Voiko kristittyjen keskuudessa olla "pakanoita"? Onko pakanuus jotenkin samaa kuin barbaarisuus? Mikä on pakana olemukseltaan? Mikä on hänen suhteensa Jumalaan tai palvooko hän mitään? Millainen on siis hänen streotypiansa? Mitä käsitteeseen, "pakana", vaikuttaa esimerkiksi ikä, tietoisuus, kulttuuri, yhteskunnallinen asema tai jokin muu hahmoteltavissa oleva ominaisuus?
Käsite "PAKANA"
55
1611
Vastaukset
- oma kokemus
Oman kokemukseni pohjalta suurin osa Suomen ev.lut kirkkoon kuuluvista on pakanoita. Jos he olisivat rehellisiä niin eroaisivat kirkosta, nyt vain roikkuvat mukana, vaikkeivat usko kirkon opetukseen vaan kuvittelevat sen olevan jotain jonka pitää muuttua ajan mukana.
- AlpoAhola
Pakaanuusko loppuu siihen, että eroaa kirkosta. Selitä nyt perusteesi tuollaisesta ajatksesta. Sekotatko sittenkin käsitteet pakanuuden ja epäuskon toisiinsa. Olisiko parannussaarnan paikka. Lakia tarvitsee se, joka ei tunne syntiänsä. Evankeliumia tarvisee se joka tuntee syntinsä.
- Luteerusfani
AlpoAhola kirjoitti:
Pakaanuusko loppuu siihen, että eroaa kirkosta. Selitä nyt perusteesi tuollaisesta ajatksesta. Sekotatko sittenkin käsitteet pakanuuden ja epäuskon toisiinsa. Olisiko parannussaarnan paikka. Lakia tarvitsee se, joka ei tunne syntiänsä. Evankeliumia tarvisee se joka tuntee syntinsä.
Hyvät ihmiset!
1) Älkää vainotko kirkkoa.
Siellä on valtavasti Jumalan työtä, monelle
todelliselle uskovalle autuudeksi!
Siellä on Sana ja sakramentit. Kunnioittakaa niiden pyhyyttä!!
Ne on meille annettu Jumalan tahdosta, ei ihmisen.
2) Älkää vetäkö iestä epäuskoisten kanssa.
Älkää liittykö kirkon repijöihin ateistien, muslimien, kommunistien ja jehkujen kanssa.
3) Kukaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettu ei ole pakana.
Monet voivat olla epäuskossa, monet rakentavat torniaan heinistä ja oljista kokonaan.
Jumalan sanan tuli on kaiken väärän polttava.
4) Puhukaamme Jumaan sanaa, tuokaamme totuutta valheen vierelle.
Amen - AlpoAhola
Luteerusfani kirjoitti:
Hyvät ihmiset!
Älkää liittykö kirkon repijöihin ateistien, muslimien, kommunistien ja jehkujen kanssa.
Monet voivat olla epäuskossa, monet rakentavat torniaan heinistä ja oljista kokonaan.
AmenAntaako viestini aiheen Sinulle siihen viestiisi, jonka kirjoitit?
Luteerusfani kirjoitti:
Hyvät ihmiset!
Amenjolla ei ole Pyhää Henkeä? Raamattuhan sanoo, että jolla ei ole Pyhää Henkeä, ei ole hänen omansa (Room.8:9). Onko olemassa siis joku välitila?
Eikö asia olekkaan niin, että on joko Jumalan lapsi tai sielunvihollisen oma?- Luteerusfani
AlpoAhola kirjoitti:
Antaako viestini aiheen Sinulle siihen viestiisi, jonka kirjoitit?
AlpoAhola
En varsinaisesti sinulle, vaikka olet aika rankasti vetänyt täällä iestä.
Surettaa se lahkolainen henki, joka nyt on pesinyt tänne yhdessä saatananpalvojien kanssa.
Olet varmaan huomannut.
Olen Sanan kristitty.
Haluan, että Jumalan sanaa ja sakramentteja pidetään arvossa, ne on meille annettu ylhäältä. - Luteerusfani
weha kirjoitti:
jolla ei ole Pyhää Henkeä? Raamattuhan sanoo, että jolla ei ole Pyhää Henkeä, ei ole hänen omansa (Room.8:9). Onko olemassa siis joku välitila?
Eikö asia olekkaan niin, että on joko Jumalan lapsi tai sielunvihollisen oma?Välitila: voit miettiä, missä tilassa olet.
1)
Pyhä Henki ei käske väheksymään pyhiä sakramentteja.
Se on aivan varma.
2)
On niitä, jotka rakentavat heinistä ja oljista.
Henki neuvoo rakentamaan kullasta, hopeasta ja
jalokivistä.
Kuitenkaan ei ole kysymys jumalattomista.
Oljet eivät kestä Jumalan sanan ja kilvoituksen tulessa. Ne palavat.
Täydellinen ei ole kukaan, mutta kamalaa on, jos koko torni on heinäkasa. Luteerusfani kirjoitti:
Välitila: voit miettiä, missä tilassa olet.
1)
Pyhä Henki ei käske väheksymään pyhiä sakramentteja.
Se on aivan varma.
2)
On niitä, jotka rakentavat heinistä ja oljista.
Henki neuvoo rakentamaan kullasta, hopeasta ja
jalokivistä.
Kuitenkaan ei ole kysymys jumalattomista.
Oljet eivät kestä Jumalan sanan ja kilvoituksen tulessa. Ne palavat.
Täydellinen ei ole kukaan, mutta kamalaa on, jos koko torni on heinäkasa.epäuskoinen on pakana: Näin oon ymmärtämässä.
Olen uskomassa Vapahtajan päälle:
6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.- Kahdenmaan kansalainen
weha kirjoitti:
epäuskoinen on pakana: Näin oon ymmärtämässä.
Olen uskomassa Vapahtajan päälle:
6. Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.Valtavan hienoa, että sinulla ei ole mitään valtaa tuomita ketään pakanaksi.
Jokainen kastettu on kristitty.
Kristitty voi olla epäuskossa, eksynyt, harjoissa.
Kun vanhoillislestadiolainen saarnaaja saarnaa suviseuroissa Jumalan sanan vastaisesti tai
opettaa luottamaan Kristuksen sijasta omiin tekoihin, ei hän silti ole pakana.
Kohdellaan samalla armeliaisuudella kaikkia
kristuskalliolta pudonneita. - AlpoAhola
Luteerusfani kirjoitti:
AlpoAhola
Surettaa se lahkolainen henki, joka nyt on pesinyt tänne yhdessä saatananpalvojien kanssa.
Olet varmaan huomannut.
Olen Sanan kristitty.
Haluan, että Jumalan sanaa ja sakramentteja pidetään arvossa, ne on meille annettu ylhäältä.Olen hyökännyt ja hyökkään liberaaliteologiaa ja kriittistä raamatuntutkimusta vastaan. Olen paljon kuullut epäuskontunnustuksia niiltä, jotka pitäisi olla muurivartiossa. Väärän kehityksen torjunta tarkoittaa sitä, että silloin puolustan Raamattua Jumalan Sanana, kastetta uudestisyntymisen pesona ja ehtoollisessa reaalipreesenssiä. Sitten myös hyökkään niitä uusia tuulia vastaan, jotka vievät kirkon lihanpyhyyteen ja antinomilaisuuteen ja väärään rauhaan. Jos nämä näkemykset ovat meillä yhteiset, niin olemme kirkon rakentajia eikä kirkon hajottajia. Onhan myös huomioitava, että kirkkoa revitään hajalle asenttella rauha rauha ja kaikki hyvin kun media ja epäuskoinen maailma kiittelee. Kirkkoa pitäisi ohjata ja hallita Jumalan sanalla.
Kahdenmaan kansalainen kirjoitti:
Valtavan hienoa, että sinulla ei ole mitään valtaa tuomita ketään pakanaksi.
Jokainen kastettu on kristitty.
Kristitty voi olla epäuskossa, eksynyt, harjoissa.
Kun vanhoillislestadiolainen saarnaaja saarnaa suviseuroissa Jumalan sanan vastaisesti tai
opettaa luottamaan Kristuksen sijasta omiin tekoihin, ei hän silti ole pakana.
Kohdellaan samalla armeliaisuudella kaikkia
kristuskalliolta pudonneita.Vanhoillislestadiolaisuus, eikä sen saarnaajat opeta teko-oppeja, vaan pelastuvat yksin armosta, yksin uskosta, yksin Jeesuksen sovitustyön tähden. Ei ihmisellä oo valta tuomita ketään, vaan Jumalan sana tuomitsee.
- hese
weha kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaisuus, eikä sen saarnaajat opeta teko-oppeja, vaan pelastuvat yksin armosta, yksin uskosta, yksin Jeesuksen sovitustyön tähden. Ei ihmisellä oo valta tuomita ketään, vaan Jumalan sana tuomitsee.
on Jumalan rakkauden kohde.Tässä positiivinen näkökulma, yksi monista.
hese kirjoitti:
on Jumalan rakkauden kohde.Tässä positiivinen näkökulma, yksi monista.
pakanakin pelastuu, jos tekee parannuksen...se on Jumalan teko, että mielenmuutos ja usko syntyy.
L- Äänellinen sana
No Isähän sen Pyhä Hengen antaa, julistetun sanan kautta: 14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
"Ensinnä ja ennen kaikkea on kuultava tuota profeettaa, josta Mooses tässä puhuu, s. o. autuutemme ei ala mistään omasta työstämme, vaan elämän sanan kuulemisesta. Siksi lakikin käy edellä, että se nöyryyttäisi ja osottaisi synnin sekä opettaisi, ettemme omin voimin mitään voi, Room. 4 (Room. 4:15). "Laki vaikuttaa vihaa", niin ettei kansa ainoastaan käy kykenemättömäksi lain tekemiseen, vaan ei enää tahdo sitä kuullakaan, joka sen surmaa. Ja senvuoksi pyytää se toista sanaa joka tekisi eläväksi ennenkuin me mitään teemme. Mutta kun sana on kuultu, annetaan Pyhä Henki joka uskon kautta puhdistaa sydämen. Room. 10 (Room. 10:17). "Usko tulee kuulemisesta"; ei kuitenkaan kaikille, jotka kuulevat, vaan niille joille Jumala tahtoo, sillä Henki puhaltaa missä hän tahtoo, ei missä me tahdomme. Mutta kun me uskon kautta olemme vastaan ottaneet Pyhän Hengen, olemme heti vanhurskautettuja sen kautta eikä minkään oman työmme kautta - Jumalan lahja se on. Me tunnemme rauhaa ja meillä on hyvä omatunto Jumalan edessä, Room. 5. Ja iloisina ja turvallisina huudahdamme: "Abba, Isä". Emmekä enää pelokkaina ja orjallisina pakene Jumalan vihaisia kasvoja, vaan lapsina lähestymme Jumalaa armon kautta, jossa seisomme ja kerskaamme, Room. 5 (Room. 5:1 - 2). "
-M. Luther: Autuuden lähteillä-- hese
weha kirjoitti:
pakanakin pelastuu, jos tekee parannuksen...se on Jumalan teko, että mielenmuutos ja usko syntyy.
L- Äänellinen sana
No Isähän sen Pyhä Hengen antaa, julistetun sanan kautta: 14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
"Ensinnä ja ennen kaikkea on kuultava tuota profeettaa, josta Mooses tässä puhuu, s. o. autuutemme ei ala mistään omasta työstämme, vaan elämän sanan kuulemisesta. Siksi lakikin käy edellä, että se nöyryyttäisi ja osottaisi synnin sekä opettaisi, ettemme omin voimin mitään voi, Room. 4 (Room. 4:15). "Laki vaikuttaa vihaa", niin ettei kansa ainoastaan käy kykenemättömäksi lain tekemiseen, vaan ei enää tahdo sitä kuullakaan, joka sen surmaa. Ja senvuoksi pyytää se toista sanaa joka tekisi eläväksi ennenkuin me mitään teemme. Mutta kun sana on kuultu, annetaan Pyhä Henki joka uskon kautta puhdistaa sydämen. Room. 10 (Room. 10:17). "Usko tulee kuulemisesta"; ei kuitenkaan kaikille, jotka kuulevat, vaan niille joille Jumala tahtoo, sillä Henki puhaltaa missä hän tahtoo, ei missä me tahdomme. Mutta kun me uskon kautta olemme vastaan ottaneet Pyhän Hengen, olemme heti vanhurskautettuja sen kautta eikä minkään oman työmme kautta - Jumalan lahja se on. Me tunnemme rauhaa ja meillä on hyvä omatunto Jumalan edessä, Room. 5. Ja iloisina ja turvallisina huudahdamme: "Abba, Isä". Emmekä enää pelokkaina ja orjallisina pakene Jumalan vihaisia kasvoja, vaan lapsina lähestymme Jumalaa armon kautta, jossa seisomme ja kerskaamme, Room. 5 (Room. 5:1 - 2). "
-M. Luther: Autuuden lähteillä-on Luther asian oivaltanut, suuri riitahan onkin siitä kenen joukoissa tämä voi tapahtua, ei tosin itselleni, mutta on sellaisia liikkeitä jotka haluavat omia jopa Jumalan Hengen, eikö olekkin outoa weha veljeni?
hese kirjoitti:
on Luther asian oivaltanut, suuri riitahan onkin siitä kenen joukoissa tämä voi tapahtua, ei tosin itselleni, mutta on sellaisia liikkeitä jotka haluavat omia jopa Jumalan Hengen, eikö olekkin outoa weha veljeni?
ei Pyhää Henkeä voi varastaa, sillä ei avaimia ole niillä, jotka eivät niitä edes tunnusta.
- AlpoAhola
Luteerusfani kirjoitti:
AlpoAhola
Olet varmaan huomannut.
Olen Sanan kristitty.
Haluan, että Jumalan sanaa ja sakramentteja pidetään arvossa, ne on meille annettu ylhäältä.Olen käsittänyt, että sinänsä pyrit totuuteen. Kiitos siitä. Mutta, lauseesi: "En varsinaisesti sinulle, vaikka olet aika rankasti vetänyt täällä iestä.", tarvitsee syvempää analysointia, etten ymmärtäisi sitä väärin.
Sanon näkemykseni kysymyksellä, että mitä on ikeen veto yhdessä uskottomien kanssa? Minä nyt olen koko ajan irroittautunut lahkolaisista ja kristittyjen ulkopuolisista opeista. En siis vedä heidän kanssaan yhteistä köyttä samalla olkapuulla. No mitä sitten paasaan? Paasaan uskonpuhdistusta, takaisin Raamattuun menemistä, oikean vanhurskauttamisopin esiin nostamista. Haluan torjua liberalismin, antinomilaisuuden, kriittisen raamattuteologian ja monta muuta opillista harhaa. En soisi kirkon myöskään lankeavan lihalliseen menoon, johon se nyt on vaasassa median kanssa vetämänsä ikeen kanssa joutua. Väärin ymmärretty rakkaus ja loputon ymmärtäminen voi johtaa kuoppaan lankeamiseen. Siitä nostan EI-SORMENI pystyyn nyt ja tulevaisuudessa jos saan säilyttää sen hengen palon joka minussa nyt on. En ole hurmoksellinen tai sairas, vaan mietteeni lähtevät käsitykseni mukaan raamatullisesta fundamentalismista. En puhu lainkaan amerikkalaisesta fundamentalismista tai hurmoksellisesta fundamentalismista. - Anonyymi
Luteerusfani kirjoitti:
Hyvät ihmiset!
AmenSorry vaan mutta minä yrjöän sakramenttien päälle koska se on sitä kristillispakanallista uskonnollisuutta, valhetta.
Mitä Jeesus sanoi vasemmalla puolella oleville kun he vetosivat oikeutustaan: Minä en ole koskaan teitä tuntenut, menkää pois minun tyköäni te laittomuuden tekijät.
Jokainen uskonnollinen henkilö katsokoon peiliin. Näetkö Jeesuksen vai Pirun?.
- M-LS
ei-kristittyä, jollei hän ole toisen monoteistisen uskonnonharjoittaja.
Juutalaisten mielestä pakanoita ovat kaikki ei-juutalaiset. Kristittyjen mielestä pakanoita ovat ne, jotka eivät ole juutalaisia, kristittyjä tai kristinuskon jälkeen syntyneiden monoteististen uskontojen kannattajia (esim islam tai jehovantodistajat).
Pakanuus ei tietenkään liity mitenkään sivistymättömyyteen tai barbaarisuuteen. Tällainen käsitys liittyy 1800-luvun ja 1900-luvun alun kolonialistiseen lähetyspropagandaan. Haluttiin viedä kristinuskon myötä myös länsimaista sivistystä. Antiikin pakanat olivat hienosti sivistyneitä, usein sivistyneempiä kuin sen ajan kristityt, samoin monet nykyiset buddhalaiset ja hindut.
Pakanuus käsitettä sotkee nykyään se, että monet ateistit nimittävät itseään mielellään pakanoiksi. He eivät kuitenkaan ole pakanoita, vaan luopioita. Kun vähän raaputtaa kristillinen kulttuuri tulee heistä näkyviin.- Pakanoita nähnyt
Ei se monoteismi mikään määre ole.
Ovathan muslimit selviä pakanoita. luopio sitten ole pakana? Jopa pakanaa pahempi...
Kaikki ovat syntyneet Jumalan valtakuntaan:
1. Koorahilaisten virsi, laulu. Pyhille vuorille perustamaansa kaupunkia,
2. Siionin portteja, Herra rakastaa enemmän kuin Jaakobin kaikkia muita asuinsijoja.
3. On kunniakasta, mitä sinusta sanotaan, sinä Jumalan kaupunki: - Sela. -
4. "Minä mainitsen tunnustajikseni Rahabin ja Baabelin; katso, Filisteasta, Tyyrosta ja Etiopiasta minä mainitsen: Sekin on syntynyt siellä."
5. Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä." Sitä Korkein itse vahvana pitää.
6. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä." Sela.
7. Veisaten, karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa."- tuo farisealainen paatos
weha kirjoitti:
luopio sitten ole pakana? Jopa pakanaa pahempi...
Kaikki ovat syntyneet Jumalan valtakuntaan:
1. Koorahilaisten virsi, laulu. Pyhille vuorille perustamaansa kaupunkia,
2. Siionin portteja, Herra rakastaa enemmän kuin Jaakobin kaikkia muita asuinsijoja.
3. On kunniakasta, mitä sinusta sanotaan, sinä Jumalan kaupunki: - Sela. -
4. "Minä mainitsen tunnustajikseni Rahabin ja Baabelin; katso, Filisteasta, Tyyrosta ja Etiopiasta minä mainitsen: Sekin on syntynyt siellä."
5. Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä." Sitä Korkein itse vahvana pitää.
6. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä." Sela.
7. Veisaten, karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa."Kun tekstejäsi lukee, seuraa vilpistelyäsi opillisissa asioissa, oletko päässyt Kristuksen sisälliseen tuntemiseen? Sinä Weha?
tuo farisealainen paatos kirjoitti:
Kun tekstejäsi lukee, seuraa vilpistelyäsi opillisissa asioissa, oletko päässyt Kristuksen sisälliseen tuntemiseen? Sinä Weha?
Eikö ps. 87 ollutkaan totta?
Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
Kun yleinen synti tuli yhden ihmisen kautta, se Yhden ihmisen kautta sovitettiin.
On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.
Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.- Luteerusfani
weha kirjoitti:
Eikö ps. 87 ollutkaan totta?
Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
Kun yleinen synti tuli yhden ihmisen kautta, se Yhden ihmisen kautta sovitettiin.
On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.
Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.Rupee kirjottaan lyhyemmin. Ei noita jaksa.
Sovintoveren osallisuus; se on pelkkä termi.
- Usko on tarttumista Jumalan armolupauksiin.
Niitä vakuuttaa puhuttu ja kirj. sana ja
sakramentit (kaste HPE)
- "epäraamatullinen armoväline".
Se on WEHA sinun rienaava termisi.
Jos Kristuksen todellinen ruumis ja veri
ovat sinulle epäraamatullisia, aikamoinen
harhaopin profeetta olet se porukkasi.
- Ethän sinä usko edes Kristuksen omia sanoja,
vaan vääntelet niitä.
Hän sanoo OMILLEEN: Tämä ON minun ruumiini.
- Mieti mitä on Kristuksen ruumis ja veri;
Kun hän OLI maan päällä, hän oli itse
Sakramentti.
Nyt hän on täällä maan päällä omiensa luona
Sanansa JA sakramenttiensa kautta.
Mutta, sinä halveksit niitä!!!
Mitä sellainen sakramentintallaajan usko on?
- Kun sinä puhut rististä ja Golgatasta, ei
siellä kalliolla enää mitään ole. Se on
vain muisto.
Mutta, Hän on läsnä sanansa ja sakramenttiensa
kautta joka päivä.
Sakramentti on Sanaa näkyvässä muodossa.
Kuinka sinulla on varaa väheksyä Sanaa, joka
julistaa katuvalle armoa??
- Tuollainen on vieraantumista Sanasta ja rakenta
mista jonkun seurakuntauskon päälle.
Seurakunta ei kuitenkaan ole yhtään mitään
ilman sanaa.
-------------------
Ei synteinpäästöön turvautuminen mikään temppu
ole.
Ei syntien päästö ole mikään tietty lause, sana tai julistus.
Sitä on KAIKKI Jumalansana joka puhuu armosta syntiselle. Siksi myös armonvälineet.
Te olette lukinneet uskonne johonkin tiettyyn päästösanaan tajuamatta, että koko Raamattu on lupausta Kristuksesta.
Kun Pietari saarnasi Helluntaina 5000 hengelle, luuletko, että hän kävi jokaiselle sanomassa "Jeesuksen nimessä ja veressä"???? - M-LS
Pakanoita nähnyt kirjoitti:
Ei se monoteismi mikään määre ole.
Ovathan muslimit selviä pakanoita.kristillisyytenä niin kuin esim areiolaisuutta. Lue esim Johannes Damaskolaisen kirjoituksia. Juutalaisia taas kristityt eivät ole koskaan nimittäneet pakanoiksi. Kategoriat ovat seuraavat 1) kristityt 2) juutalaiset 3) harhaoppiset ja 4) pakanat.
Luteerusfani kirjoitti:
Rupee kirjottaan lyhyemmin. Ei noita jaksa.
Sovintoveren osallisuus; se on pelkkä termi.
- Usko on tarttumista Jumalan armolupauksiin.
Niitä vakuuttaa puhuttu ja kirj. sana ja
sakramentit (kaste HPE)
- "epäraamatullinen armoväline".
Se on WEHA sinun rienaava termisi.
Jos Kristuksen todellinen ruumis ja veri
ovat sinulle epäraamatullisia, aikamoinen
harhaopin profeetta olet se porukkasi.
- Ethän sinä usko edes Kristuksen omia sanoja,
vaan vääntelet niitä.
Hän sanoo OMILLEEN: Tämä ON minun ruumiini.
- Mieti mitä on Kristuksen ruumis ja veri;
Kun hän OLI maan päällä, hän oli itse
Sakramentti.
Nyt hän on täällä maan päällä omiensa luona
Sanansa JA sakramenttiensa kautta.
Mutta, sinä halveksit niitä!!!
Mitä sellainen sakramentintallaajan usko on?
- Kun sinä puhut rististä ja Golgatasta, ei
siellä kalliolla enää mitään ole. Se on
vain muisto.
Mutta, Hän on läsnä sanansa ja sakramenttiensa
kautta joka päivä.
Sakramentti on Sanaa näkyvässä muodossa.
Kuinka sinulla on varaa väheksyä Sanaa, joka
julistaa katuvalle armoa??
- Tuollainen on vieraantumista Sanasta ja rakenta
mista jonkun seurakuntauskon päälle.
Seurakunta ei kuitenkaan ole yhtään mitään
ilman sanaa.
-------------------
Ei synteinpäästöön turvautuminen mikään temppu
ole.
Ei syntien päästö ole mikään tietty lause, sana tai julistus.
Sitä on KAIKKI Jumalansana joka puhuu armosta syntiselle. Siksi myös armonvälineet.
Te olette lukinneet uskonne johonkin tiettyyn päästösanaan tajuamatta, että koko Raamattu on lupausta Kristuksesta.
Kun Pietari saarnasi Helluntaina 5000 hengelle, luuletko, että hän kävi jokaiselle sanomassa "Jeesuksen nimessä ja veressä"????Eihän toimitukset anna syntejä anteeksi. Siksi niitä sakramentteja voi toimittaa Jumalatonkin pappi. Synnit antaa anteeksi evankeliumin sanat jotka lausutaan.
Eihän se ole sanojen muodosta kiinni syntienanteeksiantamus. Myös paimenen yleisestä päästösanasta voi uskoa synnit anteeksi.
Ei olisi yhtäkään ihmistä parannettu Galileassa ellei Jeesus olisi lähestynyt ihmistä ja tarjonnut apuansa. Ei tänäkään päivänä kukaan voi saada elävän uskon lahjaa ellei Kristus seurakunta-ruumiissaan lähesty ihmistä ja tarjoa tälle armoansa. Pelastus ja valitseminen on siis näin kirjaimellisesti täysin Jumalan kädessä. Mielestäsi tämä armojärjestys tekee sielun pelastuksen riippuvaiseksi tietyistä ihmisistä. Luterusfani, kaikkivaltias Jumala kyllä taitaa ihmisen johdattaa valtakuntaansa jos ihminen Hänen vanhurskautta etsii. Corneliukselle tuli esim. enkeli taivaasta neuvomaan miten hän saisi yhteyttä noihin uskoviin ihmisiin. Ihminen (me kaikki) varmaan helpommin jaksaa luottaa että se oma ratkaisu oli uudestisyntyminen, mutta meidän autuus on valmistettu ulkona meistä ja mikään "sisäinen" prosessi ei synnytä elävää uskoa vaan se tarjotaan meille lahjana omistettavaksi ja tuolloin PH ulkoa tulvahtaa sisälle ihmisen sydämmeen.
Jumalan valtakunnan evankeliumissa on nimenomaan voima koska se ei ole ihmisviisaudessa vaan koska sen saarnaa Jumalan Pyhä Henki. (Jos me johonkuhun soveliaat olemme niin se ei ole meistä vaan että Jumala on meitä soveliaaksi tehnyt. Hän on, sen jälkeen kuin meille armo tapahtunut on, antanut meille viran sovinnosta saarnata ja meissä sovintosaarnan säätänyt jne.)
Etsivä löytää. Mitä tulisi etsiä ? Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan pääse sinne sisälle. Ootko sinä lukija, sen ottanut vastaan (kuin lapsi) vaan onko se abstraktio jonka olet oppikirjoista löytänyt ?
Lutheria tosin löytyy joka lähtöön. Oletteko lukeneet sen saarnan jossa Luther neuvoo näin etsimään Kristusta: Mene "seuroihin" ja kysy onko täällä Kistus. Jos he sanovat "on" niin tulee kysyä onko Kristus myös muualla. Jos he sanovat "ei Hän ole muualla" olet löytänyt Hänet. Lisäisin vielä yhden kriteerin: nuo uskovaiset täytyy ihan ehdoitta ja tenttimättä mitään sinulta olla valmiita saarnamaan sinun uskottavaksi koko Jumalan armon; saat uskoa epäuskosi ja kaikki elämän erheet ja synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Parannuksen armon saanut ihminen aina kiittää Jumalaa, ei koskaan ihmistä.- Luteerusfani
weha kirjoitti:
Eihän toimitukset anna syntejä anteeksi. Siksi niitä sakramentteja voi toimittaa Jumalatonkin pappi. Synnit antaa anteeksi evankeliumin sanat jotka lausutaan.
Eihän se ole sanojen muodosta kiinni syntienanteeksiantamus. Myös paimenen yleisestä päästösanasta voi uskoa synnit anteeksi.
Ei olisi yhtäkään ihmistä parannettu Galileassa ellei Jeesus olisi lähestynyt ihmistä ja tarjonnut apuansa. Ei tänäkään päivänä kukaan voi saada elävän uskon lahjaa ellei Kristus seurakunta-ruumiissaan lähesty ihmistä ja tarjoa tälle armoansa. Pelastus ja valitseminen on siis näin kirjaimellisesti täysin Jumalan kädessä. Mielestäsi tämä armojärjestys tekee sielun pelastuksen riippuvaiseksi tietyistä ihmisistä. Luterusfani, kaikkivaltias Jumala kyllä taitaa ihmisen johdattaa valtakuntaansa jos ihminen Hänen vanhurskautta etsii. Corneliukselle tuli esim. enkeli taivaasta neuvomaan miten hän saisi yhteyttä noihin uskoviin ihmisiin. Ihminen (me kaikki) varmaan helpommin jaksaa luottaa että se oma ratkaisu oli uudestisyntyminen, mutta meidän autuus on valmistettu ulkona meistä ja mikään "sisäinen" prosessi ei synnytä elävää uskoa vaan se tarjotaan meille lahjana omistettavaksi ja tuolloin PH ulkoa tulvahtaa sisälle ihmisen sydämmeen.
Jumalan valtakunnan evankeliumissa on nimenomaan voima koska se ei ole ihmisviisaudessa vaan koska sen saarnaa Jumalan Pyhä Henki. (Jos me johonkuhun soveliaat olemme niin se ei ole meistä vaan että Jumala on meitä soveliaaksi tehnyt. Hän on, sen jälkeen kuin meille armo tapahtunut on, antanut meille viran sovinnosta saarnata ja meissä sovintosaarnan säätänyt jne.)
Etsivä löytää. Mitä tulisi etsiä ? Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa. Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan pääse sinne sisälle. Ootko sinä lukija, sen ottanut vastaan (kuin lapsi) vaan onko se abstraktio jonka olet oppikirjoista löytänyt ?
Lutheria tosin löytyy joka lähtöön. Oletteko lukeneet sen saarnan jossa Luther neuvoo näin etsimään Kristusta: Mene "seuroihin" ja kysy onko täällä Kistus. Jos he sanovat "on" niin tulee kysyä onko Kristus myös muualla. Jos he sanovat "ei Hän ole muualla" olet löytänyt Hänet. Lisäisin vielä yhden kriteerin: nuo uskovaiset täytyy ihan ehdoitta ja tenttimättä mitään sinulta olla valmiita saarnamaan sinun uskottavaksi koko Jumalan armon; saat uskoa epäuskosi ja kaikki elämän erheet ja synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Parannuksen armon saanut ihminen aina kiittää Jumalaa, ei koskaan ihmistä.Pyysin jo kerran. Siis ei yli 15 riviä.
1)
"Toimitukset"
Etkö sinä Weha sitä käsitä, että se sanojenkin
sanominen on samanlainen toimitus!!!
Nyt se, mitä sinä sanot toimitukseksi, on
JUMALAN SANA, joka lupaa armoa. Millä oikeudella sinä sen kiellät, ettei sitä saisi uskoa?
--------------------
Sinun uskosi on uskoa ILMAN KRISTUSTA
- sinä uskot seurakuntaan
- sinä uskot oikealla tavalla oikealla suulla
sanottuihin "päästösanoihin"
- mutta, sinä hylkäät Kristuksen.
ILMAN KRISTUSTA ei ole mitään syntien anteeksiantamusta.
Kristus annetaan meille
- sanassa
- sakramenteissa
2)
Sitten sinä puhut Galileasta niitä näitä
"ellei Jeesus lähestynyt ja trjonnut apuansa.."
No, Jeesus lähestyy meitä Sanansa JA sakramenttiensa kautta
"Minun vereni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksi saamiseksi...".
Miksi hänen parannuksensa ei sitten sinulle kelpaa..
Hän sanoo, syntien anteeksisaamiseksi.
Valehteleeko Hän vai evankelista? Luteerusfani kirjoitti:
Pyysin jo kerran. Siis ei yli 15 riviä.
1)
"Toimitukset"
Etkö sinä Weha sitä käsitä, että se sanojenkin
sanominen on samanlainen toimitus!!!
Nyt se, mitä sinä sanot toimitukseksi, on
JUMALAN SANA, joka lupaa armoa. Millä oikeudella sinä sen kiellät, ettei sitä saisi uskoa?
--------------------
Sinun uskosi on uskoa ILMAN KRISTUSTA
- sinä uskot seurakuntaan
- sinä uskot oikealla tavalla oikealla suulla
sanottuihin "päästösanoihin"
- mutta, sinä hylkäät Kristuksen.
ILMAN KRISTUSTA ei ole mitään syntien anteeksiantamusta.
Kristus annetaan meille
- sanassa
- sakramenteissa
2)
Sitten sinä puhut Galileasta niitä näitä
"ellei Jeesus lähestynyt ja trjonnut apuansa.."
No, Jeesus lähestyy meitä Sanansa JA sakramenttiensa kautta
"Minun vereni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksi saamiseksi...".
Miksi hänen parannuksensa ei sitten sinulle kelpaa..
Hän sanoo, syntien anteeksisaamiseksi.
Valehteleeko Hän vai evankelista?vaikka Saulusta:
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
Mikä oli järjestys? Ensin evankeliumin julistaminen ja sitten usko, jonkajälkeen kaste.
Näin tämä toistuu muuallakin Raamatussa.
Eihän Paavaliakaan lähetetty kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan:
1.kor:1:17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.
Olin erään veljen luona tänään ja puhuimme tosta ehtoollisanoista ja kyllä me ne tunnustamme, "liturgiassa": "Minun vereni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksi saamiseksi...". Aiheetonta siis höpäjät.
Ei meidän tehtävä ole ensinkään arvioida eri seurakuntia ja päätellä mikä mielestämme saarnaa puhdasta sanaa ja siihen sitten "suostua" siihen, vaan parannuksen armon kautta Jumala siirtää ihmisen pimeydestä Poikansa valtakuntaan ja siellä hoitaa häntä armolla ja totuudella. Uskovaisen tehtävä on saarnata parannusta ja syntein päästöä.
Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.
Ei eriseuraiset ja lihalliset ihmiset voi saarnata että "Jumalan valtakunta on lähestynyt, uskokaa evankeliumi", sillä ei he tunne Jumalan Henkeä ja näin ollen aina kokevat että puhe Jumalan valtakunnasta on ihmiseen sitoomista.
Jos synnit ovat anteeksi, pyhä Henki todistaa sen ihmisen sydämessä ja tuo pelastusvarmuuden joka ei perustu mihinkään tietoon tai opittuun, vaan Jumalan, yli ihmisymmärryksen käyvään rauhaan- Armosta uskova kristitty
weha kirjoitti:
vaikka Saulusta:
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
Mikä oli järjestys? Ensin evankeliumin julistaminen ja sitten usko, jonkajälkeen kaste.
Näin tämä toistuu muuallakin Raamatussa.
1.kor:1:17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.
Olin erään veljen luona tänään ja puhuimme tosta ehtoollisanoista ja kyllä me ne tunnustamme, "liturgiassa": "Minun vereni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksi saamiseksi...". Aiheetonta siis höpäjät.
Ei meidän tehtävä ole ensinkään arvioida eri seurakuntia ja päätellä mikä mielestämme saarnaa puhdasta sanaa ja siihen sitten "suostua" siihen, vaan parannuksen armon kautta Jumala siirtää ihmisen pimeydestä Poikansa valtakuntaan ja siellä hoitaa häntä armolla ja totuudella. Uskovaisen tehtävä on saarnata parannusta ja syntein päästöä.
Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.
Ei eriseuraiset ja lihalliset ihmiset voi saarnata että "Jumalan valtakunta on lähestynyt, uskokaa evankeliumi", sillä ei he tunne Jumalan Henkeä ja näin ollen aina kokevat että puhe Jumalan valtakunnasta on ihmiseen sitoomista.
Jos synnit ovat anteeksi, pyhä Henki todistaa sen ihmisen sydämessä ja tuo pelastusvarmuuden joka ei perustu mihinkään tietoon tai opittuun, vaan Jumalan, yli ihmisymmärryksen käyvään rauhaanEihän Paavaliakaan lähetetty kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan:
1.kor:1:17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi. (Sanoo WEHA)
-----------------------
Valitan, olet WEHA käsittänyt Paavalin sanoman aivan väärin.
Ei Paavali puhu tässä lainkaan kasteesteen merkityksestä.
Hän puhuu tästä (1 Kor 1: 11) "Olen saanut kuulla... että teillä, veljeni, on riitoja..".
Paavali on siis iloinen siitä, ettei montaa kastanut, niin näillä ei ole syytä asettua hänen selkänsä taakse sanomaan "olen Paavalin".
Tämä on siis ydin.
Paavalihan sanoo muualla, että hän lähetti toiset veljet tulemaan Tessalonikista alas hoitamaan sen työn eli kastamisen.
Sitten palatessaan Vähään Aasian hän heti seuraavassa kaupungissa Efesossa kastaa, jotka saavat Pyhän Hengen samalla !!!!
On aivan surkea, että sinä pistät Paavalin suuhun tällaista oppia, että kaste ei muka olisi mitään.
VAROITAN sinua. Ilmestyskirjan lopussa on vakavat sanat niille, jotka väärentävät Jumalan sanaa.
-------------------------
Ananias ja Paavali.
Luepas Galatalaiskirjeen alusta.
Paavalihan sanoo, että hän sai oppinsa Kristukselta, eikä keneltäkään ihmiseltä.
Kätten päälle pano ei siis ollut mikään synninpäästö. Armosta uskova kristitty kirjoitti:
1.kor:1:17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi. (Sanoo WEHA)
-----------------------
Valitan, olet WEHA käsittänyt Paavalin sanoman aivan väärin.
Ei Paavali puhu tässä lainkaan kasteesteen merkityksestä.
Hän puhuu tästä (1 Kor 1: 11) "Olen saanut kuulla... että teillä, veljeni, on riitoja..".
Paavali on siis iloinen siitä, ettei montaa kastanut, niin näillä ei ole syytä asettua hänen selkänsä taakse sanomaan "olen Paavalin".
Tämä on siis ydin.
Paavalihan sanoo muualla, että hän lähetti toiset veljet tulemaan Tessalonikista alas hoitamaan sen työn eli kastamisen.
Sitten palatessaan Vähään Aasian hän heti seuraavassa kaupungissa Efesossa kastaa, jotka saavat Pyhän Hengen samalla !!!!
On aivan surkea, että sinä pistät Paavalin suuhun tällaista oppia, että kaste ei muka olisi mitään.
VAROITAN sinua. Ilmestyskirjan lopussa on vakavat sanat niille, jotka väärentävät Jumalan sanaa.
-------------------------
Ananias ja Paavali.
Luepas Galatalaiskirjeen alusta.
Paavalihan sanoo, että hän sai oppinsa Kristukselta, eikä keneltäkään ihmiseltä.
Kätten päälle pano ei siis ollut mikään synninpäästö.Missä olen halventanut kastetta? Raamattuahan tuo oli, eikä se halvenna kastetta.
Paavali sai tarkan osoitteen Jumalalta:
Paavalilta tippui kuin suomukset ja täytettiin Pyhällä Hengellä, eli hän uudestisyntyi tuossa,Ananiin päästösanan/kättenpäällepanon kautta.
Jumalan lapsessa on Kristuksen Henki (Room.8:9): Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on se joka antaa synnit anteeksi ja vanhurskauttaa ihmisen.
Matt.18:18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Näin Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle, josta vanhurskas saa elää (Room.1:17).- Luteerusfani
weha kirjoitti:
Missä olen halventanut kastetta? Raamattuahan tuo oli, eikä se halvenna kastetta.
Paavali sai tarkan osoitteen Jumalalta:
Paavalilta tippui kuin suomukset ja täytettiin Pyhällä Hengellä, eli hän uudestisyntyi tuossa,Ananiin päästösanan/kättenpäällepanon kautta.
Jumalan lapsessa on Kristuksen Henki (Room.8:9): Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on se joka antaa synnit anteeksi ja vanhurskauttaa ihmisen.
Matt.18:18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Näin Jumalan vanhurskaus siirtyy uskovaiselta toiselle, josta vanhurskas saa elää (Room.1:17).Puhutaan 1 asia kerrallaa, jooko?
Jätä siis ne suomukset sikseen.
---------
Totta kai sinä halvennat Pyhää Kastetta, koska kiistät sen olevan evankeliumia, kiellät Jumalan sanalta sen voiman. Sama ehtoollisessa.
Ei tässä ole tippaakaan "Lapin Marian" ja Pehr Brandellin teologiaa.
---------
Sinä suorastaan liittoudut omanvanhurskauden perkeleen kanssa huutamalla yhdessä kuorossa:
"älä usko, ei se lupaa syntejä anteeksi.."
---------
Tarkastellaas noita päästösanoja:
- ovatko ne sinusta todella vain tietyt sanat??
- siinähän te olette metsään menneetkin, kun
väitätte armolupausten liittyvän vain noihin
toistamiinne seremonioihin, VAIKKA koko
Raamattu, koko SAARNA on yhtä ja samaa
päästösanaa.
- Kun Jeesus tuli suljettujen ovien taakse:
sanoi hän "rauha teille". Se oli siinä.
- Kehitän eteenpäin:
Kaikki, mikä kirkastaa meille Kristusta,
Sovitotyötä, Isän rakkautta Pojassaan,
KAIKKI se on samaa kuin päästösana.
Usko näet tarttuu siihen, mitä luvataan:
armoon!
- Näin ollen kaste, Herran Ehtoollinen, kaikki
ne vakuuttavat meille Jumalan armoa
Kristuksessa.
Ajattele nyt hiukan, millä perusteella jollakin ihmisellä on valtaa kieltää tämä, minkä Jumala
sanansa ja sakramenttiensa kautta seurakunnalle monin tavoin lupaa???
Ole varoivainen, ettet joudu taistelemaan Pyhää Henkeä vastaan. Vakava asia!! Luteerusfani kirjoitti:
Puhutaan 1 asia kerrallaa, jooko?
---------
Totta kai sinä halvennat Pyhää Kastetta, koska kiistät sen olevan evankeliumia, kiellät Jumalan sanalta sen voiman. Sama ehtoollisessa.
---------
Sinä suorastaan liittoudut omanvanhurskauden perkeleen kanssa huutamalla yhdessä kuorossa:
---------
päästösanaa.
- Kehitän eteenpäin:
armoon!
Kristuksessa.
Ajattele nyt hiukan, millä perusteella jollakin ihmisellä on valtaa kieltää tämä, minkä Jumala
Ole varoivainen, ettet joudu taistelemaan Pyhää Henkeä vastaan. Vakava asia!!Useat ns. Luterilaiset sitovat uudestisyntymisen ja ylösnousemuksen yksinomaan kasteeseen.
Tuo oppi on ei pidä paikkaansa seuraavienkaan raamatun paikkojen kanssa.
Joh. 11:23. Jesus sanoi hänelle: sinun veljes on nouseva ylös.
24. Martta sanoi hänelle: minä tiedän hänen nousevan ylösnousemisessa viimeisenä päivänä.
25. Sanoi Jesus hänelle: minä olen ylösnousemus ja elämä: joka uskoo minun päälleni, hän elää, ehkä hän olis kuollut.
26. Ja jokainen, joka elää ja uskoo minun päälleni, ei hänen pidä kuoleman ijankaikkisesti: uskotkos sen?
Kohta todistaa, että sielu ei kuole ja uskon kautta evankeliumiin, Jumalan lapsi nousee viimmeisenä päivänä ruumiillisesti taivaaseen.
Edelleen: Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
Lutherin opetuksia
Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.
Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteenLuteerusfani kirjoitti:
Puhutaan 1 asia kerrallaa, jooko?
---------
---------
---------
päästösanaa.
- Kehitän eteenpäin:
armoon!
Kristuksessa.
Ole varoivainen, ettet joudu taistelemaan Pyhää Henkeä vastaan. Vakava asia!!Raamatun kertomukset osoittavat selvästi, millainen järjestys on vanhurskautamisella ja kasteen vastaanottamisella. Tapahtumat osittavat, että uskoon tultiin ennen kastetta.
1.Pietarin saarna helluntaina: "Jotka uskoivat hänen sanansa, ne kastettiin" (Apt.2:37-41).
2.Filippos saarnasi evankeliumia Kandaken kamaripalvelijalle ja hänet kastettiin (Apt.8:26-39).
3. Paavali uskoi Ananiaan saarnan vaikutuksesta, ja hänet kastettiin (Apt.9:17-18).
4. Kun Kornelius ja hänen mukanaan olleet kuulivat Pietarin saarnan, "lankesi Pyhä Henki kaikkien niiden päälle, jotka puheen kuulivat". Eli he tulivat uskoon ja kastettiin (Apt.10).
5.Purppuranmyyjä lyydia uskoi apostoli Paavalin julistaman evankeliumin. Sen jälkeen hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin (Apt.16:14-15).
6. Paavali ja Siilas saarnasivat Filippin vanginvartialle ja hänen huoneessa olleille evankeliumia Kristuksesta. Kuulijat uskoivat, ja heidät kastettiin. (Apt.16:25-34).
7.Kun Krispus ja hänen luonaan olleet Korintolaiset uskoivat ja "kuulivat Paavalin saarnan", heidät kohta kastettiin.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).- Luteerusfani
weha kirjoitti:
Useat ns. Luterilaiset sitovat uudestisyntymisen ja ylösnousemuksen yksinomaan kasteeseen.
Tuo oppi on ei pidä paikkaansa seuraavienkaan raamatun paikkojen kanssa.
Joh. 11:23. Jesus sanoi hänelle: sinun veljes on nouseva ylös.
24. Martta sanoi hänelle: minä tiedän hänen nousevan ylösnousemisessa viimeisenä päivänä.
25. Sanoi Jesus hänelle: minä olen ylösnousemus ja elämä: joka uskoo minun päälleni, hän elää, ehkä hän olis kuollut.
26. Ja jokainen, joka elää ja uskoo minun päälleni, ei hänen pidä kuoleman ijankaikkisesti: uskotkos sen?
Kohta todistaa, että sielu ei kuole ja uskon kautta evankeliumiin, Jumalan lapsi nousee viimmeisenä päivänä ruumiillisesti taivaaseen.
Edelleen: Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
Lutherin opetuksia
Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.
Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteenMitä rehellistä ja uskoa se on, WEHA,
että sinä nappaat jonkun Lutherin sivulauseen,
mutta varsinaisen Lutherin opin sinä ylpeänä
hylkäät?
Filunkia, sano!!
-------------------
Lutherista:
Monet eri kohdat Raamatussa todistavat hänelle aivan selvästi Kristuksen reaalisen läsnäolon leivässä ja viinissä.
Luther kehittää tässä sakramenttikäsityksessään ratkaisevan merkityksen, joka Jumalan Sanalle sakramentaalisen armon vastaanottamisessa tulee:
”Sana, Sana, Sana - kuulepas, sinä valehtelijahenki - Sana sen tekee.
Vaikka Kristus annettaisiin ja ristiinnaulittaisiin tuhat kertaa meidän edestämme, olisi se kaikki turhaa, jos Jumalan Sana ei tulisi ja jakaisi sitä ja lahjoittaisi sitä minulle.” (M. Luhter)
-----------
Tästä on kysymys sinun kohdallasi WEHA,
olet kadottanut näkyvistä sanan- Luteerusfani kirjoitti:
Mitä rehellistä ja uskoa se on, WEHA,
että sinä nappaat jonkun Lutherin sivulauseen,
mutta varsinaisen Lutherin opin sinä ylpeänä
hylkäät?
Filunkia, sano!!
-------------------
Lutherista:
Monet eri kohdat Raamatussa todistavat hänelle aivan selvästi Kristuksen reaalisen läsnäolon leivässä ja viinissä.
Luther kehittää tässä sakramenttikäsityksessään ratkaisevan merkityksen, joka Jumalan Sanalle sakramentaalisen armon vastaanottamisessa tulee:
”Sana, Sana, Sana - kuulepas, sinä valehtelijahenki - Sana sen tekee.
Vaikka Kristus annettaisiin ja ristiinnaulittaisiin tuhat kertaa meidän edestämme, olisi se kaikki turhaa, jos Jumalan Sana ei tulisi ja jakaisi sitä ja lahjoittaisi sitä minulle.” (M. Luhter)
-----------
Tästä on kysymys sinun kohdallasi WEHA,
olet kadottanut näkyvistä sanan-ole missään kieltänyt ehtoollisessa Kristuksen ruumista ja verta, leivän ja viinin myötä.
Kristinoppi:
Jumalan lapsi tuntee ehtoolliselle käydessään arkuutta ja syntisyyttä. Hän haluaa panna pois uskon esteitä, syntejä, ja kuulla omakohtaisen evankeliumin siunauksen. Ehtoollisessa ei saa syntejään anteeksi epäuskoinen, eikä uskovainen ihminen, sillä Jumala on säätänyt valtakuntaansa saarnaviran. Ehtoollinen vahvistaa uskoa.
Tätä ihmeellistä ja kallista evankeliumia palvelee ehtoollinen. Jumalan lapsi saa ehtoollista nauttiessaan uskoa lapsellisesti, että kun nautin Jeesuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa, on totta, että juuri minun syntini ovat anteeksi siinä evankeliumissa, jonka kuulin ja uskoin Jeesuksen nimessä ja veressä. Kuulun Jumalan perheväkeen ja saan kerran viettää suurta ehtoollista taivaassa.
- AlpoAhola
Käsitten "pakana" täydellisiä synonyymejä eivät ole:
harhaoppinen
vääräoppinen
luopio
sivistymätön
ei kristitty
jne, mutta kaikkia nuita ominaisuuksia tietysti pakanuuteen kuuluu. Kristittyinä tietysti pakanoita ovat erityisesti ne, joita ei ole kristillisellä kasteella kastettu ja jotka eivät siten kuulu kristilliseen yhteisöön. Usko Kristukseen on tärkeä vedenjakaja, että onko vai eikö ole pakana. Olemme tietysti saaneet Jeesukselta lähetyskäskyn viedä evankeliumia kaikkeen maailmaan. Kyllä siinä on ensisijainen tavoite, että Kaikki pääsisivät uskon kautta osalliseksi Kristuksen lunastustyöstä.- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18040817/kristinusko-ja-pakanuus--yhtalaisyydet-ja-erot
Siirtyminen pakanuudesta kristinuskoon tapahtui hyvin vähitellen ja epätasaisesti myöhäisantiikin ja varhaisen Bysantin maailmassa.
Bysantin valtakunnan kahden ensimmäisen vuosisadan ajan virallinen politiikka pakanuutta kohtaan oli varovaista ja suvaitsevaa.
Tänä aikana kristinusko omaksui monia pakanallisia elementtejä, ja lukuisia muinaisia kulttipaikkoja muutettiin kristillisiksi pyhäköiksi, joilla oli samanlainen yhteys.
Onpas vanha ketju.
Pakanuus voidaan ymmärtää eri tavoin, riippuen kontekstista.
Suomessa sana ”pakana” tulee latinasta adjektiivista paganus, jolla lähinnä tarkoitetaan maalaista. Suomessa vastaava olisi juntti tai moukka.
Hepreassa on käytössä muista kansoista termi ”Goy”, mikä on tarkoittaa pakanaa. Pakanoita olivat siis kaikki ne, jotka eivät noudattaneet juutalaisia tapoja.
Raamatun suomennoksissa siis pakana tarkoittaa juutalaisten vastakohtaa, eli myös kristityt ovat tämän mukaan pakanoita. Uusimmissa käännöksissä se korvattu sanalla kansat tai muut kansat, mikä vastaa peremmin alkuperäistä merkitystä.
Nykyään ei-pakanoita ovat kristityt, juutalaiset ja muslimit, ja muita uskontoja sanotaan pakanauskonnoiksi Sillä voidaan tarkoittaa myös varhaiskantaisia uskontoja, samoin uuspakanoita, joita ovat esim. wicca, uusshamanismi, aasainusko, druidismi ja suomenuskonto (Karhun kansa).- Anonyymi
Raamatussa on vain juutalaiset ja pakanat.
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa on vain juutalaiset ja pakanat.
:D On siellä paljon muitakin. Niin ja Raamatussa sillä on tämä merkitys:
Hepreassa on käytössä muista kansoista termi ”Goy”, mikä on tarkoittaa pakanaa. Pakanoita olivat siis kaikki ne, jotka eivät noudattaneet juutalaisia tapoja.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
:D On siellä paljon muitakin. Niin ja Raamatussa sillä on tämä merkitys:
Hepreassa on käytössä muista kansoista termi ”Goy”, mikä on tarkoittaa pakanaa. Pakanoita olivat siis kaikki ne, jotka eivät noudattaneet juutalaisia tapoja.Eli VT:n ajan uskovat, ympärileikatut, olivat ne jotka olivat ensimmäisessä liitossa Jumalan kanssa. UT:n aikana tuli uusi liitto ja uskovaiset kastettiin, joka oli merkki liitosta Jumalan kanssa. Eli nykypäivänä sanoisin että kastamattomat ovat pakanoita(poislukien juutalaiset,he ovat edelleen ensimmäisessä liitossa). Näin siis Raamatun mukaan. Maallisessa mielessä termi pakana on jotakin noituus uskoa tmv hömppää.
Anonyymi kirjoitti:
Eli VT:n ajan uskovat, ympärileikatut, olivat ne jotka olivat ensimmäisessä liitossa Jumalan kanssa. UT:n aikana tuli uusi liitto ja uskovaiset kastettiin, joka oli merkki liitosta Jumalan kanssa. Eli nykypäivänä sanoisin että kastamattomat ovat pakanoita(poislukien juutalaiset,he ovat edelleen ensimmäisessä liitossa). Näin siis Raamatun mukaan. Maallisessa mielessä termi pakana on jotakin noituus uskoa tmv hömppää.
”Eli nykypäivänä sanoisin että kastamattomat ovat pakanoita (poislukien juutalaiset,he ovat edelleen ensimmäisessä liitossa). Näin siis Raamatun mukaan.”
Niin, kyllä tuo pakana on ihan maallinen termi. Sillä on tarkoitus erottaa se oma kansa muista kansoista. Kuten aina, sana saa aina uusia merkityksiä ajan kuluessa.
Pakana sana on tullut suomeen eli sen etymologia:
”Pakana on lainaa slaavilaisesta sanasta, jota edustaa mm. muinaisvenäjän поганъ 'pakana'. Samaa alkuperää on venäjän nykyään harvinaisehko adjektiivi поганый 'epäpuhdas, likainen' (tavataan lähinnä yhteydessä поганое ведро 'likasanko'). Slaavilainen sana on alkujaan laina latinan sanasta pāgānus 'pakana; (alkujaan) kyläläinen, maalainen'.”
Sen vuoksi alkuperäinen heprealainen sana ”Goy” on käännetty suomeksi pakana.
Kielitoimiston mukaan pakan tarkoittaa:
”vallalla olevaan uskonnolliseen enemmistöön kuulumaton; erityisesti polyteistisen tai panteistisen varhaiskantaisen uskonnon kannattaja”
”kristilliseen kirkkoon kuulumaton ihminen (yl. ei kuitenkaan juutalaisista eikä islamilaisista); vars. tällaisista luonnonkansojen jäsenistä.”
”uskontoon välinpitämättömästi suhtautuvasta ihmisestä.”
”lievänä haukkuma- ja kirosanana.”
- Anonyymi
Pakanuus antaa mahdollisuuden älykkäämpään maailmankuvaan kuin uskovaisilla, mutta ei vielä takaa sitä.
- Anonyymi
Pakanuuden määrittäminen ei ole helppoa, kuten tästäkin ketjusta näkee.
Mutta barbarian määrittämäinen on helpompaa. Esimerkiksi kirjaimellinen Raamatun tulkinta edustaa puhdasta barbariaa.- Anonyymi
ArtoTTT
Jos elää kuin pakana, onko silloin pakana? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Jos elää kuin pakana, onko silloin pakana?Määrittele ensin mitä tarkoitat pakanalla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Määrittele ensin mitä tarkoitat pakanalla
ArtoTTT
Miten Raamattu sanoo?
Ensimmäinen Pietarin kirje 4:3 (FB92)
Aivan riittämiin te menneenä aikana elitte niin kuin pakanat tahtovat, ryvitte irstaudessa ja himoissa, juoppoudessa, mässäilyissä ja juomingeissa ja palvelitte epäjumalia jumalattomin menoin.
- Anonyymi
Raamatun perusteella pakanoita ovat kaikki, jotka eivät ole Juutalaisia tai kristittyjä.
- Anonyymi
Vanhan testamentin perusteella myös kristityt ovat pakanoita.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Näin on.
Olet väärässä. Kristityt juutalaiset eivät ole pakanoita.
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Kristityt juutalaiset eivät ole pakanoita.
VAnhassa testamentissa ovat kristityt pakoita koska ovat eri kansaa kuin juutalaiset.
- Anonyymi
Niinkuin kristillinendemokraatti on pakanabarbaarinenkin vailla parannuksentekoa. Sielukkuuttaan voi paeta, ei Herranhenkeä sillä ei Hän torku ja nuku.
- Anonyymi
Tavallaan kaikki Kristityt on pakanoita ja jako on selvä. Jollet kuulu johonkin israelin sukukuntaan olet siis pakana, tosin armosta pelastettu.
Siispä Paavalin sanoin: menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikelle kansalle.
Toinen asia on kristillisyyden nimessä kulkeva uskonnollisuus joka on lähinnä pakanallisuutta
Älä koskaan sekoita uskoa ja uskonnollisuutta keskenään koska kristinusko on joiltain osin "hapantunut" silkkaan uskonnollisuuteen. Ihmisoppiin. - Anonyymi
pakana on viikattu lakana 🤣 ei KKK
- Anonyymi
Kristityt eivät nimittele ketään pakonoiksi tai muuksikaan. Kristillisyyteen kuuluu kaikkien ihmisten hyväksyminen, myös itsensä hyväksyminen, sellaisena kuin on. Pakana-nimitystä viljelee häirtiintynyt vallanhaluinen saarnamies jolla ei ole omaa elämää. Sana tulee historian hämäryydestä ja vainojen ajoista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803