Itä-Saksan autot

rabantti

Kommunistissen ideologiaan kuului tuottaa 2-tahtisia saastuttavia ja vaikeakäyttöisiä autoja kuten Trabant ja Wartburg. Länsi-Euroopassa viimeiset 2-tahtiautot valmistettiin 60-luvulla, mutta DDR teki niitä vielä 80-luvun loppupuolella. Väkisin työnnettiin näitä markkinoille.

Suomessa täytyi kuljettajan aina tankatessa muistaa lisätä öljyän bensan joukkoon. Ja nimenomaan tarkasti 2% öljyä. Ja öljy piti laittaa tankkiin ennen bensaa, jotta se sekoittuisi kunnolla. Seossuhteen piti olla tarkasti 2%. Jos öljyä oli liikaa, seurasi entistäkin kovempi savutus ja moottorin karstoittuminen. Jos öljyä oli liian vähän, seurasi moottorin kiinnileikkautuminen. Öljy oli hankalissa kaksitahtiöljypurkeissa. Niitäkään ei ollut aina saatavilla kaikilta huoltoasemilta.

DDR:ssä oli tosin molemmilla huoltamoketjuilla asemilla aina niin sanottu BENZIN-ÖL -mittari, josta sai valmista seosbensaa kakstahtiautoille ja moottoripyörille. Mutta tällaisia ei liene ollut Suomessa ainakaan kovinkaan paljon.

22

1736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T Urpo

      Näkyy tässä auto osiossa aika selkeästi.

      Sosialismin varassa olisivat airbagit, kolaritur-
      vallisuus, katalysaattorit ja huikkassuodattimet
      jääneet keksimättä.

      Tässä on se pointti joka tekee sosialismista
      sietämättömän.

      Se tekninen pysähtyneisyys ja motivaation puute.

      Ollaan vaan duunissa, nostellaan palkkaa skeida-
      paperissa ja kaikilla on "mukavaa".

    • Rabantti on hyvä esimerkki kommunistien ympäristöystävällisyydestä.

      Mitä kommunistit tekivät ympäristön suojelemiseksi?

      No yksi hyvä esimerkki kommunistien ympäristötietoisuudesta oli heidän järkevä päätöksensä antaa maassa valta markkinavoimille ja näin häipyivät savuttavat ja pahanhajuiset itäautot katukuvasta melko nopeasti.

      /Kalle, joka muistelee kommunistien suurtyötä ympäristön parantamiseksi kommunistivetoisissa maissa - siis kommunistien luopumista vallasta

      • kustavilainen

        ympäristön suojelemiseksi? Ei kelpaa Kioton sopimus, menee kuulemma työpaikkoja jenkeistä. Valitettavaa piittamattomuutta ympäristösta niin kapitalistien kuin kommunistien puolelta. Kiinalaiset ovat pilanneet jätevesillään paljon vesistöjä. Sielläkin on herätty, kuinkas muuten, - kun kalasaaliit ovat romahtaneet. Samoin neukkulassa tyrittiin käyttämällä vesistöjä kasteluun ja lopputuloksena oli suolajärviä! On Suomessakin tyritty: Lohjanjärvi oli yhtä levälauttaa ja kuuluisa oli myös Lievestuore. Minusta se kertoo vain siitä, että yritykset saastuttavat niin kauan kuin se on kannattavampaa kuin tehdä asiat ympäristöystävällisimmin.


      • T Urpo
        kustavilainen kirjoitti:

        ympäristön suojelemiseksi? Ei kelpaa Kioton sopimus, menee kuulemma työpaikkoja jenkeistä. Valitettavaa piittamattomuutta ympäristösta niin kapitalistien kuin kommunistien puolelta. Kiinalaiset ovat pilanneet jätevesillään paljon vesistöjä. Sielläkin on herätty, kuinkas muuten, - kun kalasaaliit ovat romahtaneet. Samoin neukkulassa tyrittiin käyttämällä vesistöjä kasteluun ja lopputuloksena oli suolajärviä! On Suomessakin tyritty: Lohjanjärvi oli yhtä levälauttaa ja kuuluisa oli myös Lievestuore. Minusta se kertoo vain siitä, että yritykset saastuttavat niin kauan kuin se on kannattavampaa kuin tehdä asiat ympäristöystävällisimmin.

        On tyritty. Tosin jos jenkkilä olisi kommunisti-
        valtio niin sillä kulutustasolla maa olisi muuttu-
        nut jo elinkelvottomaksi.

        70 luvulla tuli Kaliforniassa voimaan autojen
        päästörajoitukset.

        Mallistojen keskikulutuslaki ja katti taidettiin
        lanseerata uudella mantereella ensimmäisenä.

        Hybridi autoja myydään Ameriikassa ihan toiseen
        tahtiin kuin euroopassa.

        Toki on SUVejakin. Itse asiassa markkinatalous
        toimii siellä ja veikkaanpa että ympäristöasiat
        alkavat lopulta etenemään paremmin kuin meillä.

        Markkinalähtöisesti kysyntä pohjalta.

        Jos kansa alkaa tahtomaan niin kovinkin kapitalis-
        ti peesaa täysillä mukana.

        Ansaitakseen ympäristön suojelulla ja kaikilla
        on hauskaa.

        Niin myyjällä kuin ostajalla.


    • Makoileva stallari

      Se oli valmistettu jo valmiiksi kierrätetyistä materiaaleista, tähän ei kapitalistinen teknologia pystynyt! :)

      • Makoileva stallari

        oli vain seitsemän liikkuvaa osaa, tähän ei kapitalistinen teknologia pystynyt!


      • Wäinä
        Makoileva stallari kirjoitti:

        oli vain seitsemän liikkuvaa osaa, tähän ei kapitalistinen teknologia pystynyt!

        Kyllä jenkitkin olisivat osanneet Trabun rakentaa mutta he eivät olisi saanet sitä käymään.


      • Zil.
        Wäinä kirjoitti:

        Kyllä jenkitkin olisivat osanneet Trabun rakentaa mutta he eivät olisi saanet sitä käymään.

        Joo kyllä se saksalainen olla pitää joka Trabun osaa rakentaa. Studepaker se se vasta neukkulan johtajille passas. Saivat niitä sota apuna ameerikoista. Se materiaali apu on vieläkin huhujen mukaan maksamatta. Tiäthä sä se materiaali apu. Niin nämä humut kopiovat siitä johtajilleen Zil merkkisen menopelin. Sillä oli hyvä keikaroida Moskovan uulitsoilla. Lahjoittivat noi humut Paasikivellekkin yhden kapaleen. Alli sillä sitten kyytiä sai. Se on museossa nyt. Neukut jättivät "rojaltit" maksamatta. Kuusisen käytössä oli kaksi kappaletta. Kusipää edellä ja pyssymiehet takimaisessa Zilissä. Niin kyllä suunnitelma talous osaa kopioida. Muuhun se ei pystykkään.


      • DDR-OFIZZER GRUBER

        TRABANTIT NÄIN 2001 UNKARISSA SELLAISEN


      • reilusti
        DDR-OFIZZER GRUBER kirjoitti:

        TRABANTIT NÄIN 2001 UNKARISSA SELLAISEN

        Oli niitä suomessa myynnissä. Se oli sitä aikaa ku wolkkaria mainostettiin koputa tähän niin tiedät miksi wolkkari kestää. Keskisuomalaisessa oli tälläinen mainos etusivula ja takasivulla pieni mainos miksi sitä turhaa koputtaa lyö vain reilusti kyllä Trabantti kestää.


      • sellainenkin oli
        Wäinä kirjoitti:

        Kyllä jenkitkin olisivat osanneet Trabun rakentaa mutta he eivät olisi saanet sitä käymään.

        Ihan varmasti neukku disainia. Kaapppari ovet. Sota invalideille tehty. Moottori kesti jopa 30 tuhatta kilsaa. Se lämpötalous siellä moottorissa.


      • Wäinä
        sellainenkin oli kirjoitti:

        Ihan varmasti neukku disainia. Kaapppari ovet. Sota invalideille tehty. Moottori kesti jopa 30 tuhatta kilsaa. Se lämpötalous siellä moottorissa.

        Ja oli Neckar Jakst. Eikos sellainenkin ollut kuin Donau.
        Toisaalta tehtiin niitä autoja köyhille lännessäkin, oli NSU Prinz - se Nusu. Sitten Deutche Kinderwagen,Saksalainen Lastenvaunu DKW. Australian ylpeys Holden ja Citroen 2 CV. Jos rättäriä olisi tehty Ranskan sijasta DDR:ssa, miten hauskaa meidän porvareillamme nyt olisikaan kun Trabukin noin huvittaa.


      • Wäinä kirjoitti:

        Ja oli Neckar Jakst. Eikos sellainenkin ollut kuin Donau.
        Toisaalta tehtiin niitä autoja köyhille lännessäkin, oli NSU Prinz - se Nusu. Sitten Deutche Kinderwagen,Saksalainen Lastenvaunu DKW. Australian ylpeys Holden ja Citroen 2 CV. Jos rättäriä olisi tehty Ranskan sijasta DDR:ssa, miten hauskaa meidän porvareillamme nyt olisikaan kun Trabukin noin huvittaa.

        Rättisitikassa oli sentään 4-tahtimoottori, joten se ei savuttunut, ei kärryttänyt eikä haissut pahalle Trabantin tavoin. Rättisitikan pellit olivat myös metallia eikä sateessa mätänevää pahvia.

        /Kalle, joka myös muistelee autojen historiaa


    • Wäinä

      Mainitsemaasi aikaan Suomessa taisi olla parisataatuhatta mopoa ja samanmoinen määrä moottorisahoja. Teräketjuöljyt menivät suoraan metsäpohjiin,kannot voideltiin vesakontorjunta-aineilla,pylväspuut kyllästettiin avokyllästämöissä vesien varsilla,sahojen sinistymisenestoaineet ovat maaperässä vieläkin,vesillä melusivat kaksitahtimoottorit,mailla moottorikelkat. Tehometsätalouden alun ja avohakkuiden aikaan metsäojia kaivettiin kilometrimäärä,jolla maapallon ympärys ojitettaisiin neljäkymmentä kertaa. Tuon ja tekojärvien takia maaperän elohopea lähti liikkeelle ja kerääntyi ravintoketjun huipulle.

      Kemijoki tuotti aikoinaan 1 150 000 lohen jokipoikasta kasvamaan mereen. Tänään ei tuota.Ei tuota Kymijoki,ei Kokemäenjoki,Aurajoki,Vantaanjoki. Ei Simo,Pyhä,Lesti taikka Perho ja mitä niitä nyt onkaan.
      Talvitulvat sentään saatiin aikaisiksi.

      Polttoaineenjakelussa on ensin 150 km tyhjää,sitten on neljä huoltoasemaa.Taas sama tyhjää ja sitten läjässä neljä huoltoasemaa. Polttoaineen jakelun kannalta tuo on tarpeetonta.Laitilassa munittu muna ajetaan rekoilla tarkastamoon,sitten pakkaamoon,sitten Keskon varastolle Pitäjänmäelle. Sieltä se lähetetään Laitilaan syötäväksi ja valtio maksaa subvention. Samoin tapahtuu muissakin ruoka-aineissa.

      Juusto kuskataan Valiolle leimattavaksi,kalja tehdään missä tehdään mutta ajetaan tankeilla Keravalle pullotettavaksi.
      Metsäteollisuuden puunhankinta-alueet ovat sikinsokin. Puuta ajetaan ristiin. Kun taksikuski näkee kotikylän miehen kaupungin taksitolpalla,hän ei saa ottaa tätä kyytiin,kaupungista ajaa kylille kaksi taksia peräkkäin. Toinen niistä on tyhjä. Näin toimii vapaa kilpailu,lainsäätäjä on oivaltanut taksikuskien äärettömän kateuden.

      Saman torin ympärillä on viisi apteekkia,viiteen eri kohteeseen kuljetetaan aspiriinia ja känsälaastaria juuri siihen aikaan kun ruuhkat ovat pahimmillaan.

      Kaikki tämä tehdään siksi,että vallitsisi vapaa kilpailu. Ettei meillä olisi puunostokartelleja,ettei meillä kaikissa apteekeissa olisi suurinpiirtein samat hinnat,etteivät autokoulut,katsastusasemat ja huoltokorjaamot sopisi taksoja keskenään,että huoltoasemien välillä vallitsisi kilpailu bensan hinnan kolmannesta desimaalista,että Lapin Kulta maksaisi pitkän kuljetusmatkan takia kaksi senttiä muita enemmän,että maito maksaisi saman verran kuin toiselta puolen maapalloa tuotu öljy,että sähköyhtiöt olisivat kilpailutettavissa.

      Tuon takia meillä ei uiteta puuta nippu-uittoina tai kuljeteta proomuilla sellutehtaalle vesitse.Meillä puuta ei kuljeteta myöskään toiseksi halvimmalla tavalla, rautateitse. Rekalla ne ajaa pitää kun sellainen kerta on keksitty.

      Esimerkkejä noiden lisäksi jokainen löytää pilvin pimein. Markkinatalousjärjestelmästä puuttuu järkevä suunnittelu,se kuluttaa,saastuttaa,teettää turhaa työtä joka maksetaan hintoina ja veroina. Markkinatalouden kaaosta ei muuta muuksi se,olipa asiat Neuvostoliitossa tai DDR:ssa miten tahansa tai millä tavalla ne ovat nyt Pohjois-Koreassa.Mikä puolustus asioitten jamalle sellainen on,että onhan meilläkin jääpuikko persiissä mutta noilla on kaksi?

      Vähän helkkarin monta Trabanttia saa savutella,ennenkuin ne päästöjen osalta vastaavat meidän hukkakuljetuksiamme.
      Suomalaiset näet asuvat saaressa. Kahdeksankymmentä prosenttia tulevasta ja lähtevästä tavarasta kulkee meriteitse. Joka satamaan on vedetty kiskot,tavara liikkuu kumipyörillä. Liikkuu siksi,että persaukinaisempikin porvari voi ostaa rekan tai kaksi. Vekselivetoisessa tavarajunassa Pappamannisellakin olisi kuusi vaunua ja kiskoja ei lainkaan.

      Etsikääpä Google Earth,siitä Savonlinna. Haukiveden puolella kulkee pieni nippuhinaaja. Sen vetämät niput näkee laskea kuvasta.Laskekaapa montako rekkaa tarvitaan kuljettamaan sama puumäärä.
      Ihmetelkää samalla,mihin on kadonnut Olavinlinna?

      • Mitenkäs tämä liturgia kuuluu käsiteltävään aiheeseen Trabantin ympäristöepäystävyllisyydestä?
        Jos Kalle ei nyt muista ihan väärin niin nämä haisevat ja käryävät autot kiellettiin vanhan Liittotasavallan puolella melko pian yhdistymisen jälkeen - vai oliko se jo kohta muurin murtumisen jälkeen.

        /Kalle, joka muistelee kehityksen kulkua Saksoissa - idässä oli päästy jo Trabanttiin asti kun taas lännessä oli tultu vasta mersuun, audiin ja BMW:hen vaikka samalta linjalta lähdettiin 1945


      • Wäinä
        antipunikki kirjoitti:

        Mitenkäs tämä liturgia kuuluu käsiteltävään aiheeseen Trabantin ympäristöepäystävyllisyydestä?
        Jos Kalle ei nyt muista ihan väärin niin nämä haisevat ja käryävät autot kiellettiin vanhan Liittotasavallan puolella melko pian yhdistymisen jälkeen - vai oliko se jo kohta muurin murtumisen jälkeen.

