Toistuvat maatalousneuvottelut

Tänään 20.11.08 on taas saatu uutisia, joitten mukaan Brysselissä on aikaansaatu jälleen kerran neuvottelutulos, jonka mukaan "maataloutta voidaan edelleen jatkaa Suomessa". Tätä samaa temppelinharjalla neuvottelemista ja putoamisuhkan torjumisen onnistumisen uutisoimista on nyt kuultu kaiken aikaa Suomen EU-jäsenyyden alkamisen jälkeen.

Rupeaa jo tympimään. Jos Suomi kerran on täysivaltainen EU-jäsenmaa, niin kyllä meille pitää kuulua kiinteä ja pysyvä oikeus harjoittaa omassa maassamme maataloutta. Eikä siitä asiasta suinkaan pitäisi joutua vähän väliä toistuvasti neuvottelemaan.

Maatalousasia pitää saada suoranuottisesti poikki ja pinoon sillä tavalla, että meillä on oma maataloutemme ja harjoitamme sitä niin kuin itse hyväksi katsomme omien etujemme mukaisesti. Jos EU ei tätä periaatetta ja kantaa hyväksy, niin se onkin sitten jo semmoinen asetelma, jossa koko EU-jäsenyys joutaa meidän osaltamme tunkiolle.

13

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmaa...

      Norjalla on oikeus päättää itse maksamiensa maataloustukien suuruudesta. Sillä on myös samanlainen pääsy Euroopan talousalueen markkinoille kuin meilläkin.

      Millä keinoin norjalaiset ovat saaneet asiansa näin hyvälle mallille?

      • Norjalaiset äänestivät "EI" silloin toistakymmentä vuotta sitten omassa EU-kansanäänestyksessään. Sama EI-kanta on pitänyt sen jälkeenkin. Siinä Norjan asetelman lähtökohta myös nykypäivää ajatellen.

        Norjalla on olemassa erityinen öljy- ja kaasuesiintymien varallisuutensa, joka antaa maalle tanakan kansantaloudellisen perusaseman. Norjan öljymaan asema alkoi kehittyä runsaat kaksi vuosikymmentä sitten.

        Olen usein miettinyt meillä Suomessa vähän yli 13 vuotta sitten järjestettyä omaa EU-kansanäänestystämme, jossa 43,1 prosenttia äänestäneistä vastusti EU-jäsenyyttä. Mikä on tämän kansanosan ja sen mielipiteen asema tätä nykyä? Millä tavalla heidän näkökantansa tulevat esillä yhteisistä asioista huolehtimisessa? Miten tuo 43,1 prosentin väestöosuus näkyy Yleisradion ohjelmien sisällössä?

        Jos jollain poliittisella puolueella olisi meillä 43,1 prosentin vaalikannatus, niin sitähän pidettäisiin niin valtavana kannatuksena, ettei niin suuren kansanosan näkemystä voisi sivuuttaa, kun päätöksiä tehdään.


      • aika
        Leiriniekka kirjoitti:

        Norjalaiset äänestivät "EI" silloin toistakymmentä vuotta sitten omassa EU-kansanäänestyksessään. Sama EI-kanta on pitänyt sen jälkeenkin. Siinä Norjan asetelman lähtökohta myös nykypäivää ajatellen.

        Norjalla on olemassa erityinen öljy- ja kaasuesiintymien varallisuutensa, joka antaa maalle tanakan kansantaloudellisen perusaseman. Norjan öljymaan asema alkoi kehittyä runsaat kaksi vuosikymmentä sitten.

        Olen usein miettinyt meillä Suomessa vähän yli 13 vuotta sitten järjestettyä omaa EU-kansanäänestystämme, jossa 43,1 prosenttia äänestäneistä vastusti EU-jäsenyyttä. Mikä on tämän kansanosan ja sen mielipiteen asema tätä nykyä? Millä tavalla heidän näkökantansa tulevat esillä yhteisistä asioista huolehtimisessa? Miten tuo 43,1 prosentin väestöosuus näkyy Yleisradion ohjelmien sisällössä?

        Jos jollain poliittisella puolueella olisi meillä 43,1 prosentin vaalikannatus, niin sitähän pidettäisiin niin valtavana kannatuksena, ettei niin suuren kansanosan näkemystä voisi sivuuttaa, kun päätöksiä tehdään.

        huonosti. Nythän niitä EU:n vastustajia on jo enemmistö suomalaisista.

        Täällä suuressa demokratian perslävessä ei uskallettu Suomen katajaiselta kansalta kysyä kansanäänestyksessä, että haluavatko suomalaiset pyyhkiä perseensä uuteen EU:n peräreikäpaperiin.

        Kuuluu huonosti.


      • äänestys?
        Leiriniekka kirjoitti:

        Norjalaiset äänestivät "EI" silloin toistakymmentä vuotta sitten omassa EU-kansanäänestyksessään. Sama EI-kanta on pitänyt sen jälkeenkin. Siinä Norjan asetelman lähtökohta myös nykypäivää ajatellen.

        Norjalla on olemassa erityinen öljy- ja kaasuesiintymien varallisuutensa, joka antaa maalle tanakan kansantaloudellisen perusaseman. Norjan öljymaan asema alkoi kehittyä runsaat kaksi vuosikymmentä sitten.

        Olen usein miettinyt meillä Suomessa vähän yli 13 vuotta sitten järjestettyä omaa EU-kansanäänestystämme, jossa 43,1 prosenttia äänestäneistä vastusti EU-jäsenyyttä. Mikä on tämän kansanosan ja sen mielipiteen asema tätä nykyä? Millä tavalla heidän näkökantansa tulevat esillä yhteisistä asioista huolehtimisessa? Miten tuo 43,1 prosentin väestöosuus näkyy Yleisradion ohjelmien sisällössä?

        Jos jollain poliittisella puolueella olisi meillä 43,1 prosentin vaalikannatus, niin sitähän pidettäisiin niin valtavana kannatuksena, ettei niin suuren kansanosan näkemystä voisi sivuuttaa, kun päätöksiä tehdään.

        Jos Suomen äänestystulos olisi ollut toisinpäin ja kannattajia olisi ollut saman verran kuin vastustajia oli, niin olisiko asiasta äänestetty jo uudestaan?


      • äänestys? kirjoitti:

        Jos Suomen äänestystulos olisi ollut toisinpäin ja kannattajia olisi ollut saman verran kuin vastustajia oli, niin olisiko asiasta äänestetty jo uudestaan?

        Niin on käynyt muissakin maissa, että kansanäänestykset ovat menneet uusiksi, kun tulos ei ole ollut myönteinen EU-jäsenyyden kannalta. Muistaakseni Norjassakin on äänestetty jo kahteen kertaan ja tulos Ei-äänien voitto toisellakin kerralla.

        Samoin europorukkaan liittymisestä on taidettu äänestää jo pariin otteeseen ainakin Tanskassa. Nyt ovat patistelemassa Irlantia äänestämään uudelleen ja "oikealla tavalla" Lissabonin sopimuksesta!

        Kyllä-tuloksen uusiksi äänestämisestä en ole nähnyt tietoa missään maassa. Ehkä meidän suomalaisten pitäisi jollain konstilla pystyä tekemään sekin temppu.


      • jep.
        Leiriniekka kirjoitti:

        Niin on käynyt muissakin maissa, että kansanäänestykset ovat menneet uusiksi, kun tulos ei ole ollut myönteinen EU-jäsenyyden kannalta. Muistaakseni Norjassakin on äänestetty jo kahteen kertaan ja tulos Ei-äänien voitto toisellakin kerralla.

        Samoin europorukkaan liittymisestä on taidettu äänestää jo pariin otteeseen ainakin Tanskassa. Nyt ovat patistelemassa Irlantia äänestämään uudelleen ja "oikealla tavalla" Lissabonin sopimuksesta!

        Kyllä-tuloksen uusiksi äänestämisestä en ole nähnyt tietoa missään maassa. Ehkä meidän suomalaisten pitäisi jollain konstilla pystyä tekemään sekin temppu.

        Näin se on. Äänestetään niin kauan, että tulos on oikea.

        Se on ilmeisesti EUn käsitys demokratiasta!


    • optimismia

      Turha kiusata itseään ja muita uskomalla, että joskus saavutetaan lopullinen kaikille onnellinen olotila. Eikö päivän turbulenssi ole jo selvä osoitus, että kaiken aikaa pitää suunnitella miten menetellä kun elämisen puitteet muuttuvat (ilmasto, energia, kansainvälinen poltiikkaa, merirosvot jne). Ei siinä auta inttäminen, että ME halutaan sitä ja tätä, sellainen kuuluu lastentarhatasolle.
      Kun olemme isommassa pelissä mukana muilla elämän aloilla (teolisuus, kauppa, tutkimus, rahoitus jne) pitää maatalouttakin suunnitella muiden kanssa yhdessä.

      • vaikeus...

        Kuvittele tilannetta maatalousyrittäjän kannalta. Melko mahdotonta tehdä pitkäntähtäimen suunnitelmia tai sukupolvenvaihdoksia jos koko elinkeinon tulevaisuus on kahden vuoden välein muiden maiden harkinnan varassa.


      • kunniaan
        vaikeus... kirjoitti:

        Kuvittele tilannetta maatalousyrittäjän kannalta. Melko mahdotonta tehdä pitkäntähtäimen suunnitelmia tai sukupolvenvaihdoksia jos koko elinkeinon tulevaisuus on kahden vuoden välein muiden maiden harkinnan varassa.

        Juuri näin! Yrittäminen kunniaan. Maataloudelta kaikki tuet pois ja siirrytään markkinatalouteen. Tuotteiden hinnat tuotantokustannusten mukaan. Järkevämpää maksaa hinta suoraan, kun pyörittää rahaa Brysselin tai valtiovallan kautta. Naissä kierroksissa hukkuu paljon rahaa.


      • jep.
        kunniaan kirjoitti:

        Juuri näin! Yrittäminen kunniaan. Maataloudelta kaikki tuet pois ja siirrytään markkinatalouteen. Tuotteiden hinnat tuotantokustannusten mukaan. Järkevämpää maksaa hinta suoraan, kun pyörittää rahaa Brysselin tai valtiovallan kautta. Naissä kierroksissa hukkuu paljon rahaa.

        Olen kanssasi samaa mieltä siinä, ettei omien rahojen takaisin anomisessa Brysselistä ole mitään järkeä.

        Suostuisivatko kuluttajat oikeasti maksamaan ruuasta markkina-arvon mukaista hintaa? Maatalouden osalta on myös muistettava, että valtio tukee sitä myös huoltovarmuussyistä.


      • yrittämisen irvikuva
        vaikeus... kirjoitti:

        Kuvittele tilannetta maatalousyrittäjän kannalta. Melko mahdotonta tehdä pitkäntähtäimen suunnitelmia tai sukupolvenvaihdoksia jos koko elinkeinon tulevaisuus on kahden vuoden välein muiden maiden harkinnan varassa.

        Jatkuva tuesta itkeminen on sikamaista.
        Suojatyöläisiä koko porukka, voidaan rinnastaa toimeentulotuen nostajiin periaatteessa, tosin rahan määrä on aivan tähtitieteellinen tällä porukalla joka elää veronmaksajien siivellä ns.maatalousyrittäjinä.


      • kyllä elää

        ilman teollisuutta (ja olemme voineet tuhansia vuosia), mutta emme ilman maataloutta päivääkään.

        "Kun olemme isommassa pelissä mukana muilla elämän aloilla (teolisuus, kauppa, tutkimus, rahoitus jne) pitää maatalouttakin suunnitella muiden kanssa yhdessä."


    • tunkiolle

      EU-Suomen maatalous on jatkuvasti uudistusten ja lisääntyvien vaikeuksien kohteena. EU-jäsenyys joutaa tunkiolle, kuten mainitsit. Kannattaa heti järjestää ylimääräinen kansanäänestys EU-jäsenyyden "eduista" maamme maataloudelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe