Miten kannattaisi toimia?

ummikko*

Olen aikeissa muuttaa vanhempieni entiseen omakotitaloon, mutta nyt mietityttää miten kannattaisi tehdä. Talo kaipaa jonkin verran remonttia, jonka aikoisin lainarahalla rahoittaa. Molemmat vanhempani ovat vielä elossa, ja minulla on sen lisäksi kolme sisarusta. Kannattaisiko tehdä niin että otan lainan ja ostan talon, vai onko mahdollista tehdä esim. niin että rahoitan remontin itse mutta jätän talon ostamatta vanhemmiltani (lupa muuttaa on ja remonttia tehdä) ja lunastan talon perinnönjaossa itselleni vähentäen tietysti itse rahoittamani remontointikulut?
Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista.

12

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni on turvallisempaa ostaa huonokuntoinen talo halvalla ja kunnostaa se vasta sen jälkeen. Muuten jää epävarmuustekijöitä. Esim. voi käydä niin, että talon markkina-arvo nousee ja sisaruksesi vaativat aikanaan sen mukaisen hinnan, mutta hyvittävät sinulle vain kuittien mukaiset kulut eivätkä itse tekemääsi työtä. Inflaatio syö kuittien arvoa ja osa kuiteistasi voi kokonaan menettää merkityksensä, jos aikaa ehtii kulua esim. parikymmentä vuotta.

    • miemiemiee

      Jos vanhempasi haluavat myydä, niin osta talo. Sitten kun olette perikunta, se voi olla vaikeaa. Sopuisakin sisarussarja muuttuu rahanhmoisiksi hyeenoiksi siinä vaiheessa, usko pois. Minä nimittäin en olisi uskonut ellen olisi nähnyt!
      nimim. kokemusta on

      • ahnein

        ostakoon talon pilkkahintaan jo vanhempien eläessä - sisaruksista viis!

        Noinhan se usein käy. Ja vanhemmat käyttävät ne pikku pennoset ennen kuolemaansa, ja muille sisaruksille ei jää mitään. Yksi narsiti psykopaatti on ainoa, joka hyötyy. Siis hyötyy rahallisesti. Moraalinsa rippeetkin hän menettää, ja viimeisenkin kunnioituksen ja sukulaisten rakkauden.


      • vaan ei aina
        ahnein kirjoitti:

        ostakoon talon pilkkahintaan jo vanhempien eläessä - sisaruksista viis!

        Noinhan se usein käy. Ja vanhemmat käyttävät ne pikku pennoset ennen kuolemaansa, ja muille sisaruksille ei jää mitään. Yksi narsiti psykopaatti on ainoa, joka hyötyy. Siis hyötyy rahallisesti. Moraalinsa rippeetkin hän menettää, ja viimeisenkin kunnioituksen ja sukulaisten rakkauden.

        Aloittajan tekstistä ei selviä sisarusten mielipide. Sitä ei sinun pidä alkaa arvailla eikä myöskään kysyjää diagnosoimaan.


      • komennella
        vaan ei aina kirjoitti:

        Aloittajan tekstistä ei selviä sisarusten mielipide. Sitä ei sinun pidä alkaa arvailla eikä myöskään kysyjää diagnosoimaan.

        muita keskustelijoita. Kukin voi sanoa mielipiteensä noista rohmuista, joka kerran kun he nostavat rumaa päätään tälläkin palstalla. Hyh!


      • seuranneena
        komennella kirjoitti:

        muita keskustelijoita. Kukin voi sanoa mielipiteensä noista rohmuista, joka kerran kun he nostavat rumaa päätään tälläkin palstalla. Hyh!

        kyllä kaikki kannattaa tehdä aikoinaan jos on mahdollista. on hyviä esimerkkiä esim. perikunnan kesämökki. siellä paraimmillaan on peräti 20-30 henkeä viettämässä lomiaan kuka mökissä kuka asuntovaunussa sekä teltoissa.ei siinä ole enää omaa rauhaa ja vielä kun sattuu sitä erimielisyyttä(alkoholi). perikunnat on mielestäni sekaisia jos ei niitä jaeta uusia syntyy ja vanhoja kuolee.


      • pesänjaosta
        seuranneena kirjoitti:

        kyllä kaikki kannattaa tehdä aikoinaan jos on mahdollista. on hyviä esimerkkiä esim. perikunnan kesämökki. siellä paraimmillaan on peräti 20-30 henkeä viettämässä lomiaan kuka mökissä kuka asuntovaunussa sekä teltoissa.ei siinä ole enää omaa rauhaa ja vielä kun sattuu sitä erimielisyyttä(alkoholi). perikunnat on mielestäni sekaisia jos ei niitä jaeta uusia syntyy ja vanhoja kuolee.

        vaan siitä, että yksi rohmuaa kiinteistön mahdollisimman halvalla jo vanhempien eläessä! Ja kanssaperijät eivät saa mitään.


      • pesänjaosta kirjoitti:

        vaan siitä, että yksi rohmuaa kiinteistön mahdollisimman halvalla jo vanhempien eläessä! Ja kanssaperijät eivät saa mitään.

        En tarkoittanut, että kauppahinta olisi alle käyvän arvon. Vanhan talon arvo menee hyvin pieneksi tai jopa negatiiviseksi ellei välttämättömiä korjauksia tehdä, esim. katon vuotaessa. Eräässä perinnönjaossa kaikkia yli 10 vuotta vanhoja saamisia tehdyistä kunnostustöistä pidettiin vanhentuneina. Se oli pesänjakajana toimineen ulkopuolisen juristin päätös.


      • ummikko*
        vaan ei aina kirjoitti:

        Aloittajan tekstistä ei selviä sisarusten mielipide. Sitä ei sinun pidä alkaa arvailla eikä myöskään kysyjää diagnosoimaan.

        että ainakin tässä vaiheessa sisarukset ovat myötämielisiä. Kaikki muut asuvat muilla paikkakunnilla ja minä muuttaisin lähelle ikääntyviä vanhempiamme, tästä hyötyisivät siis kaikki.


      • ummikko*
        ummikko* kirjoitti:

        että ainakin tässä vaiheessa sisarukset ovat myötämielisiä. Kaikki muut asuvat muilla paikkakunnilla ja minä muuttaisin lähelle ikääntyviä vanhempiamme, tästä hyötyisivät siis kaikki.

        sanomatta että sisarukset eivät toki ole jäämässä ilman mitään, heille on varattu samanlaiset tontit plus muuta omaisuutta tietenkin.


      • jonkun velvollisuus
        komennella kirjoitti:

        muita keskustelijoita. Kukin voi sanoa mielipiteensä noista rohmuista, joka kerran kun he nostavat rumaa päätään tälläkin palstalla. Hyh!

        ylläpitää ja kunnostaa perikunnan yhteistä omaisuutta, muut tulevat sitten aikanaan jaolle korjaamaan hyödyn.


      • korjauskuluihin
        jonkun velvollisuus kirjoitti:

        ylläpitää ja kunnostaa perikunnan yhteistä omaisuutta, muut tulevat sitten aikanaan jaolle korjaamaan hyödyn.

        ja korjatkaa yhdessä, talkoovoimin. Siten kukin saa perinnönjaossa hyötyä tehdyistä korjauksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe