OL4 kilpailu alkaa!

11+10

Loistavaa! Saisivat rakentaa kaksi uutta reaktoria yhden sijasta.

"eollisuuden Voima Oyj on käynnistänyt Olkiluoto 4 -hankkeen kilpailu- ja suunnitteluvaiheeseen kuuluvan tarjouskilpailun. TVO odottaa tarjouksia Olkiluotoon rakennettavasta uudesta ydinvoimalaitosyksiköstä vuoden 2013 alussa.

- Olemme nyt käynnistäneet mahdollisten laitostoimittajaehdokkaiden kanssa suunnittelun, jonka yhteydessä selvitämme, että meille tarjottavat laitostyypit täyttävät Suomen turvallisuusvaatimukset ja ovat rakennettavissa Olkiluotoon, kiteyttää OL4-osaston johtaja Janne Mokka.

OL4 -hankkeen kilpailuvaiheessa ovat mukana laitostoimittajavaihtoehtoina AREVA EPR-laitostyypillä, GE Hitachi ESBWR-laitostyypillä, Korea Hydro & Nuclear Power APR1400-laitostyypillä, Mitsubishi Heavy Industries APWR-laitostyypillä ja Toshiba ABWR-laitostyypillä.

- Olkiluodossa on valmis rakennuspaikka ja hanketta tukeva voimalaitosympäristö. Laajennamme OL4-organisaatiota paraikaa, tällä hetkellä hankkeessa työskentelee yli 50 henkeä, kertoo Mokka."
http://www.tvo.fi/www/page/3782/

10

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työllistävä vaikutus

      Hanke tyällistää jo tässä vaiheessa 50 henkeä.Kytkinkentät ja johtotiet ovat jo ennestään valmiina.Tässä hankkeessa on hyvää se että päästään toimimaan pitkäjänteisesti.

    • 3+9

      Itse halausin nähdä tuon ESBWR tyyppisen voimalan täällä meidän kotimaassamme.

      • Toimintavarmuus

        Jos ydinvoimaloissa pätee sama kuin autoissakin, niin Japanilainen on varmenpi.Parikymmentä vuotta jatkuvasti käytettu japskiauto ei ole harvinaisuus ja vähän katsastusvikoja.Ranskalaiset on jo aikaa ruostuneet puhki.Pitää vain muistaa se jos!


    • kultaosake

      Nyt Fennovoimalla ja Teollisuuden Voimalla on erinomainen tilaisuus hankkia ydinreaktorit yhteistyössä joko Arevalta tai Toshibalta.
      Kun tilaa kaksi reaktoria, varrmasti saa paremman tarjouksen hinnallisesti.
      Lisää etua tulee, kun reaktorit rakennetaan sopivasti ajallisesti limittäin. Silloin sama kokenut työporukka voi siirtyä sujuvasti ensimmäiseltä työmaalta toiselle.

      • Kylmä totuus

        Onhan toi hieno ajatus ja vastaavaa toimintaa käytetään monissa rakennushankkeissa sähköalallakin.Fennovoima ja TVO saattavat kuitenkin olla kuin kissa ja koira eli tuskin yhteistyö käytännössä toteutuu.Hankkeiden porrastus varmaankin toteutuu jo käytännönkin syistä.


      • tyhjäntoimittaja
        Kylmä totuus kirjoitti:

        Onhan toi hieno ajatus ja vastaavaa toimintaa käytetään monissa rakennushankkeissa sähköalallakin.Fennovoima ja TVO saattavat kuitenkin olla kuin kissa ja koira eli tuskin yhteistyö käytännössä toteutuu.Hankkeiden porrastus varmaankin toteutuu jo käytännönkin syistä.

        Meikäläinen veikkaa OL4 laitoksen tulevan Arevalta. Toimitustapa voi muuttua. Ilmeisesti Arevan ja Fennoiman välille ei sopimusta tule syntymään.
        Perusteina käytönaikaiset edut: Samaa henkilökuntaa voidaan hyödyntää, samat varaosavarastot. Myös käytetyt polttoaineniput olisivat samoja. Ynnä kaikki tiedotaito 3 projektista hyödynnettivissä suoraan uuteen projektiin.

        OL2 ja 2 samanlaisia
        Loviisa 1 ja 2 samanlaisia
        OL3 ja 4 voisi olla samanlaisia???


      • 81+40
        tyhjäntoimittaja kirjoitti:

        Meikäläinen veikkaa OL4 laitoksen tulevan Arevalta. Toimitustapa voi muuttua. Ilmeisesti Arevan ja Fennoiman välille ei sopimusta tule syntymään.
        Perusteina käytönaikaiset edut: Samaa henkilökuntaa voidaan hyödyntää, samat varaosavarastot. Myös käytetyt polttoaineniput olisivat samoja. Ynnä kaikki tiedotaito 3 projektista hyödynnettivissä suoraan uuteen projektiin.

        OL2 ja 2 samanlaisia
        Loviisa 1 ja 2 samanlaisia
        OL3 ja 4 voisi olla samanlaisia???

        Ranskalaisten toiminta on vaan niin surkeeta.Täälläkin moni itkee Rosatomia vastaan, mutta Areva on pilannut nykyaikaisen sähköntuotannon maineen.


      • asiakuosi
        81+40 kirjoitti:

        Ranskalaisten toiminta on vaan niin surkeeta.Täälläkin moni itkee Rosatomia vastaan, mutta Areva on pilannut nykyaikaisen sähköntuotannon maineen.

        Luulenpa, että jos OL 4 tulee Arevalta, OL 3 on tuonut niille aika paljon kokemusta ja näin ollen rakentaminen olisi tod.näk. nopeampaa


      • Energiapohtija
        asiakuosi kirjoitti:

        Luulenpa, että jos OL 4 tulee Arevalta, OL 3 on tuonut niille aika paljon kokemusta ja näin ollen rakentaminen olisi tod.näk. nopeampaa

        Mieluummin Rosatom. Tuo Arevan vetelä rakennustoiminta vatuttaa. Uusia voimaloita tulee saada toimintaan ennenkuin 4 nykyistä poistuu käytöstä täysin palvelleina.Energiatuotannon omavaraisuus tulee olla vähintään lähellä 100%.


    • K.Late

      "OL4 -hankkeen kilpailuvaiheessa ovat mukana laitostoimittajavaihtoehtoina AREVA EPR-laitostyypillä, GE Hitachi ESBWR-laitostyypillä, Korea Hydro & Nuclear Power APR1400-laitostyypillä, Mitsubishi Heavy Industries APWR-laitostyypillä ja Toshiba ABWR-laitostyypillä."

      Miksei siellä ole edullisnta, parasta ja nopeimmin rakenttavaa Rosatomin supervoimalaa, jota ainakin Fennovoiman hankinnan yhteydessä on kehuttu maasta taivaaseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe