Vetoomus ja ehdotus

P.e.p.e.

Tämä viestien poistoista edelleen sakeana vellova keskustelu on osaltaan aika surkuhupaisaa. Vetoan teihin feministit: "Antakaa olla". Luulen, että ongelma poistuu parhaiten kun siihen ei kiinnitetä niin suurta huomiota. Kuka moisen takana on, saattaa saada juuri noista katkerista viesteistänne "kiksejä". Ehdotan, että kopioitte kirjoittamanne ja viestit sekä viestit joihin vastaatte omalle koneelle ja teette niistä aika ajoin vaikka uusia avauksia.

43

2066

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran poistetun viestin uudelleen lähettäminen on kiellettyä.

Sheriffin tai ylläpidon ei tarvitse perustella asiallisenkaan viesti poistamista.

Eli keskusteluja voi manipuloida mielin määrin se, jolla valta on.

Todellakin kannattaa antaa olla, koko tällaisen oudon palstan jota näytettäisiin käyttävän salassa toimivan moderoijan ideologisena aseena.

• monta

muuta palstaa on suomi24n keskusteluissa? Menkää jollekin muualle, jos tämä ahdistaa.

• monta kirjoitti:

muuta palstaa on suomi24n keskusteluissa? Menkää jollekin muualle, jos tämä ahdistaa.

selvittämään, kuinka monta palstaa Suomi24:ssä on?

• tarpeen
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

selvittämään, kuinka monta palstaa Suomi24:ssä on?

selvittää? Kysymykseni oli retorinen. Kuin myös tämän viestin ainut kysymys.

• P.e.p.e.

Se kellä valtaa on, usein sitä myös käyttää.

"Todellakin kannattaa antaa olla, koko tällaisen oudon palstan jota näytettäisiin käyttävän salassa toimivan moderoijan ideologisena aseena."

No jaa. Aika hyvin täällä mielestäni feministien ääni kuuluu. En usko kellään tänne kirjoittavalla olevan esittää mitään niin mullistavaa ajatusta tai faktaa, joka täytyisi sen vuoksi poistaa. En voi syömättä niellä ajatusta, että ylläpito poistelisi viestejä huvikseen tai mielivaltaisesti. Jotain muuta tässä nyt on.

• P.e.p.e. kirjoitti:

"Todellakin kannattaa antaa olla, koko tällaisen oudon palstan jota näytettäisiin käyttävän salassa toimivan moderoijan ideologisena aseena."

No jaa. Aika hyvin täällä mielestäni feministien ääni kuuluu. En usko kellään tänne kirjoittavalla olevan esittää mitään niin mullistavaa ajatusta tai faktaa, joka täytyisi sen vuoksi poistaa. En voi syömättä niellä ajatusta, että ylläpito poistelisi viestejä huvikseen tai mielivaltaisesti. Jotain muuta tässä nyt on.

Pureskele tätä vaan ihan kaikessa rauhassa. Kun olet miettinyt ja tullut tulokseen, niin kerro minullekin mitä "muuta tässä nyt on".

• P.e.p.e. kirjoitti:

odotan muuten vastaustasi tuolla alempana.

• mariamagda
        P.e.p.e. kirjoitti:

On se kyllä kumma kun feminisminvastaisia ei nämä poistelut haittaa. Ja miehiä, pyh!

Minä vihaan vääryyttä.

• P.e.p.e.
        mariamagda kirjoitti:

On se kyllä kumma kun feminisminvastaisia ei nämä poistelut haittaa. Ja miehiä, pyh!

Minä vihaan vääryyttä.

"Minä vihaan vääryyttä."

- Jotenkin tuntuu, että se ei ole sinulle ainoa vihan kohde.

- Jotenkin tuntuu, että monet feministit ovat nättinokkaisia.

- Jotenkin tuntuu, että monet feministit haluaisivat määrittää vääryydet itse.

- Jotenkin tuntuu, että feministien mielestä vääryyttä kokee ainoastaan toinen sukupuoli

Niinkö merkittävä rooli on sukupuolella?
        Ovatko naiset miehiä heikompia myös henkisesti?

• Kurre_Orava
        mariamagda kirjoitti:

Minä vihaan vääryyttä.

Tehän kiukuttelette kuin pikkulapsi jolta on viety tikkari.

Helvetti sentään, tämähän on vain nettipalsta. Ei tässä kenenkään ihmisoikeuksia rikota.

• mariamagda
        P.e.p.e. kirjoitti:

"Minä vihaan vääryyttä."

- Jotenkin tuntuu, että se ei ole sinulle ainoa vihan kohde.

- Jotenkin tuntuu, että monet feministit ovat nättinokkaisia.

- Jotenkin tuntuu, että monet feministit haluaisivat määrittää vääryydet itse.

- Jotenkin tuntuu, että feministien mielestä vääryyttä kokee ainoastaan toinen sukupuoli

Niinkö merkittävä rooli on sukupuolella?
        Ovatko naiset miehiä heikompia myös henkisesti?

Näet aina jokapuolella miesvihaa. Mutta vaikka tänne palstalle tulee viestejä, jossa nainen määritellään suurinpiirtein jalkaräteiksi ja pesukoneiksi, niin ei siinä mitään naisvihaa vaan näy...

Kyrpiinnyttää tuollainen miesten naureskelu asialle mitä tuolla oli, mikä kaikkia palstan oikeita feministejä haittaa. Eipä tietenkään teitä. Joten suu kiinni tässä seurakunnassa.

• K. Orava
        mariamagda kirjoitti:

Näet aina jokapuolella miesvihaa. Mutta vaikka tänne palstalle tulee viestejä, jossa nainen määritellään suurinpiirtein jalkaräteiksi ja pesukoneiksi, niin ei siinä mitään naisvihaa vaan näy...

Kyrpiinnyttää tuollainen miesten naureskelu asialle mitä tuolla oli, mikä kaikkia palstan oikeita feministejä haittaa. Eipä tietenkään teitä. Joten suu kiinni tässä seurakunnassa.

"
        Joten suu kiinni tässä seurakunnassa.
        "
        Milläs meinasit hiljentää?

• P.e.p.e.
        mariamagda kirjoitti:

Kaikki mitä äsken kirjoitin, toteutui kivasti kirjoituksessasi; ikäänkuin vahvistus, kiitos. Tiedätkö kuules? Käytöksesi ja reaktiosi ovat ennalta-arvattavissa, mutta älä huoli, moni muukin fem kuuluu samaan ryhmään. Oletko koskaan kuullut mitä aivopesu tarkoittaa?

• mariamagda
        P.e.p.e. kirjoitti:

Kaikki mitä äsken kirjoitin, toteutui kivasti kirjoituksessasi; ikäänkuin vahvistus, kiitos. Tiedätkö kuules? Käytöksesi ja reaktiosi ovat ennalta-arvattavissa, mutta älä huoli, moni muukin fem kuuluu samaan ryhmään. Oletko koskaan kuullut mitä aivopesu tarkoittaa?

Eli siis et ymmärtänyt mitään, no ei sille mitään voi.

Aivopesu tarkoittaa sellaista mitä suurimmalle osalle ihmisistä on tehty tässäkin ko. asiassa ja yritetään tehdä, pitää osata ajatella omilla aivoillaan. Sinä olet ollut siellä pesussa ja uskot kaiken.

• P.e.p.e.
        mariamagda kirjoitti:

Eli siis et ymmärtänyt mitään, no ei sille mitään voi.

Aivopesu tarkoittaa sellaista mitä suurimmalle osalle ihmisistä on tehty tässäkin ko. asiassa ja yritetään tehdä, pitää osata ajatella omilla aivoillaan. Sinä olet ollut siellä pesussa ja uskot kaiken.

... kiukkuinen kun kirjoittelet? Tiedätkö, että totuus kirpaisee ja hyökkäys on tällöin paras puolustus ;DD Sinulla muuten on erityisesti vielä eräs perusfem. tapa lähteä arvioimaan kirjoittajia. Itse kirjoituksiin et niinkään ota kantaa. Uskon kuitenkin, että se ei ole avopesun tulosta, vaan ihan luontainen "taito". Pidä siitä kiinni.

• mariamagda
        P.e.p.e. kirjoitti:

... kiukkuinen kun kirjoittelet? Tiedätkö, että totuus kirpaisee ja hyökkäys on tällöin paras puolustus ;DD Sinulla muuten on erityisesti vielä eräs perusfem. tapa lähteä arvioimaan kirjoittajia. Itse kirjoituksiin et niinkään ota kantaa. Uskon kuitenkin, että se ei ole avopesun tulosta, vaan ihan luontainen "taito". Pidä siitä kiinni.

Ketä minut on aivopessyt? Sovinistinen ympäristökö?

Luuletko siis olevasi feministi, kun väität tuollaista ja arvioit itse minua(kirjoittajaa).

• Duoda
        P.e.p.e. kirjoitti:

Ai että niinku sinä saat kaikessa rauhassa esittää arvioita siitä mitkä ovat perusfeministisiä tapoja ihan yleisesti, mutta feministit eivät saisi kuitenkaan vastavuoroisesti määritellä kokemiaan vääryyksiä?

Eikös tämä ole tätä, tätä, mikäs se nimi taas olikaan, hmmm... kaksinaismoralismia?

Eipäs kiusata vastapelureita.

• jorojukka-kukka
        Duoda kirjoitti:

Ai että niinku sinä saat kaikessa rauhassa esittää arvioita siitä mitkä ovat perusfeministisiä tapoja ihan yleisesti, mutta feministit eivät saisi kuitenkaan vastavuoroisesti määritellä kokemiaan vääryyksiä?

Eikös tämä ole tätä, tätä, mikäs se nimi taas olikaan, hmmm... kaksinaismoralismia?

Sanoisin tähän, että Pepen tapauksessa tarkoitus pyhittää keinot.

• P.e.p.e.
        mariamagda kirjoitti:

Ketä minut on aivopessyt? Sovinistinen ympäristökö?

Luuletko siis olevasi feministi, kun väität tuollaista ja arvioit itse minua(kirjoittajaa).

... arvioin sinuakin, kuten sinä minua. Olen kohtelias ja pyrin pysyttelemään siinä kirjoitustyylissä, jonka toinen on halunnut valita. Sinun valintasi/tyylisi kirjoittaa on selkeästi toisen kirjoittajan persoonan arviointi. Vaikka olenkin mielenkiintoinen persoona, niin tuskin minussakaan kovin pitkään jutun juurta riittää.

• P.e.p.e.
        Duoda kirjoitti:

Itse en palstan moraalin tasoa nyt niin kovin korkealle nostaisi muutenkaan. Ehkä en vain huomaa.

Feministit saavat määritellä vapaasti kokemansa vääryydet ja ehkä se onkin jutun juoni.

Kyse oli lähinnä siitä, että vääryys on vääryys kokipa sen sitten ketä hyvänsä. Vääryyden kokemus on aina oikea. Toinen asia onkin, onko tapahtunut vääryys. Subj. kokemukset ovat usein jotain muuta, kuin mitä asia obj. tarkisteltuna on.

Kerronpa erään esimerkin. Itselläni oli aikanaan työkaveri joka oli yleisesti tunnettu häirikkö ja suoranaisesti kiusasi toisia (määrättyjä) työkavereitaan. Kun hänen käyttäytymiseen vastattiin samalla mitalla, niin johan loppu laulu. Eittämättä hän koki moisen vääryytenä.

Syy ja seuraussuhteet olisi otettava huomioon ennen kuin alkaa omien subj. kokemuksien perusteella määrittelemään mikä on vääryys ja mikä ei.

Taas toistan tämän. Kannattaa aina välillä katsoa peiliin.

• P.e.p.e.
        jorojukka-kukka kirjoitti:

Sanoisin tähän, että Pepen tapauksessa tarkoitus pyhittää keinot.

En tiedä mutta uskoisin, että jopa täällä voisi halutessaan nujertaa ihmisiä. Se ei ole ollut tarkoitukseni, päin vastoin. Kyse on lähinnä herkästä pyrkimyksestä ohjailla polulta eksyneitä oikeaan suuntaan.

Tällä en nyt tarkoita feminismiä, vaan juuri sitä henkilöiden arviointia. Oikeastaan se ei ole vaikeaa minullekaan, kunhan toinen on jopa toistuvasti pyytänyt sitä.

Toivottavasti olet huomannut, että arviointini saattaa olla myös positiivista? Jos sitä ei kykene antamaan toisesta koskaan, voi epäillä kyseessä olevan henk.koht kaunan. En tiedä olenko tulkinnut viestejäsi aina oikein, mutta joskus olen huomannut kirjoituksissasi pos. arviointia itseäni kohtaan. Se antaa voimaa tällä kivikkoisella roudan runtelemalla tiellä.

• P.e.p.e. kirjoitti:

... arvioin sinuakin, kuten sinä minua. Olen kohtelias ja pyrin pysyttelemään siinä kirjoitustyylissä, jonka toinen on halunnut valita. Sinun valintasi/tyylisi kirjoittaa on selkeästi toisen kirjoittajan persoonan arviointi. Vaikka olenkin mielenkiintoinen persoona, niin tuskin minussakaan kovin pitkään jutun juurta riittää.

et Magdaa kohtaan etkä feministejä kohtaan yleisesti.

Esitit omista ennakkoluuloistasi kertovia väitteitä feministeistä. Näennäinen sopuisuus ja näennäinen "tasa-arvon" kannattaminen ei peitä todellista suhtautumistasi.

• P.e.p.e.

et Magdaa kohtaan etkä feministejä kohtaan yleisesti.

Esitit omista ennakkoluuloistasi kertovia väitteitä feministeistä. Näennäinen sopuisuus ja näennäinen "tasa-arvon" kannattaminen ei peitä todellista suhtautumistasi.

Tälle palstalle kirjoittelee ainoastaan muutama nainen (osa feministejä), joiden kanssa asiallinen kirjoittelu on mahdollista. Sen verran pitkään olen itse täällä käynyt, että en yksinkertaisesti jaksa hakata eräiden kanssa päätä seinään. Minusta kohteliasta on tunnistaa toisen kirjitustyyli ja edes pyrkiä vastaamaan samaan sävyyn. Jos tyyli on provosoiva/huuhaa, pidän itselläni oikeuden vastata samalla tyylillä ja suon sen myös muille.

Minä olen aidosti sp:n tasa-arvon kannattaja, mitä taas monikaan tänne kirjoittava feministi ei todellakaan ole. Miehissä on paljon vastaavia separatistejä, mutta pääpointti on siinä, että he eivät edusta mitään näennäisesti tasa-arvoa ajavaa konsortiota, eivätkä suuremmin peittele todellisia mielipiteitään. Täällä on vähintään yhtä paljon "miesvihaajia" kuin "naisvihaajiakin". En usko sinun kuuluvan ensin mainittuihin, mutta suhtaudut kuitenkin miehiin ja naisiin selkeästi separatistisesti.

Itse olen joskus tuonut esille niitä ongelmia, joissa miehet kokevat olevansa syrjitty sukupuoli. Eihän teidän (useimman feministin) kanssa näistä voi edes keskustella. Ihmettelen mikä teitä siinä närästää. Ymmärtäisin pohtivan ja kyseenalaistavan, asiallisen argumentoinnin. Tällä tavalla suhtaudun itse feministien esittämiin ajatuksiin naisten syrjinnästä.

Minusta asioista on hyvä puhua, mutta useimman feministin kanssa se on lähes mahdotonta. Pieninkin epäilys tai pohdinta naisiin kohdistuvan syrjinnän todenmukaisuudesta koetaan vähättelyksi ja hyökkäykseksi naisia vastaan (mitä se ei todellakaan ole). Tätä minä kutsun nättinokkaisuudeksi (vai onko se strategiaa?).

• pikku kommentti
        P.e.p.e. kirjoitti:

Tälle palstalle kirjoittelee ainoastaan muutama nainen (osa feministejä), joiden kanssa asiallinen kirjoittelu on mahdollista. Sen verran pitkään olen itse täällä käynyt, että en yksinkertaisesti jaksa hakata eräiden kanssa päätä seinään. Minusta kohteliasta on tunnistaa toisen kirjitustyyli ja edes pyrkiä vastaamaan samaan sävyyn. Jos tyyli on provosoiva/huuhaa, pidän itselläni oikeuden vastata samalla tyylillä ja suon sen myös muille.

Minä olen aidosti sp:n tasa-arvon kannattaja, mitä taas monikaan tänne kirjoittava feministi ei todellakaan ole. Miehissä on paljon vastaavia separatistejä, mutta pääpointti on siinä, että he eivät edusta mitään näennäisesti tasa-arvoa ajavaa konsortiota, eivätkä suuremmin peittele todellisia mielipiteitään. Täällä on vähintään yhtä paljon "miesvihaajia" kuin "naisvihaajiakin". En usko sinun kuuluvan ensin mainittuihin, mutta suhtaudut kuitenkin miehiin ja naisiin selkeästi separatistisesti.

Itse olen joskus tuonut esille niitä ongelmia, joissa miehet kokevat olevansa syrjitty sukupuoli. Eihän teidän (useimman feministin) kanssa näistä voi edes keskustella. Ihmettelen mikä teitä siinä närästää. Ymmärtäisin pohtivan ja kyseenalaistavan, asiallisen argumentoinnin. Tällä tavalla suhtaudun itse feministien esittämiin ajatuksiin naisten syrjinnästä.

Minusta asioista on hyvä puhua, mutta useimman feministin kanssa se on lähes mahdotonta. Pieninkin epäilys tai pohdinta naisiin kohdistuvan syrjinnän todenmukaisuudesta koetaan vähättelyksi ja hyökkäykseksi naisia vastaan (mitä se ei todellakaan ole). Tätä minä kutsun nättinokkaisuudeksi (vai onko se strategiaa?).

Suurin osa täällä kirjoittavista henkilöistä, niin miehistä kuin naisistakin on heitä, joille muiden kuin oman mielipiteen hyväksyminen on täysin mahdotonta.

Feminsmillä on tässä vain pieni sija. Täällähän tapellaan jatkuvasti täysin avoimesti henkilöistä eikä ollenkaan aiheesta.

• P.e.p.e.
        pikku kommentti kirjoitti:

Suurin osa täällä kirjoittavista henkilöistä, niin miehistä kuin naisistakin on heitä, joille muiden kuin oman mielipiteen hyväksyminen on täysin mahdotonta.

Feminsmillä on tässä vain pieni sija. Täällähän tapellaan jatkuvasti täysin avoimesti henkilöistä eikä ollenkaan aiheesta.

"Suurin osa täällä kirjoittavista henkilöistä, niin miehistä kuin naisistakin on heitä, joille muiden kuin oman mielipiteen hyväksyminen on täysin mahdotonta."

Jokainen ihminen puolustaa mielipiteitään. Mitä tulee taas tuohon "täysin mahdotonta", en osaa sanoa. Luen aika harvakseltaan muiden keskusteluja. Kokemukseni ovat siinä mielessä osin subjektiivisia. Olen ihan aidosti yrittänyt keskustella sp:n tasa-arvosta ja jotenkin tuntuu, että ennemmin tai myöhemmin (usein ennemmin) jää muuttuu heikoksi ja siihenpä se keskustelu sitten päättyykin (usein lähdetään arvostelemaan kirjoittajan ominaisuuksia). Jos feministiset ajatukset eivät kestä perinpohjaista tutkiskelua, niin väkisinkin se herättää lisää kysymyksiä ja hämmennystä.

Henkilötasolla tapellaan, kyllä. Kumma juttu.

• SusiQ
        P.e.p.e. kirjoitti:

"Suurin osa täällä kirjoittavista henkilöistä, niin miehistä kuin naisistakin on heitä, joille muiden kuin oman mielipiteen hyväksyminen on täysin mahdotonta."

Jokainen ihminen puolustaa mielipiteitään. Mitä tulee taas tuohon "täysin mahdotonta", en osaa sanoa. Luen aika harvakseltaan muiden keskusteluja. Kokemukseni ovat siinä mielessä osin subjektiivisia. Olen ihan aidosti yrittänyt keskustella sp:n tasa-arvosta ja jotenkin tuntuu, että ennemmin tai myöhemmin (usein ennemmin) jää muuttuu heikoksi ja siihenpä se keskustelu sitten päättyykin (usein lähdetään arvostelemaan kirjoittajan ominaisuuksia). Jos feministiset ajatukset eivät kestä perinpohjaista tutkiskelua, niin väkisinkin se herättää lisää kysymyksiä ja hämmennystä.

Henkilötasolla tapellaan, kyllä. Kumma juttu.

Siinä vaiheessa kun ne "feministiset ajatukset" kestävät perinpohjaisen tutkimuksen, joku palstahäirikkö käy napsauttamassa asiaton viesti-linkkiä ja innokas ylläpito saapuu torvet soiden (lue pimeässä vaivihkaa salakähmäisesti) poistamaan kestäviä argumentteja sisältävät viestiketjut. Sitten kolmas palstaolio Gurre saapuu torvet töräytellen paikalle kertomaan kuinka feministit ovat sairasta ja harhaista porukkaa ja kuinka omistajalla on oikeus määritellä säännöt ja joko noudattaa niitä pilkkua nussien tai olla noudattamatta, täysin omien imtressien mukaisesti.

Ylläpito/sheriffihän voi poistaa viestejä myös niin että viestiin jää merkintä #viesti poistettu#. Ja kurre, ei tartte tulla sanomaan että kallisarvoista tilaa säästyy enemmän kun viestit poistetaan kokonaan, se on kärpäsen paskaan verratava ilmiö täällä kaiken muun paikalle jäävän paskan seassa.

• jorojukka-kukka
        P.e.p.e. kirjoitti:

Itse en palstan moraalin tasoa nyt niin kovin korkealle nostaisi muutenkaan. Ehkä en vain huomaa.

Feministit saavat määritellä vapaasti kokemansa vääryydet ja ehkä se onkin jutun juoni.

Kyse oli lähinnä siitä, että vääryys on vääryys kokipa sen sitten ketä hyvänsä. Vääryyden kokemus on aina oikea. Toinen asia onkin, onko tapahtunut vääryys. Subj. kokemukset ovat usein jotain muuta, kuin mitä asia obj. tarkisteltuna on.

Kerronpa erään esimerkin. Itselläni oli aikanaan työkaveri joka oli yleisesti tunnettu häirikkö ja suoranaisesti kiusasi toisia (määrättyjä) työkavereitaan. Kun hänen käyttäytymiseen vastattiin samalla mitalla, niin johan loppu laulu. Eittämättä hän koki moisen vääryytenä.

Syy ja seuraussuhteet olisi otettava huomioon ennen kuin alkaa omien subj. kokemuksien perusteella määrittelemään mikä on vääryys ja mikä ei.

Mielenkiintoista, että te feminismivastaiset ihmiset olette aina tarjoamassa vastapuolelle peiliä. Sitä samaa peiliä, jota te tarjoatte naisten tasa-arvopyrkimyksissä. Oikeastaan se on ihan hyvä, että niin tehdään. Nimittäin

PEILISTÄHÄN NÄKYY JUURI NAINEN ja nimenomaan

NAISIIN KOHDISTUVASTA EPÄOIKEUDENMUKAISUUDESTA

on kummassakin tapauksessa kysymys.

Kiitos Pepe!

• vähän
        P.e.p.e. kirjoitti:

ajatusrajoitteinen. ongelmia?

• j.pukkila

..ei tämä viestien poisteleminen aivan merkityksetön ole, ei nyt ainakaan kenen tahansa pitäisi päästä viestejä poistelemaan..
      ..eikä tällaisen palstan pitäisi olla mikään hesarin tai maakuntalehden toimitus, jossa joku punaniska voi yksin määritellä mikä on sananvapautta ja mikä ei..
      ..palstan ylläpitäjä voisi epäluulojen hälventämiseksi kertoa julkisesti ja tarkemmin, millainen tietoturva tällä palstalla esimerkiksi on..
      ..onko mahdollista, että eräänä päivänä luemme iltapäivälehdestä henkilötietomme otsikolla kuka kukin on..

• P.e.p.e.

Jos haluaisi itse kantaa vastuuta omasta tietosuojastaan, kannattaisi vältellä kaikenlaista interaktiviteettiä verkossa. Toki sivun ylläpitäjä saa halutessaan esim. IP-osoitteen selville jo kun henkilö "surffaa" hänen ylläpitämällä sivustolla (mitä IP sitten kertoo, siitä löytyy tietoa vaikka Googlella).

"..onko mahdollista, että eräänä päivänä luemme iltapäivälehdestä henkilötietomme otsikolla kuka kukin on.."

Käytännössä kyllä. Hesari ei julkaisisi moista listaa.

Mikäli tietosuoja on henkilölle tärkeä juttu, erityisesti verkossa liikkuessa sitä kannattaa miettiä.

Jos alkaa epäillä tunnettujen palvelunylläpitäjien toimintaa, kannattaa samalla miettiä sitä, mitä varsinaisen web-liittymän tarjoaja sinusta saa tietää.

"Turvallista matkaa"

;D

• P.e.p.e. kirjoitti:

Jos haluaisi itse kantaa vastuuta omasta tietosuojastaan, kannattaisi vältellä kaikenlaista interaktiviteettiä verkossa. Toki sivun ylläpitäjä saa halutessaan esim. IP-osoitteen selville jo kun henkilö "surffaa" hänen ylläpitämällä sivustolla (mitä IP sitten kertoo, siitä löytyy tietoa vaikka Googlella).

"..onko mahdollista, että eräänä päivänä luemme iltapäivälehdestä henkilötietomme otsikolla kuka kukin on.."

Käytännössä kyllä. Hesari ei julkaisisi moista listaa.

Mikäli tietosuoja on henkilölle tärkeä juttu, erityisesti verkossa liikkuessa sitä kannattaa miettiä.

Jos alkaa epäillä tunnettujen palvelunylläpitäjien toimintaa, kannattaa samalla miettiä sitä, mitä varsinaisen web-liittymän tarjoaja sinusta saa tietää.

"Turvallista matkaa"

;D

- Jotenkin tuntuu kuin sieltä jo melkein uhkailtaisiin

- Jotenkin tuntuu, että Pepe ei aiokaan vastata kysymyksiini. Ja nehän olivat nämä:

Kuinka Pepe olet semmoista onnistunut päättelemään, että olen etsimässä syyllisiä?

Tarkennatko vähän, mitä mahdollista haittaa tästä minulle on koitumassa? Jotenkin suuruudenhullu ajatus... onko ylläpidolla jotkut omat kommandojoukot vai..?

Kiitos kuitenkin isällisestä, lempeästä huolenpidostasi. Kyllä isäpappa tietää mikä tyttöjen parhaaksi on.

Isäpappa! Alan isona toimittajaksi! Harjoittelen jo nyt! Onko palstalla feministejä jotka haluaisivat antaa kommenttinsa jutussa?

• Mainostilan tarjoajilla on tiukka kamppailu mainoseuroista. Sitä enemmän saa, mitä enemmän on yleisöä.

Tämähän menee kaikkien pirtaan, vielä ei ole mennyt mitään väärin.

Mutta miten saada sitä yleisöä? Että voisi esitellä mainostajille kuinka suosittu oma väline on, isoja yleisönumeroita.

Tässä tullaan hyvän tavan mukaisiin ja hyvän tavan vastaisiin keinoihin. Pitäisikö radiokanavan työntekijöiden esimerkiksi, ei vain tyytyä ottamaan vastaan ja seulomaan puheluita jotka menevät ohjelmaan, vaan itse soitella niitä? Mahdollisimman ärsyttäviä, provosoivia, manipuloivia? Ekspansiivisten kuulijalukujen toivossa? Ehkä pomo suorastaan käskee tekemään näin.

Ja vaikka kuulijoita ei olisikaan enemmän kuin kilpailevalla radiokanavalla, niin voi ainakin mainostaa, että meidän kuulijamme ovat aktiivisempia osallistumaan.

Noh, tämähän oli vain tällaista "utopistista" kuvitelmaa, mutta jokainen voi omalta kohdaltaan miettiä, minkälaisessa toiminnassa haluaa olla mukana, ja minkälaisessa ei. Toisenlaisiakin vaihtoehtoja löytyy.

• Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

- Jotenkin tuntuu, että Pepe ei aiokaan vastata kysymyksiini. Ja nehän olivat nämä:

Kuinka Pepe olet semmoista onnistunut päättelemään, että olen etsimässä syyllisiä?

Tarkennatko vähän, mitä mahdollista haittaa tästä minulle on koitumassa? Jotenkin suuruudenhullu ajatus... onko ylläpidolla jotkut omat kommandojoukot vai..?

Kiitos kuitenkin isällisestä, lempeästä huolenpidostasi. Kyllä isäpappa tietää mikä tyttöjen parhaaksi on.

Isäpappa! Alan isona toimittajaksi! Harjoittelen jo nyt! Onko palstalla feministejä jotka haluaisivat antaa kommenttinsa jutussa?

omat sanasi, jos on täysin unohtunut, mitä sanoit:

"Toinen mikä tuli mieleen. Oletko suututtanut ylläpidon henkilökuntaa? Jos näin on mahdollisesti käynyt, kuuluuko tapoihisi etsiä syy ja syylliset vaikka siitä ei välttämättä olisi itsellesi muuta kuin haittaa?"

Pikkasen veti suupieltä hymyyn tuo "haittaa". Osaathan sinäkin veistellä sentään, kun niikseen tulee...

• Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

Sitähän se todellakin on, isällistä huolenpitoa. Merkillistä tämän huolenpidon kohdentuminen näin. Todellisten ongelmien esiintyessä, niitä yritetään vain vähätellä. Tilanteen ollessa kaikkien nähtävissä, enää ei voida syyttää naisia/feministejä liiottelusta. Siispä korotetaan palvelun järjestäjä metafyysisiin korkeuksiin. Kasvottomaksi toimijaksi, jonka ei ole tarvetta perustella toimintaansa lainkaan. Tämä on varsin outoa "nöyryyttä esivallan edessä".

Itse viestien poistopolitiikasta. Outoahan tämä huseeraaminen edelleen on. Ei voi olla välttymättä siltä vaikutelmalta, että tällä toiminnalla on jokin syy takana. Henkilökohtainen vainoaminen vaikuttaa sairaalta toiminnalta, viestien poistot ovat kohdistuneet lähinnä (viime aikoina) Härmän.vapaan.naisen viesteihin. Tälläistä henkilöön käyvää vainoa ei voitane hyväksyä millään perusteilla. Toisaalta henkilökohtaisuuksiin menevät päättelyt ovat jossain miellessä myös asioiden vähättelyä. Härmän vapaan mielipiteet ovat olleet johdonmukaisia ja erittäin tinkimättömiä, hyvin perustelluina niitä on lähes mahdotonta myös kumota. Niinpä näiden argumenttejen poistaminen on olleellisesti keskustelua häiritsevä tekijä. Näin ajatellen, kyse ei enää olekaan henkilökohtaisuuksista.

• Tittelityy kirjoitti:

Sitähän se todellakin on, isällistä huolenpitoa. Merkillistä tämän huolenpidon kohdentuminen näin. Todellisten ongelmien esiintyessä, niitä yritetään vain vähätellä. Tilanteen ollessa kaikkien nähtävissä, enää ei voida syyttää naisia/feministejä liiottelusta. Siispä korotetaan palvelun järjestäjä metafyysisiin korkeuksiin. Kasvottomaksi toimijaksi, jonka ei ole tarvetta perustella toimintaansa lainkaan. Tämä on varsin outoa "nöyryyttä esivallan edessä".

Itse viestien poistopolitiikasta. Outoahan tämä huseeraaminen edelleen on. Ei voi olla välttymättä siltä vaikutelmalta, että tällä toiminnalla on jokin syy takana. Henkilökohtainen vainoaminen vaikuttaa sairaalta toiminnalta, viestien poistot ovat kohdistuneet lähinnä (viime aikoina) Härmän.vapaan.naisen viesteihin. Tälläistä henkilöön käyvää vainoa ei voitane hyväksyä millään perusteilla. Toisaalta henkilökohtaisuuksiin menevät päättelyt ovat jossain miellessä myös asioiden vähättelyä. Härmän vapaan mielipiteet ovat olleet johdonmukaisia ja erittäin tinkimättömiä, hyvin perustelluina niitä on lähes mahdotonta myös kumota. Niinpä näiden argumenttejen poistaminen on olleellisesti keskustelua häiritsevä tekijä. Näin ajatellen, kyse ei enää olekaan henkilökohtaisuuksista.

Olen seuraillut jonkin aikaa myös muiden palstojen tilannetta ja havaintoni perusteella en ole taipuvainen pitämään tätä viestien poistelun motiivia ensisijaisesti henkilökohtaisena vaan kauniisti ilmaisten ideologisena (Mezonkin viesti poistettiin). Tietynlaiset kannat saavat enemmän tilaa ja vapauksia vapaampaan ilmaisutyyliin. Toisenlaisia kantoja ilmaisevien viestien suhteen sääntökontrolli on tarkempaa.

Säännöt ovat tasapuoliset, mutta niitä ei ole sovellettu kaikkiin kirjoittajiin tasapuolisesti. Tätä olen testannut ilmoittamalla ylläpitoon asiattomista viesteistä. Mikäli ilmoittajana olen minä, viestiä ei todennäköisesti poisteta. Muutaman kerran on poistettu, epäilen että tällöin joku muukin on pyytänyt poistoa. Ilmoittamani viestit ovat kuitenkin selkeästi rikkoneet jotakin/joitakin kohtia Suomi24:n säännöistä.

Kyseiset viestit eivät sinänsä olisi minua häirinneet, olen vapaan linjan kannattaja. Pieni tutkimus aiheesta oli vaan tarpeellinen.

• P.e.p.e.

Ei tuo todellakaan ollut sinulle sen paremmin kuin kenellekään muullekaan osoitettu viesti. Ei se ollut todellakaan uhkaus, vaan lähinnä "tiedoksi" ja lähinnä viittasin siihen, että jos haluaa varmistaa, ettei identiteetti paljastu. Miten sinä sen nyt otit henkilökohtaisesti? Ja lisäksi, jos kirjoitukseni vaikuttavat isälliseltä huolenpidolta, niin hyvä, olkoot sitten niin. Vilpittömästi kuitenkin tuon kirjoitin. Oletko sinä nyt suuttunut minulle siitä, että haluan tuoda asioita julki keskusteltavaksi ja pohtia mistä poistot johtuvat? Jotenkin tuntuu, että kun sinä nyt olet luonut teorian poistoista, se on abs. oikea eli kaikki muu pohtiminen on hyökkäys feminismiä, feministejä, naisia ja sinua vastaan.

Vastauksia:

"Kuinka Pepe olet semmoista onnistunut päättelemään, että olen etsimässä syyllisiä?"

Puhtaasti subjektiivinen johtopäätös. Ehkä joku tuossa tuntui tutulta. Olen toiminut aikanaan organisaatiossa, jossa tärkeintä ei ollut virheen korjaaminen vaan syyllisen (tai syntipukin) etsiminen/löytäminen. Tämä ei ollut minun kehittelemä malli ja jotta pääsin siitä pois, vaihdoin työpaikkaa.

"Tarkennatko vähän, mitä mahdollista haittaa tästä minulle on koitumassa? Jotenkin suuruudenhullu ajatus... onko ylläpidolla jotkut omat kommandojoukot vai..?"

Pyh ja pah. No ei mitään tietystikään. En minä noin ole sanonut enkä ainakaan moista tarkoittanut.

"Kiitos kuitenkin isällisestä, lempeästä huolenpidostasi. Kyllä isäpappa tietää mikä tyttöjen parhaaksi on."

En tiedä, mistä tietäisinkään. Silti minulla on vapaus tällä palstalla esittää omia ajatuksiani. Osittain esitän niitä siksi, että hyvin harva täällä esittää minkäänlaisia ratkaisumalleja mihinkään. Olen tätä joskus jopa tingannut. Jotenkin tuntuu, että (useimmille) feministeille tärkeää ei ole asian tilan parantaminen vaan se, että on jotain mistä yhteiskuntaa ja miestä voitaisiin syyllistää.

"Isäpappa! Alan isona toimittajaksi! Harjoittelen jo nyt! Onko palstalla feministejä jotka haluaisivat antaa kommenttinsa jutussa?"

Haluatko sinä edelleen omia ajatuksiasi tukevia kirjoituksia? Sopivaahan on pyytää niitä silloin "siskoilta".

Onko sinun vaikea hyväksyä omistasi poikkeavia ajatuksia tai ottaa neuvoja vastaan miehiltä? Onko mies mielestäsi jotenkin alempiarvoinen antaakseen sinulle neuvoja? (Älä vedä näistä mitään johtopäätöksiä, ne ovat ainoastaan kysymyksiä)

• avecMaria

Mainostilan tarjoajilla on tiukka kamppailu mainoseuroista. Sitä enemmän saa, mitä enemmän on yleisöä.

Tämähän menee kaikkien pirtaan, vielä ei ole mennyt mitään väärin.

Mutta miten saada sitä yleisöä? Että voisi esitellä mainostajille kuinka suosittu oma väline on, isoja yleisönumeroita.

Tässä tullaan hyvän tavan mukaisiin ja hyvän tavan vastaisiin keinoihin. Pitäisikö radiokanavan työntekijöiden esimerkiksi, ei vain tyytyä ottamaan vastaan ja seulomaan puheluita jotka menevät ohjelmaan, vaan itse soitella niitä? Mahdollisimman ärsyttäviä, provosoivia, manipuloivia? Ekspansiivisten kuulijalukujen toivossa? Ehkä pomo suorastaan käskee tekemään näin.

Ja vaikka kuulijoita ei olisikaan enemmän kuin kilpailevalla radiokanavalla, niin voi ainakin mainostaa, että meidän kuulijamme ovat aktiivisempia osallistumaan.

Noh, tämähän oli vain tällaista "utopistista" kuvitelmaa, mutta jokainen voi omalta kohdaltaan miettiä, minkälaisessa toiminnassa haluaa olla mukana, ja minkälaisessa ei. Toisenlaisiakin vaihtoehtoja löytyy.

Tiedän, ettet hyväksy minua kirjoittajana etkä ihmisenä lainkaan. Mutta haluan silti tuoda julki erään seikan, joka ehkä on sinulta tässä unohtunut.

Puhut radiokanavasta ja sen toiminnasta.
        Miltä vaikuttaisi sellainen kanava jonka omat asiakkaat ovat hyvin aktiivisia estämään kanavan leviämisen laajemmalle, uusien kuulujoiden ulottuville - halukkaita pitämään sen vain itsellään? Onko sitä jotenkin helpompi myydä?

• P.e.p.e. kirjoitti:

Ei tuo todellakaan ollut sinulle sen paremmin kuin kenellekään muullekaan osoitettu viesti. Ei se ollut todellakaan uhkaus, vaan lähinnä "tiedoksi" ja lähinnä viittasin siihen, että jos haluaa varmistaa, ettei identiteetti paljastu. Miten sinä sen nyt otit henkilökohtaisesti? Ja lisäksi, jos kirjoitukseni vaikuttavat isälliseltä huolenpidolta, niin hyvä, olkoot sitten niin. Vilpittömästi kuitenkin tuon kirjoitin. Oletko sinä nyt suuttunut minulle siitä, että haluan tuoda asioita julki keskusteltavaksi ja pohtia mistä poistot johtuvat? Jotenkin tuntuu, että kun sinä nyt olet luonut teorian poistoista, se on abs. oikea eli kaikki muu pohtiminen on hyökkäys feminismiä, feministejä, naisia ja sinua vastaan.

Vastauksia:

"Kuinka Pepe olet semmoista onnistunut päättelemään, että olen etsimässä syyllisiä?"

Puhtaasti subjektiivinen johtopäätös. Ehkä joku tuossa tuntui tutulta. Olen toiminut aikanaan organisaatiossa, jossa tärkeintä ei ollut virheen korjaaminen vaan syyllisen (tai syntipukin) etsiminen/löytäminen. Tämä ei ollut minun kehittelemä malli ja jotta pääsin siitä pois, vaihdoin työpaikkaa.

"Tarkennatko vähän, mitä mahdollista haittaa tästä minulle on koitumassa? Jotenkin suuruudenhullu ajatus... onko ylläpidolla jotkut omat kommandojoukot vai..?"

Pyh ja pah. No ei mitään tietystikään. En minä noin ole sanonut enkä ainakaan moista tarkoittanut.

"Kiitos kuitenkin isällisestä, lempeästä huolenpidostasi. Kyllä isäpappa tietää mikä tyttöjen parhaaksi on."

En tiedä, mistä tietäisinkään. Silti minulla on vapaus tällä palstalla esittää omia ajatuksiani. Osittain esitän niitä siksi, että hyvin harva täällä esittää minkäänlaisia ratkaisumalleja mihinkään. Olen tätä joskus jopa tingannut. Jotenkin tuntuu, että (useimmille) feministeille tärkeää ei ole asian tilan parantaminen vaan se, että on jotain mistä yhteiskuntaa ja miestä voitaisiin syyllistää.

"Isäpappa! Alan isona toimittajaksi! Harjoittelen jo nyt! Onko palstalla feministejä jotka haluaisivat antaa kommenttinsa jutussa?"

Haluatko sinä edelleen omia ajatuksiasi tukevia kirjoituksia? Sopivaahan on pyytää niitä silloin "siskoilta".

Onko sinun vaikea hyväksyä omistasi poikkeavia ajatuksia tai ottaa neuvoja vastaan miehiltä? Onko mies mielestäsi jotenkin alempiarvoinen antaakseen sinulle neuvoja? (Älä vedä näistä mitään johtopäätöksiä, ne ovat ainoastaan kysymyksiä)

"Ei se ollut todellakaan uhkaus, vaan lähinnä "tiedoksi" ja lähinnä viittasin siihen, että jos haluaa varmistaa, ettei identiteetti paljastu."

En edelleenkään ymmärrä, mitä tarkoitat. Eikö sinulla ole mitään perustietoa tietosuojalainsäädännöstä? Se, joka sitä rikkoo, joutuu suuriin vaikeuksiin kiinni jäädessään. Identiteetti ei saa paljastua, ellei kirjoittaja itse siihen anna lupaa.

"Miten sinä sen nyt otit henkilökohtaisesti?"

Itse asiassa en ottanut. Minulla ei ole syytä huoleen missään suhteessa.

"Oletko sinä nyt suuttunut minulle siitä, että haluan tuoda asioita julki keskusteltavaksi ja pohtia mistä poistot johtuvat?"

En ole suuttunut sinulle. Omahyväiseltä toimintasi kuitenkin vaikuttaa, sillä nimenomaan minä olen pyrkinyt avoimesti selvittämään, mitä poistot johtuvat - et niinkään sinä. Muistan taannoisen viestisi hyvin, sen joka käsitteli feministien poikkeuksellista epäluuloisuutta. Olet pyrkinyt isällisesti rauhoittelemaan tilannetta. Tässä ei ole mitään rauhoiteltavaa. Me kaikki vain kirjoittelemme tänne. Jos joku kokee hermostumista, se on täysin hänen omaansa.

"kaikki muu pohtiminen on hyökkäys feminismiä, feministejä, naisia ja sinua vastaan"

Ei ollenkaan. Täytyy kyllä myöntää etten ole oikein kiinnittänyt huomiota teoriaasi poistoista, mikä se sitten olikin. Sovitaanko niin, että sinä selvität oman teoriasi paikkansapitävyyttä ja minä omani?

"No ei mitään tietystikään. En minä noin ole sanonut enkä ainakaan moista tarkoittanut."

Olet kylläkin sanonut:

"Toinen mikä tuli mieleen. Oletko suututtanut ylläpidon henkilökuntaa? Jos näin on mahdollisesti käynyt, kuuluuko tapoihisi etsiä syy ja syylliset vaikka siitä ei välttämättä olisi itsellesi muuta kuin haittaa?"

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000014157127

Minusta tuo oli äärimmäisen kiintoisa ajatuskulku. Millä tavoin ylläpidon voisi suututtaa? Käsittääkseni heidän tulisi aina ylläpitovaltuuksia käyttäessään toimia Eniron ohjeiden mukaan, ei tunteidensa. Ja kyllä, tapoihini kuuluu etsiä syy.

"Onko sinun vaikea hyväksyä omistasi poikkeavia ajatuksia tai ottaa neuvoja vastaan miehiltä? Onko mies mielestäsi jotenkin alempiarvoinen antaakseen sinulle neuvoja?"

Neuvoja yleensä pyydetään. Kais tiedät, että kukaan ei noudata pyytämättömiä neuvoja.

Omistani poikkeavia ajatuksia minun ei ole vaikea hyväksyä. Kykenin keskustelemaan Ramonin kanssa oikein hyvin ostokiellosta siihen saakka, kunnes poistot alkoivat ja Ramon katosi palstalta.

Poikkeavat kannat ovat säkenöivän keskustelun edellytys. Minulle olet viime aikoina esittänyt poikkeavan kantasi vain kun ollaan jo henkilökysymyksissä. Toivoisin painotusta enemmän asiakysymysten puolelle.

"Silti minulla on vapaus tällä palstalla esittää omia ajatuksiani. Osittain esitän niitä siksi, että hyvin harva täällä esittää minkäänlaisia ratkaisumalleja mihinkään."

Mielelläni kuulisin ehdotuksesi ratkaisumalliksi tähän asiaan.

• avecMaria kirjoitti:

Tiedän, ettet hyväksy minua kirjoittajana etkä ihmisenä lainkaan. Mutta haluan silti tuoda julki erään seikan, joka ehkä on sinulta tässä unohtunut.

Puhut radiokanavasta ja sen toiminnasta.
        Miltä vaikuttaisi sellainen kanava jonka omat asiakkaat ovat hyvin aktiivisia estämään kanavan leviämisen laajemmalle, uusien kuulujoiden ulottuville - halukkaita pitämään sen vain itsellään? Onko sitä jotenkin helpompi myydä?

"Tiedän, ettet hyväksy minua kirjoittajana etkä ihmisenä lainkaan."

?

• Mi-yes

?

...keskustelua miehet lahtevat monesti sinne pubiin. Tai jotkut mnenee vaikka "lenkille" tai vaikka hakkaamaan halkoja.

Vetakaa mahdollisimman pitkat jutut, ettei tuole "ikava".

• avecMaria

?

Se oli sitä mitä siinä luki.

Mutta entä kysymys, olisiko vaikea myydä manostilaa kanavalla jonka laajeneminen olisi mahdottomuus?

• jorojukka-kukka
        Tittelityy kirjoitti:

Kiitän sinua kommentistasi! Oikeudenmukaisuutta täytyy jaksaa puolustaa, olimmepa sitten yhdistystoiminnassa, perheen sisällä, palvelua ostamassa, työssä tai nettipalstalla.

• avecMaria kirjoitti:

Se oli sitä mitä siinä luki.

Mutta entä kysymys, olisiko vaikea myydä manostilaa kanavalla jonka laajeneminen olisi mahdottomuus?

luulet tietäväsi jotain.

Minä hyväksyn kaikenlaiset ihmiset.

Mainostilan myyminen on varmasti vaikeaa, jos yleisöä on vähän. Miten laajenemisen vaikeus tai mahdottomuus liittyy nyt kyseessä olevaan asiaan? A bad excuse.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4996
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2269
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      2144
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      219
      2122
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      214
      1347
    6. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      18
      1148
    7. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      956
    8. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      933
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      887
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      859
    Aihe