Miten Suomessa uskotaan?

Olin yllättynyt

Jälleen on tutkittu suomalaisten vakaumusta. TV7 on teettänyt tutkimuksen Mediatumi Oy:llä ja virhemarginaali on 3,1 kumpaaankin suuntaan.

14 % suomalaisita on tutkimusken mukaan uudestisyntyneitä (tosiuskovaisia) ja siis joka seitsemäs todella uskossa. 46 % sanoo uskovansa Jumalaan mutta ei koe olevansa todella uskossa. 2 % ilmaisi olevansa kiinnostunut kristinuskosta ja i % uskoon muuten kuin kristinusko opettaa.
Noin 18 % ei usko lainkaan Jumalaan ja 19 % ei osaa sanoa kantaansa.
Tutkimus on tehty 1.4. - 9.5. 2011 välisenä aikana. Otanta oli tuhat 18 - 79 vuotiaista suomalaisista.

Tiedot ovat TV7 Uutiset, tiedotuslehti 3 / 2011

Suomessa uskotaan vielä vahvasti!

33

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika pieni otanta :|

• ...

"Suomessa uskotaan vielä vahvasti!"

Minun mielestäni 14% ei vaikuta kovin vahvalta, mutta saat toki pitää oman mielikuvasi.

• ei jokainen ole

Monet uskovat jotenkin, mutta Raamatun mukaan vain pieni joukko pelastuu sisälle taivasten valtakuntaan.Ei riitä että usko jotekin ja ei ole ateistyi. Tulee uudestisyntyä ja antaa elämä kokonansa Jeesukselle. Itse uskon että prosetti voi olla todellisuudessa 2- 4 %, jokta ovat matkalla taivaaseen.

• Olin yllättynyt
        ei jokainen ole kirjoitti:

Monet uskovat jotenkin, mutta Raamatun mukaan vain pieni joukko pelastuu sisälle taivasten valtakuntaan.Ei riitä että usko jotekin ja ei ole ateistyi. Tulee uudestisyntyä ja antaa elämä kokonansa Jeesukselle. Itse uskon että prosetti voi olla todellisuudessa 2- 4 %, jokta ovat matkalla taivaaseen.

Avaajana on pakko todeta, että tuo tutkimus onkin kusetusta. Olen kanssasi eri mieltä. Siispä perun avaukseni kokonaan, ja pyysin sen poistoa

Toivoen, nimimerkki : Olin yllättynyt

• iksu-tep

Hyvää matkaa! Koittakaa sitten siellä perillä olla jakamatta ihmisiä eri kasteihin ;)

• Ateistyi prosetti

Ja ilmeisesti vain ne, jotka eivät osaa kirjoittaa suomea, pelastuvat?
        No ilmankos hihhulit niin verisesti vihaavat tietoa ja koulutusta.

Miksi muuten se teidän jumalanne vihaa oikeinkirjoitusta?

Pyhässä kirjassanne nyt kuitenkin käytetään oikeaoppista kieltä, eikä
        tuollaista epämääräistä ja etäisesti suomea muistuttavaa mongerrusta,
        jota sinä käytät. Pitäisikö raamattunne kääntää myös hihhulikielelle,
        eli kirjoittaa koko opus päin helvettiä ja joka kolmas sana väärin?

• En ole kovin yllättynyt. Itsekkin tunnen paljon lähipiirissäni ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti välitä uskonnoista ja niiden opeista.

• >>>14 % suomalaisita on tutkimusken mukaan uudestisyntyneitä (tosiuskovaisia) ja siis joka seitsemäs todella uskossa.>46 % sanoo uskovansa Jumalaan>Noin 18 % ei usko lainkaan Jumalaan ja 19 % ei osaa sanoa kantaansa.

• Olly

Et tosin kysynyt minulta, mutta vastaan a) Kyllä, jo ennen kuin ehdin aloittaa Jumalan pilkkaamisen. En myöskään pilkkaa Aku Ankkaa.

Jos alkaisin pilkata kirjallista fiktiivihahmoa, olisin huolissani itsestäni.

• -

Tutkimuksen teettäjän ehdot tutkimukselle olisi myös kiva nähdä. Samoin kysymysten sanamuoto, vastaajien alue- ja ikäjakauma. Luulenpa että tuo huumorikanava on evästänyt tutkimuksen suorittanutta yhtiötä melko hyvin, jotta on saanut tuon 14 % tulokseksi. Eihän noita hulluja nyt noin paljoa oikeasti ole.

• Aloituksen avaaja

Itse en ota kovin vakuuttavasti tutkimuksia ja jokaiselle on tärkeä (niin itsellenikin) olenko valmis ja matkalla taivaaseen jos kuolen taikka Jeesus tulee noutamaan omansa. Silloin ei kaverin tai massojen uskomisella tai uskomattomuudella ole henkilökohtaisesti merkitystä.

Tie on kaita ja harvat lähtevät taivastielle .... menevät helvettiin!

• Olin yllättynyt
        Aloituksen avaaja kirjoitti:

Itse en ota kovin vakuuttavasti tutkimuksia ja jokaiselle on tärkeä (niin itsellenikin) olenko valmis ja matkalla taivaaseen jos kuolen taikka Jeesus tulee noutamaan omansa. Silloin ei kaverin tai massojen uskomisella tai uskomattomuudella ole henkilökohtaisesti merkitystä.

Viestiketjun avaajana, olen kanssasi eri mietä, nimimerkki Aloituksen avaaja.

Voisitko olal peloittelamatta helvetillä, koska kullia luppona imevä Jeesus idiootti jos antaa tuomoita, viskaan sen alas Taivaasta ja syön pääsiääisenä.

Vitun vamppi, älä peloittele paskahousu Heluntalainen Aloituksen avaaja.

• Aloituksen avaaja kirjoitti:

>>>Tie on kaita ja harvat lähtevät taivastielle .... menevät helvettiin!

• Avaaja.
        ikiateisti kirjoitti:

>>>Tie on kaita ja harvat lähtevät taivastielle .... menevät helvettiin!

Allah myötä

• Avaaja. kirjoitti:

Allah myötä

Kiitos samoin

• uskis
        Avaaja. kirjoitti:

Allah myötä

Olen saanut aivan uuden kuvan palstankanssa-uskovaisista. Sitä kuvaa ei kelpaa suurentaa negatiiviltä, koska lapset pelkäisivät

Sellainen mörkö -Internet-terroristi kasvaa jokaisen Kristityn sydämmessä, että ei tiedä kessä.

Kun on sydän täynnä Jeesusta, ei siinne mahdu myötätuntoa ei rakkauta. Tässä Uskis-kritisointi runoutta.

• Kersantti Ärjylä

Kyllä taustamuuttujat pitää ilmoittaa tuollaisessa kvantitutkimuksessa, olis mielenkiintoista nähdä tuo kokonaisuudessaan. Myös pitää ilmoittaa se tärkeä seikka, mistä otos on tehty. Eli onko kyseessä esim. pelkästään tv7:n katselijat, seurakuntien jäsenet vai onko homma tehty koko väestöstä satunnaispoimintaa käyttäen.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5396-tutkija-tv7n-kyselysta-vahan-halytyskellot-soivat

Hälytyskellot soivat kyllä kovaa, tai oikeastaan ne on suurimmalta osalta kyselyssä vaiennettu, koska tuo 19% ei osaa sanoa kantaansa, eli heille ei ole annettu todellista vastausvaihtoehtoa. Ehkä he ovat ateisteja, agnostikkoja, universalisteja, hinduja?

Johtopäätökset ovat hyvin riippuvaisia kysymyksenasettelusta ja ainakin tuon lyhyen kuvauksen perusteella on tuossa kysytty eri asioita kuin esim. Kääriäisen ja Ketolan (tai sinnepäin) Kirkon tutkimuskeskuksen teettämässä tutkimuksessa Moderni kirkkokansa. Nimittäin suuri osa kirkkoon kuuluvista ihmisistä kertoo uskovansa Jumalaan, mutta erilaiseen kuin kristillisen uskon mukainen jumala. Samaisessa tutkimuksessa tarkasteltiin myös uskomista kummituksiin, ufoihin jne. Mielestäni tutkimus oli luotettava, koska kysymyslomake antoi tilaa vastata vastoin tutkimuksen teettäjän mahdollisia hypoteeseja. Myös sellainen trendi havaittiin, että kirjauskontojen tilalle on tullut uudenlaista hengellisyyttä ja henkisyyttä ja yhä useampi luo omat eksistentialistiset käsityksensä eikä sitoudu mihinkään oppiin.

Tästä tv7:n hihhulitutkimuksesta:

"46 % sanoo uskovansa Jumalaan mutta ei koe olevansa todella uskossa."

Taas pitää kysellä, että mitähän uskoa tässä tarkoitetaan. En pidä minkään hurmosliikekanavan teettämää tutkimusta luotettavana, koska johtopäätökset ovat noin yksisilmäisiä ja kuvaa pelkästään jonkun kristillisen hurmosliikkeen käsityksiä uskosta, ja kaikki mikä menee oman maailmankuvan ulkopuolelle, jätetään kysymättä. Haisee suorastaan paskalle, kun tutkimuksessa kyselleään "tosiuskovaisen" piirteitä. Pitäisi tajuta, että vastaaja voi kokea kysymyksen monella tavalla, eri tavalla kuin kysyjä on tarkoittanut. On aina epäluotettavuuden merkki, jos uskontotutkimuset tehdään pelkästään kristinuskon näkökulmasta, ja tässä varsinkin jonkun hihhuleiden omista raamatuntulkinnoista ja sen puheavaruuksissa eikä anneta tilaa vastata johdattelematta vastaajia. On kyllä nähty sitäkin, että tutkimuksessa haudataan kaikessa hiljaisuudessa ne tulokset, jotka sotivat omaa maailmankatsomusta vastaan. Parempi olisi, etteivät uskovaiset lainkaan sotkeutuisi tutkimuksentekoon, ja tyytyisivät vain vastaamiseen, koska oma ahdas näkemys uskonnollisuudesta näkyy niin räikeästi sekä kysymystenasettelussa että johtopäätöksissä.

• selväksi tuli
        ikiateisti kirjoitti:

Kiitos samoin

ikiateisti: Oletko sittenkin muslimi?

• selväksi tuli kirjoitti:

Ihan uskonnoton vain. Mikään lahko tms ei ole toistaan vakuuttavampi.

• Olin yllättynyt
        selväksi tuli kirjoitti:

EI, mutta avaaja mää olen!

• Onko jossain saatavana itse tutkimuksen tiedot?

Minä en ainakaan luota TV7:n tiedotuksiin.

• Olin yllättynyt

Peruin juuri avauksen, enkä aio enää osallistua näihin keskusteluihin. Huoamsi n, kuinka mätää KanssaKrististiyt ovat ja pyydän atkeensi

Kuten "ei jokainen ole" sanoo, että Jumala on sadisti, joka ei laske ketään taivaasteen. uskovaisena olen nyt alkanut ajatella, etei Jeesus olekaan ihan hyvä!

• totta on

Minä luotan.

• Ai vahvasti? No meillä on sitten hieman erilaiset käsitykset vahvasta. Jos 14 % on kunnon hihhuleita ja 46 % uskoo jumalaan niin uskovien osuudeksi yhteensä tulee vain 60 %. Ei se kyllä mitenkään hirveän vahvaa uskoa ole, vain hieman yli puolet.

• Jos 46% uskoo, niin loput ei usko.
        Jos loput 54% pompottelee kyllä-ei-akselilla niin en ihan heti laskisi heitä tosiuskoviksi.

Tuo 14% on puhdasta shittiä.

Kuka on tavannut hautajaisissa ihmisen, joka kirkkain silmin uskoo vielä juttelevansa (taivaassa tms) vainajan kanssa.
        Itse en koskaan.

• Kleppoo
        ikiateisti kirjoitti:

Jos 46% uskoo, niin loput ei usko.
        Jos loput 54% pompottelee kyllä-ei-akselilla niin en ihan heti laskisi heitä tosiuskoviksi.

Kuka on tavannut hautajaisissa ihmisen, joka kirkkain silmin uskoo vielä juttelevansa (taivaassa tms) vainajan kanssa.
        Itse en koskaan.

Tai joka vilpittömästi iloitsisi hautajaisissa, kun henkilö on viimein täyttänyt elämänsä tarkoituksen, ja päässyt sinne taivaan iloon? Tosin erittäin harva uskovainenkaan sitä tietää, että taivaassa ei vielä ole ketään, ennen sitä paljon puhuttua Judgement Daytä. Itse olen nähnyt lähinnä itkeviä ihmisiä, jotka jostain kumman syystä ovat surullisia siitä, kun toinen on saavuttanut maailman suurimman onnen ja ihmisen tärkeimmän tavoitteen. Ota näistä nyt selvää..

• Aloituksen tekijä!

Jokainen sielu pelastuu tai joutuu helvetiiin oman valintansa perusteella. Kun iankaikkisuus aukeaa, silloin ei ole merkitystä, kuinka paljon on on pelatuneita tai helvettiin joutuneita.. Asia koskettaa henkilökohtaiseti.

Jos ihminen ei uudestisynny, löydä elävää henkilökohtaista yhteyttä ja syntien anteeksiantoa Jeesuksessa, on ihan sama oliko usonnollinen tapakristitty, muslimi vai ateisti - lopputulos on sama - iankaikkinen helvetti.

Se on kaitatie - vain Jeesus-tie!

• Olin yllättynyt
        Aloituksen tekijä! kirjoitti:

Jokainen sielu pelastuu tai joutuu helvetiiin oman valintansa perusteella. Kun iankaikkisuus aukeaa, silloin ei ole merkitystä, kuinka paljon on on pelatuneita tai helvettiin joutuneita.. Asia koskettaa henkilökohtaiseti.

Jos ihminen ei uudestisynny, löydä elävää henkilökohtaista yhteyttä ja syntien anteeksiantoa Jeesuksessa, on ihan sama oliko usonnollinen tapakristitty, muslimi vai ateisti - lopputulos on sama - iankaikkinen helvetti.

Se on kaitatie - vain Jeesus-tie!

Aloitusen tekiä. Uhkailstasi on tehty ilmoitus. Mene sontakulli pois toisten avauksista, kun niistä miotänä et typerä Helluntalainen häirikkö ymmärrä.

Toivoenm nii,i,m. Olin yllättynyt

• ikiateisti kirjoitti:

Jos 46% uskoo, niin loput ei usko.

Itse en koskaan.

>> Jos 46% uskoo, niin loput ei usko.

• sisäinen tutkimus

Tosiuskovia on noin 5-10%.

• +++

Matt. 7:14 "mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään (taivaaseen), ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."

Ps. 1:6 "Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu."

Ps. 91:14 "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni."

• Metatomatti

Ei kiinnosta mitä muut uskoo tai on uskomatta, kunhan pidän huolen omasta uskostani se tärkeintä. Uskooni ei vaikuta tippaakaan jotkut ateistien herjat, lähinnä ne vain kasvattaa uskoani.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4170
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2343
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2238
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      95
      2058
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1867
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1850
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1557
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1330
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      72
      1142
    Aihe