Laskuesimerkki

Tiedän, että kepulaiset ovat varsin onnettomia sekä lasku- että lukupään kanssa, mutta optismistisena ihmisenä jaksan silti myös heidän kykyynsä oppia jotain uutta. Palstan kokoomuslaiset kirjoittajat kyllä ymmärtävät seuraavan laskuesimerkin, mutta he taas eivät haluaisi sitä nähdä. Tässä se tulee.

Otetaan kaksi kunnallista ammattiryhmää. Toinen ovat naisvaltainen sairaanhoitoväki ja toinen miesvaltainen kaavoitusinsinööriporukka. Hoitajien keskipalkka on 2000 euroa ja insinöörien 3000 euroa kuuss tässä esimerkissä. Eroa on siis 1000 euroa. Nyt sitten palkkoja korotetaan ns. yleiskorotuksella koko kuntasektorilla 10 %:lla. Tämän jälkeen hoitajien palkka on 2200 ja insinöörien 3300. Yleiskorotuksen jälkeen palkkaero kasvoi 1000 eurosta 1100 euroon. Euromääräisesti nähtynä hoitajien palkkajälkeenjääneisyys siis kasvoi.

Sitten työnantaja valtion hieman avittamana päätti antaa hoitajille 2,5 % tasa-arvolisää eli 50 euroa. Kun tämä sitten lisätään tuohon hoitajien saamaan palkkaan, päästään 2250 euron summaan. Edelleenkin hoitajien palkkajälkeenjääneisyys insinööreihin kasvoi 50 eurolla.

Hoitajat ovat vaatineet 15 % suuruista tasa-arvoerää tuon 2,5 % sijasta. Yleiskorotukseen he ovat tyytyväisiä. Tuo 15 % nostaisi hoitajien palkkoja 300 euroa, jolloin heidän palkkansa sen ja yleiskorotuksen jälkeen olisi 2500. Tässä mallissa hoitajat siis onnistuisivat tavoittamaan insinöörejä 200 eurolla, kun palkkaero kutistuisi 1000 eurosta 800 euroon.

Nyt jokainen järjissään oleva voi verrata, kumpi näistä esimerkeistä, hallituksen tukema symbolinen tasa-arvotuki vai hoitajien vaatimus kaventaisi todellisuudessa palkkaeroja eli sitä mitä Kokoomus vaaleissa lupasi. Nythän kävi niin, että yeleiskorotuksen jälkeen euromääräinen palkkakuoppa vain syveni ja sitä ei saatu kurottua edes yleiskorotusta edeltävälle tasolle näitä kahta ammattiryhmää verrattaessa. Tämä ehkä vähän nyt valottaa sitä, mikä tässä on kohtuullista ja kohtuutonta annettujen lupausten valossa.

42

1114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi palkka

      Riippuu siitä mihin vertaa. Jos olisit verrannut sairaanhoitajien palkkaa lääkärien palkkaan, olisit saanut vielä suuremmat erot.

      Insinöörejäkin on kaikenlaisia. Heidän pistämisensä samaan nippuun on kuin nimittäisi kaikkia terveydenhoitoalalla toimivia lääkäreiksi.

      • ja Ay-johtajilla

        Paksu-Jaanalla on myös aika kova palkka verrattuna perushoitajan palkkaan.


      • lähellä

        totuutta sikäli, että verrataan samantasoisen koulutuksen omaavia kunnallisen alan palkansaajia keskenään. Euromääriä MPP on kepulaisten päässälaskutaidon huomioiden pyöristänyt tasatuhansiksi.


      • lähellä kirjoitti:

        totuutta sikäli, että verrataan samantasoisen koulutuksen omaavia kunnallisen alan palkansaajia keskenään. Euromääriä MPP on kepulaisten päässälaskutaidon huomioiden pyöristänyt tasatuhansiksi.

        Osuit asian ytimeen.


      • pyöristää
        lähellä kirjoitti:

        totuutta sikäli, että verrataan samantasoisen koulutuksen omaavia kunnallisen alan palkansaajia keskenään. Euromääriä MPP on kepulaisten päässälaskutaidon huomioiden pyöristänyt tasatuhansiksi.

        kolmesataaeuroakin varmuudenvuoksi kolmeenkymppiin koska ei kepu noin isoista summista ymmärrä.


      • ja dipl.ins.
        lähellä kirjoitti:

        totuutta sikäli, että verrataan samantasoisen koulutuksen omaavia kunnallisen alan palkansaajia keskenään. Euromääriä MPP on kepulaisten päässälaskutaidon huomioiden pyöristänyt tasatuhansiksi.

        Lääkäriä ja dipl.insinööriä voidaan verrata keskenään. Molemmilla on akateeminen korkeakoulututkinto. Sairaanhoitajien koulutus on opistotasoinen kuten koulun nimikin jo sanoo.


    • 12 vuoden ajan

      Demarien kaava taasen oli seuraava

      2000 ekua ansaitseville hoitajille annettiin 3 % vuodessa, siis 60 euroa

      4000 euron palkalla kituuttaville paperimiehille tarvittiin 5 % korotus tekeväthän he raskasta prosessinvalvontayötä. Siis 200 euroa vuodessa.

      Näin syntyi ammottava palkkakuilu jota demarit olivat tekemässä, tässä esimerkissä 140 euroa isotuloisemman eduksi. Kun tuo demarien tukema meno jatkui vuosikausia palkkaerot kasvoivat. Tilastotkin sen todistaa että SDP:n hallituskausilla maamme palkkaerot ovat kasvaneet historiallisen suuriksi

      Nyt tuota kuilua ollaan ruvettu luomaan umpeen, mutta jokainen täysjärkinen (siis muut paitsi demarit) ymmärtää ettei 12 vuoden aikana synnytettyä kuilua yhdellä palkkakaudella täytetä.

      • osaavat:

        "Tähän asti kokoomuslaiset ovat onnistuneet täysin älyttömän logiikan perusteella syyttämään hoitajien huonoista palkoista vasemmistoa. Kun muille aloille on yhteisin ponnisteluin saatu kohtuullinen palkkataso, ovat hoitajat muka sen takia jääneet ilman. Älyttömin ja useimmin olen kuullut kokoomuslaisten Tehyaktiivien suusta, että osa paperimiesten palkoista pitää antaa hoitajille, koska he saavat aivan liikaa palkkaa.

        Mikäli paperimiesten palkkoja laskettaisiin, menisi säästyvä raha kyllä kokoomuslaisille, mutta ei suinkaan hoitajille. Se menisi paperiteollisuuden omistajille, eli suurelta osin vielä kokonaan pois Suomesta. Koska paperimies maksaa nykyään paljon suuremmalla prosentilla veroa kuin kapitalisti, olisi yhteiskunnalla entistä vähemmän rahaa hoitajien palkkoihin."

        http://jussi.ehdolla.fi/blogi/?k=Kokoomus


      • tarkoitus...
        osaavat: kirjoitti:

        "Tähän asti kokoomuslaiset ovat onnistuneet täysin älyttömän logiikan perusteella syyttämään hoitajien huonoista palkoista vasemmistoa. Kun muille aloille on yhteisin ponnisteluin saatu kohtuullinen palkkataso, ovat hoitajat muka sen takia jääneet ilman. Älyttömin ja useimmin olen kuullut kokoomuslaisten Tehyaktiivien suusta, että osa paperimiesten palkoista pitää antaa hoitajille, koska he saavat aivan liikaa palkkaa.

        Mikäli paperimiesten palkkoja laskettaisiin, menisi säästyvä raha kyllä kokoomuslaisille, mutta ei suinkaan hoitajille. Se menisi paperiteollisuuden omistajille, eli suurelta osin vielä kokonaan pois Suomesta. Koska paperimies maksaa nykyään paljon suuremmalla prosentilla veroa kuin kapitalisti, olisi yhteiskunnalla entistä vähemmän rahaa hoitajien palkkoihin."

        http://jussi.ehdolla.fi/blogi/?k=Kokoomus

        Paperimies on palkkansa ansainnut jos työnantaja sen kerta suostuu maksamaan.

        Nyt vaan näytetään malli kuinka demarien vaikutus työmarkkinoilla on painottanut palkankorotukset ja muut etuudet isoille teollisuusliitoille ja jättänyt julkisen sektorin pienipalkkaisten ansiokehityksen jälkeen muista.

        Tuo kehitys on nyt muuttumassa, teollisuus saa 9-10 % kun kunta-ala saa 12-13 %. Tehy hamuaa vieläkin lisää


      • touhun seuraukset
        osaavat: kirjoitti:

        "Tähän asti kokoomuslaiset ovat onnistuneet täysin älyttömän logiikan perusteella syyttämään hoitajien huonoista palkoista vasemmistoa. Kun muille aloille on yhteisin ponnisteluin saatu kohtuullinen palkkataso, ovat hoitajat muka sen takia jääneet ilman. Älyttömin ja useimmin olen kuullut kokoomuslaisten Tehyaktiivien suusta, että osa paperimiesten palkoista pitää antaa hoitajille, koska he saavat aivan liikaa palkkaa.

        Mikäli paperimiesten palkkoja laskettaisiin, menisi säästyvä raha kyllä kokoomuslaisille, mutta ei suinkaan hoitajille. Se menisi paperiteollisuuden omistajille, eli suurelta osin vielä kokonaan pois Suomesta. Koska paperimies maksaa nykyään paljon suuremmalla prosentilla veroa kuin kapitalisti, olisi yhteiskunnalla entistä vähemmän rahaa hoitajien palkkoihin."

        http://jussi.ehdolla.fi/blogi/?k=Kokoomus

        1990 Suoessa oli kolme kertaa enemmän paperimiehiä kuin nyt ja alan työttömyys sen kun syvenee.

        Ihailkaa paperimiehiä, nuijat.


      • "paperimiehillä"
        touhun seuraukset kirjoitti:

        1990 Suoessa oli kolme kertaa enemmän paperimiehiä kuin nyt ja alan työttömyys sen kun syvenee.

        Ihailkaa paperimiehiä, nuijat.

        varmaankin yhtiöiden johtajien toilailuja. Ne ovat todellakin ihailemisen arvoisia!


    • Maltillinen oikeistolainen

      Kuvaat hyvin sosialidemokraattisen ay-politiikan keskitettyjen, prosenttilinjaan perustuneiden tulopoliittisten ratkaisujen pahimman ongelman: palkkaerojen jatkuvan kasvun.

      Sairaanhoitajien tilanne, jota Tehy nyt koettaa ratkaista, perustuu juuri siihen, että palkkaeroja pitäisi voida kaventaa siten, että neuvotteluja ei käöydä keskitetysti, vaan liittokohtaisesti, ammattiryhmä kerrallaan ongelmat ratkaisten.

      Tämä ei ole ollut sosialidemokraattista politiikkaa, koska sosialidemokratian tasa-arvoinen palkkapolitiikka on aina ollut ahnen itsekästä ja perustunut siihen, ettei kaverille anneta koskaan enempää, mitä itse saa.

      Nyt on keskustajohtoinen, maltillinen sinivihreä hallitus vihdoinkin vapaa sosialidemokraattien palkkaertoja kasvattavasta itsekkyydestä ja pakottaa kuntatyönantajan kaventamaan palkkaeroja.

      Tehyn sairaanhoitajat avaavat nyt latua. Perässä tulevat varmasti aikanaan Superin perushoitajat, akavalaiset lastentarhanopettajat, kirjastonhoitajat ja monet, monet muut naisvaltaiset, pitkälle koulutetut naisvaltaiset ammattiryhmät, jotka sosialidemokraattinen "palkkasolidaarisuus" on kautta aikojen jättänyt vappupuheiden tasa-arvolupausten varaan, mutta käytännössä sysännyt nämä vaativaa työtä tekevät naiset aina vaan yhä syvenevämpään palkkakuoppaan.

      Elämme ay-liikkeen käännekohtaa, jossa ay-liike vapautuu sosialidemokratian itsekkäästä ahneudesta. Nyt pääsemme uuteen aikaan, jossa palkat maksetaan yksilöidymmin ammatin vaatimusten ja vastuun mukaan.

      Kaikesta tästä saamme kiittää maltillisen Matti Vanhasen 2. hallitusta, joka on uskaltanut murtaa itsekkyyden ja ahneuden kyllästämän sosialidemokraattisen tupo-linjan.

      • Arvasin, että kokoomuslainen älyää nopeasti sen mistä on kyse. Kepulaiset täällä haistattelevat tapansa mukaan, mutta kokoomuslaiselle on annettava aina tunustus siitä, että pyrkimyksenä on asiallinen keskustelu, vaikka sitten olisikin väärässä.

        Palkkaerojen kasvu johtuu varmasti palkankorotusten prosenttilinjasta. Nyt asia on vaan niin, että varsinkin pienipalkkaisia edustavat SAK-laiset liitot ovat usein vaatineet markkapohjaisia korotuksia prosenttien sijaan. Työnantajat ovat yleensä tyrmänneet tällaisen ajatuksen. Tupokierroksilla markkapohjainen tulosopimus, missä on määritelty vähimmäispalkankorotus yleensä nostaa pienipalkkaisten tulotasoa. Tähän ei ole haluttu suostua.

        Tässä on siinä mielessä turha takertua historiaan, kun tämä Tehy-ratkaisu on se, joka tässä on ajankohtainen. Ei sitä ratkaista sillä, että kerrotaan tai yritetääm kertoa palkkakuilun syyt. Kokoomushan nimenomaan lupasi korjausta tähän tällä vaalikaudella. Minä nyt esittelin sen tason, mikä on lupauksen ja todellisuuden välillä. Se tarkoittaa juuri sitä, että kuoppakorotuksen taso on määritelty niin alas, ettei se juurikaan tasoita kuoppia. Tietyn eron päässä yleiskorotus puree jo niin paljon, että kuilu vain kasvaa kuten esimerkkini kertoo.


      • takia et
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Arvasin, että kokoomuslainen älyää nopeasti sen mistä on kyse. Kepulaiset täällä haistattelevat tapansa mukaan, mutta kokoomuslaiselle on annettava aina tunustus siitä, että pyrkimyksenä on asiallinen keskustelu, vaikka sitten olisikin väärässä.

        Palkkaerojen kasvu johtuu varmasti palkankorotusten prosenttilinjasta. Nyt asia on vaan niin, että varsinkin pienipalkkaisia edustavat SAK-laiset liitot ovat usein vaatineet markkapohjaisia korotuksia prosenttien sijaan. Työnantajat ovat yleensä tyrmänneet tällaisen ajatuksen. Tupokierroksilla markkapohjainen tulosopimus, missä on määritelty vähimmäispalkankorotus yleensä nostaa pienipalkkaisten tulotasoa. Tähän ei ole haluttu suostua.

        Tässä on siinä mielessä turha takertua historiaan, kun tämä Tehy-ratkaisu on se, joka tässä on ajankohtainen. Ei sitä ratkaista sillä, että kerrotaan tai yritetääm kertoa palkkakuilun syyt. Kokoomushan nimenomaan lupasi korjausta tähän tällä vaalikaudella. Minä nyt esittelin sen tason, mikä on lupauksen ja todellisuuden välillä. Se tarkoittaa juuri sitä, että kuoppakorotuksen taso on määritelty niin alas, ettei se juurikaan tasoita kuoppia. Tietyn eron päässä yleiskorotus puree jo niin paljon, että kuilu vain kasvaa kuten esimerkkini kertoo.

        mene sinne "älykkäiden" ja filmaattisten kokkareiden ja demujen sivuille esittelemään "viisauden virtaasi", jos tämän saitin ä.osamäärä ei sinulle kelpaa.....taidat olla todellinen masokisti.


      • valheita
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Arvasin, että kokoomuslainen älyää nopeasti sen mistä on kyse. Kepulaiset täällä haistattelevat tapansa mukaan, mutta kokoomuslaiselle on annettava aina tunustus siitä, että pyrkimyksenä on asiallinen keskustelu, vaikka sitten olisikin väärässä.

        Palkkaerojen kasvu johtuu varmasti palkankorotusten prosenttilinjasta. Nyt asia on vaan niin, että varsinkin pienipalkkaisia edustavat SAK-laiset liitot ovat usein vaatineet markkapohjaisia korotuksia prosenttien sijaan. Työnantajat ovat yleensä tyrmänneet tällaisen ajatuksen. Tupokierroksilla markkapohjainen tulosopimus, missä on määritelty vähimmäispalkankorotus yleensä nostaa pienipalkkaisten tulotasoa. Tähän ei ole haluttu suostua.

        Tässä on siinä mielessä turha takertua historiaan, kun tämä Tehy-ratkaisu on se, joka tässä on ajankohtainen. Ei sitä ratkaista sillä, että kerrotaan tai yritetääm kertoa palkkakuilun syyt. Kokoomushan nimenomaan lupasi korjausta tähän tällä vaalikaudella. Minä nyt esittelin sen tason, mikä on lupauksen ja todellisuuden välillä. Se tarkoittaa juuri sitä, että kuoppakorotuksen taso on määritelty niin alas, ettei se juurikaan tasoita kuoppia. Tietyn eron päässä yleiskorotus puree jo niin paljon, että kuilu vain kasvaa kuten esimerkkini kertoo.

        Näytäppä meille se SAK:n vaatimus viimeisen 20 vuoden ajalta jossa olisi markka/euro korotusesitys tasasuureisena kaikille.

        Sellaisia oli jskus 1960 ja 70 luvuilla mutta Tupojen tultua ne ovat hävinneet.

        Jäit nalkkiin vääristelyinesi ja yrität taas valheella pelastaa nahkaasi.

        Siis se SAK:n vaatimus esiin jossa haetaan tasasummakorotuksia kaikille niin voimme tarkastella sitä.

        Tietysti on turha takertua historiaan, varsnkin kun se ei ole kunniaksi demareille, mutta hyvä on ymmärtää miksi tähän tilanteeseen on jouduttu, ja yksi syy on vahvojen liittojen vahva omanedunvalvonta joka jätti naisvaltaisille aloille vain rippeitä


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Arvasin, että kokoomuslainen älyää nopeasti sen mistä on kyse. Kepulaiset täällä haistattelevat tapansa mukaan, mutta kokoomuslaiselle on annettava aina tunustus siitä, että pyrkimyksenä on asiallinen keskustelu, vaikka sitten olisikin väärässä.

        Palkkaerojen kasvu johtuu varmasti palkankorotusten prosenttilinjasta. Nyt asia on vaan niin, että varsinkin pienipalkkaisia edustavat SAK-laiset liitot ovat usein vaatineet markkapohjaisia korotuksia prosenttien sijaan. Työnantajat ovat yleensä tyrmänneet tällaisen ajatuksen. Tupokierroksilla markkapohjainen tulosopimus, missä on määritelty vähimmäispalkankorotus yleensä nostaa pienipalkkaisten tulotasoa. Tähän ei ole haluttu suostua.

        Tässä on siinä mielessä turha takertua historiaan, kun tämä Tehy-ratkaisu on se, joka tässä on ajankohtainen. Ei sitä ratkaista sillä, että kerrotaan tai yritetääm kertoa palkkakuilun syyt. Kokoomushan nimenomaan lupasi korjausta tähän tällä vaalikaudella. Minä nyt esittelin sen tason, mikä on lupauksen ja todellisuuden välillä. Se tarkoittaa juuri sitä, että kuoppakorotuksen taso on määritelty niin alas, ettei se juurikaan tasoita kuoppia. Tietyn eron päässä yleiskorotus puree jo niin paljon, että kuilu vain kasvaa kuten esimerkkini kertoo.

        Itse en muista milloin työnantaja olisi pannut vastaan ja hylännyt esityksen, jos ay-liitot olisivat esittäneet markka- tai pennilinjaa (tai jotain yhdistelmää) puhtaan prosenttilinjan sijaan.

        En muista yhtään tapausta, että SAK:laiset liitot olisivat vaatineet markkapohjaisia korotuksia, jonka työnantajapuoli olisi sitten kaatanut.

        Ei historiaan ole muuta syytä takertua kuin se erittelevä analyysi, joka selittää sen, miksi nyt ollaan sairaanhoitajien suhteen hyvin pahassa kriisissä.

        Se johtuu menneiden vuosien sosialidemokraattisesta politiikasta, jota nyt korjataan muiden puolueiden toimesta.


      • Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Itse en muista milloin työnantaja olisi pannut vastaan ja hylännyt esityksen, jos ay-liitot olisivat esittäneet markka- tai pennilinjaa (tai jotain yhdistelmää) puhtaan prosenttilinjan sijaan.

        En muista yhtään tapausta, että SAK:laiset liitot olisivat vaatineet markkapohjaisia korotuksia, jonka työnantajapuoli olisi sitten kaatanut.

        Ei historiaan ole muuta syytä takertua kuin se erittelevä analyysi, joka selittää sen, miksi nyt ollaan sairaanhoitajien suhteen hyvin pahassa kriisissä.

        Se johtuu menneiden vuosien sosialidemokraattisesta politiikasta, jota nyt korjataan muiden puolueiden toimesta.

        En tarkoittanut sitä, että olisi esitetty pelkästään markka- tai pennilinjaa. Esitykset ovat olleet sellaisia, missä on esitettyä näiden yhdistelmiä eli jokin vähimmäisrahamäärä ja yli menevältä osalta prosenttilinja. Tällaisia sopimuksia on tehtykin, mutta työantajapuoli on halunnut aina esitettyä rahamäärää alennettavaksi. Solidaarisen palkkapolitiikan kannalta olisi ollut parempi esittää vain prosentteja alemmas mutta rahamäärää ei. En nyt pysty yksilöimään tällaisia sopimuksia vuosien päästä, mutta kyllä niitä oli.

        Myös Tupoissa on ollut minimipalkkaeriä ja naispalkkaeriä, joskin turhan vaatimattomina. Tupoissa olisi kuitenkin mahdollista harjoittaa solidaarisempaa palkkapolitiikkaa kuin liittotason ratkaisuissa.

        Hieman vaikea tässä on kuitenkin käsittää sitä, miksi tilanne johtuu demarien politiikasta. Demareillahan on ollut selvästi halukkuutta Kokoomuksen tapaa uudistaa kuntarakennetta kannattavampaan suuntaan. Kepuhan näissä asioissa on harannut vastaan ja ylläpitänyt meillä epätaloudellisia kuntarakenteita. Se puolestaan heijastuu kuntien mahdollisuuksiin maksaa työntekijöilleen kunnollisia palkkoja.


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En tarkoittanut sitä, että olisi esitetty pelkästään markka- tai pennilinjaa. Esitykset ovat olleet sellaisia, missä on esitettyä näiden yhdistelmiä eli jokin vähimmäisrahamäärä ja yli menevältä osalta prosenttilinja. Tällaisia sopimuksia on tehtykin, mutta työantajapuoli on halunnut aina esitettyä rahamäärää alennettavaksi. Solidaarisen palkkapolitiikan kannalta olisi ollut parempi esittää vain prosentteja alemmas mutta rahamäärää ei. En nyt pysty yksilöimään tällaisia sopimuksia vuosien päästä, mutta kyllä niitä oli.

        Myös Tupoissa on ollut minimipalkkaeriä ja naispalkkaeriä, joskin turhan vaatimattomina. Tupoissa olisi kuitenkin mahdollista harjoittaa solidaarisempaa palkkapolitiikkaa kuin liittotason ratkaisuissa.

        Hieman vaikea tässä on kuitenkin käsittää sitä, miksi tilanne johtuu demarien politiikasta. Demareillahan on ollut selvästi halukkuutta Kokoomuksen tapaa uudistaa kuntarakennetta kannattavampaan suuntaan. Kepuhan näissä asioissa on harannut vastaan ja ylläpitänyt meillä epätaloudellisia kuntarakenteita. Se puolestaan heijastuu kuntien mahdollisuuksiin maksaa työntekijöilleen kunnollisia palkkoja.

        minusta keskiteyissä tupo-ratkaisuissa ei ole koskaan ollut markka- tai pennilinjaa prosenttiratkaisujen rinnalla muuta kuin erilaisina matalapalkka- ja tasa-arvoerinä, joiden soveltaminen on sovittu jätettväksi liittotasolle. Sitä, että työnantaja olisi tuollaisia ratkaisuja vastustanut ja vaatinut niiden sijaan puhdasta prosenttilinjaa, en tosiaankaan muista niin kuin et sinäkään.

        Naisvaltaisille aloille on toki jokaisessa tupossa sovittu erilaisia tasa-arvoeriä, jotta tupo saataisi menemään läpi, mutta ne on aina jätetty liittotasolla tarkemmin sovittaviksi.

        niinpä aina on käynyt niin, ettei tasa-arvoeriä ole käytetty matalapalkkaisten tai naisalojen tasa-arvon parantamiseen vaan joka kerta kaikille jaettaviin yleiskorotuksiin.

        Liittotasollakin ovat ay-miehet aina kävelleet naisten etujen yli, koska se ei sovi sosialidemokratiaan, että nainen saa prosenteissa isomman palkankorotuksen kuin mies.

        Kaikki ay-ongelmat johtuvat demareiden ahneudesta ja itsekkyydestä, jossa tasa-arvo ja palkkasolidaarisuus ovat vain vappupuheiden kliseitä.


      • on hyvä jatkaa
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En tarkoittanut sitä, että olisi esitetty pelkästään markka- tai pennilinjaa. Esitykset ovat olleet sellaisia, missä on esitettyä näiden yhdistelmiä eli jokin vähimmäisrahamäärä ja yli menevältä osalta prosenttilinja. Tällaisia sopimuksia on tehtykin, mutta työantajapuoli on halunnut aina esitettyä rahamäärää alennettavaksi. Solidaarisen palkkapolitiikan kannalta olisi ollut parempi esittää vain prosentteja alemmas mutta rahamäärää ei. En nyt pysty yksilöimään tällaisia sopimuksia vuosien päästä, mutta kyllä niitä oli.

        Myös Tupoissa on ollut minimipalkkaeriä ja naispalkkaeriä, joskin turhan vaatimattomina. Tupoissa olisi kuitenkin mahdollista harjoittaa solidaarisempaa palkkapolitiikkaa kuin liittotason ratkaisuissa.

        Hieman vaikea tässä on kuitenkin käsittää sitä, miksi tilanne johtuu demarien politiikasta. Demareillahan on ollut selvästi halukkuutta Kokoomuksen tapaa uudistaa kuntarakennetta kannattavampaan suuntaan. Kepuhan näissä asioissa on harannut vastaan ja ylläpitänyt meillä epätaloudellisia kuntarakenteita. Se puolestaan heijastuu kuntien mahdollisuuksiin maksaa työntekijöilleen kunnollisia palkkoja.

        No onneksi huomasit itsekin puhuneesi puutaheinää markka/penni tai euro/sentti korotuksista. Ensimmäinen rehellisyyden puuska sinulta lähes vuoteen. Siitä on hyvä jatkaa, jos vaikka leviäisi demaripuolueeseenkin ja saataisiin taas vastuullinen SDP seuraavissa valeissa hallitukseen. Nykydemareista sinne ei ole.

        Tupoissa on ollut nais- tai tasa-arvoeriä, mutta niissä on ollut myös alakohtaisia järjestelyeriä joilla isot SAK-liitot ovat huolehtineet omiensa muita suuremmista kakuista.

        SDP:n ja SAK:n vuosikymmenten kytkös on se tekijä miksi vallitseva tilanne on pitkälti demaripolitiikan tulosta. Tuon kytköksen poliittinen ulottovuus tuli hyvin esiin niin viimeisimmissä presedentin kuin eduskuntavaaleissakin, joissa molemmissa tosin SAK taisi säheltää demareille negatiivista kannatusta


      • tuporatkaisuissa
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        minusta keskiteyissä tupo-ratkaisuissa ei ole koskaan ollut markka- tai pennilinjaa prosenttiratkaisujen rinnalla muuta kuin erilaisina matalapalkka- ja tasa-arvoerinä, joiden soveltaminen on sovittu jätettväksi liittotasolle. Sitä, että työnantaja olisi tuollaisia ratkaisuja vastustanut ja vaatinut niiden sijaan puhdasta prosenttilinjaa, en tosiaankaan muista niin kuin et sinäkään.

        Naisvaltaisille aloille on toki jokaisessa tupossa sovittu erilaisia tasa-arvoeriä, jotta tupo saataisi menemään läpi, mutta ne on aina jätetty liittotasolla tarkemmin sovittaviksi.

        niinpä aina on käynyt niin, ettei tasa-arvoeriä ole käytetty matalapalkkaisten tai naisalojen tasa-arvon parantamiseen vaan joka kerta kaikille jaettaviin yleiskorotuksiin.

        Liittotasollakin ovat ay-miehet aina kävelleet naisten etujen yli, koska se ei sovi sosialidemokratiaan, että nainen saa prosenteissa isomman palkankorotuksen kuin mies.

        Kaikki ay-ongelmat johtuvat demareiden ahneudesta ja itsekkyydestä, jossa tasa-arvo ja palkkasolidaarisuus ovat vain vappupuheiden kliseitä.

        samoin kuin tänä syksynä tehdyissä palkkaratkaisuissa on mukana sekä kiinteä euromääräinen korotus, että prosenttikorotus.
        Esim. kunta-alan korotus 1.10 oli 54 e tai 3.4%. Tuo 54 e tosin tulee vastaan jo 1590 e kuukausipalkalla. Kiinteän osan olisikin pitänyt olla 80-100 e, jotta sillä olisi ollut tuloeroihin mitään vaikutusta. Sellainen nyt ei vaan mene akavalaisille (demari-?) liitoille läpi.


      • hyssälät
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En tarkoittanut sitä, että olisi esitetty pelkästään markka- tai pennilinjaa. Esitykset ovat olleet sellaisia, missä on esitettyä näiden yhdistelmiä eli jokin vähimmäisrahamäärä ja yli menevältä osalta prosenttilinja. Tällaisia sopimuksia on tehtykin, mutta työantajapuoli on halunnut aina esitettyä rahamäärää alennettavaksi. Solidaarisen palkkapolitiikan kannalta olisi ollut parempi esittää vain prosentteja alemmas mutta rahamäärää ei. En nyt pysty yksilöimään tällaisia sopimuksia vuosien päästä, mutta kyllä niitä oli.

        Myös Tupoissa on ollut minimipalkkaeriä ja naispalkkaeriä, joskin turhan vaatimattomina. Tupoissa olisi kuitenkin mahdollista harjoittaa solidaarisempaa palkkapolitiikkaa kuin liittotason ratkaisuissa.

        Hieman vaikea tässä on kuitenkin käsittää sitä, miksi tilanne johtuu demarien politiikasta. Demareillahan on ollut selvästi halukkuutta Kokoomuksen tapaa uudistaa kuntarakennetta kannattavampaan suuntaan. Kepuhan näissä asioissa on harannut vastaan ja ylläpitänyt meillä epätaloudellisia kuntarakenteita. Se puolestaan heijastuu kuntien mahdollisuuksiin maksaa työntekijöilleen kunnollisia palkkoja.

        eiköhän suurin osa viime vuosina tehdyistä kuntaliitoksista ole nimenomaan tehty keskustavetoisissa kunnissa ....että se taas siitäkin totuudesta


    • Tiesitkö sitä

      Vai onko jo pääsi umpiluuta.

      • xxxxxxxxxxxx

        jokaisella on oikeus omia asioitaan puolustaa. Eihän kansanedustallakaan ole neuvotteluoikeutta palkastaan, mutta pätäkkää virtaa vaan taskut täyteen eikä vastuuta ole mistään.


    • jos esimerkiksi

      alkaisit opiskelemaan miten tunnistetaan euron setelit. Kun tuon joskus saat mahtumaan paanuppiisi niin ala vasta senjälkeen pohtia asioita joista et nyt mitään ymmärrä.

    • Huomioitsija

      Ei ihme, että demareita pidetään yleisesti reppanoina, propagandan vietävissä olevina säälittävinä typeryksinä. Matematiikkaa he eivät ainakaan hallitse, varsinkaan tämä Mielipidepankiksi itseään tituleeraava surkimus.

      Otetaanpa tuo MPP:n esimerkki tarkasteluun. Jos eri ammattiryhmien palkka nousee saman prosenttimäärän esim. 10 % eivät palkkaerot kasva! Suhteellisuus on olennaista, palkkaerot eivät tällöin lisäänny. Progressiivinen verotus ja inflaatio vähentävät vielä lisäksi palkkaeroa.


      MPP jatkaa derkkupropagandaansa:
      "Sitten työnantaja valtion hieman avittamana päätti antaa hoitajille 2,5 % tasa-arvolisää eli 50 euroa. Kun tämä sitten lisätään tuohon hoitajien saamaan palkkaan, päästään 2250 euron summaan. Edelleenkin hoitajien palkkajälkeenjääneisyys insinööreihin kasvoi 50 eurolla. "

      Lasketaanpa prosentteja. Alkuperäinen tilanne oli, että toiset saivat 3000 ja toiset 2000. Eli 2000 ansaitsevat tienasivat 66,7 % 3000 tienaavien palkasta. Korotusten jälkeen 2250 ansaitsevat tienaavat 68,2 % 3300 tienaavien palkasta. Eli 2,5 % korotus kaventaa elintasokuilua ainoastaan reilut puolitoista prosenttia. Mutta kaventaa kuitenkin.

      Pelkistä euroista puhuminen palkankorotusten yhteydessä on kansalaisten huijaamista, siksi kai demarit sitä mielellään harrastavat. Demareihin se näemmä lähinnä vain uppoaakin, muut ovat onneksi kriittisempiä.

      • ne laskea

        Kyse on roistomaisesta valehtelusta.


      • Minä kirjoitin aivan selvästi esiin sen, että euroissa tarkasteltuna tilanne muuttuu palkkaeroja kasvattavaan suuntaan. Jos tarkastellaan suhteellisia muutoksia, laskusi on täysin oikea. Minulla on kuitenkin jotenkin tullut sellainen mielikuva tässä vuosien saatossa, että ihmiset katsovat kaupassa paljonko heidän lompakossaan on rahaa eikä sitä, onko tuota rahaa suhteessa enemmän nyt kun jollaien hyvätuloisemmalla.

        Verotus kyllä muuttaa näitä suhteita, mutta nyt työantaja ei nimenomaan halunnut, että solmittain kolmikantatupo, missä olisi veroratkaisu mukana. Lisäksi Kokoomuksen poliittisin tavoitteisiin on kuulunut progression vähentäminen ja on jopa puhuttu tasaverosta. Tasaverotus on kyllä lisääntynyt jo sen kautta, että verotuksen painopiste on kunnallisverotuksessa melko usealla palkansaajalla.

        Sinäkin perikepulaiseen tapaan pyrit uskottelemaan itsellesi olevasi oikeassa, kun kykenet haukkumaan toista kirjoittajaa surkimukseksi. Psykologit taitavat kutsua sitä oman mitättömyyden projisoimiseksi muihin.


      • peiliä
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Minä kirjoitin aivan selvästi esiin sen, että euroissa tarkasteltuna tilanne muuttuu palkkaeroja kasvattavaan suuntaan. Jos tarkastellaan suhteellisia muutoksia, laskusi on täysin oikea. Minulla on kuitenkin jotenkin tullut sellainen mielikuva tässä vuosien saatossa, että ihmiset katsovat kaupassa paljonko heidän lompakossaan on rahaa eikä sitä, onko tuota rahaa suhteessa enemmän nyt kun jollaien hyvätuloisemmalla.

        Verotus kyllä muuttaa näitä suhteita, mutta nyt työantaja ei nimenomaan halunnut, että solmittain kolmikantatupo, missä olisi veroratkaisu mukana. Lisäksi Kokoomuksen poliittisin tavoitteisiin on kuulunut progression vähentäminen ja on jopa puhuttu tasaverosta. Tasaverotus on kyllä lisääntynyt jo sen kautta, että verotuksen painopiste on kunnallisverotuksessa melko usealla palkansaajalla.

        Sinäkin perikepulaiseen tapaan pyrit uskottelemaan itsellesi olevasi oikeassa, kun kykenet haukkumaan toista kirjoittajaa surkimukseksi. Psykologit taitavat kutsua sitä oman mitättömyyden projisoimiseksi muihin.

        Sinähän et tietenkään ikinä ja missään ole lausunut että keskustalaiset ovat säälittäviä ja luusereita,ethän.


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Minä kirjoitin aivan selvästi esiin sen, että euroissa tarkasteltuna tilanne muuttuu palkkaeroja kasvattavaan suuntaan. Jos tarkastellaan suhteellisia muutoksia, laskusi on täysin oikea. Minulla on kuitenkin jotenkin tullut sellainen mielikuva tässä vuosien saatossa, että ihmiset katsovat kaupassa paljonko heidän lompakossaan on rahaa eikä sitä, onko tuota rahaa suhteessa enemmän nyt kun jollaien hyvätuloisemmalla.

        Verotus kyllä muuttaa näitä suhteita, mutta nyt työantaja ei nimenomaan halunnut, että solmittain kolmikantatupo, missä olisi veroratkaisu mukana. Lisäksi Kokoomuksen poliittisin tavoitteisiin on kuulunut progression vähentäminen ja on jopa puhuttu tasaverosta. Tasaverotus on kyllä lisääntynyt jo sen kautta, että verotuksen painopiste on kunnallisverotuksessa melko usealla palkansaajalla.

        Sinäkin perikepulaiseen tapaan pyrit uskottelemaan itsellesi olevasi oikeassa, kun kykenet haukkumaan toista kirjoittajaa surkimukseksi. Psykologit taitavat kutsua sitä oman mitättömyyden projisoimiseksi muihin.

        Prosenttikorotuksissa ne ovat aina saaneet enemmän, joilla oli isompi lähtöpalkka, eli palkkaerot ovat kasvaneet, kiitos sosialidemokraattisen ay-politiikan.

        Kolmikantatupoa ei nyt tullut, koska vientiteollisuuden sosialidemokraattiset ay-liitot halusivat päästä rahastamaan korkeasuhdanteen tuottavuuden nousun ja työnantajapuolikin halusi ostaa työehtosopimuksiin selkeää yritystason joustavuutta. Kolmikantatupo oli ajautunut tiensä päähän jo viime kierroksella, minkä kaikki tiesivät jo ennen vaaleja.

        Progression vähentäminen on veropolitiikan avainasia, koska palkankorotuksen tehtävä on motivoida palkansaajaa. Nythän marginaalivero on kohtuuton jo keskituloisenkin palkansaajan kohdalla.

        Tasaverokeskustelukin olisi hyvä käydä. Sellainenhan meillä jo on kuntatasolla. Tosin tasavero on kunnille aivan erinomainen, koska juuri kunnat ovat hyötyneet siitä, että niiden asukkaiden joukossa on ollut optiomijonäärejä.


      • peiliä kirjoitti:

        Sinähän et tietenkään ikinä ja missään ole lausunut että keskustalaiset ovat säälittäviä ja luusereita,ethän.

        Olen saattanut myötäelävänä ihmisenä joskus mainita, että kepulaiset ovat säälittäviä. Minusta säälin tunteminen on positiivinen tunne. Luusereiksi en muista heitä nimittäneeni. Sotket minut ehkä nyt Jäbään, jolla on ollut tapana puhua kepulireppanoista.


      • Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Prosenttikorotuksissa ne ovat aina saaneet enemmän, joilla oli isompi lähtöpalkka, eli palkkaerot ovat kasvaneet, kiitos sosialidemokraattisen ay-politiikan.

        Kolmikantatupoa ei nyt tullut, koska vientiteollisuuden sosialidemokraattiset ay-liitot halusivat päästä rahastamaan korkeasuhdanteen tuottavuuden nousun ja työnantajapuolikin halusi ostaa työehtosopimuksiin selkeää yritystason joustavuutta. Kolmikantatupo oli ajautunut tiensä päähän jo viime kierroksella, minkä kaikki tiesivät jo ennen vaaleja.

        Progression vähentäminen on veropolitiikan avainasia, koska palkankorotuksen tehtävä on motivoida palkansaajaa. Nythän marginaalivero on kohtuuton jo keskituloisenkin palkansaajan kohdalla.

        Tasaverokeskustelukin olisi hyvä käydä. Sellainenhan meillä jo on kuntatasolla. Tosin tasavero on kunnille aivan erinomainen, koska juuri kunnat ovat hyötyneet siitä, että niiden asukkaiden joukossa on ollut optiomijonäärejä.

        Vahvistit hyvin sen käsityksen, mikä minulla on kokoomuslaisesta veropolitiikasta. Toivottavasti muutkin nyt ymmärsivät.


      • palkankorotusten

        yhteydessä on ainoa oikea tapa. Euroistahan siinä on kysymys. Ei minun palkkalaskelmassani ole koskaan ollut prosentteja, pelkkiä markkoja ja euroja. Vai ostaako joku kaupassa jotakin korotusprosenteilla?

        Esimerkilläsi yrität huijata kansalaisia uskomaan, että vaikka ero tilille tulevia palkkoja vertailtaessa kasvaakin, niin se akavalaisen matematiikan mukaan pienenee?


    • JormaKKorhonen

      …on minustakin, miksi juuri nuo keput suhtautuvat niin törkeän halveksivasti sairaanhoitajiin, kun esim. tuoreessa Suomen Kuvalehden laajassa kyselyssä eri ammattien arvostuksesta hoitajat nousivat lähes 400 listatussa ammattinimikkeessä aivan terävimpään kärkeen.

      Olisiko kyseessä vain primitiivireaktio siksi, että mitkä tahansa palkankorotukset muille saattavat kaventaa viljelijäin tukiaispottia? Vai selittäisikö tuon se, että kepulainen on aina sitä mieltä kuin hänen puolueensakin, usein vielä puoluejohtajiaan kiihkeämmin, kuten toissapäiväisessä esityksessäni kuvasin. Tuo mainitsemasi yksi siinäkin mainitsemani erilainen kepulainen näkyy nytkin kyseenalaistavan puolueensa politiikan.

      Hupaisaa on noissa saamissasi vastauksissa se, että toinen kepulainen pyrkii osoittamaan, että bruttopalkkaerojen kasvaessa prosentuaalisesti samansuuruisilla korotuksilla nettopalkkaerot pienenevät, koska progressiivinen verotus haukkaa isomman osan suuremmasta korotuksesta, ja toinen pitää palkkaerojen kasvua kovin pahana ja panee sen Lipposen piikkiin.


      Selvä tendenssi Suomen kuvalehden tutkimuksessa on ainakin se, että kansalaiset eivät arvosta poliitikkoja. Ministeri sijoittuu sujalle 182, kansanedustaja sijalle 269 ja puoluesihteeri sijalle 358, alapuolelle lehdenjakajaa (315), kioskimyyjää (377), kirjastoapulaista (341) ja lähettiä (353).

      Maaherrakin pääsee vain sijalle 267. Aikaisemmin paljon korkeammalle arvostetut suurlähettilän ja piispa ovat pudonneet sijoille 75 ja 168. On kyllä pudonnut kenraalikin sijalta 75 sijalle 125. Rajavartija taitaa nousta toiseksi korkeimmalle arvostetuksi sotilaaksi sijaluvulla 87.


      Hoito- ja turvallisuusammatit ovat arvostetuimmat. Tässä kaikkien kärki ja eräitä muita noista ammateista sijalukuineen:

      1.   Kirurgi
      2.   Palomies
      3.   Lääkäri
      4.   Erikoislääkäri
      5.   Ylilääkäri
      6.   Sairaanhoitaja
      7.   Silmälääkäri
      8.   Kätilö
      9.   Hammaslääkäri
      10.   Terveyskeskuslääkäri
      11.   Vanhustenhoitaja
      12.   Lentokapteeni
      13.   Neurologi
      14.   Eläinlääkäri
      15.   Palopäällikkö
      16.   Terveydenhoitaja
      17.   Lastenhoitaja
      18.   Lennonjohtaja
      19.   Gynekologi
      20.   Tuomari
      21.   Erityisluokanopettaja
      22.   Lastentarhanopettaja
      23.   Ylihoitaja
      24.   Mielisairaanhoitaja
      25.   Lähihoitaja
      26.   Psykiatri
      27.   Poliisi


      Sinä olet päässyt 20:n kärkeen! Isännöitsijä on 200:n alapuolella, yliluutnantti samoin, mutta arvossa sitä korkeampaa kapteenia ei taida listalla ollakaan.

      Heikoiten hoitoalan henkilöstöstä sijoittunut perushoitajakin on 34., eli huimasti ministereiden tai kansanedustajien yläpuolella.

      Jos verrataan kansalaisten käsitystä jonkin ammatin arvostettavuudesta ja siinä maksettavaa palkkaa, niin epäilemättä suurin ero sillä on koko hoitohenkilöstöllä, palomiehillä ja poliiseilla; ammatteina arvostetuimpia, mutta varsin pienipalkkaisia kaikki.

      On listalla Emerituksenkin (hänelle väärä nimike) entinen ammatti, atk-tukihenkilö, sijalla 223.

      • Tuosta ei käynyt oikein selville se, miksi ihmiset arvostavat jotain ammattia enemmän kuin toista. Minusta tuntuu, että osa arvostuksesta selittyy sillä, että jossain ammatissa on hyvä tulotaso. Tietysti jotkut ammatit kuten lääkäri ovat taidollisesti vaativia. Lisäksi ihmisten omat kokemukset ammatinharjoittajasta ja siihen liittyvistä palvelun tarpeista ohjaavat arvostusta.

        Viime mainitulla perusteella panisin itse ykköseksi hammaslääkörin, koska minulla on heistä hyviä kokemuksia eli särkevä hampaani on saatu ammattitaidolla kuntoon. Toiseksi voisin panna joukkoliikennevälineitä käyttävänä bussinkuljettajan, joiden joukossa on joitakin tosi asiakaspalveluhenkisiäkin. Kolmantena voisin ottaa siivooja, koska siivominen on itselleni kovin vastenmielistä, minkä takia arvostan henkilöitä, jotka tekevät sitä puolestani.


      • ammattien arvostukseen

        Tuo SK:n artikkeli on tietysti otettava viihteenä, mutta jotain se kertoo asenteiden muuttumisesta. Korkea opillista tasoa vaativia töitä arvostetaan koko ajan vähemmän, käden taitoja aina vain enemmän. Nousijat ovat duunari- tai hoiva-ammatteja, laskijat erilaisia herran tai teoriaherran virkoja.

        Tutkimus paljastaa herravihan syventyneen, kun poliittisin perustein määräytyvien tehtävien arvostus on romahtanut. Ekayhtymän tai STS pankin työpaikkoihin vaadittiin aikanaan punakantinen jäsenkirja tai ainakin punainen aate, nykyään poliittisin perustein valitaan vain valtion tai kuntien virkamiehiä.


      • JormaKKorhonen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tuosta ei käynyt oikein selville se, miksi ihmiset arvostavat jotain ammattia enemmän kuin toista. Minusta tuntuu, että osa arvostuksesta selittyy sillä, että jossain ammatissa on hyvä tulotaso. Tietysti jotkut ammatit kuten lääkäri ovat taidollisesti vaativia. Lisäksi ihmisten omat kokemukset ammatinharjoittajasta ja siihen liittyvistä palvelun tarpeista ohjaavat arvostusta.

        Viime mainitulla perusteella panisin itse ykköseksi hammaslääkörin, koska minulla on heistä hyviä kokemuksia eli särkevä hampaani on saatu ammattitaidolla kuntoon. Toiseksi voisin panna joukkoliikennevälineitä käyttävänä bussinkuljettajan, joiden joukossa on joitakin tosi asiakaspalveluhenkisiäkin. Kolmantena voisin ottaa siivooja, koska siivominen on itselleni kovin vastenmielistä, minkä takia arvostan henkilöitä, jotka tekevät sitä puolestani.

        …eli millaisia ajatuksia minkin ammatin tärkeys ihmisissä herättää. Taloustutkimus tuon tutkimuksen on tehnyt elokuussa postittamalla 2000 suomalaiselle lomakkeen, jossa oli lueteltu 381 ammattia, jotka pyydettiin pisteyttämään arvostuksen mukaan. Vastaajat oli poimittu väestörekisterikeskuksen tietojärjestelmästä siten, että he muodostivat ikänsä (15-64 v), sukupuolensa, asuinpaikkansa ja ammattinsa puolesta edustavan otoksen.

        Onhan tuossa kysymyksenasettelussakin ollut outoa, kun esim. sotilaista kysytään vain arvojen mukaan neljää ryhmää, kenraalit, everstit, yliluutnantit ja rajavartijat! Olisi tietenkin pitänyt kysyä vain esim. upseerit ja rajavartijat. Samoin on monien muiden ammattien laita; on pilkottu liian pieniin nimikkeisiin.

        Mutta kertoo tuo kuitenkin sitä, millaisia tehtäviä tuo siis edustava otos suomalaisista on arvostanut enemmän, millaisia vähemmän. Ja hoiva-ammatit (lääkärit, hoitajat) ovat ihan kärjessä. Ja poliitikot ovat ihan rupusakkia. Kovin hyvin eivät pärjää johtajatkaan, pääjohtaja sijalla 94 jää paitsi sairaala-apulaisenkin (86) myös mm. kaikkien opettajien ja monien ammattimiesten taakse ((kirvesmies 42, kokki 47, metsuri 57, muurari 68, putkimies 77)

        Mainitsemasi siivooja on muuten sijalla 135, ja on noussut edellisestä 69 sijaa. Minulla kävi tänään siivooja, joka käy kerran kuukaudessa tekemässä perusteellisemman siivouksen kotonani; itse kyllä teen aina normaalin viikkosiivouksen. Näytin hänellekin tuota ja kerroin, miten paljon minä arvostan siivoojia. Olihan myös isännöimieni suurten rakennusten (pääkonttori, tutkimuskeskus, atk-keskus ym) siivous ja muu puhtaanapito vastuullani, ja todellakin opin tuona pitkänä aikana suuresti arvostamaan siivoojan työtä todellisena ammattityönä, mitä se tuollaisessa laitoksessa täytyy ehdottomasti olla. Ja aivan liian heikosti palkattua sekin työ on.


      • lapsellista.
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        …eli millaisia ajatuksia minkin ammatin tärkeys ihmisissä herättää. Taloustutkimus tuon tutkimuksen on tehnyt elokuussa postittamalla 2000 suomalaiselle lomakkeen, jossa oli lueteltu 381 ammattia, jotka pyydettiin pisteyttämään arvostuksen mukaan. Vastaajat oli poimittu väestörekisterikeskuksen tietojärjestelmästä siten, että he muodostivat ikänsä (15-64 v), sukupuolensa, asuinpaikkansa ja ammattinsa puolesta edustavan otoksen.

        Onhan tuossa kysymyksenasettelussakin ollut outoa, kun esim. sotilaista kysytään vain arvojen mukaan neljää ryhmää, kenraalit, everstit, yliluutnantit ja rajavartijat! Olisi tietenkin pitänyt kysyä vain esim. upseerit ja rajavartijat. Samoin on monien muiden ammattien laita; on pilkottu liian pieniin nimikkeisiin.

        Mutta kertoo tuo kuitenkin sitä, millaisia tehtäviä tuo siis edustava otos suomalaisista on arvostanut enemmän, millaisia vähemmän. Ja hoiva-ammatit (lääkärit, hoitajat) ovat ihan kärjessä. Ja poliitikot ovat ihan rupusakkia. Kovin hyvin eivät pärjää johtajatkaan, pääjohtaja sijalla 94 jää paitsi sairaala-apulaisenkin (86) myös mm. kaikkien opettajien ja monien ammattimiesten taakse ((kirvesmies 42, kokki 47, metsuri 57, muurari 68, putkimies 77)

        Mainitsemasi siivooja on muuten sijalla 135, ja on noussut edellisestä 69 sijaa. Minulla kävi tänään siivooja, joka käy kerran kuukaudessa tekemässä perusteellisemman siivouksen kotonani; itse kyllä teen aina normaalin viikkosiivouksen. Näytin hänellekin tuota ja kerroin, miten paljon minä arvostan siivoojia. Olihan myös isännöimieni suurten rakennusten (pääkonttori, tutkimuskeskus, atk-keskus ym) siivous ja muu puhtaanapito vastuullani, ja todellakin opin tuona pitkänä aikana suuresti arvostamaan siivoojan työtä todellisena ammattityönä, mitä se tuollaisessa laitoksessa täytyy ehdottomasti olla. Ja aivan liian heikosti palkattua sekin työ on.

        Pääsittekö nyt JKK ja MPP yksimielisyyteen, että palkatkin pitäisi olla järjestyksessä:

        hammaslääkäri
        siivooja
        lakimies
        isännöitsijä
        luutnantti

        Voiko enäää naiivempaa keskustelua olla.


      • parkaa
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        …eli millaisia ajatuksia minkin ammatin tärkeys ihmisissä herättää. Taloustutkimus tuon tutkimuksen on tehnyt elokuussa postittamalla 2000 suomalaiselle lomakkeen, jossa oli lueteltu 381 ammattia, jotka pyydettiin pisteyttämään arvostuksen mukaan. Vastaajat oli poimittu väestörekisterikeskuksen tietojärjestelmästä siten, että he muodostivat ikänsä (15-64 v), sukupuolensa, asuinpaikkansa ja ammattinsa puolesta edustavan otoksen.

        Onhan tuossa kysymyksenasettelussakin ollut outoa, kun esim. sotilaista kysytään vain arvojen mukaan neljää ryhmää, kenraalit, everstit, yliluutnantit ja rajavartijat! Olisi tietenkin pitänyt kysyä vain esim. upseerit ja rajavartijat. Samoin on monien muiden ammattien laita; on pilkottu liian pieniin nimikkeisiin.

        Mutta kertoo tuo kuitenkin sitä, millaisia tehtäviä tuo siis edustava otos suomalaisista on arvostanut enemmän, millaisia vähemmän. Ja hoiva-ammatit (lääkärit, hoitajat) ovat ihan kärjessä. Ja poliitikot ovat ihan rupusakkia. Kovin hyvin eivät pärjää johtajatkaan, pääjohtaja sijalla 94 jää paitsi sairaala-apulaisenkin (86) myös mm. kaikkien opettajien ja monien ammattimiesten taakse ((kirvesmies 42, kokki 47, metsuri 57, muurari 68, putkimies 77)

        Mainitsemasi siivooja on muuten sijalla 135, ja on noussut edellisestä 69 sijaa. Minulla kävi tänään siivooja, joka käy kerran kuukaudessa tekemässä perusteellisemman siivouksen kotonani; itse kyllä teen aina normaalin viikkosiivouksen. Näytin hänellekin tuota ja kerroin, miten paljon minä arvostan siivoojia. Olihan myös isännöimieni suurten rakennusten (pääkonttori, tutkimuskeskus, atk-keskus ym) siivous ja muu puhtaanapito vastuullani, ja todellakin opin tuona pitkänä aikana suuresti arvostamaan siivoojan työtä todellisena ammattityönä, mitä se tuollaisessa laitoksessa täytyy ehdottomasti olla. Ja aivan liian heikosti palkattua sekin työ on.

        Kieltämättä sinun pitäisi maksaa ainakin tuplapalkkaa, kun siivooja joutuu tällaista uudelleen lapseksi tullut ukkoa kuuntelwmaan.


    • sopimatta

      Hallituksen lakiesitys joka perjantaina vahvistettaneen ratkaisee koko hoitajakysymyksen.

      Kunnilla on nyt mahdollisuus valita työntekijöistä parhaat joille maksetaan pyydetyn 24 % sijaan 30% lisää (lain mukaan palkka on 1,3 kertainen sopimuksen mukaiseen verrattuna) ja loppujen irtisanominen jätetään voimaan.

      Kokonaiskustannukset pienenee ja työteho paranee kun alalta poistuu vetelehtivät tai muuten työhaluttomat ja töissä olevien motivaatio korjaantuu tuon 30 % palkankorotuksen myötä.

      Tekisipä joku paperiliitto joskus saman niin olisi kerralla pelastettu Suomen metsäteollisuuskin.

      • ehdottomasti

        paras esitys, ainoa valitettava asia on se että tuskin tuo toteutuu.


      • vanha potilas

        Ei saa särkeä kuplaa! Ei saa sanoa ääneen että ei siellä sairaaloissa ja terveysasemilla koskaan mitään kiirettä ole. Ei saa sanoa että hoitajilta saattaa mennä puolikin päivää kahvipannun ympärillä juoruillessa.

        Marian ensiapuklinikkaa taidetaan pitää tahallaan alimiehitettynä että saataisiin edes yksi esimekki kiireisestä... tai eihän sielläkään kellään kiire ole, potilaita vaan on pitkä jono odottamassa hoitoa.

        Puhun kokemuksesta koska olen sairastellut paljon ja tutustunut useampaan sairaalaan ja terveyskeskukseen. Useimmissa on liikaa työntekijöitä. Kiire on vain työtaisteluase.


      • Toinen potilas
        vanha potilas kirjoitti:

        Ei saa särkeä kuplaa! Ei saa sanoa ääneen että ei siellä sairaaloissa ja terveysasemilla koskaan mitään kiirettä ole. Ei saa sanoa että hoitajilta saattaa mennä puolikin päivää kahvipannun ympärillä juoruillessa.

        Marian ensiapuklinikkaa taidetaan pitää tahallaan alimiehitettynä että saataisiin edes yksi esimekki kiireisestä... tai eihän sielläkään kellään kiire ole, potilaita vaan on pitkä jono odottamassa hoitoa.

        Puhun kokemuksesta koska olen sairastellut paljon ja tutustunut useampaan sairaalaan ja terveyskeskukseen. Useimmissa on liikaa työntekijöitä. Kiire on vain työtaisteluase.

        Olin vuosi sitten Meilahdessa muutaman päivän tutkimuksissa, kun epäilivät jotain vikaa pumpussa, mutta eivät löytäneet.

        Parempaa ja ystävällisempää kohtelua en voisi koskaan toivoa.

        Hoitajat ovat palkankorotuksensa ansainneet.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1812
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1297
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      66
      638
    Aihe