Kun sanotaan Raamatussa että Pyhä Henki on persoona niinkuin Jeesus ja Jumala,mutta Hän on Henki nimeltään sitä minä ole oikein käsittänyt, jos osaatte tähän vastata olisin kiitollinen siitä.
Voisiko kukaan antaa
3
100
Vastaukset
Tarkasti ottaen Raamattu ei mainitse P.Henkeä varsinaisesti persoonana, "koska persoona-käsite kehittyi kristillisessä kirkossa myöhemmin Kristuksen jumaluutta koskevissa dogmaattisissa pohdiskeluissa".
Raamattu myöskään ei tunne kirjaimellisesti kolminaisuusoppia mutta ainekset kolminaisuusopin muodostukselle löytyvät jo Vanhasta- ja varsinkin Uudesta Testamentista.
Lähteet: Nikolainen,Pirinen,Simojoki,Sinnemäki. Kirkko Suomessa;
Teinonen. Ajasta ylösnousemukseen.Pyhä Henki on persoona aivan kuten Poika ja Isäkin. Kaikki ovat silti yhtä erottamatta ja sekoittamatta.
Pyhä Henki ei ole jokin tuuli tai kaasu tai ajatus tai liike.
”Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.” (Ef 4:30) Tuuli ei murehdi, persoona murehtii.
”Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,”, ”Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki.”, ” Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut.", ” "Näin sanoo Pyhä Henki:”, ” "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne” (Heb 3:7, Mark 13:11, Apt 13:2, 21:11, 28:25) Tuuli ei puhu, persoona puhuu.
Pyhän Hengen toinen nimi on Puolustaja: "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26) Tuuli ei voi opettaa eikä muistuttaa, persoona voi.
Raamattu myös käskee kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen eli Pyhä Henki rinnastetaan noihin kahteen muuhun. ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt 28:19)
Pyhä Henki on siis suuressa arvossa ja on vakava paikka Häntä väheksyä. ”Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.” (Matt 12:32)Jumaluteen kuuluu Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Kaikissa näisä muodoissa Jumala on ilmaissut itsensä ihmiskunnalle.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1.html
Siunusta
jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2101386- 961256
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan2950Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9908Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛85862Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle14812- 32800
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.57786T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37738Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44724