Nykyinen suomen kieli on muuttunut todella nopeasti... Ennen lähes kaikki sanoivat että Minä eikä mä, ja muitakin outoi sanoi kuten lol on tullut. Onko englanti ja muut kielet sekoittamassa suomen rikkaan kielen?
uusi kieli mutaatio?
1
265
Vastaukset
Vaikuttaa siltä, että yrität kirjoittaa näennäisen hölmösti ja sillä tavoin härnätä muita kommentoimaan – voidaksesi naureskella partaasi. Kirjoitat muka paatoksellisesti suomen kielen rikkaudesta mutta käytät itse suomea aika holtittomasti tai ainakin kehnosti. Otsikkokin on lähinnä lastenkieltä – sellaisten lasten, joita nykyisin kai pitää sanoa teinixeiksi.
Jos kuitenkin olet tosissasi, niin tutustupa hiukan suomen kielen historiaan ja murteisiin. Ennen – tarpeeksi kauan ennen – kaikki puhuivat omaa murrettaan ja sanoivat kuka ”mie”, kuka ”mnää”, kuka jotenkin muuten. Saattoi joku sanoa ”minä” – joko siksi, että se oli hänen murrettaan, tai siksi, että hän oli oppinut suomen kakkoskielenä ja puhui siksi niin sanottua kirjakieltä.
Saitko nyt hyvät naurut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla7012773Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,311376Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131324Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2511259- 1131245
- 1051085
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?112973Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k105959Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50779- 64761