Suomalaiset muistelevat J. V. Stalinia – Kansalaiset muistelevat Stalinia
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=h&n=Josif Stalin
Urho Kekkosen sanoma Stalinin kuolemasta on lähetetty radiossa 6.3.1953.
Urkki nuolee vuorostaan oikein hartaasti:
"Nerokas ja menestyksellinen johtaja"...
"Stalin ilmaisi monessa kohtaan lämpimän myötätuntonsa Suomea kohtaan" (tuolle 1945 vierailleelle kulttuuridelegaatiolle 9.10.1945) Stalin oikeastaan antoi itsenäisyydenkin Leninin välityksellä...
"Stalinilla oli erityistä henkilökohtaista kiintymystä ja ystävyyttä Suomea kohtaan."
"On luonnollista, että kun generalissimus Stalin on nyt poissa me suomalaiset tunnemme vilpitöntä surua sen johdosta"
"Suomen kansa ja Suomen hallitus tekevät kunniaa generalissimus Stalinin paarien ääressä"
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=256&a=1068
Päivän peili:
K. A. Fegerholmin muistosanat... Suomen kansa tietää menettäneensä ystävän... Stalin tunsi ystävyyttä Suomea ja sen kansaa kohtaan...
Lauri Viljanen kertoo tapaamisesta Stalinin kanssa kulttuuridelegaation mukana 9.10.1945
Stalinia suri KOKO Suomi sanoi
3
357
Vastaukset
- surevat
vielä tänäkin päivänä tämän verrattoman johtajan poismenoa. Tai ainakin tämän palstan lukemisesta saa helposti sellaisen kuvan..
- kertomana
Tavalliset kansalaisetkin Suomessa surivat aidosti Stalinin kuolemaa, erityisesti työläiskaupungeissa. Monet pitivät Stalinia oikeasti suurena ja taitavana kansanjohtajana.
Ehkäpä johtajan kaikki ominaisuudet eivät vielä olleet tavallisen kansan tiedossa.ja hänen tekonsa olivat jokaisen täysijärkisen tiedossa jo 1930-luvulla. Suomessa oli - ja on - paljon sellaisia joiden mielestä hän toimi aivan oikein ja oli suuri ja loistava johtaja.
Jos Iosif Vissarionovitsh olisi elänyt muutamankin vuoden kauemmin, maailma olisi saanut uuden ihanan maailmansodan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251248
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94884
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22818Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet125540