Miten kannattaisi toimia?

ummikko*

Olen aikeissa muuttaa vanhempieni entiseen omakotitaloon, mutta nyt mietityttää miten kannattaisi tehdä. Talo kaipaa jonkin verran remonttia, jonka aikoisin lainarahalla rahoittaa. Molemmat vanhempani ovat vielä elossa, ja minulla on sen lisäksi kolme sisarusta. Kannattaisiko tehdä niin että otan lainan ja ostan talon, vai onko mahdollista tehdä esim. niin että rahoitan remontin itse mutta jätän talon ostamatta vanhemmiltani (lupa muuttaa on ja remonttia tehdä) ja lunastan talon perinnönjaossa itselleni vähentäen tietysti itse rahoittamani remontointikulut?
Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista.

12

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni on turvallisempaa ostaa huonokuntoinen talo halvalla ja kunnostaa se vasta sen jälkeen. Muuten jää epävarmuustekijöitä. Esim. voi käydä niin, että talon markkina-arvo nousee ja sisaruksesi vaativat aikanaan sen mukaisen hinnan, mutta hyvittävät sinulle vain kuittien mukaiset kulut eivätkä itse tekemääsi työtä. Inflaatio syö kuittien arvoa ja osa kuiteistasi voi kokonaan menettää merkityksensä, jos aikaa ehtii kulua esim. parikymmentä vuotta.

    • miemiemiee

      Jos vanhempasi haluavat myydä, niin osta talo. Sitten kun olette perikunta, se voi olla vaikeaa. Sopuisakin sisarussarja muuttuu rahanhmoisiksi hyeenoiksi siinä vaiheessa, usko pois. Minä nimittäin en olisi uskonut ellen olisi nähnyt!
      nimim. kokemusta on

      • ahnein

        ostakoon talon pilkkahintaan jo vanhempien eläessä - sisaruksista viis!

        Noinhan se usein käy. Ja vanhemmat käyttävät ne pikku pennoset ennen kuolemaansa, ja muille sisaruksille ei jää mitään. Yksi narsiti psykopaatti on ainoa, joka hyötyy. Siis hyötyy rahallisesti. Moraalinsa rippeetkin hän menettää, ja viimeisenkin kunnioituksen ja sukulaisten rakkauden.


      • vaan ei aina
        ahnein kirjoitti:

        ostakoon talon pilkkahintaan jo vanhempien eläessä - sisaruksista viis!

        Noinhan se usein käy. Ja vanhemmat käyttävät ne pikku pennoset ennen kuolemaansa, ja muille sisaruksille ei jää mitään. Yksi narsiti psykopaatti on ainoa, joka hyötyy. Siis hyötyy rahallisesti. Moraalinsa rippeetkin hän menettää, ja viimeisenkin kunnioituksen ja sukulaisten rakkauden.

        Aloittajan tekstistä ei selviä sisarusten mielipide. Sitä ei sinun pidä alkaa arvailla eikä myöskään kysyjää diagnosoimaan.


      • komennella
        vaan ei aina kirjoitti:

        Aloittajan tekstistä ei selviä sisarusten mielipide. Sitä ei sinun pidä alkaa arvailla eikä myöskään kysyjää diagnosoimaan.

        muita keskustelijoita. Kukin voi sanoa mielipiteensä noista rohmuista, joka kerran kun he nostavat rumaa päätään tälläkin palstalla. Hyh!


      • seuranneena
        komennella kirjoitti:

        muita keskustelijoita. Kukin voi sanoa mielipiteensä noista rohmuista, joka kerran kun he nostavat rumaa päätään tälläkin palstalla. Hyh!

        kyllä kaikki kannattaa tehdä aikoinaan jos on mahdollista. on hyviä esimerkkiä esim. perikunnan kesämökki. siellä paraimmillaan on peräti 20-30 henkeä viettämässä lomiaan kuka mökissä kuka asuntovaunussa sekä teltoissa.ei siinä ole enää omaa rauhaa ja vielä kun sattuu sitä erimielisyyttä(alkoholi). perikunnat on mielestäni sekaisia jos ei niitä jaeta uusia syntyy ja vanhoja kuolee.


      • pesänjaosta
        seuranneena kirjoitti:

        kyllä kaikki kannattaa tehdä aikoinaan jos on mahdollista. on hyviä esimerkkiä esim. perikunnan kesämökki. siellä paraimmillaan on peräti 20-30 henkeä viettämässä lomiaan kuka mökissä kuka asuntovaunussa sekä teltoissa.ei siinä ole enää omaa rauhaa ja vielä kun sattuu sitä erimielisyyttä(alkoholi). perikunnat on mielestäni sekaisia jos ei niitä jaeta uusia syntyy ja vanhoja kuolee.

        vaan siitä, että yksi rohmuaa kiinteistön mahdollisimman halvalla jo vanhempien eläessä! Ja kanssaperijät eivät saa mitään.


      • pesänjaosta kirjoitti:

        vaan siitä, että yksi rohmuaa kiinteistön mahdollisimman halvalla jo vanhempien eläessä! Ja kanssaperijät eivät saa mitään.

        En tarkoittanut, että kauppahinta olisi alle käyvän arvon. Vanhan talon arvo menee hyvin pieneksi tai jopa negatiiviseksi ellei välttämättömiä korjauksia tehdä, esim. katon vuotaessa. Eräässä perinnönjaossa kaikkia yli 10 vuotta vanhoja saamisia tehdyistä kunnostustöistä pidettiin vanhentuneina. Se oli pesänjakajana toimineen ulkopuolisen juristin päätös.


      • ummikko*
        vaan ei aina kirjoitti:

        Aloittajan tekstistä ei selviä sisarusten mielipide. Sitä ei sinun pidä alkaa arvailla eikä myöskään kysyjää diagnosoimaan.

        että ainakin tässä vaiheessa sisarukset ovat myötämielisiä. Kaikki muut asuvat muilla paikkakunnilla ja minä muuttaisin lähelle ikääntyviä vanhempiamme, tästä hyötyisivät siis kaikki.


      • ummikko*
        ummikko* kirjoitti:

        että ainakin tässä vaiheessa sisarukset ovat myötämielisiä. Kaikki muut asuvat muilla paikkakunnilla ja minä muuttaisin lähelle ikääntyviä vanhempiamme, tästä hyötyisivät siis kaikki.

        sanomatta että sisarukset eivät toki ole jäämässä ilman mitään, heille on varattu samanlaiset tontit plus muuta omaisuutta tietenkin.


      • jonkun velvollisuus
        komennella kirjoitti:

        muita keskustelijoita. Kukin voi sanoa mielipiteensä noista rohmuista, joka kerran kun he nostavat rumaa päätään tälläkin palstalla. Hyh!

        ylläpitää ja kunnostaa perikunnan yhteistä omaisuutta, muut tulevat sitten aikanaan jaolle korjaamaan hyödyn.


      • korjauskuluihin
        jonkun velvollisuus kirjoitti:

        ylläpitää ja kunnostaa perikunnan yhteistä omaisuutta, muut tulevat sitten aikanaan jaolle korjaamaan hyödyn.

        ja korjatkaa yhdessä, talkoovoimin. Siten kukin saa perinnönjaossa hyötyä tehdyistä korjauksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1157
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      75
      987
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      224
      937
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe