Stalin oli Neuvostoliiton kiistaton valtias neljännesvuosisadan ajan. Erityisesti kiinnostaa tapahtumat ennen Talvisotaa ja sen aikana. Myös operaatio Barbarossan ensimmäiset kuukaudet lienevät olleet raskaita, joutuiko tappiomielialan valtaan. Samoin 1930-luvun puhdistukset, kai niistä on jotain paperilla.
Onko Stalinin arkistot avautuneet?
6
53
Vastaukset
- Talvisota...
Kyllä vaikkapa talvisodasta on tehty kirjoja myös suomeksi. Olen lukemassa kirjaa "Tuntematon talvisota" "Neuvostoliiton salaisen poliisin kansiot".
Tekijöinä ovat Timo Vihavainen ja Andrei Saharov. Saharov ei ole se ydinfyysikko.
Lainaa se kirja kirjastosta.
Talvisota ja myös jatkosota kiinnostavat minua isäni vuoksi, Laatokan Karjalasta ja Syväriltä. Hän tuli kotiin sotavammaisena ja kuoli pian sotien jälkeen. Vanha mies nukkui viimeiseen uneen kotona aamulla helmikuussa kiikkutuoliin. Onnellinen kuolema. Sanoisin. - Näin on
Eivät ole avautuneet tai sitten mitään kiinnostavaa ei laitettu paperille. Olisihan se aika paukku jos kaikista 25 vuoden hirmutöistä ja konnuuksista olisi mustaa valkoisella!
- Entisen NL:n
arkistot ( paitsi korkeinta tasoa) olivat lyhyen aikaa auki 90-luvun alussa. Putinin tullessa valtaan ne suljettiin kiiresti, Silti arkistoissa ehti käydä myös suomalaisia tutkijoita.
Kremlin arkistot ovat pysyneet suljettuina. Tiettyihin alemman tason arkistoihin pääsee nytkin, mutta yleensä vasta kovan työn jälkeen ja apuna on oltava venäläisiä tutkijoita ja arkistoihmisiä. Silti ei aina näytetä kaikkia papereita. - En ymmärrä
Entisen NL:n kirjoitti:
arkistot ( paitsi korkeinta tasoa) olivat lyhyen aikaa auki 90-luvun alussa. Putinin tullessa valtaan ne suljettiin kiiresti, Silti arkistoissa ehti käydä myös suomalaisia tutkijoita.
Kremlin arkistot ovat pysyneet suljettuina. Tiettyihin alemman tason arkistoihin pääsee nytkin, mutta yleensä vasta kovan työn jälkeen ja apuna on oltava venäläisiä tutkijoita ja arkistoihmisiä. Silti ei aina näytetä kaikkia papereita.Stalin kuoli vuonna 1953, mitä haittaa hänen arkistojen avaamisesta voisi olla nyky-Venäjälle?!
- Historian kirjoitus
En ymmärrä kirjoitti:
Stalin kuoli vuonna 1953, mitä haittaa hänen arkistojen avaamisesta voisi olla nyky-Venäjälle?!
muuttuisi monilta kohdin. Nythän se noudattelee NL:n osalta neuvostopropagandaa, johon esimerkiksi tämän palstan vasemmistolaiset nojaavat.
Lisäksi on huomattavaa, että NL noudatti Stalinin vetämiä strategisia suuntaviivoja loppuun asti.
- jokunen
Mit en stalin nousi valtaan, siten että kun LEninin kuoltua tuli kiistta hänen jatkajastaan eri ryhmittymien välillä, stalin suvaitsevaisena
valittiin siihen kompromissina
Lenin jakoi maat talonpojille, mutta kun stalin tuli valtaan niin hän otti ne pois perusti kolhooseja
Stalin oli tsaarin hallinon pyrokraatti ja halusi halita neuvostoliittoa
tuo tsaarimin pohjata
Niimpä sitten kaikki Leninin kannattajat ja rehelliset kommunistit tapettiin kansanvihollisina
Ensin kiduttamalla saatiin tunustus että oli kansan vihollinen ja sitten ammuttiin
Näin sosialistinen vallakumous oli syönyt omat lapsensa ja tilalle
tuli kommunismin nimissä toimiva tsaarinaikain pyrogratia
Tänä päivänä tuo Putinin johtama tsarismi toimii ordotoksisen kirkon nimissä
Tsaarismi jatkuu venäjällä nykyisten johtajien vetämänä
Kommunismi mikä venäjällä oli oli vai reagtio kaitalismiin
Koska sillä ei ollut edellytyksiä toimia
Vuonna 1948 sanoi intialainen J.Krisnamurti, että kommunismi
tÄMÄN påivä maailmassa toteuttmiskelpoisena tulee palaamaan äiti lkapitlismin helmoihin takaisin
Mistä sitten johtui että se ei onnistunut se johtuu ihmisen psykologisesta perimästä joka on toisen hyväksikäyttäminen
sekä taloidellisesti, että henkisesti
kapitalismi tulee kaatumaan samaan asiaan kun kommunismikin ja sen kaatuminen on jo alkanut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592