HAGAR JA SAARA
Gal. 4:21-31
---
4:21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
--
Paavali käyttää tässä kuvainnollista kieltä; puhuessaan Haagarista ja Saarasta hän tarkoittaa todellisuudessa kahta liittoa, vanhaa ja uutta.
Jeesuskin käytti usein vertauskuvallista puhetta. Näin sanoma menee paremmin perille.
Joskus taas Raamatun sanaa selitetään niin kuvainnollisesti, että sen oma sanoma peittyy selittäjän mielikuvituksen alle.
Nyt Paavali opettaa lain orjuudesta (Haagar/Ismael)) ja Hengen vapaudesta (Saara/Iisak).
Jälleen tulemme Galatalaiskirjeen pääteemaan.
Ismael syntyi luonnonjärjestyksen mukaan eli ilman lupausta ja Jumalan sanaa. Iisak syntyi paitsi vapaasta naisesta myös lupauksen voimasta.
Lain sisältämiin lupauksiin liittyy aina ehto. Laki lupaa elämän, mutta ei ilmaiseksi vaan vastineeksi käskyjen täyttämisestä.
Sen sijaan Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa. Ne eivät vaadi meiltä mitään, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden.
Tämä on mitä hirmuisinta mielettömyyttä ja hullutusta meidän järjellemme, luonnolliselle minällemme.
Meille taas, jotka pelastumme, risti on Jumalan voima (1. Kor. 1:18).
Lain tekoihin luottava, lihallinen ihminen, ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta, yksin armosta.
--
”Suo, Jeesus rakkaani, mun pitää liittoni. Anteeksi synnit annoit, myös minut turvaan kannoit. Varjele armossasi ja hoida omanasi” (Virsi 314:1).
Hagar ja Saara, Gal. 4:21-31
33
506
Vastaukset
- opetuslapselta
Pari poimintaa sinulta:
>Sen sijaan Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa. Ne eivät vaadi meiltä mitään,<
>Lain tekoihin luottava, lihallinen ihminen, ei voi sietää pelastumista yksin uskon kautta, yksin armosta.<
Point 1. Meiltä vaaditaan usko. Ilman sitä on mahdotonta olla otollinen. Tarkoittaako Tapio, että Jumalan täytyy meidän puolestamme huolehtia myös uskomisesta.
Usko tosin on Jumalan teko, mutta meidän on nöyrästi, tietoisesti ja kuuliaisesti hyväksyttävä ja vastaanotettava Jumalan teot ja lahjat.
Apostolien teot:
16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Hebrealaiskirje:
11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
Point 2. Uskon lisäksi meiltä vaaditaan se, että me luovutamme hallintavallan elämässämme Jumalalle. Ruumiimme ja koko elämämme on uhrattava Jumalalle voidaksemme vaeltaa niissä hyvissä teoissa, jotka Jumala on meille valmistanut. Passiivinen 'kädet taskussa' malli ei riitä.
Toivottavasti et pidä sitä lihan tekona, vaan uskon kuuliaisuutena Hänen nimeänsä kohtaan.
Matteuksen evankeliumi:
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Roomalaiskirje:
12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne."Pekka" kyselee:
"Meiltä vaaditaan usko. Ilman sitä on mahdotonta olla otollinen. Tarkoittaako Tapio, että Jumalan täytyy meidän puolestamme huolehtia myös uskomisesta".
---
Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja".
Tämä lahja on otettava vastaan!
Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen."Toivottavasti et pidä sitä lihan tekona, vaan uskon kuuliaisuutena Hänen nimeänsä kohtaan".
---
Room.7.:s luku!- vauvojen kohdalla?
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" kyselee:
"Meiltä vaaditaan usko. Ilman sitä on mahdotonta olla otollinen. Tarkoittaako Tapio, että Jumalan täytyy meidän puolestamme huolehtia myös uskomisesta".
---
Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja".
Tämä lahja on otettava vastaan!
Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen.Miten he ilmaisevat sen, että ottavat vastaan tai
hylkäävät Jumalan kutsun? vauvojen kohdalla? kirjoitti:
Miten he ilmaisevat sen, että ottavat vastaan tai
hylkäävät Jumalan kutsun?"Pekka" kyselee:
"Miten on vauvojen kohdalla?Miten he ilmaisevat sen, että ottavat vastaan tai
hylkäävät Jumalan kutsun"?
---
Tästähän meillä on varmat Jeesuksen Sanat.
Lue Mark. 10:15.
Ei estellä (Mark. 10:14)!- ML213
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" kyselee:
"Meiltä vaaditaan usko. Ilman sitä on mahdotonta olla otollinen. Tarkoittaako Tapio, että Jumalan täytyy meidän puolestamme huolehtia myös uskomisesta".
---
Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja".
Tämä lahja on otettava vastaan!
Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen.Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen. Tapio pohtii.........
----------
Selkeytäppä minulle ihmeellinen ristirita.
Lapsikasteessa ihminen liitetään/uudestisyntyy Jumalan lapseksi,- seurakuntaan.Ollen armosta pelastettu jne....
Miten ihmeessä Jumala kutsuu ja vetää puoleensa ihmistä, joka on jo Jumalan lapsi ja osallisena Kristus ruumiissa.
Toisaalla Tapio/Luther opettaa miten ihmisellä ei ole tahtoa, joka vaikuttaisi uskoon tulemiseen.
Kuitenkin pohdit miten ihminen voi hylätä tai ottaa vastaan tämän kutsun.
Siis minkä kutsun uudestisyntynyt ihminen voi ottaa vastaan.
Vai meneekö lapsikastetut ihmiset takaisin maailmaan ja taas kutsun kuultuaan ottavat pelastuksen vastaan.Kutsun, jota nimitetään etsikkoajaksi. ML213 kirjoitti:
Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen. Tapio pohtii.........
----------
Selkeytäppä minulle ihmeellinen ristirita.
Lapsikasteessa ihminen liitetään/uudestisyntyy Jumalan lapseksi,- seurakuntaan.Ollen armosta pelastettu jne....
Miten ihmeessä Jumala kutsuu ja vetää puoleensa ihmistä, joka on jo Jumalan lapsi ja osallisena Kristus ruumiissa.
Toisaalla Tapio/Luther opettaa miten ihmisellä ei ole tahtoa, joka vaikuttaisi uskoon tulemiseen.
Kuitenkin pohdit miten ihminen voi hylätä tai ottaa vastaan tämän kutsun.
Siis minkä kutsun uudestisyntynyt ihminen voi ottaa vastaan.
Vai meneekö lapsikastetut ihmiset takaisin maailmaan ja taas kutsun kuultuaan ottavat pelastuksen vastaan.Kutsun, jota nimitetään etsikkoajaksi."Miten ihmeessä Jumala kutsuu ja vetää puoleensa ihmistä, joka on jo Jumalan lapsi ja osallisena Kristus ruumiissa".
---
Oliko tuhlaajapoika isänsä lapsi, vaikka oli omilla synnin teillään?
Lk. 15:11-32ML213 kirjoitti:
Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen. Tapio pohtii.........
----------
Selkeytäppä minulle ihmeellinen ristirita.
Lapsikasteessa ihminen liitetään/uudestisyntyy Jumalan lapseksi,- seurakuntaan.Ollen armosta pelastettu jne....
Miten ihmeessä Jumala kutsuu ja vetää puoleensa ihmistä, joka on jo Jumalan lapsi ja osallisena Kristus ruumiissa.
Toisaalla Tapio/Luther opettaa miten ihmisellä ei ole tahtoa, joka vaikuttaisi uskoon tulemiseen.
Kuitenkin pohdit miten ihminen voi hylätä tai ottaa vastaan tämän kutsun.
Siis minkä kutsun uudestisyntynyt ihminen voi ottaa vastaan.
Vai meneekö lapsikastetut ihmiset takaisin maailmaan ja taas kutsun kuultuaan ottavat pelastuksen vastaan.Kutsun, jota nimitetään etsikkoajaksi.ML213"Vai meneekö lapsikastetut ihmiset takaisin maailmaan ja taas kutsun kuultuaan ottavat pelastuksen vastaan.Kutsun, jota nimitetään etsikkoajaksi".
---
Ajattele, mikä osa vanhemmalla pojalla oli (Lk. 15:31) tuhlaajapoikaan verrattuna?- ML213
Tapio522 kirjoitti:
"Miten ihmeessä Jumala kutsuu ja vetää puoleensa ihmistä, joka on jo Jumalan lapsi ja osallisena Kristus ruumiissa".
---
Oliko tuhlaajapoika isänsä lapsi, vaikka oli omilla synnin teillään?
Lk. 15:11-32Tuo tuhlaajapojan vertaus kuvaa todella uudestisyntymistä eli langenneen ihmisen paluusta Jumalan lapseksi,- Isänsä tykö.Tässä ei olekkaan mitään ihmeellistä.
Ihmeellisyys onkin siinä, miten Luther/Tapio pohtii lapsikasteessa ihmisen uudestisyntyvän,- tulevan Jumalan lapseksi jne...., mutta taas aikuisena taas Jumala kutsuu ja taas palaa Jumalan lapseksi ja jos ei tee positiivista päätöstä, niin ei tule Jumalan lapseksi vaan joutuu kadotukseen.
Niin, lapsikastteessahan ihminen/tuhlaajapoika palaa Isänsä tykö eli Jumalan lapseksi.Niin, Lutherin päätelmien mukaan.
Raanmatun mukaan, kuten Jeesus opetti, niin uudestisyntymisessä langennut (Jumalasta erossa oleva ihminen) ihminen palaa takaisin Jumalan lapseksi.Tässä ei ole mitään outoa.
Jo aikoinaan pohdin yksikseni, miten Lutherin mielikuvat eivät nivoudu yhteen ihmisen käyttäytymisestä ja muuttumisesta ,- verratessa sitä Raamatun ohjeistukseen.
Lutherin opetus olisi erittäin täydellinen ja Raamatullinen, jos lapsikasteen saanut ihminen todella uudestisyntyisi ja tulisi siten uskoon.Niin, ja alkaisi käyttäytyä Raamatun ohjeistuksen mukaisesti kehitysvaiheissaan, jossa toteutuisi Raamatun ohjeistus.
Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka.
Mutta, valitettavasti näin ei ihminen käyttäydy. ML213 kirjoitti:
Ihmisen elämässä on aikoja, jolloin Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa.
Kun Jumala kutsuu, niin ihminen voi joko hyljätä tämän kutsun tai ottaa sen vastaan.
Valitettavan moni hylkää.
Näin ihminen tuottaa vahingon sielulleen ja joutuu kadotukseen. Tapio pohtii.........
----------
Selkeytäppä minulle ihmeellinen ristirita.
Lapsikasteessa ihminen liitetään/uudestisyntyy Jumalan lapseksi,- seurakuntaan.Ollen armosta pelastettu jne....
Miten ihmeessä Jumala kutsuu ja vetää puoleensa ihmistä, joka on jo Jumalan lapsi ja osallisena Kristus ruumiissa.
Toisaalla Tapio/Luther opettaa miten ihmisellä ei ole tahtoa, joka vaikuttaisi uskoon tulemiseen.
Kuitenkin pohdit miten ihminen voi hylätä tai ottaa vastaan tämän kutsun.
Siis minkä kutsun uudestisyntynyt ihminen voi ottaa vastaan.
Vai meneekö lapsikastetut ihmiset takaisin maailmaan ja taas kutsun kuultuaan ottavat pelastuksen vastaan.Kutsun, jota nimitetään etsikkoajaksi.ML213,
Jospa jaksaisit(te) kaikessa rauhassa tutustua seuraavaan linkkiin "KASTE JA HERÄTYS"
http://www.teolinst.fi/luennot/ms211097.html
Älä anna Lutherin ajatusten häiritä itseäsi, vaan tutki opetuksia Raamatun Sanan valossa.
Artikkeli on pitkä, mutta ehkä avaa uusia näköaloja.
Kiihkottomia kommentteja tekstistä!
(Perustelut Raamatun Sanalla)- ymmärtää kysymystä
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka" kyselee:
"Miten on vauvojen kohdalla?Miten he ilmaisevat sen, että ottavat vastaan tai
hylkäävät Jumalan kutsun"?
---
Tästähän meillä on varmat Jeesuksen Sanat.
Lue Mark. 10:15.
Ei estellä (Mark. 10:14)!Kysyin: Miten vauvat ilmaisetvat.... ?
Ei ollut kyse meidän estelyistämme!!!! - ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213"Vai meneekö lapsikastetut ihmiset takaisin maailmaan ja taas kutsun kuultuaan ottavat pelastuksen vastaan.Kutsun, jota nimitetään etsikkoajaksi".
---
Ajattele, mikä osa vanhemmalla pojalla oli (Lk. 15:31) tuhlaajapoikaan verrattuna?Todella hyvä osa, mutta sitä osaa ei voi sisäistää langenneeseen ihmiseen.Kaikki ihmiset ovat langeneita ihmisiä ja sisäistävät tuhlaajapojan käyttäytymisen.
Teet taas ratkaisevan virheen, jos lähtökohdaksi lapsikasteeseen otat tämän vanhemman pojan tilan. - ML213
Tapio522 kirjoitti:
ML213,
Jospa jaksaisit(te) kaikessa rauhassa tutustua seuraavaan linkkiin "KASTE JA HERÄTYS"
http://www.teolinst.fi/luennot/ms211097.html
Älä anna Lutherin ajatusten häiritä itseäsi, vaan tutki opetuksia Raamatun Sanan valossa.
Artikkeli on pitkä, mutta ehkä avaa uusia näköaloja.
Kiihkottomia kommentteja tekstistä!
(Perustelut Raamatun Sanalla)Jos, paidan napituksesta ensimmäinen nappi laitetaan väärään reikään, niin koko napitus on vääristynyt/pielessä.
Lapsikaste ei istu ihmisen käyttäytymiseen,---verraten sitä Raamatun ilmoitukseen.Ei ristiriitoja voi murtaa. - ML213
ML213 kirjoitti:
Jos, paidan napituksesta ensimmäinen nappi laitetaan väärään reikään, niin koko napitus on vääristynyt/pielessä.
Lapsikaste ei istu ihmisen käyttäytymiseen,---verraten sitä Raamatun ilmoitukseen.Ei ristiriitoja voi murtaa.Niin, itseäni kiinnostaa vain totuus ja uskon siihen mitä Raamatussa on luvattu ja erityisesti mikä liittyy ihmisen käyttäytymiseen mielikuvineen.
En lähde laajemmin pohtimaan, mutta puhehäiriöni Änkytyksen paranemisen voin selkeyttää täysin Raamatussa ohjeistetun uudestisyntymisen kautta/avulla.Jokainen uskova ihminen tunnustaneen, että ihminen on Jumalan suunnittelema "kapistus".
Tämä "kapistus" rikoontui lankeemuksessa jne.....Mitä aikoinaan luin ja pohdin Lutherin teoriaa/oppia ihmisestä, niin tämä teoria ei koskaan pystyisi poistamaan/johdattamaan minun puhehäiriötäni.Lutherin teoriat ovat liiaksi ristiriitaisia Raamattuun nähden.
Suurin ongelmallisuus hänen teoriassaan on ihmisen oman osuuden mitätöiominen,- etsiminen, joka näivettää uskonteot.
Lutherin opetuksethan ovat "päteviä", jos uskoon liitetään mystiikka ,- jopa taikuutta. - johtavat juuri
Tapio522 kirjoitti:
ML213,
Jospa jaksaisit(te) kaikessa rauhassa tutustua seuraavaan linkkiin "KASTE JA HERÄTYS"
http://www.teolinst.fi/luennot/ms211097.html
Älä anna Lutherin ajatusten häiritä itseäsi, vaan tutki opetuksia Raamatun Sanan valossa.
Artikkeli on pitkä, mutta ehkä avaa uusia näköaloja.
Kiihkottomia kommentteja tekstistä!
(Perustelut Raamatun Sanalla)sinun kaltaisiasi, Raamattua tuntemattomia , herk-
käuskoisia ihmisiä harhaan.
Parempi perehtyä vain Raamattuun. ymmärtää kysymystä kirjoitti:
Kysyin: Miten vauvat ilmaisetvat.... ?
Ei ollut kyse meidän estelyistämme!!!!Matt. 21:16
ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ilosta äitinsä kohdussa kuullessaan Marian tervehdyksen sanat. Lapsi siis kuuli hyvin jo kohdussa. Eikös se usko tule kuulemisesta.
Seuraavassa linkissä kerrotaan, miten Jeesus suhtautui lapsiin (Imeväisiin).
(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa).
Linkissä mm. kerrotaan ,että Kreikan kielessä on useita eri lapsi-sanoja, jotka kuvaavat eri-ikäisiä lapsia.
Esim. Luukas käyttää sanaa "brefos" (Luuk. 18:15), joka merkitsee vastasyntynyttä lasta, vauvaa.
(Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä).
Lueppa linkki, niin saat vastauksen kysymykseesi!
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.htmljohtavat juuri kirjoitti:
sinun kaltaisiasi, Raamattua tuntemattomia , herk-
käuskoisia ihmisiä harhaan.
Parempi perehtyä vain Raamattuun.Nimimerkki " johtavat juuri" kehoittaa:
"Parempi perehtyä vain Raamattuun".
---
Raamatun sana on uskon, opin ja elämän korkein ohje!
Pitäydytään siinä. Ei lisätä tai oteta siitä mitään pois (Ilm. 22:18-19).
Miksihän kaikilla opinsuunnilla on niin paljon erilaista opetuskirjallisuutta.- vieläkään
Tapio522 kirjoitti:
Matt. 21:16
ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"
Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ilosta äitinsä kohdussa kuullessaan Marian tervehdyksen sanat. Lapsi siis kuuli hyvin jo kohdussa. Eikös se usko tule kuulemisesta.
Seuraavassa linkissä kerrotaan, miten Jeesus suhtautui lapsiin (Imeväisiin).
(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa).
Linkissä mm. kerrotaan ,että Kreikan kielessä on useita eri lapsi-sanoja, jotka kuvaavat eri-ikäisiä lapsia.
Esim. Luukas käyttää sanaa "brefos" (Luuk. 18:15), joka merkitsee vastasyntynyttä lasta, vauvaa.
(Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä).
Lueppa linkki, niin saat vastauksen kysymykseesi!
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.htmlkysymystä.
Miten vauva ilmaisee sen, jos hän ei halua ottaa
vastaan pelastusta?????? vieläkään kirjoitti:
kysymystä.
Miten vauva ilmaisee sen, jos hän ei halua ottaa
vastaan pelastusta??????"Heikki" kyselee:
"Et tajunnut vieläkään kysymystä.
Miten vauva ilmaisee sen, jos hän ei halua ottaa
vastaan pelastusta"??????
---
Jeesus ei jossittele: Lapsen lailla meidänkin tulee ottaa vastaan Jumalan valtakunta (Mark. 10:15).
Lapset eivät ole Jeesukselle ongelma, vaan aikuiset, jotka estelevät (Mark. 10:13).
Missä mielestäsi Jeesus sanoo, että pieni lapsi/vauva ei ota vastaan pelastusta, käyttäen jopa jos-sanaa?
(Yksi tai kaksi Raamatun paikka riittää)- olla noin
Tapio522 kirjoitti:
"Heikki" kyselee:
"Et tajunnut vieläkään kysymystä.
Miten vauva ilmaisee sen, jos hän ei halua ottaa
vastaan pelastusta"??????
---
Jeesus ei jossittele: Lapsen lailla meidänkin tulee ottaa vastaan Jumalan valtakunta (Mark. 10:15).
Lapset eivät ole Jeesukselle ongelma, vaan aikuiset, jotka estelevät (Mark. 10:13).
Missä mielestäsi Jeesus sanoo, että pieni lapsi/vauva ei ota vastaan pelastusta, käyttäen jopa jos-sanaa?
(Yksi tai kaksi Raamatun paikka riittää)tyhmä, että et tajua edes kysymystä????
Koetappas oikein tosissasi miettiä, mitä sinulta kysyttiin!
- "Pekka..."
En pidä itseäni karismaatikkona enkä muutenkaan tavoittele mitään erityistä voiman näyttöä uskossani.
Silti koen jotain vierasta sinun tavassasi pitää ihmistä hiirulaisena, jonka tulee kuollakseen varoa esittämästä mitään aktiivista toimijan roolia, subjektia.
Raamattu on täynnä kehotuksia tavallisille ihmisille. Kehotuksia siksi, että he löytäisivät pelastuksen ja voisivat elää ja pysyä siinä.
Selvyyden vuoksi hieman kärjistäen sanottuna sinä edustat passiivista hiivistelyä malliin 'kaikki on tehty valmiiksi kasteen armoliitossa meidän puolestamme'.
Onko se Tapio niin vaarallista lähteä liikkeelle, seurata Mestaria ja käydä tielle, jonka Jeesus on meille avannut? Ahkeroida hyviä tekoja ja kantaa hedelmää Hänen kunniakseen.
Päästä käsijarrusi vapaaksi ja pyydä Jumalalta vähän lisää vauhtia ;) !
Tiituksen kirje:
2:14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.
Johanneksen evankeliumi:
15:8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni."Pekka..." kirjoittaa:
"Selvyyden vuoksi hieman kärjistäen sanottuna sinä edustat passiivista hiivistelyä malliin 'kaikki on tehty valmiiksi kasteen armoliitossa meidän puolestamme'".
--
Oletko koskaan miettinyt, miksi Sanoja "anna kastaa itsesi" vastaa kreikassa vain yksi sana (baptisai).
Sanoja "antaa" ja "itsesi" ei ole ollenkaan alkutekstissä.
Myöskään alkukielessä ei käytetä sanontaa "kastattaa itsensä".
Myöskään "antaa" sanaa ei esiinny kasteesta puhuttaessa.
Kastaa-verbi on säännöllisesti passiivissa, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi.
Kun on kyseessä kasteen ulkonainen toimittaja (siis kastaja; "KASTAKAA"), verbi on aktiivissa.
Esim. Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" (tuli kastetuksi).
Passiivimuoto kastaa-verbissä ilmaisee sen, että kastajana on Jumala. Ananias toimi välikappaleena ja Paavali oli kohde.
Kasteessa kyse ei siis ole lakihenkisestä ja ihmisen omaa tekoa korostavasta asiasta.
Voit tarkistaa/tarkistuttaa tämän itse.
---
Hieman verbeistä.
Ehkäpä moni ei enää muista, mitä koulussa opetettiin verbien aktiivi- ja passiivimuodoista.
Tässä vähän kertausta.
Aktiivi kuvastaa yksinkertaisesti toimintaa.
Passiivi kertoo, että subjektiin (kastettava) vaikuttaa sellainen toiminta, johon subjekti itse ei ole osallinen.
Esimerkkejä:
aktiivi: hän pesee (jotakuta tai jotakin muuta)
passiivi: häntä pestään (=joku muu pesee hänet)
---
Asiasta enemmän:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaiskreikka"Pekka...: "Päästä käsijarrusi vapaaksi ja pyydä Jumalalta vähän lisää vauhtia ;) !
---
Ihan aiheellinen kehoitus!
Kyllä tänään kiirettä on pitänytkin, ainakin tämän nettikirjoittelun suhteen.
Välillä kyllä ehdin käydä Nummelassa ostoksilla.
Huom. autolla ja kyllä muistin ottaa käsijarrunkin pois.
Piti kyllä olla varovainen, ettei tuulenpuuska vienyt autoa tien sivuun tai kaarteissa liian kova vauhti ojaan.
Niin...että varovaisuutta liikenteessä ja seurataan liikennemerkkejä.
Samahan se on uskontielläkin vaeltaminen.
Jumalan Sanan kehoituksista on otettava vaarin, ettei eksy tieltä.
Paavali laittaa yleensä kehoituksen sanoja kirjeittensä loppuun.
Galatalaiskirjeessä niistä voimme lukea enemmän luvuista 5 ja 6.
Hyvä "Pekka", että vauhditat meitä jo "ennakkoon".
"Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysäyttänyt" (Gal. 5:7)?
- luterilaiset ottavat armon ...
"Sen sijaan Uuden Testamentin lupauksiin ei liitetty mitään ehtoa. Ne eivät vaadi meiltä mitään, eikä niiden täyttäminen riipu meidän arvollisuudestamme.
Aivan ilmaiseksi ne tuovat ja lahjoittavat meille anteeksiannon, armon, vanhurskauden ja ikuisen elämän Kristuksen tähden. "
Mutta kuinka mykkänä ja apaattisena ja jopa torjuvana luterilaiset ottavat tämän suunnattoman suuren lahjan vastaan.
Pelkkä mitätön miljoonan euron lottovoitto kyllä nostattaa aivan valtavan iloryöpyn ja riemun tanssien vyöryn.
Kyllä tässä nyt jokin ristiriita on."Mutta kuinka mykkänä
luterilaiset ottavat armon ..."
---
1. Kor 2:14 "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
--
Pitääkö sinun mielestäsi Jumalan ARMO jotenkin ansaita vai riittääkö se, että ottaa sen vastaan?- Sinäkin alat
Tapio522 kirjoitti:
"Mutta kuinka mykkänä
luterilaiset ottavat armon ..."
---
1. Kor 2:14 "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
--
Pitääkö sinun mielestäsi Jumalan ARMO jotenkin ansaita vai riittääkö se, että ottaa sen vastaan?ymmärtää, että armo ON OTETTAVA VASTAAN, aktiivises-
ti.
Se ei tullutkaan veden mukana.
Onnittelen! - pitääkö ?
Tapio522 kirjoitti:
"Mutta kuinka mykkänä
luterilaiset ottavat armon ..."
---
1. Kor 2:14 "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
--
Pitääkö sinun mielestäsi Jumalan ARMO jotenkin ansaita vai riittääkö se, että ottaa sen vastaan?Mitä itse vastaat omaan kysymykseesi ?
Kyse oli siitä kuinka mykkänä, apaattisena, jopa torjuvana ja joskus jopa Jumalaan päin vihamielisenä luterilaiset "ottavat" sen armon Jeesuksessa vastaan .... niipä - jos ottavat.
Jopa maallisessa mielessä olisi epäkohteliasta jos joku antaa lahjan, johon on vuodattanut oman elämänsä, ja vastaanottaja suhtautuu tähän lahjaan täysin välinpitämättömästi - ilman minkäänlaista huomiota koko asiaan.
Millaisin mielen lahjan antaja lähtee pois tästä tilaisuudesta, jossa hänet ohitettiin täysin ja jopa vihamielisesti ? Pahoittaako hän ehkä hieman mielensä ? Millaisen kuvan lahjan saaja itsestään tällaisessa tilanteessa antaa ? Miten muuten Jumala Raamatun mukaan kehoittaa suhtautumaan sellaiseen ihmisryhmään, joka ei Hänen sanomaansa vastaanota ? Osoittaako Jumalan reaktio mielestäsi minkäänlaista loukkaantumisen piirteitä ko. tapauksen jälkeen ? pitääkö ? kirjoitti:
Mitä itse vastaat omaan kysymykseesi ?
Kyse oli siitä kuinka mykkänä, apaattisena, jopa torjuvana ja joskus jopa Jumalaan päin vihamielisenä luterilaiset "ottavat" sen armon Jeesuksessa vastaan .... niipä - jos ottavat.
Jopa maallisessa mielessä olisi epäkohteliasta jos joku antaa lahjan, johon on vuodattanut oman elämänsä, ja vastaanottaja suhtautuu tähän lahjaan täysin välinpitämättömästi - ilman minkäänlaista huomiota koko asiaan.
Millaisin mielen lahjan antaja lähtee pois tästä tilaisuudesta, jossa hänet ohitettiin täysin ja jopa vihamielisesti ? Pahoittaako hän ehkä hieman mielensä ? Millaisen kuvan lahjan saaja itsestään tällaisessa tilanteessa antaa ? Miten muuten Jumala Raamatun mukaan kehoittaa suhtautumaan sellaiseen ihmisryhmään, joka ei Hänen sanomaansa vastaanota ? Osoittaako Jumalan reaktio mielestäsi minkäänlaista loukkaantumisen piirteitä ko. tapauksen jälkeen ?"Kyse oli siitä kuinka mykkänä, apaattisena, jopa torjuvana ja joskus jopa Jumalaan päin vihamielisenä luterilaiset "ottavat" sen armon Jeesuksessa vastaan .... niinpä - jos ottavat".
---
Lapsista meillä on, ikään katsomatta, Jeesuksen varmat sanat; he ottavat vastaan Jumalan valtakunnan, ellemme me estele (Mark. 10:13-15).
Lasten tavoin meidänkin tulisi ottaa vastaan Jumalan valtakunta, muuten jäämme sen ulkopuolelle (j.15).- ristiriitasi onkin
Tapio522 kirjoitti:
"Kyse oli siitä kuinka mykkänä, apaattisena, jopa torjuvana ja joskus jopa Jumalaan päin vihamielisenä luterilaiset "ottavat" sen armon Jeesuksessa vastaan .... niinpä - jos ottavat".
---
Lapsista meillä on, ikään katsomatta, Jeesuksen varmat sanat; he ottavat vastaan Jumalan valtakunnan, ellemme me estele (Mark. 10:13-15).
Lasten tavoin meidänkin tulisi ottaa vastaan Jumalan valtakunta, muuten jäämme sen ulkopuolelle (j.15).Sanot oikein, että armo on otettava vastaan, mutta
toisaalla olet sanonut, että me emme voi tehdä mitään pelastuaksemme! ristiriitasi onkin kirjoitti:
Sanot oikein, että armo on otettava vastaan, mutta
toisaalla olet sanonut, että me emme voi tehdä mitään pelastuaksemme!Sanon sinua vaikka "Heikiksi" (Nimimerkki "ristiriitasi onkin").
Kysynkin sinulta "Heikki",
"Onko oma ns. uskonratkaisu ansio Jumalan edessä"?- asioita
Tapio522 kirjoitti:
Sanon sinua vaikka "Heikiksi" (Nimimerkki "ristiriitasi onkin").
Kysynkin sinulta "Heikki",
"Onko oma ns. uskonratkaisu ansio Jumalan edessä"?Ei tässä ole kysymys kenenkään ansiosta, vaan armon
vastaanottamisesta.
Onko sinulla jonkunlainen "ansio"-pakkomielle? asioita kirjoitti:
Ei tässä ole kysymys kenenkään ansiosta, vaan armon
vastaanottamisesta.
Onko sinulla jonkunlainen "ansio"-pakkomielle?"Heikki" kyselee:
Onko sinulla jonkunlainen "ansio"-pakkomielle?
---
Farisealaista hapatusta tulee välttää!
Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja".- Vihdoin
Tapio522 kirjoitti:
"Heikki" kyselee:
Onko sinulla jonkunlainen "ansio"-pakkomielle?
---
Farisealaista hapatusta tulee välttää!
Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja".ymmärrät, että pelastus on armosta, ei vanhempien
teoista tai ratkaisusta!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868