Feministit kertokaa

tyylisuuntanne?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Feminismi

Kun te kerran väitätte olvanne feministejä, niin mitä te näistä feminismi suunnista sitten edustatte?

Ensimmäisen aallon feminismi eli klassinen feminismi

Toisen aallon feminismi eli moderni feminismi

Kolmannen aallon feminismi eli postmoderni feminismi

Kertokaa nyt tyylisuuntanne? Vai osaatteko te määritellä sitä?

56

2207

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorojukka-kukka

En oikeastaan edes välitä syntymäfeministinä määritellä suuntaani jonkun jaottelun mukaan. Minulle riittää se, että olen nainen.

• Colli.

Eli sun on täytynyt jo olessasi sikiö kehittyä feministiksi. Eikö siellä kohdussa nyt kuitenkin ollut vähän pimeää, että olisit oppinut näkemään asioita objektiivisesti. No, pannaan se Dee tähän perään. Siis (:D

• olla......

Mistä se feminisyytesi sitten muodostuu?
        Onhan siinä oltava piirteitä feminismin määrittelyyn.

• jorojukka-kukka
        Colli. kirjoitti:

Eli sun on täytynyt jo olessasi sikiö kehittyä feministiksi. Eikö siellä kohdussa nyt kuitenkin ollut vähän pimeää, että olisit oppinut näkemään asioita objektiivisesti. No, pannaan se Dee tähän perään. Siis (:D

Elämä on ihmeellistä, jotenka minullakaan ei ole tapahtumaan mitään järjellistä selitystä. Mutta äitini tokaisi heti minut nähtyään, että "katoha, feministi tuli!" ;)

Ja feministi olen ollut jo niin nuoresta kuin muistan. Se on ollut aina ihan itsestään selvää.

• mariamagda
        Colli. kirjoitti:

sinäkin colliseni olit feministi sikiönä.

• Colli.
        jorojukka-kukka kirjoitti:

Elämä on ihmeellistä, jotenka minullakaan ei ole tapahtumaan mitään järjellistä selitystä. Mutta äitini tokaisi heti minut nähtyään, että "katoha, feministi tuli!" ;)

Ja feministi olen ollut jo niin nuoresta kuin muistan. Se on ollut aina ihan itsestään selvää.

Ehkä parkaisit tavallista kovempaa syntyessäsi? Äitisihän sanoi, että katohan , feministi tuli!

• mariamagda

tuo itsestäänselvyys. Itse hyvin nuorena muistan ajatelleeni asiat ja huomasin monen asian olevan väärinpäin. Jonkinlainen ristiriita omien ajatusten ja ympäristön välillä on varmaan tullut vastaan, niin miten olet sen käsitellyt?

• Colli.
        mariamagda kirjoitti:

sinäkin colliseni olit feministi sikiönä.

Voi olla, mutta myöhemmin elämän tosiasiat pakottivat mut muuttamaan mielipidettäni.

• muiden syntymä-

feminismi on meemi.

• jorojukka-kukka
        Colli. kirjoitti:

Ehkä parkaisit tavallista kovempaa syntyessäsi? Äitisihän sanoi, että katohan , feministi tuli!

En koskaan kysynyt, mistä äitini päätteli jo heti vauvana minun olevan feministin. Emme me kyllä muutenkaan keskustelleet siihen aikaan juuri feminismistä, me vain olimme sitä. :)

• jorojukka-kukka
        mariamagda kirjoitti:

tuo itsestäänselvyys. Itse hyvin nuorena muistan ajatelleeni asiat ja huomasin monen asian olevan väärinpäin. Jonkinlainen ristiriita omien ajatusten ja ympäristön välillä on varmaan tullut vastaan, niin miten olet sen käsitellyt?

Olen vähitellen kehittänyt itseluottamuksen omiin ajatuksiini ja tuntemuksiini. Oikeuden olla minä.

• jorojukka-kukka
        olla...... kirjoitti:

Mistä se feminisyytesi sitten muodostuu?
        Onhan siinä oltava piirteitä feminismin määrittelyyn.

Feminismihän on sp väliseen tasa-arvoon tähtäävää liikehdintää, keinotekoisten sp roolien purkua, naiseuden kehittymistä ilman ulkoista roolimallia, ihmisoikeuksien kunnioittamista. Siitä se muodostuu minunkin feministisyyteni.

• jorojukka-kukka

Feminismihän on sp väliseen tasa-arvoon tähtäävää liikehdintää, keinotekoisten sp roolien purkua, naiseuden kehittymistä ilman ulkoista roolimallia, ihmisoikeuksien kunnioittamista. Siitä se muodostuu minunkin feministisyyteni.

Minä en ole koskaan ollut perinteiseen naisrooliin mahtuva, enkä sen arvoja itseisarvona kunnioittava.

• hyväksyy.......

Eikö tämä yhteiskunta sitten anna kaiken vapauden luovuuden,tasa-arvon, yrittäjyyden, opiskelun, ilmapiirin,rahoituksen, koulutuksen......jne.
        Mitä haluat vielä Suomessa korjata?

• grow

Olen vähitellen kehittänyt itseluottamuksen omiin ajatuksiini ja tuntemuksiini. Oikeuden olla minä.

Where do yuo coming from?
        You are ice because you see the world like the ice.

• eroon

"katohan" feministi tuli.
        Sanoko mamma, että frminismillä pääsee eteenpäin elämässä? Vai vaivaako se mieltä kaupassakin?

• jorojukka-kukka
        eroon kirjoitti:

"katohan" feministi tuli.
        Sanoko mamma, että frminismillä pääsee eteenpäin elämässä? Vai vaivaako se mieltä kaupassakin?

En halua feminismistä missään tapauksessa eroon. Eikä se VAIVAA minua missään. Höh!

• jorojukka-kukka
        hyväksyy....... kirjoitti:

Eikö tämä yhteiskunta sitten anna kaiken vapauden luovuuden,tasa-arvon, yrittäjyyden, opiskelun, ilmapiirin,rahoituksen, koulutuksen......jne.
        Mitä haluat vielä Suomessa korjata?

Näennäistä vapautta tämä yhteiskunta lupaa naisille, mutta kanssasi lienee turha keskustella, koska et ole perillä naisen aseman perusasioista. Ongelmien kieltämisellä et sinäkään pääse mihinkään. Maailma muuttuu ja sinä saat ihmetellä hamaan loppuun saakka, että mistä kummasta nuo ihmiset puhuu...meillähän on täällä Suomessa kaikki. Hyvä, kun sinulla on se kaikki, pidä hyvänäsi!

• Nari_Säre
        Colli. kirjoitti:

Mikäli

a) feministit kannattavat aborttia (esim. amerikassa hyvinkin voimakkaasti)

b) feminismi on perinnöllistä

-> c) tämän mukaan maassamme tulee abortoiduksi monta feministiä vuosittain - mikäli puolet, eli noin 5000 sikiötä, on tyttöjä noista abortoiduista ja heistä edes 20 % olisi feministisen geenin omaavia, niin yli TUHAT!!! feministiä tulee abortoiduksi vuosittain.

Saas nähdä, milloin feministit huomaavat tämän asian - ja alkavat vastustaa aborttia.

• mariamagda

Voin allekirjoittaa kuitenkin aina lähes kaiken mitä muutkin feministit kirjoittavat.

• tarkentaa...

Mitkä sitten on kolme tärkeintä pointtia ylitse muiden?

• mariamagda
        tarkentaa... kirjoitti:

Mitkä sitten on kolme tärkeintä pointtia ylitse muiden?

Että voisit yrittää väittää että feministit painottavat eri asioita ja on olemassa monia feminismejä ymsontaa.

• uskallat
        mariamagda kirjoitti:

Että voisit yrittää väittää että feministit painottavat eri asioita ja on olemassa monia feminismejä ymsontaa.

No minkäs tyylitajun feministi olet?
        Kerro tavoitteestasi ja mihin tarvitset feminismiä tänä päivänä? Onko se huvia ja sanaleikkiä? Mikä aatesuunta toimii sinulle parhaiten?

• mariamagda
        uskallat kirjoitti:

No minkäs tyylitajun feministi olet?
        Kerro tavoitteestasi ja mihin tarvitset feminismiä tänä päivänä? Onko se huvia ja sanaleikkiä? Mikä aatesuunta toimii sinulle parhaiten?

Ei todellakaan huvia ja sanaleikkiä, vaan mitä totisinta totta.
        Haluan naisen ja miehen tasa-arvoisiksi ja se on siinä. Härmänvapaa tuolla jo kertoikin noiden olevan lähinnä eri aikakausia.

• P.e.p.e.

... siltä, että kysymyksen esittäjä on mies. En usko olevani kovinkaan paljon väärässä jos otaksun, että tämän palstan feministeiltä et saa vastauksia. En tiedä mistä tämä kertoo, mutta kirjoittajan sukupuolella on palstan feministeille iso merkitys.

• jorojukka-kukka

Se mitä kirjoittaa ja mitä arvottaa elämässä on palstan feministeille tärkeää. Ei sukupuoli. Seinä oi seinä, joko mua kuulet! ;)

• Hertha

Eihän tällä palstalla oteta todesta moniakaan naisten vastauksia. Miksi siis muka oikeasti kiinnostaisi meitin "tyylisuuntamme"? Itse en pohdi sitä, mitä feminismin tyylisuuntaa edustan. Sen paremmin kuin en pohdi sitä, mitä filosofian suuntausta kannatan. Ja jos jotain poliittista puoluetta kannatan, niin sitä en kyllä tällä palstalla ryhdy revittelemään.

• P.e.p.e.

Se mitä kirjoittaa ja mitä arvottaa elämässä on palstan feministeille tärkeää. Ei sukupuoli. Seinä oi seinä, joko mua kuulet! ;)

... olen huomioinut väärin? Voisiko feministien huomioinnissa, esim. työelämässä tapahtuvasta sp-syrjinnästä, olla tarkistamisen varaa? Tällä palstalla asioita on vain sinänsä helpompi havainnoida.

• jorojukka-kukka
        P.e.p.e. kirjoitti:

... olen huomioinut väärin? Voisiko feministien huomioinnissa, esim. työelämässä tapahtuvasta sp-syrjinnästä, olla tarkistamisen varaa? Tällä palstalla asioita on vain sinänsä helpompi havainnoida.

Muutit puheenaihetta. Ja Pepe seinäseni, saat vapaasti pitää tuon ajatuksesi, että naiset eivät koe työelämän syrjintää, mutta pitääkö se mainita joka ikisessä viestissä. Kuultu on, että et usko tilastoihin, naisten omiin kokemuksiin, et mihinkään. Tiedätkö, että KAIKEN OLEMASSA OLEVAN OLEMASSA OLO VOIDAAN KIELTÄÄ, jotenka ei näissä kannanotoissasi ole mitään ihmeellistä, eikä siinä että palstalla kielletään kaikki naisiin kohdistuva syrjintä, vähättely yms.
        Tiesitkö myös, että tuo syrjinnän ja vähättelyn vähättely on NAISTEN SYRJINTÄÄ. Haluat olla osallisen siinä? Ystävällisesti, kohteliaasti, tasa-arvoa kannattavasti...

• P.e.p.e.

Muutit puheenaihetta. Ja Pepe seinäseni, saat vapaasti pitää tuon ajatuksesi, että naiset eivät koe työelämän syrjintää, mutta pitääkö se mainita joka ikisessä viestissä. Kuultu on, että et usko tilastoihin, naisten omiin kokemuksiin, et mihinkään. Tiedätkö, että KAIKEN OLEMASSA OLEVAN OLEMASSA OLO VOIDAAN KIELTÄÄ, jotenka ei näissä kannanotoissasi ole mitään ihmeellistä, eikä siinä että palstalla kielletään kaikki naisiin kohdistuva syrjintä, vähättely yms.
        Tiesitkö myös, että tuo syrjinnän ja vähättelyn vähättely on NAISTEN SYRJINTÄÄ. Haluat olla osallisen siinä? Ystävällisesti, kohteliaasti, tasa-arvoa kannattavasti...

Minä en ole kieltänyt mitään. Minä myönnän, että yhteiskunnassa esiintyy naisiin kohdistuvaa syrjintää. Myönnätkö sinä, että miehiin kohdistuu vs. sukupuolisyrjintää?

• jorojukka-kukka
        P.e.p.e. kirjoitti:

Minä en ole kieltänyt mitään. Minä myönnän, että yhteiskunnassa esiintyy naisiin kohdistuvaa syrjintää. Myönnätkö sinä, että miehiin kohdistuu vs. sukupuolisyrjintää?

Kysyit, onko feministeillä - naisten syrjinnän suhteen - työelämässä tarkistamisen varaa? Tämä on aivan selkeä vähättely-yritys syrjintää kohtaan. Kyseenalaistat syrjinnän.
        Mitä tarkistamista siinä syrjinnässä mielestäsi on?

Miehiin kohdistuva sp syrjintä tapahtuu työelämässä naisten matalapalkka-aloille, esim. lastenhoitajat. Eli miesten ja naisten tilanteita EI TODELLAKAAN VOI VERRATA KESKENÄÄN.

• P.e.p.e.

Kysyit, onko feministeillä - naisten syrjinnän suhteen - työelämässä tarkistamisen varaa? Tämä on aivan selkeä vähättely-yritys syrjintää kohtaan. Kyseenalaistat syrjinnän.
        Mitä tarkistamista siinä syrjinnässä mielestäsi on?

Miehiin kohdistuva sp syrjintä tapahtuu työelämässä naisten matalapalkka-aloille, esim. lastenhoitajat. Eli miesten ja naisten tilanteita EI TODELLAKAAN VOI VERRATA KESKENÄÄN.

Sinä vähättelet selkeästi miehiin kohdistuvaa syrjintää. Voisin jopa sanoa, että et tunnista sitä, vaikka se on osittain jopa lailla siunattua ns. rakenteellista syrjintää.

Naisten syrjintää taas paisuttelet ja haluaisit vaimentaa kaiken siihen liittyvän analyyttisen keskustelun. Haukut minua mm. "seinäksi". Minä sentään pystyn keskustelemaan dynaamisesti asioista. Sinä taasen olet valanut jalkasi betoniin (kuvainnollisesti) ja liikkumavarasi on äärettömän pieni. Keskustelumme ei koskaan etene tai tule etenemään pintaa syvemmälle. Pelkäätkö, että sieltä paljastuu jotain joka romuttaa maailmankuvasi?

• Colli.

No nyt on kaikki feministit katsomassa inhimillistä tekijää. Siinähän Tanja Lehtelä kertoo, että nainen on väkivaltainen. Naisten vakivaltaisuus on pimitetty tosiasia.

Myöntäkää totuus ja ottakaa opiksi!

• Hertha

• jorojukka-kukka

Tämä Tanja on muuten erittäin kaunis nainen. Ihan vaan sivukommenttina. :)

• olkoon

• mariamagda

Mikä pimitetty asia se on?

Jos mies itse häpeää sitä, että naisensa on väkivaltainen ja vähättelee naista siinäKIN asiassa, niin oma vikansa. Kun nainen otetaan yhtä todesta kuin mies, häipyy tällainenkin ongelma siinä samalla.

• mariamagda

• nut-tu
        mariamagda kirjoitti:

Mikä pimitetty asia se on?

Jos mies itse häpeää sitä, että naisensa on väkivaltainen ja vähättelee naista siinäKIN asiassa, niin oma vikansa. Kun nainen otetaan yhtä todesta kuin mies, häipyy tällainenkin ongelma siinä samalla.

Varsin koville ottaa tunnustaa että akka lyö. Vielä nolompaa se on silloin, kun nainen on puolet pienempi.

• Sanelman

vaikka aihe on täysin evvk. Katsoin vain siksi, että olisin tilanteen tasalla, luulin ohjelman olevan eilisen ja tämän päivän ykkösvaahtoamisen aihe. Kummallista, ei taida ollakaan. No, hyvä niin, minusta tällä palstalla onkin ollut havaittavissa suorastaan sairaalloinen kiinnostus väkivaltaan.

Mutta asiaan - mikä totuus minun pitäisi myöntää, miksi ja mitä pitäisi oppia?? Olen lievästi sanoen ulalla...

• uskallat

• mariamagda
        uskallat kirjoitti:

On syytä muistuttaa tästä ettei totuus pääse unohtumaan.
        http://www.kolumbus.fi/mika.ebeling/abortti.htm

yli 10 000 totuutta.

nyt varmaan unohtaa, että mies usein haluaa aborttia.

• ei auta
        mariamagda kirjoitti:

nyt varmaan unohtaa, että mies usein haluaa aborttia.

Nainen päättä omasta kehostaan.

• mariamagda
        ei auta kirjoitti:

Nainen päättä omasta kehostaan.

Saisiko tänne kuvan näistä isän tappamista neljästä pienestä tyttärestä, please.

Oli pienet ruumiit 10, 9 ja 7v-kaksoset.

• ja upposi.........
        mariamagda kirjoitti:

Saisiko tänne kuvan näistä isän tappamista neljästä pienestä tyttärestä, please.

Oli pienet ruumiit 10, 9 ja 7v-kaksoset.

Ottaako noin koville.

• mariamagda
        ja upposi......... kirjoitti:

Ottaako noin koville.

Täällä on sellainen naisvihakatku, että melkein uskon, ettet välittäisi niin paljon tyttölapsien murhista. Niistähän kasvaa naisia ja mahdollisesti feministejä.

• siinä on......
        mariamagda kirjoitti:

Täällä on sellainen naisvihakatku, että melkein uskon, ettet välittäisi niin paljon tyttölapsien murhista. Niistähän kasvaa naisia ja mahdollisesti feministejä.

Niinhän ne väitää, että kalvinismi-feminismisyys
        on geeneissä.

• Erilaisia feministisiä teorioita on vaikka kuinka paljon muitakin, ja sitä paitsi nuo aallot ovat oikeastaan historiallisia vaiheita. Palstalla tuskin seikkailee esimerkiksi ketään ensimmäisen aallon aikalaisia, liberaalifeministisesti suuntautuneita ehkä kylläkin.

Postmoderni feminismi ei ole mikään yksi paketti vaan sisältää monia eri suuntia.

• feminismiä nykyjään?

Mitä sinulle sitten tarkoittaa feminismi?
        Onko se sana jolla ei sitten kuitenkaan ole mittään todellista merkitystä? Tehän sanoitte, että te olette feministejä, määritelkää se sitten?

• feminismiä nykyjään? kirjoitti:

Mitä sinulle sitten tarkoittaa feminismi?
        Onko se sana jolla ei sitten kuitenkaan ole mittään todellista merkitystä? Tehän sanoitte, että te olette feministejä, määritelkää se sitten?

No, feminismihän on, kuten tunnettua, se radikaali näkemys jonka mukaan nainen on ihminen. Kokemukseni mukaan yhä edelleen tämän asian suhteen on miesten keskuudessa epäselvyyttä. Ei toki teorian, mutta käytännön tasolla.

Antifeministisestä näkökulmasta on ihan loogista väittää epäkohtien esiintuomista ja kokemusten jakamista toisten naisten kanssa valittamiseksi. Nimittäin mikään ei naisten oikeuksille olisikaan kohtalokkaampaa kuin vaikeneminen. Kaikki alistaminen perustuu siihen, että sorrettu saadaan häpeämään omaa sortoaan ja vaikenemaan.

• lauletaan......
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

No, feminismihän on, kuten tunnettua, se radikaali näkemys jonka mukaan nainen on ihminen. Kokemukseni mukaan yhä edelleen tämän asian suhteen on miesten keskuudessa epäselvyyttä. Ei toki teorian, mutta käytännön tasolla.

Antifeministisestä näkökulmasta on ihan loogista väittää epäkohtien esiintuomista ja kokemusten jakamista toisten naisten kanssa valittamiseksi. Nimittäin mikään ei naisten oikeuksille olisikaan kohtalokkaampaa kuin vaikeneminen. Kaikki alistaminen perustuu siihen, että sorrettu saadaan häpeämään omaa sortoaan ja vaikenemaan.

Ennen oli itkuvirsien laulajia, nykyään itkuvirret
        lauletaan feministien taholta.

• lauletaan...... kirjoitti:

Ennen oli itkuvirsien laulajia, nykyään itkuvirret
        lauletaan feministien taholta.

feministien taholta?

Mitä tuokin nyt taas...

• Hertha
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

feministien taholta?

Mitä tuokin nyt taas...

Nyt kun vain tietäisi, kuka laulaa feministien suunnalta. Oletko katsellut ympärillesi?

• kuulehan

Zombbarihan voi vetää Eino Leinot pintaan, kun nää
      ns. feministit ei voi feministisyyttään perustella
      muutenkuin .... feministi on nainen.
      Vallankumoukselinen che guevara oli vallankumouksellinen. Ei näistä femineistä ole che
      guevaaksi, ehkä he ovat maailamanparantajia.....
      toispuoleisesti....

• jorojukka-kukka

Kuule Kuulehan, eivät nämä palstan miehet välitä naisten oikeuksista pätkääkään. Eivät osaa omaa sovinistisuuttaan ja naisvihaansa edes perustella muuten kuin, että on mies. Ne ovat olleet ihan toiset tyypit nuo historian suuret ajattelijat...miehiä, mutta nämä nykyhemmot...ei niiltä löydy poweria kuin ruikuttamiseen ja inkuttamiseen...

• nainen___

kyllä se näin taitaapi olla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      101
      2284
    2. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      222
      1940
    3. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      176
      1752
    4. Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta

Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.
      Maailman menoa
      101
      1316
    5. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      38
      1220
    6. Mitä ajattelet hänestä

Millaisena pidät kaivattuasi?
      Ikävä
      122
      1108
    7. Onko jollekin vielä epäselvää Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen?

😺 On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen jo
      Luterilaisuus
      277
      832
    8. 90kW kulutus

Joku kirjoitti sellaisesta tehomaksuaiheen yhteydessä. Tuollainen kulutushan vaatisi pääsulakkeiden kooksi jo vaikka mit
      Maailman menoa
      180
      691
    9. Mietin sua liikaa

Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli
      Ikävä
      47
      675
    10. Vanhemmassa miehessä

on sellaista elämän mukana tullutta viehättävää charmia. Hän paranee iän myötä niinkuin hyvä viini tai juusto! Tuli tuo
      Ikävä
      51
      660
    Aihe