Täytyykö kastemekon olla pitkä?

Äiti ja kummi

Äidit&isät- palstalla keskustellaan kastemekon pituudesta. Jollekin oli pappi sanonut, että kastemekon täytyy olla pitkä jonkun uskonnollisen asian takia? Miksi sen täytyy olla pitkä siinä tapauksessa?

Minulla on sellainen käsitys, että vuosikymmeniä sitten kastemekot saivat olla lyhyitä myös, sillä köyhillä ei ollut varaa olla hienoja.

41

2469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

Katso tietoa pakkolapsikaste osasta raamatusta.

• Miina I

Kun vastaat asialliselle kysyjälle noin asiattomasti! Vaikka olisit eri mieltä lapsikasteesta, niin toisen vakaumusta tulee kunnioittaa!

• Miina I

Joten sen tulee olla niin pitkä, että se ulottuu kastettavan varpaisiin saakka, mutta ei sen vauvallakaan tarvitse olla sen pitempi. Tarkoitus on vain, että puku peittää kantajansa kokonaan. Mitään pitkää maataviistävää laahusta ei siis tarvita. Kastepuvun väri on aina puhtaan valkoinen, koska se symboloi sitä uutta elämää, jonka kastettava saa kasteessa.

Jos aikuinen henkilö tai iso lapsi kastetaan niin hän käyttää kastepukunaan samanlaista albaa kuin ripille pääsevät.

Kastepuku puettiin alunperin vasta kasteen jälkeen vastakastetun päälle, koska kastettavat upotettiin alunperin kasteammeeseen, joita on vieläkin keskiaikaisissa kirkoissamme. Tämän jälkeen vasta seurasi albaan eli "vanhurskauden vaatteeseen" pukeminen. Kun uudella ajalla lapsikasteessakin alettiin käyttää valelukastetta kastepuku ruvettiin pukemaan kastettavalle jo ennen kastetoimitusta päälle.

• Äiti ja kummi

Äitini ompeli esikoiseni syntyessä hänelle kastemekon, joka oli lyhyt, mutta peitti varpaat.

Minä häpesin hänen tekelettään ja lainasin kirkosta heidän maata viistävän kastepukunsa. "Halpamaista" tekoani en ole unohtanut koskaan, vaikka eihän äitien ja anoppien tarvitse olla tuputtamassa itseään joka paikassa.

• : )

näipä.

• Miina I

kasteen jälkeen. Sitä varten pääsiäisen jälkeisen sunnuntain nimi on Dominica in albis eli sunnuntai alboissa. Sen jälkeen pääsiäislauantaina kastetut riisuivat albat eli valkeat kastepuvut pois. Mitään kasvunvaraa ei siis kastepukuun tarvita. Kertakäyttömekko, koska kastetta ei samalla ihmisellä koskaan uusita.

• sillä..
        Miina I kirjoitti:

kasteen jälkeen. Sitä varten pääsiäisen jälkeisen sunnuntain nimi on Dominica in albis eli sunnuntai alboissa. Sen jälkeen pääsiäislauantaina kastetut riisuivat albat eli valkeat kastepuvut pois. Mitään kasvunvaraa ei siis kastepukuun tarvita. Kertakäyttömekko, koska kastetta ei samalla ihmisellä koskaan uusita.

tätähän se piru tahtoo, tintan tantan tallallei, että vauva-lapset saisivat hänen uskomattoman EPÄRAAMATULLISEN vauva-valelun, johon ei uskonmukaisella upotuskasteella olisi enää sijaa, roomalaiskatolisen kirkon Nikean kokouksen tekemään nimi muutokseen; kolmeen arvoasemaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Sitähän se piru tahtoo.

• Äiti ja kummi
        Miina I kirjoitti:

Että kastepukua on pidetty viikko vielä kastamisen jälkeenkin. Olen kyllä selannut vanhoja kirkonkirjoja netistä. Vauvat oli kiireesti kastettava ennen, sillä ei koskaan tiennyt kuka jäi eloon ja kuka ei.

Tuli mieleen myös vanhat suomifilmit, joissa nuoret ylioppilaspojat keikaroivat heinäpellolakin ylioppilaslakki päässään.

• Kristitty.
        sillä.. kirjoitti:

tätähän se piru tahtoo, tintan tantan tallallei, että vauva-lapset saisivat hänen uskomattoman EPÄRAAMATULLISEN vauva-valelun, johon ei uskonmukaisella upotuskasteella olisi enää sijaa, roomalaiskatolisen kirkon Nikean kokouksen tekemään nimi muutokseen; kolmeen arvoasemaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Sitähän se piru tahtoo.

Taivaassa on ilo ylimmillään kun pieni ihmistaimi puetaan kasteessa Kristuksen verellä valkaistuun ihanaan hääpukuun, joka kaikilla häävierailla on oltava päällä kerran Karitsan suuressa hääjuhlassa!

"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"

• sillä
        Kristitty. kirjoitti:

Taivaassa on ilo ylimmillään kun pieni ihmistaimi puetaan kasteessa Kristuksen verellä valkaistuun ihanaan hääpukuun, joka kaikilla häävierailla on oltava päällä kerran Karitsan suuressa hääjuhlassa!

"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"

Kyllä se ilo syntyy taivaassa siitä kääntyneestä syntisestä, joka tekee parannuksen:

Luukkaan evankeliumi:
        15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
        15:10 Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen."

Joten epäraamatullinen "yksi vauva-valelu" -oppisi tuottaa pikemminkin surua kuin iloa.

• Kristuksen kanssa
        sillä kirjoitti:

Kyllä se ilo syntyy taivaassa siitä kääntyneestä syntisestä, joka tekee parannuksen:

Luukkaan evankeliumi:
        15:7 Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
        15:10 Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen."

Joten epäraamatullinen "yksi vauva-valelu" -oppisi tuottaa pikemminkin surua kuin iloa.

5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Taivaassa on ilojuhla, kun synti pestään pois kasteessa ja lapsi puetaan Kristuksen autuuteen ja hääpukuun. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme Kristukseen kastetut, olemme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseen kastetut? (Room.6:3-4)

11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

• Miina I
        Äiti ja kummi kirjoitti:

Että kastepukua on pidetty viikko vielä kastamisen jälkeenkin. Olen kyllä selannut vanhoja kirkonkirjoja netistä. Vauvat oli kiireesti kastettava ennen, sillä ei koskaan tiennyt kuka jäi eloon ja kuka ei.

Tuli mieleen myös vanhat suomifilmit, joissa nuoret ylioppilaspojat keikaroivat heinäpellolakin ylioppilaslakki päässään.

mutta asian muisto siis elää tämän pääsiäisen jälkeisen sunnuntain nimessä. Täällä riehuvat helluntailaiset eivät tiedä näistä asioista mitään, heistä ei kannata välittää. Kumma, ettei osata kunnioittaa toisten vakaumusta.

Ennen oli tosiaan tapana kastaa vauva heti, mutta ei silloin mitään ristiäisjuhlaa pidetty, kummit vain veivät lapsen kirkolle (tai talvella pappilaan) kastettavaksi. Äiti kirkotettiin sitten, kun oli kulunut kuusi viikkoa synnytyksestä. Televisiosarjassa Hovimäki, joka alkaa vuodesta 1799, on kastetoimitus, siinä tulee hyvin esiin sen ajan kastekaavakin kysymyksineen. Sarja tuli nyt kesällä uusintana.

• eepu*
        Kristuksen kanssa kirjoitti:

5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Taivaassa on ilojuhla, kun synti pestään pois kasteessa ja lapsi puetaan Kristuksen autuuteen ja hääpukuun. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme Kristukseen kastetut, olemme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseen kastetut? (Room.6:3-4)

11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

"USKON kautta olette Kristuksen päällenne pukeneet"
        Omakohtaisen uskonmukaisen upotuskasteen kautta ihminen uudistetaan ja näin hänen annetaan pukeutua uuteen VOIMALLISEEN asuun KRISTUKSEEN, -- ”sellaista vastaan ei ole LAKI” ja LAIN teot kirjoitetaan meidän sydämiimme, ” ..tämä on se liitto, jonka minä teen , sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” Sillä;
        ”.. Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT.
        Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.” (ks.Gal.3:22-29)

Paavali sanoo: "sillä kaikki, mikä ei ole USKOSTA, on SYNTIÄ." .. Sillä; ”… Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT”.
        .. niinpä vauva-valelu kasteena On SYNTIÄ, koska se EI TAPAHDU kastettavan omassa USKOSSA"
        … se on silloin ihmisteko, se on -- Jumalan tahdon vastainen valheellinen kastetoimitus!!! ..vauva-valelua ei voi Raamatulla puolustaa, se on ihmisten (roomalaiskatolisenkirkon) laatima HARHAOPPI!! jos siis olet vauvana saanut kasteen nimellä kulkevan vauva-valelun, niin valitettavasti se ei täytä kasteelle asetettuja normeja/ehtoja korkeintaan sillä on siunausarvo, …Kasteen antamiseen/ottamiseen vaaditaan aina kastettavan omaa uskoa! .. mutta (vauvojen) siunaamiseen ei! Tärkeintä on siis ottaa omakohtaisesti se Oikea uskonmukainen upotuskaste Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
        *
        Sillä Uskovien lapset ovat pyhiä = SIUNATTUJA
        -- 1Kor 7:14 jakeen tutkistelu:
        ”Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.” [ Pyhiä = siunattuja ]

Mutta;
        --- JOS VAUVOJA OLISI KASTETTU olisi Paavali TÄSSÄ KOHDIN SEN ASIAN MAININNUT tai KÄSKENYT heidät KASTAA pyhittävänä elementtinä!!! --- … mutta sitä hän ei kehottanut tai käskenyt!!!!!
        EIKÄ MISSÄÄN Raamatunjakeessa mainita, että olisi lähdetty/kehotettu vauvoja/lapsia kastamaan kun niitä syntyi perheeseen vuosien aikana lisää?!
        *
        Mutta tuokaa toki lapsenne Jumalan Käsien alle -- Siunaukseen!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
        "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
        Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15,16)
        Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!

Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)

• Miina I
        eepu* kirjoitti:

"USKON kautta olette Kristuksen päällenne pukeneet"
        Omakohtaisen uskonmukaisen upotuskasteen kautta ihminen uudistetaan ja näin hänen annetaan pukeutua uuteen VOIMALLISEEN asuun KRISTUKSEEN, -- ”sellaista vastaan ei ole LAKI” ja LAIN teot kirjoitetaan meidän sydämiimme, ” ..tämä on se liitto, jonka minä teen , sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” Sillä;
        ”.. Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT.
        Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.” (ks.Gal.3:22-29)

Paavali sanoo: "sillä kaikki, mikä ei ole USKOSTA, on SYNTIÄ." .. Sillä; ”… Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT”.
        .. niinpä vauva-valelu kasteena On SYNTIÄ, koska se EI TAPAHDU kastettavan omassa USKOSSA"
        … se on silloin ihmisteko, se on -- Jumalan tahdon vastainen valheellinen kastetoimitus!!! ..vauva-valelua ei voi Raamatulla puolustaa, se on ihmisten (roomalaiskatolisenkirkon) laatima HARHAOPPI!! jos siis olet vauvana saanut kasteen nimellä kulkevan vauva-valelun, niin valitettavasti se ei täytä kasteelle asetettuja normeja/ehtoja korkeintaan sillä on siunausarvo, …Kasteen antamiseen/ottamiseen vaaditaan aina kastettavan omaa uskoa! .. mutta (vauvojen) siunaamiseen ei! Tärkeintä on siis ottaa omakohtaisesti se Oikea uskonmukainen upotuskaste Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
        *
        Sillä Uskovien lapset ovat pyhiä = SIUNATTUJA
        -- 1Kor 7:14 jakeen tutkistelu:
        ”Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.” [ Pyhiä = siunattuja ]

Mutta;
        --- JOS VAUVOJA OLISI KASTETTU olisi Paavali TÄSSÄ KOHDIN SEN ASIAN MAININNUT tai KÄSKENYT heidät KASTAA pyhittävänä elementtinä!!! --- … mutta sitä hän ei kehottanut tai käskenyt!!!!!
        EIKÄ MISSÄÄN Raamatunjakeessa mainita, että olisi lähdetty/kehotettu vauvoja/lapsia kastamaan kun niitä syntyi perheeseen vuosien aikana lisää?!
        *
        Mutta tuokaa toki lapsenne Jumalan Käsien alle -- Siunaukseen!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
        "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
        Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15,16)
        Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!

Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Elämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)

kirjoittaa hörhöjuttujanne jokaisen aloituksen perään? Kun kerrankin tällä palstalla oli yksi hyvä aloitus, niin heti tulette siihen toitottamaan omia "totuuksianne".

Uskokaa jo, että (luterilainen, katolinen, ortodoksinen tai episkopaalinen) kirkkokristillisyys on aivan eri asia kuin teidän lahkouskonne, olitte sitten adventisteja, hellareita tai jehovalaisia. Tungette keksityt ja alkuperäiseen kristinuskoon kuulumattomat oppinne joka paikkaan ja kiusaatte asiallisia keskustelijoita!

Miksi muuten tarvitaan erillinen kaste-palsta? Voittehan keskustella "uskovien kasteesta" omilla palstoillanne kaikessa rauhassa! Muut tuskin ovat kiinnostuneita kuulemaan kulttimenoistanne.

• Kyllä se niin on!
        Miina I kirjoitti:

kirjoittaa hörhöjuttujanne jokaisen aloituksen perään? Kun kerrankin tällä palstalla oli yksi hyvä aloitus, niin heti tulette siihen toitottamaan omia "totuuksianne".

Uskokaa jo, että (luterilainen, katolinen, ortodoksinen tai episkopaalinen) kirkkokristillisyys on aivan eri asia kuin teidän lahkouskonne, olitte sitten adventisteja, hellareita tai jehovalaisia. Tungette keksityt ja alkuperäiseen kristinuskoon kuulumattomat oppinne joka paikkaan ja kiusaatte asiallisia keskustelijoita!

Miksi muuten tarvitaan erillinen kaste-palsta? Voittehan keskustella "uskovien kasteesta" omilla palstoillanne kaikessa rauhassa! Muut tuskin ovat kiinnostuneita kuulemaan kulttimenoistanne.

Menkää luterilaiselle palstalle, kirjoittelemaan satujanne, sehän on niitä pullollaan ennestäänkin!

• Miina I
        Kyllä se niin on! kirjoitti:

Menkää luterilaiselle palstalle, kirjoittelemaan satujanne, sehän on niitä pullollaan ennestäänkin!

Tämä on yleinen palsta. Hellaripalsta on vähän ylempänä. Harhaoppisia ovat ne, jotka kirkko on hereetikoiksi julistanut eikä päinvastoin. Kerettiläiset eivät itse voi julistaa muita harhaoppisiksi.

• mathetes
        Miina I kirjoitti:

>>>Uskokaa jo, että (luterilainen, katolinen, ortodoksinen tai episkopaalinen) kirkkokristillisyys on aivan eri asia kuin teidän lahkouskonne,>Miksi muuten tarvitaan erillinen kaste-palsta? Voittehan keskustella "uskovien kasteesta" omilla palstoillanne kaikessa rauhassa! Muut tuskin ovat kiinnostuneita kuulemaan kulttimenoistanne.

• Miina I
        mathetes kirjoitti:

>>>Uskokaa jo, että (luterilainen, katolinen, ortodoksinen tai episkopaalinen) kirkkokristillisyys on aivan eri asia kuin teidän lahkouskonne,>Miksi muuten tarvitaan erillinen kaste-palsta? Voittehan keskustella "uskovien kasteesta" omilla palstoillanne kaikessa rauhassa! Muut tuskin ovat kiinnostuneita kuulemaan kulttimenoistanne.

Kaste on. Et voi tietää minkä kirkon jäsen olen, koska en kerro sitä. Vastasin kysyjälle uskonnonopettajan ammattitaidollani.

Latelette aina vain irrallisia raamatunlauseita. Itse laitat tänne myös kreikkaa mukaan ikäänkuin se tekisi minuun vaikutuksen. Osaan kyllä kreikkaakin kotitarpeiksi.

En ole kiinnostunut väittelemään kanssasi, harmistuin vain kun tulette häiritsemään kerrankin asiallista keskustelua. Teillä on oma uskontomme, meillä taas omamme. Väittely ei näy lähentävän meitä mitenkään toisiimme, joten lopetetaan se hyödyttömänä.

• mathetes
        Miina I kirjoitti:

Kaste on. Et voi tietää minkä kirkon jäsen olen, koska en kerro sitä. Vastasin kysyjälle uskonnonopettajan ammattitaidollani.

Latelette aina vain irrallisia raamatunlauseita. Itse laitat tänne myös kreikkaa mukaan ikäänkuin se tekisi minuun vaikutuksen. Osaan kyllä kreikkaakin kotitarpeiksi.

En ole kiinnostunut väittelemään kanssasi, harmistuin vain kun tulette häiritsemään kerrankin asiallista keskustelua. Teillä on oma uskontomme, meillä taas omamme. Väittely ei näy lähentävän meitä mitenkään toisiimme, joten lopetetaan se hyödyttömänä.

Tärkeää on se mitä Raamattu sanassaan ilmoittaa ja opettaa, ei se mitä ihminen sinne olettaa!

Koska Raamattu kertoo uskosta ja uskovien kasteesta Raamatun ilmoittamalla tavalla, niin eikö sen totteleminenkin kuulu ihmisten noudatettavaksi juuri niinkuin se sanaan on ilmoitettu ja kirjoitettu!?

Nyt kuitenkin kirkot toimivat oman kastetapansa mukaisesti, eli sellaisen jota Raamatusta ei laisinkaan löydy!

>>>Latelette aina vain irrallisia raamatunlauseita. Itse laitat tänne myös kreikkaa mukaan ikäänkuin se tekisi minuun vaikutuksen. Osaan kyllä kreikkaakin kotitarpeiksi.>Teillä on oma uskontomme, meillä taas omamme.>En ole kiinnostunut väittelemään kanssasi, harmistuin vain kun tulette häiritsemään kerrankin asiallista keskustelua.

• Miina I
        mathetes kirjoitti:

Tärkeää on se mitä Raamattu sanassaan ilmoittaa ja opettaa, ei se mitä ihminen sinne olettaa!

Koska Raamattu kertoo uskosta ja uskovien kasteesta Raamatun ilmoittamalla tavalla, niin eikö sen totteleminenkin kuulu ihmisten noudatettavaksi juuri niinkuin se sanaan on ilmoitettu ja kirjoitettu!?

Nyt kuitenkin kirkot toimivat oman kastetapansa mukaisesti, eli sellaisen jota Raamatusta ei laisinkaan löydy!

>>>Latelette aina vain irrallisia raamatunlauseita. Itse laitat tänne myös kreikkaa mukaan ikäänkuin se tekisi minuun vaikutuksen. Osaan kyllä kreikkaakin kotitarpeiksi.>Teillä on oma uskontomme, meillä taas omamme.>En ole kiinnostunut väittelemään kanssasi, harmistuin vain kun tulette häiritsemään kerrankin asiallista keskustelua.

koska oli väärä!

• Äiti ja kummi kirjoitti:

Äiti ja kummi ...Uutta minulle, että kastepukua on pidetty viikko vielä kastamisen jälkeenkin.
        ----
        KASTEPUVUN HISTORIAA.
        Kautta aikojen vaatteilla on ollut suuri merkitys.
        Myös kastepuvun pitkä historia opettaa meitä paljon kasteen sisällöstä ja merkityksestä.

Kastepukua käytettiin jo alkukirkon aikoina. Yleensä kasteet toimitettiin ulkona puron varrella tai lähteellä.

Minulla on Luther-Säätiön (www.luthersaatio.com) PYHÄKÖN LAMPPU-lehti jossa on PER-OLOF SJÖGRENIN artikkeli ”Kastepuku pelastuksen vaate”.

Artikkelissa kerrotaan kuinka kaste alkujaan tomitettiin:
        ”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun. Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän.

Kun kaste sittemmin siirtyi kirkkotilaan, sitä ei ensin suoritettu meille perinteiseksi tulleessa kastemaljassa vaan altaassa.
        Tässäkin kastettava riisui vanhat vaatteensa altaan toisessa päässä ja laskeutui veteen. Kasteen tapahduttua hän nousi vedestä toisessa päässä, jossa myös oli portaat. Täällä kastettu otti vastaan valkoiset vaatteet. Jos kastettava oli lapsi, hänet kannettiin veteen ja sieltä pois”.

• artikkeli
        Tapio522 kirjoitti:

Äiti ja kummi ...Uutta minulle, että kastepukua on pidetty viikko vielä kastamisen jälkeenkin.
        ----
        KASTEPUVUN HISTORIAA.
        Myös kastepuvun pitkä historia opettaa meitä paljon kasteen sisällöstä ja merkityksestä.

Kastepukua käytettiin jo alkukirkon aikoina. Yleensä kasteet toimitettiin ulkona puron varrella tai lähteellä.

Minulla on Luther-Säätiön (www.luthersaatio.com) PYHÄKÖN LAMPPU-lehti jossa on PER-OLOF SJÖGRENIN artikkeli ”Kastepuku pelastuksen vaate”.

”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun. Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän.

Kun kaste sittemmin siirtyi kirkkotilaan, sitä ei ensin suoritettu meille perinteiseksi tulleessa kastemaljassa vaan altaassa.
        Tässäkin kastettava riisui vanhat vaatteensa altaan toisessa päässä ja laskeutui veteen. Kasteen tapahduttua hän nousi vedestä toisessa päässä, jossa myös oli portaat. Täällä kastettu otti vastaan valkoiset vaatteet. Jos kastettava oli lapsi, hänet kannettiin veteen ja sieltä pois”.

"Artikkelissa kerrotaan kuinka kaste alkujaan tomitettiin:
        ”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun. Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän."

Kun kaste suoritettiin alkujaan näin, niin sekin
        todistaa,
        että kastettava oli sen ikäinen, että pystyi
        itse riisumaan ja pukemaan itsensä.

• Miina I
        artikkeli kirjoitti:

"Artikkelissa kerrotaan kuinka kaste alkujaan tomitettiin:
        ”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun. Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän."

Kun kaste suoritettiin alkujaan näin, niin sekin
        todistaa,
        että kastettava oli sen ikäinen, että pystyi
        itse riisumaan ja pukemaan itsensä.

vastakastetun eli neofyytin.

Ortodoksisessa kastetoimituksessa tämä "vanhurskauden vaatteeseen" pukeminen on eräs katetoimituksen osa. Pappi pukee kastepuvun kastettavan päälle ja sanoo: "Puetaan Jumalan palvelija N.N. vanhurskauden pukuun nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen."

Samalla tavalla myös ortodoksisessa pappisvihkimyksessä vihittävä viedään alttariin vihittäväksi diakoniksi, presbyteeriksi tai piispaksi. Viedään kahden häntä noutamaan tullen papin/ diakonin voimin. Vihittävä ei itse mene, vaan hänet tullaan hakemaan, eikä hän itse päätä kohtaloaan, vaan kaikki annetaan hänelle ylhäältä.

Ihmisen oman tahdon ja individualistisen uskon korostaminen on alkuperäiselle kristillisyydelle täysin vierasta. Eikä uskon omaksuminenkaan (uskoon tulo on väärä käännös) ollut sellaista kuin nykyisessä herätyskristillisyydessä.

Myös kaikkein pienimpien lasten ottaminen kasteen kautta kirkon jäseniksi oli alkukristillisyydessä itsestään selvyys, sillä muutenhan nämä olisivat jääneet ateriayhteydestä osattomiksi. Jumalan palveluksethan pidettiin aluksi kodeissa ja ehtoollinen oli osa tavallista ateriaa.

• mathetes
        Miina I kirjoitti:

koska oli väärä!

Totuuden julistaminen ei koskaan ole hyödytöntä ystävä hyvä! :)

Ehkä sinä koet totuuden hyödyttämäksi, minä en!

Havaitsin lyhyestä vastauksestasi, että ohitat totuuden jos kerran osaat kreikankieltä edes jonkinverran! Silloin tiedät mistä puhuin aiemmin ja jos olet rehellinen omaltatunnoltasi, niin et voi ohittaa totuutta jonka toin esiin! Tai jos ohitat, niin silloin valehtelet ennenkaikkea Jumalalle, et minulle! Minä en ole enään vastuussa sanomattumuudesta sinulle koska olemme asiasta jo keskustelleet ja Jumala sen nyt tietää, mutta jos sinä nyt suljet tuon keskustelemamme tiedon ja et sitä halua todeksi myöntää vaikka sen nyt todeksi tiedät, niin sinulla itsestäsi on omantunnon vastuu Jumalan edessä, ja minä olen nyt vapaa koska tuon tiedon olen sinulle välittänyt!

Jos olet uskossa Jeesukseen Jumalan sanan ja Hengen vaikutuksesta, (Room 10:9-10,17) (Jaak 1:18) niin ota Raamatullinen uskovienkaste joka toimitetaan Raamatun ilmoituksen mukaan veteen upottamalla Jeesukseen uskoville!

-Apt 2:40-41
        -Apt 8:12
        -Apt 18:8

Siunausta ja Jeesus valoa elämääsi!

• lukemaasi
        Miina I kirjoitti:

Ortodoksisessa kastetoimituksessa tämä "vanhurskauden vaatteeseen" pukeminen on eräs katetoimituksen osa. Pappi pukee kastepuvun kastettavan päälle ja sanoo: "Puetaan Jumalan palvelija N.N. vanhurskauden pukuun nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen."

Samalla tavalla myös ortodoksisessa pappisvihkimyksessä vihittävä viedään alttariin vihittäväksi diakoniksi, presbyteeriksi tai piispaksi. Viedään kahden häntä noutamaan tullen papin/ diakonin voimin. Vihittävä ei itse mene, vaan hänet tullaan hakemaan, eikä hän itse päätä kohtaloaan, vaan kaikki annetaan hänelle ylhäältä.

Ihmisen oman tahdon ja individualistisen uskon korostaminen on alkuperäiselle kristillisyydelle täysin vierasta. Eikä uskon omaksuminenkaan (uskoon tulo on väärä käännös) ollut sellaista kuin nykyisessä herätyskristillisyydessä.

Myös kaikkein pienimpien lasten ottaminen kasteen kautta kirkon jäseniksi oli alkukristillisyydessä itsestään selvyys, sillä muutenhan nämä olisivat jääneet ateriayhteydestä osattomiksi. Jumalan palveluksethan pidettiin aluksi kodeissa ja ehtoollinen oli osa tavallista ateriaa.

KASTETTAVA RIISUI......

• Kristityille
        mathetes kirjoitti:

Totuuden julistaminen ei koskaan ole hyödytöntä ystävä hyvä! :)

Ehkä sinä koet totuuden hyödyttämäksi, minä en!

Havaitsin lyhyestä vastauksestasi, että ohitat totuuden jos kerran osaat kreikankieltä edes jonkinverran! Silloin tiedät mistä puhuin aiemmin ja jos olet rehellinen omaltatunnoltasi, niin et voi ohittaa totuutta jonka toin esiin! Tai jos ohitat, niin silloin valehtelet ennenkaikkea Jumalalle, et minulle! Minä en ole enään vastuussa sanomattumuudesta sinulle koska olemme asiasta jo keskustelleet ja Jumala sen nyt tietää, mutta jos sinä nyt suljet tuon keskustelemamme tiedon ja et sitä halua todeksi myöntää vaikka sen nyt todeksi tiedät, niin sinulla itsestäsi on omantunnon vastuu Jumalan edessä, ja minä olen nyt vapaa koska tuon tiedon olen sinulle välittänyt!

Jos olet uskossa Jeesukseen Jumalan sanan ja Hengen vaikutuksesta, (Room 10:9-10,17) (Jaak 1:18) niin ota Raamatullinen uskovienkaste joka toimitetaan Raamatun ilmoituksen mukaan veteen upottamalla Jeesukseen uskoville!

-Apt 2:40-41
        -Apt 8:12
        -Apt 18:8

Siunausta ja Jeesus valoa elämääsi!

Uudestikasteitaan esittelevät uskonlahkot saalistavat kristtyjä rahankiilto silmissään omiin lahkoihinsa lahko-orjuuteen. Älkää antako sitoa uudestikasteilla itseänne orjuuden ikeeseen, lahkot eivät edes peri Jumalan valtakuntaa, lahkoissa on ihan eri henget ja energiat, jotka ihmisiä kaataa ja viskoo maahan. Kiertäkää uskonlahkot kaukaa, älkää menkö katselemaan edes uteliaisuudesta siellä tapahtuvia pseudoihmeitä ja tunnustekoja. Matt.24:24, Matt.7:22-23 ja monet muut kohdat varoittavat kristittyjen sekaan pesiytyneistä uudestikastajalahkoista.

• Miina I
        lukemaasi kirjoitti:

KASTETTAVA RIISUI......

jos oli siihen riittävän vanha, mutta ei PUKENUT ITSE vanhurskauden pukua ylleen. Kaste on sellaista, minkä toiset antavat meille, ei sellainen, jonka itse otamme!

• Miina I
        Kristityille kirjoitti:

Uudestikasteitaan esittelevät uskonlahkot saalistavat kristtyjä rahankiilto silmissään omiin lahkoihinsa lahko-orjuuteen. Älkää antako sitoa uudestikasteilla itseänne orjuuden ikeeseen, lahkot eivät edes peri Jumalan valtakuntaa, lahkoissa on ihan eri henget ja energiat, jotka ihmisiä kaataa ja viskoo maahan. Kiertäkää uskonlahkot kaukaa, älkää menkö katselemaan edes uteliaisuudesta siellä tapahtuvia pseudoihmeitä ja tunnustekoja. Matt.24:24, Matt.7:22-23 ja monet muut kohdat varoittavat kristittyjen sekaan pesiytyneistä uudestikastajalahkoista.

jatkuva tyrkyttäminen ja tyrkyttäytyminen. Heillä on oma lahkouskonsa kirkoilla taas alkuperäinen kristinusko. Ne ovat kaksi eri asiaa. Näennäisesti puhutaan muka samasta asiasta, mutta ollaan tosiasiassa hyvin kaukana toisista.

• mathetes
        Kristityille kirjoitti:

Kun pää ei enään anna järkeviä sanoja ulos, alkaa "lahkottelu"!

En minä siitä pahastu, senkus nimittelet vain, vain sinä itse olet kerran vastuussa omista sanoistasi Herran edessä! :)

Toivon totisesti Jeesuksen nimessä ettei tuo järjetön vuodatuksesi ole esteenä pelastuksellesi!

Siunausta!

• mathetes
        Miina I kirjoitti:

jatkuva tyrkyttäminen ja tyrkyttäytyminen. Heillä on oma lahkouskonsa kirkoilla taas alkuperäinen kristinusko. Ne ovat kaksi eri asiaa. Näennäisesti puhutaan muka samasta asiasta, mutta ollaan tosiasiassa hyvin kaukana toisista.

Näyttää siltä, että ummistat silmäsi tosiasiolta aivan totaalisesti! Et edes yritä ottaa asioista selvää! Sinä ja kumppanisi turvaudutte näköjään heti lahkotteluun kun teiltä järkevä keskustelu ei enään onnistu. Luulette että sillä asia kuittaantuu! Ei kuittaannu, vaan vedätte itsenne yhä syvemmälle valheen vaatteen alle ja sokaistutte entistä enemmän kirkkonne manipulaatioon, ettekä edes näe sitä. Kirkollinen "Valhevalkeus" on sokaissut teidät kokonaan!

Siinä olet oikeassa että kristillisyyksissä on eroa! Kirkon kristillisyys ja Raamatun sanan kautta uudestisyntynyt Kristillisyys ovat kaksi täysin eri asiaa! Kirkollisessa tapauksessa pakkokastetaan vastustuskyvyttämiä pieniä ihmisiä "pakkokristityiksi" joista aikanaan tulee vartuttuaan kastettuja kirkollisveroa maksavia "nimikristittyjä"! Vain hyvin harvat heistä tulevat oikeasti uudestisyntyneiksi Kristityiksi, mutta se tapahtuukin sitten oikeasti Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta, ei kasteen vaikutuksesta kuten kirkko virheellisesti opettaa!

>>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä",

23 (te, jotka olette uudestisyntyneet),
        ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä,
        (Jumalan elävän ja pysyvän - sanan kautta)!

-Sanot.
        >>>Näennäisesti puhutaan muka samasta asiasta, mutta ollaan tosiasiassa hyvin kaukana toisista.

• tähän lisää
        Miina I kirjoitti:

jos oli siihen riittävän vanha, mutta ei PUKENUT ITSE vanhurskauden pukua ylleen. Kaste on sellaista, minkä toiset antavat meille, ei sellainen, jonka itse otamme!

Papit olivat tuolloin miespuolisia, mutta delegoivat tietysti aikuisen naisen kastamisen naispuoliselle työntekijälle!

• Kristuksen kanssa kirjoitti:

syntinen herää kasteessa Kristuksen kanssa: "Taivaassa on ilojuhla, kun synti pestään pois kasteessa ja lapsi puetaan Kristuksen autuuteen ja hääpukuun. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme Kristukseen kastetut, olemme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseen kastetut"? (Room.6:3-4)
        ---
        Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt. 22:1-14).

Kuningas lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita (j. 2,4), mutta nämä eivät halunneet tulla.
        Lopulta palvelijat menivät teille ja aitovierille ja saivat näin koottua häähuoneen täynnä väkeä (j.8-11).

Mutta häävieraitten joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin (j.11). Hänet heitettiin pois häävieraitten joukosta (j. 13). Jeesus viittaa tässä senaikaiseen itämaiseen tapaan, jonka mukaan hääkutsun mukana saatettiin lähettää juhlaan tarkoitettu puku. Joka saapui häihin ilman tätä pukua, osoitti väheksyntää lähetettyä pukua kohtaan; hänelle kelpasivat omat vaatteet.

Kun ajattelemme kastetta, niin moni yrittää senkin kautta pystyttää omaa vanhurskautta tekemällä siitä oman kuuliaisuuden teon.
        Hänelle ei kelpaa Kristuksen lahjoittama vanhurskauden puku.
        ”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).

Kastetta ei tietystikkään tule ajatella pelkkänä vaatekysymyksenä.
        Kastepuku kuvainnollisena ilmaisuna on Raamatussa ilmaus siitä, mitä kasteessa tapahtuu, mikä on siis kasteen sisältö. Apostolit puhuvat ”Kristukseen pukeutumisesta”; Room. 13:12,14, Gal. 3:27, Ef. 4:24, 6:11, Kol. 3:14, 1. Piet. 5:5.
        ---
        Kysymyksiä uskovien kasteen kannattajille:
        "Mitä valkoinen kastepuku teille merkitsee?
        (Onhan se myös teillä käytössä.)
        Milloin se tuli teillä käytäntöön"?

• Miina I kirjoitti:

Miina I: "Ei, kyllä kastepukuun aina toiset pukevat".
        "Pappi pukee kastepuvun kastettavan päälle ja sanoo: "Puetaan Jumalan palvelija N.N. vanhurskauden pukuun nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen."
        ----
        Näinhän se taitaa olla!

Vaatteiden riisuminen ja toiseen pukeutuminen kuvaa täydellistä siirtymistä vanhasta uuteen, mikä tapahtuu siis kasteessa.

Ilmaisu ”kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” voimallisesti vakuuttaa, että uskova saa kasteessaan uuden minuuden.
        Jumala itse tunnustaa uskon kautta kastetun ihmisen lapsekseen (Gal. 3:26), joka on isänsä kuva.

Jo Vanhassa Testamentissa voimme nähdä esikuvan "Kristuksen päällepukemisesta";
        "Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä" (1.Moos.3:21".

Pukemalla Aadamin ja Eevan eläimen nahasta tehtyyn pukuun Jumala viittasi siihen, että hän oli kerran valmistava ihmisille vanhurskauden ”puvun” Kristuksen, ”Jumalan Karitsan” kuoleman kautta.

(Olemmehan Kristuksen Jeesuksen kuolemaan kastetut, (Room. 6:3).

• Miina I kirjoitti:

Miina I:"Ihmisen oman tahdon ja individualistisen uskon korostaminen on alkuperäiselle kristillisyydelle täysin vierasta".
        ---
        Aivan!

Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa ja tärkein jää huomioimatta; Mikä on kasteen sisältö.

Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
        Kastaa-verbi on säännöllisesti passiivimuodossa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi? (Kreikankielen tuntijana voit tarkistaa nämä väitteeni Raamatusta!)

Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.

• Hiatanee
        Tapio522 kirjoitti:

----
        KASTEPUVUN HISTORIAA.

ett kastetut vauvat vieläkin kävelis omill jaloill viikon verran valakiassa vaatteissans!

• lentää taas
        Tapio522 kirjoitti:

Miina I:"Ihmisen oman tahdon ja individualistisen uskon korostaminen on alkuperäiselle kristillisyydelle täysin vierasta".
        ---
        Aivan!

Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa ja tärkein jää huomioimatta; Mikä on kasteen sisältö.

Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
        Kastaa-verbi on säännöllisesti passiivimuodossa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi? (Kreikankielen tuntijana voit tarkistaa nämä väitteeni Raamatusta!)

Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.

Tapoilla on patolooginen taipumus väittää, että alkukielessä ei ole sitä tai tätä, jos joku asia
        ei sovi hänen oppiinsa.
        Kovin ovat olleet huonoja nuo eri maiden kääntäjät, kun esim ainoastaan suomalaisesta Raamatusta on jätetty pois tuo Ap 8:37 Filippus kysyi häneltä:
        "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi:" Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan poika". Hän käski pysäyttää vaunut ja he
        molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen
        ja Filippos kastoi hänet."
        Kovin oli individualistinen myös tuo vanginvartija, joka kysyi: "Mitä MINUN pitää te-
        kemän, että pelastuisin?"
        Samoin Paavali, jolle sanottiin: "Anna kastaa ITSESI".
        Ja helluntaina: "Mitä MEIDÄN pitää tekemän,
        Ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen."

Ei kysytty: Mitä vanhempien ja papin täytyy tehdä?

Koetappas keksiä vakuuttavampi selitys, tuo ei oikein purrut.

• Miina I
        tähän lisää kirjoitti:

Papit olivat tuolloin miespuolisia, mutta delegoivat tietysti aikuisen naisen kastamisen naispuoliselle työntekijälle!

naisten kasteissa ja voiteluissa. Ilmeisesti eri sukupuolet kastettiin erikseen, koska on olemassa vanha määräys, että kummin pitää olla samaa sukupuolta kastettavan kanssa. Eri sukupuolta ollut kummi ei olisi päässyt sisään kastetilaisuuteen.

Kummit liittyivät alunperin katekumeenikasteeseen. He olivat oli kastettavien takaajia, jotka todistivat heidän kääntymyksensä vilpittömyyden. Vasta myöhemmin kummeja alettiin nimitää hengellisiksi vanhemmiksi ja lapsena kastetuille alettiin asettaa kaksi kummia, kummiäiti ja kummi-isä. Lapsena kastetuilla sen sijaan ei alkukirkon aikana ilmeisestikään ollut kummeja, vaan kristityt vanhemmat huolehtivat itse lapsistaan.

• Miina I
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Aivan!

Tämä passiivi on säilynyt ortodoksisen kirkon sakramenttien kaavoissa. Sanotaan esim "Kastetaan Jumalanpalvelija N.N. nimeen Isän, amen, Pojan amen ja Pyhän Hengen amen. Amenen kohdalla kastaettava nostetaan ylös altaasta.

Anabaptistit, joilla ei ole tradition jatkuvuutta, kastavat vain yksinkertaisella upotuksella. Olen kerran ollut helluntaiseurakunnassa kastetilaisuudessa, kun eräs ystäväni otti "uskovien kasteen". Siinä meni kaikki päin vastoin kuin mitä kuuluisi. Kastettavat kastettiin alboissa, jotka riisuttiin sitten pois ja kaste toimitettiin vain yksinkertaisella upotuksella. Sellaista se on, kun ei ole apostolista jatkuvuutta.

• se on
        Miina I kirjoitti:

Tämä passiivi on säilynyt ortodoksisen kirkon sakramenttien kaavoissa. Sanotaan esim "Kastetaan Jumalanpalvelija N.N. nimeen Isän, amen, Pojan amen ja Pyhän Hengen amen. Amenen kohdalla kastaettava nostetaan ylös altaasta.

Anabaptistit, joilla ei ole tradition jatkuvuutta, kastavat vain yksinkertaisella upotuksella. Olen kerran ollut helluntaiseurakunnassa kastetilaisuudessa, kun eräs ystäväni otti "uskovien kasteen". Siinä meni kaikki päin vastoin kuin mitä kuuluisi. Kastettavat kastettiin alboissa, jotka riisuttiin sitten pois ja kaste toimitettiin vain yksinkertaisella upotuksella. Sellaista se on, kun ei ole apostolista jatkuvuutta.

kun ei ole katolisen kirkon jatkuvuutta. Ei tarvitse
        suudella ikoneja eikä rukoilla Mariaa.
        Ehtoollisessakin saa vain viiniä vaikka Raamatussa
        seurakunta sai leipää ja viiniä.
        Eikä ole
        osallinen kirkon julmuuksiin ja murhiin.
        Katolinen kirkko on surmannut n 80 miljoonaa toi-
        sinajattelijaa olemassaolonsa aikana.
        Tämäkö olisi alkukirkon perintöä??????????

• Miina I
        Tapio522 kirjoitti:

syntinen herää kasteessa Kristuksen kanssa: "Taivaassa on ilojuhla, kun synti pestään pois kasteessa ja lapsi puetaan Kristuksen autuuteen ja hääpukuun. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka olemme Kristukseen kastetut, olemme hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseen kastetut"? (Room.6:3-4)
        ---
        Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt. 22:1-14).

Kuningas lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita (j. 2,4), mutta nämä eivät halunneet tulla.
        Lopulta palvelijat menivät teille ja aitovierille ja saivat näin koottua häähuoneen täynnä väkeä (j.8-11).

Mutta häävieraitten joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin (j.11). Hänet heitettiin pois häävieraitten joukosta (j. 13). Jeesus viittaa tässä senaikaiseen itämaiseen tapaan, jonka mukaan hääkutsun mukana saatettiin lähettää juhlaan tarkoitettu puku. Joka saapui häihin ilman tätä pukua, osoitti väheksyntää lähetettyä pukua kohtaan; hänelle kelpasivat omat vaatteet.

Kun ajattelemme kastetta, niin moni yrittää senkin kautta pystyttää omaa vanhurskautta tekemällä siitä oman kuuliaisuuden teon.
        Hänelle ei kelpaa Kristuksen lahjoittama vanhurskauden puku.
        ”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).

Kastetta ei tietystikkään tule ajatella pelkkänä vaatekysymyksenä.
        Kastepuku kuvainnollisena ilmaisuna on Raamatussa ilmaus siitä, mitä kasteessa tapahtuu, mikä on siis kasteen sisältö. Apostolit puhuvat ”Kristukseen pukeutumisesta”; Room. 13:12,14, Gal. 3:27, Ef. 4:24, 6:11, Kol. 3:14, 1. Piet. 5:5.
        ---
        Kysymyksiä uskovien kasteen kannattajille:
        "Mitä valkoinen kastepuku teille merkitsee?
        (Onhan se myös teillä käytössä.)
        Milloin se tuli teillä käytäntöön"?

joka nyt on otettu uuteen luterilaisen virsikirjaan sanotaan: "Itsessäni olen kyllä, köyhä kurja syntinen/ mutta Yljän puku yllä olen lumivalkoinen. Olen puhdas kaunis lilja mestarini tarhassa,/ olen taivaan kypsä vilja armostansa suuresta. (Virsi 621)

• Miina I
        se on kirjoitti:

kun ei ole katolisen kirkon jatkuvuutta. Ei tarvitse
        suudella ikoneja eikä rukoilla Mariaa.
        Ehtoollisessakin saa vain viiniä vaikka Raamatussa
        seurakunta sai leipää ja viiniä.
        Eikä ole
        osallinen kirkon julmuuksiin ja murhiin.
        Katolinen kirkko on surmannut n 80 miljoonaa toi-
        sinajattelijaa olemassaolonsa aikana.
        Tämäkö olisi alkukirkon perintöä??????????

pahaa poissaolevista. Mitä roomalaiskatolisen kirkon historia tähän kastekeskusteluun kuuluu?

Helluntailaisten kansanusko kielillä puhumisineen, saarnaajien palvomisineen ym ei ole yhtään sen korkeatasoisempaa kuin katolisten maiden kansanomainen ihmeuskokaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      192
      6756
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      156
      1965
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      53
      1169
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1051
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1015
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      947
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      918
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe