Onko kasvivsyönti

murhaa?

vai luonnon tuhoamista, kasviksetkin ovat eläviä organismeja, ne syntyvät, kasvavat, kuolevat...eivät aivot ole mikään elämän mittari.

10

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkää vastatko!

      ...

      • kysymys,

        jos lihansyöntikin julistetaan murhaksi samoin perustein:)..siis tapetaan elävä ruuaksi.


    • Tietoisuus määrittää elävän olennon arvon, ei se, että se on olemassa, muutenhan päivänkakkara olisi saman arvoinen ihmisen kanssa.

      Aivojen käyttö on asia erikseen.
      Ihminen voi elää koko pirun elämänsä tuottamatta yhtäkään omaa ajatusta.
      Hänellä on siihen täysi oikeus, mutta on aikamoista tuhlausta, jos kerran evoluutio/luoja on meille suuremmoisen kyvyn ajatella suonut.

      Nyt kun meillä on modernissa yhteiskunnassa on pirusti joutoaikaa, olisi hyvä jos sitä käytettäisiin muuhunkin kuin nukkumiseen, syömiseen ja sosiaalisiin kontakteihin - sosiaaliset kontaktit ovat pahinta mitä tulee omilla aivoilla ajatteluun - pään aukomisella ei ole mitään tekemistä ajattelun kanssa. Ihanteellista olisi jos ihmiset käyttäisivät enemmän aikaa itseensä tutustumiseen, enkä tarkoita nyt alapääjuttuja.:)

      Useimmat kirjatkin vain tarjoavat valmiita ajatuksia - mäkään en ole lukenut kirjoja vuosikausiin, siitä huolimatta, viinan ja huumeiden käytön aiheuttamasta aivosolujen kadosta huolimatta, osaan tehdä eron esim. ruuan ja eläinten välillä.

      Kuriositeettina, pyörän keksimiseen kului satoja tuhansia vuosia, atomipommi luotiin muutamassa vuodessa - esimerkki mihin kykenemme kun käytämme aivojamme!

      • eri eläimet

        tiedostavat olemassa oloaan? esim kana? onko antaa faktaa tietoa näiden eri eläimien tiedostamisen määrästä ja tasosta? olisi kiva tietää miten paljon eläimen toiminta ja elämä perustuu todelliseen ajattelemiseen(tiedostamiseen) ja miten paljon pelkkään perimään ja vaistoihin ja reaktioihin ja reflekseihin.


      • ajatteleva
        eri eläimet kirjoitti:

        tiedostavat olemassa oloaan? esim kana? onko antaa faktaa tietoa näiden eri eläimien tiedostamisen määrästä ja tasosta? olisi kiva tietää miten paljon eläimen toiminta ja elämä perustuu todelliseen ajattelemiseen(tiedostamiseen) ja miten paljon pelkkään perimään ja vaistoihin ja reaktioihin ja reflekseihin.

        ikinä et tule saamaan vastausta näiltä ajattelevilta ihmisiltä.


      • haastattelututkimusta.
        ajatteleva kirjoitti:

        ikinä et tule saamaan vastausta näiltä ajattelevilta ihmisiltä.

        Johan selkenee...


      • eri eläimet kirjoitti:

        tiedostavat olemassa oloaan? esim kana? onko antaa faktaa tietoa näiden eri eläimien tiedostamisen määrästä ja tasosta? olisi kiva tietää miten paljon eläimen toiminta ja elämä perustuu todelliseen ajattelemiseen(tiedostamiseen) ja miten paljon pelkkään perimään ja vaistoihin ja reaktioihin ja reflekseihin.

        Oma "empiirinen tutkimukseni" rajoittuu lähinnä hännänheiluttajien sielunelämään, joten en voi olla varma kanojen tietoisuuden tasosta.
        Mutta en näe mitään järkiperäisiä syitä mikseivät aivoistaan pidemmälle kehittyneiden lajien yksilöt tuntisi siinä kuin ihmisyksilökin, tietyin eroavaisuuksin toki.

        Tunteille on joku hiton tarkoitus jota en ymmärrä - miksemme ole kuin ampiaiset, pelkkiä vaistokoneita?

        Kuulostaa absurdilta ajatukselta, että vain ja ainoastaa yhdelle lajille evoluutio olisi luonut tietoisuuden. Tiedemaailma on tässä kysymyksessä pistänyt päänsä pensaaseen, ja toistelee uskon kaltaista mantraansa ihmisen ylivertaisuudesta - hävetkää intellektuellit!

        Tässä lyhyt artikkeli eläinten tietoisuuden tutkimuksen historiasta:

        http://www.kookas.fi/articles/read/6815

        Pitää vielä muistuttaa, että ei vielä niin kauan aikaa sitten käytiin ihan vakavasti väittelyitä siitä onko naisella tietoisuus!:)


      • ole eläin?
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

        Oma "empiirinen tutkimukseni" rajoittuu lähinnä hännänheiluttajien sielunelämään, joten en voi olla varma kanojen tietoisuuden tasosta.
        Mutta en näe mitään järkiperäisiä syitä mikseivät aivoistaan pidemmälle kehittyneiden lajien yksilöt tuntisi siinä kuin ihmisyksilökin, tietyin eroavaisuuksin toki.

        Tunteille on joku hiton tarkoitus jota en ymmärrä - miksemme ole kuin ampiaiset, pelkkiä vaistokoneita?

        Kuulostaa absurdilta ajatukselta, että vain ja ainoastaa yhdelle lajille evoluutio olisi luonut tietoisuuden. Tiedemaailma on tässä kysymyksessä pistänyt päänsä pensaaseen, ja toistelee uskon kaltaista mantraansa ihmisen ylivertaisuudesta - hävetkää intellektuellit!

        Tässä lyhyt artikkeli eläinten tietoisuuden tutkimuksen historiasta:

        http://www.kookas.fi/articles/read/6815

        Pitää vielä muistuttaa, että ei vielä niin kauan aikaa sitten käytiin ihan vakavasti väittelyitä siitä onko naisella tietoisuus!:)

        ei, se on hyönteinen mutta entäs hyönteiset joilla on jonkunlaiset aivot? voisiko olettaa myös niillä olevan tajunnataso?


      • intellektuellit
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

        Oma "empiirinen tutkimukseni" rajoittuu lähinnä hännänheiluttajien sielunelämään, joten en voi olla varma kanojen tietoisuuden tasosta.
        Mutta en näe mitään järkiperäisiä syitä mikseivät aivoistaan pidemmälle kehittyneiden lajien yksilöt tuntisi siinä kuin ihmisyksilökin, tietyin eroavaisuuksin toki.

        Tunteille on joku hiton tarkoitus jota en ymmärrä - miksemme ole kuin ampiaiset, pelkkiä vaistokoneita?

        Kuulostaa absurdilta ajatukselta, että vain ja ainoastaa yhdelle lajille evoluutio olisi luonut tietoisuuden. Tiedemaailma on tässä kysymyksessä pistänyt päänsä pensaaseen, ja toistelee uskon kaltaista mantraansa ihmisen ylivertaisuudesta - hävetkää intellektuellit!

        Tässä lyhyt artikkeli eläinten tietoisuuden tutkimuksen historiasta:

        http://www.kookas.fi/articles/read/6815

        Pitää vielä muistuttaa, että ei vielä niin kauan aikaa sitten käytiin ihan vakavasti väittelyitä siitä onko naisella tietoisuus!:)

        siis taiteilijat ym porukka on aina olleet mitä suvaitsevaisinta porukkaa, niin luontoa kuin ihmisiä kohtaan.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Intellektuelli


        Tiedemiehet ja tutkijat kapitalismin palveluksessa ovat luku erikseen:)


      • ole eläin? kirjoitti:

        ei, se on hyönteinen mutta entäs hyönteiset joilla on jonkunlaiset aivot? voisiko olettaa myös niillä olevan tajunnataso?

        Hyönteisillä ei voida sanoa olevan varsinaisia aivoja, vaan niiden"aivot" muodostuvat kahdesta hermosolmusta.

        Eläinliike olisi totaalisesti kusessa jos täytyisi huolehtia hyönteistenkin oikeuksista.
        Jo pelkästään muurahaisia on kymmenen miljoonaa miljardia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe