Koska alkaa Es/Lestojen SEURAKUNTAOPISTA

Keskustelu

Määritys ei ollut niin tarkka , nyt tarkennettukysymys kuuluu
minkäläinen seurakuntaoppi Es/Lestal kerrothan ?

Ja millainen sen pitäisi olla ?

33

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskontunnustuksessa

      sanotaan : Ja Pyhään Henkeen , pyhän yhteisen seurakunnan ,
      syntien anteeksiantamiseen , ruumiin ylösnousemiseen
      ja iankaikkiseen elämään .

      • sulla makea selitys

        Esikoislestadiolaisena sanon, ettei seurakuntaoppi ole sitten pätkääkään linjassa apostolisen uskontunnustuksen kanssa.
        Joka niin täällä väittää, kirjoittaa ketunhäntä kainalossa tai sitten ei ymmärrä mitä opetetaan ja uskotaan.


      • vaikkenminä
        sulla makea selitys kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisena sanon, ettei seurakuntaoppi ole sitten pätkääkään linjassa apostolisen uskontunnustuksen kanssa.
        Joka niin täällä väittää, kirjoittaa ketunhäntä kainalossa tai sitten ei ymmärrä mitä opetetaan ja uskotaan.

        osaakaan kaikkea sanoa nätisti , luulen että heitäkin vielä ilmaantuu.


      • tarkistin asian

        Voiko meidän serakunta olla noin , vai pitääkö ottaa avuksi Jeesuksen Kristuksen seurakunta,.


      • esikoinen,
        sulla makea selitys kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisena sanon, ettei seurakuntaoppi ole sitten pätkääkään linjassa apostolisen uskontunnustuksen kanssa.
        Joka niin täällä väittää, kirjoittaa ketunhäntä kainalossa tai sitten ei ymmärrä mitä opetetaan ja uskotaan.

        Kyllä meillä pitää joitain pätkia olla yhteistä , muuten on Raamatun oppi
        lähtenut sellaisille raiteille , että kohta tuntuu Routin miesten saarnat
        hyville , ei kiitos ! voi olla että omaan hiukan ketun hätää , mutta en myönnä
        etten minä en tietäisi mitä opetetaan ja uskotaan , VÄÄRIN.


      • teu
        esikoinen, kirjoitti:

        Kyllä meillä pitää joitain pätkia olla yhteistä , muuten on Raamatun oppi
        lähtenut sellaisille raiteille , että kohta tuntuu Routin miesten saarnat
        hyville , ei kiitos ! voi olla että omaan hiukan ketun hätää , mutta en myönnä
        etten minä en tietäisi mitä opetetaan ja uskotaan , VÄÄRIN.

        pelkästään pätkistä kiinni , vaan Raamatun oppi pitää olla samaa ja yhteistä ,
        muuten voi ruotsin miesten kulun lopettaa , silloin ei ainakaan opeteta väärin.


    • Sue K

      Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että viralliset linjat yhtenevät vanhoillisuuden kanssa seurakuntaopissa. Molemmat tivaavat seurakuntalaisiltaan ehdotonta luottamusta johtajistoon tai vanhimpiin. Siis ehdotonta. Tähän johtajistoa ja vanhimpia ajaa pelko siitä, että erehtymättömyyden myytti paljastuu suureksi huiputukseksi: Ihminen ei olekaan täydellinen ja erehtymätön, vaikka Jumalan kuva onkin. Ei edes viisaista viisaimmista koottu johtajien tai vanhimpien joukko.

      Tämä kauhistava oppi ajaa nyt ihmisiä sellaiseen seulaan, jossa ihmiset jaotellaan ulkoisten ominaisuuksien perusteella niihin, joiden kanssa "tehdään matkaa" ja niihin joiden kanssa ei sovi olla missään tekemisissä. Vihollinen on antanut voimaa löytää Raamatusta sellaisen kohdan, jonka perusteella kaikkia ei tule tervehtiä, kaikille ei tarvitse osoittaa ystävällisyyttä ja rakkautta, kaikkia ei tarvitse kuunnella jne.

      Tämä kauhistava oppi tekee sen lisäksi tyhjäksi kaiken sen työn, jonka Pyhä Henki tekee muualla kuin lestadiolaisseurakunnissa. Se poljetaan maahan suorastaan häpäisemällä. Se ei ole rakkaudesta lähtevää työtä.

      Kaikkein kauneimmillaan seurakuntaoppi on silloin, kun lammas kuulee sitä ääntä mielellään. Silloin lammas kokee turvaa, rakkautta ja lohdutusta opetuksesta jota hän kuulee. Jos ja kun Pyhä Henki on seurakunnan keskellä, Silloin Sen ääni neuvoo, opettaa ja lohduttaa. Se tulee kuulua joka ikinen kerta, kun seurakuntalaisille puhutaan. Lisäksi seurakunnan opettajien tulee saarnata ehdoton syntien anteeksiantamus seurakuntalaisilleen, eikä asettaa siihen mitään ehtoja. Se tarkoittaa, että ehtoja ei ole. Silloin on Kristuksen rakkaus ymmärretty oikein.

      • paavi sanoi

        Että ne porukat on.
        VL. heitä 120'000 h
        EL. heitä 13'000 h
        rauhan sanalaiset 6000 ja 1000 läheisiä.

        Jos nyt katsottaisiin kaikkien seurakunta oppia , voisioko se olla yhteneväinen
        koska kukin kykkii ja kyräilee toistajoukkoa , että oma on parempi , ei kai siitä
        voi olla kysymys , tai porukan oikeellisuudesta , sen sanoit oikeen , että
        Ei mikään viisaiden miesten kokus oli kuitenkaan erehtymätön eikä se ole
        saarnaajistakaan pykätty . Mutta jonkin lainen seurakuntanevosto voisi
        olla se instanssi joka olisi määräävässä ymmärtäväiset , eikä lähetysmiehet
        kuin nykyään , jos käskystä annetan suunta en tiedä onko hyväksi että
        samat määrää vaudinkin , kerron joskus lisää.


      • Sue K
        paavi sanoi kirjoitti:

        Että ne porukat on.
        VL. heitä 120'000 h
        EL. heitä 13'000 h
        rauhan sanalaiset 6000 ja 1000 läheisiä.

        Jos nyt katsottaisiin kaikkien seurakunta oppia , voisioko se olla yhteneväinen
        koska kukin kykkii ja kyräilee toistajoukkoa , että oma on parempi , ei kai siitä
        voi olla kysymys , tai porukan oikeellisuudesta , sen sanoit oikeen , että
        Ei mikään viisaiden miesten kokus oli kuitenkaan erehtymätön eikä se ole
        saarnaajistakaan pykätty . Mutta jonkin lainen seurakuntanevosto voisi
        olla se instanssi joka olisi määräävässä ymmärtäväiset , eikä lähetysmiehet
        kuin nykyään , jos käskystä annetan suunta en tiedä onko hyväksi että
        samat määrää vaudinkin , kerron joskus lisää.

        Se oppi on yhteneväinen juuri tässä kyräilyssä ja oikeassa olemisessa, sehän sen vahvistaa. Eivät vain taida ymmärtää sitä, kovapäiset johtajat. He eivät anna seurakunnan pitää käsiään ylhäällä, vaan pitävät itse toistensa käsiä ylhäällä. Se ei mene niin.

        Enkä minä instansseja tai neuvostoja vastusta. Sehän on vain hyvä, että joku miettii meidän puolestamme näitä tärkeitä asioita, ja määrittää opin suuntaa tässä vaikeassa maailmassa. Mutta sitä en voi hyväksyä, että kukaan ihminen korottaa itsensä erehtymättömäksi. Tyhmyyttä ja ymmärtämättömyyttähän se viime kädessä on.


      • esikoinen,
        Sue K kirjoitti:

        Se oppi on yhteneväinen juuri tässä kyräilyssä ja oikeassa olemisessa, sehän sen vahvistaa. Eivät vain taida ymmärtää sitä, kovapäiset johtajat. He eivät anna seurakunnan pitää käsiään ylhäällä, vaan pitävät itse toistensa käsiä ylhäällä. Se ei mene niin.

        Enkä minä instansseja tai neuvostoja vastusta. Sehän on vain hyvä, että joku miettii meidän puolestamme näitä tärkeitä asioita, ja määrittää opin suuntaa tässä vaikeassa maailmassa. Mutta sitä en voi hyväksyä, että kukaan ihminen korottaa itsensä erehtymättömäksi. Tyhmyyttä ja ymmärtämättömyyttähän se viime kädessä on.

        Koska erehtymättömiä ei ole tai jos olisi , olisi 1 opetus lapsi riittänyt.


      • siirtyneet

        On hämmenys näkyvillä siellä ja taallä , TH:n saarnatoli ailaisemmin
        lampaille sopia , nyt ei ymmärrä mitä ne on , eilinenkin päivä saarna
        kristityn vapaudesta , meni hunningolle .


      • Pärsetter

        Kymmenen kertaa ja vasta alkaa avautumaan , Alan olla 94 % samaa
        mieltä , viesti oli hyvä viesti . Haemmehan ehdoitta , se kuuluu meille
        Silloin on ymmärretty Kristuksen rakkaus oikein .


      • Sue K
        Pärsetter kirjoitti:

        Kymmenen kertaa ja vasta alkaa avautumaan , Alan olla 94 % samaa
        mieltä , viesti oli hyvä viesti . Haemmehan ehdoitta , se kuuluu meille
        Silloin on ymmärretty Kristuksen rakkaus oikein .

        Se on hyvä, että joku ymmärtää minun monimutkaista persoonaani edes 94-prosenttisesti. Mistähän saisi nuo jäljellä olevat 6%? Ei kai nimimerkkisi paljasta...niin epäselvästi en sentään kirjoittanut?


      • esikoinen,
        Sue K kirjoitti:

        Se on hyvä, että joku ymmärtää minun monimutkaista persoonaani edes 94-prosenttisesti. Mistähän saisi nuo jäljellä olevat 6%? Ei kai nimimerkkisi paljasta...niin epäselvästi en sentään kirjoittanut?

        Jopa niin selvää , että että oksat pois , Jos me joskus lähellekään
        tuota paasemme , niin hyvä tulee tästä asiasta .


      • esikoinen,

        sain jostain sellaisen vinkin.


      • Sue K
        esikoinen, kirjoitti:

        sain jostain sellaisen vinkin.

        Eivät he käytä nimeä vanhimmat. Heillä on johtokunta, jolla on käsitykseni mukaan sama asema kuin el-vanhimmilla, eli he ovat hengellisiä johtajia.

        Käytän tilaisuuden hyväkseni ja teen sinulle vastaavasti minua askarruttaneen kysymyksen: Kuka valitsee el-vanhimmat, he itsekö?


      • esikoinen,
        Sue K kirjoitti:

        Eivät he käytä nimeä vanhimmat. Heillä on johtokunta, jolla on käsitykseni mukaan sama asema kuin el-vanhimmilla, eli he ovat hengellisiä johtajia.

        Käytän tilaisuuden hyväkseni ja teen sinulle vastaavasti minua askarruttaneen kysymyksen: Kuka valitsee el-vanhimmat, he itsekö?

        Panin tarkasti mieleen (ei saarnaajan teko eikä vanhimmanteko ) vaan
        Lähetys kirjeen luku suomeen , ja sen suuren serakunnan oli lupa oikaista
        jos jotain olisi tarvis , yksi mies halusi yhden sanan muutosta , ok.

        GJ. eläissään oli sanonut yksikään pietilän suvusta ei saa tulla saarnaajaksi ,
        ja niin kävi , sen tähden on pärsetter muutettu , jolloin taas kelpasi puhujaksi

        Tämä nyky johto on valinnut itse , itsnsä ei siellä seurakunnalla ole muuta
        virkaa kuin olla kumileimasin , Siellä on kaikki niin peloissaan ettei kukaan
        uskalla olla toista mieltä .

        EL. ja DB olivat viimeisiä vanhan vanhiten valitsemat , vapaaehtoisesti
        kun nämä nuoret valisuttivat itsensä oli pelottelu menttaliteettia jo käytetty
        EL. oli moneen otteeseen boikotissa eli sikäläisessä kielessä halkometsässä
        DB. ääni vaikka olisi ollut kielteinen ei painanut paljon , siksi toiseksi
        näiden nurien kannattajana hän tuskin äänesti sivuun.
        nämä on Sue K , minun ajatuksiamuista sellainen seikka.


      • 1Saara

        niin se vain on: helisevät vasket ja kilisevät kulkuset kalkattaa es.lestoissa nykyisin!


      • esikoinen,
        1Saara kirjoitti:

        niin se vain on: helisevät vasket ja kilisevät kulkuset kalkattaa es.lestoissa nykyisin!

        Helisevät ja kilisevät nykyiset puhujat , ei ole heistä eh: ksi
        eikä moneksi muuksikaan ? valittettavasti.


      • Sue K
        esikoinen, kirjoitti:

        Panin tarkasti mieleen (ei saarnaajan teko eikä vanhimmanteko ) vaan
        Lähetys kirjeen luku suomeen , ja sen suuren serakunnan oli lupa oikaista
        jos jotain olisi tarvis , yksi mies halusi yhden sanan muutosta , ok.

        GJ. eläissään oli sanonut yksikään pietilän suvusta ei saa tulla saarnaajaksi ,
        ja niin kävi , sen tähden on pärsetter muutettu , jolloin taas kelpasi puhujaksi

        Tämä nyky johto on valinnut itse , itsnsä ei siellä seurakunnalla ole muuta
        virkaa kuin olla kumileimasin , Siellä on kaikki niin peloissaan ettei kukaan
        uskalla olla toista mieltä .

        EL. ja DB olivat viimeisiä vanhan vanhiten valitsemat , vapaaehtoisesti
        kun nämä nuoret valisuttivat itsensä oli pelottelu menttaliteettia jo käytetty
        EL. oli moneen otteeseen boikotissa eli sikäläisessä kielessä halkometsässä
        DB. ääni vaikka olisi ollut kielteinen ei painanut paljon , siksi toiseksi
        näiden nurien kannattajana hän tuskin äänesti sivuun.
        nämä on Sue K , minun ajatuksiamuista sellainen seikka.

        Mielenkiitoisia asioita kirjoitit, esikoinen. Kiitos niistä sinulle. Raskain sydämin täytyy minun todeta niiden tukevan omia havaintojani. Saarnaajat pitävät toistensa käsiä ylhäällä. Seurakunta on vain saarnaajien pelikenttä, jolla he pelaavat iankaikkisuuspeliään. Lapinmarioita ei kuunnella. He saavat elää omassa tuskassaan ilman lohdutuksen toivoa. Kyllä joskus voisi hengessä paisunut selkäranka joustaa tai ainakin polvet notkahtaa. Jätän sen rukouksella Jumalan haltuun. Aamen.


      • sielläkin
        Sue K kirjoitti:

        Eivät he käytä nimeä vanhimmat. Heillä on johtokunta, jolla on käsitykseni mukaan sama asema kuin el-vanhimmilla, eli he ovat hengellisiä johtajia.

        Käytän tilaisuuden hyväkseni ja teen sinulle vastaavasti minua askarruttaneen kysymyksen: Kuka valitsee el-vanhimmat, he itsekö?

        johtokunta valitse itse itsensä uudelleen. Erovuoroiset on ainakin lähes aina valittu uudelleen, jos ovat elossa.

        Naapuripalstalla oli tekstejä, jotka kertoivat, että ainakin kahtena vuotena jouduttiin vaihtoehtoinen ehdotus vetämään pois, koska olisi johtanut suureen äänestykseen.

        Asia junaillaan niin, että valmistellaan johtokunnassa vain yksi, (johtokunnan), ehdotus johtokunnan jäsenistöstä. Muut ehdotukset katsotaan sitten kokouksessa puutteellisesti valmistelluiksi ja tarjotaan tilaisuutta vetää ehdotus pois äänestyksen välttämiseksi.

        Näin voidaan varmistaa, ettei johtokunnan kokoonpano muutu.


      • esikoinen,

        Vihollinen on antanut , myös sen lauseen ei sitä raamatssa ole , paitsi
        siinä pahassa raamatussa , ja sitä ei saa lukea, otetaanpa esimerkki :
        sinun tulee rakastaa jopa vihollista , tervehtimisessä olen havainnut
        tälläistä että kaikkia ei tarvitse tervehtiä , minulla on ollut koko parta
        18 vuotta , siinä on monen laista käännöstä ollut sen aikana . Kyllä
        eräs saarnaaja sanoi (ek) minä saarnaisin tuon parran sinulle synniks
        mutta kun en ole mistään kohtaa Raamatusta löytänyt , voit pitää .

        Nyky johdolla ei olekaan Rakkaudella tehtävää työtä tekemässä
        vaan ne ovat kuin viertolan härät A:KIVEN Kirjassa .
        Mutta jos aletaan erottelemaan ihmisiä , vaikka vain
        noissa asioissa kun tuli eiin tervehtimisissä , kuuntelussa ,
        ystävyydessä , Rakkaudessa , he myös itse vastaavat siitä
        kun Jumala ei tervehdi heitä ,ei kuuntele , ei ole rakastettava ,
        ei ole ystävällinen heille , vaan sanoo keitä te olette en tunne teitä .


      • esikoinen,
        Sue K kirjoitti:

        Mielenkiitoisia asioita kirjoitit, esikoinen. Kiitos niistä sinulle. Raskain sydämin täytyy minun todeta niiden tukevan omia havaintojani. Saarnaajat pitävät toistensa käsiä ylhäällä. Seurakunta on vain saarnaajien pelikenttä, jolla he pelaavat iankaikkisuuspeliään. Lapinmarioita ei kuunnella. He saavat elää omassa tuskassaan ilman lohdutuksen toivoa. Kyllä joskus voisi hengessä paisunut selkäranka joustaa tai ainakin polvet notkahtaa. Jätän sen rukouksella Jumalan haltuun. Aamen.

        Että jos joltakulta on mies kuollut (ja on ollut saarnaaja ) useampi leski on
        kertonut , miehen vielä eläessä , kylä paikkoja on ollut enemmän kun on voinut
        kutsuja vastaan ottaa , kun kuolema on käynyt ja kaikki hautjais asiat on ohi ja suruaika on ohi , on kaikki kyläpaikatkin ohi,. ei yhden yhtökään sanoi: eräskin
        mikä tekee täässä asiassa ihmisestä melkein kammoksutun. ?


    • Muistan erään G Jönssonin sanan jostain -70 luvulta. Vaikka olisi sata vuotta saarnattu jotakin asiaa, jos se on väärin, se pitää muuttaa. Muistelus on vapaa ehkä ei sanatarkka, mutta sisältö oli tuo.

      Jos nyt on saarnattu sata vuotta "ainoaa oikeaa" , niin meidän pitäisi uskaltaa tarkastella ilman kiivautta, onko sanalle perusteita raamatussa.

      Faktaa on, että on vain yksi pelastava usko: Usko Kristukseen kaiken valmistajana ja lahjoittajana.

      Onko sitten yksi "uskonto", joka ainoastaan pelastaa eli soveltaa Sanaa oikealla ja pelastavalla tavalla?

      Yksilöihmiselle voi olla vahva tunne siitä, että olen oikeassa paikassa ja saan päättää matkani autuaasti aikanaan. Jos sinulla on tunne: Minä olen oikeassa seurassa ja seurakunnassa, mikä antaa tunteen, että joku toinen on väärässä paikassa ja menossa helvettiin, vaikka sanoo turvaavansa Kristukseen ihan samalla tavalla kuin sinä?

      Eikö se ole opetus, jota harjoitetaan hengellisessä kodissasi? Miksi?

      Joosua 24:31. Ja Israel palveli Herraa kaikkena Josuan elinaikana, niin myös kaikkena vanhimpain elinaikana, jotka kauvan aikaa josuan perästä elivät ja tiesivät kaikki Herran teot, jotka hän Israelille tehnyt oli.

      Tämä raamatun kohta antaa vihjeen siitä, mitä herätyksissä tapahtuu.
      Alkuheräyksessä tunnetaan Herran teot ja seurataan Häntä, mutta parin-kolmen sukupolven jälkeen tietoisuus Herran suurista teoista hiipuu ja konstailu alkaa.

      Jumalan järjestyksen mukaan joukkoa yhdessäpitävä voima pitäisi olla Jumalan rakkaus, joka toteuttaa rakkauden kaksoiskäskyä. Kun asiat hiipuvat, yhdessäpitäväksi voimaksi tulee vanne, joka on sana "ainoasta oikeasta".

      Israel on ollut seurakunnan vertauskuva. Siinä on yksi kantaisä, mutta yhtenäiskansa se ei ollut vaan heimokansa. Jokainen oli tietoinen omasta heimostaan, mutta myös Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisyydestä.

      Samoin Jeesuksen opetuslapset eivät olleet keskenään homogenista joukkoa vaan siellä oli kapinallisista kalastajiin ja tullimiehiin kaikenlaista väkeä.

      Jokainen olkoon vahva omassa identiteetistään, mutta ajatus ainoasta oikeasta yhdistyksestä pitää syntinä hylätä ja pyytää anteeksiantoa Herralta ja toisilta uskovilta. Tämä koskee kaikkia seurakuntia, jotka pienessäkin määrässä harjoittavat uskonnollista apartheidia.

      • esikoinen,

        Nyt näyttääkin sellaiselta , että pohjatuulet on panneet raamatun kyseen alaiseksi , kuika silloin voi tutkia Raamattua ja sen oikeudellisuutta nätisti
        eli pahasti , kun me teemme kysymyksen se asetetaan lähes sarvipään
        puheeksi ? Silloin siitä on Rakkaus kaukana.

        Otan esimerkin , ennen lapin läetystä täällä oli nuoria ihanasti saarnaavia
        lahetys miehiä , nyt on rakkaus loppu kitnää vain jäljellä , teko oppia joka puolella , ja vain kesä lähetyksen aikana tapahtunutta , nämä seikat ovat
        niitä ihmisoppi asoita , joita USKOSSA ei saisi tulla kuuloonkaan.

        Sinä kirjoitit hivenen kauenpaa: minä tästä hetkestä mutta tuo aika vihje
        jonka laitoit on varmaankin lähellä , paitsi se oli joosuan aikaan (sukupolvi
        40-50 vuotta ) ja nyt 23, v. ... Room. 7:11. ..Olisiko meidän siis vieläkin ,
        vaikka jo olemme tulleet USKOON ja saaneet lapseuden Hengen, pyrittävä takaisin entiseen lain orjuuden tilaan , orjina elääksemme jälleen pelossa ? Ei suinkaan , vaan kuulkaamme ennemmin apostolin kehoitusta : "VAPAUTEEN
        KRISTUS VAPAUTTI MEIDÄT .PYSYKÄÄ SIIS LUJINA ,ÄLKÄÄ ANTAKO UUDESTAAN SITOA ITSEÄNNE ORJUUDEN IKEESEEN", Gal. 5:1.


      • kuunnella

        erään joulusaarnan Jellivaarasta, jonka piti Gunnar Persätter. Siinä saarnassa hän määritteli aivan Raamatun mukaisen seurakuntaopin.

        Hän piti, että on olemassa yksi suuri lasten valtakunta, jonka jäseneksi me, (uudestisyntyneet), kristitytkin olemme Jumalan suuresta armosta saaneet tulla.

        Siis siinä ei asetettu määrittelemään ollenkaan, ketkä muut siihen myös tulevat tai ketkä siihen ainakaan eivät tule.


      • esikoinen,
        kuunnella kirjoitti:

        erään joulusaarnan Jellivaarasta, jonka piti Gunnar Persätter. Siinä saarnassa hän määritteli aivan Raamatun mukaisen seurakuntaopin.

        Hän piti, että on olemassa yksi suuri lasten valtakunta, jonka jäseneksi me, (uudestisyntyneet), kristitytkin olemme Jumalan suuresta armosta saaneet tulla.

        Siis siinä ei asetettu määrittelemään ollenkaan, ketkä muut siihen myös tulevat tai ketkä siihen ainakaan eivät tule.

        kirjoittamallasi tavalla , se että hän on niin menetellyt silloin , kiitoa Jeesukselle
        ei hänelle .
        Olen sanonut aienmmin , että potaskaakin voi puhua kauniisti . Nyt en puhu sinun kuulemaasi joulu kokousta . Vaan tämän kesän kiertueesta .


      • kuunnella kirjoitti:

        erään joulusaarnan Jellivaarasta, jonka piti Gunnar Persätter. Siinä saarnassa hän määritteli aivan Raamatun mukaisen seurakuntaopin.

        Hän piti, että on olemassa yksi suuri lasten valtakunta, jonka jäseneksi me, (uudestisyntyneet), kristitytkin olemme Jumalan suuresta armosta saaneet tulla.

        Siis siinä ei asetettu määrittelemään ollenkaan, ketkä muut siihen myös tulevat tai ketkä siihen ainakaan eivät tule.

        Jumalan valtakunta=lasten valtakunta, kristityn tie=lapsen tie.

        Tässä on tyypillisiä ilmaisuja joilla voidaan sanoa melkein mitä tahansa.
        Saarnan muu osa antaa varmaan sitten viitteen mitä oikeastaan tarkoitettiin.

        Nyt pitää huomata, etten käsittele mainittua saarnaa, koska en ole sitä ehkä kuullut. Analyysi on siis yleinen.

        Samaan kategoriaan tulee sanonta: Joka uskoo niinkuin raamattu opettaa, tulee autuaaksi.

        Lasten valtakunta=siis kaikki pienet lapset maailmassa kuuluvat siihen lasten valtakuntaan ja me olemme syntyneet siihen. Siis saaneet liittyä siihen valtakuntaan uudensyntymisen kautta. Tämä on oikein tähän asti, mutta nyt tulee kysymykseen: Miten siihen synnytään?

        Helposti tulee mieleen, että meillä ristityillä on hallussamme se oikean syntymisen mysteeri, eikä siten tarvitse käydä rajaa ketä muita siinä on, koska ajatus helposti tulee ettei muita ole.

        Lapsen tie on myös ongelmallinen. Jumalan lapsi on Isän hoidossa ja saa nauttia lapsen oikeuksista. Hänen tulisi saada hyvää hoitoa, rakkautta ja ravitsevaa ruokaa.

        Lapsen asema voidaan ymmärtää myös niin, ettei lapsi saa kapinoida eikä kyseenalaistaa vain uskoa kaikki mitä sanotaan.

        Raamattukysymyksessä on tietysti oikean tulkinnan sudenkuoppa, jota ei tarvitse julki sanoa, koska me tiedämme, että vain meillä tulkitaan raamattua oikein.

        Samalla asialla on siis puolensa. Yksittäiset sanonnat eivät kerro perstuksen laadusta mitään.


      • esikoinen,
        vihne kirjoitti:

        Jumalan valtakunta=lasten valtakunta, kristityn tie=lapsen tie.

        Tässä on tyypillisiä ilmaisuja joilla voidaan sanoa melkein mitä tahansa.
        Saarnan muu osa antaa varmaan sitten viitteen mitä oikeastaan tarkoitettiin.

        Nyt pitää huomata, etten käsittele mainittua saarnaa, koska en ole sitä ehkä kuullut. Analyysi on siis yleinen.

        Samaan kategoriaan tulee sanonta: Joka uskoo niinkuin raamattu opettaa, tulee autuaaksi.

        Lasten valtakunta=siis kaikki pienet lapset maailmassa kuuluvat siihen lasten valtakuntaan ja me olemme syntyneet siihen. Siis saaneet liittyä siihen valtakuntaan uudensyntymisen kautta. Tämä on oikein tähän asti, mutta nyt tulee kysymykseen: Miten siihen synnytään?

        Helposti tulee mieleen, että meillä ristityillä on hallussamme se oikean syntymisen mysteeri, eikä siten tarvitse käydä rajaa ketä muita siinä on, koska ajatus helposti tulee ettei muita ole.

        Lapsen tie on myös ongelmallinen. Jumalan lapsi on Isän hoidossa ja saa nauttia lapsen oikeuksista. Hänen tulisi saada hyvää hoitoa, rakkautta ja ravitsevaa ruokaa.

        Lapsen asema voidaan ymmärtää myös niin, ettei lapsi saa kapinoida eikä kyseenalaistaa vain uskoa kaikki mitä sanotaan.

        Raamattukysymyksessä on tietysti oikean tulkinnan sudenkuoppa, jota ei tarvitse julki sanoa, koska me tiedämme, että vain meillä tulkitaan raamattua oikein.

        Samalla asialla on siis puolensa. Yksittäiset sanonnat eivät kerro perstuksen laadusta mitään.

        Mutta ne on parhaat , Lapsi siis pieni , hänellä on Jumalan salainen usko .

        Meillä aikuisilla pitää olla USKOva sydän Ja uskoa nämä sanat : teidän edestänne annettu ja vuodatettu "syntien anteeksiantamiseksi ".


      • esikoinen,
        vihne kirjoitti:

        Jumalan valtakunta=lasten valtakunta, kristityn tie=lapsen tie.

        Tässä on tyypillisiä ilmaisuja joilla voidaan sanoa melkein mitä tahansa.
        Saarnan muu osa antaa varmaan sitten viitteen mitä oikeastaan tarkoitettiin.

        Nyt pitää huomata, etten käsittele mainittua saarnaa, koska en ole sitä ehkä kuullut. Analyysi on siis yleinen.

        Samaan kategoriaan tulee sanonta: Joka uskoo niinkuin raamattu opettaa, tulee autuaaksi.

        Lasten valtakunta=siis kaikki pienet lapset maailmassa kuuluvat siihen lasten valtakuntaan ja me olemme syntyneet siihen. Siis saaneet liittyä siihen valtakuntaan uudensyntymisen kautta. Tämä on oikein tähän asti, mutta nyt tulee kysymykseen: Miten siihen synnytään?

        Helposti tulee mieleen, että meillä ristityillä on hallussamme se oikean syntymisen mysteeri, eikä siten tarvitse käydä rajaa ketä muita siinä on, koska ajatus helposti tulee ettei muita ole.

        Lapsen tie on myös ongelmallinen. Jumalan lapsi on Isän hoidossa ja saa nauttia lapsen oikeuksista. Hänen tulisi saada hyvää hoitoa, rakkautta ja ravitsevaa ruokaa.

        Lapsen asema voidaan ymmärtää myös niin, ettei lapsi saa kapinoida eikä kyseenalaistaa vain uskoa kaikki mitä sanotaan.

        Raamattukysymyksessä on tietysti oikean tulkinnan sudenkuoppa, jota ei tarvitse julki sanoa, koska me tiedämme, että vain meillä tulkitaan raamattua oikein.

        Samalla asialla on siis puolensa. Yksittäiset sanonnat eivät kerro perstuksen laadusta mitään.

        YKSIN SANASTA TUNNETAAN SIIS SEURAKUNTA , SANAN KUNNIASSA
        KUVAILLAAN KRISTUKSEN VALTAKUNTA . SANA VETÄÄ KANSAT PUOLEENSA
        TEKEE HEIDÄT ILOISEKSI JA HALUKKAKSI . NÄIN KORETETAAN SEURAKUNTA
        JA VIETTÄÄ SE RIEMUKULKUA AHDINGON KESKELLÄ , TYRANNEITA JA
        VÄÄRÄOPPISIA VASTAAN , NIIN ETTÄ HEIDÄN TÄYTYY TUNNUSTAA SE TODEKSI.


      • Erämaassa
        esikoinen, kirjoitti:

        YKSIN SANASTA TUNNETAAN SIIS SEURAKUNTA , SANAN KUNNIASSA
        KUVAILLAAN KRISTUKSEN VALTAKUNTA . SANA VETÄÄ KANSAT PUOLEENSA
        TEKEE HEIDÄT ILOISEKSI JA HALUKKAKSI . NÄIN KORETETAAN SEURAKUNTA
        JA VIETTÄÄ SE RIEMUKULKUA AHDINGON KESKELLÄ , TYRANNEITA JA
        VÄÄRÄOPPISIA VASTAAN , NIIN ETTÄ HEIDÄN TÄYTYY TUNNUSTAA SE TODEKSI.

        Toinen palaute antaa ? Siis voiko tuo olla noin vai ei .?


      • esikoinen,
        esikoinen, kirjoitti:

        YKSIN SANASTA TUNNETAAN SIIS SEURAKUNTA , SANAN KUNNIASSA
        KUVAILLAAN KRISTUKSEN VALTAKUNTA . SANA VETÄÄ KANSAT PUOLEENSA
        TEKEE HEIDÄT ILOISEKSI JA HALUKKAKSI . NÄIN KORETETAAN SEURAKUNTA
        JA VIETTÄÄ SE RIEMUKULKUA AHDINGON KESKELLÄ , TYRANNEITA JA
        VÄÄRÄOPPISIA VASTAAN , NIIN ETTÄ HEIDÄN TÄYTYY TUNNUSTAA SE TODEKSI.

        ONKO JOLLAKIN NYKYINEN SEURAKUNTA OPPI KOPIONA
        SAISIKO SEN TÄÄNNE.


      • esikoinen,
        esikoinen, kirjoitti:

        ONKO JOLLAKIN NYKYINEN SEURAKUNTA OPPI KOPIONA
        SAISIKO SEN TÄÄNNE.

        aivan kuin ei ideoita enää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      727
    Aihe