Sanotte usein keskusteluissanne sitä että kaikki armeijan käyneet eivät todellakaan ole mitään ääri-isänmaallisia maanpuolustusintoilijoita ja sivareiden/totaalikieltäytyjien vihaajia. Tämä on varmasti ihan totta, sitä en yhtään epäile.
Tunnen itsekin armeijan käyneitä miehiä ja monet heistä hyväksyvät täysin minun sivarivalintani, lisäksi suurin osa heistä ei kertomansa mukaan edes pitänyt omista inttiajoistaan.
Haluaisin kysyä sitä että miksi armeijan käyneet miehet eivät myös saisi/voisi esittää jotain armeijaa/asevelvollisuutta kritisoivia kirjoituksia?
Jos tässä palstalla joku vähänkin esittää sellaisia kommentteja jotka ovat armeijaa tai asevelvollisuusjärjestelmää vastaan, niin heti monet armeijaintoilijat alkavat väittää että viesti on joki minun, LaCarnan, Rauhanpuolustajan tai jonkun muun sivarin kirjoittama. Lisäksi monista tuntuu vaikealta uskoa sitä että joku sellainen henkilö voisi todellakin olla armeijan suorittanut, joka uskaltaa kritisoida armeijaa tavalla tai toisella.
Jos kerran kaikki armeijan käyneet eivät ole mitään maanpuolustusintoilijoita, niin miksi he eivät sitten myös halutessaan saisi kritisoida armeijaa/epäoikeudenmukaista asevelvollisuusjärjestelmää?
Vielä jos tähän saisi asiallisia vastauksia, niin olisi hyvä juttu.
Kysymys maanpuolustusaktivisteille
35
4587
Vastaukset
- Intistä
Mun vuosikerta on III/93 ja paikka oli rajajääkärikomppania Onttolassa. Rajahan on sitä kiva paikka, että ei olla pössejä, jolloin ei ole spollejakaan pokkuroimassa. Sinä ne hyvät puolet sitten onkin, jos kellekään sanoo mitään sissikoulutus. No kusta alokkaana pää täynnä hakeuduin auk:iin --> BAD IDEA!!! Immolaan rajakouluun ja siellä santsarit odottivat. Jos ei alokasajan simputus ollut mitään, niin täällä ei siitä parannut valittaa, koska oltiin itse varta vasten paikkaan haluttu. Voin kertoa, että raja-aukki oli v*ttumainen!!! Keikat oli v*ttumaisia ja komppaniassa olo oli v*ttumaista. Tästä kaikesta johtuen meistä tuli v*ttumaisia alikeisareita. Raja-aukki oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että porukkaa tuli Lapista, Kainuusta, Pohjois-karjalasta ja kaakkois Suomesta Imatralta, eri rajavartiostoista. Lapin jätkät joutuivat tietysti esittämään metsän eläimiä, näyttääkseen etelän miehille ja metsäläisiä ne olikin, siis pärjäs siellä hyvin. Tosin kyllä metsähommiin kasvoi nopeesti sisään. Kainuulaiset oli huumoriporukkaa ja Imatralaiset oli olevinaan. Legendaarinen lentokenttä (siellä se aatukin tepasteli marskin synttäreillä) tuli tutuksi ja etenkin sen ympäristö. Jukajärven marssi vedettiin talvella (onneksi) ja olin kymmenes. Siis 40km hiihtokisat reppu selässä. Kesällä tuo mentin juosten, puolessavälin sai vaihtaa lenkkarit kumppareiden sijaan.
Taidettiin olla muuten toiseksi viimeinen AUK kurssi rajakoululla. Nykyään keisarit koulutetaan komppanioissa. Tietty rajalla sai sitten käydä viikon olemassa oikealla rajalla ja se oli ihan mielenkiintoista.
Mieleenpainuneimpana ohjeena rajalla kulkemiseen tuli vanhemmalta rajavartialta, rajalla ei saa näyttää persettä eikä mulkkua. !!! - Kohta kertaamaan
Pakko myöntää, että naureskellen katselin eilen uutisia armeijan aloittaneista... Intti oli kohdallani rankka kokemus (vaivana allergiat, astma, jne...), mutta onneksi pääsin 6 kuukaudella. Jätin sen myös liian myöhäiseen, menin inttiin vasta 24 -vuotiaana (pääsin pois viime vuoden heinäkuussa). Vähän yli vuoden päästä olisi jo kertaukset :(
- Viestimies.
330 pv, Keuruu II/97. Viestimies.
1kpl kertausharjoitusta Mikkelissä.
Näin vuoden verran painajaisia viikottain kotiutumisen jälkeen. Vaikka ei se nyt s**tana niin paha paikka sentään ollu. - Muttei torjunnassa
Tietotekniikka-aliupseeri eli vastaukseni on "Erikoisalat". Sotilaspassissa lukee muistaakseni "Siirtojärjestelmäryhmänjohtaja" tms. Eli en hämmennä perinteisiä viestivälineitä vaan hieman isompia kokonaisuuksia. Muita kursseja (myös muun kuin PV:n järjestämiä) tuli käytyä aika lailla.
Metsään en harjoituksissa yleensä ehdi ja ainoat tykit, joita pääsin käyttämään, olivat video- ja datatykkejä. Tuli nimittäin "muutama" dvd-leffa katsottua auk-koulutuksen ja työharjoittelun (yht. 10 kk) aikana...
Kaikki tämä on Vekaranjärvi-Riihimäki-Mikkeli -seikkailun tulosta. Suosittelen tietotekniikkakurssia kaikille palvelukseen astuville, joilla on tietotekniikka- tai tietoliikennealan koulutus ja taitoa sulloa 24 kirjaa ja kansiota armeijan peltikaappiin. On nimittäin aika mukavat hommat tiedossa hyväksytysti suoritetun kurssin jälkeen.
Viestirykmentin Viestikoulun sivuilta (http://www.mil.fi/joukot/viestir-viestik/vmkoulutus.html) löytyy lisätietoa. - Postia tuli
Suomen Puolustusvoimat päättivät muistaa minua tänään kirjeellä, kiitos tästä heille. Kutsunnat ensi syksynä. Tästä vaihtoehtoisesta ja muutenkin tasapuolisesta järjestelmästä suuntaan tieni suupielet korvissa siviilipalvelukseen.
- 2004-2005
Valitsemalla palveluspaikan "oikein" pääsee "nauttimaan" myös muista eduista. Meikälle esim soitettiin viimeksi ja kysyttiin ennen kutsun lähettämistä, että haluatko tulla.
Nykyään ei onnistu kertauksen vältteleminen oikein mitenkään. Ainoa vaihtoehto on olla menemättä ilman syytä. Taitaa rapsahtaa sakkoa tuosta tavasta.
Olin n. vuosi sitten kertaamassa ja siellä oli jopa yhden miehen firmaa pitäviä yrittäjiä, kun ei ollut millään keinoilla saanut lykkäystä. - 362 pv
362 pv Lahden varusmiessoittokunnassa. Viisaana ihmisenä otin tuon normaalin 270 päivän palveluksen lisäksi jälkiAUK:n. Noh, saihan siitä rahaa :rolleyes: Muuten oli ihan mukava palvelusaika. Käytiin Keski-Euroopassa kierueella ja metsässä ei tarvinnut pahemmin tetsailla. Tosin bussissa tuli istuttua enemmän kuin laki sallii!
- Ilmavaivat
Ikää on 25 v. ja olen juuri suorittamassa palvelusta IlmavVK:ssa Tikkakoskella. Sellaisen suosituksen voisi sanoa "pappana" inttiin lähteville, että kannattaa valita tarkkaan palveluspaikka/AUK:in linja. Miehistössä mulla tod. näk. hajoaisi pää ja samoin usealla AUK:in linjalla, mutta omalla linjalla on onneksi sen verran fiksua porukkaa, että mielenterveys säilyy. Sen lisäksi homma on pääosin ihan mielenkiintoista ja melko kaukana "normaalista" armeijameiningistä.
- Heitinmies
Viime maanantaista lauantaihin tuli paleltua Vekaranjärvellä heitinmiehen hommissa. Olipahan niin "positiivinen" kokemus, että ei välttämättä mieli tee lähteä heti seuraavalla viikolla (nyt) uudestaan.
Suurin osa porukasta oli lähtenyt makkaranpaisto/iltanuotio meiningillä liikenteeseen, joten oli mukava ylllätys kuulla, että meiltä vaadittaisiin lähes sama kuin varusmiehiltä. Tosin eihän me vanhat jermut tuohon enää taivuttu, vaikka välillä sanomistakin tuli. :cool: :)
Pieni maailma.. Kaveri oli kanssa kertaamassa samaan aikaan, samassa paikassa. Tosin oli kyllä alikeisarina.
Itse kotiuduin tammikuussa 2002 jääkärinä Vekaran Pst-komppanjasta. - Porisemassa
Sivari. Kahdesti piti käydä Niinisalossa kääntymässä ennen kuin tuli tajuttua, että tämän miehen (luonteeltaan perfektionisti) pääkoppa ei kestä tuommoista menoa. Paluumatka kotiin oli kyllä unohtumaton: "Minun isäni antoi henkensä isänmään vuoksi, mutta sinä...". Tuossa vaiheessa sivari tuntui helvetiltä, koska aikaisemmin kaikkialla oli rummutetty "vapaaehtoisen" asepalveluksen olevan nuorelle miehelle se ainoa oikea valinta. Varsinainen siviilipalvelus oli kuitenkin kaikkea muuta kuin olin odottanut. Lapinjärvellä koettu kuukauden "koulutusjakso" oli kyllä kieltämättä turha. Joitakin yleissivistäviä luentoja kyllä oli, mutta pääpaino keskittyi varsinaisen palveluspaikan hakemiseen. Mikäli palveluspaikka oli jo varmistettu, sai siellä melko pitkälti nauttia Suomen kauniista kesästä. Varsinainen siviilipalvelus tuli suoritettua Porin kaupungin palveluksessa sossun atk-laitteiden/ongelmien parissa ja palveluksen puolivälissä tuli "ylennys" tietohallinto-osastoon. Kaiken kaikkiaan sivarissa olo oli mukava kokemus; palvelus oli hyvin pitkälle (minulle) normaalia työntekoa ja pääsi tutustumaan kaikenlaisiin eri ihmisiin. Myös Pori tuli tutuksi; olen varmaan kiertänyt kaupungin kaikki päivä- ja vanhainkodit :)
- Mauri87
Itselläni on kavereissa sivareita, totaalikieltäytyjiä, normaalin armeijan käyneitä sekä kansainvälisissä erikoisjoukoissa olleita ja kaikki tulevat paremmin kuin hyvin toimeen toistensa kanssa.
Ja kyllä yksittäinen sivarihakkeri enemmän sodassa saa aikaan kuin yksittäinen sotilas.
Mielestäni se, että ei käy armeijaa ei ole mikään syy luokitella ihmisiä parempiin ja huonompiin. Jos ihminen haluaa puolustaa kotimaataan niin silloin menetelmällä ei ole niin väliä, mutta jos ei halua ollenkaan puolustaa ja juoksee karkuun, kun sota tulee niin mielestäni vasta sellaisille ihmisille voi olla vihainen.
- Näin Tanskassa
Tämä nyt ei liity aiheeseen mitenkään mutta eivät kyllä muutkaan vastanneet kysymyksiisi. Siis esitän mielenrauhaasi järkyttävän uutisen: Tanskassa on suomea tiukemmat maahanmuuttolait. Ja muutenkin mamu-vastainen mieliala alkaa nostamaan päätään.
Asiat eivät ole mustavalkoisia kun ottaa punalasit nokaltaan pois.
Tanskan pääministeri ilmoitti eilen olevansa järkyttynyt. Anders Fogh Rasmussen ilmoitti olevansa järkyttynyt Tanskassa asuvien muslimien käytöksestä ja siitä kuinka he mustamaalavat Tanskaa maailmalla, maata joka on antanut heille ilmaisen asunnon ja sosiaaliturvan ja Suomen media vaikenee edelleen asiasta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000013179965
"Ole sanaton koska nuo ihmiset, joille me olemme antaneet oikeuden asua Tanskassa ja minne he ovat vapaaehtoisesti jääneet, ovat nyt kiertämässä arabimaissa herättämässä antipatioita Tanskaa ja tanskalaisia vastaan."
Tanskassa on nykyisin Euroopan tiukin turvapaikka ja maahanmuutto lainsäädäntö. Tanskalaiset ovat myös huomanneet sen, että lahjakkuudenvastustajat eivät integroidu."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000014&posting=22000000010785325#22000000010785325
"Muut Pohjoismaat kuten Ruotsi, TANSKA ja Norja ovat ilmapiiriltään paljon suomea edellä SUVAITSEVAISUUDESSAAN. Siellä maahanmuuttajien määrä on myös paljon suurempi kun meillä suomessa ja näin OLLEN IHMISILLÄ EI OLE HETI SAMANLAISIA ENNAKKOLUULOJA ULKOMAALAISIA KOHTAAN kun suomalaisilla, joista moni ei ole ikinä elämässään tavannut arabia tai tummaihoista ihmistä"
Luulo ei ole tiedon väärti kutenolet monesti huomannut. - Ressu-79
Olin eka saapumis erässä joka palveli 362. Metässä putkeen rova noin 2 vko ja loppu sota n 3 vko yhellä viikonloppuvapaalla välissä . Rupes jo omista jääkäreistä ettimään naisellisia puolia. Rukissa pätrefolkkenin ja muiden ylioppilaitten kanssa duunari perheen juoppo poika pakersi. Ei paljoon kavereita löytynyt. En valittanut ihan yes pysypä pahan teosta poissa. Nyt kun on reservissä ja ite vähän lukenu millasta sotilasjohtamisen ja tilanteen mukaisen toiminnan pitää olla on tullut vähän eri käsitys. Jep mutta käyppä mikä tahansa koulu ensin saat vaan perusteet käytäntö näyttää miten asiat pitää tehdä. En olis menny sivariin missään nimessä mutta en arvostele ihmisiä sen perusteella. Oma mielipiteeni on se että olen valmis PUOLLUSTAMAAN kotimaatani aseellisesti mutta demokratiassa eletään jokainen saa vähän päättää mitä tekee. Sivari pitäs lyhentää 9 kk ja siihen pitäs liittää laajemmat väestönsuojelu,ensiapu, sammutus ja pelastus kurssit. Ja vielä loppuun ja erikseen Suomen armeijan tehtävä muistaakseen ei ole tuottaa sotilaita jotka tottelevat sokeasti käskyjä vaan porukka joka pystyy myös hieman soveltamaan ja ajattelemaan itsenäisesti. Poikkeuksena tykkimiehet
- realisti
Näitä aselajikuitteja nyt ei aina kannata ottaakaan niin vakavasti, mutta kun otat himppasen alle sata miestä, kuusi tykkiä ja kymmenisen ajoneuvoa ja johdat ne metsään, vastaat tiedustelusta, valmistelusta, lähtipuolustuksesta ja lopulta tulitoiminnasta, niin tiedät kyllä sen jälkeen tarvitaanko itsenäistä ajattelukykyä... : )
- No joo
realisti kirjoitti:
Näitä aselajikuitteja nyt ei aina kannata ottaakaan niin vakavasti, mutta kun otat himppasen alle sata miestä, kuusi tykkiä ja kymmenisen ajoneuvoa ja johdat ne metsään, vastaat tiedustelusta, valmistelusta, lähtipuolustuksesta ja lopulta tulitoiminnasta, niin tiedät kyllä sen jälkeen tarvitaanko itsenäistä ajattelukykyä... : )
Ainahan patteri/komppanja tasolla itsenäistä ajattelu kyky tarvii samoin kuin joukkue/jaos. Huonoo aselajien välistä läppää. Tosi asialle ei voi mitään että se 155kjotain aiheuttaa enemmän tappiota kun rk7,62 viholliselle ja patteri 155 enemmän kuin komppania jääkäreitä
- Guppe
Teillä sivareilla on kova tarve selitellä ja paljon pahaa oloa sisällänne... Kyllä se siitä helpottaa kun murrosikä menee ohi.
- ressu
Totta kai armeijan käyneet voivat ja saavat esittää kritiikkiä. Perusteltu kritiikki parannusehdotusten kanssa on kehityksen perusedellytys.
Myös varusmieskoulutukseen kuuluu palaute ja kritiikki puolin ja toisin (varusmiesten kesken miehistöjohtajat sekä varusmiehetkantahenkilökunta).
Mikään järjestelmähän ei ole sellainen, ettei siitä jotakin korjattavaa löytyisi.
Pitää muistaa, ettei mikään asia koskaan voi miellyttää kaikkia ja kritiikki vain kritiikin vuoksi ei hyödytä ketään.
Valitettavasti keskustelun avauksestasi paistaa jälleen läpi ennakkoasenteesi armeijan käyneitä henkilöitä kohtaan.
Miksi leimaat erilaisia näkemyksiä omaavat ihmiset pitää jo keskustelun avauksessa ääri-isänmaallisiksi ja maanpuolustusintoilijoiksi. Sitten samaan hengenvetoon toivot asiallisia vastauksia.
LÖysitkö muuten jo tietoja niistä Suomalaisten tekemistä sotarikoksista, johon jäimme viime ketjussa?- 2way
>Valitettavasti keskustelun avauksestasi paistaa jälleen läpi ennakkoasenteesi armeijan käyneitä henkilöitä kohtaan.
Lueppas sinä ajankuluksesi vähän näitä keskusteluita täällä, niin kyllä niitä ennakkoasenteita on suuntaan että toiseen. - Naperot taas asialla
2way kirjoitti:
>Valitettavasti keskustelun avauksestasi paistaa jälleen läpi ennakkoasenteesi armeijan käyneitä henkilöitä kohtaan.
Lueppas sinä ajankuluksesi vähän näitä keskusteluita täällä, niin kyllä niitä ennakkoasenteita on suuntaan että toiseen."Valitettavasti keskustelun avauksestasi paistaa jälleen läpi ennakkoasenteesi armeijan käyneitä henkilöitä kohtaan. "
Tämä on sivaripalsta.
Olisko armeijapalstalla asenteita sivareita kohtaan ?
Eikö pysty millään pysymään asiassa vaan ruvetaan puhumaan aloittajan asenteista jne. Ilmeisesti ei.
Ei ole pakko vastata jos on mielestäsi huono aloitus !! - ressu
2way kirjoitti:
Lueppas sinä ajankuluksesi vähän näitä keskusteluita täällä, niin kyllä niitä ennakkoasenteita on suuntaan että toiseen."Lueppas sinä ajankuluksesi vähän näitä keskusteluita täällä, niin kyllä niitä ennakkoasenteita on suuntaan että toiseen. "
Olen lukenut.
Ikävää, että ennakkoasenteet pilaavat monesti asiallisen keskustelun. - ressu
Naperot taas asialla kirjoitti:
"Valitettavasti keskustelun avauksestasi paistaa jälleen läpi ennakkoasenteesi armeijan käyneitä henkilöitä kohtaan. "
Tämä on sivaripalsta.
Eikö pysty millään pysymään asiassa vaan ruvetaan puhumaan aloittajan asenteista jne. Ilmeisesti ei.
Ei ole pakko vastata jos on mielestäsi huono aloitus !!"Tämä on sivaripalsta.
Ei ole pakko vastata jos on mielestäsi huono aloitus !! "
Tiedän toki, että tämä on sivaripalsta. Eivätkö silloin muut kuin siviilipalveluksen käyneet saa keskustella.
Palstoilla ei ole asenteita. Asenteet ovat ihmisillä ja valitettavan usein suvaitsemattomia.
Vaikutti, että DF halusi saada keskusteluun muitakin kuin sivareita.
Olen syvästi pahoillani Sinulle aiheuttamastani harmista.
- Vänrikki
Saahan sitä kritisoida, mutta vain aiheesta. Asiattomuuksista saa ja pitää antaa palautetta jo palveluksessakin.
Kuitenkin asevelvollisuusarmeija on demokraattisesti säädetty laillinen järjestelmä, olkoonkin, että se on epätasa-arvoinen, mutta realismia on se, että miehet ovat miehiä ja naiset naisia. Feminismistä tai sovinismista (maskulinismista) ei ole mitään iloa kenellekään haittaa ja murhetta vain. Miehet ja naiset ovat erilaisia ja sopivat eri tehtäviin ja tekevät yhteiskunnassa eri asioita. Totta on, että valtio pakottaa miehen aseisiin (rauhan aikana saa suorittaa ns. aseettoman palveluksen tai siviilipalveluksen JOS SIIHEN ON PAKOTTAVAT OMANTUNNON TAI EETTISET SYYT), eikä naisia pakoteta synnyttämään tai hoitamaan lapsia yms. mutta KÄYTÄNNÖSSÄ JOS NAINEN EI KIELTÄYTYY SYNNYTTÄMÄSTÄ, niin mies joka haluaa lapsia hankkii sitten uuden naisen, sellaisen joka haluaa ja suostuu synnyttämään, eli biologisista syistä käytännössä mies ja nainen ovat tuossa suhteessa hieman eri asemassa. Biologialle emme mitään voi, ollaan siis miehet miehiä ja naiset naisia, niin seksikin on parempaa. Naiset elävät pitempään ja terveempinä, eivät käy armeijaa, mutta kantavat käytännössä lapsista suuremman vastuun ja synnyttävät ne ja ovat useissa tehtävissä alemmissa asemissa kuin miehet. Miehet taas tekevät yhteiskunnassa raskaimmat työt teollisuudessa yms. tehtävissä. Se on sellaista. Tasa-arvohömpötys on turhaa ja väärin ja ääliömäistä. Suomelle paras ratkaisu on tämä mikä nyt on demokraattisesti säädetty, lain mukaan eettisistä tai omantunnon syistä saa hakeutua aseettomaan tai siviilipalvelukseen, muutoin ei. Sitten armeijan suorittaneena saa yhteiskunnassa käytännössä etuja kyllä. Naisten ei tarvitse armeijaa käydä, ehkäpä oikeudenmukaista olisi laittaa naiset vuodeksi palvelemaan siviilipalvelustyyppisesti, mutta olkoon, ainakaan ei tarvitse kokea mitään epäreiluutta siitä, että nainen synnyttää ja käytännössä saa kantaa suuremman osan lapsenhoitoon liittyvistä asioista ja häviää siinä hitusen taloudellisesti, ja jos taas ei suostu, niin sitten voi hyvällä omallatunnolla pitää sitä riittävänä syynä siihen, että hankkii toisen. Samten feministeille voi aina vastata sillä, että he eivät tiedä mistään mitään, koska eivät ole asevelvollisia: valtio voi pakottaa miehen tappamaan oman henkensä uhalla!- Vihje
Juttujas lukisi kyllä muuten mutta se Enterin käyttö...
Jos jakaisit stoorisi kappaleisiin niin olisi paljon rennompaa lukea niitä. Sanoma tahtoo nyt hukkua yhtenäisen tekstimassaan.
- Hana
Itse olin 15-17 -vuotiaana erittäin suuri armeijaintoilija ja haaveilin poliisiurasta ja ties vaikka mistä kaikesta. Minulla oli yksi kaveri, joka oli käynyt sivarin ja vierastelin tätä kaveria sen suhteen, koska hän oli sivari. Ehkä muutaman kerran haukuinkin (kuten täällä useammat nuoret "armeijaintoilijat" sivareita haukkuu). Suoritin 2-vuotisen LVI-alan perustutkinnon v. 1998-2000. Ennen kouluni loppumista olin hakenut 17-vuotiaana vapaaehtoisena inttiin ja pääesikunnasta tuli palvelukseenastumismääräys tietenkin jo 7/2000 saapumiserään Niinisalon tykistöprikatiin. Siellä olin vain muutaman viikon, kunnes ymmärsin ettei tämä ole todellakaan minun paikkani, jossa ei saa käyttää omia aivojaan, vaan pitää tehdä vain sitä mitä käsketään ja kaikki opetetaan kuin jollekin helvetin vauvalle (viimeinen kohta oli sineetti lähtemiselleni). Sain kotiuttamiskäskyn ja määräaikaisuuden e-luokkaan 2,5 vuodeksi, jolloin lukuisat ikäiseni kaveritkin olisivat menneet (HUOM! Sivariin mentäessä se otettiin tiedoistani pois). Kaverit ottivat sen asiallisesti vastaan ja ymmärsivät tilanteeni, koska oli mennyt 17-vuotiaana armeijaan -teinihän silloin vielä on! Siinä sitten makasin kotonani ja taisi niitä muutamia opiskelukokeilujakin olla, mutta armeijakokemukseni kumminkin masensi minua niin paljon etten saanut oikein mihinkään asiaan otetta. Vierelläni kuulin myös painostusta, paitsi en lähituttavilta: "miehen kuuluu käydä armeija ja jollet käy, tulen ja vedän turpaan!". Tämä painostus oli viimeinen, joka alkoi minulle vaikuttamaan päinvastoin, etten jaksanut odotella 2,5 vuotta vaan lähdin siltä istumalta läänin esikuntaan ja täytin hakemuksen siviilipalvelukseen. Pääsin 02/2001 Lapinjärvelle koulutuskeskukseen ja sain sieltä monta uutta ystävää (saman tapaisia en olisi saanut varmaan intistä)...ja jälkeen päin sitä 5 viikkoa muistelen erittäin hartaasti, jonka jälkeen suoritin palvelukseni Porin sosiaalikeskuksessa vanhainkodin autonkuljettajana sekä talonmiehen apulaisena. Enkä ole koskaan saanut niin paljon kiitosta, mitä siitä työstäni sain.
Isäpuoleni on noin 10 vuotta sitten ollut armeijan palveluksessa komppanian vääpelinä (sotilasmestari), joten minuakin kateltiin ensin kieroon, miksen mä nyt armeijaa suorita kun isäpuolenikin on ollut armeijassa töissä. Hän ei ole koskaan puoltanut tai estänyt minua menemästä armeijaan, vaan kunnioittanut päätöstäni alunalkaen. Jos joku on alkanut venkoilemaan ajatukselle, niin hän on sanonut: "mielummin siviilipalvelukseen kuin suomessa varuskuntien lakkauttamaan armeijaan".
Sivarin jälkeen ajattelin, mikä minusta tulee isona ja päätin lähteä opiskelemaan maanmittausalaa ja valmistuin vuonna 2005 kartoittajaksi. En ole kyennyt etsimään töitä alaltani, koska sinne ei taideta sivareita ottaa töihin näin "suomalaisittain", vaikka olin luokkani priimus.
En moiti kotikasvatustani, koska sellaisen olen todellakin saanut. Eikä olisi pahitteeksi nykynuorisollekaan, kun yhtään seuraa mitä ne tuolla kaupungillakin tekevät. Mitä tulee vielä isäpuoleni sanontaan: "ne nuoret, jotka eivät kurista tiedä mitään, heille armeija tekisikin vain hyvää".
Minusta jokaisen miehen kuuluu käydä armeijassa edes testaamassa, mihin rahkeet riittävät.
Nykyisin voisin armeijan suorittaakin. Ajattelenkin näin 23-vuotiaana vähän erilailla kuin 17-vuotiaana. Sivariin ja armeijaan menin, koska olin liian hätähousu ja kärsimätön. Mutta kyllähän siinä kärsii, ellei keksisi 2,5 vuoteen mitään tekemistä!? :)Tarinasta löytyy paljon samanlaisia kokemuksia kuin itseltäni. Itse menin armeijaan heti lukion jälkeen 19-vuotiaana enkä edes miettinyt tai tietänyt siviilipalvelusta mitään. Olin mielestäni johdateltavissa oleva teinipoika tuolloin niinkuin moni tämän ikäinen vielä onkin. Ajattelin että se välttämätön paha eli armeija on nyt sitten käytävä se kun on "normaalia" ja kuuluu osana miehen elämää.
Ensimmäisestä päivästä lähtien tunsin suurta vihaa ja katkeruutta armeijan toimintatapoja kohtaan. Tämä viha ja epäoikeudenmukaisuuden näkeminen ja se kaikki turhuus mitä armeijassa harrastettiin saivat mieleni vihaamaan entistä enemmän laitosta ja tiesin etten terveenä täältä kotiudu. Tein silti kaiken kunnolla ja tunnollisesti lisäksi olin erittäin kova kuntoinen ettei fyysiset rasitteet ollut vaivana. Kerran jouduin olemaan vempassa kun cooperin jälkeen oli pohkeet niin paskana ettei pystynyt kunnolla kävelemään.
No näistä kaikista suorituksistani minua sitten palkittiin AUK:lla, joten homma jäi siihen. En pitänyt armeijasta yhtään ja ajattelin että vuosi toisella puolella Suomea täysin turhaan ja lomaa joskus päivä kun matkoihin kului aikaa tuhottomasti. Ajatellin myös miksi Suomessa pakotetaan miehiä käymään tämä laitos missä he enimmäkseen katkeroituvat ja oppivat suuria vihan tunteita ja sitten jos eivät käy heidät uhataan lähes tappaa maanpetturuudesta sekä heitä halveksutaan ja oudoksutaan.
En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisia ja miten he käyttäytyvät tässä asiassa. Sivarin jälkeen ja nyt 7-8 vuotta vanhempana tunnen kauheata vihaa tuota laitosta vastaan ja vastustan koko lopun elämääni tuota epäoikeudenmukaista asevelvollisuutta kohtaan.
Ei tarvittaisi mitään muuta kuin maanpuolustusjärjestelyt hoidettaisiin muulla tavalla niin moni asia parantuisi tässä maassa. Asevelvollisuudessa on niin paljon kiinni ihmisten asenteellisuutta ja käytöstapoja miten he tässä maassa käyttäytyvät. Tämä saa minut vihaamaan maatani. Jos asevelvollisuudesta luovuttaisiin loppuisivat kaikki intti, sivari, totaali tappelut kokonaan ja kukaan ei joutuisi kärsimään sinun ja minun kaltaisia tarinoita.
Voin sanoa että elämäni menee henkisellä tasolla jatkuvasti alaspäin johtuen juuri tästä militarismin ilmapiiristä ja siitä että siinä täytyisi olla täysillä mukana vaikka vihaan tätä asennetta yli kaiken. Se on suurin viha mitä elämässäni on.
Minun on vaikea sopeutua tähän yhteiskuntaan ja tukea sitä sekä olla ylpeä suomalaisuudestani, koska minulle ei anneta mahdollisuutta siihen. Kaikki elämäni tekemiset ja sosiaaliset tilanteet kulminoituvat siihen että olen sivari ja huono ihminen. Tätä paskaa olen kuunnelut vuosikausia ja se on romahduttanut minut uskomaan tämän maan hyvinvointiin, koska asenteet ovat tämänkaltaisia.
Tottakai armeijaa saa ja pitää kritisoida.
Ihminen voi olla isänmaallinen riippumatta siitä onko käyny armeijan vai ei.
Mutta asevelvollisuusjärjestelmä ei ole tällä hetkellä epäoikeudenmukainen sivarin kannalta.
Kerron pari faktaa siviilipalvelusmiehen paremmista eduista varusmieheen verrattuna :
- Kaikki lomatkat ilmaisia sivarilla. Varusmies joutuu maksamaan osan matkoistaan itse. Ainakin itse jouduin.
- Sivari voi yöpyä kotonaan joka yö koko palvelusajansa ajan poislukien kuukauden koulutusjakso lapinjärvellä. Varusmies ei voi
tehdä samaa. Eikä voi unohtaa majoituksen tasoa. Oma sänky voittanee laadussa makuupussissa nukkumisen teltassa 20 asteen pakkasessa. Jos ehtii edes nukkumaan.
- Palvelusaikakaan ei ole epäoikeudenmukainen sivarille. Varusmies on palveluksessa 24 tuntia vuorokaudessa ja sivari 8 tuntia 5 päivänä viikossa. Yksinkertaisella laskutoimituksella puolen vuoden varusmiehen palvelusaika on 4320 ja 13 kuukauden sivarilla noin 3200 tuntia. Aika selvä ero. Ja ero on selvempi 9 ja 12 kuukauden varusmiehiin verrattuna.
Tässä vaan muutama fakta.
Eli ei sivarit olekaan oikeusmurhan uhreja..- ksl-aliupseeri
sivarit ovat siipeilijöitä, jotka eivät ole valmiita puolustamaan sitä, mikä heille tuo päivittäisen toimeentulonsa.
- Mallia 1994
"Oma sänky voittanee laadussa makuupussissa nukkumisen teltassa 20 asteen pakkasessa. Jos ehtii edes nukkumaan."
Itse palvelin 350 km päässä kotoa. Päättivät että oli liian helppoa jos olen samassa kaupungissa.
Eli nukuin kunnan koulutuskeskusen pahviparakissa joka oli melkein huonompi kuin teltta. Puliukkojen ja venäläisten seassa Jyväskylässä. Nurkassa oli mittarin mukaan -10oC.
Kolleegat nukkuivat sairaalan parakissa.
"Varusmies on palveluksessa 24 tuntia vuorokaudessa ja sivari 8 tuntia 5 päivänä viikossa"
Kuten sanottu, monet eivät voi asua kotona koska palveluspaikka on ihan muualla. Parakki ei ole koti.
Säästin lääninhallitukselle noin 60 000 EUR tekemällä kahden hengen työt - koska sattumalta itselläni oli koulutus molempiin. Päivät olivat 12-16 tuntisia. Halusin ylläpitää ammattitaitoni joten etu oli molemminpuolinen.
Mielenkiintoista oli se että lähin esimieheni, armeijan käynyt pohjalainen, talutti minut suunnilleen niskasta maaherran puheille koska olin ollut maanantaina myöhässä (matkustin joka maanantai Hesasta Keski-Suomeen ja kerran nukahdin junaan).
Maaherra yllättäen hymyili, sanoi että läänin pitää maksaa minulle autokoulu. Sanoi vielä että pitää katsoa hiukan sormien läpi kun mies tekee noin paljon töitä.
Oli aika huonot välit lähimmän esimiehen kanssa joka oli aika pottumaista. Mutta nyt on seinällä kiitoskirje mm. Lauri Tarastilta ja maaherralta, ja olen mukana kolmessa Valtion julkaisussa jne.
Lähin esimies sai myöhemmin mainetta Vapoon liittyvässä lahjusskandaalissa. Tein hänelle hommia parina iltana - siviilissä olisin laskuttanut noin 300 EUR mutta hän reiluna miehenä antoi minulle kirjan palkaksi. Vapon katsaus soidensuojeluun, kirjoittajana sama esimies :D
Esimiehelle viimeinen pisara oli se kun ostin Saab 9000CD:n joka oli siihen aikaan kova auto. Sillä oli Saab 900 ja joka päivä sain kuulla pottuilua "mahdatko saada lainan maksettua", "noitahan saa halvalla nykyään".
Sorry tuli vähän mentyä pois asiasta mutta rupesi muistot palaamaan mieleen:P - Yli-Kersantti
ksl-aliupseeri kirjoitti:
sivarit ovat siipeilijöitä, jotka eivät ole valmiita puolustamaan sitä, mikä heille tuo päivittäisen toimeentulonsa.
Hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Tosin sinun kohdallasi kumpikaan ei päde. Mallia 1994 kirjoitti:
"Oma sänky voittanee laadussa makuupussissa nukkumisen teltassa 20 asteen pakkasessa. Jos ehtii edes nukkumaan."
Itse palvelin 350 km päässä kotoa. Päättivät että oli liian helppoa jos olen samassa kaupungissa.
Eli nukuin kunnan koulutuskeskusen pahviparakissa joka oli melkein huonompi kuin teltta. Puliukkojen ja venäläisten seassa Jyväskylässä. Nurkassa oli mittarin mukaan -10oC.
Kolleegat nukkuivat sairaalan parakissa.
"Varusmies on palveluksessa 24 tuntia vuorokaudessa ja sivari 8 tuntia 5 päivänä viikossa"
Kuten sanottu, monet eivät voi asua kotona koska palveluspaikka on ihan muualla. Parakki ei ole koti.
Säästin lääninhallitukselle noin 60 000 EUR tekemällä kahden hengen työt - koska sattumalta itselläni oli koulutus molempiin. Päivät olivat 12-16 tuntisia. Halusin ylläpitää ammattitaitoni joten etu oli molemminpuolinen.
Mielenkiintoista oli se että lähin esimieheni, armeijan käynyt pohjalainen, talutti minut suunnilleen niskasta maaherran puheille koska olin ollut maanantaina myöhässä (matkustin joka maanantai Hesasta Keski-Suomeen ja kerran nukahdin junaan).
Maaherra yllättäen hymyili, sanoi että läänin pitää maksaa minulle autokoulu. Sanoi vielä että pitää katsoa hiukan sormien läpi kun mies tekee noin paljon töitä.
Oli aika huonot välit lähimmän esimiehen kanssa joka oli aika pottumaista. Mutta nyt on seinällä kiitoskirje mm. Lauri Tarastilta ja maaherralta, ja olen mukana kolmessa Valtion julkaisussa jne.
Lähin esimies sai myöhemmin mainetta Vapoon liittyvässä lahjusskandaalissa. Tein hänelle hommia parina iltana - siviilissä olisin laskuttanut noin 300 EUR mutta hän reiluna miehenä antoi minulle kirjan palkaksi. Vapon katsaus soidensuojeluun, kirjoittajana sama esimies :D
Esimiehelle viimeinen pisara oli se kun ostin Saab 9000CD:n joka oli siihen aikaan kova auto. Sillä oli Saab 900 ja joka päivä sain kuulla pottuilua "mahdatko saada lainan maksettua", "noitahan saa halvalla nykyään".
Sorry tuli vähän mentyä pois asiasta mutta rupesi muistot palaamaan mieleen:PKiitos vaan vastauksista kaikille jotka vaivauduitte vastaamaan tähän aiheeseen, mutta en vaan saanut edelleenkään vastauksia niihin kysymyksiini joita tässä nyt esitin. Miksi armeijan käyneet eivät myös voisi/saisi esittää minkäänlaista kritiikkiä armeijaa kohtaan?
Entä miksi minä ja muut sivarit/totaalikieltäytyjät emme saisi olla samaa mieltä joidenkin palstan kirjoittelijoiden kanssa, ilman että luullaan heti kyseessä olevan ainoastaan yhden ja saman henkilön?
Sitten jos tässä palstalla joku kertoo olevansa armeijan käynyt ja esittää kritiikkiä armeijaa kohtaan, niin nämä maanpuolustusintoilijat väittävät heti ettei "tuollainen" henkilö voi olla käynyt armeijaa.- realisti
DarkFear kirjoitti:
Kiitos vaan vastauksista kaikille jotka vaivauduitte vastaamaan tähän aiheeseen, mutta en vaan saanut edelleenkään vastauksia niihin kysymyksiini joita tässä nyt esitin. Miksi armeijan käyneet eivät myös voisi/saisi esittää minkäänlaista kritiikkiä armeijaa kohtaan?
Entä miksi minä ja muut sivarit/totaalikieltäytyjät emme saisi olla samaa mieltä joidenkin palstan kirjoittelijoiden kanssa, ilman että luullaan heti kyseessä olevan ainoastaan yhden ja saman henkilön?
Sitten jos tässä palstalla joku kertoo olevansa armeijan käynyt ja esittää kritiikkiä armeijaa kohtaan, niin nämä maanpuolustusintoilijat väittävät heti ettei "tuollainen" henkilö voi olla käynyt armeijaa.Tuota ihmettelin itsekin.
"Miksi armeijan käyneet eivät myös voisi/saisi esittää minkäänlaista kritiikkiä armeijaa kohtaan?"
Tottakai saavat. Saavathan sivaritkin kritiikkiä esittää. Närkästystä herättää se, että sivareiden esittämä kritiikki perustuu usein tietämättömyyteen ja ennakkoasenteisiin. Yleensä ainoa johtopäätös kritiikistä on armeijan lakkauttamisen tarve tai ammattiarmeija.
Ei puolustusvoimat ole mikään täydellinen laitos. Ei mikään valtion laitos ole täydellinen, kaukana siitä. Kritiikkiä on mielestäni hyvä esittää, kunhan se on asiallista (tiedän, ei siviilipalveluksenkaan kritisointi ole yleensä asiallista, mutta en kannata sitäkään asiattomuutta...). Yleensä kritiikki ei kuitenkaan kohdistu puolustusvoimien toimintaan, vaan sen olemassaoloon, maanpuolustuksen tarpeellisuuteen ja yhteiskunnan oikeuteen pakottaa jäseniään noudattamaan sen asettamia velvollisuuksia. Tässä taas vallitsee niin voimakas periaatteellinen ja elämänkatsomuksellinen ristiriita, että siitä keskusteleminen ei tunnu johtavan mihinkään muuhun kuin juoksuhautojen syvenemiseen.
Esitän esimerkin: Jos mies on sairastunut vakavasti palveluksessa, on sivarin ratkaisu pääsääntöisesti lakkauttaa armeija (ei järin rakentavaa) ja sen puitteissa harjoitettava "sotaleikki". Itse miettisin keinoja vaikuttaa siihen, miksi miehiä sairastuu. Sairastuuko heitä ylipäätään enemmän varusmiespalveluksessa kuin muuten? Onko sairastuminen ollut PV:n syytä? Onko tutkittaessa ja hoidettaessa noudatettu huolellisuutta? Pitäisikö ohjeistusta tai käytäntöä muuttaa? Olisiko aihetta pohtia korvauskäytäntöjä? jne... Mutta jos asiaa alkaa käsittelemään edes jotenkin järkevästi, on tuloksena useimmiten joko keskustelun totaalinen tyrehtyminen tai älyttömiä solvauksia. Tämähän tällä palstalla on ongelmana. Viestit luetaan huolimattomasti, tehdään nopeita ja vääriä johtopäätöksiä, joita ennakkoasenteet voimakkaasti ohjaavat ja sitten isketään täyslaidallinen paskaa niskaan. realisti kirjoitti:
Tuota ihmettelin itsekin.
"Miksi armeijan käyneet eivät myös voisi/saisi esittää minkäänlaista kritiikkiä armeijaa kohtaan?"
Tottakai saavat. Saavathan sivaritkin kritiikkiä esittää. Närkästystä herättää se, että sivareiden esittämä kritiikki perustuu usein tietämättömyyteen ja ennakkoasenteisiin. Yleensä ainoa johtopäätös kritiikistä on armeijan lakkauttamisen tarve tai ammattiarmeija.
Ei puolustusvoimat ole mikään täydellinen laitos. Ei mikään valtion laitos ole täydellinen, kaukana siitä. Kritiikkiä on mielestäni hyvä esittää, kunhan se on asiallista (tiedän, ei siviilipalveluksenkaan kritisointi ole yleensä asiallista, mutta en kannata sitäkään asiattomuutta...). Yleensä kritiikki ei kuitenkaan kohdistu puolustusvoimien toimintaan, vaan sen olemassaoloon, maanpuolustuksen tarpeellisuuteen ja yhteiskunnan oikeuteen pakottaa jäseniään noudattamaan sen asettamia velvollisuuksia. Tässä taas vallitsee niin voimakas periaatteellinen ja elämänkatsomuksellinen ristiriita, että siitä keskusteleminen ei tunnu johtavan mihinkään muuhun kuin juoksuhautojen syvenemiseen.
Esitän esimerkin: Jos mies on sairastunut vakavasti palveluksessa, on sivarin ratkaisu pääsääntöisesti lakkauttaa armeija (ei järin rakentavaa) ja sen puitteissa harjoitettava "sotaleikki". Itse miettisin keinoja vaikuttaa siihen, miksi miehiä sairastuu. Sairastuuko heitä ylipäätään enemmän varusmiespalveluksessa kuin muuten? Onko sairastuminen ollut PV:n syytä? Onko tutkittaessa ja hoidettaessa noudatettu huolellisuutta? Pitäisikö ohjeistusta tai käytäntöä muuttaa? Olisiko aihetta pohtia korvauskäytäntöjä? jne... Mutta jos asiaa alkaa käsittelemään edes jotenkin järkevästi, on tuloksena useimmiten joko keskustelun totaalinen tyrehtyminen tai älyttömiä solvauksia. Tämähän tällä palstalla on ongelmana. Viestit luetaan huolimattomasti, tehdään nopeita ja vääriä johtopäätöksiä, joita ennakkoasenteet voimakkaasti ohjaavat ja sitten isketään täyslaidallinen paskaa niskaan.Eikö se armeijan käyneiden antama kritiikki perustu myös suurimmaksi osaksi ennakkoasenteisiin ja usein myös tietämättömyyteen?
Sitten jos tässä palstalla sattuu olemaan pari, tai useampi henkilö samaa mieltä asevelvollisuusjärjestelmän epäoikeudenmukaisuudesta tai jostain muusta armeijaa kohtaan suunnatusta kritiikistä, niin nämä maanpuolustusintoilijat väittävät heti että kysessä on yksi ja sama henkilö joka käyttää ainakin kahta nimimerkkiä.
Nämä armeijaa, isänmaallisuutta ja maanpuolustustahtoa ylistävät henkilöt saavat kyllä olla täällä aina samaa mieltä keskenään, eikä kukaan epäile ikinä että joku kirjoittelisi tänne useammalla nimimerkillä.- realisti
DarkFear kirjoitti:
Eikö se armeijan käyneiden antama kritiikki perustu myös suurimmaksi osaksi ennakkoasenteisiin ja usein myös tietämättömyyteen?
Sitten jos tässä palstalla sattuu olemaan pari, tai useampi henkilö samaa mieltä asevelvollisuusjärjestelmän epäoikeudenmukaisuudesta tai jostain muusta armeijaa kohtaan suunnatusta kritiikistä, niin nämä maanpuolustusintoilijat väittävät heti että kysessä on yksi ja sama henkilö joka käyttää ainakin kahta nimimerkkiä.
Nämä armeijaa, isänmaallisuutta ja maanpuolustustahtoa ylistävät henkilöt saavat kyllä olla täällä aina samaa mieltä keskenään, eikä kukaan epäile ikinä että joku kirjoittelisi tänne useammalla nimimerkillä."Eikö se armeijan käyneiden antama kritiikki perustu myös suurimmaksi osaksi ennakkoasenteisiin ja usein myös tietämättömyyteen?"
Yleensä armeijan käyneillä ei ole ennakkoasenteita armeijaa kohtaan, vaan jälkiasenteita. Ero on merkittävä. Samoin tietämättömyys on huomattavasti pienempi ongelma kuin sivareiden kohdalla, jotka useinkaan eivät ole koko intissä käyneet tai ovat käyneet juuri ne vaikeimmat kaksi ensimmäistä viikkoa, jolloin kulttuurishokki on pahimmillaan. - Tietäjä Iänikuinen
DarkFear kirjoitti:
Kiitos vaan vastauksista kaikille jotka vaivauduitte vastaamaan tähän aiheeseen, mutta en vaan saanut edelleenkään vastauksia niihin kysymyksiini joita tässä nyt esitin. Miksi armeijan käyneet eivät myös voisi/saisi esittää minkäänlaista kritiikkiä armeijaa kohtaan?
Sitten jos tässä palstalla joku kertoo olevansa armeijan käynyt ja esittää kritiikkiä armeijaa kohtaan, niin nämä maanpuolustusintoilijat väittävät heti ettei "tuollainen" henkilö voi olla käynyt armeijaa.Ongelma on ehkä siinä että niillä joilla on eniten aikaa viettää täällä on usein vähiten asiaa, ja päinvastoin.
Monet purkavat täällä huonoa oloaan ja epäonnistumistaan elämässään katkerana tyyliin "syksy saa, minä en".
Siten ei kannata paljon luottaa siihen näkemykseen joka täällä muodostuu. Esim. päättäjät tuskin alkaisivat huolestua vaikkapa jonkun yksittäisen tamperelaisen puliukon puheista.
- Leksaku
Huomasin tosi vanhan kysymyksen joka on ikiaikainen.
Eli saako armeijaa kritisoida.
Kyllä saa.
Olin intissä 83 ja vieläkin muistan miten siellä kohdeltiin kaltoin juuri korvantaustat kuivumaan alkaneena olevaa pojan koltiaista.
Nukkuminen oli aika satunnaista ja aseella ei saanut ammuskella milloin huvitti.
Ruoka oli hyvää, mutta metsäkeikoilla joskus satunnaista.
Kapiaiset ottivat illoin viinaa, mutta minä en saanut edes poistua sitä hakemaan.
Opettivat väkisinkin ymmärtämään mitä tarkoitetaan omalla tahdolla, ja varsinkin valtion omalla tahdolla. Enhän minä raukka edes ymmärtänyt mikä on valtio.
Isänmaa oli minulle vain mustaa kynsien alla, ja sen ajatusten ja koskemattomuuden puolustaminen oli motivoimatonta.
Järjestelmä siellä oli todella kankea. Esimies ja esimiehen esimies jne.. Toteuttu niin että käskyt kulkevat tässä ketjussa vain yhteen suuntaan.
Kyllä pitäis lakkauttaa tollanen järjestelmä ja ojentaa ruusuja niille maanvaltaajille jotka tänne tulisivat.
Olatisiin ystäviä ja kerjättäis yhdessä leipää jos sitä keltään liikenisi.
Sivari ei mielestäni tarkoita epäisänmaallista, mutta toki se voi niinkin olla. On monia tehtäviä joita voi suorittaa tarttumatta aseeseen.
Mutta oman isänmaan puolustamisesta kieltäytyjät toivotan ensimmäisenä ojentamaan niitä ruusuja vastaantulijoille. On sitten kiva kulkea ruusuista tietä itsekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul3241913Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."
Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v131649It's a fairytale
"It's a fairytale I can't explain Full of words I don't know how to say And without a little twist of fate I know I'd st9906Roope Salminen sai lapseensa liittyen poikkeuksellisen myönnytyksen Myyrä-kuvauksissa: "Iso..."
Roope Salmisella on 4-vuotias lapsi yhdessä Helmi-Leena Nummelan kanssa. Pariskunta on eronnut ja tätä nykyä Salminen se3903En voi oikein lähestyä sinua nainen
koska jännität minua ja leikit tietämätöntä... Et myöskään lähesty minua. Mitä siis teemme???44810Sydän on niin rikki
Tämän meidän tilanteen vuoksi… Oli niin paha olla eilen illalla, että itku meinasi tulla. Nyt se sitten tulikin. Umpiso47747PYHÄJÄRVELLE ILMESTYNYT NUOREHKO MUSTALAINEN,
Joka käyttäytyy hyvin röyhkeästi, ilmestyy jonkun tyypin kanssa pihapiiriin, autoa kaasutetaan ja käytetään yli desibeli25741Kohuopettaja työntää videolla asioita peräaukkoonsa nuorten edessä, mutta Jeesus-musiikki on liikaa
IL - Sanna Ukkolan kolumni "Opettaja masturboi videolla oppilaiden edessä, oppikirja kertoo, että mieskin voi synnyttää151718- 54700
- 45698