        /Kalle, joka muistelee kehityksen kulkua Saksoissa - idässä oli päästy jo Trabanttiin asti kun taas lännessä oli tultu vasta mersuun, audiin ja BMW:hen vaikka samalta linjalta lähdettiin 1945

        Kuuluu sillä tavalla,että kysymys on kokonaispäästöistä. 14 000 kilometrin ajo keskikokoisella henkilöautolla tuottaa noin 2 tonnia päästöjä,ilmastosopimuksen perusteella ostamme päästöoikeuksia. Jos kiintiömme ylittää 3 tonnin lasketun rajan,hinta kaksinkertaistuu 3 eurosta 6 euroon. Kun laskemme mukaan diesel-autot olemme lähellä tuota rajaa.
        Puhutaan siis keskikokoisista henkilöautoista. Jos päästöihin lasketaan mukaan ammattiliikenne,niin sen kokoluokan dieselmoottorit nostavat päästöt yli sallitun rajan. Se raja ylittyy juuri siitä syystä,että Lapin Kultaa etelään traijaava,tai Keravan pullottamolta tyhjänä palaava tankkiauto ajaa paluumatkan tyhjänä. Sama tapahtuu puunkuljetuksessa,yksi auto ei aja puuta kahteen suuntaan.

        Savuttava Trabant ei ole hyvä juttu,se on kuin ulkohuussi vesirajassa. Meidän tyhjää ajava ammattiliikenteemme ei myöskään ole hyvä juttu,se on sellutehdas sen huussin vieressä. Trabant-jutun tarkoitus oli siis vertauttamalla selventää päästömääriä - muut sen näyttivät ymmärtäneenkin.


      • antipunikki
        Wäinä kirjoitti:

        Kuuluu sillä tavalla,että kysymys on kokonaispäästöistä. 14 000 kilometrin ajo keskikokoisella henkilöautolla tuottaa noin 2 tonnia päästöjä,ilmastosopimuksen perusteella ostamme päästöoikeuksia. Jos kiintiömme ylittää 3 tonnin lasketun rajan,hinta kaksinkertaistuu 3 eurosta 6 euroon. Kun laskemme mukaan diesel-autot olemme lähellä tuota rajaa.
        Puhutaan siis keskikokoisista henkilöautoista. Jos päästöihin lasketaan mukaan ammattiliikenne,niin sen kokoluokan dieselmoottorit nostavat päästöt yli sallitun rajan. Se raja ylittyy juuri siitä syystä,että Lapin Kultaa etelään traijaava,tai Keravan pullottamolta tyhjänä palaava tankkiauto ajaa paluumatkan tyhjänä. Sama tapahtuu puunkuljetuksessa,yksi auto ei aja puuta kahteen suuntaan.

        Savuttava Trabant ei ole hyvä juttu,se on kuin ulkohuussi vesirajassa. Meidän tyhjää ajava ammattiliikenteemme ei myöskään ole hyvä juttu,se on sellutehdas sen huussin vieressä. Trabant-jutun tarkoitus oli siis vertauttamalla selventää päästömääriä - muut sen näyttivät ymmärtäneenkin.

        Ei avausviestissä puhuttu mitään kokonaispäästöistä vaan vain kommunistien suunnitteleman auton ympäristöystävällisyydestä. Tässä kohtaan on täysin asian vierestä ottaa esille länsimaisia dieselkäyttöisiä kuorma-autoja. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Trabantin ja sen käryämisen kanssa.

        Jos haluat kaskustella niistä voit avata asiasta uuden viestiketjun - mutta mieluiten ei täällä kommunistipuolueen palstalla sillä täällä me keskustelemme kommunistisesta puolueesta, sen ideologiasta ja toiminnasta, esim. keskustelu kommunistisen puolueen sotatoimista maatamme kohtaan sopii kuin nenä päähän tälle palstalle mutta sitä ei tee länsimaisten kuorma-autojen ympäristörasitukset.

        /Kalle, joka muistuttaa stalinistia viestiketjun keskustelun aiheesta


      • mmms
        antipunikki kirjoitti:

        Mitenkäs tämä liturgia kuuluu käsiteltävään aiheeseen Trabantin ympäristöepäystävyllisyydestä?
        Jos Kalle ei nyt muista ihan väärin niin nämä haisevat ja käryävät autot kiellettiin vanhan Liittotasavallan puolella melko pian yhdistymisen jälkeen - vai oliko se jo kohta muurin murtumisen jälkeen.

        /Kalle, joka muistelee kehityksen kulkua Saksoissa - idässä oli päästy jo Trabanttiin asti kun taas lännessä oli tultu vasta mersuun, audiin ja BMW:hen vaikka samalta linjalta lähdettiin 1945

        OIS HIENOA JOS OIS KORTTI JOSKUS JA SITTE TALLISSA TRABANT 601 SEDAN BEIGE


      • Wäinä
        antipunikki kirjoitti:

        Ei avausviestissä puhuttu mitään kokonaispäästöistä vaan vain kommunistien suunnitteleman auton ympäristöystävällisyydestä. Tässä kohtaan on täysin asian vierestä ottaa esille länsimaisia dieselkäyttöisiä kuorma-autoja. Niillä ei todellakaan ole mitään tekemistä Trabantin ja sen käryämisen kanssa.

        Jos haluat kaskustella niistä voit avata asiasta uuden viestiketjun - mutta mieluiten ei täällä kommunistipuolueen palstalla sillä täällä me keskustelemme kommunistisesta puolueesta, sen ideologiasta ja toiminnasta, esim. keskustelu kommunistisen puolueen sotatoimista maatamme kohtaan sopii kuin nenä päähän tälle palstalle mutta sitä ei tee länsimaisten kuorma-autojen ympäristörasitukset.

        /Kalle, joka muistuttaa stalinistia viestiketjun keskustelun aiheesta

        Ajattelin,että voisin vähän laajentaa aihetta kun tuo Urpokin heti avauksen jälkeen toisena otsikoi viestinsä Markkinatalouden paremmuuden ..... Ja ihan isoilla kirjaimilla.

        Mitä aiheessa pysymiseen yleensä tulee,ajattelen sinun olevan omien toimiesi takia se viimeinen huomauttamiseen oikeutettu.

        Mutta sanoppa,onko Israelilla oikeus ennakoivaan iskuun Indonesian muslimiterroristeja vastaan Jakartassa. Heillä on USA:n tiedustelun todistuksen mukaan yhteys AlQuaidan Afganistanilaistaistelijoihin,jotka ovat ilmoittaneet päämääräkseen Israelin pyyhkäisemisen pois maan päältä.

        Jos tästä nyt jonkinlainen keskustelu tulee,haluan jo etukäteen huomauttaa että älä taas ajattele toisen päällä,ajattele omallasi. Älä laita käsityksiäsi toisten käsityksiksi. Älä perustele omiasi siltä pohjalta miten kuvittelet vaikkapa minun ajattelevan. Kerro ihan vaan noin vapaasti ja omin sanoin mitä mieltä olet.


      • Wäinä kirjoitti:

        Ajattelin,että voisin vähän laajentaa aihetta kun tuo Urpokin heti avauksen jälkeen toisena otsikoi viestinsä Markkinatalouden paremmuuden ..... Ja ihan isoilla kirjaimilla.

        Mitä aiheessa pysymiseen yleensä tulee,ajattelen sinun olevan omien toimiesi takia se viimeinen huomauttamiseen oikeutettu.

        Mutta sanoppa,onko Israelilla oikeus ennakoivaan iskuun Indonesian muslimiterroristeja vastaan Jakartassa. Heillä on USA:n tiedustelun todistuksen mukaan yhteys AlQuaidan Afganistanilaistaistelijoihin,jotka ovat ilmoittaneet päämääräkseen Israelin pyyhkäisemisen pois maan päältä.

        Jos tästä nyt jonkinlainen keskustelu tulee,haluan jo etukäteen huomauttaa että älä taas ajattele toisen päällä,ajattele omallasi. Älä laita käsityksiäsi toisten käsityksiksi. Älä perustele omiasi siltä pohjalta miten kuvittelet vaikkapa minun ajattelevan. Kerro ihan vaan noin vapaasti ja omin sanoin mitä mieltä olet.

        "Mutta sanoppa,onko Israelilla oikeus ennakoivaan iskuun Indonesian muslimiterroristeja vastaan Jakartassa. Heillä on USA:n tiedustelun todistuksen mukaan yhteys AlQuaidan Afganistanilaistaistelijoihin,jotka ovat ilmoittaneet päämääräkseen Israelin pyyhkäisemisen pois maan päältä. "

        Ennakoiva isku ei ole stalinistien yksinoikeus.

        /Kalle, jolla ei ole valtuuksia jakaa oikeuksia ennakoiviin iskuihin mutta jolla on oikeus mielipiteisiin tehdyistä ennakoivista iskuista esim. rakasta isänmaatamme kohtaan


      • Wäinä kirjoitti:

        Ajattelin,että voisin vähän laajentaa aihetta kun tuo Urpokin heti avauksen jälkeen toisena otsikoi viestinsä Markkinatalouden paremmuuden ..... Ja ihan isoilla kirjaimilla.

        Mitä aiheessa pysymiseen yleensä tulee,ajattelen sinun olevan omien toimiesi takia se viimeinen huomauttamiseen oikeutettu.

        Mutta sanoppa,onko Israelilla oikeus ennakoivaan iskuun Indonesian muslimiterroristeja vastaan Jakartassa. Heillä on USA:n tiedustelun todistuksen mukaan yhteys AlQuaidan Afganistanilaistaistelijoihin,jotka ovat ilmoittaneet päämääräkseen Israelin pyyhkäisemisen pois maan päältä.

        Jos tästä nyt jonkinlainen keskustelu tulee,haluan jo etukäteen huomauttaa että älä taas ajattele toisen päällä,ajattele omallasi. Älä laita käsityksiäsi toisten käsityksiksi. Älä perustele omiasi siltä pohjalta miten kuvittelet vaikkapa minun ajattelevan. Kerro ihan vaan noin vapaasti ja omin sanoin mitä mieltä olet.

        Se riippuu iskusta.

        Jos puolet Jakartasta on pyyhitty pois kartalta niin isku ei voi olla oikeutettu.

        Mutta jos israelin agentit tyhjentävät terroristien autojen renkaat ja näin he myöhästyvät Isrealin koneesta niin Kalle ei tekoa kovin jyrkin sanankääntein tuomitsisi.

        Mitä tulee Israeliin yleensä niin jos, tai kun, israelin ilmavoimat käyvät pommittamassa Iranin ydintutkimuslaitokset maan tasalle niin Kalle ei tule heitä siitä tuomitsemaan niinkauan kuin hyökkäyksen kohteena on ydintutkimuslaitos. Mutta siihen liittyvää asuntoaluetta ei pidä mennä pommittamaan.

        Ja ennenkuin alat keuhkoaan liikaa niin mietihän, että Israelin ja Iranin välillä vallitsee muuten sotatila - samoin kuin Israelin ja lähes kaikkien arabimaiden välillä. Juuri nyt on vain voimassa aselepo mutta sota jatkuu.

        Suomen ja Neuvostoliiton välillä ei ollut sotatilaa syksyllä 1939 joten pitää olla varovainen vertailussa.

        /Kalle, joka ei tuomitsisi Israelin ennakoivaa iskua Iranin ydintutkimuskeskuksiin niinkuin hän ei tuominnut Israelin iskua Irakin ydintutkimuskeskukseen jo paljon ennen isä-bushin sotaan husseinia vastaan.


      • Wäinä
        antipunikki kirjoitti:

        Se riippuu iskusta.

        Jos puolet Jakartasta on pyyhitty pois kartalta niin isku ei voi olla oikeutettu.

        Mutta jos israelin agentit tyhjentävät terroristien autojen renkaat ja näin he myöhästyvät Isrealin koneesta niin Kalle ei tekoa kovin jyrkin sanankääntein tuomitsisi.

        Mitä tulee Israeliin yleensä niin jos, tai kun, israelin ilmavoimat käyvät pommittamassa Iranin ydintutkimuslaitokset maan tasalle niin Kalle ei tule heitä siitä tuomitsemaan niinkauan kuin hyökkäyksen kohteena on ydintutkimuslaitos. Mutta siihen liittyvää asuntoaluetta ei pidä mennä pommittamaan.

        Ja ennenkuin alat keuhkoaan liikaa niin mietihän, että Israelin ja Iranin välillä vallitsee muuten sotatila - samoin kuin Israelin ja lähes kaikkien arabimaiden välillä. Juuri nyt on vain voimassa aselepo mutta sota jatkuu.

        Suomen ja Neuvostoliiton välillä ei ollut sotatilaa syksyllä 1939 joten pitää olla varovainen vertailussa.

        /Kalle, joka ei tuomitsisi Israelin ennakoivaa iskua Iranin ydintutkimuskeskuksiin niinkuin hän ei tuominnut Israelin iskua Irakin ydintutkimuskeskukseen jo paljon ennen isä-bushin sotaan husseinia vastaan.

        ..toisen päällä. Esimerkiksi keuhkoamisesta.

        Entä tarvitseeko ennakoivan iskun kohteen olla valtio? Palestiinalaisillahan ei ole valtiota huolimatta siitä,että sopimuksen mukaan heillä pitäisi olla.
        Voiko siis Mossad laskea kumeista ilman Libanonin alueella taikka miehitetyillä alueilla taikka kansainvälisessä pakolaisleirissä?
        Jos saa,saako Hizbollah laskea ilmat kumeista Mossadin agenteilta?

        Minä muuten en ole mikään palestiinalaisten edusmies. En kuitenkaan niputa ensinnäkään uskontoa ja politiikkaa. Toisekseen en niputa fundamentalisteja ja vaikkapa Marokon ja Algerian yliopistojen uskontotieteen professoreja toisiinsa. Enhän niputa vanhalestadiolaisia ja luterilaisia leipäpappejakaan.

        En niputa myöskään sunneja ja shiioja,en näe yhteyttä Talibanien ja Kiinan muslimien suhtautumisessa naisen asemaan. Kiinassa joidenkin muslimilahkojen suvun omaisuus periytyy naisen kautta.

        Vastavuoroisesti en vedä yhtäläisyysmerkkejä Israelin valtion ja juutalaisuuden kesken. Minulla ei ole mitään kumpaakaan vastaan. Sensijaan sionismia vastaan minulla on,sen YK on tuominnut rotusorroksi useasti. Sionismin vastustaminen ei ole antisemitismiä,eikä sitä ole toteamus,että Israel valtiona on jättänyt historiansa aikana 364 YK:n päätöslauselmaa toteuttamatta siionistisen politiikkansa takia.

        Puhut usein ja mielelläsi Suomen kaltaisista vapaista vaaleista. Israelin valtion säilymisen kannalta vapaat vaalit ovat mahdottomuus. Lähi-Idän väestöstä 96 % on arabeja. Israelin vaalien äänestysrajat ovat mielivaltaiset,niiden avulla tulos on manipuloitavissa. Niin toki tehdään Ranskassakin.Mitterand muutti takaisin entiselleen porvarien Pariisin suuret työläisalueet pilkkoneet äänestysalueiden rajat.Niin tekevät meilläkin ruotsinkieliset kunnat säilyttääkseen kielijakauman,tällä tarkoitan kuntien yhdistämistä.
        Suurin demokratiaa korvalle lyövä vaalisääntö on ulkojuutalaisten äänestysoikeus Israelin vaaleissa. Äänestyskelpoiseksi lasketaan esimerkiksi USA:n kansalainen,joka on ylenevässä taikka alenevassa polvessa juutalainen toisen vanhempansa kautta. Vaalilainsäädännön mukaan he voivat äänestää Israelin vaaleissa. Tuo ei ole mahdottomuus suuressa mittakaavassakaan. Muistanet Berliinin ilmasillan järjestämisen. Israel on vaikuttanut vaalien tulokseen myös massapidätyksin,esimerkiksi Haifassa.

        Ennalta ehkäisevä isku ei siis ole välttämättä sotilaallinen. Sen YK on päätöslauselmissaan huomioinut,sinäkin lankeat propagandaan jos jätät sen huomioimatta. Onko siis hyväksyttävää ennaltaehkäisevä isku,jossa Mossadin agentit laskevat ilmat pihalle äänestämään aikovan Haifalaisen palestiinalaisperheen autosta,jolloin he eivät ehdi äänestyspaikalle ajoissa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe