perikunnan maan myyminen

kertokaas..

Jos perikunta haluaa myydä osan maasta, täytyykö siihen olla kaikkien osallisten suostumus(mukaan lukien leski) ?

7

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

      Kyllä täytyy.

      • Maanmittari

        Nix nax vastasikin lyhyesti, ytimekkäästi ja täysin oikein. Pienenä tarkennuksena lesken asemasta kuitenkin voidaan todeta:

        Jos leski ei ole kuolinpesän osakas, eli ositus kuolinpesän ja lesken välillä on toimitettu eikä leski muuten (testamentin takia tai sen takia että on olemassa vainajan rintaperillisiä) peri vainajaa, ei lesken suostumusta tarvita.

        Tosin jos ko. myytävään kiinteistöön liittyy lakisääteinen lesken asumissuoja niin silloin luonnollisesti tarvitaan lesken suostumus myymiseen.


      • nix nax
        Maanmittari kirjoitti:

        Nix nax vastasikin lyhyesti, ytimekkäästi ja täysin oikein. Pienenä tarkennuksena lesken asemasta kuitenkin voidaan todeta:

        Jos leski ei ole kuolinpesän osakas, eli ositus kuolinpesän ja lesken välillä on toimitettu eikä leski muuten (testamentin takia tai sen takia että on olemassa vainajan rintaperillisiä) peri vainajaa, ei lesken suostumusta tarvita.

        Tosin jos ko. myytävään kiinteistöön liittyy lakisääteinen lesken asumissuoja niin silloin luonnollisesti tarvitaan lesken suostumus myymiseen.

        Maanmittari kirjoitti kyllä asiaa, mutta otsikko oli harhaanjohtava. Kysymyksessä nimittäin EI ollut "tarkennus", vaan "lavennus" tai "lisäys".

        Ap:n kysymys kuului:
        "Jos perikunta haluaa myydä osan maasta, täytyykö siihen olla kaikkien osallisten suostumus(mukaan lukien leski) ?"

        Kysymyksen mukaan leski on "perikuntaan osallinen". (Ositusta siis ei ole toimitettu.) Tällöin kysymykseen on olemassa vain se "lyhyt ja ytimekäs" vastaus, jonka annoin. Mitään tarkentamista vastauksessa ei ole.

        Mutta jos mennään kysymyksen ulkopuolelle, vastausta voidaan toki laventaa antamalla hyvää informaatiota muista tilanteista, kuten Maanmittari on tehnyt.


      • nix nax kirjoitti:

        Maanmittari kirjoitti kyllä asiaa, mutta otsikko oli harhaanjohtava. Kysymyksessä nimittäin EI ollut "tarkennus", vaan "lavennus" tai "lisäys".

        Ap:n kysymys kuului:
        "Jos perikunta haluaa myydä osan maasta, täytyykö siihen olla kaikkien osallisten suostumus(mukaan lukien leski) ?"

        Kysymyksen mukaan leski on "perikuntaan osallinen". (Ositusta siis ei ole toimitettu.) Tällöin kysymykseen on olemassa vain se "lyhyt ja ytimekäs" vastaus, jonka annoin. Mitään tarkentamista vastauksessa ei ole.

        Mutta jos mennään kysymyksen ulkopuolelle, vastausta voidaan toki laventaa antamalla hyvää informaatiota muista tilanteista, kuten Maanmittari on tehnyt.

        1) Nix nax antaa tällä palstalla tosi hyviä neuvoja, mistä hänelle suuri kiitos ja kunnia! Vastaukset lähtevät yleensä siitä oletuksesta, että tilanne on kuvattu täsmällisesti oikein alkuperäisen kysyjän viestissä. Omassa työssäni olen tottunut siihen, että kun jonkun henkilön esittämää ongelmaa ryhtyy selvittämään, se osoittautuukin usein erilaiseksi kuin miten se on avunpyynnössä kuvattu. Tyypillisesti jokin asiaan vaikuttava olennainen seikka on jäänyt mainitsematta, koska maallikko ei tiedä sen vaikuttavan asiaan.

        2) Tämä on periaatteessa keskustelufoorumi eikä kysymys- ja vastauspalsta. Sen vuoksi ei mielestäni pitäisi moittia ketään siitä, jos ei pysytä tiukasti viestiketjun aloittajan esille tuomassa kysymyksenasettelussa.


      • niksu naksu
        nix nax kirjoitti:

        Maanmittari kirjoitti kyllä asiaa, mutta otsikko oli harhaanjohtava. Kysymyksessä nimittäin EI ollut "tarkennus", vaan "lavennus" tai "lisäys".

        Ap:n kysymys kuului:
        "Jos perikunta haluaa myydä osan maasta, täytyykö siihen olla kaikkien osallisten suostumus(mukaan lukien leski) ?"

        Kysymyksen mukaan leski on "perikuntaan osallinen". (Ositusta siis ei ole toimitettu.) Tällöin kysymykseen on olemassa vain se "lyhyt ja ytimekäs" vastaus, jonka annoin. Mitään tarkentamista vastauksessa ei ole.

        Mutta jos mennään kysymyksen ulkopuolelle, vastausta voidaan toki laventaa antamalla hyvää informaatiota muista tilanteista, kuten Maanmittari on tehnyt.

        itsesi auktoriteetin asemaan:)

        Ei tämä ole mikää lakiasiantuntijan neuvontapalsta, vaan juttupalsta - vaihdetaan mielipiteitä, kysytään toisten kokemuksia. Ei jotain kasvotonta nixuttajaa pidetä lakimiehenä. Mielipiteesi voit sanoa, muiden lailla. Olet vain yksi juttelija muiden joukossa, nixu.


      • nix nax
        Timontti kirjoitti:

        1) Nix nax antaa tällä palstalla tosi hyviä neuvoja, mistä hänelle suuri kiitos ja kunnia! Vastaukset lähtevät yleensä siitä oletuksesta, että tilanne on kuvattu täsmällisesti oikein alkuperäisen kysyjän viestissä. Omassa työssäni olen tottunut siihen, että kun jonkun henkilön esittämää ongelmaa ryhtyy selvittämään, se osoittautuukin usein erilaiseksi kuin miten se on avunpyynnössä kuvattu. Tyypillisesti jokin asiaan vaikuttava olennainen seikka on jäänyt mainitsematta, koska maallikko ei tiedä sen vaikuttavan asiaan.

        2) Tämä on periaatteessa keskustelufoorumi eikä kysymys- ja vastauspalsta. Sen vuoksi ei mielestäni pitäisi moittia ketään siitä, jos ei pysytä tiukasti viestiketjun aloittajan esille tuomassa kysymyksenasettelussa.

        Nyt Timontti ja seuraavakin kommentaattori ovat käsittäneet kommenttini väärin. Lukekaapa se ajatuksella uudelleen!

        Timontti:
        >>ei mielestäni pitäisi moittia ketään siitä, jos ei pysytä tiukasti viestiketjun aloittajan esille tuomassa kysymyksenasettelussa.


    • kertokaas..

      Kiitoksia vastauksista.

      Ei ole mitään paino-arvoa silläkään kun leskellä on 1/2 ja nimenomaan leski haluaa myydä maata ja kolme muuta osakasta samaa mieltä. Eli ei voi kuin puhua ympäri viidennen osapuolen tai olla myymättä?
      Millainenkas homma se ositus on?
      Täysin tietämätön olen näistä jutuista ja termeistä, valitettavasti. Ei vaan ole ennen tarvinnut näiden asioiden kanssa olla missään tekemisissä.

      Kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe