Georgia, Abhasia, jne ...

Vaka Vanha

Kaukasuksen kansallinen tilkkutäkki, pienet valtiot vielä pienempien kansallisten vähemmistöjen tilkuttamina, tekee alueesta hajanaisen ja ongelmallisen.

Georgia, Armenia, Azerbaidsan ovat kaikki valtioina pieniä, jokaisella on alueellan myös kansallisia vähemmistöjä, jotka ajavat omia etujaan Venäläisten tukemana, edellä mainitut valtiot on liian heikkoja torjuakseen Venäjän agressiot ja kansallisten vähemmistöjensä pyrkimykset.

Jokaisella vähemmistöllä on tietenkin oikeus periaatteessa omaan valtioon, jokaisella olemallaolevalla valtiolla on oikeus itse ratkaista sisäiset ongelmansa muiden, esim. Venäläisten puuttumatta siihen.

Itse miettisin sellaista vaihtoehtoa, että muodostetaan yksi suuri valtio, Kaukasian liittotasavalta, jossa jokaiselle kansalliselle vähemmistölle annetaan osavaltion asema.

Tälläinen liittotasavalta, olisi riittävän vahva ja vauras vastustamaan Venäjää, sekä valvoisi öljyntuotantoa ja myös reittiä länteen itse omilla asevoimillaan.
En usko että pienet lilliputti valtiot kykenevät ajamaan etujaan yksin, ilman ulkopuolista tukea ja asevoimaa, liittovaltio kykenisi tähän, sillä olisi myös öljytulojensa takia varallisuutta rakentaa uskottava puolustus.
Samalla ratkeaisi näiden valtioiden keskinäiset aluekiistat, sekä pienet kansalliset vähemmistöt saisivat tunnustuksen ja samat oikeudet kuin on enemmistöilläkin, tarvetta ajaa itsenäisyyttä ei enää olisi.

18

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus.

      Azerbaidsanille ei tulisi mieleenkään rahoittaa öljytuloillaan rutiköyhien Georgian ja ennen kaikkea Armenian toimintaa. Vuoristo-Karabah kummittelee taustalla ainakin seuraavat sata vuotta.

      • Vaka Vanha

        Vuoristo-karabahin takana kummittelee Armenia, jonka takana ja takuumiehenä kummittelee Venäjä, sattumalta vielä öljyputki taitaa kulkea tämän Karbahin kautta ...

        Kuvitelma, että Venäjä olisi alueen ongelmien ulkopuolella, on puhdas kuvitelma, Venäjä ylläpitää ongelmia ajaakseen omia etujaan, eikä nämä valtiot yksikään pysty yksin Venäjää pitämään alueen ulkopuolella.
        Roomalaisten sanonta, "hajota ja hallitse" pätee täysin alueella.
        Yksi liittovaltio voisi olla riittävän vahva, estämään Venäläistsen omien etujen ajamisen.


    • Vandaali
      • ERINOMAISTA

        Täyttä asiaa, pitkää ikää ja terveyttä vaan toivottelen Jussille.


      • teitä propagandan
        ERINOMAISTA kirjoitti:

        Täyttä asiaa, pitkää ikää ja terveyttä vaan toivottelen Jussille.

        uhreja. putkispellen lähteenä virolaiset sanomalehdet ja gergian hallituksen nettisivut.

        voiko puolueettomampia lähteitä enää olla :DDD

        tää sama ongelma putkisukolla on joka asiassa, se valitsee aina vain omaa asiaansa tukevat lainaukset tai lähteet. täytyy olla tosi tyhmä tai värilasein varustettu jos tätä ei huomaa :DDD


      • .....
        teitä propagandan kirjoitti:

        uhreja. putkispellen lähteenä virolaiset sanomalehdet ja gergian hallituksen nettisivut.

        voiko puolueettomampia lähteitä enää olla :DDD

        tää sama ongelma putkisukolla on joka asiassa, se valitsee aina vain omaa asiaansa tukevat lainaukset tai lähteet. täytyy olla tosi tyhmä tai värilasein varustettu jos tätä ei huomaa :DDD

        Siitä vaan todistamaan väitteitä vääräksi. Veikkaan, että ei onnistu :D


      • taidat olla
        ..... kirjoitti:

        Siitä vaan todistamaan väitteitä vääräksi. Veikkaan, että ei onnistu :D

        putkinen ite :D

        lähteitä voi käyttää myös niiku ite tarkoitukselliseksi näkee, nimittäin putkisen ja muiden peelojen tapauksissa.

        oikeilla tutkijoilla on sen sijaan lähdekritiikki ihan eri luokkaa ja asioita katsotaan molempien osapuolten kannalta ei putkisnäköisesti :D


      • lähdekritiikittömyyttä
        teitä propagandan kirjoitti:

        uhreja. putkispellen lähteenä virolaiset sanomalehdet ja gergian hallituksen nettisivut.

        voiko puolueettomampia lähteitä enää olla :DDD

        tää sama ongelma putkisukolla on joka asiassa, se valitsee aina vain omaa asiaansa tukevat lainaukset tai lähteet. täytyy olla tosi tyhmä tai värilasein varustettu jos tätä ei huomaa :DDD

        "putkispellen lähteenä virolaiset sanomalehdet ja gergian hallituksen nettisivut.
        voiko puolueettomampia lähteitä enää olla :DDD"

        just näin, toinen lähde ite toisen osapuolen sivusto ja toinen sitä tukevan maan lehdistö, niin tyypillistä putkisnäköisyyttä :D


      • Venäjän
        lähdekritiikittömyyttä kirjoitti:

        "putkispellen lähteenä virolaiset sanomalehdet ja gergian hallituksen nettisivut.
        voiko puolueettomampia lähteitä enää olla :DDD"

        just näin, toinen lähde ite toisen osapuolen sivusto ja toinen sitä tukevan maan lehdistö, niin tyypillistä putkisnäköisyyttä :D

        demokraattista täysin vapaata ja täysin hallituksesta riippumatonta lehdistöä? Mistään ei saa niin riippumatonta tietoa kuin venäläisistä tiedotusvälineistä. Miksiköhän Jussi ei lainannut olleskaan venäläis-meedian asiallisia juttuja, siellähän asiasta kirjoitetaan niin kuin ne ovat! :))


      • ja vielä
        Venäjän kirjoitti:

        demokraattista täysin vapaata ja täysin hallituksesta riippumatonta lehdistöä? Mistään ei saa niin riippumatonta tietoa kuin venäläisistä tiedotusvälineistä. Miksiköhän Jussi ei lainannut olleskaan venäläis-meedian asiallisia juttuja, siellähän asiasta kirjoitetaan niin kuin ne ovat! :))

        ETYJ:n näkemykset päälle, silloin olisi uskottavaa :)


    • Kaukasian liittovaltio olisi kieltämättä kelvollinen rakennelma, jos semmoinen vain olisi mahdollista saada aikaan. Vasta-argumentit ovat kuitenkin vahvoja eli sikäläiset kansallisuuksien näkemyserot ja ristiriidat niin ylivoimaisia, että liittovaltion synnytys voisi olla mahdotonta.

      Onhan meillä Sveitsi hyvänä esimerkkinä liittovaltiosta, joka toimii, mutta sillä onkin omanlaisensa syntyhistoria menneisyydessä. Kaukasian lisäksi toinen vastaavnlaisen liittovaltion paikka olisi Balkanilla, mutta Jugoslavian esimerkki ei erityisemmin rohkaise edes kuvittelemaan sellaista mahdolliseksi.

      Jos kuitenkin kaikesta huolimatta ajatellaan Kaukasian liittovaltiota, niin sen olisi oltava puolueeton paikka Sveitsin mallin mukaisesti. Sitä periaatetta ei taitaisi hyväksyä Venäjä, ei USA, ei EU eikä myöskään Stubb&Häkämies.

    • munissa
    • raportti alueelta

      Samalla kerrotaan asioita, joista media ei halua Suomessa ja muuallakaan kertoa suurelle yleisölle.

      http://www.uusisuomi.fi/mielipide/33886-etela-ossetia-–-stalinin-propaganda-ase

      Pari herkkupalaa Mauno Koivistosta ja Suomen uskomattomasta Venäjän palvelemisesta mahtuu mukaan. Sama henki nostaa taas päätään, ikäänkuin kaikki oliis valmiina jatkumaan ja salaa edenyt taustalla. Suomi on jo melkein Valko-Venäjä.

      • tuokin tosi

        puolueetonta... Suomi-Georgia seuran puheenjohtajan juttu :D

        Sitten kun tulee ETYJ:n tai YK:n arvio tilanteesta niin voidaan odottaa edes jotakuinkin puolueettomampaa tietoa.


      • ei ole useinkaan puolueeton
        tuokin tosi kirjoitti:

        puolueetonta... Suomi-Georgia seuran puheenjohtajan juttu :D

        Sitten kun tulee ETYJ:n tai YK:n arvio tilanteesta niin voidaan odottaa edes jotakuinkin puolueettomampaa tietoa.

        Esim vaaltarkkailijat katsovat sormien läpi vilppivaaleja suurvaltapoliittisista syistä. Myös YK:ssa on kähmintää.

        Mielestäni Niinimaa-Keppo teksteineen vastaa useiden riippumattomien tutkijoiden näkemystä ja kovia faktoja alueelta. Samoin suurvaltapeli näyttäytyy kaikessa alastomuudessaan ja onhan sekin tiedetty ja voinut arvata.

        Puolueettomuus ei useinkaan ole keskitien valitsemista, vaan nimenomaan pyrkimystä rehellisyyteen.


      • puolueettomampi
        ei ole useinkaan puolueeton kirjoitti:

        Esim vaaltarkkailijat katsovat sormien läpi vilppivaaleja suurvaltapoliittisista syistä. Myös YK:ssa on kähmintää.

        Mielestäni Niinimaa-Keppo teksteineen vastaa useiden riippumattomien tutkijoiden näkemystä ja kovia faktoja alueelta. Samoin suurvaltapeli näyttäytyy kaikessa alastomuudessaan ja onhan sekin tiedetty ja voinut arvata.

        Puolueettomuus ei useinkaan ole keskitien valitsemista, vaan nimenomaan pyrkimystä rehellisyyteen.

        kuin georgian tai venäjän tiedoitus. tuskin voit väittää tätä vastaan?


      • ei nojaa
        puolueettomampi kirjoitti:

        kuin georgian tai venäjän tiedoitus. tuskin voit väittää tätä vastaan?

        Georgian tiedotukseen. Sinänsä Georgia on vahvoilla, koska totuus on heidän puolellaan. Sen kyllä huomaa kaduntallaajakin, jos edes lukee uutiset ajatuksen kanssa. Vaikka BBC ym. valehtelisivat.


      • ei nyt sentään
        ei nojaa kirjoitti:

        Georgian tiedotukseen. Sinänsä Georgia on vahvoilla, koska totuus on heidän puolellaan. Sen kyllä huomaa kaduntallaajakin, jos edes lukee uutiset ajatuksen kanssa. Vaikka BBC ym. valehtelisivat.

        Niinimaa-Keppo on Suomi-Georgia seuran puheenjohtajana jäävi kertomaan "totuuksia"...
        Hänhän on jo lähtökohtaisesti lähempänä Georgian kantaa.

        "Sinänsä Georgia on vahvoilla, koska totuus on heidän puolellaan. Sen kyllä huomaa kaduntallaajakin, jos edes lukee uutiset ajatuksen kanssa. Vaikka BBC ym. valehtelisivat."

        Millä perusteella??? Näköjään tunnetasollasi :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe