Mutta on se mahdollista ja tiedän niin tapahtuneen että hyvinkin kaukaa muuttaneet ihmiset jostain hankkivat sen paikkansa, johon "uudet juurensa" kasvattavat. Minä pidän tuota lopulta enemmän kulttuurillisena/psykologisena erona kuin taloudellisten olosuhteiden seurauksena.
- Anonyymi00003
Miehet auttaa mielellään naisia pyyteettömästi ja haluaa miellyttää ja hemmotella heitä
- Anonyymi00007
Jotkut miehet tekee niinkin.
Mutta kun lähtee auttamaan ja jeesimään ihmisiä, huomaa, että se on loputon suo. Katsoipa sitä miten huvittaa.. - Anonyymi00011
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jotkut miehet tekee niinkin.
Mutta kun lähtee auttamaan ja jeesimään ihmisiä, huomaa, että se on loputon suo. Katsoipa sitä miten huvittaa..Tuo on totta omaa naistaan haluaa auttaa ja miellyttää mutta se on loputon suo eikä saa takaisin kuin ilkeyttä ilkkumista pilkkaa ivaa ja häijyyttä
- Anonyymi00015
Anonyymi00011 kirjoitti:
Tuo on totta omaa naistaan haluaa auttaa ja miellyttää mutta se on loputon suo eikä saa takaisin kuin ilkeyttä ilkkumista pilkkaa ivaa ja häijyyttä
No jos sitä vain tuppaa omaa haluaan auttaa voi kokea noinkin...
Mutta annan vinkin... auta vasta ditten kun kysytään.... sitten voit jälkeenpäin kyseenalaistaa sen...muuten et. 😄 - Anonyymi00020
Anonyymi00015 kirjoitti:
No jos sitä vain tuppaa omaa haluaan auttaa voi kokea noinkin...
Mutta annan vinkin... auta vasta ditten kun kysytään.... sitten voit jälkeenpäin kyseenalaistaa sen...muuten et. 😄Mitähän tuolla auttamisella oikein tarkoitetaan? Miehen tulee olla se toinen henkilö johon nainen voi luottaa, jos ei ole niin kukahan se sitten naisen elämässä olisi?
Elämä pyörteilee, nyt voimme olla vahvoja, huomisesta emme tiedä.
Tietysti naisista tulee miehen pitää huolta, ainakin jos naisen kanssa on yhteisiä lapsia.
Äidin mieliala vaikuttaa ehkä eniten lasten mielialaan, joten tuplasti parempi.
AV - Anonyymi00030
Anonyymi00020 kirjoitti:
Mitähän tuolla auttamisella oikein tarkoitetaan? Miehen tulee olla se toinen henkilö johon nainen voi luottaa, jos ei ole niin kukahan se sitten naisen elämässä olisi?
Elämä pyörteilee, nyt voimme olla vahvoja, huomisesta emme tiedä.
Tietysti naisista tulee miehen pitää huolta, ainakin jos naisen kanssa on yhteisiä lapsia.
Äidin mieliala vaikuttaa ehkä eniten lasten mielialaan, joten tuplasti parempi.
AVNo ei sen "tarvitse olla mies" ainakaan..
Ihminen riittää.
Olkoot mitä sukupuolta vaan... - Anonyymi00051
Anonyymi00015 kirjoitti:
No jos sitä vain tuppaa omaa haluaan auttaa voi kokea noinkin...
Mutta annan vinkin... auta vasta ditten kun kysytään.... sitten voit jälkeenpäin kyseenalaistaa sen...muuten et. 😄En auta, en näe, en kuule. Kävelen ohitse.
Ei ole minun ongelmani. Huuda tuuleen. - Anonyymi00055
Anonyymi00051 kirjoitti:
En auta, en näe, en kuule. Kävelen ohitse.
Ei ole minun ongelmani. Huuda tuuleen.Mitä huutelet?
Jos sä lasket jotain arvoa saavasi auttamisestasi...voit ehkä kollottaa uniikkia aputarjoustasi rauhassa.. - Anonyymi00069
Anonyymi00055 kirjoitti:
Mitä huutelet?
Jos sä lasket jotain arvoa saavasi auttamisestasi...voit ehkä kollottaa uniikkia aputarjoustasi rauhassa..No mitä et tuossa ymmärrä, en välitä, ei ole minun ongelmani. Voit huutaa ja valittaa, en välitä, kävelen ohi.
Melkein pystyn kuvittelemaan koko poppoolla "menevän hyvin" vaikka on raskaita lääkityksiä, joista ei tietenkään voi ikinä jutella, koska tunnelma menee pilalle.
Tuo on totta, lapset on ties missä, mutta ne sentään touhuavat muuta kuin ovat kännykällä? Toivottavasti.
Sen mummonkin ottaisin mukaan, mutta muisti on mennyt niin huonoksi, että se vei kävelykyvyn ja hän ei enää osaa muodostaa kokonaisia lauseita. 💔- Anonyymi00005
En syytä ihmisiä tästä... en edes niitä, jotka pyrkivät hyödyntämään järjestelmää. Hekin ovat ihmisiä.
Mutta "systeemit" tekee ihmisistä jopa kylmiä... jaappa 100 ämpäriä ilmaiseksi, niin tappelua tulee jonossa.
Siellä kinaavat niin 100t€ vuodessa hankkiva kuin brenkkua vetävä buli ämpäristä. Js lähdeppä jaottelemaan kelle ämpärit on tarkoitettu...
Muistan kun olin tehtaalla alihankkijan leivissä töissä 2000 luvun taitteessa. Niin kaikki tarvikkeet, mitkä oli vapaasti saatavilla oli kaikkien saalista. Pultit, mutterit, teipit ja putkenpätkät lähti ihsn muuhun kohteeseen kuin tehtaan tarpeisiin...
Nykyään puhuttaisiin varastamisesta... mutta tuolloin se oli jopa ok...
Nyt ei varmaan mitään kilkettä saa, ilman että on osoitettava, että se menee tiettyyn tarkoitukseen. Ja siitä kitistään... Anonyymi00005 kirjoitti:
En syytä ihmisiä tästä... en edes niitä, jotka pyrkivät hyödyntämään järjestelmää. Hekin ovat ihmisiä.
Mutta "systeemit" tekee ihmisistä jopa kylmiä... jaappa 100 ämpäriä ilmaiseksi, niin tappelua tulee jonossa.
Siellä kinaavat niin 100t€ vuodessa hankkiva kuin brenkkua vetävä buli ämpäristä. Js lähdeppä jaottelemaan kelle ämpärit on tarkoitettu...
Muistan kun olin tehtaalla alihankkijan leivissä töissä 2000 luvun taitteessa. Niin kaikki tarvikkeet, mitkä oli vapaasti saatavilla oli kaikkien saalista. Pultit, mutterit, teipit ja putkenpätkät lähti ihsn muuhun kohteeseen kuin tehtaan tarpeisiin...
Nykyään puhuttaisiin varastamisesta... mutta tuolloin se oli jopa ok...
Nyt ei varmaan mitään kilkettä saa, ilman että on osoitettava, että se menee tiettyyn tarkoitukseen. Ja siitä kitistään...Joo, en ajatellut, että syytät. Jotenkin oppinut lukemaan sun tekstejä. 😊
- Anonyymi00009
Mitähän nämä nykyajan jeesityt ovat? Maahanmuuttajat järestään vai, vaiko nuoret joita ei enää tarvita työmailla, kun ei ole töitä.
Ennen kun kaikilla oli töitä syylistettiin juoppoja ja heimoväkeä. Alkoholisteja ei tilansa loppumetreillä voitu enää palkata ja tummiin ei luotettu. Kelläään ei ollut tietoa heidän ongelmsta ja elämänkohtaloistaaan, mutta osattiin paheksua kaikki joukolla.
Nykyisin ei ole mielenterveyspalveluja, ei keskusteluapua. Kun ei ole kykyä ja voimia hakea apua tai edes enää varaa tarjota, niin ei ole muuta jeesiä kuin kehottaa "koita vähän terästäytyä".
Olen aina ihmetellyt heitä, jotka tuntematta asioita paremmin ovat tuomitsemassa muita niin helposti. Sekin on mielestäni kasvatuksen tulosta miten heikommin pärjääviin suhtaudutaan.
Jos kuvailisit lisää mitä tarkoitat jeesittävillä, niin ehkä ymmärrän paremmin- Anonyymi00019
Mä tunnen paljon myös ns. väliinputoajia. Osa kraindaa ja osa jää siihen ojaan töpeksimään mutavettä.
Ihmiset vertailee toinrn toisiaan. On totta, että en minäkään tiedä kaikesta kaikkea, miten mikäkin johti ja mihinkin...
Halasin erään entisen työkaverini vaimoa, kun tämä oli menettänyt miehensä vastsillään. Otin osaa, koitin sanoa jotain nättiä. Hän sanoi, että yritetään selvitä tippa silmässä, sanoi, että on epäreilua...ja oon samaa mieltä. Hänen miehen lisäksi hän on haudannut oman kehitysvammaisen poikansa.
Ei nää jutut mee ikinä tasan...mutta mitä muuta voin, kun halata ja toivottaa jaksamista? - Anonyymi00027
Anonyymi00019 kirjoitti:
Mä tunnen paljon myös ns. väliinputoajia. Osa kraindaa ja osa jää siihen ojaan töpeksimään mutavettä.
Ihmiset vertailee toinrn toisiaan. On totta, että en minäkään tiedä kaikesta kaikkea, miten mikäkin johti ja mihinkin...
Halasin erään entisen työkaverini vaimoa, kun tämä oli menettänyt miehensä vastsillään. Otin osaa, koitin sanoa jotain nättiä. Hän sanoi, että yritetään selvitä tippa silmässä, sanoi, että on epäreilua...ja oon samaa mieltä. Hänen miehen lisäksi hän on haudannut oman kehitysvammaisen poikansa.
Ei nää jutut mee ikinä tasan...mutta mitä muuta voin, kun halata ja toivottaa jaksamista?No ei oikein muuta voida. Itsekin olen ollut tilanteessa halaamassa turvaverkkonsa ja puolisonsa menettänyttä kuolemansairasta vanhusta ja yrittänyt lohduttaa sanoen, että "jospa niitä kauniimpia päiviä olisi vielä edessäkin päin".
En uskonut sanoihini itse ollenkaan, vaan kauhua tunsin, mutta itse tiedän joskus apua saaneena, että meillä on ammattilaisia valamaan oikeasti sitä uskoa ja näyttämään valoa eteenpäin.
Mutta ympäristön aidot sanat ja myötätunto lohduttaa silti niissä hetkissä ammattilaisia paremmln. Kauniisti teit. - Anonyymi00033
Anonyymi00027 kirjoitti:
No ei oikein muuta voida. Itsekin olen ollut tilanteessa halaamassa turvaverkkonsa ja puolisonsa menettänyttä kuolemansairasta vanhusta ja yrittänyt lohduttaa sanoen, että "jospa niitä kauniimpia päiviä olisi vielä edessäkin päin".
En uskonut sanoihini itse ollenkaan, vaan kauhua tunsin, mutta itse tiedän joskus apua saaneena, että meillä on ammattilaisia valamaan oikeasti sitä uskoa ja näyttämään valoa eteenpäin.
Mutta ympäristön aidot sanat ja myötätunto lohduttaa silti niissä hetkissä ammattilaisia paremmln. Kauniisti teit.Sori... mutta mua juurikin nostattaa tuo mainitsemasi "ammattilaiset" niskakarvat pystyyn...
Siihen juurikin tämä "systeemi" luo suuret odotukset.. ja jotenkin tukeudutaan siihen...
Mua harmittaa, kun en siinä voinut edes antaa puhelinnumeroani...tosin kerkeen kyllä senkin hoitaa...
Vaikka tiefän käytännössä, etten kerkeis enää jeesiä yhtään ylimääräistä...🤔 - Anonyymi00067
Anonyymi00033 kirjoitti:
Sori... mutta mua juurikin nostattaa tuo mainitsemasi "ammattilaiset" niskakarvat pystyyn...
Siihen juurikin tämä "systeemi" luo suuret odotukset.. ja jotenkin tukeudutaan siihen...
Mua harmittaa, kun en siinä voinut edes antaa puhelinnumeroani...tosin kerkeen kyllä senkin hoitaa...
Vaikka tiefän käytännössä, etten kerkeis enää jeesiä yhtään ylimääräistä...🤔No näinkin se varmaan on, että epäpätevyyttä siitäkin joukosta löytyy, mutta silloin ei ollut itselläni ketään auttamassa, vaan muutkin tukea vailla.
- Anonyymi00010
Olrn itsekin msksanut joskus jotain "Unisefin" juttuja joka kuukausi...
Tuollaisen järjestön pyörittäminen vie niin paljon rahaa, että mun jostain kympistä/kk tulee mitättömän vähän käyttöön itse avun kohteelle.
Jos mä jeesin omaa mutsiani ja enoani/muita sukulaisia konkreettisesti...ihan varmalla autan enemmän, kuin ostaisin "myötätuntoa" rahalla Unisefilta.
Ei tarvitse oikeasti lähteä kauaskaan kun löytyy autettavia.
Mulla niitä löytyy helposti ihan naapurustosta ja perheestä ja sukulaisista.- Anonyymi00016
Tuo on paremmin kohdennettua jeesimistä. En itsekään luota täysin avustusjärjestöihin. Tällä hetkellä kotimaahan tarvitaisiin omat keräykset ja rahat lyhentämättömänä käyttöön apua tarvitseville.
- Anonyymi00034
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tuo on paremmin kohdennettua jeesimistä. En itsekään luota täysin avustusjärjestöihin. Tällä hetkellä kotimaahan tarvitaisiin omat keräykset ja rahat lyhentämättömänä käyttöön apua tarvitseville.
No niin yksinkertaista systeemiä ei ole, kuin huolehtia lähimmäisistä...oms pehe, lähisuku...
Naapurit ja ystävät, kaverit...
Ei sitä tarvitse etsimällä etsiä... - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
No niin yksinkertaista systeemiä ei ole, kuin huolehtia lähimmäisistä...oms pehe, lähisuku...
Naapurit ja ystävät, kaverit...
Ei sitä tarvitse etsimällä etsiä...Tietrnkin jos on poltellut siltojaan...
- Anonyymi00068
Anonyymi00035 kirjoitti:
Tietrnkin jos on poltellut siltojaan...
Ihan normaali ero riittää turvaverkkojen hajoiseen. Ei entinen puoliso ole millään tavalla vastuussa, vaikka mitä sattuisi.
- Anonyymi00013
Toisaalta taas vaaditaanauttamaan ventoovieraita, jotta olisi hyödyksi. Ei auttamisen ilo liiemmin lämmitä sydäntä, jos joutuu elelemään työttömyysrahalla tms. Kyllä siinä kohtaa palkkatyö on huomattavasti tarpeellisempaa ja tärkeämpää, kuin autteleminen.
- Anonyymi00018
Hyvin sanottu. Palkkatyö on parsasta jeesimistä. Kunnat voisi ostaa työtä suomalaisilta, eikä kilpailuttaa palveluja ulkomaisilta yrittäjiltä.
- Anonyymi00021
Minä voisin jeesiä siyä mummoa hangessa jopa hrlpommin, kun ei tarttis miettiä, miten kerkeen töihin tai jääkö tuon mummon auttamisen jälkeen aikaa vetää unet ennen yövuoroa...
- Anonyymi00028
Anonyymi00021 kirjoitti:
Minä voisin jeesiä siyä mummoa hangessa jopa hrlpommin, kun ei tarttis miettiä, miten kerkeen töihin tai jääkö tuon mummon auttamisen jälkeen aikaa vetää unet ennen yövuoroa...
Juu. Mitäpä siitä, että paskoo oman elämänsä, kohta on aikaa autolla. Mielestäni työstä maksamillani verorahoilla saadaan enemmän aikaisiksi, kuin sillä että kerran talvessa talutan vanhusta liukkailla keleillä.
Muutoinkin vapaaehtoistyö on vähintäänkin kyseenalainen konsepti. Esimerkkinä Kierrätyskeskukset joihin haalitaan työkokeilijoita, mutta heillä ei ole minkäänlaisia resursseja palkata ilmaistyövoimaansa palkalliseen työhön vaan ketjua pyöritetään työlokeilijoiden varassa, jotka korvataan aina uusilla, kun kokeilujakso on ohi.
Kyllä sen vielä jotenkin ymmärtäisi, jos työkokeilusta olisi jotakin hyötyä ihmiselle itselleen, mutta mitä esimerkiksi jo aiemmin asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt hyötyy kokeilusta tai vaatteiden lajittelusta? - Anonyymi00029
Anonyymi00021 kirjoitti:
Minä voisin jeesiä siyä mummoa hangessa jopa hrlpommin, kun ei tarttis miettiä, miten kerkeen töihin tai jääkö tuon mummon auttamisen jälkeen aikaa vetää unet ennen yövuoroa...
Muitakin työaikoja on, kuin yövuorot, jotka ovat terveydellekin haitaksi
- Anonyymi00031
Anonyymi00028 kirjoitti:
Juu. Mitäpä siitä, että paskoo oman elämänsä, kohta on aikaa autolla. Mielestäni työstä maksamillani verorahoilla saadaan enemmän aikaisiksi, kuin sillä että kerran talvessa talutan vanhusta liukkailla keleillä.
Muutoinkin vapaaehtoistyö on vähintäänkin kyseenalainen konsepti. Esimerkkinä Kierrätyskeskukset joihin haalitaan työkokeilijoita, mutta heillä ei ole minkäänlaisia resursseja palkata ilmaistyövoimaansa palkalliseen työhön vaan ketjua pyöritetään työlokeilijoiden varassa, jotka korvataan aina uusilla, kun kokeilujakso on ohi.
Kyllä sen vielä jotenkin ymmärtäisi, jos työkokeilusta olisi jotakin hyötyä ihmiselle itselleen, mutta mitä esimerkiksi jo aiemmin asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt hyötyy kokeilusta tai vaatteiden lajittelusta?* paskoo elämänsä, jotta on aikaa autella.
- Anonyymi00037
Anonyymi00028 kirjoitti:
Juu. Mitäpä siitä, että paskoo oman elämänsä, kohta on aikaa autolla. Mielestäni työstä maksamillani verorahoilla saadaan enemmän aikaisiksi, kuin sillä että kerran talvessa talutan vanhusta liukkailla keleillä.
Muutoinkin vapaaehtoistyö on vähintäänkin kyseenalainen konsepti. Esimerkkinä Kierrätyskeskukset joihin haalitaan työkokeilijoita, mutta heillä ei ole minkäänlaisia resursseja palkata ilmaistyövoimaansa palkalliseen työhön vaan ketjua pyöritetään työlokeilijoiden varassa, jotka korvataan aina uusilla, kun kokeilujakso on ohi.
Kyllä sen vielä jotenkin ymmärtäisi, jos työkokeilusta olisi jotakin hyötyä ihmiselle itselleen, mutta mitä esimerkiksi jo aiemmin asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt hyötyy kokeilusta tai vaatteiden lajittelusta?Ymmärrän kyllä tuon...
Tässä jotkut EK;n tyypit ehdotteli, että sunnuntaikorvaukset tms vois poistaa...
Tietty Sdp ja Ay-liikkeet alkoi voihkimaan...
No joo. En minäkään tekisi normipalkalla yövuoroja, pyhiä, viikonloppuja...
Mutta sitten pitäis palkata lisää työvoimaa..
Oisko se lopulta huonoa? - Anonyymi00039
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tuon...
Tässä jotkut EK;n tyypit ehdotteli, että sunnuntaikorvaukset tms vois poistaa...
Tietty Sdp ja Ay-liikkeet alkoi voihkimaan...
No joo. En minäkään tekisi normipalkalla yövuoroja, pyhiä, viikonloppuja...
Mutta sitten pitäis palkata lisää työvoimaa..
Oisko se lopulta huonoa?Minusta tää nykymeno työrlämässä on sairasta... osa on työtä vailla ja toinen taas ei tiedä miten päin eläisi työkiireiden kanssa?
Joku ei toimi... - Anonyymi00041
Anonyymi00037 kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tuon...
Tässä jotkut EK;n tyypit ehdotteli, että sunnuntaikorvaukset tms vois poistaa...
Tietty Sdp ja Ay-liikkeet alkoi voihkimaan...
No joo. En minäkään tekisi normipalkalla yövuoroja, pyhiä, viikonloppuja...
Mutta sitten pitäis palkata lisää työvoimaa..
Oisko se lopulta huonoa?Kuka suostuu enää tekemään viikonloppuja tai iltavuoroja, saatika öitä, jos lisät poistetaan? Etenkin palvelualoilla lisät muodostavat suuren osan palkasta.
- Anonyymi00045
Anonyymi00041 kirjoitti:
Kuka suostuu enää tekemään viikonloppuja tai iltavuoroja, saatika öitä, jos lisät poistetaan? Etenkin palvelualoilla lisät muodostavat suuren osan palkasta.
Niin.... jos niistä maksetaan 1:1;een niin se rajaa porukkaa toki...
Mutta voisiko työtä ja pakkausta jakaakin eritavoin?
En mä tiedä henkkoht miten?
Mutta mä voisin jakaa työkuormaani ja saada vähempikin... - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Niin.... jos niistä maksetaan 1:1;een niin se rajaa porukkaa toki...
Mutta voisiko työtä ja pakkausta jakaakin eritavoin?
En mä tiedä henkkoht miten?
Mutta mä voisin jakaa työkuormaani ja saada vähempikin...Pakkausta=palkkausta...😬
- Anonyymi00047
Anonyymi00045 kirjoitti:
Niin.... jos niistä maksetaan 1:1;een niin se rajaa porukkaa toki...
Mutta voisiko työtä ja pakkausta jakaakin eritavoin?
En mä tiedä henkkoht miten?
Mutta mä voisin jakaa työkuormaani ja saada vähempikin...Olen aiemminkin sanonut, että jos kyseinen työ on unelmaduuni niin silloin katsoo hitusen läpi sormiensa, jos palkka ei ole huippulukemissa. Silloin, kos ei saa itselleen mielekästä työtä vaan on vain suorittavalla tasolla noudattamassa muiden antamia ohjeita niin palkan on parempi kompensoida työn kehittämättömyyttä ja tylsyyttä.
- Anonyymi00048
Anonyymi00046 kirjoitti:
Pakkausta=palkkausta...😬
Minuakin ruoskii töihin velat, joita otin joskus hövelinä, kun korot oli matalat...
Sanottiin, että korot pysyy alhaalla kun on Eu/Euro...
Nyt kaikki puheet on pidetty... ja teen töitä...ylitöitä...että maksan mitä pitää...
Ja uskon, että vastaavassa tilanteessa olevs ei halua luopua "lypsylehmistään".
Mutta minusta se on vaan kynttilän molemmista päistä polttamista....
Mun ikäryhmän "tekijät" vielä tulee rasittamaan yhteiskuntaa...ja meidän "työlle" menettämät lspset myös... - Anonyymi00056
Anonyymi00047 kirjoitti:
Olen aiemminkin sanonut, että jos kyseinen työ on unelmaduuni niin silloin katsoo hitusen läpi sormiensa, jos palkka ei ole huippulukemissa. Silloin, kos ei saa itselleen mielekästä työtä vaan on vain suorittavalla tasolla noudattamassa muiden antamia ohjeita niin palkan on parempi kompensoida työn kehittämättömyyttä ja tylsyyttä.
No tuohon mä oo hiton jäävi oikeasti sanomaan mitään... minusta kaikki "tekeminen" kiinnostaa.
Minun täytyi etsiä nykyisestä työstäni "mielekkyys", kun välillä on hetkiä, ettei ole "tekemistä".
Monet jopa kysyi, miten jaksat sitä...mutta siinä se onkin. Jonkun on sekin hoidettava. Kestettävä vaikka 12 h tekemättä yhtään mitään, vain jos tarvitsee tehdä jotain. 😄
Kaikista ei ole siihen. 45 tuntia ei mitään ja ykskaks sinun pitäisi tietää, että miten joku iso keissi mennään läpi...muista kaikki ohjeet, säännöt...
En enää pidä hommaani turhana. Joskus se on hiton iisii, joskus yhtä helvettiä...
Mut työ kuin työ... - Anonyymi00061
Anonyymi00056 kirjoitti:
No tuohon mä oo hiton jäävi oikeasti sanomaan mitään... minusta kaikki "tekeminen" kiinnostaa.
Minun täytyi etsiä nykyisestä työstäni "mielekkyys", kun välillä on hetkiä, ettei ole "tekemistä".
Monet jopa kysyi, miten jaksat sitä...mutta siinä se onkin. Jonkun on sekin hoidettava. Kestettävä vaikka 12 h tekemättä yhtään mitään, vain jos tarvitsee tehdä jotain. 😄
Kaikista ei ole siihen. 45 tuntia ei mitään ja ykskaks sinun pitäisi tietää, että miten joku iso keissi mennään läpi...muista kaikki ohjeet, säännöt...
En enää pidä hommaani turhana. Joskus se on hiton iisii, joskus yhtä helvettiä...
Mut työ kuin työ...On kiinnostunut kiinni henkilökohtaisista preferensseistä mikä on kenellekin perusteltua, mikä siedettävää ja riittääkö, että kunhan töitä tekee. Kyllä niihin kunhan-on-työ duuneihin on tullut tuhlattua vuosia ja lopputuloksena on ainoastaan turhauma töihin, joissa ei saa rytmittää työskentelyään ja kaikki on vain ohjeiden noudattamista tai yksinkertaista käsillä tekemistä.
- Anonyymi00065
Anonyymi00061 kirjoitti:
On kiinnostunut kiinni henkilökohtaisista preferensseistä mikä on kenellekin perusteltua, mikä siedettävää ja riittääkö, että kunhan töitä tekee. Kyllä niihin kunhan-on-työ duuneihin on tullut tuhlattua vuosia ja lopputuloksena on ainoastaan turhauma töihin, joissa ei saa rytmittää työskentelyään ja kaikki on vain ohjeiden noudattamista tai yksinkertaista käsillä tekemistä.
Minä uskon työhön...
En niinkään siihrn, miten sitä tehdään ja mitä siitä kukakin saa.
Työstä pitää itse löytää jutut.....
Mietin joskus paljon huippu-urheilijoita...ne pistää helvein paljon likoon siihen mitä rakastavat tehdä. Ja lopputuloksesta päättää muut..
Väitän, ettei kukaan heistä ole saanut loppuelämäsä rahoitusta ilmaiseksi....jos niin on käynyt... - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Minä uskon työhön...
En niinkään siihrn, miten sitä tehdään ja mitä siitä kukakin saa.
Työstä pitää itse löytää jutut.....
Mietin joskus paljon huippu-urheilijoita...ne pistää helvein paljon likoon siihen mitä rakastavat tehdä. Ja lopputuloksesta päättää muut..
Väitän, ettei kukaan heistä ole saanut loppuelämäsä rahoitusta ilmaiseksi....jos niin on käynyt...Olemme ilmiselvästi eri linjoilla näkemyksinemme.
- Anonyymi00014
"Pennut on kouluissa, harrastuksissaan, etteivät ole tiellä".
Missähän maailmoissa sinä nyt oikein elät?
Lapsien työ on koulu, sitä tuleekin käydä jotta elämässään itsenäisesti jatkossa pärjäisivät. Koulunkäyntiä tukevat harrastukset, yleensä aktiiviset lapset pärjäävät koulussa passiivisia paremmin.
Näetkö siis jotain haittaa jos lapset kävisivät koulua, tai harrastaisivat aktiivisesti eri harrastuksia? Vanhemmat eivät voi antaa lapsilleen ihan kaikkea itse, harvan vanhemman aika ja älykkyys siihen riittää.
AV- Anonyymi00023
Jos aikuisilla olisi enempi vapaa-aikaa, vaikka olisi pienemmät tulotkin, he "joutuisivat" karsimaan lasten harrastuksista= he olisivat itse enemmän tekemisissä lastensa kanssa itse.
Se olis terveämpää..
Lspset tarvitsee vanhempiaan. - Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Jos aikuisilla olisi enempi vapaa-aikaa, vaikka olisi pienemmät tulotkin, he "joutuisivat" karsimaan lasten harrastuksista= he olisivat itse enemmän tekemisissä lastensa kanssa itse.
Se olis terveämpää..
Lspset tarvitsee vanhempiaan.Olen ollut itse salibsndyjoukkueen jojona ja näin kyllä touhun...
Maksettiin kausimaksu js kun ois halunnut jutella vanhemmille, kaasutettiin heti treenien aikaan psikalta, ettei vaan pitäis jutella...hyvä että se junnu kerkes hypätä kyydistä. - Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Jos aikuisilla olisi enempi vapaa-aikaa, vaikka olisi pienemmät tulotkin, he "joutuisivat" karsimaan lasten harrastuksista= he olisivat itse enemmän tekemisissä lastensa kanssa itse.
Se olis terveämpää..
Lspset tarvitsee vanhempiaan.Tämä skenaario on mielen tekemä harhakuva todellisesta elämästä.
Oma aika lapsen kanssa kun ei vähene vaikka lapsi harrastaa, koska vanhemmat yleisesti kuskaavat, seuraavat treeniä, ja viettävät treenien jälkeenkin enemmän aktiiviaikaa lastensa kanssa mitä passiiviperheissä. Ovat henkisesti läsnä.
Raha on tärkeä kumppani vain jos sitä osaa jakaa läheisten hyvinvointiin, läheisten hyvinvointia tukevasti nyt ja tulevaisuudessa. Kiire vanhemmilla yleensä on, jos ei ole niin voi olla kysymys siitä, miten vanhemmat menevät itse omien energioidensa rajoilla.
Se, jos maksaa läheisen hyvinvoinnista esimerkiksi 4000 euroa vuodessa, se voi oikeasti olla kokonaisuutta ajatellen pieni raha se. Ei sitä tohtisi edes mainostaa, se olisi vain sitä mitä miehen tuleekin tehdä.
AV - Anonyymi00032
Anonyymi00025 kirjoitti:
Olen ollut itse salibsndyjoukkueen jojona ja näin kyllä touhun...
Maksettiin kausimaksu js kun ois halunnut jutella vanhemmille, kaasutettiin heti treenien aikaan psikalta, ettei vaan pitäis jutella...hyvä että se junnu kerkes hypätä kyydistä.Onneksi on MyClub ja mahdollisuus kutsua vanhemmat juttutuokiolle?
Lisäksi joukkueissa on varmasti valmentajien lisäksi muutamia lasten vanhempia "valvojina".
Kyllä joukkueurheilussa informaation jakamisen keinot nykyisin hyvin on tehty.
Ainahan valmentajat voivat lähettää lasten vanhemmille henkilökohtaisia viestejä, itse olen kommunikoinut valmentajan kanssa tasapainoisesti.
AV - Anonyymi00036
Anonyymi00026 kirjoitti:
Tämä skenaario on mielen tekemä harhakuva todellisesta elämästä.
Oma aika lapsen kanssa kun ei vähene vaikka lapsi harrastaa, koska vanhemmat yleisesti kuskaavat, seuraavat treeniä, ja viettävät treenien jälkeenkin enemmän aktiiviaikaa lastensa kanssa mitä passiiviperheissä. Ovat henkisesti läsnä.
Raha on tärkeä kumppani vain jos sitä osaa jakaa läheisten hyvinvointiin, läheisten hyvinvointia tukevasti nyt ja tulevaisuudessa. Kiire vanhemmilla yleensä on, jos ei ole niin voi olla kysymys siitä, miten vanhemmat menevät itse omien energioidensa rajoilla.
Se, jos maksaa läheisen hyvinvoinnista esimerkiksi 4000 euroa vuodessa, se voi oikeasti olla kokonaisuutta ajatellen pieni raha se. Ei sitä tohtisi edes mainostaa, se olisi vain sitä mitä miehen tuleekin tehdä.
AVNo osa vanhemmista maksaa sen saman minkä muutkin... mutta tulevat toimitsijoiksi kotiturnauksiin, leipovat mokkapaloja ja myyvät niitä kuikuillen kentälle, miten pelit menee.
He ovat siinä lastensa elämässä mukana aina...
Eivät ehkä edes siellä kentän laidalla... mutta tekevät työtä, että se "janipetteri" voi harrastaa lajia, mistä tykkää.
Oon kyllä nähnyt hyvin vanhempia, jotka välittää oikeasti. Ja niitä jotka "elää elämätöntä elämäänsä lastensa kautta". Jälkimmäiset osaa vaatia kyllä... mutta kummasti sen eteen ei sovi istus päivää toimaripenkissä tai kahviossa...
Ja kuitenkin jotkut heidänkin puolesta tekee niin... - Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
No osa vanhemmista maksaa sen saman minkä muutkin... mutta tulevat toimitsijoiksi kotiturnauksiin, leipovat mokkapaloja ja myyvät niitä kuikuillen kentälle, miten pelit menee.
He ovat siinä lastensa elämässä mukana aina...
Eivät ehkä edes siellä kentän laidalla... mutta tekevät työtä, että se "janipetteri" voi harrastaa lajia, mistä tykkää.
Oon kyllä nähnyt hyvin vanhempia, jotka välittää oikeasti. Ja niitä jotka "elää elämätöntä elämäänsä lastensa kautta". Jälkimmäiset osaa vaatia kyllä... mutta kummasti sen eteen ei sovi istus päivää toimaripenkissä tai kahviossa...
Ja kuitenkin jotkut heidänkin puolesta tekee niin...Niin, ihmisillä on erilainen elämä, meillä jokaisella.
Jo se, että vanhempi roudaa lapsen harrastuksiin kertoo jo vanhemmasta paljon se. Haluaa lapsensa kehittyvän, se on tärkeintä. Maksaa siitä, ja luottaa lapsen kehityskulkuun olkoon se yhteisöllisyyttä tai "pelillistä menestymistä". Joukkueiden sisäiset säännöt ja yhteinen energia jo tekevät lapselle hyvää.
Estoja varmasti monella on, työvuorot ja se oma jaksaminen.
Ihanteellista vanhemmusskuvaa tuskin meistä kukaan tällä palstalla sanoo esittävänsä, vai olisitko sinä se ensimmäinen?
AV - Anonyymi00040
Anonyymi00032 kirjoitti:
Onneksi on MyClub ja mahdollisuus kutsua vanhemmat juttutuokiolle?
Lisäksi joukkueissa on varmasti valmentajien lisäksi muutamia lasten vanhempia "valvojina".
Kyllä joukkueurheilussa informaation jakamisen keinot nykyisin hyvin on tehty.
Ainahan valmentajat voivat lähettää lasten vanhemmille henkilökohtaisia viestejä, itse olen kommunikoinut valmentajan kanssa tasapainoisesti.
AVHah!
Joo. Yhteydenpito ei ole sovelluksista kiinni. Tahtotaso näkyy silti...😄 - Anonyymi00042
Anonyymi00038 kirjoitti:
Niin, ihmisillä on erilainen elämä, meillä jokaisella.
Jo se, että vanhempi roudaa lapsen harrastuksiin kertoo jo vanhemmasta paljon se. Haluaa lapsensa kehittyvän, se on tärkeintä. Maksaa siitä, ja luottaa lapsen kehityskulkuun olkoon se yhteisöllisyyttä tai "pelillistä menestymistä". Joukkueiden sisäiset säännöt ja yhteinen energia jo tekevät lapselle hyvää.
Estoja varmasti monella on, työvuorot ja se oma jaksaminen.
Ihanteellista vanhemmusskuvaa tuskin meistä kukaan tällä palstalla sanoo esittävänsä, vai olisitko sinä se ensimmäinen?
AVTuuminkin, etten syytä ketään...
Mutta se, mitä itse annetaan itsestämme eteenpäin, sillä on merkitystä.
Täjän sosialistiseen systeemiin vaan lopulta kuuluu välinpitämättömyys ja vastuun siirto järjestelmälle.
Kestämätön systeemi minusta... - Anonyymi00043
Anonyymi00040 kirjoitti:
Hah!
Joo. Yhteydenpito ei ole sovelluksista kiinni. Tahtotaso näkyy silti...😄Tahtotaso voi liittyä kahden tahon väliseen kunnioittamiseen?
Ainakin oman muksun valmentajaa jokainen lapsi ja vanhempi arvostaa tosi korkealle, ja se näkyy koko joukkueessa ja tekemisessä.
AV - Anonyymi00044
Anonyymi00042 kirjoitti:
Tuuminkin, etten syytä ketään...
Mutta se, mitä itse annetaan itsestämme eteenpäin, sillä on merkitystä.
Täjän sosialistiseen systeemiin vaan lopulta kuuluu välinpitämättömyys ja vastuun siirto järjestelmälle.
Kestämätön systeemi minusta...Harrastukset eivät ole sosiaalisia koska köyhien lapset niitä eivät voi harrastaa.
Ja, silti tuot esille epäkohtia? Outoa, sillä kyllä sillä kuukausimaksulla vanhemmat jotain odottavat saavansa? - Anonyymi00050
Anonyymi00043 kirjoitti:
Tahtotaso voi liittyä kahden tahon väliseen kunnioittamiseen?
Ainakin oman muksun valmentajaa jokainen lapsi ja vanhempi arvostaa tosi korkealle, ja se näkyy koko joukkueessa ja tekemisessä.
AVNo mä olin jojo... hoisin taloutta. Mutta valkku oli se, joka siihen lähti/saatiin.
Lapset reagoi heihin miten reagoivat... en voinut siihen mitään. - Anonyymi00052
Anonyymi00044 kirjoitti:
Harrastukset eivät ole sosiaalisia koska köyhien lapset niitä eivät voi harrastaa.
Ja, silti tuot esille epäkohtia? Outoa, sillä kyllä sillä kuukausimaksulla vanhemmat jotain odottavat saavansa?Odottavat kyllä...
Mutta ikävän monessa harrastusporukassa (paitsi ehkä jääkiekossa) vanhemmat vastuullistetaan järjestelmällisesti hoitamaan ihan konkreettisia tehtäviä kauden aikana.
Kausimaksu on vain osa junnun tuomista harrastuksen pariin...
Joku lätkämutsi/faija vois tähän heittää kommenttia. Niissä piirrissä hiffataan tää homma. - Anonyymi00054
Anonyymi00052 kirjoitti:
Odottavat kyllä...
Mutta ikävän monessa harrastusporukassa (paitsi ehkä jääkiekossa) vanhemmat vastuullistetaan järjestelmällisesti hoitamaan ihan konkreettisia tehtäviä kauden aikana.
Kausimaksu on vain osa junnun tuomista harrastuksen pariin...
Joku lätkämutsi/faija vois tähän heittää kommenttia. Niissä piirrissä hiffataan tää homma.Tietysti noin on, silti en lähtisi lapsen kehitystä kyseenalaistamaan sillä millaiset vanhemmat ja missä elämäntilanteessa sattuvat lapsella olemaan.
Tänäänkin valvoin lapsia, eikä jonkun adhd tee lasta sen huonommaksi mitä muutkaan ovat. Päinvastoin, se tuo esille lapsen minuuden nopeammin. Satun tykkäämään hänen tyylistään ja kommenteistaan:) Vahvuudet jokaisella, lapsesta riippumatta.
AV - Anonyymi00058
Anonyymi00054 kirjoitti:
Tietysti noin on, silti en lähtisi lapsen kehitystä kyseenalaistamaan sillä millaiset vanhemmat ja missä elämäntilanteessa sattuvat lapsella olemaan.
Tänäänkin valvoin lapsia, eikä jonkun adhd tee lasta sen huonommaksi mitä muutkaan ovat. Päinvastoin, se tuo esille lapsen minuuden nopeammin. Satun tykkäämään hänen tyylistään ja kommenteistaan:) Vahvuudet jokaisella, lapsesta riippumatta.
AVLapset ei voi valitakkaan vanhempiaan...
Ja silti he ovat heidän vanhempiaan...olivat mitä oli...
Tämä täällä vsikuttava sosialistinen kulttuuri vaan aiheuttaa sitä, että vanhemmat yhä enevissämäärin luovuttaa vastuitaan muualle.
Maksatko veroja tai kausimaksuja... sen pitäis kattaa kaikki... ja sit kumit laulaen Mersulla v.ttuun!
Näin se mulle näkyy... itse ssin jojon hommista lähinnä vittuilua porukoilta kun on kallista touhua ja seurslta lippiksen...
Niin ja parasta... pojalleni mahkun pelata säbää. 😁
Mutta kun poika lopetti... miksi olisin jäänyt helppaa muita kokemuksellani? Kuunnellut v.ttuiluja lisää vai toinen lippis? - Anonyymi00060
Anonyymi00058 kirjoitti:
Lapset ei voi valitakkaan vanhempiaan...
Ja silti he ovat heidän vanhempiaan...olivat mitä oli...
Tämä täällä vsikuttava sosialistinen kulttuuri vaan aiheuttaa sitä, että vanhemmat yhä enevissämäärin luovuttaa vastuitaan muualle.
Maksatko veroja tai kausimaksuja... sen pitäis kattaa kaikki... ja sit kumit laulaen Mersulla v.ttuun!
Näin se mulle näkyy... itse ssin jojon hommista lähinnä vittuilua porukoilta kun on kallista touhua ja seurslta lippiksen...
Niin ja parasta... pojalleni mahkun pelata säbää. 😁
Mutta kun poika lopetti... miksi olisin jäänyt helppaa muita kokemuksellani? Kuunnellut v.ttuiluja lisää vai toinen lippis?Itseasiassa vois olla mielenkiintoista lähtee uudelleen hommaan...🤔
Laatisi ihan uusiksi koko idean, ohi seuran.
Joukkueeseen jos tulisi yksikin junnu, niiden vanhemmat joutuis sitoutmaan tiettyihin hommiin, jotka mä ilmoittaisin mahollisimman ajoissa. 🤔 - Anonyymi00062
Anonyymi00060 kirjoitti:
Itseasiassa vois olla mielenkiintoista lähtee uudelleen hommaan...🤔
Laatisi ihan uusiksi koko idean, ohi seuran.
Joukkueeseen jos tulisi yksikin junnu, niiden vanhemmat joutuis sitoutmaan tiettyihin hommiin, jotka mä ilmoittaisin mahollisimman ajoissa. 🤔?
Kun lapseni halusi mennä joukkueeseen, valmentaja halusi tietää onko lapsi sitoutunut harjoitteluun ja kaikkeen siihen mitä ko. harrastus vaatii. Lisäksi sovin että valmentaja saa päättää täysin lapsen treeneistä. Hyvä valmentaja on ollut, ei mitään valitamista.
AV - Anonyymi00071
Anonyymi00062 kirjoitti:
?
Kun lapseni halusi mennä joukkueeseen, valmentaja halusi tietää onko lapsi sitoutunut harjoitteluun ja kaikkeen siihen mitä ko. harrastus vaatii. Lisäksi sovin että valmentaja saa päättää täysin lapsen treeneistä. Hyvä valmentaja on ollut, ei mitään valitamista.
AVValmentajaa ei pidäkään sotkea seuraan...
Urheilijan ja valkun väli ei kuulu seuralle... sen pitäisi vaan mahdolistaa se...
Seura puuttuu vaan, jos jokin ei toimi oikein...kumminkinpäin...
- Anonyymi00049
No, se on nykyään sillä tavalla että MIES ei saa pysähtyä ja jutella lasten tai vanhusten tai naisten kanssa, saati tehdä mitään muutakaan heidän kanssaan. Poliisit tulevat paikalle aika äkkiä. Joten miehet menee vaan ohitse, pysähtymättä. Asiat jäävät naisten hoidettaviksi, mutta he kun eivät hoida asioita, ne kun eivät kuulu heille samanlailla kuin miehille "kuuluisi". Sitä saa mitä tilaa.
- Anonyymi00053
No ihan potaskaa!
Mut se on sun mielipide...
Mä oon miehenä kyllä saanut vastakaikua kaikkeen ihan hyvin.,sukupuolesta riippumatta. - Anonyymi00057
Anonyymi00053 kirjoitti:
No ihan potaskaa!
Mut se on sun mielipide...
Mä oon miehenä kyllä saanut vastakaikua kaikkeen ihan hyvin.,sukupuolesta riippumatta.No ei muuta kun miehenä sitten hoidat asiat joka paikassa. Yksin, kukaan muu ei sitä tee.
- Anonyymi00059
Anonyymi00057 kirjoitti:
No ei muuta kun miehenä sitten hoidat asiat joka paikassa. Yksin, kukaan muu ei sitä tee.
Vaikka... en odotakkaan että kukaan muu asioita hoitais kun mä itse...
Anonyymi00053 kirjoitti:
No ihan potaskaa!
Mut se on sun mielipide...
Mä oon miehenä kyllä saanut vastakaikua kaikkeen ihan hyvin.,sukupuolesta riippumatta.No mutta onhan tavallaan maailma muuttunu jotenkin oudon epäluuloiseksi. Heti aletaan epäillä ties mitä, jos menee puhuun jotakin vieraalle lapselle tai vanhukselle. Moni jättää sitten kokonaan auttamatta.
- Anonyymi00063
JeroP kirjoitti:
No mutta onhan tavallaan maailma muuttunu jotenkin oudon epäluuloiseksi. Heti aletaan epäillä ties mitä, jos menee puhuun jotakin vieraalle lapselle tai vanhukselle. Moni jättää sitten kokonaan auttamatta.
Totta.
Se itse auttamisen hslu ei riitä...
Auttajaa jopa arvostellaan enempi kuin itse autettavan tarvetta apuun..
Minä ymmärrän syrjäytyneitä. Monella on erilaisia ongelmia joihin ei oikein saa apua ja jotka ovat yhteiskunnan silmissä hyljeksittäviä. Yritä hakea töitä, jos olet vähän erilainen tai ongelmainen. Et varmasti saa minkäänlaista työtä ja aina saat kuulla olevasi vääränlainen. Sitä helposti menettää toivon ja sitten syrjäytyy yhteiskunnasta, kun yhteiskunta suorastaan työntää sinut syrjään.
Syrjäytynyt ei ole viallinen, yhteiskunta on viallinen ja on pettänyt yksilön.- Anonyymi00064
Niinpä. Tässä yhteiskunnassa koetetaan tasapäistää kaikki.
Ei kaikki ole samanlaisia.. eikä kaikille tartte maksaa samaa kuin toiselle.
Toiset tekee enempi kuin toiset ja autettais niitä jotka ei pysy messissä... ei kaikkia, jotka ei haluu...
Kyllä sen näkee kuka haluu...mutta ei pysty... Käytän sanaa syrjäytyny äärinmäisen harvoin ja puhun ennemmin ulkokehälle ajautuneista. Ulkokehältä näkee yhteiskunnan ongelmat paremmin. Ja sen kuinka kaikki pyörii kulutushysteriän ympärillä. Eikä itse ihmiseen tai ympäristöön kiinnitetä yhtään huomiota. Vaan pelkästään talouden pyörittämiseen. Kaikki voitais paremmin, jos työ jaettaisiin uudelleen ja jokainen osallistuisi kykyjensä mukaan. Ja noi ostoshelvetit jyrättäis maantasalle. Kaikki alkaisi siitä, että tunnustetaan ihmisyys, eikä ihmisiä käsiteltäs vaan työvoimana ja kuluttajina.
JeroP kirjoitti:
Käytän sanaa syrjäytyny äärinmäisen harvoin ja puhun ennemmin ulkokehälle ajautuneista. Ulkokehältä näkee yhteiskunnan ongelmat paremmin. Ja sen kuinka kaikki pyörii kulutushysteriän ympärillä. Eikä itse ihmiseen tai ympäristöön kiinnitetä yhtään huomiota. Vaan pelkästään talouden pyörittämiseen. Kaikki voitais paremmin, jos työ jaettaisiin uudelleen ja jokainen osallistuisi kykyjensä mukaan. Ja noi ostoshelvetit jyrättäis maantasalle. Kaikki alkaisi siitä, että tunnustetaan ihmisyys, eikä ihmisiä käsiteltäs vaan työvoimana ja kuluttajina.
Nykymaailma on rakennettu ajatukselle, että ihmisiä tulee koko ajan enemmän ja enemmän maailmaan ja talous kasvaa loputtomasti. On eletty velalle ja nyt todellisuus iskee vasten kasvoja. Olen vähän pessimistinen, mutta ihmiskunnan kova romahdus on lähellä. Jo nyt näkee, että maailma luopuu käsitteestä ihmisarvo. Ystävämme Yhdysvallat alkaa muistuttamaan toiminnaltaan jo natsi-Saksaa. Ja mitä Yhdysvallat edellä, sitä muu maailma perässä.
Palstakamu kirjoitti:
Nykymaailma on rakennettu ajatukselle, että ihmisiä tulee koko ajan enemmän ja enemmän maailmaan ja talous kasvaa loputtomasti. On eletty velalle ja nyt todellisuus iskee vasten kasvoja. Olen vähän pessimistinen, mutta ihmiskunnan kova romahdus on lähellä. Jo nyt näkee, että maailma luopuu käsitteestä ihmisarvo. Ystävämme Yhdysvallat alkaa muistuttamaan toiminnaltaan jo natsi-Saksaa. Ja mitä Yhdysvallat edellä, sitä muu maailma perässä.
*ja maailmantalous
- Anonyymi00070
Palstakamu kirjoitti:
Nykymaailma on rakennettu ajatukselle, että ihmisiä tulee koko ajan enemmän ja enemmän maailmaan ja talous kasvaa loputtomasti. On eletty velalle ja nyt todellisuus iskee vasten kasvoja. Olen vähän pessimistinen, mutta ihmiskunnan kova romahdus on lähellä. Jo nyt näkee, että maailma luopuu käsitteestä ihmisarvo. Ystävämme Yhdysvallat alkaa muistuttamaan toiminnaltaan jo natsi-Saksaa. Ja mitä Yhdysvallat edellä, sitä muu maailma perässä.
Jenkkien systeemi vaan perustuu totuuteen...
No joo, oli siellä paljon muutakin, mutta nekin tiedetään nyt.. jenkkien myötä...
Ne ois maailmassa toisenlaisia, jos selittäis umpialampia omasta toiminnastaan...
Sittrn voidin verrata Nl tai natsisaksameininkiin...
- Anonyymi00075
"..jeesitään tyyppejä, jotka eivät haluakaan tehdä mitään."
Kaikenlaisia erityisihmisiä tällä viikolla kohdanneena pitää mainita, että on iso osa ihmisiä joille tavallinen työ ei sovellu. Ei riitä järki, tai ominaisuudet aiheuttaa sen ettei työstä tule mitään ja muille aiheutuu vain haittaa.
Ainakin ennen oli jotain suojatyökeskuksia, joissa tehtiin helppoja mutta hyödyllisiä töitä. Mitä jos tuota ideaa laajentaisi. Saisi hiukan enemmän rahaa kuin mitä pelkkä lojumistuki olisi. Ihan palkkana.
En kannata mitään risujen keräämistä. Ruuvien pussitusta, paketointia, etikettien liimaamista tai jotain tuollaista.
Ymmärrän senkin, että nuo tarvitsevat ohjaajan ja tilat. Ne maksaa. Ehkä tuon kannattavuutta on jo mietitty, mutta esim. se Tanskan malli hyödyntää muutenkin kuin työpanoksena. Tekijät pysyvät työkykyisinä ja terveempinä. Usein liitännäis- ja jälkikäteishyödyt jäävät lyhytnäköisesti huomioimatta.
xLiner- Anonyymi00076
Ja tosiaan, nuo erityistyypit työnnetään väkisin läpi ns. normaaleille tarkoitetuista opinahjoista. Vaikka on aivan selvää, etteivät he työllisty tavallisella tavalla koskaan...
xLiner - Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Ja tosiaan, nuo erityistyypit työnnetään väkisin läpi ns. normaaleille tarkoitetuista opinahjoista. Vaikka on aivan selvää, etteivät he työllisty tavallisella tavalla koskaan...
xLiner(Mihinkähän erityisoppilaitoksista valmistuneet työllistyvät ihan oikeasti? Vai työllistyvätkö hekään mihinkään koskaan ikinä milloinkaan?)
xLiner - Anonyymi00086
Anonyymi00077 kirjoitti:
(Mihinkähän erityisoppilaitoksista valmistuneet työllistyvät ihan oikeasti? Vai työllistyvätkö hekään mihinkään koskaan ikinä milloinkaan?)
xLinerSuomalaisista on tullut rakenteellisesti vastuuton kansa. Täällä alkaa olla jo sukupolvisia vastuuttomuuksia. Mummo on eläkkeellä työttömyyskortistosta, äiti on kortistossa ja tyttö valmistui juuri kortistoon ja kaikki istuu terassilla unelmoimassa ulkomaanmatkasta.
- Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
Suomalaisista on tullut rakenteellisesti vastuuton kansa. Täällä alkaa olla jo sukupolvisia vastuuttomuuksia. Mummo on eläkkeellä työttömyyskortistosta, äiti on kortistossa ja tyttö valmistui juuri kortistoon ja kaikki istuu terassilla unelmoimassa ulkomaanmatkasta.
😂 No toivottavasti ei..
(Eiku pikavipeillä etelään!! 🙈)
xLiner - Anonyymi00092
Anonyymi00087 kirjoitti:
😂 No toivottavasti ei..
(Eiku pikavipeillä etelään!! 🙈)
xLinerKyllä...
Törmäsin firman pippaloiden aikaan baarissa vastaavaan kombinaatioon. Pisteenä iin päälle, kaikki mainostivat kuuluvansa siihen Suomiensin puolueeseen.
Vauhkona sylki suusta lentäen tämän äidin mies nosti kätensä pöydälle, missä hauiksen päälle oli tatuoitu Suomen lippu.
Mietin jo, että tässäpä oikeasti on isänmaan toivot jumankeuta. Yhteinen työkokemusviikkomäärä noilla varmaan vähempi kuin mun kengänkoko... - Anonyymi00093
Anonyymi00092 kirjoitti:
Kyllä...
Törmäsin firman pippaloiden aikaan baarissa vastaavaan kombinaatioon. Pisteenä iin päälle, kaikki mainostivat kuuluvansa siihen Suomiensin puolueeseen.
Vauhkona sylki suusta lentäen tämän äidin mies nosti kätensä pöydälle, missä hauiksen päälle oli tatuoitu Suomen lippu.
Mietin jo, että tässäpä oikeasti on isänmaan toivot jumankeuta. Yhteinen työkokemusviikkomäärä noilla varmaan vähempi kuin mun kengänkoko...Äijä selitti miten ulkkarit syö kaiken Suomesta. Kun kysyin, millä itse tulee toimeen, alkoi se jankutus, ettei ole töitä, kun ulkkarit vie. Kaikki on ulkkareiden syytä...
Sanoin, etten juuri näe täälläpäin ulkomaalaisia töissä kuin pitseerijoissa, mitkä omistaa ulkkarit itse ja woltkuskeina... että kummanko alan ihmisiä hän mahtaa olla...
Onneksi oli pöytä välissä...😁
- Anonyymi00080
No työnteko onkin ihmiskunnan suuria huijauksia varsinkin nykyaikana työntekjälle ei jää mitään raha käy vaan vierailemassa ja kiertää takaisin johtajille valtaapitäville rikkaille
- Anonyymi00097
Miksi sitten täällä Suomessa ei ole rikkaita?
Varallisuus on pudonnut jonnekin 90-luvun tasolle... - Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Miksi sitten täällä Suomessa ei ole rikkaita?
Varallisuus on pudonnut jonnekin 90-luvun tasolle...ne menee sinne ulkomaiden rikkaille muskit gatesit sitten lähi-itään ei ne tänne jää
- Anonyymi00099
Anonyymi00098 kirjoitti:
ne menee sinne ulkomaiden rikkaille muskit gatesit sitten lähi-itään ei ne tänne jää
Niinpä... kun täältä ajetaan verohulluuksilla rikkaat hittoon.
Koetetaan pyörittää kapitalismia ilman kapitaaleja. - Anonyymi00100
Anonyymi00097 kirjoitti:
Miksi sitten täällä Suomessa ei ole rikkaita?
Varallisuus on pudonnut jonnekin 90-luvun tasolle...Täältä on lähtenyt metsäteollisuus halvempiin maihin ja nokia taas sössittiin huonolla johtamisella.
Ulkomaiset sijoittajat ostavat tuotteen tai kilpailijan pois (kuolettavat sen ja sen kehityksen). Siinä kisassa on mahdoton pärjätä, ellei sitä suojella (mitä kilpailulaki ei salli) tai jotenkin pyritä turvaamaan, että se jotenkin kansantaloutta hyödyntäisi. Kokoomus näkee kyllä sijoittamisen hyödyt. Mutta ei koko kansalle voi opetettava kouluissa ainoana oppiaineena sijoittamista, jos ei yhtään pääomaa.
Olen aina ja poikkeuksetta auttanut.. tai no kerran jätin auttamatta miestä joka makasi juna-aseman portailla, sillä tarjoutuessani auttamaan hän käyttäytyi hyvin agressiivisesti. Mies oli ympäripäissään ja hyökkäävä.
Tuhat ja miljoona kertaa olen jättänyt omat asiani toissijaiseksi auttaakseni. Uskon aidosti, että pienillä teoilla on merkitystä ja siihen esimerkin voimaan. Hyvä tuo hyvää ja anna hyvän kiertää. En pelkää auttaa. Noin niinkuin yhteisöllisyyden nimissä.
Toisaalta olen huolissani myös tavan nuorista jotka eivät edes halua työelämään. Elelevät vain tuilla ja loisimalla. Enkä nyt tarkoita niitä jotka oikeasti ovat kyvyttömiä työelämään..
Jokin on mennyt tässä yhteiskunnassa pahasti pieleen nuorten kohdalla. Vanhemmuudesta luistetaan ja on kasvatettu nuorisopolvi joka kieltäytyy osallistumasta yhteiskunnan ylläpitämiseen tavan veronmaksajina. Sometus on ihanne ja unelmajobi. Ihmisen viihdearvo ratkaisee.
Tulee vaan mieleen, että kun kaikki haluavat vain viihtyä elämässään,niin miten muka yhteiskunta voisi selviytyä? On paljon raskaan duunin raatajia jotka jäävät pian eläkkeelle, kuka ne duunit tekee?- Anonyymi00081
Jos olisi oikeasti niitä töitä, niin kyllä valtio noutaisi vaikka pakkotöihin, kuten puolustusvoimat velvoittaa . Töitä ei vaan ole, eikä kaikkia tarvita. On helpompi uskoa itsekin ettei halua työelämään, ellei töitä ole.
- Anonyymi00082
Duunit tekee ulkomainen halpatyövoima.
- Anonyymi00084
Anonyymi00082 kirjoitti:
Duunit tekee ulkomainen halpatyövoima.
Näinhän kokoomus on asian ajatellut. Ovat kovasti haalimassa.maahan valtavat määrät halpatyövoimaa. Toisen luokan ihmisiä ilman samoja oikeuksia mm. terveydenhuoltoon ja sosiaalietuuksiin kuin mitä suomalaisilla on.
Kun sosiaalituet ajetaan alas suomalaisiltakin, niin jää vain köyhät ja ökyrikkaat.
Kaikilla EK:n tavoitteilla on jatkotavoitteet: askel kerrallaan. Kun antaa pirulle pikkusormen, se vie lopulta koko käden.
xLiner - Anonyymi00085
Anonyymi00084 kirjoitti:
Näinhän kokoomus on asian ajatellut. Ovat kovasti haalimassa.maahan valtavat määrät halpatyövoimaa. Toisen luokan ihmisiä ilman samoja oikeuksia mm. terveydenhuoltoon ja sosiaalietuuksiin kuin mitä suomalaisilla on.
Kun sosiaalituet ajetaan alas suomalaisiltakin, niin jää vain köyhät ja ökyrikkaat.
Kaikilla EK:n tavoitteilla on jatkotavoitteet: askel kerrallaan. Kun antaa pirulle pikkusormen, se vie lopulta koko käden.
xLinerKokoomuksen mielestä he ovat työperäisiä maahanmuuttajia ja Sdp:n mukaan hädänalaisia ulkomaalaisia.
Yhtä kaikki.
Täälläkin jokaisen kaupan pihalla seisoo tonnin Toyota, missä ulkomaalaistausgainen Wolt-kuski odottaa tilausta. Tilaajana ehkä teini, joka ei uskalla poistua kotoa. 🙄 Anonyymi00084 kirjoitti:
Näinhän kokoomus on asian ajatellut. Ovat kovasti haalimassa.maahan valtavat määrät halpatyövoimaa. Toisen luokan ihmisiä ilman samoja oikeuksia mm. terveydenhuoltoon ja sosiaalietuuksiin kuin mitä suomalaisilla on.
Kun sosiaalituet ajetaan alas suomalaisiltakin, niin jää vain köyhät ja ökyrikkaat.
Kaikilla EK:n tavoitteilla on jatkotavoitteet: askel kerrallaan. Kun antaa pirulle pikkusormen, se vie lopulta koko käden.
xLinerEhkäpä emme jää nukkumaan seuraavissa vaaleissa, vaan annamme äänemme kuulua. Äänestämällä voit vaikuttaa.. tai niin sanotaan.
Anonyymi00081 kirjoitti:
Jos olisi oikeasti niitä töitä, niin kyllä valtio noutaisi vaikka pakkotöihin, kuten puolustusvoimat velvoittaa . Töitä ei vaan ole, eikä kaikkia tarvita. On helpompi uskoa itsekin ettei halua työelämään, ellei töitä ole.
Niin.. niitä mieleisiä töitä ei ole. Eikä sillä palkalla mitä vaaditaan.
- Anonyymi00088
Pitkälti minusta täällä on kyllä paljonkin työtä, mutta sitä ei kannata kenenkään tehdä, koska systeemi maassa on niin perseestä.
Syitä siihen on verotus, ay määritteet ja byrokratia.
Muistan kun joskus Wolt-kuskeina oli ihan suomalaisia. Tienasivat ihan hyvin. Mutta ay-liikkeet hyökkäsivät kimppuun ja tadam... nyt siellä on vaan ulkomaalaisia, jotka keplottelee tuilla vissiin hommaa hetken, että saavat kansalaisuuden ja pääsevät kortistoon.
Tuo auttaminen valtiollisesti saa yleisesti yleensä mahdollisuuden tehdä siitä auttamisesta bisnestä... - Anonyymi00089
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin.. niitä mieleisiä töitä ei ole. Eikä sillä palkalla mitä vaaditaan.
Ei pidä luulla ettei sille omalle paikalle olisi tulijoita.
- Anonyymi00090
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin.. niitä mieleisiä töitä ei ole. Eikä sillä palkalla mitä vaaditaan.
Oikeastaan... ei sillä palkalla, millä pärjäisi...
Ja suurin syy on tämän maan sosiaalisysteemin ja julkisen hallinnon rahoitus. Se on liian kallis ja toimimaton paketti.
Jos siihen menee 30-40 miljardia vuoteen, ja maa on tässä jamassa, niin ei hyvä. - Anonyymi00091
Anonyymi00088 kirjoitti:
Pitkälti minusta täällä on kyllä paljonkin työtä, mutta sitä ei kannata kenenkään tehdä, koska systeemi maassa on niin perseestä.
Syitä siihen on verotus, ay määritteet ja byrokratia.
Muistan kun joskus Wolt-kuskeina oli ihan suomalaisia. Tienasivat ihan hyvin. Mutta ay-liikkeet hyökkäsivät kimppuun ja tadam... nyt siellä on vaan ulkomaalaisia, jotka keplottelee tuilla vissiin hommaa hetken, että saavat kansalaisuuden ja pääsevät kortistoon.
Tuo auttaminen valtiollisesti saa yleisesti yleensä mahdollisuuden tehdä siitä auttamisesta bisnestä...No nythän on niin, että kuntia velvoittaa kuntien hankintalaki. Ne työt kilpailutetaan ammattilaisilta palveluntuottajilta, eikä omilla kuntalaisilla. Se tarkoittaa yhä hupenevia verotuloja ulkomaille. Enää voida teettää töitä kuntalaisilla ja harjoittelijoilla, koska se tulee suhteessa kalliimmaksi ja ne on ostettava halvimmalta mahdolliselta.
Toinen asia on taas teollinen tuotanto ja tuotteen jalostus. Maasta myydään raaka-aineita ulkomaille ja ostetaan kalliimmalla. Ei sitä ratkaista teollisuuden veronalennuksilla, että maksetaan siitä että saavat tuöntekijänsä halvemmalla, joilta pidätetään verotuloja. - Anonyymi00095
Anonyymi00091 kirjoitti:
No nythän on niin, että kuntia velvoittaa kuntien hankintalaki. Ne työt kilpailutetaan ammattilaisilta palveluntuottajilta, eikä omilla kuntalaisilla. Se tarkoittaa yhä hupenevia verotuloja ulkomaille. Enää voida teettää töitä kuntalaisilla ja harjoittelijoilla, koska se tulee suhteessa kalliimmaksi ja ne on ostettava halvimmalta mahdolliselta.
Toinen asia on taas teollinen tuotanto ja tuotteen jalostus. Maasta myydään raaka-aineita ulkomaille ja ostetaan kalliimmalla. Ei sitä ratkaista teollisuuden veronalennuksilla, että maksetaan siitä että saavat tuöntekijänsä halvemmalla, joilta pidätetään verotuloja.Juuri joku halkoja työkseen tekevä sanoi, että kaupat ostaa polttopuuta ulkomailta.
Siinä kuvastuu koko tämän maan järki...
Tuskin sen suomalaisen halon hinnasta paljoa menis tuottajalle, mutta jostain Liettuasta sitä saa laivattuna halvemmalla silti.
Typerää ja systeemistä johtuvaa. Anonyymi00091 kirjoitti:
No nythän on niin, että kuntia velvoittaa kuntien hankintalaki. Ne työt kilpailutetaan ammattilaisilta palveluntuottajilta, eikä omilla kuntalaisilla. Se tarkoittaa yhä hupenevia verotuloja ulkomaille. Enää voida teettää töitä kuntalaisilla ja harjoittelijoilla, koska se tulee suhteessa kalliimmaksi ja ne on ostettava halvimmalta mahdolliselta.
Toinen asia on taas teollinen tuotanto ja tuotteen jalostus. Maasta myydään raaka-aineita ulkomaille ja ostetaan kalliimmalla. Ei sitä ratkaista teollisuuden veronalennuksilla, että maksetaan siitä että saavat tuöntekijänsä halvemmalla, joilta pidätetään verotuloja.Mä vähän tekisin tutkimusta eu maissa. Että noudatetaanko näitä hankintalakeja kuinka pilkun tarkasti. Ja jos ei, niin sittenhän siinä on vapaus vähän soveltaa ja vetää kotikunnan puoleen.
- Anonyymi00103
JeroP kirjoitti:
Mä vähän tekisin tutkimusta eu maissa. Että noudatetaanko näitä hankintalakeja kuinka pilkun tarkasti. Ja jos ei, niin sittenhän siinä on vapaus vähän soveltaa ja vetää kotikunnan puoleen.
Niin pitäisi tehdä ja omavaraisuudesta ja varautumisesta pitäisi vähintään pitää kiinni. Suomi on kuitenkin sinisilmäinen ja kuuliainen ykkösoppilas joka noudattaa sääntöjä pilkuntarkasti. Suurta pyörää on vaikea pyöräyttää toiseenkin suuntaan kun se on kerran käynnistynyt. Se perustuu suureen ideologiaan ja vahvaan uskoon siitä, että markkinat korjaavat itse itsensä.
- Anonyymi00104
JeroP kirjoitti:
Mä vähän tekisin tutkimusta eu maissa. Että noudatetaanko näitä hankintalakeja kuinka pilkun tarkasti. Ja jos ei, niin sittenhän siinä on vapaus vähän soveltaa ja vetää kotikunnan puoleen.
Ei tarvitse tutkia kuin vaikka Ranska. Siellä kierretään selkeästi kilpailutuslakia...
Mutta sieltä voisi opetella, että miten se tehdään.
- Anonyymi00083
Käpykylään on ilmestynyt vierasmaalaisen näköisiä paljon.
Onkohan jotain salakuljetusta?
Eivät nämä opiskelijoilta vaikuta.
Jotkut lennot laskeutuvat Seutulaan. Vuotavatko lennot?
Vilma - Anonyymi00094
Yhteiskunnassa on myös syyllistävä vaikkei kaikissa asiosissa pitäisi olla, kuten tuo, ettei kukaan mene auttamaan, jos lapsen pyörästä on pyöränketju lusikahtanut paikaltaan.
Jos vaikka mies menee auttamaan, niin joku voi liittää auttamisen siihen kielteiseen asiaan.
Jos nainen menee auttamaan, niin se ei herätä samanlaisia epäilyjä.
Toinen syy taitaa olla se, että sormet yleensä likaantuu, jos pyöränkettinkiä laittaa paikalleen ja suurin syy on, että pyöränketjuissa on liikaa ketjuöljyä joka kerää myös paljon likaa, jota pyörän rengas nostattaa ilmaan.
Pyörän ketjut pitäisi aina voitelun jälkeen rätillä käydä läpi, että liait öljyt poistuu, jollon ketjun pinta on kuiva, eikä öljyinen.
Paras ketjuöljy on TF2 teflon pitoinen ketjuöljy, joka ei muodosta ketjun pintaan tahmeaa ja öljyistä pintaa ja ketjun pinta tuntuu kuivalta, eikä se likaa sormia, kuten tavallinen halpa ketjuöljy.
Pyörä, jossa on takarenkaassa ulkovaihtaja, on ketju helppo laittaa paikalleen muutamassa sekunnissa, koska takavaihtajaa pystyy liikuttamaan ja kejun saa löysälle.
Pyörä, jossa on vaihdepakka takarenkaan navassa ei ketjua saa löysälle ja irronneen ketjun paikalleen laitto ei ole niin helppo, vaikka saa senkin aika helposti paikalle, mutta pyörän kampea joutuu pyörittämään.- Anonyymi00096
No itse autoin pikkutyttöä ketjujen kanssa, eikä tullut mitään seuraumuksia. Käsi kyllä likautui, mutta ajoin yhdellä kädellä töihin, missä pääsin sen pesemään.
En ymmärrä miksi yksikään mies huolestuisi, että syytettäisiin seksuaalisesta häirinnästä tai insestistä tms. jos auttaa lapsia.
Pitää olla jotain hämminkiä oman seksuaalisuuden kanssa, jos epäröi.
Minä kysyin hyvän matkan päästä tytöltä, saanko auttaa ketjut takaisin... sain valloittavan hymyn ja helpotuksen huokauksen, sekä valmiiksi kiitoksen.
Kun laitoin ketjut takaisin, lisäkiitoskin tuli reippaasti. Kaverinsa kanssa vielä vilkuttivat, kun ajoin ohi autolla. Kyllä sillä hyvällä mielellä jaksoi pitkään. 🙂 - Anonyymi00106
Kiitos kommentista, kertoi paljon sinusta.
Keskustelijoilta tuppaa unohtumaan, että ihmiset ovat saaneet eri edellytykset myös jaksamiseen. Kukaan ei ole itseään tehnyt, vaikka se kuulemma on niin helppoa, että 'ottaa vain itseään niskasta kiinni'.
Aloittaja nimittää heikoimpia 'tyypeiksi'. Voi käydä niinkin, että hän pian itsekin on hyvinvoivien silmissä 'tyyppi'.- Anonyymi00101
Mielenkiintoinen tuo sana "heikko".
Minä voin puhua heikoista, mutta jos sanon itseäni heikoksi, niin olenko heikko? Vai uhriudunko heikoksi?
Itse kerrot sairauksistasi ja siitä, että naputat vain yhdellä sormella siksi viestejä... minusta uhriudut. Uhriudut alkoholistina, uhriudut vaikka minkä vuoksi ja kuitenkin sanelet, miten herttaisen naisen täytyisi levittää sukuelintään miehille, ollakseen herttainen. 🤔
Muutenkin sanelet yhtä jos toista ja vetoat oppineisuuteesi. Ja jos joku sanoo suoraan sinulle asioita, uhriudut ja oletkin heikko. - Anonyymi00102
Anonyymi00101 kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo sana "heikko".
Minä voin puhua heikoista, mutta jos sanon itseäni heikoksi, niin olenko heikko? Vai uhriudunko heikoksi?
Itse kerrot sairauksistasi ja siitä, että naputat vain yhdellä sormella siksi viestejä... minusta uhriudut. Uhriudut alkoholistina, uhriudut vaikka minkä vuoksi ja kuitenkin sanelet, miten herttaisen naisen täytyisi levittää sukuelintään miehille, ollakseen herttainen. 🤔
Muutenkin sanelet yhtä jos toista ja vetoat oppineisuuteesi. Ja jos joku sanoo suoraan sinulle asioita, uhriudut ja oletkin heikko.Tuollaiset tyypit pitää jättää omaan arvoonsa, eikä heille koskaan kannata sanoa yhtään hyvää sanaa!
- Anonyymi00107
Tämä on täyttä totta, lapsen kasvatustekninen osaaminen luo varakkuuden kanssa eri mahdollisuuksia lapsen kasvulle, mitä esimerkiksi nuori lapsen saanut kassaneiti 75 h kuukausisopimuksella lapselleen voisi antaa.
Loppujen lopuksi vanhuus ei tule yksin, se tulee aina kolotusten, särkyjen ja toimintakyvyttömyyden muistuttamana. Tuossa hetkessä vasta voi miettiä sitä olisiko itse ollut elämänsä sankari, vai luuseri:)
AV
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483