Kuka suomalainen kenraali?

Talvi/Jatkosodan

Talvi ja jatkosotaa tunteville kysymys. Eduksi myöskin olisi tietää kuka oli mestarikenraali Von Manstein ja mitä hän saavutti 2WWssä.

Eli Paavo Talvelaa voisi hyvin sanoa suomen Rommeliksi, mutta ketä suomalaista kenraalia voisi perustellusti sanoa Suomen Von Mansteiniksi?

Helppo kysymys jos vähän miettii.

11

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talvi/jatkosota

      Niin mahdollista vastausta saa perustellakin...

      • no hooooooo

        kurtti martti weee.... ampui siviilikolttia juovuksissa, hukutti pororenkejä saadakseen tunnustuksia, jäädytti saamelaisia malliksi, kuten kerskuu kirjoissaan. Oli pyöveli vankileireillä ja paljon muuta ihanaa. Tulee lämmin , jolea, liemi housuun kun mietinkin lisää


      • talvi...
        no hooooooo kirjoitti:

        kurtti martti weee.... ampui siviilikolttia juovuksissa, hukutti pororenkejä saadakseen tunnustuksia, jäädytti saamelaisia malliksi, kuten kerskuu kirjoissaan. Oli pyöveli vankileireillä ja paljon muuta ihanaa. Tulee lämmin , jolea, liemi housuun kun mietinkin lisää

        Läheltä liippasi, muttei ihan...


    • Tietysti!

      Govorov löi von Mansteinin 11. armeijan hajalle
      kesällä 1942, ja "Pappa" taas, tai paremminkin
      hänen miehensä pysäyttivät Govorovin Juustilan
      porteille kesällä 1944.

      • talvi/jatko

        Erittäin hyvä vastaus, kenties jopa parempi kuin mitä hain. Enempää en uskalla kertoa, on lienee liian helppo sinulle.


    • vastine oli kenraalimajuri Lagus. Myös hän vihasi venäläisiä.


      "Tunsiko hän heitä"


      MarttyyriMallari-TTt

      • talvi/jatko

        Eipä ollut panssarikenraali Lagus. Lagus voisi viitata Von Mansteiniin rynnäkkötykkien perusteella, muttei ollut mitä hain.

        Ps. vastaus on erittäin helppo...


      • Helpponakki.
        talvi/jatko kirjoitti:

        Eipä ollut panssarikenraali Lagus. Lagus voisi viitata Von Mansteiniin rynnäkkötykkien perusteella, muttei ollut mitä hain.

        Ps. vastaus on erittäin helppo...

        A.F. AIRO..

        Tietysti..


    • historioitsija -78

      Voisko Suomen Manstein olla Lennart Oesch? Tää arvaus on kyllä ihan hatusta vedetty. Sotahistoria ei ole vahvin alani.

      • Talvi/jatkosota

        Kuten jo aikaisemmin vastasin, niin Oeschan se oli mitä hain... Joten jos hatusta vedit, niin hyvät hatut...


      • 1941
        Talvi/jatkosota kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin vastasin, niin Oeschan se oli mitä hain... Joten jos hatusta vedit, niin hyvät hatut...

        Oesch selvitti Viipurinlahden kriisin 1940 Talvisodan viimeisinä päivinä ja kesän 1944 Kannaksen sotkun.

        Paksulle-Taavetille laitettiin "päällystakki" koska hän oli tyrinyt jo aivan liikaa.

        http://www.mannerheim.fi/10_ylip/s_oesch.htm

        (1892-1978), majuri 1918, everstiluutnantti 1921, eversti 1925, kenraalimajuri 1930, kenraaliluutnantti 1936.

        Sai sotilaskoulutuksensa suomalaisessa Jääkäripataljoonassa Saksassa 1915-1918 ja Ranskan sotakouluissa, mm. Ranskan sotakorkeakoulussa 1923-1926. Toimi vapaussodassa pataljoonankomentajana mm. Raudun taistelussa, sittemmin eri sotilasviroissa, mm. Yleisesikunnan päällikkönä 1930-1940, Rannikkoryhmän komentajana 2.3.-25.3. 1940, armeijakunnan komentajana 1940-1941, Aunuksen Ryhmän komentajana 1942-1944 ja Kannaksen joukkojen komentajana 14.6.-6.10.1944, yleisesikunnan päällikkönä 1944 ja Armeijakunnan komentajana 27.11.1944-10.9.1945. Mannerheim-ristin ritari 1944, Turun yliopiston kunniatohtori 1960.


        Lue Oesch:n muistelmat ja Helge Seppälän kirja Suomen pelastaja.

        Oeschin itsensä kirjoittama Suomen kohtalon ratkaisu Kannaksella v.1944 vuodelta 1957

        SEPPÄLÄ, Helge: Karl Lennart Oesch : Suomen pelastaja. 1998

        http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1998/11.syyskuu/KLO3598.HTM

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Oesch

        http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sotakenraalit - kenraali Lennart Oesch.htm

        Kolme torjuntavoittoa Kannaksella

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000013929521#22000000013929521


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe