Tapahtui Hölmölässä....

Sweedenistäitään

Georgios asusteli Hölmölän kylän eteläreunalla suurehkossa mutta melko lailla rapistuneessa talossaan. Talo oli aikoinaan ollut yksi kylän mahtitaloja sekä vauraudeltaan että oppineisuudeltaan, nykyisin luokiteltavissa lähinnä rappiotilaksi. Syykin oli selvä, Georgios kun ei oikein työn teosta välittänyt, oli tottunut siihen että muut kyllä kaveria auttavat hädän päivänä.

Talvi oli tulollaan ja Georgieksen polttopuut taas loppu. Vähän pohjoisemmassa suurta taloaan pitävä Francois oli lainannut Georgiokselle jo tuhnsia motteja halkoja ja olipa niitä Francoisen naapuri Wolfgankin Georgiokselle vienyt.

Francoiscsen talossa asuva vävypoika oli kylän etevimpiä nuoria miehiä, väitti tuntevansa numeroiksi kutsumansa kummalliset koukerot ja osaavansa suorittaa niillä jopa jonkinlaisia laskutoimituksia. Tämä samainen vävypoika oli laskeskellut, että vaikka Georgios tekisi lopuelämänsä viisi mottia halkoja päivässä, ei hän ikinä pystyisi maksamaan halkovelkojaan takaisin sen paremmin Francoicselle kun Wolfgangillekaan.

Eräänä päivänä Francois ja Wolfgang keksivät oivan idean. Kun saataisiin mukaan kaikki Hölmölän kylän asukkaat ja lainattaisiin Georgiekselle vielä lisää halkoja, niin homma jotenkin vain kummallisesti ratkeaisi ja kaikki saisivat pitää talonsa lämpiminä. Idea oli niin upea, että melkein koko kylä lähti riemuiten mukaan, mutta.....Kylän koillisessa kolkassa pientä mutta siisitä ja modernia mökkiään asuva Pekka ei oikein tahtonut ymmärtää tätä projektista koituvaa yhteistä hyvää vaan halusi varmistella saavansa
halkonsa taiaisin, olihan siellä koilliskolkassa kylmä ilmasto ja karut olot.
Pekan topakka emäntä lähti Francoicsen ja Wolfgangin luokse mesomaan ja palasi naama voiton riemusta muikeana takaisin kun Georgios, Wolfgang ja Francois olivat miehissä luvanneet kaarnan palan palkkioksi projektiin osallistumisesta, Niin emäntä rauhoittui ja Pekkakin taipui hienoon suunnitelmaan, eihän noin suuri enenmmistä voi olla väärässä, eihän....

Pekan talossa asuva nuoriso oli näistä projekteista varsin innoissaan. Niistä oli hienoa, että Wolfgangin ja Francoicsen isojen talojen väki halusi heidät mukaan leikkeihinsä. Niinpä tämä nuori katainen kansa oli jo lähdössä mukaan "apinan raivolla" seuraavaankin leikkiin, jossa kuulemma ryhdyttiin säkeillä kantamaan järjen valoa Holmolän kylän pimeneviin iltoihin. Wolfgang ja Francois olivat luvanneet, että Pekalle tuo suurta kunniaa ja mainetta olla mukana ja maksaa osansa säkeistä joilla valoa kannettaisiin.....

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GnzOhnHlfnPl

      Kiitos tästä kirjoitelmasta. Tulevaisuudessa on käyttöä tarinankertojille, jotka leirinuotiolla viihdykkeeksi kertoilevat näistä ajoista. Yritä silloinkin säilyttää ripaus huumoria mukanasi, se tulee olemaan arvokasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe