VANHA JA UUSI LIITTO
Jeesus asetti uuden liiton. (Luuk 22:20) Oman verensä uhrikuoleman kautta perustettu liitto on sovitus Jumalan ja ihmisen välillä. (Luuk 23:45-46)
Uudeksi liitoksi sitä sanotaan erotukseksi vanhasta liitosta jonka Jumala teki Isaelin kansan kanssa Siinain vuorella. (2 Moos 24:1-8) Uudessa liitossa 10 käskyn laki on annettu sydämen lihatauluhin kivitaulujen sijasta. Jumala lupaa oman Henkensä voiman avuksi kuuliaiseen elämään. (Hebr 8:6-13, 10:14-18, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Hengen voiman lupaus toteutuu uudestisyntymisessä.
Pelastus koko ihmiskunnan historian aikana perustuu kuitenkin Kristuksen uhrikuolemaan. Tavallaan uusi liitto kattaa koko ihmiskunnan ajan, mutta se sinetöitiin ristillä. Perustuihan koko seremoniajärjestelmä Jeesuksen uhriin VT:n aikana. Uutta liittoa kutsutaan myös ikuiseksi (iankaikkiseksi, VKR) liitoksi. (Hebr 13:20)
Vanhaa liittoa kutsutaan myös lakiliitoksi, koska uhripalvelusjärjestelmään kuului paljon sääntöjä, sekä ensimmäiseksi liitoksi. (Hebr 8:7, 9:1,15,18) Kuitenkin Jumala armahti ihmisen ensimmäisen kerran jo Eedenissä, ja annettiin ensimmäinen profetia Kristuksesta. (1 Moos 3:15) Armoon perustuva liitto solmittiin myös koko ihmissuvun kanssa vedenpaisumuksen jälkeen. (1 Moos 9:9-17, 17:7, 22:18, Gal 3:8,16)
Siinailla Jumala antoi 10 käskyn lakinsa, ja teki samalla liiton Israelin kanssa. Virheellisesti Jumalan 10 käskyn siveyslain ymmärretään kumoutuneen seremonialakien mukana. Laki on Jumalan luonteen ilmaus, ja sama laki on ollut olemassa Eedenistä lähtien. Raamattu opettaa selvästi että sama laki on kaikkina aikoina voimassa, ja ristillä kumoutuivat vain seremonialait. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18) 10 käskyä annettiin opettamaan mikä on syntiä, että ihminen ymmärtäisi katua syntejään ja turvautuisi armoon. (Room 3:20 Gal 3:19-22) (Kts.http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli osasto "Jumalan laki")
Käskyjen noudattamisella ei kuitenkaan koskaan kukaan ole voinut pelastua. (Hebr 9:14-15, 10:4)
Armo ei kuulu vain uuden liiton aikaan. Kaikkiin Jumalan ja ihmisten liittoihin on kuulunut oleellisesti armo. (Jes 42:1-4, 49:1-6)
Vanhan ja uuden liiton ero
43
1454
Vastaukset
- Rainer
*****Siinailla Jumala antoi 10 käskyn lakinsa, ja teki samalla liiton Israelin kanssa. Virheellisesti Jumalan 10 käskyn siveyslain ymmärretään kumoutuneen seremonialakien mukana.******
Missä kohtaa raamattu kertoo että seremonia ja siveyslaki eroteltiin toisistaan??Koko Raamatun teologia niin sanoo.
htp://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto "Jumalan laki"
siunausta
jari laurila- pauttia
Mooseksen lakihan koski vain juutalaisia ollen juutalaisten kansallinen laki.Näinollen pakanoille ei ole mitään merkitystä seremonialakien vioimassaololla.
Mooseksen lakiahan ei Uudessa liitossa siirretty pakanille missään määrin.
Apostolit pitivät kokouksen jossa päätettiin se mikä pakanoiden tuli ottaa noudatettavakseen.
Edellinen luku, Kirje galatalaisille
Kirje galatalaisille 2
1. Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
3. Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6. Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
7. vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
8. sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
9. ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
10. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Paavalin sanojen kumoamista ovat nämä yhdet yrittäneet yli 150v.
Ei voitane ajatellakaann heidän siitä luopuvan.
Omasta puolestaan tehköön mitä lystäävät.
Koska he asiansa pitävät julkisena koskee se oikeudellisesti meitä siten, että me, jotka emme ole heihin nähden alamaisia, meitä täällä he kuitenkin kohtelevat kuin sitä olisimme.
Samaan aikaan kun me teemme oikein oman edun valvonnassamme ja he meitä siitä moittivat, Heidän omat seurakuntalaisensa suoltavat monenlaisia henkilökohtaisia oppejaan ilman , että nämä saarnamiehet heidän vääräoppisuuteensa mitenkään kommentoisivat.
Väärä sisällä olevissa on hyväksyttävää, mutta meissä ulkopuolisissa ei?? erittäin loogista, eikö vain??? - Rainer
pauttia kirjoitti:
Mooseksen lakihan koski vain juutalaisia ollen juutalaisten kansallinen laki.Näinollen pakanoille ei ole mitään merkitystä seremonialakien vioimassaololla.
Mooseksen lakiahan ei Uudessa liitossa siirretty pakanille missään määrin.
Apostolit pitivät kokouksen jossa päätettiin se mikä pakanoiden tuli ottaa noudatettavakseen.
Edellinen luku, Kirje galatalaisille
Kirje galatalaisille 2
1. Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
2. Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
3. Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
6. Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
7. vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
8. sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
9. ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
10. Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
11. Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12. Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13. ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14. Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
15. Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
Paavalin sanojen kumoamista ovat nämä yhdet yrittäneet yli 150v.
Ei voitane ajatellakaann heidän siitä luopuvan.
Omasta puolestaan tehköön mitä lystäävät.
Koska he asiansa pitävät julkisena koskee se oikeudellisesti meitä siten, että me, jotka emme ole heihin nähden alamaisia, meitä täällä he kuitenkin kohtelevat kuin sitä olisimme.
Samaan aikaan kun me teemme oikein oman edun valvonnassamme ja he meitä siitä moittivat, Heidän omat seurakuntalaisensa suoltavat monenlaisia henkilökohtaisia oppejaan ilman , että nämä saarnamiehet heidän vääräoppisuuteensa mitenkään kommentoisivat.
Väärä sisällä olevissa on hyväksyttävää, mutta meissä ulkopuolisissa ei?? erittäin loogista, eikö vain???Sinun kanssa olen samaa mieltä kokonainen yhtenäinen lakikokoelma joka annettiin juutalaisille (mooseksenlaki)Moraali ja seremonia laki. Koko laki kumoutui täyttyessään kristuksessa, jossa tuli uusi laki voimaan vanhan sijaan. Raamattu puhuu selvää kieltä.
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään. - pauttia.
Rainer kirjoitti:
Sinun kanssa olen samaa mieltä kokonainen yhtenäinen lakikokoelma joka annettiin juutalaisille (mooseksenlaki)Moraali ja seremonia laki. Koko laki kumoutui täyttyessään kristuksessa, jossa tuli uusi laki voimaan vanhan sijaan. Raamattu puhuu selvää kieltä.
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.Juutalaiset eivät luopuneet Vanhasta liitostaan ja heillä se on juuri typistettynä ilman seremonialakia.
Hekin siis hyötyivät ilman uskoakin Jeesuksen sovitustyöstä.
Sanoohan Jeesuskin että "onhan teillä Mooses kuulkaa häntä jos ette minua kuule".
Saman voit nähdä myös profeetan ilmoittaessa uudesta liitosta että se on kaksivaikutteinen.Jer.31:31-34
Siinä litto luvataan sekä Israelille että Juudalle.
Mutta vain Israelille se tulee kirjoitettuna sisimpään. Tämä on hengellinen "Israel", jotka ovat Jeesukseen uskovia sekä juutalaisia että pakanoita.
Samoin Paavali sanoo että aikojen loppuun asti on peite Kristuksesta Juudan silmien verhona.
Se peite otetaan vain Kristuksen sovitustyön vastaanottamisen kautta heidän yksittäisiltä kansalaisilta pois.
Pakanoita varten on Jeesuksen ja apostolien opetus lain asemassa ja muuta heille ei ole annettu. - Hermanni
Rainer kirjoitti:
Sinun kanssa olen samaa mieltä kokonainen yhtenäinen lakikokoelma joka annettiin juutalaisille (mooseksenlaki)Moraali ja seremonia laki. Koko laki kumoutui täyttyessään kristuksessa, jossa tuli uusi laki voimaan vanhan sijaan. Raamattu puhuu selvää kieltä.
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.koska koko siveys laki on kumoutunut: Tarkoitat siis ettei millää ole väliä kun elämme uudessa liitossa.
Tämä on eräiden ymmärtömättömien taholta erään-lainen toive ajattelu joka on tehty tukemaan kieroon käännettyjä Paavalin tulkintoja. Mitä tapahtuu jos Siveyslaki poistetaan? tilalle tulee Anarkia eli murhat varkaudet raiskaukset
ynnä muuta.
Nämä eivät ole enää rikoksia koska lakia ei ole.
Kyllä Paavali antaa selvän kuvan mikä laki oli
kyseessä, Kuitenkin laki joka koski rakkautta
lain antajaan, se oli vihollisuus näille lain
vihaajille Eiks Juu. Sitten alettiin tehdä
lain väärennöksiä tähän omatekoiseen uuteen liittoon.
Näin on Jumala voitu pistää ihmisen omiin raameihin jotka ovat ihmiselle mieluisia. - moi
Hermanni kirjoitti:
koska koko siveys laki on kumoutunut: Tarkoitat siis ettei millää ole väliä kun elämme uudessa liitossa.
Tämä on eräiden ymmärtömättömien taholta erään-lainen toive ajattelu joka on tehty tukemaan kieroon käännettyjä Paavalin tulkintoja. Mitä tapahtuu jos Siveyslaki poistetaan? tilalle tulee Anarkia eli murhat varkaudet raiskaukset
ynnä muuta.
Nämä eivät ole enää rikoksia koska lakia ei ole.
Kyllä Paavali antaa selvän kuvan mikä laki oli
kyseessä, Kuitenkin laki joka koski rakkautta
lain antajaan, se oli vihollisuus näille lain
vihaajille Eiks Juu. Sitten alettiin tehdä
lain väärennöksiä tähän omatekoiseen uuteen liittoon.
Näin on Jumala voitu pistää ihmisen omiin raameihin jotka ovat ihmiselle mieluisia.Jeesus ja apostolit eivät opettaneet meitä tekemään silti pahaa kenellekään.Heidän opetuksensa mukaan, vakka he eivät lakia opettaneetkaan, kehoitetaan pahan sijasta tekemään oikein.Se joka pyrkii tekemään aina oikein ei tee vahinkoa kenellekään.
- Hermanni
moi kirjoitti:
Jeesus ja apostolit eivät opettaneet meitä tekemään silti pahaa kenellekään.Heidän opetuksensa mukaan, vakka he eivät lakia opettaneetkaan, kehoitetaan pahan sijasta tekemään oikein.Se joka pyrkii tekemään aina oikein ei tee vahinkoa kenellekään.
Kyllä minun muistikuvassani on yksi kirjoittaja maininnut laista näin: Siis siveys laista:
Laki on koulumestari joka ohjaa meidät kristuksen luo. Siis jos lakia ei olisi, niin
silloin ei olisi rikkomustakaan.
Tosin onhan Jumalanlaki säädöksessä yksi laki
joka siellä on. Kuitenkaan sitä ei hyväksy muut kuin jumalan hengen täyteyttämät kristityt.
Nimi kristityt katsovat sen olevan heille haitta
Samoin uskomattomat katsovat koko uskonnon olevan elämän vapauden riistäjä, koska uskonto soimaa omantunnon kautta siitä mikä väärää on,
Hyvän moraalin omaava ihminen on yleensä parempi
kuin kieroon mennyt kristitty - rakkaus
moi kirjoitti:
Jeesus ja apostolit eivät opettaneet meitä tekemään silti pahaa kenellekään.Heidän opetuksensa mukaan, vakka he eivät lakia opettaneetkaan, kehoitetaan pahan sijasta tekemään oikein.Se joka pyrkii tekemään aina oikein ei tee vahinkoa kenellekään.
Joka rakastaa Jumalaa, pitää hänen lakinsa.
- Kaaleb
Kyllä Raamattu kertoo selvästi mikä laki kumottiin ristillä ja mikä ei.
5.Moos.31:24-26 "24. Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
25. käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
26. "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan."
Tämän ns. seremonialain Jeesus pyyhki pois meidän tieltämme, mutta hän ei pyyhkinyt pois 10 käskyn lakia, joka oli liiton arkissa.
Kol.2:14 "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." (Vanha käännös)
"Synti on laittomuus", Ellei lakia olisi, niin ei olisi syntiäkään. - pauttia
Kaaleb kirjoitti:
Kyllä Raamattu kertoo selvästi mikä laki kumottiin ristillä ja mikä ei.
5.Moos.31:24-26 "24. Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
25. käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
26. "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan."
Tämän ns. seremonialain Jeesus pyyhki pois meidän tieltämme, mutta hän ei pyyhkinyt pois 10 käskyn lakia, joka oli liiton arkissa.
Kol.2:14 "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." (Vanha käännös)
"Synti on laittomuus", Ellei lakia olisi, niin ei olisi syntiäkään.Ef.2:11--->>
11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
------
Jakeessa 15 Paavali sanoo koko lain säädöksineen tehdyksi mitättömäksi.Samaa Paavali puhuu kaikkialla:
Apt.15:5
5. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
6. Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
12. Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.
13. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
16. 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
18. mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
22. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
------
Jakeessa 5 kerrotaan tuiki selvästi miksi Paavali lähti Jerusalemiin ja jakeessa 29 kerrotaan yhteinen päätös mikä osa lakia on pakanoiden noudatettavaksi julistettava.
Myöhemmät päätökset muiden toimesta eivät kuulu Evankeliumiin.
Ketään itseään ei tietysti kielletä ottamasta koko lakiakin moudatettavakseen mutta sen julistaminen on väärin.
Siitä julistamisesta on erimielisyys jota täällä on todistettu vääräksi julistukseksi ja harhaopiksi.
Jeesuksen ja apostolien opetus on ainoa virallinen Evankeliumin sisältö.
Sitä noudattamalla tulee samalla kaikki lain tarpeellinen otetuksi riittävästi huomioon.
Jokainen, joka sitä rikkoo on riittävästi vääryydentekijä, noudatti hän sitten Mooseksen lakia miten hyvin tahansa.
Usko on juuri sen Sanan uskomista, joka on meitä varten annettu.
Sen sanan mukana tulevat sen lupauksetkin.
Jo Paratiisista asti on ollut kysymys; "Onko Jumala todella sanonut niin?", ja sen avulla on yritetty harhaanjohtaa ihmisiä. - pauttia
Hermanni kirjoitti:
Kyllä minun muistikuvassani on yksi kirjoittaja maininnut laista näin: Siis siveys laista:
Laki on koulumestari joka ohjaa meidät kristuksen luo. Siis jos lakia ei olisi, niin
joka siellä on. Kuitenkaan sitä ei hyväksy muut kuin jumalan hengen täyteyttämät kristityt.
Samoin uskomattomat katsovat koko uskonnon olevan elämän vapauden riistäjä, koska uskonto soimaa omantunnon kautta siitä mikä väärää on,
kuin kieroon mennyt kristitty....ei olisi syntien anteeksiantamustakaan.
Nyt onkin tullut Evankeliumi Lain asemaan.
Mutta se on tullut sellaiseksi ilman teidän kirkkonne lisäyksiä.
Olihan Aabrahamille 430 vuotta ennen Lakia annettu
lupauskin voimassa,vaikka se oli annettu Jumalalta kahden kesken vain "suullisena" lupauksena.
Mutta 1850 vuotta jälkeen Jeesuksen ristinkuoleman tulleet lisäykset evankeliumiin eivät ole voimassa. - TaistoRa.
Rainer kirjoitti:
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.Just niin! Amen!
Tässä myös jotain tuohon asiaan-
>>Room. 13:9 Sillä nämä:
"Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".>2 Aik. 31:3
"Minkä kuningas antoi omaisuudestaan, se käytettiin polttouhreiksi, aamu-ja ehtoopolttouhreiksi sekä sapatteina, uudenkuun päivinä ja juhlina uhrattaviksi polttouhreiksi, niinkuin on kirjoitettuna - "Herran laissa".>Joh. 13:34
"Uuden käskyn" minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne".>Room. 13:8
"Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt".>1 Tim. 1:9
"ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle", vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille", - .miettijä.
jarlau kirjoitti:
Koko Raamatun teologia niin sanoo.
htp://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Osasto "Jumalan laki"
siunausta
jari laurilaAloitusotsikossa oli luvattu kertoa Vanhan ja Uuden liiton erot.
Miksi jätit kertomatta mikä oli erona näissä liitoissa?
Kummastakaan liitosta et ole kertonut mitään seurakuntalaiselle merkittävää eroa,kertoisitko niistä eroistakin? - Kaaleb
pauttia kirjoitti:
Ef.2:11--->>
11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
------
Jakeessa 15 Paavali sanoo koko lain säädöksineen tehdyksi mitättömäksi.Samaa Paavali puhuu kaikkialla:
5. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
12. Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.
13. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
16. 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
22. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
------
Jakeessa 5 kerrotaan tuiki selvästi miksi Paavali lähti Jerusalemiin ja jakeessa 29 kerrotaan yhteinen päätös mikä osa lakia on pakanoiden noudatettavaksi julistettava.
Ketään itseään ei tietysti kielletä ottamasta koko lakiakin moudatettavakseen mutta sen julistaminen on väärin.
Siitä julistamisesta on erimielisyys jota täällä on todistettu vääräksi julistukseksi ja harhaopiksi.
Sitä noudattamalla tulee samalla kaikki lain tarpeellinen otetuksi riittävästi huomioon.
Jokainen, joka sitä rikkoo on riittävästi vääryydentekijä, noudatti hän sitten Mooseksen lakia miten hyvin tahansa.
Jo Paratiisista asti on ollut kysymys; "Onko Jumala todella sanonut niin?", ja sen avulla on yritetty harhaanjohtaa ihmisiä.Jesajankirjan 24:5 ennustus:"Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton."
Jeesus sanoi: "Minä ja Isä olemme yhtä" ja näin ollen Jumalan laki on Jeesuksen laki.
Jeesus sanoo Matt.5:18 " Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Laki on kuin peili, joka näyttää meille synnin, mutta ei voi sitä puhdistaa. Tarvitaan Jeesuksen veri, joka puhdistaa meidät kaikesta synnistä. .miettijä. kirjoitti:
Aloitusotsikossa oli luvattu kertoa Vanhan ja Uuden liiton erot.
Miksi jätit kertomatta mikä oli erona näissä liitoissa?
Kummastakaan liitosta et ole kertonut mitään seurakuntalaiselle merkittävää eroa,kertoisitko niistä eroistakin?Jos luet 3 Mooseksen kirjan, niin mm. se on poissa uuden liiton kristityn seurakunnallisista velvollisuuksista.
Myös että Jeesus on ollut ja tuleva, Häntä ei odoteta ensimmäistä kertaa tänne.
Myös etä Jeesus on ylimmäisenä pappina taivaassa, josta maallinen pyhäkkö uhripalveluksineen oli tarkka jäljennös (taivaallisesta pyhäköstä), mutta vain vertauskuvaa.
Tässä nämä olivat.
Kyllä ne siellä on luettavissa.
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotellijarlau kirjoitti:
Jos luet 3 Mooseksen kirjan, niin mm. se on poissa uuden liiton kristityn seurakunnallisista velvollisuuksista.
Myös etä Jeesus on ylimmäisenä pappina taivaassa, josta maallinen pyhäkkö uhripalveluksineen oli tarkka jäljennös (taivaallisesta pyhäköstä), mutta vain vertauskuvaa.
Tässä nämä olivat.
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelliSiinä se taas tuli: uusi liitto on muka tutkiva tuomio.
- syntisistä suurin
Kaaleb kirjoitti:
Jesajankirjan 24:5 ennustus:"Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton."
Jeesus sanoi: "Minä ja Isä olemme yhtä" ja näin ollen Jumalan laki on Jeesuksen laki.
Jeesus sanoo Matt.5:18 " Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Laki on kuin peili, joka näyttää meille synnin, mutta ei voi sitä puhdistaa. Tarvitaan Jeesuksen veri, joka puhdistaa meidät kaikesta synnistä.Jos Jumala olisi voinut lakinsa kumota niin ei Kristuksen olisi tarvinnut kuolla puolestamme.
- .miettijä.
jarlau kirjoitti:
Jos luet 3 Mooseksen kirjan, niin mm. se on poissa uuden liiton kristityn seurakunnallisista velvollisuuksista.
Tässä nämä olivat.
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelliKiinnostaisi mihin tarkoitukseen sinä panostat kirjoituksillasi?
Se on jäänyt hämäräksi vielä tässä vaiheessa? - Uskis
syntisistä suurin kirjoitti:
Jos Jumala olisi voinut lakinsa kumota niin ei Kristuksen olisi tarvinnut kuolla puolestamme.
Haloo! Sanoit ---->Jos Jumala olisi voinut lakinsa kumota niin ei Kristuksen olisi tarvinnut kuolla puolestamme. -------> Toisin sanoen mielestäsi -Kristus tuli täyttämään vain sen osan, mitä emme pystyneet noudattamaan..niinkös hmmmmm!??
Kristus toi uudenliiton! Lunasti uskovan itselleen kokonaan,- täysin kokonaan, -kaikkineen synteineen. (Lue Hebr.8 )Mikä kävikään iälliseksi ja lähellä häviämistään? ((((Ei tullutkaan kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN. Laki ei johda pelastukseen. Eri asia jos olet uskosta osaton, silloin laki toimii välineenä "piiskana". - Kaaleb
pauttia kirjoitti:
Ef.2:11--->>
------
------
Jo Paratiisista asti on ollut kysymys; "Onko Jumala todella sanonut niin?", ja sen avulla on yritetty harhaanjohtaa ihmisiä.Matt.24:12 "Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus."
Olen ihmetellyt kovin sitä miksi jotkut kristityt taistelee henkeen ja vereen asti Jumalan lakia vastaan kun se on Hänen rakkautensa ilmentymä. Te jotka kuulutte tähän ryhmään, ettekö taistele saatanan puolella?
"Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen." 2.Piet.3:13-16
Totta on, että tämänkin aiheen kohdalla jatkuvasti väännetään asioita kieroon ihmisten kadotukseksi. - Toinen Kaaleb
Kaaleb kirjoitti:
Matt.24:12 "Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus."
Olen ihmetellyt kovin sitä miksi jotkut kristityt taistelee henkeen ja vereen asti Jumalan lakia vastaan kun se on Hänen rakkautensa ilmentymä. Te jotka kuulutte tähän ryhmään, ettekö taistele saatanan puolella?
"Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen." 2.Piet.3:13-16
Totta on, että tämänkin aiheen kohdalla jatkuvasti väännetään asioita kieroon ihmisten kadotukseksi.Luuletkos että laki auttaa ja tekee sinusta paremman ihmisen Jumalan edessä. Jos aikaisempi kirjoittaja toteaa että olemme Kristuksen lain alla. Niin sinäkö ajattelet että silloin ollaan laittomuuden tiellä?
- .miettijä.
Toinen Kaaleb kirjoitti:
Luuletkos että laki auttaa ja tekee sinusta paremman ihmisen Jumalan edessä. Jos aikaisempi kirjoittaja toteaa että olemme Kristuksen lain alla. Niin sinäkö ajattelet että silloin ollaan laittomuuden tiellä?
Rivien välistä on luettavissa että Jeesuskaan ei tehnyt sitä varten pahaa koska laki kielsi sen.
Olenkohan arviossani oikeassa, että lakien puolestapuhujat ajattelevat näin? .miettijä. kirjoitti:
Kiinnostaisi mihin tarkoitukseen sinä panostat kirjoituksillasi?
Se on jäänyt hämäräksi vielä tässä vaiheessa?Matt 28:18-20, 22:36-40.
Jumalan siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli- Kaaleb
.miettijä. kirjoitti:
Rivien välistä on luettavissa että Jeesuskaan ei tehnyt sitä varten pahaa koska laki kielsi sen.
Olenkohan arviossani oikeassa, että lakien puolestapuhujat ajattelevat näin?Vaan rakkaudesta Jumalaan.
- .miettijä.
jarlau kirjoitti:
Matt 28:18-20, 22:36-40.
Jumalan siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelliTähän sinä panostat ja kerrot sitten kaikkea muuta. Matt 28:18-20, 22:36-40.
Vanha liitto on selvästi "Jahve" Jumalan tekemä liitto Israelin kansan kanssa.
Uusi liitto on selvästi eri liitto ja sen liiton tekijä on Jumalan Poika.
Näin on molemmat tehneet liiton.
Isän liitto oli israelin puolelta rikottu, joten lainkin mukaan piti heittää ulos jokainen lainrikkoja.Näin profeettojen lupaama Messias on ainoa ihminen joka jäi kuuluvaksi "synnittömään Israeliin".
Samalla hän oli myös Jumalan Poika ja Uuden liiton tekijä.
Näin meni laki Pojan mukana ristille ja vain Pojan Liitto on voimassa.
----10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme..
----
Ne jotka haluavat voivat kyllä yrittää samaa kuin Poikakin on tehnyt, mutta samaan asemaan ei enää voi Hänen kanssaan päästä.
Ei varsinkaan sinun sekamenetelmäsi kanssa.
Paavalikin puhuu joidenkin opettavan muuta kuin mitä he olivat käskeneet.Vain heillä oli se oikeus annettu Jeesukselta.
Tähän ei ole sinulla eikä kenelläkään suosikkinaisellasi enkelien välitykselläkään mitään oikeutta muuttaa heidän saamiaan ohjeita.
Siitä on juuri Paavali, jonka sanoja väännät tahtomallasi tavalla, varoittanut kyllin selvästi.
Ellet sitä ymmärrä niin ole ymmärtämättä.
Toivottavasti muut ymmärtävät.
Raamatussa on Evankeliumi sanottu selkeästi muuttamisen varoitusten kera. - Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
Tähän sinä panostat ja kerrot sitten kaikkea muuta. Matt 28:18-20, 22:36-40.
Isän liitto oli israelin puolelta rikottu, joten lainkin mukaan piti heittää ulos jokainen lainrikkoja.Näin profeettojen lupaama Messias on ainoa ihminen joka jäi kuuluvaksi "synnittömään Israeliin".
----10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme..
----
Ne jotka haluavat voivat kyllä yrittää samaa kuin Poikakin on tehnyt, mutta samaan asemaan ei enää voi Hänen kanssaan päästä.
Paavalikin puhuu joidenkin opettavan muuta kuin mitä he olivat käskeneet.Vain heillä oli se oikeus annettu Jeesukselta.
Tähän ei ole sinulla eikä kenelläkään suosikkinaisellasi enkelien välitykselläkään mitään oikeutta muuttaa heidän saamiaan ohjeita.
Siitä on juuri Paavali, jonka sanoja väännät tahtomallasi tavalla, varoittanut kyllin selvästi.
Raamatussa on Evankeliumi sanottu selkeästi muuttamisen varoitusten kera.Miten luet tämän ohitse. Miten selität tämän paikan?
Matt. 5:17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. - .miettijä.
Liiton jatkumo kirjoitti:
Miten luet tämän ohitse. Miten selität tämän paikan?
Matt. 5:17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.Mikä antaa sinulle aiheen olettaa että Paavali erehtyi ja sinä olet oikeassa?
- Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
Mikä antaa sinulle aiheen olettaa että Paavali erehtyi ja sinä olet oikeassa?
Jeesus Jumalan poika ja sanoi ettei tullut mitään kumoamaan. Onkos Jeesus väärässä niin sanoessaan`?
- .miettijä.
Jeesus Jumalan poika ja sanoi ettei tullut mitään kumoamaan. Onkos Jeesus väärässä niin sanoessaan`?
Kumminpäin vaan!
Jos Jeesus olisi lakkauttanut lain jonka Isä oli tehnyt Israelia varten niin mikä olisi ollut väärin?
Onhan Isänkin liitto voimassa ja Jeesus oli Isänsä liiton ainoa lainnoudattaja.
Pitäähän se laki pitää niinkauan että senkin lupaukset pysyvät Jeesukselle itselleenkin voimassa.
Mikäli laki olisi lakannut olisi Jeesus kuollut turhaan.
Pitää ymmärtää että molemmat liitot ovat niin kauan voimassa kuin on Israelilaisiakin. Näin on Jumala luvannut.Vanhaan liitton kuuluu vielä profeetojen kautta annettuja lupauksiakin jotka vaativat myös Mooseksen lain voimassaolon. - Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
Kumminpäin vaan!
Jos Jeesus olisi lakkauttanut lain jonka Isä oli tehnyt Israelia varten niin mikä olisi ollut väärin?
Onhan Isänkin liitto voimassa ja Jeesus oli Isänsä liiton ainoa lainnoudattaja.
Pitäähän se laki pitää niinkauan että senkin lupaukset pysyvät Jeesukselle itselleenkin voimassa.
Mikäli laki olisi lakannut olisi Jeesus kuollut turhaan.
Pitää ymmärtää että molemmat liitot ovat niin kauan voimassa kuin on Israelilaisiakin. Näin on Jumala luvannut.Vanhaan liitton kuuluu vielä profeetojen kautta annettuja lupauksiakin jotka vaativat myös Mooseksen lain voimassaolon.Jeesu ei lakkauttanut kymmentä käskyä. Joten säilyy vaatimuksena uudenliiton uskoville. Myös sapattikäsky yhtenä, jota täällä monet yrittävät kumota. Omaksi harhakseen.
- .miettijä.
Jeesu ei lakkauttanut kymmentä käskyä. Joten säilyy vaatimuksena uudenliiton uskoville. Myös sapattikäsky yhtenä, jota täällä monet yrittävät kumota. Omaksi harhakseen.
On vaikeaa selittää henkilölle joka ei muista edellisiä tekstejä vaikka ne ovat juuri samoista asioista kirjoitetut mitä vastaan väität.
Onko Paavali harhaoppinen kun puhuu teidän kirkkonne mielestä väärin?
Katso yläpuolen lainauksesta miten Raamattu sanoo ettei pakanakristityille kuulu muuta kuin mitä apostolit päättivät.Eihän sitä edes pysty väärin tulkitsemaan. .miettijä. kirjoitti:
Tähän sinä panostat ja kerrot sitten kaikkea muuta. Matt 28:18-20, 22:36-40.
----
Raamatussa on Evankeliumi sanottu selkeästi muuttamisen varoitusten kera.Olen asian tässä tutkinut ja miettinyt, ja minulla ei ole aihetta muutoksiin.
Olen asian oppinut ja tutkinut joskus viisaimmiltakin kuin me yhteensä, ja Raamatun kokonaisuuden huomioiden asiassa.
Siunausta
jari- .miettijä.
jarlau kirjoitti:
Olen asian tässä tutkinut ja miettinyt, ja minulla ei ole aihetta muutoksiin.
Olen asian oppinut ja tutkinut joskus viisaimmiltakin kuin me yhteensä, ja Raamatun kokonaisuuden huomioiden asiassa.
Siunausta
jariOmien mielipiteiden opettaminen tässä se kynnyskysymys on.
Kävin katsomassa mitä olit kirjottanut kun pyysit.
Pisti silmään että vain Raamatun mukaan asiota esittelet.
Kuitenkin puhut Paavalin sanoja vastaan.
Jos Paavali tulisi sanomaan sinusta samat käyttämäsi sanat, olisit tosi heikoilla asiasi kanssa.
Haastat valitsemaan oman näkemyksesi ja Paavalin näkemysten välillä.Näin teet työtä seurakuntalaisia vastaan. Heillä on oikeus saada kuultavakseen vain Raamatun opetus pyrkimykset ilman ihmisten myöhempiä lisäyksiä. - Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
On vaikeaa selittää henkilölle joka ei muista edellisiä tekstejä vaikka ne ovat juuri samoista asioista kirjoitetut mitä vastaan väität.
Onko Paavali harhaoppinen kun puhuu teidän kirkkonne mielestä väärin?
Katso yläpuolen lainauksesta miten Raamattu sanoo ettei pakanakristityille kuulu muuta kuin mitä apostolit päättivät.Eihän sitä edes pysty väärin tulkitsemaan.Kyllä hyvin muistan aikaisemmat tekstit! Asioiden oikeaa tulkintaa tässä haetaan, että ymmärtäisimme raamattua oikein. Kumpikaan ei ole väärässä ei Jeesus, eikä Paavali. Eikä Jumalakaan ollut väärässä antaessaan liiton Israelille, johon kuului kymmenet käskyt jotka uudessa liitossa pakankristityille ( siirtyivät)tulevat Hebr.8:10 mukaisesti sydämeen. Huomioi! että Tässä puhutaan moraalilaista, eikä seremonialaista joka kumoutui ristillä.
"10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. - .miettijä.
Kyllä hyvin muistan aikaisemmat tekstit! Asioiden oikeaa tulkintaa tässä haetaan, että ymmärtäisimme raamattua oikein. Kumpikaan ei ole väärässä ei Jeesus, eikä Paavali. Eikä Jumalakaan ollut väärässä antaessaan liiton Israelille, johon kuului kymmenet käskyt jotka uudessa liitossa pakankristityille ( siirtyivät)tulevat Hebr.8:10 mukaisesti sydämeen. Huomioi! että Tässä puhutaan moraalilaista, eikä seremonialaista joka kumoutui ristillä.
"10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.Efesolaiskirje:
2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
Paavali puhuu sekä laista että säädöksistä?
Mitä tekemistä on lailla ilman säädöksiä?
Säädökset kertovat mitä lainrikkomisesta ja lain noudattamisesta seuraa.
Lakia ei ole ilman säädöksiä.
Mooseksen laki oli maallinen laki ja säädökset olivat maallisia seuraamuksia.
Uusi liitto on hengellinen liitto jonka seuraamukset ovat hengellisiä.
Ei ikkunan rikkomisesta tule hengellisiä seuraamuksia.
Viekää oppinne takaisin Amerikan mantereelle.
Mooseksen laki tarkoittaisi Suomessa että varkaalta pitäisi säädöksen mukaan katkaista käsi ja ilman säädöstä käsi jätetään katkaisematta.
Siinä on vain nämä kaksi vaihtoehtoa.
Joko ymmärrät? - Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
Efesolaiskirje:
2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
Paavali puhuu sekä laista että säädöksistä?
Mitä tekemistä on lailla ilman säädöksiä?
Säädökset kertovat mitä lainrikkomisesta ja lain noudattamisesta seuraa.
Lakia ei ole ilman säädöksiä.
Mooseksen laki oli maallinen laki ja säädökset olivat maallisia seuraamuksia.
Uusi liitto on hengellinen liitto jonka seuraamukset ovat hengellisiä.
Ei ikkunan rikkomisesta tule hengellisiä seuraamuksia.
Viekää oppinne takaisin Amerikan mantereelle.
Mooseksen laki tarkoittaisi Suomessa että varkaalta pitäisi säädöksen mukaan katkaista käsi ja ilman säädöstä käsi jätetään katkaisematta.
Siinä on vain nämä kaksi vaihtoehtoa.
Joko ymmärrät?Niin tämä mooseksen laki("seremonia ym.") kumoutui ristillä( tehottomaksi)niinkun jakeessa nähdään. Ei Jumala Kymmentä käskyä ole kumonnut. Huomaat itse että Kymmenen käskyä löytyy toistettuna sieltä täältä --->uudesta testamentista. Joten älä ala polkemaan Jumalan asetuksia, sillä ketä vastaan silloin taistelet?
Room.8:12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
Room.13: 9. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". - .miettijä.
Niin tämä mooseksen laki("seremonia ym.") kumoutui ristillä( tehottomaksi)niinkun jakeessa nähdään. Ei Jumala Kymmentä käskyä ole kumonnut. Huomaat itse että Kymmenen käskyä löytyy toistettuna sieltä täältä --->uudesta testamentista. Joten älä ala polkemaan Jumalan asetuksia, sillä ketä vastaan silloin taistelet?
Room.8:12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
Room.13: 9. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".Näytinhän selvän Raamatunpaikan.
6. Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.
8. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
9. ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -
11. autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.
Ja tässä lakia tulee käyttää niinkuin se on säädetty eli säädöksiä ei saa ottaa pois jos laki on voimassa.
Montako kättä aiot tänään katkaista?
Miksi SINÄ et vastaa kun kysytään , vaan teet aina uuden kysymyksen ja vaihdat puheen pois keskustelukumppanin puheenvuoroista? - Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
Näytinhän selvän Raamatunpaikan.
7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.
9. ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -
11. autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.
Ja tässä lakia tulee käyttää niinkuin se on säädetty eli säädöksiä ei saa ottaa pois jos laki on voimassa.
Miksi SINÄ et vastaa kun kysytään , vaan teet aina uuden kysymyksen ja vaihdat puheen pois keskustelukumppanin puheenvuoroista?On tehtävä ero Mooseksen lain ja Jumalan lain välillä. Emme ole Mooseksenlain alaisia, vaan Jumalan( Jeesuksen)lain alaisia. Kymmenen käskyt on Jumalan lakiin kuuluvanaa meidän osalta. Vai onkos tässä jotain epäselvää?
Ihmisinä ollaan kahden maan kansalaisia. Siten että olemme maallisen vallan alaisia ja myöskin Jumalan vallan alaisia. - .miettijä.
.miettijä. kirjoitti:
Miksi SINÄ et vastaa kun kysytään , vaan teet aina uuden kysymyksen ja vaihdat puheen pois keskustelukumppanin puheenvuoroista?Niin et vastanut, vaan siirtelet..
Mikset vastaa kysymykseen?
Mikset vastaa minhinkään kysyttyyn kysymykseen van siirrät koko ajan uusiin kirkkosi tukintoihin?
Eihän meidän tarkoitus ole sinun kirkostasi puhua.
Se niten laki on on selitetty juuri Raamatun sanalla; ei siihen kirkkojen tulkintoja tarvita.
Niistähän voi luopua kun mitään epäselvää ei ole Raamatun sanassa.
Ei siihen tarvita kirjahyllyn täydeltä selitysteoksia.
-----
---
Sinun selitysyrityksesi on sen suuntainen, että yrität kumota Paavalin tämänkin lainauksen ja tehdä mitättömäksi Jeesuksen Pelastustyön.
Aivan samalla periaatteella E. G. White tekee omissa kirjoituksissaan ja kaikki adventistit.
Eihän teillä ole mitään muuta sanomaa kuin tehdä Raamatun sana mitättömäksi jae jakeelta ja oma tulkinta Evankeliumin tilalle. - Liiton jatkumo
.miettijä. kirjoitti:
Miksi SINÄ et vastaa kun kysytään , vaan teet aina uuden kysymyksen ja vaihdat puheen pois keskustelukumppanin puheenvuoroista?Kyllä vastasin sinulla ihan riittävästi. Mutta et vaivaudu edes lukemaan mitä vastailen. Olenko jossain sanonut että olen adventisti. Ellenistä en ole puhunut mitään vaan sinä kuvittelet liikoja.
.miettijä. kirjoitti:
Omien mielipiteiden opettaminen tässä se kynnyskysymys on.
Kävin katsomassa mitä olit kirjottanut kun pyysit.
Pisti silmään että vain Raamatun mukaan asiota esittelet.
Kuitenkin puhut Paavalin sanoja vastaan.
Jos Paavali tulisi sanomaan sinusta samat käyttämäsi sanat, olisit tosi heikoilla asiasi kanssa.
Haastat valitsemaan oman näkemyksesi ja Paavalin näkemysten välillä.Näin teet työtä seurakuntalaisia vastaan. Heillä on oikeus saada kuultavakseen vain Raamatun opetus pyrkimykset ilman ihmisten myöhempiä lisäyksiä.Johdattelen Raamattuun. Ole hyvä ja lue Raamatusta!
Siunausta
jari laurila- Tapio A. Kärnä
Hermanni kirjoitti:
kuin kieroon mennyt kristittyJumalanlaki tarkoittaa sitä,että puolet koko
maailmankaikkeuden miehistä tajuaa totuuden
naisellisella tavalla.
Sillä perusteella siveys on aina poliittinen
kysymys,koska ilman rahaa ja valtioita ei olisi
edes kristinuskoa.
Miettikää siis tarkemmin,mitä kirjoittelette
tälle palstalle,sillä äärettömän avaruuden oikea
uskonto on vain sosialismi,jolloin jengi ei tarvi
rahaa eikä edes valtioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä239529Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3871960Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3711950- 4351645
- 941638
- 61365
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331150Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241096Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521052- 361008