Eriarvoisuus käytännössä

Relander

Miten väitetty naisten ja miesten eriarvoisuus ilmenee jokapäiväisessä elämässänne? Kaipaisin konkreettisia esimerkkejä, en yleistyksiä.

29

1196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paha olli

sp. eriarvoisuutta ei ole olemassa eikä sitä siis ilmene millään tavoin. kyseessä on samanlainen abstraktio kuin naisten keskinäinen kateus, esimerkiksi.

• jorojukka-kukka

Kun jossain tilanteessa sanon suoraan mielipiteeni, enkä luovu kannastani, niin minua pidetään riitaisana ämmänä. Vastaavasti miehen esittämänä sama asia menee läpi, eikä kukaan lotkauta korvaansa.

• Hienoa

Viimeksi viime perjantai-iltana soitin Tarjalle Mäntyniemeen. Pena (valiokuntaneuvos Pentti Arajärvi) ei ollut kotona ja Tarjalla oli muutenkin aikaa, joten keskustelumme venähti tunnin pituiseksi.....

http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,4:10:0:0,4:10:1:1:2003-04-12,4:151394,1:0:0:0:0

• avecMaria

Kun minä ilmaisen mielipiteeni enkä luovu kannastani sinä pidät minua miehenä! Kunnioitusta?

• lotkauttaja

johtuu aina vain siitä, että olet nainen eikä koskaan siitä että jollain muulla voisi olla parempi idea tarjolla?

Ollos hyvä, siinä korvan lotkautus. Olet aina oikeassa.

• Jack

On se kumma jos kaikki muut paitsi sinä ovat sitä mieltä, miten ne saisi tajuamaan :)

On se myös ihmeellistä, kun peilikin valehtelee

• jorojukka-kukka
        lotkauttaja kirjoitti:

johtuu aina vain siitä, että olet nainen eikä koskaan siitä että jollain muulla voisi olla parempi idea tarjolla?

Ollos hyvä, siinä korvan lotkautus. Olet aina oikeassa.

Kirjoitin kyllä viestissäni, että SAMA IDEA MIEHEN ESITTÄMÄNÄ...

• jorojukka-kukka
        Jack kirjoitti:

On se kumma jos kaikki muut paitsi sinä ovat sitä mieltä, miten ne saisi tajuamaan :)

On se myös ihmeellistä, kun peilikin valehtelee

Yritähän ryhdistäytyä!

• lotkauttaja
        jorojukka-kukka kirjoitti:

Kirjoitin kyllä viestissäni, että SAMA IDEA MIEHEN ESITTÄMÄNÄ...

esität asiat epäselvästi...

• ryhtiräätäli

Yritähän ryhdistäytyä!

ja taas sulta loppui eväät kesken. Koita pikkuhiljaa tajuta että näitä typeriä purskahduksiasi lukevat kaikki palstaa seuraavat - ei pelkästään kulloisenkin ketjun keskustelijat. On aivan varmaa että miespuolinen kirjoittaja saa kanssasi samanlaisen kohtelun mikäli kyky perustella kantaa on yhtä alkeellisella tasolla kuin sinulla. Älä piiloudu sukupuolesi taakse - persoonallisuudessasi on paljon kehitettävää. Vähättelet keskustelijoita joiden mielipide poikkeeaa omastasi ja argumenttien puuttuessa kyseenalaistat kirjoittajan uskottavuuden epäilemällä tämän koulutuksen tasoa tai vaikkapa rekisteröitymisen puutetta.

Palstan tarkoitus on toimia anonyymina keskustelufoorumina ja nimimerkin rekisteröiminen on vapaa ehtoista - samoin kuin palstalla keskustelu. Mikäli palstaa seuraa epäsäännöllisesti ei rekisteröityminen ole mielekästä.

Moni hyvä keskustelu tyrehtyy mielestäni siihen että sinä esität voman mielipiteesi kiistattoman totuutena. Keskustelupalstan tarkoituksena lienee mielipiteiden vaihto ja uusein näkökulmien pohdinta keskustelijoiden toimesta. Minä ainakin koen että kanssasi keskustelu ei johda mihinkään rakentavaan, kun provosoidut ja viet huomion pois itse aiheesta. Tälläisen tyylin toistuva käyttö kyllästyttää palstan muita keskustelijoita ja stiä kautta syö uskottavuuttasi. Ole varma (mielipide:)että sinuun suhtauu vakavasti otettavan keskustelijana vain kourallinen palstaa seuraavista kirjoittelijoista.

Sinulla on edessäsi kova urakka mikäli haluat vielä joskus esiintyä palstalla kirjoittajana jota kunnioitetaan ja jonka kanssa halutaan keskustella asiallisesti. Menetettyn mainneen takaisin voittamien tarkoitta kohdallasi sitä luet kirjoittajien ajatukset ja pohdit niitä syitä miksi joku kirjoittaa näkemyksistäsi poikkeavalla tavalla. Provoihin en sinuna vastaisi lainkaan - niin osoitat olevasi hölmöilyn yläpuolella. Asiallisiin kysymyksiin tai pohdiskeluihin sen tulisi vastata jotain harkittua. Muutoin jää kuva että pakenet hankalia kysymyksiä.

Kyllä ihmiset tunnistavat hankalan ihmisen sukupuolesta riippumatta. Minusta sinä olet aika hankala ihminen. Uskon että haluat nähdä itsesi itsenäisenä ja jämptinä ajattelijan joka ei kumarra ketään. Tuot sen esiin tavalla jolla saa vain vähän uusia ystäviä. Samalla hyvätkin keskustelunavauksesi saavat huonon kohtelun koska sinut muistetaan lähinnä noista huonoista hetkistäsi. Itsehillintä on jokaisen itsenäisen ihmisen paras ystävä. Turvaudu joskus siihen.

• uros

Jos tuossa on syy siihen että vihaat miehiä niin sinulla on kyllä pienen sisäisen itsetutkiskelun paikka. Tai erittäin suuren.

• jorojukka-kukka
        ryhtiräätäli kirjoitti:

ja taas sulta loppui eväät kesken. Koita pikkuhiljaa tajuta että näitä typeriä purskahduksiasi lukevat kaikki palstaa seuraavat - ei pelkästään kulloisenkin ketjun keskustelijat. On aivan varmaa että miespuolinen kirjoittaja saa kanssasi samanlaisen kohtelun mikäli kyky perustella kantaa on yhtä alkeellisella tasolla kuin sinulla. Älä piiloudu sukupuolesi taakse - persoonallisuudessasi on paljon kehitettävää. Vähättelet keskustelijoita joiden mielipide poikkeeaa omastasi ja argumenttien puuttuessa kyseenalaistat kirjoittajan uskottavuuden epäilemällä tämän koulutuksen tasoa tai vaikkapa rekisteröitymisen puutetta.

Palstan tarkoitus on toimia anonyymina keskustelufoorumina ja nimimerkin rekisteröiminen on vapaa ehtoista - samoin kuin palstalla keskustelu. Mikäli palstaa seuraa epäsäännöllisesti ei rekisteröityminen ole mielekästä.

Moni hyvä keskustelu tyrehtyy mielestäni siihen että sinä esität voman mielipiteesi kiistattoman totuutena. Keskustelupalstan tarkoituksena lienee mielipiteiden vaihto ja uusein näkökulmien pohdinta keskustelijoiden toimesta. Minä ainakin koen että kanssasi keskustelu ei johda mihinkään rakentavaan, kun provosoidut ja viet huomion pois itse aiheesta. Tälläisen tyylin toistuva käyttö kyllästyttää palstan muita keskustelijoita ja stiä kautta syö uskottavuuttasi. Ole varma (mielipide:)että sinuun suhtauu vakavasti otettavan keskustelijana vain kourallinen palstaa seuraavista kirjoittelijoista.

Sinulla on edessäsi kova urakka mikäli haluat vielä joskus esiintyä palstalla kirjoittajana jota kunnioitetaan ja jonka kanssa halutaan keskustella asiallisesti. Menetettyn mainneen takaisin voittamien tarkoitta kohdallasi sitä luet kirjoittajien ajatukset ja pohdit niitä syitä miksi joku kirjoittaa näkemyksistäsi poikkeavalla tavalla. Provoihin en sinuna vastaisi lainkaan - niin osoitat olevasi hölmöilyn yläpuolella. Asiallisiin kysymyksiin tai pohdiskeluihin sen tulisi vastata jotain harkittua. Muutoin jää kuva että pakenet hankalia kysymyksiä.

Kyllä ihmiset tunnistavat hankalan ihmisen sukupuolesta riippumatta. Minusta sinä olet aika hankala ihminen. Uskon että haluat nähdä itsesi itsenäisenä ja jämptinä ajattelijan joka ei kumarra ketään. Tuot sen esiin tavalla jolla saa vain vähän uusia ystäviä. Samalla hyvätkin keskustelunavauksesi saavat huonon kohtelun koska sinut muistetaan lähinnä noista huonoista hetkistäsi. Itsehillintä on jokaisen itsenäisen ihmisen paras ystävä. Turvaudu joskus siihen.

Ensinnäkin keskustelemmeko aloituksittain joistakin aiheista (kuten itse olen ymmärtänyt ja yrittänyt) vai keskustelemmeko koko palstakäyttäytymisen teemasta eri kirjoittajien kohdalla?

Annan nyt vastineen tähän sinun kirjoittamaasi viestiin: Miten ihmeessä on mahdollista keskustelun tyrehtyminen JUURI MINUN MIELIPITEESEENI? En ole vielä koskaan lukenut yhdenkään miehen kirjoitusta palstalla, jossa hän olisi vihjaillut, ettei mahdollisesti nyt olekaan oikeassa, vaikka kommenttia laittaa. Miksi minun kirjoittajana ei sallita seisovan mielipiteeni takana? Jos en sen takana olisi, en kirjoittaisi sitä.

Tässähän tulee juuri tuo alkuperäisessä viestissäni oleva asia esiin, että NAISELTA ei sallita samaa kuin mieheltä. NAISEN tulisi valmis olla MUUTTAMAAN KANTAANSA, jos MIES on eri mieltä! Tai henkilö, joka PUOLUSTAA MIESTEN NÄKÖKULMAA, on eri mieltä! :D

Se miten vakavasti minuun suhtaudutaan kirjoittajana, on äärimmäisen vaikeasti selvitettävä asia. Jotkut näkevät minussa humoristin, joka osuu asian ytimeen, josta taas tosikot riemastuvat. Jotkut näkevät syvällisyyteni, ihmisrakkauteni todelliset kasvot. Jotkut pitävät minua naismyönteisyyteni vuoksi suorastaan ällötyksenä. Ja paljon, paljon muuta. Tosin en usko saavuttaneeni palstamainetta sen enempää kuin kukaan keskiverto palstalainen, en hyvässä, en pahassa.

"Sinulla on edessäsi kova urakka, jos aijot joskus esiintyä vielä palstalla kirjoittajana, jota kunnioitetaan..."
        Tähän on ihan pakko sanoa, ETTÄ KAIKKIA EN HALUAKAAN MIELLYTTÄÄ! En ole sen tyyppisen arvostuksen kipeä. Olen mieluummin oma itseni kuin suosittu. Seison esittämieni asioiden takana ja ole ylpeä niistä. Olen ylpeä myös tästä omasta palstakäyttäytymisestäni.

Jos palstalla jätetään vastaamatta provoihin, niin aika harvaan viestiin voi vastata. Provoja nimenomaan kannattavat palsta-aktiiviset mieskirjoittajat ja heidän kannattajansa. Tällöin myös ko. kirjoittajat esiintyvät provokatoorisina. Ei se, miten hienoon kuorrutukseen provo on paketoitu, tarkoita sitä, etteikö se oli provo.

Jos pidät minua hankalana ihmisenä, se on sinun näkemyksesi, enkä ollenkaan käy puolustelemaan itseäni. Olet aikamoinen neuvonantaja tekaistuun nimimerkkiin turvautuneena! Itse vastailisin ihan omalla tunnetulla nimimerkilläni, jotenka sekin jo kertoo meidän, sinun ja minun, eromme.
        Oma tyylini viestivastailuun yleensä ei kerro mitään itsehillinnästäni, vaan siitä, että olen iloluontoinen ja pelkäämätön sanailija, jolle oikeudenmukaisuus mitä pienimmissäkin yhteyksissä on tärkeää.

Seuraa joskus ihan huviksesi palstafeministien suhtautumista minuun ja minun suhtautumistani heihin. En sano tästä enempää, sillä näkemysvastuu on sinun.

(Aina aika ajoin törmään näihin SINUN kirjoituksiisi minusta ja aina uudestaan käymme läpi tämän saman protokollan. Ei se tästä miksikään muutu.)

• jorojukka-kukka
        uros kirjoitti:

Jos tuossa on syy siihen että vihaat miehiä niin sinulla on kyllä pienen sisäisen itsetutkiskelun paikka. Tai erittäin suuren.

Arvaa, miksi NAISET EIVÄT TÄLLÄ PALSTALLA KERRO OMIA KOKEMUKSIAAN?

Lue oma vastauksesi. Siksi.

• aforisti

"Feministi ei provosoidu"
        -Palastan suuri ajattelija

• uros

Et tiedä naisten todellisista kokemuksista mitään.

• jorojukka-kukka
        aforisti kirjoitti:

"Feministi ei provosoidu"
        -Palastan suuri ajattelija

Ei provosoidu, eikä kerro omia kokemuksiaan. Jää sitten palstatilaakin enemmän M I E H I L L E, jotka tuntevat olevansa niiiiiiiiiiiiin syrjittyjä. ;)

• jorojukka-kukka
        uros kirjoitti:

Et tiedä naisten todellisista kokemuksista mitään.

Naiset kertovat ne minulle ihan henkilökohtaisesti.

• uros

Naiset kertovat ne minulle ihan henkilökohtaisesti.

Kaikki suomen naiset käyvät sinun luona itkemässä kun ukko ei totellutkaan?

• jorojukka-kukka
        uros kirjoitti:

Kaikki suomen naiset käyvät sinun luona itkemässä kun ukko ei totellutkaan?

Mistäs tuo tuli?

• uros

Mistäs tuo tuli?

Alistetakaan?

• jorojukka-kukka
        uros kirjoitti:

Alistetakaan?

Eivät kaikki Suomen naiset KÄY JUURI MINUN LUONANI. Heitä käy paljon, mutta eivät toki lähellekään kaikki. Seuraa ketjua ja vastaa sen mukaan. ;)

• uros

Eivät kaikki Suomen naiset KÄY JUURI MINUN LUONANI. Heitä käy paljon, mutta eivät toki lähellekään kaikki. Seuraa ketjua ja vastaa sen mukaan. ;)

Onko näin?

• joku vaan

Tuttuni ovat innoissaan kun nainen oli raskaana, kaikki olivat -myös äiti itse- sitä mieltä että poika sieltä tulee. Samanlaisia stooreja saa lukea mm. äidit ja isät -palstalta.

Tyttö tuli -tyhjä tuli.
      Sanoo sananlasku ja se pitää näemmä paikkaansa.

• P.e.p.e.

Minut pestattiin taannoin töihin organisaatioon jossa oli naisenemmistö samoin kun esimiehemme oli nainen. Ensimmäisessä viikkopalaverissa kerroin heille (intoa puhkuen) monituisista uudistuksista, joita olin viikon mittaan kehitellyt. Kaikki tyrmättiin lähinnä vähätellen ja naureskellen ja voin vakuuttaa, että ideat olivat loistavia. Osa niistä jopa toteutettiin ajan saatossa. Kunnian tosin ottivat toiset henkilöt. Tällöin koin tulleeni sp:ni johdosta syrjityksi, kunnes ... jatkuu seuraavassa numerossa ...

• Minulla on voimallisia muistoja eräästäkin työpaikasta muutamien vuosien takaa, jossa oli yksi tällainen ideanikkari (mies muuten). Valitettavasti hänen ideansa eivät kuitenkaan olleet oikein realistisia niin kuin varmaan sinun olivat. Niin vaan sai hän silti ryllätä mielin määrin organisaatiossa, olihan hän luovan työn tekijä ja valtavan innovatiivinen. Oli tuhota koko konsernin. Minun mielestäni ideoiden keksijät voisivat aina silloin tällöin osallistua niiden toteuttamiseen, ihan ruohonjuuritasolla mieluusti.

No, kenkää tuli hänelle sitten aikanaan, mutta kyllä me kaikki olimmekin jo siihen mennessä väsyneitä jatkuvaan touhotukseen.

Sitten toteuttamiskelpoistenkin ideoiden kanssa pitäisi olla kuitenkin maltillinen eikä höyrytä monen kanssa yhtä aikaa.

Sekin on tuttua, että hyvillä ideoilla on monta adoptioisää ja -äitiä. Ideat kannattaa esittää kirjallisesti. Esimies laittaa sitten puumerkin alle jos suosittelee sitä eteenpäin vietäväksi jne. Näin kunnian saa se, jolle kunnia kuuluu. Muistaakseni juuri Nokialla on tämmöinen ideoiden eteenpäinvientimenettely.

• P.e.p.e.
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

Minulla on voimallisia muistoja eräästäkin työpaikasta muutamien vuosien takaa, jossa oli yksi tällainen ideanikkari (mies muuten). Valitettavasti hänen ideansa eivät kuitenkaan olleet oikein realistisia niin kuin varmaan sinun olivat. Niin vaan sai hän silti ryllätä mielin määrin organisaatiossa, olihan hän luovan työn tekijä ja valtavan innovatiivinen. Oli tuhota koko konsernin. Minun mielestäni ideoiden keksijät voisivat aina silloin tällöin osallistua niiden toteuttamiseen, ihan ruohonjuuritasolla mieluusti.

No, kenkää tuli hänelle sitten aikanaan, mutta kyllä me kaikki olimmekin jo siihen mennessä väsyneitä jatkuvaan touhotukseen.

Sitten toteuttamiskelpoistenkin ideoiden kanssa pitäisi olla kuitenkin maltillinen eikä höyrytä monen kanssa yhtä aikaa.

Sekin on tuttua, että hyvillä ideoilla on monta adoptioisää ja -äitiä. Ideat kannattaa esittää kirjallisesti. Esimies laittaa sitten puumerkin alle jos suosittelee sitä eteenpäin vietäväksi jne. Näin kunnian saa se, jolle kunnia kuuluu. Muistaakseni juuri Nokialla on tämmöinen ideoiden eteenpäinvientimenettely.

Ja nyt se jatkuu. Huomasin kuitenkin myöhemmin, että sama asetelma toistui eri yhteyksissä, ilman että sukupuolella voitiin katsoa olleen mitään merkitystä. Mietin, toiminko itse jotenkin väärin. Päädyin siihen, että ryhmän uusimman jäsenen pitää ajaa ensin itsensä ryhmään sisään ja antaa joitain käytännön näyttöjä, ennen kun hänen ajatuksiaan aletaan hyväksyä ryhmässä. Tämä on toiminut aika hyvin. Senkin kuitenkin olen huomannut, että vaikka ryhmän jäsenet ovat teknisesti tasa-arvoisia, sitä he eivät välttämättä ole käytännössä eli jokaiseen rymään syntyy hierarkia. Havaintojeni mukaan enemmän kuin sukupuoli, henkilön asemaan vaikuttaa hänen persoonansa ja tieto-taito/ammattitaito. Niissä ryhmissä joissa olen tavalla tai toisella ollut mukana, on ollut sekä "hyviä että huonoja" naisia ja miehiä. En kiellä etteikö sp-syrjintää esiintyisi, mutta itse en sitä ole huomannut. Naisilla on usein hyviä ja toimivia ideoita ja ajatuksia ja kyllä ne saavat myös tasapuolisesti kannatusta. Sitten on ihmisiä joille ryhmässä toimiminen on äärimmäisen vaikeaa. Tällöin ne hyvätkin ideat saattetaan tyrmätä.

Eivät ideani ja ajatukseni ole läheskään aina hyviä tai toimivia. Ryhmän tehtävä on kuitenkin pyrkiä suodattamaan ne epäkelvot ajatukset/ideat. Tähän on vain tyytyminen. Tosin aina on mahdollista puolustella ja/tai kehitellä omia ideoita, miksei myös muiden (siinä tosin pitää olla tarkkana).

"Minun mielestäni ideoiden keksijät voisivat aina silloin tällöin osallistua niiden toteuttamiseen, ihan ruohonjuuritasolla mieluusti."

Olen samaa mieltä.

Itse en ole kovinkaan mustasukkainen omista ideoistani. Joskus niitä on jopa pakko pyrkiä ujuttamaan esim. esimiehelle siten, että hän kokee olevansa idean äiti/isä. Eri asia on luonnollisesti esim. rahan arvoinen aloite. Toki jos ideat "varastetaan" systemaattisesti, voi sillä olla vaikutuksia uralla etenemiseen eli kai siinäkin joku raja pitää vetää.

• Midnight lightning

Naiset eivät avaa ovia miehille.
      Mutta miehet avaavat naisille, joka johtuu historiasta - ritareista, jotka pelkäsisivät oven takana väijyviä murhaajia.

Siis mikseivät naiset avaa ovia miehille tasa-arvoisesti?

• Jack

jaa-just, ja sitten voisivat tarjota lounaita ja drinkkejä kans!

• Relander

Tähän mennessä on tullut seuraavanlaisia esimerkkejä eriarvoisuudesta:

1. Naisen mielipidettä ei ole hyväksytty.
      2. Miehen ideat on tyrmätty.
      3. Perheeseen on toivottu poikaa, mutta syntyikin tyttö.
      4. Naiset eivät avaa ovia miehille.
      5. Naiset eivät tarjoa drinkkejä tai lounaita miehille.

Huomenna varmaan käynnistyy tältä pohjalta syvällinen yhteiskunnallinen debatti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      335
      32240
    2. Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa

Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?
      Ikävä
      60
      2546
    3. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      71
      1981
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      207
      1767
    5. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      168
      1668
    6. Varmaan koet, ettet ole tehnyt mitään väärää

Mutta olet sinä tehnyt.
      Ikävä
      45
      1451
    7. Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta

Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.
      Maailman menoa
      93
      1247
    8. Mitä ajattelet hänestä

Millaisena pidät kaivattuasi?
      Ikävä
      122
      1058
    9. Sinkkusiskoni pliis kertokaa

Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex
      Sinkut
      103
      1021
    10. Huomioon ottaminen

Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin
      Ikävä
      30
      962
    Aihe