Ateismi ja ihmisen ylivertaisuus

ateistiko?

Taustana seuraavalle vuodatukselle mainittakoon, että olen tapakristillisen kasvatuksen saanut agnostikko - en ole uskossa, mutta myöskään näe mitään syytä kieltää minkään jumalaolennon olemassaoloa. En siis ole uskova, mutta vielä vähemmän ateisti.

Ateistit kirjoittelevat ahkerasti tälläkin palstalla, että todistustaakka Jumalan olemassaolosta on heillä, jotka häneen uskovat. Väitetään, että sellaista ei tarvitse todistaa, jota ei ole olemassa, ja että Jumalan tai minkä tahansa jumalaolennon olemassaoloon ei olisi mitään järkeviä syitä, perusteita tai tarpeita.

Mielestäni tuosta ajattelusta seuraa, että ateistit pitävät ihmistä maailmankaikkeuden hienoimpana luomuksena. Jos se, että ihmisellä ei ole aukottomia todisteita jonkin olemassaolosta, ja että sama olemassaolo ei käy ihmisen järkeen, on riittävä syy olla vakuuttunut siitä, että tuo jokin ei ole olemassa, siitä mielestäni seuraa, että ihminen olettaa voivansa selittää järjellä kaiken kohtaamansa. Ja siitä puolestaan seuraa, että ihminen on hienointa, mitä on olemassa, tai vähintään samalla viivalla minkä tahansa muun kanssa.

Minun on vaikea uskoa, että ihminen olisi suurinta ja hienointa tässä valtavassa maailmankaikkeudessa, josta ihminen tuntee toistaiseksi vain olemattoman kokoisen osan. Pidän ajatusta siitä, että ihminen todella sattuisi olemaan hienointa ja kehittyneintä koko maailmassa, yhtä epäloogisena kuin ajatusta jumalaolentojen olemassaolosta.

Oletetaan siis, että maailmankaikkeudessa on kehittyneempiä elämänmuotoja kuin ihminen. Millä perusteella silloin pitäisi olettaa, että kaikki noiden kehittyneempien elämänmuotojen aikaansaannokset ja tarkoitusperät olisivat ihmisen ymmärrettävissä nyt tai koskaan?

Edelleen, jos maailmankaikkeudessa voi olla olemassa jotain, mitä ihminen ei ymmärrä tai ei voi ymmärtää, niin miksi Jumalaa tai muuta jumalaolentoa ihmisen ymmärryksen yli menevine tarkoitusperineen ei voisi olla olemassa?

En halua tällä kirjoituksellani provosoida tai julistaa, vaan olen aidosti kiinnostunut ateistien kommenteista tällaiseen ajatusmaailmaan. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ateismista mielestäni seuraava oletus ihmisen ylivertaisuudesta on ylimielisyyttä, mutta olen valmis muuttamaan mieltäni, jos saan sille järkeenkäyvät perustelut.

28

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaanpa omasta puolestani. En todellakaan pidä ihmistä ylivertaisena, en suurimpana enkä hienoinpana, enkä usko jumalien olemassaoloon. Olemme elukoita maapallolla siinä missä tuo äsken ohitseni surrannut kärpänenkin.

    • No miten tuonkin nyt ottaa. Ei ole ainakaan mitään syytä elää jonkin asian toivossa jos jostain asiasta ei ole yksinkertaisesti mitään havaintoja. Tottakai voimme teorioida mahdollisen olennon olemassaolosta sekä alkusynnystä ja muusta mutta tuskin kukaan alkaa sen pohjalle elämää rakentamaan.

      Eikös se nyt ole melko selkeästi havaittavissa että uskonnot menestyvät vähän sen mukaan miten samaistuttava uskonto on, eli enemmän ihmisläheisempi tai jollain tavalla koukuttavampi. Jos mitään ei tarjota kuoleman jälkeen niin eipä tuota kannata kovin paljoa lähetyssaarnata. Vai näetkö munkkien levittelevän lentolehtisiä? Uskonnossa pätee samat lait kuin elämässäkin.

      Esimerkiksi sähkömagneettisuus oli täysin vieras käsite 1500 luvulla, mutta eipä silloin kukaan arvuutellut sen olemassaoloa ja ottanut sitä huomioon laskuissa, ennen kuin todisteet tuotiin julki. Ihminen arvuuttelee Jumalan olemassaoloa vaikka mitään todistetta hänestä ei tähän päivään asti ole saatu. Miksi näin siis? Koska olemme kiinnostuneita oman elämämme jatkosta ja Jumalan olemassaolo toisi paljon lohtua tuonpuoleisen olemassaololle.

      JA, Raamattu ei edelleenkään ole todiste Jumalasta vaan siitä että sen kirjoitti ihminen. Mistä ihminen sai inspiraation kirjoittaa on sitten täysin eri asia. Ja miksi Jumala kehottaisi kirjoittamaan opinkappaleita jotka myöhemmin validoitaisiin pois raamatusta?

    • "Taustana seuraavalle vuodatukselle mainittakoon, että olen tapakristillisen kasvatuksen saanut agnostikko - en ole uskossa, mutta myöskään näe mitään syytä kieltää minkään jumalaolennon olemassaoloa. En siis ole uskova, mutta vielä vähemmän ateisti."
      - - En nyt ihan seuraa ajatuksenkulkuasi, mutta ehkä voisin kertoa sinulle vähän termejä:
      - Agnostismi - Gnostismi -akseli käsittelee tietoa ja tietämistä. Agnostikko voi sanoa, että tieto jumaluuksista on mahdotonta tai ettei hänellä ole tietoa puoleen eikä toiseen.
      - Ateismi - Teismi -akseli käsittelee uskomista. Ateisti ei usko jumaluuksiin, teisti uskoo vähintään yhteen jumaluuteen.

      Mainitsit olevasi agnostikko, eli mielestäsi jumaluudesta ei voi saada mitään tietoa tai sinulla ei ole mitään tietoa jumaluuksista? Minä olen agnostinen ateisti: En usko jumaliin eikä minulla ole mitään tietoa jumaluuksista. Mainitsemasi jumalankieltäjä edustaa gnostista ateismia, eli ei uskota jumaliin, koska tiedetään jumalien olevan olemattomia.

      Eli tässä pieni 'sanakirja' minua varten :)

      "Ateistit kirjoittelevat ahkerasti tälläkin palstalla, että todistustaakka Jumalan olemassaolosta on heillä, jotka häneen uskovat."
      - - Tuo ei ole pelkästään ateistien keksintö, vaan elämässä hyvin usein käytetty periaate. Väitteen todistustaakka on väitteen tekijällä. Syytön, kunnes toisin osoitetaan; olematon kunnes toisin osoitetaan. Jos teisti väittää jumaluuden olevan olemassa ja minä en usko teistin väitettä, niin todistustaakka on teistillä.

      "Mielestäni tuosta ajattelusta seuraa, että ateistit pitävät ihmistä maailmankaikkeuden hienoimpana luomuksena."
      - - Nähtävästi kyseisestä ajattelusta ei seuraa tuota, koska ateistina en pidä ihmistä maailmankaikkeuden hienoimpana luomuksena. Minun mielestäni sellaista asiaa ei ole. Ok, ekstremofiilit [1] ovat aika makeita, mutta tuskin ne ovat maailmankaikkeuden hienoimpia luomuksia.

      "Jos se, että ihmisellä ei ole aukottomia todisteita jonkin olemassaolosta, ja että sama olemassaolo ei käy ihmisen järkeen, on riittävä syy olla vakuuttunut siitä, että tuo jokin ei ole olemassa, siitä mielestäni seuraa, että ihminen olettaa voivansa selittää järjellä kaiken kohtaamansa. Ja siitä puolestaan seuraa, että ihminen on hienointa, mitä on olemassa, tai vähintään samalla viivalla minkä tahansa muun kanssa."
      - - En edes kännipäissäni allekirjoittaisi tuota. Ihmisen intuitio on hyvin rajallinen eikä ihminen pysty intuitiivisesti käsittämään ääri-ilmiöitä, kuten kvanttimaailman tai suhteellisuusteorian ilmiöitä.

      "Edelleen, jos maailmankaikkeudessa voi olla olemassa jotain, mitä ihminen ei ymmärrä tai ei voi ymmärtää, niin miksi Jumalaa tai muuta jumalaolentoa ihmisen ymmärryksen yli menevine tarkoitusperineen ei voisi olla olemassa?"
      - - Kyse ei ole siitä etteikö voisi olla olemassa, vaan onko olemassa.

      [1] http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekstremofiili

    • Terveisiä yhdeltä ateistilta.

      Mielestäni ihminen ei ole ylivertainen olio, pikemminkin keskinkertainen.

      Ei ole kuitenkaan syytä pukeutua säkkiin ja tuhkaan. Tässä maailmankaikkeudessa kukaan ei ole toistaan parempi eikä huonompi. Eiköhän olla ihan samanarvoisia kaikki. (Paitsi nuo ekstremofiilit. Täytyy tunnustaa, että tunnen hienoista ihailua moisen sitkeyden ja ääriolojen kestävyyden edessä.)

      En myöskään voi sanoa tietäväni, että jumalia ei ole olemassa. En vain usko niitä olevan lähinnä siksi ettei niistä ole minkäänlaista luotettavaa havaintoa. En voi myöskään varmuudella sanoa, ettei joulupukkia, keijuja, maahisia, spagettihirviötä, enttejä tai muita mielikuvitushahmoja ole, ihan samasta syystä.

      Jotenkin tuntuu siltä, että sinulla on vahva ennakkonäkemys ateisteista etkä ole ehtinyt tai halunnut tutustua asiaan puolueettomasti. Ehkä universumin vanhetessa saat asiasta parempaa tietoa ja maaimankuvasi kirkastuu entisestään.

    • Muuten hyvä kirjoitelma. Mutta:

      "Mielestäni tuosta ajattelusta seuraa, että ateistit pitävät ihmistä maailmankaikkeuden hienoimpana luomuksena. Jos se, että ihmisellä ei ole aukottomia todisteita jonkin olemassaolosta, ja että sama olemassaolo ei käy ihmisen järkeen, on riittävä syy olla vakuuttunut siitä, että tuo jokin ei ole olemassa, siitä mielestäni seuraa, että ihminen olettaa voivansa selittää järjellä kaiken kohtaamansa. Ja siitä puolestaan seuraa, että ihminen on hienointa, mitä on olemassa, tai vähintään samalla viivalla minkä tahansa muun kanssa."

      Sinulla siis on jo valmis käsitys ateistien mielipiteistä ja ajatuksista jotka eivät edes päde ateisteihin.
      Ihminen ei ole luomuksena - edes hieno. Meillä on huonompi näkö kuin meritursaalla ja sarvipöllöllä. Ja toisekseen me olemme kehittyneitä. Emme varsinaisesti "luomuksi" Vaikkakin evoluution kehitys ei ole sattumaa. Evoluution alku voi kyllä sitä olla. Mutta luonnonvalinta ei.

      Ja olemassaolevat tieteelliset todisteet ovat vain osia kokonaisuuksista. esimerkisksi dinosauruksen luuranko ei tarkoita minkä värinen jokin dino on ollut. Mutta luiden perusteilla me voimme määrittää iän, koon ja lajin.

      Ja toki ateismi pohjaa materialismiin ja tieteeseen. Toisinsanoen olen vastussaa omista tekemisistäni itselleni ja ympärillä oleville ihmisille. Ja kun teen jotain palveluksia heille, se voi tarkoittaa että hekin tekevät joskus puolestaan minulle. - Tämä käyttäytyminen palevelee siis minun etuani. Kuten kaikki toimeni.

      "Oletetaan siis, että maailmankaikkeudessa on kehittyneempiä elämänmuotoja kuin ihminen. Millä perusteella silloin pitäisi olettaa, että kaikki noiden kehittyneempien elämänmuotojen aikaansaannokset ja tarkoitusperät olisivat ihmisen ymmärrettävissä nyt tai koskaan?"

      Miltä pohjalta tälläistä tulisi edes olettaa.. Onko tällaisita olemassa ennakkotapauksia joille löytyy hyvät todisteet?

      "Edelleen, jos maailmankaikkeudessa voi olla olemassa jotain, mitä ihminen ei ymmärrä tai ei voi ymmärtää, niin miksi Jumalaa tai muuta jumalaolentoa ihmisen ymmärryksen yli menevine tarkoitusperineen ei voisi olla olemassa?"

      Ihan hyvin voi olla. Ei ateismi kiellä jumalaa olemasta. Se ei vain usko tai on epäuskossa niin kauan kuin tarpeeksi hyviä toditeita ei asiasta ole näytetty.

      Oma näkemyksi kumpuaa jumalan olemassaolon ristiriitaisuudesta. Eli siitä jos jumala on kaikkivaltainen niin miksi meillä on sitten niin paljon tähän jumalaan uskovien aikaansaannoksena niin paljon ongelmia.

    • herttainenhertta

      ateistiko?
      27.6.2011 18:46
      >>>Mielestäni tuosta ajattelusta seuraa...

    • GldnTmLvr

      "Taustana seuraavalle vuodatukselle mainittakoon, että olen tapakristillisen kasvatuksen saanut agnostikko"
      Kuin myös, mutta itse olen tuon lisäksi ateisti.

      "en ole uskossa, mutta myöskään näe mitään syytä kieltää minkään jumalaolennon olemassaoloa."
      Ei sitä voi kieltääkkään ennen kuin se on todistettu. Perättömien todisteiden kumoaminen ei muuten ole myöskään sama kuin itse asian kieltäminen.

      "En siis ole uskova, mutta vielä vähemmän ateisti."
      Eli oletko siis sellainen ihminen joka yhtenä päivänä uskoo jumalaan ja toisena ei, vaiko sellainen joka ei tiedä mihin uskoo? Jos olisit sellainen joka ei piittaa hevonkukkua koko asiasta, niin tuskin olisit tällä palstalla.

      "Ateistit kirjoittelevat ahkerasti tälläkin palstalla, että todistustaakka Jumalan olemassaolosta on heillä, jotka häneen uskovat."
      Totta, se joka väittää että jotain on olemassa omaa "todistustaakan".

      " Väitetään, että sellaista ei tarvitse todistaa, jota ei ole olemassa"
      Oikeammin sanottuna olematonta ei voi todistaa olemattomaksi. Jos et usko, niin koetappas todistaa, etten minä ole kuparinsininen tappajamuurahainen kuudennesta ulottuvuudesta.

      "ja että Jumalan tai minkä tahansa jumalaolennon olemassaoloon ei olisi mitään järkeviä syitä, perusteita tai tarpeita."
      On virhe tehdä hypoteeseja tapahtumien luonteesta ennen kuin on kerännyt asiaan liittyvät faktat, koska silloin muuntaa faktat hypoteesiinsa sopiviksi, eikä päinvastoin. Miten osoitat että jokin tapahtuma tarvitsee tapahtuakseen jumalan, eikä voi tapahtua mistään muusta syystä?

      "Mielestäni tuosta ajattelusta seuraa, että ateistit pitävät ihmistä maailmankaikkeuden hienoimpana luomuksena."
      Eikös tuo ole nimenomaan uskovaisten olettamus, että ihminen muka olisi "jumalan omakuva" jolle kaikki muut elävät olennot on luotu palvelijaksi ja silleen?
      Itse en todellakaan ajattele noin. Ihminen on sinällään ihan mielenkiintoinen otus siinä kuin muutkin eläimet, muttei mitenkään erityisen merkittävästi parempi, "hienompi", tai universaalisesti tärkeämpi kuin mikään muukaan luontokappale.

      "Jos se, että ihmisellä ei ole aukottomia todisteita jonkin olemassaolosta, ja että sama olemassaolo ei käy ihmisen järkeen, on riittävä syy olla vakuuttunut siitä, että tuo jokin ei ole olemassa siitä mielestäni seuraa, että ihminen olettaa voivansa selittää järjellä kaiken kohtaamansa."
      Täh? Kyllä on olemassa paljonkin asioita joihin ihmisen käsityskyky ei riitä, mutta koska käsityskykymme ei riitä niiden selvittämiseen ei ole mitään järkeä alkaa tekemään tietämättömyydelle pohjaavia oletuksia niiden luonteesta, koska hakuammunnalla arvaileminen ei vie meitä yhtään lähemmäksi totuutta. Esimerkiksi nuo jumalat ovat juuri tuollaisen sattumanvaraisen arvailun tuloksia; antiikin ihmiset arvailivat että luonnonvoimien takana olisi ihmisen kaltaisia jumalotuksia, jotka ohjailisivat luontoa, koska he eivät ymmärtäneet mitään siitä miten luonto oikeasti toimii.

      "Ja siitä puolestaan seuraa, että ihminen on hienointa, mitä on olemassa, tai vähintään samalla viivalla minkä tahansa muun kanssa."
      Virkkeen alkuun en usko, mutta loppuosa on mielestäni ihan mahdollinen, vaikken tiedäkään kuka sen "samalla viivalla olemisen" kriteerit voisi oikein määritellä.

      "Minun on vaikea uskoa, että ihminen olisi suurinta ja hienointa tässä valtavassa maailmankaikkeudessa, josta ihminen tuntee toistaiseksi vain olemattoman kokoisen osan."
      Olen täsmälleen samaa mieltä.

      "Pidän ajatusta siitä, että ihminen todella sattuisi olemaan hienointa ja kehittyneintä koko maailmassa, yhtä epäloogisena kuin ajatusta jumalaolentojen olemassaolosta."
      Yhdyn tähänkin mielipiteeseesi sata prosenttisesti.

      "Oletetaan siis, että maailmankaikkeudessa on kehittyneempiä elämänmuotoja kuin ihminen. Millä perusteella silloin pitäisi olettaa, että kaikki noiden kehittyneempien elämänmuotojen aikaansaannokset ja tarkoitusperät olisivat ihmisen ymmärrettävissä nyt tai koskaan?"
      Ei kai millään, ja juuri siksi noita olentoja ei olisi mielestäni mitään järkeä palvoa, tai muutenkaan muodostaa niistä hirveästi mitään mielipiteitä tai oletuksia, elleivät ne vaikuta meidän elämäämme jotenkin merkittävästi.

      "Edelleen, jos maailmankaikkeudessa voi olla olemassa jotain, mitä ihminen ei ymmärrä tai ei voi ymmärtää, niin miksi Jumalaa tai muuta jumalaolentoa ihmisen ymmärryksen yli menevine tarkoitusperineen ei voisi olla olemassa?"
      Sellainen voi olla olemassa, mutta ennen kuin sellaisesta on havaittavia todisteita on turha mennä tekemään minkäänlaisia oletuksia sen olemassaolosta, tai luonteesta.

    • Ajattelen, että olen ateisti, koska minulta puuttuu jumalusko. Kuitenkin pidän ihmisen aisteja hyvin rajallisina, apuvälineistä huolimatta. Lisäksi olemme sidottu kokoomme ja ajallisuuteemme. Se tarkoittaa mielestäni sitä, että mitä vaan voi olla olemassa, ilman että meillä on hajuakaan.
      Se ei silti voi tarkoittaa, että me voimme keksiä uskomusjärjestelmiä ja väittää niitä todeksi omista tarpeistamme lähtöisin.

    • readmorethanonebook

      Sinulla on hyvin yleinen väärinymmärrys sanan ateismi merkityksestä. Jos vastaat kysymykseen -uskotko yhteenkään teistiseen jumalaan?- ei, niin olet ateisti. Ateismi ei ole jumalien kieltämistä, uskontojen vihaamista tai uskoa/tietoa ettei jumalia ole. Ateisti voi uskoa ettei jumalia ole tai että on perusteltua uskoa ettei jumalia ole, mutta sitä kutsutaan vahvaksi ateismiksi.

      "Ateistit kirjoittelevat ahkerasti tälläkin palstalla, että todistustaakka Jumalan olemassaolosta on heillä, jotka häneen uskovat. "

      Ei vaan todistustaakka on sillä, joka väittää jotain. Olemattomaksi ei voi todistaa, joten on loogista että oletetaan kaikki olemattomaksi kunnes toisin todistetaan.

      "Mielestäni tuosta ajattelusta seuraa, että ateistit pitävät ihmistä maailmankaikkeuden hienoimpana luomuksena."

      Miten niin? Minä en pidä ihmistä luomuksena lainkaan.

      "Jos se, että ihmisellä ei ole aukottomia todisteita jonkin olemassaolosta, ja että sama olemassaolo ei käy ihmisen järkeen, on riittävä syy olla vakuuttunut siitä, että tuo jokin ei ole olemassa, siitä mielestäni seuraa, että ihminen olettaa voivansa selittää järjellä kaiken kohtaamansa. Ja siitä puolestaan seuraa, että ihminen on hienointa, mitä on olemassa, tai vähintään samalla viivalla minkä tahansa muun kanssa."

      Logiikkasi jää edelleen hämärän peittoon...
      Jos jostain väitteestä ei ole mitään näyttöä tai loogista syytä, niin minä hylkään sen väitteen. Jos todisteita ilmenee, niin sen jälkeen hyväksyn väitteen.
      Joissakin tapauksissa jonkin asian olemassaolo on, kaikki todisteet huomioon ottaen, niin epätodennäköinen että voin olla vakuuttunut sen olemassaolemattomuudesta. Siinäkin tapauksessa muutan mieleni jos olemassaolo käy myöhemmin todennäköiseksi uusien todisteiden valossa.

      "Minun on vaikea uskoa, että ihminen olisi suurinta ja hienointa tässä valtavassa maailmankaikkeudessa, josta ihminen tuntee toistaiseksi vain olemattoman kokoisen osan. Pidän ajatusta siitä, että ihminen todella sattuisi olemaan hienointa ja kehittyneintä koko maailmassa, yhtä epäloogisena kuin ajatusta jumalaolentojen olemassaolosta."

      Eli et omaa uskoa jumaliin? Olet ateisti, onneksi olkoon!

      Minä en pidä ihmistä minään suhteessa universumiin. Millä logiikalla olisimme edes kehittynein? Kaikki elämä on ihan yhtä kehittynyttä. Evoluutiolla ei ole päämääränä mahdollisimman älykäs olento. Minusta tuntuu että ajattelet koko asiaa ihan liian antroposentrisesti.

      "Edelleen, jos maailmankaikkeudessa voi olla olemassa jotain, mitä ihminen ei ymmärrä tai ei voi ymmärtää, niin miksi Jumalaa tai muuta jumalaolentoa ihmisen ymmärryksen yli menevine tarkoitusperineen ei voisi olla olemassa?"

      Kuka on sanonut ettei voisi olla olemassa? Minä pidän sitä erittäin epätodennäköisenä. Varsinkin ihmisten keksimien jumaluuksien olemassaoloa.
      Jumaluus on kuitenkin hyvin epämääräinen määritelmä.
      Kyse on enemmänkin siitä mihin on syytä uskoa ja mihin ei.

    • 1 + 1 = 2

      Jos ihminen ei usko jumalaan on hän ateisti.
      Jos ihminen uskoo jumalaan hän on uskova.

      ei ole kolmatta kuten aloittaja väitää, jos ei ota kantaa mutta ei usko on kuitenkin ateisti.

    • Ateistin vastaus Osa1

      Sinä joko uskot jonkinlaisen jumaluuden olemassaoloon taikka vaihtoehtoisesti sinulta puuttuu tällainen uskomus jumalien olemassaoloon, mikä tekee sinusta automaattisesti ateistin. Se päätätkö sinä kutsua itseäsi ateistiksi on kokonaan sinun oma asiasi mutta ateismi ei vaadi positiivisen väittämän tekemistä siitä ettei jumalia voi olla olemassa.

      Kenelläkään ei myöskään ole koskaan eikä milloinkaan minkäänlaista velvollisuutta perustella miksi uskoo mitä sitten ikinä sattuukin uskomaan. Todistustaakka muodostuu silloin kun esittää väittämän jostakin asiasta sekä esittää että jonkun toisen tulisi olla yhtä mieltä esittämästään ajatuksesta.
      Toisin sanoen uskomus johonkin ei velvoita todistamaan uskomusta todeksi, vaan silloin kun pyrkii vakuuttamaan jonkun toisen siitä että oma väittämä on tosi, tämä väittämä on kyettävä todistamaan.
      Samoin mikäli tämän uskomuksen mukaisesti toimii muita henkilöitä kohtaan, on kyettävä osoittamaan että uskomus on tosi ja että toimet joita tämän uskomuksen varjolla suorittaa voidaan oikeuttaa ja perustella.
      Mikä tarkoittaa sitä että mikäli jokin uskonto osoittautuisi todelliseksi kuvaukseksi jotakin jumaluudesta, olisi edelleen kyettävä oikeuttamaan ja perustelemaan miksi kyseistä uskontoa tulisi noudattaa.

      Aukottomia todisteita ei ole yhtään mistään, sillä jo pelkästään meidän kykymme hahmottaa mikä on todelinen todellisuus on voidaan kyseenalaistaa.
      Niinpä standardina sille mitä voidaan pitää todellisena ei toimi absoluuttinen tieto, vaan osoitus siitä että jokin on kaikkein todennäköisimmin tosi.
      Samalla lailla syy minkä takia tämän standardin alittavia asioita ei ole mitään syytä pitää todellisena on se ettei ole mahdollista erottaa jotakin jota ei ole olemassa, jostakin jonka olemassaoloa ei ole todistettu.
      Näistä jokin jota ei ole olemassa pysyy rodistamattomana koska siitä ei voida koskaan saavuttaa minkäänlaista tietämystä ja jokin josta ei ole tietämystä mutta on olemassa on jotakin josta kyetään saavuttamaan jonkinlainen ymmärrys, mutta tätä ymmärrystä ei juuri kyseisellä hetkellä ole.
      Tämä siksi että mikäli jokin vaikuttaa todellisuuteen jonka me koemme havaittavalla tavalla, voidaan tämän jonkin todellisuus todentaa vaikka me emme kykenisi suoraan havaitsemaan mikä tämä jokin on.
      Se miksi näin toimitaan ei siis johdu siitä että ihminen olisi täydellinen vaan siitä että tunnistetaan ihmisen olevan rajallinen.

      Se mitä sinä satut uskomaan on kokonaan sinun oma asiasi, mutta mitä sitten jos ihminen onkin koko universumin lahjakkain ja kykenevin olento??
      Tämä ei suinkaan tarkoittaisi sitä että näin tulisi aina olemaan, olisi aina ollut taikka että me emme ihmisinä kykenisi kehittymään.
      Tämä tarkoittaisi ainoastaan sitä että todellisuus on millainen se on, eikä todellisuus kysy kenenkään mielipidettä taikka toteuta kenekään toivetta. Todellisuus yksinkertaisesti vain on mitä se on.
      Ja mikäli minä esittäisin väittämän siitä että ihminen on koko universumin lahjakkain ja kykenevin olento, ei tämä olisi loogisesti läheskään yhtä mieletön kuin esitys jonkin jumaluuden olemassaolosta.
      Viimeisin siitä syystä että minä kykenen osoittamaan ihmiseen ja ihmisten saavutuksiin, kun puolestaan uskonnoissa voidaan ainoastaan osoittaa siihen mitä ihmiset ovat saaneet aikaiseksi jumalansa nimissä; tämä ilman osoitusta että mitään jumalaa olisi olemassa.

      • Ateistin vastaus Osa2

        Ja toki voidaan olettaa että on olemassa olentoja jotka ovat ihmistä huomattavasti parempia kaikin puolin, mutta jos me emme kykene ymmärtämään näitä olentoja silloin me emme kykene ymmärtämään näitä kyseisiä olentoja.
        Ainoa asia jonka me tällöin voimme mahdollisesti todeta, on se että näitä olentoja on olemassa, mutta ilman ymmärrystä siitä mitä nämä olennot ovat taikka mikä niiden tarkoituspärät ovat: Me emme yksinkertaisesti vain kykene tietämään, koska kyseiset asiat ovat määritelmällisesti meidän ymmärryksemme ulkopuolella.
        Mikä tarkoittaa myös sitä että me emme voi tehdä minkäänlaisia perusteltavissa olevia väittämiä siitä keitä nämä olennot ovat tai mitä ne tahtovat ja tämä koskee niin jumaluuksia kuin edistyneitä sivilisaatiota.

        Ja toki maailmakaikkeudessa on lähestulkoon varmasti asioita joista me emme tällä hetkellä tiedä yhtään mitään sekä asioita joista me emme koskaan tule tietämään yhtään mitään.
        Mikä tahansa kun on mahdollista ja jonkin osoittaminen olemassa olemattomaksi mahdotonta, kyse ei ole siitä mikä on mahdollista vaan siitä kuinka todennäköisesti jokin on tosi.
        Tämä todennäköisyys puolestaan perustuu siihen ymmärrykseen joka meillä on saavutettavissa siitä todellisuudestan jonka me koemme ja välttämättömästi vaatii sen että tämä jokin ilmenee kyseisessä todellisuudessa, muutoin niin kokemusta kuin ymmärystäkään ei voi olla olemassa.
        Ilman tällaista osoitusta ei ole mitään perusteltavissa olevaa syytä esittää taikka olettaa että jokin on tosi ja näin ollen esitykset jotka eivät täytä tätä vaatimusta voidaan sivuuttaa: Ei siksi että tehtäisiin väittämä olemassa olemattomuudesta, vaan siksi ettei annetut todisteet ole riittäviä.

        Mikäli kokee tärkeksi perustella oman asemansa ja kun kyse on uskonnoista, ergumentit joita uskonnollisia esityksiä kohtaan esitetään ovat perusteluja sille minkä takia esitetyt argumentit ei vakuuta; ei argumentteja siitä minkä takia jumalia ei voisi olla olemassa.
        Joissakin tapauksissa joku on voinut päätyä tässä sellaiseen pisteeseen että katsoo jonkin jumaluuden olemassaolon olevan niin epätodennekäinen että sellaisen olemassaolon voi katsoa olevan lähestulkoon mahdoton.
        Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että tekisi väittämän oman asemansa erehtymättömyydestä taikka että yleistävästi laajentaisi tämän koskemaan kaikkia mahdollisia jumalkäsityksiä.

        Tämä viimeinen kappale on puolestaan se mistä ateismissa on kyse, ainakin minulle, eikä kyse ole väitteistä absoluuttisesta tietämyksestä taikka absoluuttisesta olemassa olemasattomuudesta.


    • ateistiko?

      Kirjoitin aloitukseni lähinnä peilatakseni omia ajatuksiani ateistien kantoihin, joita olenkin saanut. Kiitos niistä. Olen pahoillani, jos kuulostin siltä, kuin olisin päättänyt kantani jo etukäteen.

      Osa omista ajatuksistani kumpuaa siitä, kuinka esimerkiksi vapaa-ajattelijat kampanjoivat kaikkea järjestäytynyttä uskontoa vastaan, kun itse näen ateistisen kampanjoinnin aivan samalla tavalla uskonnollisluontoisena mantrana kuin minkä tahansa varsinaisen uskonnon julistamisen.

      Jotkut vastasivat, että jos ei ole uskossa, niin on ateisti. Siitä olen eri mieltä. Jos minulta kysytään, uskonko jumalaolentojen (yhden tai useamman) olemassaoloon, vastaus on ei. Mutta silti, jos minulta kysytään, uskonko, että jumalaolentoja ei ole olemassa, vastaus on edelleen ei. Uskon, että asiasta ei voida saada varmaa tietoa (agnostisismi), mutta en mielestäni ole ateisti, koska en todisteiden puuttuessa oleta, että jumalaolentoja ei ole, vaan jätän kysymyksen kokonaan auki.

      Moni tarttui tähän: "Pidän ajatusta siitä, että ihminen todella sattuisi olemaan hienointa ja kehittyneintä koko maailmassa, yhtä epäloogisena kuin ajatusta jumalaolentojen olemassaolosta."

      Tuo oli tarkoitettu sanomaan, että koska en usko ihmisen olevan kehittyneintä maailmassa, vaan pidän todennäköisenä, että on olemassa jotain ihmistä kehittyneempää, on täysin loogista, että olisi olemassa myös jotain, mitä ihmiset voisivat pitää jumalaolentona. Ja siksi en voi sanoa, että uskoisin, että jumalaolentoja ei ole olemassa.

      • "Osa omista ajatuksistani kumpuaa siitä, kuinka esimerkiksi vapaa-ajattelijat kampanjoivat kaikkea järjestäytynyttä uskontoa vastaan, kun itse näen ateistisen kampanjoinnin aivan samalla tavalla uskonnollisluontoisena mantrana kuin minkä tahansa varsinaisen uskonnon julistamisen."

        Okei ja milloin he ovat kampanijoineet kaikkia järjestäytyneitä uskontoja vastaan?
        Bussikampanijan tarkoituksena oli vain herättää ihmisissä ajatuksia.

        "Jotkut vastasivat, että jos ei ole uskossa, niin on ateisti. Siitä olen eri mieltä. Jos minulta kysytään, uskonko jumalaolentojen (yhden tai useamman) olemassaoloon, vastaus on ei. Mutta silti, jos minulta kysytään, uskonko, että jumalaolentoja ei ole olemassa, vastaus on edelleen ei. Uskon, että asiasta ei voida saada varmaa tietoa (agnostisismi), mutta en mielestäni ole ateisti, koska en todisteiden puuttuessa oleta, että jumalaolentoja ei ole, vaan jätän kysymyksen kokonaan auki."

        Määritelmääsi lukien olet agnostinen ateisti kuten olen minäkin. Tosin minä vain uskon ettei jumalia ole. Ja vetoan siinä tiedon puutteeseen heistä. Jolloin minulla ei ole syytä uskoa heihin.


      • miss ei kirj.

        Saahan sitä kaikkea ajatella, haaveilla ja olettaa. Mutta se että uskooko oletuksiinsa ja haaveisiinsa on jokaisen korvien välissä. Niin kauan kun mikää ulkopuolinen voima tai otus ei vaikuta meidän elämäämme ei ole syytä uskoa jumaliin (ainakaan minusta) tai keijukaisiin tai yksisarvisiin. Maapallo pyörii, aurinko nousee ja laskee oli uskovainen tai ei.


      • ateistiko?
        miss ei kirj. kirjoitti:

        Saahan sitä kaikkea ajatella, haaveilla ja olettaa. Mutta se että uskooko oletuksiinsa ja haaveisiinsa on jokaisen korvien välissä. Niin kauan kun mikää ulkopuolinen voima tai otus ei vaikuta meidän elämäämme ei ole syytä uskoa jumaliin (ainakaan minusta) tai keijukaisiin tai yksisarvisiin. Maapallo pyörii, aurinko nousee ja laskee oli uskovainen tai ei.

        "Niin kauan kun mikää ulkopuolinen voima tai otus ei vaikuta meidän elämäämme ei ole syytä uskoa jumaliin (ainakaan minusta) tai keijukaisiin tai yksisarvisiin."

        Välillä tuntuu, että maailma on menossa sekaisin, toisaalta luonnonkatastrofien, toisaalta ihmisen pohjattomalta tuntuvan ahneuden takia. En sano, että noiden välillä olisi syy-seuraus-yhteyes, ja että sen takana edelleen olisi jumalaolento, mutta mahdollisuus siihen on ajatuksena kiehtova, varsinkin, jos uskoo, että maailma olisi parempi paikka, jos kaikki eläisivät vaikkapa Kymmentä käskyä noudattaen.


      • miss ei kirj.
        ateistiko? kirjoitti:

        "Niin kauan kun mikää ulkopuolinen voima tai otus ei vaikuta meidän elämäämme ei ole syytä uskoa jumaliin (ainakaan minusta) tai keijukaisiin tai yksisarvisiin."

        Välillä tuntuu, että maailma on menossa sekaisin, toisaalta luonnonkatastrofien, toisaalta ihmisen pohjattomalta tuntuvan ahneuden takia. En sano, että noiden välillä olisi syy-seuraus-yhteyes, ja että sen takana edelleen olisi jumalaolento, mutta mahdollisuus siihen on ajatuksena kiehtova, varsinkin, jos uskoo, että maailma olisi parempi paikka, jos kaikki eläisivät vaikkapa Kymmentä käskyä noudattaen.

        Luonnonvoimat ovat aina olleet olemassa enkä niitä tarkoittanut kirjoittaessani ulkopuolisesta voimasta. Maapallo on epävakaa planeetta, sisus täynnä laavaa, asuinkelvotonta meret ja napapiirin jäätkiöt, vuoristot ja trooppiset ilmavirrat aiheuttavat pyörremyrskyjä ja maapallon ylikansoitus on vakava uhka. Hyviä ihmisiä on olemassa ilman raamatun kymmentä käskyäkin. Silloin kun kymmenen käskyä ihminen kirjoitti se oli jo Wanha juttu. Kirjoittaisin enemmänkin mutta ajatus pätkii väsymyksestä. Öitä.


      • readmorethanonebook

        "Jos minulta kysytään, uskonko jumalaolentojen (yhden tai useamman) olemassaoloon, vastaus on ei. Mutta silti, jos minulta kysytään, uskonko, että jumalaolentoja ei ole olemassa, vastaus on edelleen ei."

        Eli olet ateisti mutta et vahva ateisti.

        "Uskon, että asiasta ei voida saada varmaa tietoa (agnostisismi), mutta en mielestäni ole ateisti, koska en todisteiden puuttuessa oleta, että jumalaolentoja ei ole, vaan jätän kysymyksen kokonaan auki."

        Olet siis agnostinen ateisti. Ateisti on jos ei ole teisti. En tiedä miten yksinkertaisemmin tämän voisi sanoa. Agnostismi ei ole näiden kahden välillä vaan vastaa kysymykseen tiedosta ja sen vastapari on gnostismi.
        Ateisti on jos ei omaa jumaluskoa eli on ei-teisti eli a-teisti.


      • "Osa omista ajatuksistani kumpuaa siitä, kuinka esimerkiksi vapaa-ajattelijat kampanjoivat kaikkea järjestäytynyttä uskontoa vastaan, kun itse näen ateistisen kampanjoinnin aivan samalla tavalla uskonnollisluontoisena mantrana kuin minkä tahansa varsinaisen uskonnon julistamisen."
        - - Onnistuit sitten löytämään tavan, jolla voit suhtautua samanaikaisesti yhtä ylimielisesti sekä uskoviin että ateisteihin? ;)

        "Jos minulta kysytään, uskonko jumalaolentojen (yhden tai useamman) olemassaoloon, vastaus on ei."
        - - Eli olet ateisti.

        "Mutta silti, jos minulta kysytään, uskonko, että jumalaolentoja ei ole olemassa, vastaus on edelleen ei."
        - - Eli olet agnostinen ateisti.

        "Uskon, että asiasta ei voida saada varmaa tietoa (agnostisismi), mutta en mielestäni ole ateisti, koska en todisteiden puuttuessa oleta, että jumalaolentoja ei ole, vaan jätän kysymyksen kokonaan auki."
        - - Vain gnostinen ateismi edustaa jumalankieltämistä.

        "Tuo oli tarkoitettu sanomaan, että koska en usko ihmisen olevan kehittyneintä maailmassa, vaan pidän todennäköisenä, että on olemassa jotain ihmistä kehittyneempää, on täysin loogista, että olisi olemassa myös jotain, mitä ihmiset voisivat pitää jumalaolentona."
        - - Tuon kanssa minulla ei ole mitään ongelmaa, koska arvioin eliöiden kehittyneisyyttä niiden elinympäristöön. Ihminen on varsin kehittynyt sosiaalisena eläimenä, mutta esim. merieläimenä ihminen jää merimakkaralle kakkoseksi.

        Minä epäilen, että sinulla ja muilla ateisteilla on enemmän yhteistä kuin sinä tai muut ateistit ymmärrätte.


    • ateistiko?

      Mielestäni tiedon puute sellaisesta, jota ei ole ehkä tarkoituskaan voida ymmärtää tai tutkia, ei ole riittävä syy uskoa sellaisen olemattomuuteen. Ehkäpä juuri siinä on se olennainen ero, jonka näen (agnostisen) ateismin ja agnostisimin välillä.

      Mutta taitaa mennä inttämiseksi, jos jatkaa tästä aiheesta :)

      • "Mielestäni tiedon puute sellaisesta, jota ei ole ehkä tarkoituskaan voida ymmärtää tai tutkia, ei ole riittävä syy uskoa sellaisen olemattomuuteen."

        Kuten aikaisemmin sanoin. En kiellä Mutta mitä hyötyä sellaisen uskomiseen sitten olisi?


    • ateistiko?

      Lähinnä kyse on asenne-erosta (asennoituminen uusiin asioihin ja tuntemattomaan), joka voi vaikuttaa ajatteluun alitajunnan kautta, tai sitten voi olla vaikuttamatta.

      Itse pidän tuota olennaisena erona, mutta ymmärrän, jos sitä on vaikea nähdä sellaisena.

      • Ehkä on kysymys ateismi -sanan imagosta. Ainakin minulla oli aiemmin käsitys, että se tarkoittaa "jumalankieltämistä", väitettä siitä että jumalaa ei ole. Ja olihan täällä joku bussikampanja, josta sai vähän sen käsityksen, että ateismi on hedonismia...

        Ajattelin olevani agnostikko, koska millä voi tietää minkään sellaisen olemassaolosta tai -olemattomuudesta, joka voi olla aistiemme ulottumattomista. Sitten tajusin, että ihmiset, jotka ovat teistejä, heillä on usko (tai todeksi kokeminen, niinkuin täällä olen ymmärtänyt). No, a=ilman dei =jumala., mulla siis ei ole.
        Olen kysellyt sen perään, että mitä se usko on, ja saanut täällä ja muualla sellaisia vastauksia, että käsittäisin jostakin tunnetilasta olevan kysymys, ei havainnosta. Fiksuimman kanssa livenä keskustellessani sain kuulla, että, hän ei kykene erottamaan, ovatko kokemukset ja tuntemukset ovat hänen omista aivoistaan peräisin vai eivät, mutta hän ei välitä siitä.Se vasta saikin ymmällensä. Kyllä siinä kohtaa on jokin uskon kumma lenkki.
        Kyllä nämä teistit puhuvat selkeästi jostakin sellaisesta, mitä en käsitä. Kun tässä on saanut huomata tämän tästä tajunneensa kuulleensa ja havainneensakin todellisuuden vastaisesti, niin minkä ihmeen takia jokin kollektiivisesti jaettua fiillistä ja täysin sekä epärealistista ja irrationaalista tarinaa pitää toitottaa "totuutena"


      • iksu_tep kirjoitti:

        Ehkä on kysymys ateismi -sanan imagosta. Ainakin minulla oli aiemmin käsitys, että se tarkoittaa "jumalankieltämistä", väitettä siitä että jumalaa ei ole. Ja olihan täällä joku bussikampanja, josta sai vähän sen käsityksen, että ateismi on hedonismia...

        Ajattelin olevani agnostikko, koska millä voi tietää minkään sellaisen olemassaolosta tai -olemattomuudesta, joka voi olla aistiemme ulottumattomista. Sitten tajusin, että ihmiset, jotka ovat teistejä, heillä on usko (tai todeksi kokeminen, niinkuin täällä olen ymmärtänyt). No, a=ilman dei =jumala., mulla siis ei ole.
        Olen kysellyt sen perään, että mitä se usko on, ja saanut täällä ja muualla sellaisia vastauksia, että käsittäisin jostakin tunnetilasta olevan kysymys, ei havainnosta. Fiksuimman kanssa livenä keskustellessani sain kuulla, että, hän ei kykene erottamaan, ovatko kokemukset ja tuntemukset ovat hänen omista aivoistaan peräisin vai eivät, mutta hän ei välitä siitä.Se vasta saikin ymmällensä. Kyllä siinä kohtaa on jokin uskon kumma lenkki.
        Kyllä nämä teistit puhuvat selkeästi jostakin sellaisesta, mitä en käsitä. Kun tässä on saanut huomata tämän tästä tajunneensa kuulleensa ja havainneensakin todellisuuden vastaisesti, niin minkä ihmeen takia jokin kollektiivisesti jaettua fiillistä ja täysin sekä epärealistista ja irrationaalista tarinaa pitää toitottaa "totuutena"

        "Ja olihan täällä joku bussikampanja, josta sai vähän sen käsityksen, että ateismi on hedonismia..."

        *Itkisitkö onnesta. Jos jumalia ei ole olemassa?*

        Olisiko sitten parempi?


      • atac kirjoitti:

        "Ja olihan täällä joku bussikampanja, josta sai vähän sen käsityksen, että ateismi on hedonismia..."

        *Itkisitkö onnesta. Jos jumalia ei ole olemassa?*

        Olisiko sitten parempi?

        no jos vaikka:
        elämä on uskomaton onni
        elä jumalattoman rohkeasti
        sinun on tie todellisuus ja elämä
        herätkää! uskovan unesta
        saa tulla jo pois piilosta sieltä jumalan selän takaa
        raamattu on hieno satu
        todellisuus on elämän kallio..

        tai jotain :)


    • ateistiko?

      Minä kyllä uskon ymmärtäväni, mistä teistit puhuvat. Itse olen mieltänyt sen sellaiseksi uskon varaan heittäytymiseksi, eli että uskotaan tunteen olevan oikea, vaikka sitä ei voida selittää järjellä.

      Henkilökohtaisesti koen, että voisin halutessani itsekin samalla tavalla "heittäytyä" uskoon, mutta omalla kohdallani ongelmaksi tulevat itse-suggestio-epäilykset. En luota siihen, että mieleni pysyisi kurissa, vaan pelkään, että niin sanotusti hurahtaisin liikaa ja päätyisin niin tiukaksi uskovaksi, että lähimmäisenrakkaus ja muut uskon hienot asiat unohtuisivat tyystin dogmaattisuuden viedessä voiton. Ja silloin mentäisiin oman näkemykseni mukaan ojasta allikkoon.

      • Tämä "fiiliksen" takia olen arvellut, että uskoon hurahtamista voisi verrata rakastumiseen....kaikki on vaan niin jotenkin oikein, järki on tavoittamattomissa, ja itse asiassa sen kertoma ei edes kiinnosta siinä tilassa. Jos se muistuttaa uskoon hurahtamista, en tiedä.
        Itsestä tuntuu siitä huolimatta vaikealta ajatella, että voisi omaa tunnetilaansa ihan rehellisenä itselleen, pitää universaalina totuutena,,,,,


    • Ylivertainen on Anglosaksinen heteromies. Hän määrittelee todellisen eli oikean ihmis-mallin ja sen miten saa uskoa ja mitä uskoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4210
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2373
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      33
      2327
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      97
      2104
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1897
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1875
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1577
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1531
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1360
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1214
    Aihe